70-luvun lapset!

m
Alkuperäinen kirjoittaja Johku70:
En jaksa lukea koko ketjua, mutta onko KAALIMAAN KAKARAT mainittu?! Ne nuket siis, joita oli erilaisia ja ne makso ihan tajuttoman paljon siihen maailman aikaan.
eiks näitä oo nykyään taas tullut vähän eri nimellä vaan?

77
mulla oli samanruskeet mikä nyt on muotia lastevaatteissa sameetiset talvivaatteet ja äiti laitto vitalista joka kohtaan mikä näkyviin jäi (sillon oli ihan oikeesti pakkasta) ja jotain valkosen ristin(?) rasvaa. karkkipäivänä sai polkka(jenkki?) toffeeta ja se oli sikahyvää.

digitikka
NÄITÄ EN KAIPAA / KAIPAAN!

NÄITÄ EN KAIPAA
1. Kakkumascara, johon syljettiin ja sitten hangattiin harjaa
2. Ylivedettävät juotavapullojen korkit, joista sai AINA haavan
3. C-kasetin nauha jäi soittimeen ja sitten oli soppaa
4. Nuorten Sävellahja, juontaja puhui tietysti äänitettävien kappaleiden päälle!
5. Puhelimen pyörivä numerolevy, piti tietysti yrittää soittaa juuri kun kynnet oli lakattu
6. Piippaussakset ja lämpörullat, etutukka paloi enemmän kuin kerran karrelle
7. DDR-n partaisia "nais"urheilijoita
8. Koulun käytävällä tapahtunutta hampaiden joukkoFluorausta
9. Apteekkikuitteja piti säästää, laskea yhteen ja lähettää verottajalle, ylijäävät naapuriin
10. Patella-vyö

NÄITÄ KAIPAAN
1. Perkolaattoria ja Pulsaattoria (Separaattoria en niinkään )
2. Merkkari- salmiakkia ja Urheilutikku -jäätelöä
3. Älppäreitä ja Sinkkuja, Teikkaria, Helpiä ja Suosikkia
4. Television ihania ohjelmia: Where is The Cat? Cat is in The Moon"
5. Radion ihania kuunnelmia: Knalli ja Sateenvarjo
6. Kesät olivat AINA aurinkoisia ja talvet lumisia
7. Ei ollut kännyköitä eikä aina lankapuhelintakaan,
mutta silti kavereiden kanssa löytyi aika ja paikka
8. Ei tarvinnut muistaa sataa eri salasanaa, käyttäjätunnusta, pin-koodia
9. Kun kuunneltiin vaalien äänten laskua: Kekkonen, Kekkonen, Kekkonen .
10. Vanhoja KUNNON piirrettyjä: Maantiekojootit, Pink Panther, Tom ja Jerry

NÄITÄ EN KAIPAA
1. Hota-pulveri, otettiin joka vaivaan
2. Spittarit, eivät sopineet meikäläisen lättäjalkoihin, mutta pidettävä oli .
3. Villa-slipoverit ja ISOT kaulukset
4. Hubba-Bubba, Juicy Fruit, Stimorol - ja PK -purukumi, leuka meni melkein sijoiltaan!
5. Sorminaru-temput; en koskaan oppinut Kuppia enkä Vispilää enkä Eiffelin tornia.
6. Kotletit ja Veripalttu
7. Ruska -kännit . En vieläkään tajua, oliko se silloin Alkon ainoa viini, vai miksi ihmeessä sitä p.kaa juotiin ?!?
8. Häntä-hattu, aina oli häntä irti ja haukut tuli!
9. Hevostee -makkara. En pystynyt sitä syömään sen jälkeen kun Isoisä kerran vitsaili että hevosmakkaran tuntee siitä kun siinä näkyy vielä Valden ruoskan jäljet .. YÖK!
10. Soittorasia -niminen suomalainen jännityssarja . Näen vieläkin painajaisia siitä!

NÄITÄ KAIPAAN
1. Retu-tossut, sellaiset ruskeat vakosamettiset
2. Se kolmio, joka paperista itse taitettiin ja väritettiin, ja sitten toisen piti sanoa numero, kuinka monta kertaa kolmiota "vatkattiin" ja sitten piti sanoa väri, jonka alta paljastui "totuus"
3. Sunnuntai-aamut ihanan Jukka-Virtanen-Rosvo-Rudolfin seurassa
4. Pihaleikit: Kymmenen Tikkua Laudalla, Kirkonrotta, Kuka pelkää mustaa miestä, hypittiin Ruutua, Hyppynarulla ja Twistiä
5. Paperinuket, Kiiltokuvat, Piiruslevy, Luikero -mato, Monchichi
6. Förbomin bussilla illaksi Naantaliin ja Kivelän grillin kautta takas
7. Radiosta Jake Nymanin Onnenpäivät
8. Sitä kaikkien nykypelien esi-isää, mustavalko-televisioon kytkettävää Ping Pong -peliä
9. Ihanat mainokset: "Jaffat Tulloooo" ja "Zamboooo"
10. Heikko Peikko, Smurffit

Squierrel
70-luvulla oli hyviä jätskejä. Pauligin suklaatuutissa oli suklaakastiketta sisällä, vaikka muuten se jäde oli ihan vaniljaa niinku valiollakin. Mut sitten oli semmoinen suklaatuutti, joka oli oikein suklaajäätelöä ja siinä oli sisällä vihreätä päärynätöhnää. Mikähän tehdas sellaista teki? Ja mikä oli semmoinen eskimopuikko, jossa oli suklaakuori vain puoliväliin ja jätski oli kaksvärinen vihreä-oranssi?

Niin, ja vaniljajätski oli vielä keltasta!

äiti x 7
Alkuperäinen kirjoittaja Ravistettava:
Alkuperäinen kirjoittaja Zeina:
Alkuperäinen kirjoittaja VoihhVoih:
Saakohan niitä kurpitsa potkumopoja enää mistään? Tahtoo nääs sellaisen!

Mullapas on tällanen kotona varastossa :D
En tiedä miks oon tota rehannu mukana vuosikymmenet muutoissa, vaik siltä puuttuu sarvet ja ne "kahvat" josta pidetään kiinni :D
Siskolla oli valkonen hevonen, jossa mustia palloja ja punaset renkaat alla.

Vitska munhan täytyy kehitellä tuohon jostain ne sarvet, josta pidetään kiinni, niin saa tuo meidän pikkumies ajella tuolla sisällä =)
Mä koin nostalgiaelämyksen mennessäni esikoisen kanssa ekaa kertaa lastenneuvolaan, uunituoreena äitinä.
Siellä oli tuo kurpitsamopo, sama jolla itse olin lapsena samassa neuvolassa ajellut :D
Sen nenä oli edelleen hieman rytyssä, veli kun törmäsi sillä seinään, ja sai komean kuhmun otsaansa :xmas:

Mulla itselläni oli tuollainen valkoinen hevonen, jossa mustat pilkut ja punaiset renkaat alla, joka ylempänä mainitaan :heart: . Naapuritalon tenavalla on sellainen nyt, arvatkaa olenko kade |O
.
MUlla oli tälläinen -70 luvun lopulla. olin nimennyt sen NÖNTTI.

Carlos74
Aika mukavia muistoja kyl tuli mieleen näitä lukiessa! Pikkukakkosessa tosiaan oli noi kestosuosikit, ja sit Iivari-veturi ja Taikuri Savinen oli kans mun mieleen. Sitruunalimsa oli nimeltään Team, ja tosiaan korkit sellasia pyöräyttämällä avattavia. Shortseissa ei lahkeita ollenkaan :) , lähinnä sellaset urheilijoiden käyttämät mallit. Aurinkolippa, sellanen värillisellä läpinäkyvällä muovilla varustettu. Ja ne kolmio-tripit oli kyl mahtavia. Sit sellanen appelsiini-limsa oli kun Siesta. Jalkapallot oli sellasia vanhan-aikasia musta-valkosia.

Honostooppari tossa aiemmin mainitsi arpakuutio jätskin kiva että joku muukin muistaa...entäs nuijatikkarit, Polkkatoffee ja tuff-tuff-karkit? Tai kiiltokuvat joita myytiin paperikaupoissa jopa kappaleittain, paperinuketkin oli suosittuja

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja äiti vm. -74:
http://www.aijaa.com/v.php?i=1816876.jpg
Tässä on mun vanhoja leluja, jotka olen kellarista kaivanut oman lapsen käyttöön.
Mulla oli tuo nukke! Ja olen myös vuosimallia -74. Mulla oli tuo aimmassa kuvassa ollut punavalkoinen nallekin. Se oli minun uninalle. Minun kotona oli tosi tiukka kuri, ja tän nuken kanssa tapahtui niin, että vein sen KERRAN ulos rattaissa, nukke putosi rapakkoon, enkä saanut enää ikinä viedä nukkea ulos. Mutta tunnistin nuo kasvot heti. :D

vieras
Hei,apua.mäkin olen käynyt K-kaupasta ostamassa tupakkaa mun äidille!!!!!!!!!! :eek: :eek: :eek: :eek: :eek: :eek: Tsiisus!!!!!!!!! :LOL: :LOL: :LOL: Enkä ois totakaan muistanut ilman tätä ketjua! :flower:
Niin ja tuli sitä istuttua kuppiloissakin silloin tällöin,nyt muistan sellaisenkin kun oltiin jossain terassilla jonka lähellä oli joku lasten leikkipaikka,niin kun äiti sanoi että nyt lähdetään,mä rupesin mankumaan että ei vielä "Juo vielä yks kalja ja polta yks tupakka,jooko!" :LOL: :LOL: Karmeeta,kuinka mua ei ole huostaanotettu???? :D
Hitsi, minäkin kävin kaupassa ostamassa äidille tupakkaa. Aina muistutti, että pyydä sitä punasta malporoo kovassa askissa, ei pehmeessä, he hee. Kävin melkein aina muutenkin kaupassa, ja ostin tilille. Ja piti kantaa kaksi isoa kassia ostoksia T-kaupasta kotiin.

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Bobajannecky:
Telkkarista muistuu mieleen parhaiten Rosvo Rudolf ja joku amerikkalainen sarja "Rekkakuskit", jota katottin salaa. Siinä oli rekka jossa oli kaksi rattia!!
Sitten siellä oli olevinaan joku lastenmusiikkiohjelma, joka oli pelkkää vingutusta.
Ei kai siinä vaan ollut se moppitukkanen sellisti, vai oliko se silloin vaan muuten
usein telkkarissa?
Niin, ja televisiossa oli yksi kanava ja sekin meillä aluksi mustavalkoinen.

Lehdistä oli silloin jo aikakin Pellefantti.
Myös tehtävälehti Jippo muistuu ja Kalkitokset, jotka oli sijoitettu kaupassa
ihan siihen kassan viereen niinkuin karkit.

Saunan jälkeen paistettin takassa Kiekura makkaraa ja isä joi pari pulloa Viapori kaljaa.
Ite sai Aku Ankka limua.
Mulla oli sellainen Kabanossi lippalakki, jossa oli valtavan pitkä lippa.
Se oli saatu T-kaupasta.

Autoissa oli sellaiset hassut turvavyöt, jotka vaan painettiin sellaiseen muoviseen
koteloon ja sitten ne turvavyöt lerpatti siinä sivussa.
Niitä ei pidetty kiinni, paitsi lapset pakotettiin.
Yleisintä kylläkin oli, että turvavöitä ei ollut ollenkaan.
Talvirenkaissa nastat oli hirmu pitkät!

Mullakin oli tuo monchihi, vaikka nimen kuulin ekaa kertaa nyt.
Sitten lähes kaikilla lapsilla oli ne muistipelikortit, jossa "Neekeriä naurattaa".
Playmobil ukkelit oli sentin pidempiä kuin nykyiset ja Lego-ukoilla ei ollut naamaa!!
Pikku autot oli tehty raudasta ja ne meni neppiradalla lujaa.
Lähes joka kodissa oli myös se punainen tai keltainen lastensänky, jossa oli
Akun ja muiden kuvia, sellaisia maalattuja, ei mitään tarroja!

Keittiöstä muistuu mieleen värikkäät teepannut ja se punainen vissyvesikone, johon
ne patruunat maksoi niin pajon, että kovin usein tuota ei saaanut juoda!

Lastenlaulut olivat joko Malmsteniä tai sitten Venäjältä.
Radiosta tuli vähän väliä "Ei me olla apinoita" ja "Liehuva liekinvarsi".
Näin euroviisujen kunniaksi liehuvaa liekinvartta ja Puppe! Voi hitsi kun tuli tästäkin muistoja mieleen :D

Keekku
Topsy -jäätelötuutit oli ihania, varsinkin se lievästi toffeen makuinen jossa oli tummaa suklaakastiketta sisällä. Fazerin tummat ja vaaleat tikkarit, joissa oli keskellä semmoinen kolo. Niitä sai myös vihreinä ja punaisinä hedelmäversioina mutta eivät olleet yhtä hyviä kuin nuo toffeet. Jaa, tais olla toffee mun suosikkia, kun myös Skottitoffee oli sikahyvää.

Paulig teki myös Lämäri-eskimoa ja se oli herkkua, sisällä mietoa salmiakkikastiketta. Lola oli suklaapatukoista lemppari, samoin kuin Fami ja Fasu (punaisessa tummaa ja sinisessä vaaleaa) suklaata. Myös Fazerin suklaanapit siinä ihkussa pyöreässä purkissa! Karkkiaskeja: Stop, Figarol, Pectus. Chicago purkkaa oli vaaleanpunaista ja valkoista. Hyvä ettei lähteny paikat hampaista kun yritti purra niitä, oli nääs tykkyä tavaraa.

Limppareita oli Siesta (ei hiilihappoa), Ananas, Olvin Jaffat ja Kuopiossa tehdyt Ranin -limpparit, joita äiti tilasi meijeristä(!) juhannukseksi.

Puolen litran jätskipaketti oli ensin semmoinen lyhyt ja korkea (puoliksi pystysuunnassa leikattu litran paketti) ja myöhemmin malli muuttui matalaksi ja leveäksi.

Ruotsalaisvalmisteista Rymdiä meilläkin juotiin, mutta se hävisi markkinoilta. Aiheutti kuulemma syöpää :(

Daisy -nuken perin isosiskolta. "Tässä nukke neitonen, sievä vaaleatukkainen -Daisy. Vaatteita hän rakastaa... Daisy."

Ikinä ei ollu tylsää, eikä tullu mieleenkään jäädä venymään sisätiloihin kun oli tultu koulusta ja saatu syötyä ja läksyt tehtyä - heti ulos leikkiin!

:-:
Huvittava videoiden "kaukosäädin" johdolla, johto n. metrin pitkä, eli kyllä meillä ainakin piti nousta sohvalta lähemmäs kelaamaan... :)
Elämää ilman mikroa... :)
Puisista lankarullista tehty "verho" oviaukossa...
Toppapuvut, jotka oli niin jäykkää kangasta (enstex?), ettei ne päällä oikeasti pystynyt leikkimään...
Olikos Mörköooppera 70-luvulla vai 80-luvun alussa... Mörkö se lähti piiriin, tinttantanttantallalei... :)

Täällä on kyllä mainittu tosi paljon asioita, jotka nousee nostalgisina mieleen.Mutta omalla kohdallani kaikkein nostalgisinta on ollut se, kun vein oman lapseni (silloin 1 v. 5 kk)ensimmäistä kertaa tarhaan. Ryhmän "opettajana" ja tarhan johtajana työskenteli sama henkilö, joka oli ollut itselläni eskariopena samaisessa tarhassa vuonna -76, aivan uransa alkutaipaleella... Ko. lto jää eläkkeelle tämän kesän jälkeen :D .

Alkuperäinen kirjoittaja kräm:
Ennenkuin dementia vie viimeisetkin muistot, fiilistelläänkö vähän? Eilen täällä oli ketju kaivatuista lastenohjelmista, nyt voitais niiden lisäksi kaivata muutakin. Muistaako kukaan teistä esim Monchihiä, lakutupakoita ja sitä ihanaa vihreätä, kurpitsaa muistuttavaa potkumopoa jolla oli sarvet ja punaiset kädensijat? Mikähän sen nimi on, muistaako teistä kukaan? Entä kärpässienijakkara,eikö ollut ihana? =)
Mun vanha kurpitsamopo on nyt meidän lapsilla käytössä :D Musta on ihanaa kun mun äiti on säästäny suurenosan mun vanhoista leluista ja nyt meidän lapsilla mun vanha nukensänky, nukenvaunut ja vaikka mitä muuta. Mun vanhat my little ponytkin on tytöllä nyt. Ne taitaa olla niitä ihan ekoja mitä tuli myyntiin, ainakin kovin erinäkösiä kun nyt kaupoissa myytävät. Se harmittaa et mun vanha kolmipyörä on mennyt kiertoon.. vihreä jossa oli punaiset renkaat, satula ja ohjaustangon "kahvat" muistan vielä millainen kuvio siinä satulassa oli :whistle:

noita kärpässieni jakkaroita oli just jossain lehdessä, ihania=)

Alkuperäinen kirjoittaja äiti x 7:
Alkuperäinen kirjoittaja Ravistettava:
Alkuperäinen kirjoittaja Zeina:
Alkuperäinen kirjoittaja VoihhVoih:
Saakohan niitä kurpitsa potkumopoja enää mistään? Tahtoo nääs sellaisen!

Mullapas on tällanen kotona varastossa :D
En tiedä miks oon tota rehannu mukana vuosikymmenet muutoissa, vaik siltä puuttuu sarvet ja ne "kahvat" josta pidetään kiinni :D
Siskolla oli valkonen hevonen, jossa mustia palloja ja punaset renkaat alla.

Vitska munhan täytyy kehitellä tuohon jostain ne sarvet, josta pidetään kiinni, niin saa tuo meidän pikkumies ajella tuolla sisällä =)
Mä koin nostalgiaelämyksen mennessäni esikoisen kanssa ekaa kertaa lastenneuvolaan, uunituoreena äitinä.
Siellä oli tuo kurpitsamopo, sama jolla itse olin lapsena samassa neuvolassa ajellut :D
Sen nenä oli edelleen hieman rytyssä, veli kun törmäsi sillä seinään, ja sai komean kuhmun otsaansa :xmas:

Mulla itselläni oli tuollainen valkoinen hevonen, jossa mustat pilkut ja punaiset renkaat alla, joka ylempänä mainitaan :heart: . Naapuritalon tenavalla on sellainen nyt, arvatkaa olenko kade |O
.
MUlla oli tälläinen -70 luvun lopulla. olin nimennyt sen NÖNTTI.
Meiltä kans löytyy toi kurpitsa ja vähänkö olin fiiliksissä kun löysin kirppikseltä tytölle ton valkosen punarenkaisen hepan :D oli vielä ihan priima kunnossa.

Kolmiotripit muistan aina. Mun lemppari oli se mustaherukka. Pinkkitrippi jossa oli mustia marjoja kyljessä ja siitä oli niin hauska "etsiä" sitä pillin paikkaa.

Niin ja oli ihan pakko ostaa lapsille Kössi Kenguru DVD kun sellasen kaupassa näin. Smurffeja en ole vielä viittiny ostaa, kun olis liian jänniä pienille.

Leena
Vallan ihana ketju!!Paljon on jo mainittu...Muistaakohan kukaan Jacky jogurttia?Tai siis sitä pakkausta. Näytti vähän viinilasilta. Ja kun jogurtti oli syöty, sisko leikkas yläreunan pois, ja kappas: nukkekoti sai uuden 'nojatuolin'!
Kurahousut:lappuhaalari malliset, oranssilla pohjalla numeroita, kuminauhat jalan alla.
Televisio-ohjelmia: Yöjuttu(aivan kamalan pelottava!!!!). Entäs Ajattaren mainos: 'Ajatar on Foorumissa, Foorumissa Mannerheimin tiellä. Auki joka ilta kello kahdeksaan. Ajatar on Foormumissa'.
Ja talvilakki nimeltään 'Koivistolainen' (miksiköhän..?). Semmoinen hirvee karvareuhka, mullakin pää näytti kaks kertaa suuremmalta.Huh.
Puinen rattikelkka. Sitä vauhdin hurmaa!!
Just viime viikolla kuunneltiin kaverin kanssa Youtubessa Rauli 'Badding' Somerjoen 'Viilaten ja höyläten'!!Tuli melkein pisut housuihin, kun niin nauratti..laulussahan mentiin'painimalla kyökkiin ja tultiin takaperin halliin'!!!!Yeah!!!!!!!

:)
Alkuperäinen kirjoittaja kräm:
Ennenkuin dementia vie viimeisetkin muistot, fiilistelläänkö vähän? Eilen täällä oli ketju kaivatuista lastenohjelmista, nyt voitais niiden lisäksi kaivata muutakin. Muistaako kukaan teistä esim Monchihiä, lakutupakoita ja sitä ihanaa vihreätä, kurpitsaa muistuttavaa potkumopoa jolla oli sarvet ja punaiset kädensijat? Mikähän sen nimi on, muistaako teistä kukaan? Entä kärpässienijakkara,eikö ollut ihana? =)
Noup, mutta olenkin maalta ;) 70-luvun alussa syntynyt ja täytyy sanoa, että omat lapset elävät nykyään täysin eri maailmassa.

Yhteistyössä