40+ so what wol.12

  • Viestiketjun aloittaja Ottis
  • Ensimmäinen viesti
Kastehelmi - nuo raja arvot ovat: paasto alle 6.1 ja 2h alle 7.8

Varsinhin tuota 2h arvoa kattotaan ja sehän miulle 8.5

Oletko huomanut kun kirjoittelin täällä siitä lihavuusleikkaukseen haluamisestani?
..eli..kävin omalla lääkärillä, sitten on 13.8 Ravitsemusterapeutilla käynti ja taas omalla lääkärillä..hän sitten katsoo, antaako lähetteen eteenpäin erikoislääkärille(ja kyllä hän antaa;))

Haluan vielä mainita, että kohdallani on kyse jo sairaalloisesta liikalihavuudesta - painoindexi yli 40

Niin monta vuotta olen paininut näiden kilojeni kera - viimeisen 5v sisään painoa tullut lisää nopsaan.
Laihdutettua omin voimin sain 2008 30kg/9kk..tulivat takaisin n. 6kk ja vielä rapiat päälle.

Minähän sairastin RD:n raskaana ollessani ja lääkäri sanoi silloin, että 10v sisään 2-tyypin diabetes iskee jos paino vain nousee.

Pituuneni - 176cm antaa hieman armoa ja paino ei näytä niin suurelta, vaaka sitten kertoo totuuden..mutta eihän se ulkonäkö miun vointiani huijaa.

Olen asiaa niin monelta kantilta pohtinut - hyötyjä&riskejä..ja tämä miun ratkaisuni, uskon sen olevan oikea miulle.=)

Terveyteni oli se, joka sai miut nyt viimein heräämään..toki se itsetuntokin ollut naisena aika nollissa välillä tämän ylipainon takia..ja kun ei jaksa oikein mitään tehdä kun turhaa painolastia kannettavana.

Ei tuo leikkaus ole mikää taikakeino - väärillä valinnoilla paino ei laske tai nousee uudestaan.
Tosin..olo on tosi p**ka jos väkisellä yrität syödä enempää kerralla, kuin n. 3dl..okse lentää, tärisyttää, sattuu sydänalaan ja pyörryttää.

Olen paljon ottanut asioista selvää netin kauttakin(niin kuin yleensä)
..löytyi hyvä keskustelupalstakin - siellä paljon käytännön asiaa leikkausta harkitseville, leikkaukseen menijöille ja jo leikkauksen läpi käyneet kertovat kokemuksiaan.

Eihän tähän leikkaukseen pääsekkään, kuin viime kädessä - kun muut keinot kokeiltu ja nekään eivät enää auta.
(..ja ennen leikkausta, on kuitenhin saatava painoa tippumaan n. 5-8% omin voimin/niukkakalorisella dieetillä)

..tämmöistä tarinaa:)..

Illan jatkoja ihunat:heart:
 
Viimeksi muokattu:
Huomenia!

Ihan tuli sellainen olo mur-mur, että haluaisin halata sinua ihan oikeasti, ei vain näitä nettihalauksia :hug: Joo, muistin kyllä lihavuusleikkaustoiveesi. Ajattelin juuri tuota ennalta vaadittua painonpudotusta, että josko siihen saisi jotain tukea.... puhumattakaan sitten leikkauksen jälkeen, varmasti on sopeutumista! Mutta eiköhän siihen jotain tukea ohjata jo ihan sairaalan puolesta, luulisi.

Ymmärrän kyllä että itsetunto naisena on koetuksella. Me naiset olemme niin aivan liian riippuvaisia siitä, miltä OMISSA SILMISSÄ näytämme. Ja omat silmät ovat yleensä aivan liian ankarat! Loppujen lopuksi oman kehon hyväksyminen lähtee jostain muualta kuin kilojen määrästä. En tarkoita sitä, etteikö leikkaus olisi hyvä suunnitelma - totta kai sairaalloinen ylipaino on hyvä hoitaa, jotta saadaan terveysriskit pienenemään ja olo kevenemään. Aina ei vain normaalipainokaan riitä siihen, että me naiset hyväksyisimme kehomme........ Itsekin nuorena, hoikkana ja hyvävartaloisena näin kehossani vaikka mitä vikaa. Nyt jo vähän repsahtaneena :LOL: hyväksyn oman kehoni paremmin kuin silloin. TOSIN toivoisin, että voisin itseäni katsellessani lainata rakkaani :heart: silmiä, hänen silmissään kun olen aina kaunis, vaikka kuinka massu pömpöttäisi ja olisi bad hair -day ;)

Todellinen naiseus nousee mielestäni jostain muusta kuin täydellisistä mitoista. Kun itse mietin tuntemiani naisiani, minun silmissäni kauneimmat eivät suinkaan ole ne muodinmukaisesti langanlaihat, vaan sellaiset, jotka pursuavat lämpöä, elämäniloa ja tuntuvat olevan niin sinut oman itsensä ja naiseutensa kanssa. Kirjoitin tuon sanan lämpö ensimmäisenä, koska se on mielestäni kaikkein tärkeintä... se on se joka houkuttelee muita ihmisiä luokseen kuin hunaja mehiläistä... ja juuri sitä sinusta huokuu, rakas mur-mur :heart:

ON: Teinpä aamuvirtsasta testin kun se siellä vessan hyllyllä valmiina köllötti. Nega oli, mutta ei tarvitse pahoitella, ei nimittäin edes tullut pahaa mieltä itselleni :p Ihan tyynenä vaan katselin, että joo, eipä siis menkkojen viipyminen raskaudesta todellakaan johdu :) kiva tunne verrattuna aikaisempiin fiiliksiin! :) Tänään kyllä vasta kp25, mutta kun ne edelliset kierrot tosiaan 21-22pv. Toinen testi siellä vielä odottaa, jos se houkuttelisi sen tädin paikalle muutaman päivän sisään :)

Täällä kun aina välillä kuulee niin mainioita juttuja (kuten Lilliksen koiran seikkailut ;)) niin ilahdutanpa teitä kertomalla varsinaisen blondi-stoorin. Blondi siis minä itse. Tai sitten kyse vain siitä, että kesäloma tehnyt tehtävänsä ja aivot buuttautuneet KOKONAAN. Piti eilen tankata pieni kärryni, oli bensa ihan lopussa. No, en saanut bensatankin korkkia auki. Miehelle soitin ja äkäilin, että on mennyt laittamaan korkin lukkoon (ystävällisesti tankatessaan sen edellisellä kerralla....itse en koskaan lukitse tankkia) ja avain ei toimi! Itse asiassa avannippua katsellessani en ollut varma, mikä tuo korkkiin tunkemani avain oikein on, MUTTA koska en sille muuta virkaa keksinyt, päättelin juuri sen olevan korkin avain. No, sain hätiin ystävän miehen - oma oli siinä kohtaa sen verran kaukana - joka tietysti kädenkäänteessä avasi korkin. Ei suinkaan sillä avaimella, jota itse yritin käyttää, vaan auton virtalukon avaimella. Muutamaa tuntia myöhemmin valo syttyi pullamössöaivoissani: tämä avainnipussani roikkunut avain on työpaikan sähkötolpan avain! Ai jaa....... mikä työpaikka........mikä sähkötolppa.......... :LOL:

Pikkasen huolettaa töihin lähtö puolentoista viikon päästä ;) varsinkin kun jo näin painajaisunta siitä, etten enää löytänyt opettajainhuonetta!

Kivaa päivää kaikille! Tämä blondi lähtee puusavottaan miehen apulaiseksi, saas nähdä kuinka käy :)
 
Ei se r-testin ostaminenkaan aina tätiä kutsu, kun oon jo 2 tehnyt eikä näy ei kuulu. Lähettäkääs rakkaat nyt se tädinrotjake tänne mulle teitä kiusaamasta niin pääsis taas takas ruotuun. Kun en kehtaa sinne lääkäriinkään rynnätä....
 
Heipsut kaikille Blondeille,;), niin Bruneteille ku Tummaveriköillekii:wave:

Ekaks, Morticia, se täti siis hukkui jo!! Ei se osaa uida ja sinne mökin järveen sen hukutin, joten ei sun nyt auta ku vain pupustella lissää ja lissää, ja sitten se ++ pärähtääpi! Kotiläksyksi kaikille nyt; pupuilua vain, tätiä ei ole enää:D!

Kastis, toi on niin tuttua, toi "blondailu"! Vai ooksä oikeestikin tai siis vaikka leikisti(värjäten siis), mutta blondi? Mä kun oon kaikkeen autoiluun liittyvän kanssa täys-Blondi, ja meillä mies jo vähän varovaisen kuuloisesti vastaakin puhelimeen, jos tietää, jotta soittelen tien päältä:saint:! Mähän oon siis niin kaukana blondista, ku olla voi,,(no en sentäs afro-amerikkalainen tmv.ole, mutta noin suomalaiseksi..), ku oon ihan tummahiuksinen ja ruskia-silmäinen.. Tää on jänskä juttu muutes, että ku tarpeeks kauan palstailee "tuttujen" kanssa, niin näkee jo mielikuvankin heistä! Mä kuvittelin, että mur-mur on semmonen pikkunen!! Lyhykäinen siis, mutta herranjestas sentäs, sullahan on komiasti pituutta:O! Mä oon pitäny itteäni ihan pitkänä, vaikka oonkin nyt sitte vain 170cm. Onko sun ukkois kuinka pitkä? Eikä tartte vastata, oon vain utelias.. Mulla kun aina ollu semmonen olo, jotta jos mies on vain jotain +170 cm, niin on ihan kainalokeppi muhun verraten.. Ja mur-mur ihan samanmoiset leijonan luonteenpiirteet löytyy musta! On kiva olla jellona, eiköstä vaan?

Kastis, sustahan on tullu tosi taitava noiden kuvien kanssa!! Mä en oikeesti osaa mitään kuvia laitella(hyvä, jos katsoa osaan..), saati, jos tarttis jotain valokuvaa lisätä, niin never ever:ashamed:!

Eilen taas jostain kumman syystä mun telkusta tuli semmonen vauva-ohjelma, joka kerto kutosten saamisesta..Sitä sitte itku silmässä kattelin, ku mies tuli kotio..hää istahti mun viereen sohvalle, ja sano, "yritettäskö Vielä?"!! Mä vaan niiskutin, että joo o..Ja hah, se oli kyllä VITSI mieheltä, mutta täsäspä taas näkee tän naisena olemisen hienouden; taas voi olla eri mieltä, ku kuukausi sitten:xmas:!! No, ei kait yritetä, mutta on se kuiteski ihana, toi mies:heart:

Penskat söi, ja mulle jäi pöydän siivous vaivoiksi, joten soon moro:wave:!

Tulkaa tytöt linjoille, mulla on tylsä ilta tiedossa:D

Lilleriina
 
  • Tykkää
Reactions: Mafinka
Ai niinhän se olikin. No, ei auta kun toivoa viileämpiä kelejä että jaksaa peittoja heilutella. Meillä on aivan trooppiset oltavat täällä, ei jaksais yhtään mitään. Mutta emmää valita, lapset tykkää kun voi olla nakupellenä pihalla ja kun lapsilla on kivaa saa äitikin olla rauhassa (tai rauhemmassa... onko tuo muuten ees oikee sana tuo?).
 
Huomenia!

Ihan tuli sellainen olo mur-mur, että haluaisin halata sinua ihan oikeasti, ei vain näitä nettihalauksia :hug: Joo, muistin kyllä lihavuusleikkaustoiveesi. Ajattelin juuri tuota ennalta vaadittua painonpudotusta, että josko siihen saisi jotain tukea.... puhumattakaan sitten leikkauksen jälkeen, varmasti on sopeutumista! Mutta eiköhän siihen jotain tukea ohjata jo ihan sairaalan puolesta, luulisi.

Kiitos ihuna:kiss:
..mutta kyllä mie saan ittekseenhin tsempattua tuon 5-8% painoa ales ja apuna on vähäkaloriset pussikeitot&smoothiet(valmiina jo odottamassa 1vko:n satsi)
Saan varmasti sen kunnon kimmokkeen kun tiedän pääseväni siihen, mitä tavoittelen - leikkaus.=)


Ymmärrän kyllä että itsetunto naisena on koetuksella. Me naiset olemme niin aivan liian riippuvaisia siitä, miltä OMISSA SILMISSÄ näytämme. Ja omat silmät ovat yleensä aivan liian ankarat! Loppujen lopuksi oman kehon hyväksyminen lähtee jostain muualta kuin kilojen määrästä. En tarkoita sitä, etteikö leikkaus olisi hyvä suunnitelma - totta kai sairaalloinen ylipaino on hyvä hoitaa, jotta saadaan terveysriskit pienenemään ja olo kevenemään. Aina ei vain normaalipainokaan riitä siihen, että me naiset hyväksyisimme kehomme........ Itsekin nuorena, hoikkana ja hyvävartaloisena näin kehossani vaikka mitä vikaa. Nyt jo vähän repsahtaneena :LOL: hyväksyn oman kehoni paremmin kuin silloin. TOSIN toivoisin, että voisin itseäni katsellessani lainata rakkaani :heart: silmiä, hänen silmissään kun olen aina kaunis, vaikka kuinka massu pömpöttäisi ja olisi bad hair -day ;)

Todellinen naiseus nousee mielestäni jostain muusta kuin täydellisistä mitoista. Kun itse mietin tuntemiani naisiani, minun silmissäni kauneimmat eivät suinkaan ole ne muodinmukaisesti langanlaihat, vaan sellaiset, jotka pursuavat lämpöä, elämäniloa ja tuntuvat olevan niin sinut oman itsensä ja naiseutensa kanssa. Kirjoitin tuon sanan lämpö ensimmäisenä, koska se on mielestäni kaikkein tärkeintä... se on se joka houkuttelee muita ihmisiä luokseen kuin hunaja mehiläistä... ja juuri sitä sinusta huokuu, rakas mur-mur :heart:

Kaunis kiitos tästähin:kiss:

vielä..
Ensimmäisen lapsen jälkeen tuli painoa odotusaikana 20kg ja ne lähti poijjes melkeinpä ihan ittestään - ilman laihdutusta.

Poikaselta taisi tulla 25kg..ja painopa ei sitten enää sillä tapaa pudonnutkaan.


Vuosien varrella kuitenhin, on paino noussut hyvin tasaiseen ja pikkasen kerrallaan(välillä laskien) - olen siis tottunut ulkonäkööni tämän kokoisena.
Olen pitkä ja paino jaakantui aluksi tasaisemmin koko kroppaan, nyt viime vuosina selkeämmin vattan seutuville pömpöttämään.


Olen aika itsevarma ja itsetuntoni ollut hyvä(ellei ihan tosi hyvä;))
..nyt kuitenhin tullut isoa rajoitetta liikkumiseen ja jaksamiseen - se vaikuttaa väkisellähin itsetuntoon ja pistänyt mielen matalaksi kun ei jaksa toimia ja tehdä, ei niin millään..:(


En todellakaan ole tyyppiä: "pää pensaaseen, kyllä ne asiat unhoittuu/hoituu ittestään" ainakaan tässä asiassa ja nyt jos koskaan, on aika toimia!
..olen sitten simsakka&terveempi 85-90kg, "kypsä nainen" 50v syntäreiden aikaan.:D


ON: Teinpä aamuvirtsasta testin kun se siellä vessan hyllyllä valmiina köllötti. Nega oli, mutta ei tarvitse pahoitella, ei nimittäin edes tullut pahaa mieltä itselleni :p Ihan tyynenä vaan katselin, että joo, eipä siis menkkojen viipyminen raskaudesta todellakaan johdu :) kiva tunne verrattuna aikaisempiin fiiliksiin! :) Tänään kyllä vasta kp25, mutta kun ne edelliset kierrot tosiaan 21-22pv. Toinen testi siellä vielä odottaa, jos se houkuttelisi sen tädin paikalle muutaman päivän sisään :)

Ei se tätsy sinne jouda - se on jo melkein miun luona.=)
..yöllä varmaan jo perillä(pikku tippoja siteeseen)


Täällä kun aina välillä kuulee niin mainioita juttuja (kuten Lilliksen koiran seikkailut ;)) niin ilahdutanpa teitä kertomalla varsinaisen blondi-stoorin. Blondi siis minä itse. Tai sitten kyse vain siitä, että kesäloma tehnyt tehtävänsä ja aivot buuttautuneet KOKONAAN. Piti eilen tankata pieni kärryni, oli bensa ihan lopussa. No, en saanut bensatankin korkkia auki. Miehelle soitin ja äkäilin, että on mennyt laittamaan korkin lukkoon (ystävällisesti tankatessaan sen edellisellä kerralla....itse en koskaan lukitse tankkia) ja avain ei toimi! Itse asiassa avannippua katsellessani en ollut varma, mikä tuo korkkiin tunkemani avain oikein on, MUTTA koska en sille muuta virkaa keksinyt, päättelin juuri sen olevan korkin avain. No, sain hätiin ystävän miehen - oma oli siinä kohtaa sen verran kaukana - joka tietysti kädenkäänteessä avasi korkin. Ei suinkaan sillä avaimella, jota itse yritin käyttää, vaan auton virtalukon avaimella. Muutamaa tuntia myöhemmin valo syttyi pullamössöaivoissani: tämä avainnipussani roikkunut avain on työpaikan sähkötolpan avain! Ai jaa....... mikä työpaikka........mikä sähkötolppa.......... :LOL:

Pikkasen huolettaa töihin lähtö puolentoista viikon päästä ;) varsinkin kun jo näin painajaisunta siitä, etten enää löytänyt opettajainhuonetta!

Kivaa päivää kaikille! Tämä blondi lähtee puusavottaan miehen apulaiseksi, saas nähdä kuinka käy :)
.
 
Lillis - juu, en ole lyhykäinen&bullea..
..vaan pitkä&bullean muheva punapää:D(ja ihan paketista se väri)

Mies on 187cm.=)..ja tooooosi hoikka, hämähäkkimies..ollaan me kyllä epäsuhta pari..;)

Taisi se saakutin akan kutale pelastusrenkaan jostahin löytää kun minun tykö kerkeää..:mad:
..ei mahda mittään.

Miepä lähdenhin kohta kampaajalle ittiän piristämään - Äitini laitteli kauniin synttärikortin ja sielläpä kortin välissä yllärinä hieman rahua..kampaajalle siis, miusta kuulkaas tulee haaskan näköinen..

Ps. Lillis, miekin sen ohjelman niistä kuutosista kattoin:rolleyes:
 
Viimeksi muokattu:
Ottis
Tattinen Onnittelut uudesta asunnosta :kiss:! Kiva, ett reissu meni hyvin :hug:.

HopeAgain Mullahan oli aivan samoin nyt just mennäviikolla, ett kun menkat olivat loppuneet perjantaina ja la-aamuna pupuiltiin, alkoi vuoto uudestaan. Tosin ihan kirkkaana verisenä, mutt laittoi ihan miettimään, ett mistä se veri tuleekaan =). Mur-mur sua onneks jo tossa vähän valisti :).

Lilleriina Jopas teidän koiruus show'n järjesti :LOL:. Navigaattorit on välillä vähän oikukkaita. Edellisellä reissulla ainakin huomasin, ett meidän TomTom oli ihn sekaisin kehä-2:sen seutuvilla. Pyöritti meitäkin kuin puolukkaa **ll*ssa =).

Jep! Meidän poju ui ihan oikeata kissaa :), mutt ei sille ollut mitään kammoa vedestä jäänyt, sillä aamulla jahtasi jo kovaa vauhtia sorsaa ja tutkailipa myös kohtaa mistä itse rantautui. Illalla kun uiskentelin taas, olivat molemmat katit rannalla vahdissa, mutt vain poju piti pientä nau'untaa, kuin olis halunnut, ett tulen vedestä pois ja hyppäsipä taas veneen päälle, mutt näyttää nyt oppineen, ett laitoja myöten ei kannata mennä :).
 
Ottis
ON Niinhän siinä muuten kävi (kuten arvata saattaa :ashamed:), etten eilen sitten piliä saanutkaan :'(. Mokomaki vetelys toi mun ukkoni :stick:. Kun asiasta vihjaisin, sanoi, ettei jaksa ja se riitti mulle. En enempiä viittinyt viritellä, vaan vitkuttelin saunossa yhteentoista asti illalla, ett ukko nukkui jo kun menin tupaan. Ja tänään sit tietty osoitan mieltäni eli, kun katit jäivät tupaan nukkumaan, lähdin minä mökiltä kolmen aikaan, kun mies tulee yleensä neljän aikaan kotiin ja vielä tässä kuhkaan. Laskuja olen maksellut ja poiminut mansikoita pakkaseen ja heti syötäväksi myös. Vielä pitäis kaupassa käydä, mutt kyllä mä mökille illaksi/ yöksi menen. Voipi olla, ett huomena tulen katteineni kotiin. Riippuu ihan säästä. Jos on hyvä sää, tulen kotiin, ett saan nurtsin leikattua toistamiseen, kun tuli vähän roskasta jälkeä tiistaina, sillä nurtsi oli päässyt reissun aikana kasvamaan tosi pitkäksi. Muutenkin kotona kivempi viettää aikaa yksikseen, jos mies lähtee Neste-ralliin. Ja sanonpa vaan, ett olen pikkasen kiukkunen jos miehellä on 'varaa' ottaa lomaa rallin vuoksi, eikä ole saanut minun kanssani vietettyä yhtäkään ylimääräistä lomapäivää kotona koko kesänä. Ulkomaanmatkan ajan just ja just malttoi olla lomalla. Vähän pakko, kun koneet lentää ajallaan :LOL:.

Mutt mä menen taas, plussatuulosia tänne :heart:!
 
Tsau:wave:

Tiesiksää, mur-mur, et punapäät ei pääse taivaaseen? Witsi, witsi.. Mulla kans aina vähän punasta tehosteväriä kampaaja laitteleepi, silloin harvoin, kun kampaajalle joudan/raaskin! Ihanata kampaajareissua, nautihan olostas ja tuu "haaskan näkösenä" takasii:D!

Mulla jäi kommentoimatta tota Kastehelmen aiempaa jutskaa siitä, miten on ihminen kaunis tai laiha tai jotain...

Mutta, mutta..Mä oon kanssa niin sitä mieltä, että se ihmisen kauneus/viehättävyys yms. on kiinni kaikesta muusta kuin kiloista!!Ainaskin se, että näin vanhempana olen kiinnittänyt juurikin huomioni siihen, että kun on sinut itsensä kanssa, se huokuu ympäristöön ja tuo sellaista "euforiaa" ympäristöönsä, että voi vaan vierestä ihailla, kuinka joku on KAUNIS, vaikkei ehkä silleesti, ku muotilehdet hokee.. Henk.kohtaisesti esim. olen aina ihaillut Rakel Lignelliä; on niin upean positiivinen ja iloinen, vaikka ei mikään missi-mittainen ollutkaan! Näin hänet "livenä" jokin aika sitten ja kyllä täytyy sanoa, että KAUNIS on, myös hoikkana! Kuinka joku ihminen voi huokua sellaista hyvää oloa, että ulkopuolisetkin sen huomaavat..se on jotain taikaa!!

Ja tästä edelleen omiin kiloihin ja itsensä sietämiseen; Samalla lailla, kuin Kastehelmi jutusteli, että voi kun näkisi itsensä sen rakkaansa silmin, niin mun täytyy kyllä todeta, että itse ainakin tulin sokeaksi omille kiloilleni: /! vuosien saatossa vain kuvittelin, etten koskaan tule kauheasti lihomaan, kun kyllä huomaisin sen... Lasten myötä sitten tuli kiloja silloin ja pari tällöin, ja kuvia musta ei saanut ottaakaan, koska en onnistu kuvissa!! Siltikään en tajunnut, ettei vika oo välttämättä kuvaajassa tai kamerassa:vampire:! reilu vuosi sitten, kun mun henk.koht. tragedia tuli ja tippui se 25 kiloa muutamassa tovissa, niin sen jälkeen olen vasta valaistunut, kuinka paljon mulla kiloja olikaan..*auts*! Ja nyt sitte taas kyttään koko ajan itseäni ja vahdin syömisiäni, etten vain kerrytä niitä jenkka-kahvoja ympärilleni.. On tää juu vaikeeta, tää ihmisen elo..

Ottis; mukavaa möksäilyä; siellä voi varmasti ainaskin itseensä tutustua ja jutella omien aatostensa kanssa, kuinka jatkaa eloansa ja mitenkä/kenen kanssa..juu nou:whistle:

Mulla tuli taas vähän liian löpöä tekstiä, mutta kaitpa tänne voi kertoa aatoksiaan ihan kuin haluaapi..ja kuinka itestä tuntuu..Enkä halua missään nimessä loukata ketään, vaikka aina jään jankkaamaan omia tuntojani:(

Ootte ihquja, vaan missä ootte???

L:wave:
 
Jaha, tekaisin piruuttani ovistestin kun on varsin... miten sen sanois, liukkaat kelit. Ja haaleaa viivaa se testiin pukkaa. Onko mulle nyt ovis tulossa ilman että välillä oli menkat vai onko tää nyt vain jotain hormooniheittelyä... Perskule kun sitä on niin tyhmä näissä asioissa vaikka hoitaja onkin. Ihan hävettää.
 
Tsau:wave:

Tiesiksää, mur-mur, et punapäät ei pääse taivaaseen? Witsi, witsi..

..mut - haittaakse?..:D


Mulla tuli taas vähän liian löpöä tekstiä, mutta kaitpa tänne voi kertoa aatoksiaan ihan kuin haluaapi..ja kuinka itestä tuntuu..Enkä halua missään nimessä loukata ketään, vaikka aina jään jankkaamaan omia tuntojani:(

Oi, Lillis - kertoile vaan tuntojasi..täällä olkkarissa kuunnellaan ja tarjotaan olkapäätä tarvitseville:kiss:..
..ymmärretään ja ollaan empaattisia:heart:
.
 
Viimeksi muokattu:
Hempukka menee miehiin - huomioita naiseudesta ja koiranelämästä: Ovulaatio

Raskauden välttelyyn on monia keinoja. E-pillereitä, kondomeja, kierukoita, ehkäisyrenkaita. Jopa jälkiehkäisyä, joka myös katumuspillerinä tunnetaan. Ovulaatio nappaa joka kuukausi annoksensa kukkaron sisällöstä.
Olo on turvonnut, väsynyt ja pahoinvoiva. Joskus kourii vatsasta niin pirusti, että lähelläoleva saa todella tuta sen nahoissaan. Parku tulee ihan pienestä asiasta, kun esimerkiksi huulipuna unohtuu kotiin tai sukkaan tulee reikä. Jokakuinen viheliäisyys omassa kropassa on viimeinen asia, mitä arkeensa haluaisi. Kirosana sille, joka ei lasta tahdo.

Sen varaan ladotaan kaikki toiveet, unelmat ja tulevaisuudensuunnitelmat.
Ovulaatiota varjeleva voi kuluttaa lompakostaan enemmänkin. Raskautta toivova tekee ovulaatiotestejä, hormonimittauksia ja –piikityksiä, tai toteuttaa erilaisia luontaishoitoja. Ovulaatio on elämän odotetuin vieras kerta toisensa jälkeen. Sen varaan ladotaan kaikki toiveet, unelmat ja tulevaisuudensuunnitelmat. Kun ei kolahda, on seuraavaan kertaan ikuisuus. Kokonainen kuukausi.

Joskus voi syystä tai toisesta olla pidempi hetki, jolloin ovulaatiota ei vain tapahdu. Vuoto jää tulematta eikä tarvitse miettiä valumisiaan. Mutta kun menkat jäävät pidemmäksi ajaksi pois - eikä kyseessä ole raskaus – niitä alkaakin äkkiä kaivata, vatsan kihelmöinnistä lähtien. Haluan ostaa tamponeita ja vertailla niiden imukykyä! Tahdon yhtyä ystävien valitukseen pinkeästä vatsasta!

Mieleen voi hiipiä yllättäviäkin ajatuksia omaan naiseuteen liittyen, kuten mikä lopulta erottaa naisen miehestä. Eikö se ole kyky tulla raskaaksi ja synnyttää? Ilman kuukautisia ei ole mahdollisuutta lisääntyä, tekeekö siis ovulaatio naisesta naisen?

Naiseus koostuu monista pienistä asioista, joista yksikään ei yksinään määritä naista. Hedelmällisyyden ympärillä pyörivät kysymykset voivat saada joka naisen ja tytön kuitenkin kyseenalaistamaan sisintään.

Kuukautiset tulevat nimensä mukaisesti kerran kuussa. Samoin ovulaatio. Muuttuisiko suhtautuminen, jos ovulaatio tapahtuisi vain kerran tai kaksi vuodessa? Olisi piinaavaa odottaa seuraavaa mahdollisuutta saada lapsi alulle, paineet jyräisivät alleen vuoretkin. Toisaalta, se saattaisi lisätä lisääntymiskyvyn arvostusta.


Kultainennoutaja Hempukka (ihuna nimi:D)odottaa ovulaatiotaan. Tai oikeastaan kotiväkensä odottaa. Hempukan juoksu on alkanut, ja ensi viikolla on aika mennä progesteroni- eli hormonitestiin parhaimman hedelmöitysajankohdan määrittämiseksi. Koiran kiima kestää yleensä kolmisen viikkoa. Parhaimmat tärppi- eli hedelmöittymispäivät ovat tavallisesti toisen viikon lopulla, mutta oikea hetki voi vaihdella 7. – 17. päivän välillä. Jollakin tärppi kestää yhden päivän, toisella useamman. Koska Hempukan ovulaatiota varjellaan, joutuu koira käväisemään verikokeessa. Jos Hempukka ei yrityksestä huolimatta tällä kertaa tiinehdy, kotiväki odottaa seuraavaa ovulaatiota kahdeksan kuukautta.

..ajatelkaas flikat - 8kk!!!:O..onneksi meillä naisilla tuo ovis tapahtuu n. 10-11krt/vuosi..kauheaa olisi odotella aina noin pitkä aika seuraavaan mahdollisuuteen vauvautua..
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Mafinka
Huomenta kaikille :)

Täällä ryystäillään kaffia ja muut nukkuu..pitäsköhän kohta herättää koko talo:p

Voi ottis tota sun ukko pahasta: / Kun ei kiinnosta sun kaa pärtsäily niin menköön ralleihin..vai mitä,hä?:)

Auttakee mua kun olen niin tyhmä!!....eli voisko olla kiinnitymis yritystä joka kierto kun täti tulee ihan hassusti?? 3-4 päivää tuhrua ensin tai limainen veriviivanen ja sitten vasta hanat aukeaa? Ei ole aijemmin alkana menkat tuollain vaan tulva tullut heti,miten tai korkeentaan yks päivä tuhruu ja sitten hanat auki :) Nyt oikeestaan koko vuosia ollut tollain menkkojen kaa:confused:
Ukko ihanuus heräs että alampa sen kaa jutskaan että mitä tänään tehdään :)
Pitäkää ihunaiset muksu päivä:heart:
 
Tattinen: mulla oli parissa kierrossa myös ruskeaa tuhrutusta, pari päivää antoi uskoa menkkojen alkavan, muttei kuitenkaan. Epäilin jo tätä: "Jos tiputtelua ilmaantuu ennen kuukautisia, syynä saattaa olla keltarauhasen vajaatoiminta tai progesteronipitoisuuden suhteellinen vähäisyys tai kumpikin." (Duodecim) Vuosi sitten raskauduin, mutta olikin tuulimuna, niin keltarauhasta hieman mietin.

Tai tätä: "Myös polykystiseen munasarjaoireyhtymään liittyy usein vuotohäiriöitä. Tähän oireyhtymään kuuluu useita endokriinisia poikkeavuuksia, joista monet ovat seurausta insuliiniresistenssistä. Insuliini vähentää sukupuolihormoneja sitovan globuliinin (SHBG) eritystä maksasta ja myös stimuloi munasarjojen androgeenineritystä. Tämä aiheuttaa eriasteisia ovulaatiohäiriöitä. Seurauksena on epäsäännöllisiä kuukautiskiertoja, pitkittyneitä kuukautisvuotoja tai kuukautisia edeltävää tiputtelua." (Duodecim)

Minulla kun kierrot ovat aina heittäneet, nuorempana kierto oli 30-50 pvää, kivut kovia ja vuoto runsasta. Nyt kolmosta yrittäessä kierto on ollut 29-39, ja ovis+ olen bongannut aikaisimmillaan kp 12, ja myöhäisimmillään kp 21. En ole ikinä missään tutkimuksissa käynyt, joten en osaa sanoa mikä lie. Kumminkin kaksi normaalia, täysiaikaista raskautta olen kokenut :)
 
Ja nyt, tätä tärppikiertoa edeltävä kierto oli 39 päivää.. ja kaksi päivää tiputtelua. Ja jotenkin masensi tuo lause "Hedelmällisen iän ääripäissä ilmenevät, usein kivuttomat, anovulatoriset vuodot ovat tavallisia." Ovulaatio jäi tulematta, tai meni muuten mönkään.

"Anovulatoriset eli munasolun irtoamattomuudesta johtuvat vuodot voivat olla osa normaalia kuukautisvuotoa. Tällöin poikkeavuuksia esiintyy kahden hormonin, estrogeenin ja gonadotropiinin, erityksessä. Hedelmällisen iän ääripäissä ilmenevät, usein kivuttomat, anovulatoriset vuodot ovat tavallisia. Koska munasolu ei irtoa, keltarauhasta ei muodostu eikä keltarauhashormonia erity loppukierron ajaksi. Tällöin limakalvo ei muutu erittäväksi ja se kasvaa pitkittyneesti, mikä johtaa limakalvon paksuuntumiseen. Kierto usein pitenee, vuoto alkaa tiputtelemalla ja runsastuu vähitellen sekä voi pitkittyä. Kierron pituudet voivat kuitenkin vaihdella paljon. Niukat tiputteluvuodot lyhyiden kiertojen jälkeen ovat tavallisia, kun taas pitkiä kiertoja seuraavat runsaat ja kauan kestävät vuodot. Vuotojen syynä voivat olla munasolun kehitys- ja kypsymishäiriöt ja estrogeenin määrän suhteellinen pienuus tai suuruus." (PPSHP)
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: *mur-mur*
Jaha, tekaisin piruuttani ovistestin kun on varsin... miten sen sanois, liukkaat kelit. Ja haaleaa viivaa se testiin pukkaa. Onko mulle nyt ovis tulossa ilman että välillä oli menkat vai onko tää nyt vain jotain hormooniheittelyä... Perskule kun sitä on niin tyhmä näissä asioissa vaikka hoitaja onkin. Ihan hävettää.
Itse mietin ihan samaa, että kuinka voi olla niin tonttu omien asioiden kanssa vaikka ammatin puolesta pitäis tietää. :D Jotenkin sitä vain haluaa kuulla jonkun muunkin mielipiteen tukemaan omaa käsitystä. :)
 
  • Tykkää
Reactions: Morticia
Noista vuotohäiriöistä..

Suurimmalle osalle vuotohäiriöistä, yleensä jokin syy löytyy.
Meidän - yli 40v vuotohäiröt, ovat monasti jo iästä johtuvia..kurjaa mutta totta.:(

WP
jo hyvin laittelikin tietoa.=)

Sitä ei vain jotenhin hoksaa kun yx kax se kierto alkaakin heittelemään: vuoto viivästyy, tulee tuhruja, joita ei ennen ole ollut(tai ollut vain hyvin vähän)

Menopaussia edeltävä - premenopaussi aika voi kestää 10 vuotta.
..eli--->jos menopaussi 50v..voi alkaa kierto muuttumaan 40v.

Kierto voi yllättäin joku kuukausi olla pidempi, toisenä lyhykäisempi ja tuhrutella ennen kunnon vuotoa.

Itselläni myös ekaa kertaa ovis viivästyi niinkin pitkälle, kuin: tuli vasta Kp29!
..ja siitä tasan 14vrk(luteaaliaika)ja menkat taas alkoi.

Ovis oli kovien kipujen ja lämpöjen - ensin pikku laskun, sitten nousun perusteella hyvinkin varma..lämmöt myöskin pysivät tasaiseen ylhäällä dpo10 asti.

Eli..kun ikää tulee, oviskin saattaa viivästyä - kovasti kumminhin koettaa tulla: kipuja, limoja jne..mutta testiin ei tasavavoja viivasia välttämäti tule.

Sitten jos viipyillessä ovis vihdoin tapahtuu, munarakkula jo liian kypsä, suuri..ja siellä ei yleensä elinvoimaista munasolua ole.:|



ON..viime synttäreiden alla 27.7.2011 alkoi kemiallisesta raskaudesta vuoto ja sitä edelliset synttärit: 3.8 2010 tuli ylläri pylläri plussa lahjaksi.(..mutta vain hetkeksi, oli kemiallinen sekin..)

..ja tänään sainhin sen akan kutaleen synttärilahjaksi..ei kyllä mikään toivottu lahja olleskaan:mad:
Kierto kumminhin 28 ja se hywäinen juttu.:)

Mukavaista päivää ihunat!:wave:(täällä aika hiostava keli)
 
Viimeksi muokattu:
mur-mur, pahoittelut tätistä mutta sitäkin suuremmat onnittelut syntymäpäivän johdosta! :hug: Toivottavasti on mukava päivä! :)

Tätsykkä tuli tännekin tänään, ja ihan oli helpotus. Kierto siis nyt jo lähempänä normaalia, 26 pv. Rasittavan selkeät pms-oireet on ollut näissä muutamassa kierrossa - alavireinen ja kireä olo. Helpotus tulee yhdessä vuodon kanssa, eli sen puoleen tervetullut :) Ja muutenkin varmaan kai... pientä haikeutta kyllä, mutta kyllä me nyt olemme ihan siihen päätyneet, että mies menee syksyllä sterilisaatioon. Sitä ennen nyt saattaisi ehkä vielä ylläri tulla, mutta enpä enää jaksa siihen uskoa....

Lillis, saako kysyä mistä tragediasta puhuit...? Tai jos tuo ikäviä muistoja, jätä vain vastaamatta :)

Jäi menemättä mustikkaan kykkimään tänään, sen verran edellisistä kerroista vihoittelee sekä selkä että polvi. (Eiliset marjat tulivat muuten kalliiksi, kun hukkasin aurinkolasini metsään. :p) Mutta kuntosalilla kävin, hyvä minä :wave: vähän nihkeästi kun olen siellä viime aikoina käynyt.

Nyt iltapäiväkaffet ja -pullat! :heart: Leppoisaa oloa ihanaisille!
 
Heissulavei täältä ukonilman ja rankkasateen keskeltä!

Teillä täällä onkin ollut juttua noista vuotohäiriöistä. Mulla on aina menkat olleet säännölliset, eikä mitään välivuotoja ole ilmennyt. Nyt eilen eli 5 vrk oviksesta tuli vähän veristä vuotoa, ei sitä siteeseen asti juuri riitä vaan lähinnä pyyhkiessä tulee. Samalla on ollut vähän sellaisia menkkamaisia tuntemuksia alavatsalla. Mä nyt mietin ja pähkin, että mitä tää on?!! Ei menkat voi tulla melkein 2 viikkoa etuajassa, mutta voisiko olla, että on sitä alkion kiinnittymis-vuotoa?! Onko kellään moisesta kokemusta, mulla ei ole.
Mä olen nyt melko lailla ymmälläni...:confused:
 
  • Tykkää
Reactions: *mur-mur*

Yhteistyössä