40+ so what wol.12

• Viestiketjun aloittaja Ottis
  • Ensimmäinen viesti
..Oloja olis vaikka ja mitä:etovaa tunnetta varsinkin aamuisin,turvottaa kamalasti(mies parka:LOL:)huimausta ja jos jonkinlaista pauketta ja nipistelyä muniksissa;)Joo,ja tietysti testasin eilen,mutta illalla ja vain vajaa kaksi tuntia väliä oli edellisestä pisusta ja nega se kai oli:ashamed:
muumimamma..siis KAI oli nega!!??..näkyikö siinä jotahin;)..mikä oli testinä - liuska/puikko..mikä merkki?
..dippailitkos sie O-testejä?..tiedät siis ovulaatio ajankohdan..

Viimeksi muokattu:
mur-murjoo,kyllähän minä sitä ovista testailin ja silloin tulikin selkeä tulos eli tänään olis se dpo13 tai 14=)
Ja tää r-testi sitten:kuvittelin nähneeni siinä pienen häivähdyksen jotain mutta testiajan jälkeen siinä ei näkynyt kyllä minunkaan mielikuvituksella yhtään mitään;)oonkin päättänyt etten enää edes yritä tulkita niitä ennen kuin mieskin voi varmuudella sanoa mulle että siinä on kaks viivaa:LOL:jos sellaista tilannetta nyt koskaan edes tulee,mutta toivotaan niin!Nyt ajattelin että testaan maanantai aamuna jos sille on enää tarvetta!

Ottis
mur-mur Hyvältä kuulostaa teidän huominen :p, jamia. Voi ku mullekin joku lättysiä paistelisi.

muumimamma Peukutuksia :heart:. Se jokin voi hyvinkin olla plussa =).

ON Mua ottaa niin pattiin tuo ukko ku ei muuta ku syö. Koko ajan suu käy :headwall:.

Ottis
Suihkussa muuten kaivelin tätiä esiin oikein pohjanmaan kautta, mutta en saanut sormenpäähäni kuin valtavasti valkkaria. Missä ihmeessä se täti kuppaa?? Jospa mulla sittenkin oli ovis sunnuntaina, sillä silloinhan myös yhden aikaan nippaili aikalailla :confused:.

Heips vaan ihunaiset!! Täällä mä taas keikun yössä...=)
Ottis, kiitos kun laitoit vinkkejä vitamiini jutuista..mä tänään jo apteekista hainkin multivita plussaa, siinähän niitä kaikenmoisia vitoja ja myös foolihappoa, mistähän tuota kylmäpuristettua vehnänalkio öljyä saa? Omega 3 on kaiketi kapseli ja apteekista ja mikä on krilli? Greippimehua on kaupasta haettu kans..kiitos mur-mur myöskin sinulle linkeistä ja vinkeistä niihin luontais hoito valmisteisiin...niistä mä taidan tän kierron vielä pidättäytyä, kun niitä verikokeita nyt otetaan ja mittaillaan ja tutkitaan..etteivät sekota sitten tuloksia...mut pitääpi kirjottaa ylös..nimittäin tän vuoden on kaikki keinot ja poppakonstit sallittuja mitä mä vaan voin tehdä...mihinkään varsinaisiin hoitoihin ei lähdetä.

pikkutirri täälläpä Kylmäpuristetua Vehnänalkioöljyä
Neo-E Kylmpuristettu vehnnalkioljy 200 ml. - 8,80EUR - Verkkoapteekki.fi
..ja tässä kapseleina
Neo-E Plus | Vitamiinit | Luontaistuotteet | Verkkokauppakeskus Nettiukko

Jos katsot esim. monivitamiinipurkin tuoteselostetta huomaat, että sitä itse "vitamiinia" ei monastikaan ole 100%päivän saantisuosituksesta..joissahin on, esim. C-vitam.

Parhaiten hyödyn saa, jos ostaa ihan aina sitä yhtä vitamiinia purkin ja ottaa sitä ohjeen mukaan!(kaikkia vitskuja ei näin tarvihe)

Esim. D-vitamiinisuositus on täällä Suomessa aikuisella monasti alle 10 mikrogrammaa..MUTTA..turvallinen vrk. annos olisi jopa 50mikrogarammaa!!
:attn:HUOM!!:attn: Ylipainoiset saattavat tarvita enemmän D-vitamiinia kuin normaalipainoiset ja laihat, sillä rasvakudos sitoo vitamiinia, jolloin sitä on vähän veressä.
Tri Tolosen D-Vitamiini 25

Viimeksi muokattu:
Ottis..hauskaa unta olit nähnyt..ja kun mä tulin töihin äsken, juttelin mun työkaverin kanssa jotka oottavat kiinasta vauvaa(adoptio)..ni koneen kun avasin ja tulin tänne ni oli jännä huomata että sun univauvat oli kiinalaisen näkösiä=)..sitäkin mä oon monesti miettinyt et onko teillä keillä sitä omaa ei ole ilmaantunut, niin käyny mielessä se adoptoiminen? On kyllä pitkä ja "kivinen" tie kuulema...
Asiasta kolmanteen Ottis, kyllä musta toiset noista sun miehen tempauksista kuulostaa kyllä tosi ikäville ja hassuille..voimakas nainen oot kun et alistu vaan pidät nokan korkeella..niin sitä pitääkin, ylpeä saat olla itsestäs..moni ei varmaan jaksaisi...
Ja todellakin..älä sitä tätiä kaivele vaan peesaan mur-muria et pysyköön poissa ja vahvistukoon ja punastukoon se viivanen ja tulis oikeen ylläri pylläri ja tilastoihme:) PUUUUHHH puhallan plussaa sinulle!!!

miten sä mur-mur teet sen "laatikon" mihin sä saat jonkun toisen aiemman jutun???mitenhän mä nyt selittäisin mitä tarkotan...esim tuolla aiemmin kun justis kirjotti ihanan romanttista miehestään ja niistä ruusunlehdistä olit sä myöhemmin sen pätkän siirtänyt omaan viestiisi ennen omaa kommenttiasi...miten se tehdään?

...mie valvoskelen aamuntunteihin kevyesti(n. 02-03.00)..mutta olen koneen pyrkinyt nykyään sulkemaan aiemmin - aina ei kyllä onnistu!;)
..varsinkaan viikonloppusin.

Kovasti olen muuten noita vitamiineja opiskellut viimeisen vuoden aikana, kaikkea kun ei välttämäti saa ravinnosta - ainakaan minä..olen hedelmiähin niin huono nykyään syömään:O..ei vain maistu.

Tilailinkin taas ittelle&miehelle niitä verkkoapteekista ja poikaselle SanaSol D-vitamiinia(imeskelytabletteina, metsamarjan makuisena)
Miehelle tilailin noita..
Bio-Selen + Sinkki 150 tabl. - 17,80EUR - Verkkoapteekki.fi
Siittiöiden kehitykselle hyvää ja loput hän ottaa monivitamiinipurkista(E&C)
Miehen siittiöt kuntoon! – Ellit – Plaza

Jep, jyyyyymmärsin, mitä tarkoitit:D

Elikkäs: Napauta hiirellä tuolta tekstin alta sellaisesta kohden, kuin: "lainaa"
Siinäpä se teksti sitten onkin laatikossa..poistelet tekstistä mitä et halua näkyviin..
MUTTA.. Jätä alkuperäisen tekstin alkuun tuo
ja lopuun myöskin [/QUOTE

Viimeksi muokattu:
Ok..kiitos=)
Mäkään en varmaan kaikkea vitskuja saa ja ainakaan tarpeeksi mitä pitäs saada ja siksihin tänään niitä monivitaplussia kävin hakemassa..niissä sitä foolihappoakin jonka luin jostain keskustelusta auttavan siihen ohkuseen limikseen...mun miehelle noita vitamiineja yms. on ihan turha käydä ehdottelee...se kun edelleenkään ei oo sitämieltä että me tarvittais sitä toista vauvaa...siitä mä kumminkin oon onnellinen ettei pistä vastaankaan enää..

pikkutirri..en miekään miehelle sano, että Sinkki&Seleeni on hyvä siittiöiden tuotannolle..en todellakaan!!..hänellä kun pakkaa nuo suupielet aina talvella haavoille menemään keksin, että SIIHEN VAIVAAN AUTTAA NUO!!!!..mie kiero..:LOL:..vaiko fiksu ihan:D
..ja mies syö mukisemati..toooosin..sanoi kerran, että "onko nämä jotain mieskuntoa kasvattavia pillereitä"??..ja virnuili päälle..minä tietenkin että just joo ON VARMAAN!!;)
Monivitamiinia on helppo syöttää, niitähän käyttää moni niin yleisesti, varsinkin pimeän =)aikaan.

Ps. ja kesii miunhin miehen kädet:|kuivuvat niin, että nahka lähtee.

Viimeksi muokattu:
voi vitsi!!!!=) toi oli hei aika hyvä juttu!!! Mun miehellä tuppaa aina kämmenet aukee(johtuu töistä ja kemikaaleista täällä)...mut mähän voisin keksii et oon kuullu et toi sinkki ois hyvää siihen vaivaan...!!! Kiitos mur-mur=)!!!:D

Viimeksi muokattu:
Juuuh, heti kuule tilaile vaan:wave: ja kyllä mies sinua uskoo, sinisin/vihrein/ruskein silmin vain asiallisena selität - menee läpi varmasti!!:rolleyes:
..ja E&C-vitam. on iholle(kämmenet)hyväksi myös(siinä samalla niitä monivitsuja sitten..:p)

Laitan koko tekstin Perhesuunnittelun sivustolta..

PCOS

PCOS (=Polycystic Ovarian Syndrome) on polykystinen munasarjaoireyhtymä eli munasarjojen monirakkulaisuus. Se tarkoittaa sitä, että munasarja ei toimi normaalisti, vaan tuottaa useita pieniä rakkuloita. Munasarjojen koko on normaalia suurempi. Noin joka viidennellä hedelmällisessä iässä olevalla naisella on tavallista enemmän pieniä rakkuloita munasarjoissaan. Usein niistä ei ole sanottavampaa haittaa, mutta joissakin tapauksissa ne voivat aiheuttaa ongelmia, jopa hedelmättömyyttä ja silloin onkin kyse juuri PCO:sta.

PCO:ta todetaan jo murrosiän jälkeen aivan nuorillakin mutta tavallisimmin nainen on kuitenkin keski-iässä. LH (lutenisoiva hormoni, aikaansaa munasolun irtoamisen ja ohjaa keltarauhasen muodostumista) näillä naisilla on korkeahko tai normaali, FSH (follikkelia stimuloiva hormoni, kiihdyttää munarakkulan kasvua) on normaalia matalampi, munasarjan pintakerros on paksuuntunut, munasarja on suurentunut ja ovulaatio estynyt. Noin 13 %:lla PCO:sta kärsivistä prolaktiinitaso (PRL, maitorauhasta ja maidoneritystä kiihdyttävä hormoni) on noussut.

Ultraäänitutkimuksessa nähdään tyypillisesti munarakkuloita helminauhamaisesti munasarjan kapselina alla. Rakkulat ovat pieniä (alle 8 mm) ja niitä on vähintään 10/poikkileikkaus. Tarkoin ei tiedetä, miksi joillekin naisille kehittyy PCO. Perinnöllinen yhteys on mahdollinen. Niitä esiintyy kaikenikäisillä naisilla, joten munasarjat eivät yhtäkkiä muutu polykystisiksi, mutta oireilla ne voivat milloin vain.

Polykystiset munasarjat eivät tuota hormoneja oikeissa suhteissa. Aivolisäke tunnistaa tämän ja vuorostaan erittää epänormaalin suuria määriä LH:ta. Kun LH:ta on ylimäärin suhteessa FSH:hon, munasarjojen miessukupuolihormonien (androgeenien) eritys lisääntyy.

PCO:ssa tavallinen oire on vuotohäiriöt. Suurella osalla potilaista on myös hirsutismia. Tutkimuksiin nainen yleensä lähteekin juuri vuotohäiriöiden, hirsutismin tai lapsettomuuden takia. PCO-potilailla on usein liiallista karvankasvua, iho-ongelmia (akne) ja ylipainoisuutta. Lisäksi ylipainoisilla PCO-potilailla on lähes aina myös insuliinin liikaeritystä. Hoidoksi saattaa riittää pelkkä painon pudotus. Laihdutus voi korjata myös kuukautiskierron ja palauttaa hedelmällisyyden.

Ovulaatio saadaan nykyään useimmiten aikaan antamalla klomifeenia. Se aloitetaan pienellä annoksella, jota tarpeen mukaan lisätään. PCO-potilaita tulee aina seurata ultraäänitutkimuksin, koska pienelläkin annoksella voi kehittyä munarakkuloita. Silloin monisikiöisen raskauden ja hyperstimulaation riski kasvaa. Mikäli joudutaan käyttämään aivolisäkehormonia eli HMG:tä (esim. Humegon, Pergonal), on sitä annosteltava erittäin varovasti, koska silloin riski on vielä suurempi.

Aikaisemmin PCO-potilaita hoidettiin poistamalla pieni osa munasarjoista kiilaresektio-leikkauksella. Nykyisin tämä voidaan korvata polttamalla sähköllä tai laserilla reikiä munasarjan pintaan. Tällöin hormonihäiriö saattaa korjaantua useammaksi kuukaudeksi.

Hirutismi= Liikakarvoitus
Hirsutismi on sitä, että naisen elimistö tuottaa liikaa mieshormoneja eli ns androgeenejä ja yleisin syy on munasarjojen monirakkulatauti, jota lääkärit kutsuvat PCO:ksi. Androgeenit sotkee kuukautiskiertoa ja lapsen saantia ja aiheuttaa miesmäisiä muutoksia, joista lisääntynyt karvoitus on naisille ehkä se näkyvin haitta, koska karvoitusta tulee kasvoihin, rintakehälle, alavatsalle ja reisien sisäpuolille. Syy ei aina kuitenkaan ole mieshormonien liikatuotannosta vaan monet naiset kärsivät hypertrikoosista, joka ei johdu androgeenien liikatuotannosta vaan luultavasti geenit ohjaa sitä eniten ja näin ollen se on myös perinnöllinen karvojen liikakasvuun liittyvä vaiva. Silloin karvoitusta tulee käsivarsiin ja sääriin.. Hirsutismin hoito riippuu siitä, mikä häiriö löytyy taustalta, mutta hypertrikoosiin ei ole parantavaa hoitoa.

Akuutin omalääkäri Risto Laitila

Viimeksi muokattu:
Miekin taidan konetta jo alkaa sulkemaan..oletko sie sairaalassa toissä pikkutirri..=)

Tupakkaa on koko päivän tehnyt miel, en vain ole partsulle saakka selvinnyt:D..ja taidan nyt kyllä langeta:whistle:
..todella vähän olenkin poltellut, tälläkin viikkoa jotain 5kpl..

Nati nati yön huuhkajille:wave:..jos köllähtäis kohta pitkälleen..

Viimeksi muokattu:
Liityn myös yökyöpeleihin mukaan...
ja heti ensiksi...
mikä toi PCO on mistä tuolla sivussa jutellaan? mun on nyt lähettävä ottaa näytteet..mut palaillaan...:wave:
Pikkutirri pco on suomeksi polykystiset munasarjat Munasarjoissa helmiketjuiset rakenteet, eli syy miks me ei onnistuttu saamaan just niin monta lasta silloin kun kun haluttiin..eli käytännössä tarkoittaa, et kun mulla on toi pco p**ka paholainen, niin en ovuloi ollenkaaan, kunnon follia eli munasolua ei kehity lainkaan ja kuukautiset tulee miten sattuu..kp:t voi olla pcolaisilla ihan mitä vaan, mulla itellä on kp 21-60 viimeisen vuoden aikana.

Nyt muakin rupes mur-mur kiinnostaa, et oliko laittamissasi linkeissä joku suositus pcolaiselle?

Itse kun nyt syön foolihappoo, d-vit. n. 50 mikrogrammaa ja multivitaa (tiedän et siin on a-vit., mut nyt on vasta yritys :whistle:) mut tarttee varmaan saada ukkoni myöskun syömään tota mur-murin suosimaa, voin vedota vaikka sen verenpaineen alentavaan tekijään, mähän oon ammatti-ihminen, kyl se mua uskoo ;)

Viimeksi muokattu:
Sie hokasit heti - hyvä *Justis*..tie NAISEN syrämmeen käy..vitamiinipurkin kautta!!

Tuota..en itse tiedä mitään tuosta PCO:sta, kuin mitä lukenut. Pyrin linkittelemään/kopsuja laittamaan sellaisista jutuista, missä ITSE uskon olevan asiallista tietoa - tuo oli Perhesuunnittelu sivustolta/Metku

Näin äkkiseltään PCO:sta kärsivälle, olisi painon ja sokeritasapainon hallinta se A&O!!:heart:(kuin myös ihan kaikille naisille, vaavia halajaville varsinkin)
..näillä saattaa jo oireet lieventyä ja loput avut sitten lääkäriltä.

Viimeksi muokattu:
Mulla pco aiheuttaa ylipainoa ja aknea, toi hirtuismi on ilmeisesti tosi yleinen pcolaisilla, koska kaikki gynet on maininnut mulle siitä kautta historiani, ettei mulla sitä oo, no se tästä vielä puuttuis :whistle: eikä mulla oo mitään ongelmia ton sokerinkaan kanssa, sen takia metformin kokeilu historiassa ei mulle mitään apua tuonut. Metformiini siis auttaa jotai pcolaisia ovuloimaan ja clomien vaikutusta tehostamaan, sekä se vähentää km riskiä meillä pcolaisilla. Mä oon siis jollain tavalla poikkeus sääntöön, kun íkinä laihdutuskaan oo mulle plussaa ilman clomeja tuonut, monelle pcolaiselle kylläkin jo pelkkä painonpudotus on saanut luomuovikset käyntiin, mulla siis ei koskaan oo luomuovista ollut, sen vuoksi oviksia varmaan tuulettelenkin :stick:

Anteeks kaikki kirjotusmokat, kirjotan miniläpältä, näppis on hanurista :stick:

Justis

Yhteistyössä