40+ *odottajat*..+ YES, WE CAN!!! ;)

Jadette oon kerran ollut punktiossa kun jäin seulassa kiinni ja korkeat downriskiluvut saivat mut onneksi oli väärä hälytys. Siinä punktiossahan on se keskenmenoriski ja sitä pelkään. Jos jään taas seulassa kiinni niin toki menen punktioon mutta muuten en. Toisaalta en taitaisi päästäkään omaaloitteisesti siihen. Oliko siinä jooku ikäraja milloin sen saa halutessaan?

mur-murille lämpöiset onnittelut! Nyt pidetään peukkuja, että kaveri pysyy kyydissä.

Jadette En tod.näk. mene punktioon. Katsotaan nyt kuitenkin seula ensin ja mietitään sitten asiaa.

Mulla oli siinä ainoassa vauvaan johtaneessa raskaudessa ongelmia sokereiden kanssa. Syytä ennenaikaiseen synnytykseen ei koskaan saatu selville, mutta yksi vaihtoehtohan on se, että raskausdiabetes on se syy. Meillä ei tehdä kuin se yksi sokerirasituskoe joskus vkon 25 nurkilla. Mutta oon nyt jo alkanut mittailla omatoimisesti sokeriarvoja ja aika korkealta tuo aamun paastoarvo tuntuu (tänä aamuna 13 tunnin paaston jälkeen 5,7). Näistä sokeriarvoista johtuen en uskalla kamalasti mättää herkkuja edes näin joulun aikaan, vaan kovasti yritän kohtuuteen, vaikka vaikeaa se tällaiselle herkkupeelle joskus on.

Tuosta lapsivesipunktiosta, että meillä täällä lasketaan ekassa ultrassa riskiluku, joka lasketaan verinäytteestä (siitä tsekataan tiettyjä arvoja) niskapoimun mitasta, pää-vartalomitasta, äidin iästä ja äidin painosta. Näistä siis lasketaan riskiluku ja jos se on positiivinen läheteään jatkotutkimuksiin, eli joko istukkabiposia tai lapsivesipuntkio. Mulle sanottiin, että jos ei riskiluku ole positiivinen, niin jatkotutkimuksiin ei pääse, vaikka olen tämänikäinen.

Tuntuu että kauheesti nää vaihtelee kunnittain.

Tapaninpäivän jatkoja.

Ihanaa Mur-Mur!!!

Joulunenkeli istahti tyynyllesi , kuiskaten hiljaa, onnellista aikaa, joulun taikaa, rakkautta ja valoa, pienen vauvan tuomaa onnellista oloa, iloa monta tuhatta kiloa.. Onnittelut ja muistan iltarukouksessani myös teitä.

Kaikille muille myös Ihanaa masun kasvatus aikaa!

Annekristiina ( 44v) ja Lumi-Maria 7kk

ps. Tiedän kyllä kokemuksesta miten raskaalta tuntuu, pelot , oman olotilani jatkuva tarkkailu , nippailut, vuodot ja vauvan liikkeiden tarkkailu ym ym mutta yrittäkää nauttia ja pitäkää huoli itsestänne.

Täällä meilläpäin pääsee punktioon 39-vuotiaasta alkaen. Ajattelin kanssa, että ensin tosiaan katsotaan np-ultra ja veriseulan tulos ja jos tulokset riskiin viittaavat, niin sitten pohdinnan alla onkin punktio... tai sitten ei!

Minni, meidän lapset ovat tosiaan murkkuikäisiä, tai toinen on jo ja toinen lähestyy sitä. Vai ajattelevat ettemme tee "sitä" enää... :LOL: No, putosivat korkealta, äiti ja isi puuhaa vielä mitä vain!! :D

Sydänlämpöiset onnittelut mur-murille plussasta. Se oli se joulukuu sitten se sinun onnenkuukautesi, niin kuin ennustaja-eukko sinulle povasi. :flower:

No niin nyt kävelin tuolin karmia päin ja satutin tuosta häpyluun paikkeilta ja vähän ylempää ja taas kerran oon kauhuissani et mitä mitä...Varon kai liikaa ja sitten jatkuvasti tulee kaikenmoista pientä josta huolestun. Miten ikinä saan kaksi päivää kulumaan et pääsen sinne ultraan.!?! Mulla siis on niitä vara-aikoja muutama muukin jo varattuna et jos ei vielä ylihuomenna näy sykettä tms. Isäntä ei ymmärrä yhtään että mikä kiire sinne ultraan oikein on .

Kaunis kiitos tällehin puolelle onnitteluista =)..olo on kyllä aikas auvoisa:saint:..Ellipä ei olutkaan mikä tahansa ennustaja-eukko, jotain tietää hän..;)

Hetken mie vielä odottelen, ennen kuin tälle puolelle siirtyisin. Soitan huomenna Ä-polille ja koetan saada ultra ajan 8.1 miehellä silloin vapaapäivä ja jäisi poikasta hoitelemaan. Ekan ultran haluankin käydä yksin. Tuossa 6.1 saattaisi jo sydänäänet näkyä/kuuluakin:heart:

Heipsistä Hei:wave: ..palailemisiin..

mur-mur..ja pienen pieniäinen, nyt 4+1:heart:

Nimimerkki...........monesko......................LA
Tirulii (41)..........1 yhteinen...................24.01.2010
Äiti murmeli (42)..4 lapsi........................27.01 2010
Hepuli71 (38)......2 lapsi........................1.7.2010, TAYS
Star .................3 lapsi........................2.7.2010
Päikki (41)..........2 lapsi........................3.7.2010
Jadette (40).......3 lapsi........................6.7.2010
Minni (45)..........2 lapsi........................12.7.2010
Enkelinäiti (33)...5 lapsi.........................27.7.2010, EKKS
Sukulaku ..........2 lapsi.........................27.7.2010, Naistenklinikka
Espoir ..............4 lapsi.........................xx
Erka (36)...........3 lapsi........................xxx

Taustajännäilijät:
Annekristiina
Mur-Mur
Uudi

Tänään poksahti (tämmöstä sanontaa ainakin muissa pinoissa käyttävät) sitten 12 viikkoa täyteen ja maaginen raja saavutettu ja elämässäni toista kertaa raskausviikko 13 käynnistyi. :heart:

Sano heti mur-mur kun lisätään sut listoille kun haluat, sain sen käsityksen ettet vielä halua. Onnea vaan vieläkin rutkasti asian johdosta. :flower:

Onnea ihan hirmusti mur-murille, olipa ihana ylläri sulla :)
Jadette, mä en oikein tiedä,miten meidän piirissä on noiden jatkotutkimusten laita. Mutta me saatiin lähete istukkabiopsiaan,koska aiempi raskaus oli down. Noita biopsioita tehdään vain yliopistollisissa ja jotkut yksityiset lääkärikeskukset, mutta meilläpäin ei niissäkään. Lv-punktio olis myös onnistunut mutta haluan tietää jo aiemmin, viimeksi oli hirveää saada tietää vasta lähellä raskauden puoliväliä :(
Luultavasti toimenpide on ihan tässä parin viikon päästä, huih. Km-riski on toki olemassa, mutta se on kuitenkin tosi pieni ja itse en pystyisi olemaan murehtimatta kun on jo yksi poikkeava raskaus takana, menis koko raskaus itkiessä.

Ihanaa ollu tää lomailu, huomenna pitäs käydä töissä mut sit vielä viikko lomaa. Väsymys ollukin melkosta, onko teil muilla hirveetä väsyä jatkuvasti, vaikka öisin saiskin ihan hyvin nukuttua?

Eä + lapanen 9+6

Kiitti kaunis Onnitteluista :flower:

Sainkin jo eka ajan ultraan 8.1 ja viikkoja silloin tasan 6+0
..juu ja eka neuvola on 20.1 :)

Lääkäri haluaa lähinnä katsoa alkion paikan ja mitä näkyy ruskuaispussin lisäksi. En mie eka kerralla sydänääniä oletakkaan vielä näkeväni/kuulevani. Viimeiksi taisi olla viikkoja 12+3 kun ÄP:llä käydessäni pienen sydänäänet kuului. kaksi kertaa(6+1 ja 7+3)neuvolassa vattan päältä kokeiltiin ja ei kuulunna mitään.

Hassu juttu tämä..ultraus tehdään "Ehkäisypolilla"..:D ..otin ajan tietenkin kun muutoin olisi mennyt pidemmälle. Lääkäri sanoi heillä kyllä ihan hyvän ultrauslaitteen olevan kun mainitsin että Yliopistollisessa varmaankin parempi..jännittää jo nyt hirmusti, vielä 11vrk..

Jos mie sitten ultrauksen jälkeen vasta tänne uskaltaudun "virallisesti", mikäli kaikki siellä masussa OK(kiitos kysymästä Minni007)..mutta käyn päivittäin kurkkimassa kyllä ja "höpäjämässähin" välillä ;)

mur-mur ja se pienen pieniäinen 4+2:heart:

Moi! Tulin juuri ultrasta ja...no ei mulla mitään jippii-uutisia ole! No ensinnäkin ihmettelen miten se gune sai mulle rv 6+2 kuukautisten mukaan kiekkonsa kanssa laskettua kun mun laskujen mukaan on 6+0 hädin tuskin. Niin siinä sitten kävi ettei hän mitään alkiota nähnyt eikä siis sykettäkään . Ruskuaispussi kjyllä oli ja kohdunsisäinen tapaus. Tiedän kyllä että ne laitteeet on surkeet ja hän sanoi että teoriassa alkion ja sykkeen vois nähdä rv5+3-5+4. Hän käski viikon päästä uudestaan "kontrolliin". Minä sitten rupesin lypsämään hältä tietoo kun oli niin vähäsanainen että millä todennäköisyydellä siellä vielä vois jotain elävää näkyä niin hän ei siitä tykännyt eikä sanonut puoleen ei toiseen. Ymmärsin että fifty-fifty mahdollisuudet??!!? . No 4.1 meen Tampereelle eri lääkärille ja katotaan sitten. Itkin kyllä paluumatkan kun olin niin jännittänyt sinne menoa ja en saanut kuulla/nähdä sitä mitä olin niin toivonut. Matkalla oli vielä paha kolari ja kaikenmaailman ambulansseja ja paloautoja sikin sokin ja sekin itketti kun ajattelin et kiva kohta varmaan raahataan ihmisraatoja mun silmien edessä. Tääkin vielä. Ei tässä auta muuta kuin odotella ja pelätä pahinta. Lääkäri käski mun unohtaa viikoksi koko juttu...unohtaa.. miten kysyn vaan. Sillä paikalla on jokin paha karma..nimittäin ko. paikassa olin silllloin ja samalla lääkärillä kun vastaavassa tilanteessa totesi alkion kuolleen. jotenkin vaan oli paha aavistus takaraivossa. Lisäks oli aika kovakourainen kun sai paikat sattumaan et katotaan alkaako viikon sisällä tulee ulos...tai sitten ei. Voi plääääh! Niin gyne yritti lohdutella ja sanoi et voi olla että alkio on jossain niin painuneena kohdunseinämään ettei vielä näy.

Mur-mur ostin ultrasta tullessani paketin pregentstickejä ja testasin iltapäiväpissasta onko viiva vielä hailukka mutta sehän on jo melkein yhtä vahva kuiin kontrolli. Nyt se on tuplasti vahvempi kuin viimeksi. Aivan pieni sävuero enää kontrolliin. Ettei aionakaan hcg-arvot ole laskeneet. Yritin tuonne kuumeilijoiden pinoon päästä kirjoittamaan tämän mutta mulla se näyttää pelkkää valkoista eli luulen että se ketju on venynyt liian pitkäksi?? Toisaalta muutama on sinne kyllä pystynyt kirjoittamaan mutten saa niitä auki. Että onkohan vika mun koneessa??

Voi erka, tuo on ihan kamala tilanne. Kaikki mahdollinen myötätuntoni sinulle. Peli ei onneksi ole vielä kokonaan menetetty, toivotaan vielä parasta!

Enkelinäiti Väsymys on aika totaalista täällä. Nukun 9-10 tunnin yöunet, mutta siitä huolimatta oon päivällä aivan rätti. Oon onneksi lomalla ja olen ottanut joka päivä n. tunnin päiväunet. Päiväunista huolimatta nukahdan melkein joka ilta telkkarin ääreen sohvalle. Tässä odottelen, että voisko se energinen keskiraskauden aika jo alkaa... No vielä on matkaa, tänään rv13+4.

Oireita ei ole juuri ollenkaan. Tuota väsymystä lähinnä. Rinnat turvonneet ja hieman aristavat ja alavatsassa kivi / uimarengas, mutta muuten ei oikein mitään. Aika on mennyt kaikkea puuhastellessa ja olen oikeastaan unohtanut olevani raskaana. Lapsen kanssa pulkkamäessä olen jättänyt pahimmat hyppyrit väliin, mutta muuten olen tehnyt samoja asioita kuin ennenkin.

erka huomasitkin varmaan jo että uusi 40+"so what" pino avattu-kiittelenkin siitä Iniaa!! =)

..tiedättekös..tänään ekaa kertaa mie otin alkuilta tirsat(Pikku kakkosen aikaan);) ..iski NIIIIIN totaalinen väsy että..onkohan nämä nyt niitä ekoja r-oirehia miulla.. :) ..ja kyllä miun tisuja "kuumottaa", vasitenkin illasta..

Jadette mie huomasin että siullahin oli 9yk se tärppi kerta ja kolmas lapsonen, niin kuin miullahin.. =)

Terkuin.

mur-mur ja pienen pieniäinen 4+3 :heart:..ultraa odotellessa ja aika mataa..

Ämy
Päikki Minua kiinnostaa nuo sokeriasiat vaikka vasta kuumeilen tuolla 40+ palstalla. Vaikka en ole raskaana niin paastoarvo itse mitattuna on ollut 5.4- 5.7 ja mietinkin että tarkoittaisiko se sitä että heti alusta lähiten mentäisiin insuliineilla? Meneekö se niin että jos tuo paastoarvo on yli 5.4 toistuvasti niin sitten insuliinit? Siis minun kohdalla oletus se että raskausdiabetes tulisi ilman muuta koska on ollut aiemminkin. Annettiinko sinulle ohjeistusta neuvolassa? Entä aiemassa raskaudessa pysyikö sokerit kurissa pelkällä ruokavaliolla? Mukavaa odotusaikaa sinulle!

Söin tuossa äsken tuorejuustoa (valion) ja sitten tuli mieleen että eikö sulatejuustoa saanutkaan syödä raskaana ollessa (jos tässä nyt täysillä raskaana yleensä olen)??? Kyse siis noista valion yksittäispakatuista aamupala-juustoista. Mitä olette mieltä?? Eli taas löysin uuden panikoinnin kohteen Luin että kuumentamattomissa tuorejuustoissa voi olla listerioosia aiheuttavaa bakteeria. Ja kylmänä siis tuon juuston söin . :p

Hei, Erka
Muistaakseni kaikki Valion juustot on valmistettu pastoroidusta maidosta.. joten ei huolta!!

Listerioosia voi olla pastoroimattomissa juustoissa kuten homejuustoissa ja tuorejuustoissa. Itse en syönnyt edes juustokakkua. Kannattaa lukaista se lista minkä saa Neuvolasta. Ei ainakaan tarvitse turhaan murehtia onko itse ollut tarkka raskauden suhteen. Minä kanssa ehkä liiankin varovainen kun oli km 2007. Synnytin siis terveen tyttösen viime toukokuussa.

Mun pojan vaimo synnytti keskosen v. 2008 ja ei selvinnyt tähän maailmaan. Ilmeisesti listeriabakteeri oli syynä.
( Siis mun poika on 25v ja vaimonsa mun ikäinen eli 44v..Heillä on yksi
yhteinen lapsi , 2,5 v )

Hyvää masun kasvatusta :)! Yritä nauttia ajasta vaikka kokemuksesta tiedän ettei ole niin helppoa!

:wave:

Ämy En tiedä ovatko nämä tavoitearvot vielä samat, mutta näin oli v. 2005, kun viimeksi sokereiden kanssa temppuilin. Itse mitattuna raskausaikana tavoiteverensokerit: ennen aterioita tulisi olla alle 5.8 ja tunti aterian jälkeen alle 7.5. Nämä siis tosiaan itse mitattuna ns. kapillaariplasma. (Tavoitearvot ovat matalammat varsinaisessa sokerirasituskokeessa eli kun otetaan laskimoplasma.) En usko, että vielä vitosella alkavilla arvoilla joutuisi heti insuliineille. Varmaan tulisi ohjeistus ruokavaliosta ja liikunnasta sekä sokeriarvojen seurantaa omatoimisesti. Itse sain viime raskaudessa ohjeistuksen sekä neuvolassa (seurasin viikon arvoja, 4 mittausta päivässä, lisäksi jouduin pitämään ruokapäiväkirjaa) ja lisäksi kävin sairaalassa ä-polilla gynen sekä sisätautilääkärin syynissä + terkka katsoi siellä vielä ruokapäiväkirjankin. Koko seurannan aikana mulla oli 1 ainut poikkeava arvo. Vauvan koko vastasi ä-polilla raskausviikkoja ja muutenkin kaikki oli ok. Sokerit pysyivät kurissa ruokavaliolla ja liikunnalla, mutta yhtään ei voinut alkaa sooloilla tai sokerit nousivat heti. Aika yleistä se kuulemma on, että jos kerran on ollut raskausdiabetes, se uusii seuraavissa raskauksissa. Järkevintä tietysti olisi se, että jo heti plussan pärähdettyä ottaisi ruokavalion tiukkaan tarkkailuun. Meillä mies raahasi eilen kotiin säkillisen joulunameja alesta ja ne tuolla kaapissa nyt huutavat. |O |O No, pitää vain yrittää pitää asiat tärkeysjärjestyksessä.

Eka neuvola takana, sydänääniä ei odotetusti kuulunut :( ja itku tuli kun th kyseli voinnista. Muuten mukavasti ja sain nt-ultraankin ajan ensi viikolle. Siitä viikko ja sit on se istukkabiopsia. Aika stressiviikkoja tiedossa,toivottavasti hyviä uutisia seuraten kuitenkin.

En jaksa enempiä tällä kertaa kommentoida,sitkeä päänsärky vaivana...

Yhteistyössä