40+ *odottajat*..+ YES, WE CAN!!! ;)

Ämy
Päikki Piti ihan tarkistaa papereista minulle annettiin vuonna 2004 ohjeet että paasto alle 4.8 ja 2h aterian jälkeen alle 6.7. Onkohan ohjeistus "löystynyt" vai onko hoito-ohjeissa noin paljon paikallisia eroja? On nimittäin aika tiukat nuo kuuden vuoden takaiset arvot. Luulisi kyllä että nykyään hoitosuosituksen ovat yhtenevät. Tässä kun kuvittelen vielä tulevani raskaaksi ja toivon että nuo arvot todellakin olisivat muuttuneet niin että sallitaan korkeampia sokereita......

Kumma että Enkeliäidillä kuunneltinkaan sydänääniä, kun olet noin aikaisessa vaiheessa. Olin samoilla ajoilla neuvolassa eikä sielä edes puhuttu että silloin olisi kuunneltu dopplerilla, harvoin kuulemma kuuluvat. Tsemppiä kuitenkin ultraan, on se vaan kans tosi jännittävä hetki.

- Minni 12+2

Minni007, meilläkin se terkka kysyi että haluanko et yritetään kuunnella. Ja mulla on aina aiemmin jo kuulunu joten uskaltauduin.. mutta terkka sitten painotti, että yhtään ei saa tästä huolestua,yleensä eivät tosiaan kuulu. Mutta tokihan mä huolestuin :/ Se nt-ultra on tosi,tosi pelottava, tulee niin heinäkuinen pelko,kun kaikki ei ollutkaan hyvin. Pakko vaan yrittää ajatella positiivisesti ja tehdä muita juttuja ennen ensi torstaita.

Lähtöpaino oli ihan hirveä, ja verenpaine jo melkein sillä rajalla 136/86, liekö päänsärkykin sitten siitä johtuvaa. Nyt jo kolmatta päivää kunnon jomotusta.

Tsemppistä kaikille ja oikein iloista uutta vuotta!!! oma tavoite valvoa ainaski 23 asti, on niin uninen olo jo iltaseiskan jälkeen aina,että tuossakin jo tekemistä :D

Enkelinäiti, ei kannata nyt huolestua vaikka ne ei kuulunut, yleensä viikolla 12 kuuluvat vasta. Niin tuo ultra on myös jännittävä asia, mullakin kaksi kertaa ollut ultrassa tilanne, että sykettä ei ole näkynyt. Yritä relata vaan, onneksi sulla tulee se äkkiä...

Yksi kysmys kaikille, että mites teidän masut ovat kasvaneet, mä olen joutunut jo kahdet housut laittaan sivuun kun puristavat tuosta alavatsasta. Päällä ovat tosiaan yhdet jotka nyt hyllytettävä...puristaa niin ällösti kokoajan.

Minni 12+3

Enkelinäidille jaksamista. Toivotaan, että ultrassa näkyy, että kaikki on kunnossa.

Ämy Ovatko nuo arvot todella tarkoitettu kotiseurantaan vai ovatko ne labran tekemän sokerirasituskokeen raja-arvoja? Jos ovat kotiseurantaan, niin sitten on kyllä tosi isoja paikallisia eroja. Labran tekemän sokerirasituskokeen raja-arvot olivat v. 2005: 0h > 4.8, 1h > 10 ja 2h > 8.7.

Minni Itsestä tuntuu siltä, että on jo ihan möhömaha. Mutta tästä tunteesta huolimatta samat housut menevät silti ihan sujuvasti. Kireimpiä versioita yritän kyllä välttääkin, koska ajatus siitä, että kohtu ja sikiö ovat ihan lytyssä, ei ole kiva. :x Paino ei ole noussut yhtään (wupii!).

Kävin eilen np-ultrassa ja niskaturvotus alle kaksi. Veriseulastakin hyvät arvot, joten kaikki pitäisi olla tässä vaiheessa kunnossa. Nyt vain pitäisi ensiviikon aikana päättää se lapsivesipunktio. Kyllä sitä ihan selvästi suositellaan, vaikka ultran tehnyt sairaanhoitaja sanoikin, ettivät tulokset anna siihen suuremmin aihetta ja että np-ultran varmuus on yli 90%. Samalle päivälle osui eka lääkärineuvola, joten sikiötä filmattiin nyt oikein urakalla. Kiva oli tuoda kotiin sisaruksille todisteita kuvien muodossa, kun nyt jo näytti vauvalta, eikä toukalta. Hämmästyin kyllä jo kokoa: kymmenen senttiä jalkoineen arvioi sh pituudeksi!! Siitä tulikin vähän enempi viikkoja, mutta la edelleen tuo 6.7.

Kävin myös sokerirasituksessa ja siitä muistona mustelmat taipeissa. Menevät nuo meikäläisen suonet vain neulan edellä, joten pari hermotärskyäkin siinä tuli. Olo oli sokeriliemen tyhjään masuun hutkaistuna aika ällöttävä. Ei huvittaisi tuota uudelleen kokea, mutta rv 25:lla uudestaan. Lukemat olivat erinomaiset, joten tuntuu hassulta tuo uusinta, mutta tänä päivänä ollaan tarkkoja - hyvä niin!!

Toivottavasti Enkelinäiti sydänäänet kuuluvat seuraavassa ultrassa.
Varmasti piinaavaa aikaa odotella, mutta yritä silti ottaa rennosti. Samoin muut, joilla huolia... Itsekin jännitin np-ultraa aivan masu kuralla. Kyllä helpotti, kun kaikki oli hyvin.

HYVÄÄ UUTTA VUOTTA 2010 TEILLE KAIKILLE IHANILLE NAISILLE!! =)

Enkelinäiti uskon että kaikki pienellä siellä masussa hyvin :heart:

Miulla ei näkynyt -04 raskaudessa doblerilla vattan päältä kuunneltuna 7+5vko:llakaan vielä. Vasta seuraavan kerran vko:lla 12+3 ÄP:llä käydessä kuului ja näkyikin.

Vaginaalinen ultraus antaa aiemmin nuo äänet ja siellähän näkyy se pieni läpätyskin. Miulla se olisi vko:lla 6+0..toivon että näkyisi edes se ruskuispussi ja pieni alkio/alkiolaatta-olisin siitä jo onnellinen :)..ja että olisi kiinittynyt oikeaan paikaan pieni vielä..

Oikkein Onnekasta masunkasvatus vuotta 2010 teille kaikille!!!

Toivoopi mur-mur ja pienen pieniäinen 4+5 :heart:

..jospa miekin viikon päästä jo täällä.. :)

Toivotaan että tämä vuosi on kaikille meille hyvä ja lapsirikas! :hug:

Eilen jännitti, supisteli aivan tuhottomasti ja pikkukaveri potki sen minkä kerkesi... mutta ehyenä selvittiin tämän vuoden puolelle. Saan sitten alkuvuoden vauvan, ihan kuin olen haaveillut.
Viikkoja kasassa 36 + jotain, eli saa syntyä jos on tullakseen, mutta voihan olla että vielä kuusi viikkoa taaperran tämän massuni kanssa. Tuntuu ettei jalat jaksa enään tätä painoa, jota on tullut lisää n 15 kg. Iskiassärky on aivan kamala ja vie minulta yöunet.

Mutta täytyy nauttia nuista pikkuisen liikkeistä kun vielä voi... niitä tulen sitten kaipaamaan... Vieläköhän yksi vauva tämän jälkeen, vai olenkohan jo liian vanha ja vaivainen :LOL: Vauvakuumetta pukkaa vaikka tämä vauva vielä synnyttämättä...

Ultrasta sen verran että syke tällä vauvalla näkyi vasta vkon 10 aikoihin, olisikohan ultra ollut hieman vanha. Niskapoimu ultrassa kävin alkuraskaudessa ja samalla otettiin istukkanäyte, kovasti pelotti vastaukset ja se keskenmenoriski, mutta kaikki meni hyvin, eikä toimenpide ollut kovin kipeä vaikka välineet näyttivät aivan kamalalta. Tekay osasi työnsä hyvin. Viikon päästä soittivat ja kertoivat tulokset, samalla kysyivät että haluanko tietää sukupuolen, mutta sitä en halunnut tietää, kiva sitten synnärillä ihmetellä että onko oma olotila/tunne ollut oikeassa.... poikaa kovasti veikkailen.

Koko perheellä oltiin sitten liikkeellä kun käytiin rakenneultrassa. Oli ihana seurata kuinka vanhemmat lapset katselivat vauvaa ihmeissään ja niitä ultrakuvia sitten ihmeteltiin viikkoja.

Nyt nauttimaan tästä uudesta vuodesta ja pikkupakkasesta!
Halauksia ja onnea kaikille! :hug:

Huomenta! Tänään on pyörryttänyt niin että ovenkarmeista on kiinni saanut pitää! Syöminen vähän auttaa! Toivottavasti en "turhaan" joudu kärsimään näistä raskausoireista tai mitä lie ovat. Eli maanantainen ultra mielessä että löytyykö alkiota ja sykettä... Loppiaisena kuopuksen 2v synttärit ja jotain varmuutta tähän asiaan haluisin ennen sitä.

Onnen pipanoita mukaan maanantain ultraan, älä ole liikaa huolissais erka:heart:

..täällähin pientä pyörrytystä, heikkoa oloa pikkasen ollunna ilmassa-nyt jo!?:p..vaikka kovasti jotain oirehia odottelinkin. :)..kyllä siellä masussa on sellainen painon tunne ja välistä kiristää kummasti, ei kuitenkaan tee kipiää.

äiti murmeli ihanaa, sie jo aikas loppumetreilla olet:wave:

Kovasti Onnea matkaan synnytykseen ja tulethan sitten kertoilemaan meille, kumpi tuli!?:heart:

Terkuin.
mur-mur ja se pienen pieniäinen, vasta 4+6:heart:

Jaksuja erkalle kovasti ja ihanaa äiti murmeli että olet jo noin pitkällä =) Ja arvatkaas, sain eilen pienen höyryveturin jumputuksen kotidopplerilla kuuluviin, n. 180-190 viuhtoi syke :)
Helpotti kyllä huomattavasti, nyt vain ultraa odottamaan. Ja kiva kun kerroit tosta istukkabiopsiasta, olen niin kovasti nyt kuullut pelotteluja että on tosiaan alkanu ahdistaa. Moni sanoo,että neulaa joudutaan survomaan kun istukka on takana. Noh, eipä auta ku ootella.
Sokeriarvokeskustelua myöskin olen seurannut, täälläkin siihen joudutaan ja painoa on liikaa :( sitten kun imettelen,niin alan pikkuhiljaa pudottelemaan turvallisesti painoa, tämä ei tunnu omalta, olenhan pieni hento keijunen jonkun syöttämässä ylisuuressa kropassa ;) :D :d

Eä+ lapanen 10+3

Kuopuspa se päätti taas yövaippaa laitettaessa potkaista oikein ponnekkaasti suoraan minnekäs muualle kuin mun mahaan ja just tuohon kohdun alueelle :| . Kamalaa kun vaikka kuinka yrittää suojata mahan seutuaan niin silti tällejä tulee :ashamed: . No täytyy toivoa että jos siellä pikkuinen on niin se olisi hyvin kiinni. :attn:
On se jännä että ensimmäisessä onnistuneessa raskaudessa ei ollut ollenkaan näin paljon huolenaiheita kuin nyt. Ehkä se johtui siitä että silloin olin työelämässä enkä ehtinyt kuulostelemaan ja huomaamaan kaikkea. Toisessakaan raskaudessa en murehtinut niin paljoo ja se taas varmaan johtui siitä että esikoinen oli niin pieni vielä (heillä ikäeroa 1v4kk) että alkoi vasta koliikistaan selvitä ja minä väsymyksen huuruista. Nyt on energiaa ihan eri tavalla tarkkailla itseään ja murehtia kaikkee mahdolliista ja mahdotontakin .

Lämpöiset onnittelut, mur-mur! :heart:
Iso halaus Erkalle ja tsemppiä huomiseen. Kaikki voi olla oikein hienosti, se edellinen ultra oli niin aikaisessa vaiheessa ja parinkin päivän heitto hedelmöittymishetkessä vaikuttaa niin paljon. :D :hug:
Tänne ei kuulu oikein mitään, huomenna eka neuvola. Etova olo on ollut kohta neljä viikkoa, mutta kyllä tuo suklaa tuntuu silti maistuvan, huoh.
Ihanaa uutta vuotta kaikille palstalaisille!

Nimimerkki...........monesko......................LA
Tirulii (41)..........1 yhteinen...................24.01.2010
Äiti murmeli (42)..4 lapsi........................27.01 2010
Hepuli71 (38)......2 lapsi........................1.7.2010, TAYS
Star .................3 lapsi........................2.7.2010
Päikki (41)..........2 lapsi........................3.7.2010
Jadette (40).......3 lapsi........................6.7.2010
Minni (45)..........2 lapsi........................12.7.2010
Enkelinäiti (33)....5 lapsi.........................27.7.2010, EKKS
Sukulaku ...........2 lapsi.........................27.7.2010, Naistenklinikka
Kaislakerttu (43)..3 lapsi........................11.8.2010
Espoir ..............4 lapsi.........................xx
Erka (36)...........3 lapsi........................xxx

Taustajännäilijät:
Annekristiina
Mur-Mur
Uudi

HUIII!!!

Mä olen ton listan kärjessä eikä mua synnytytä enää yhtään.Ihan ko en oliskaan raskaana.Turvotus on vaan aivan jotakin käsittämätöntä :eek: |O :/
Kanavaa jäljellä vieläkin 1,5-2cm ja yhdelle sormelle auki elikkäs nyt ku sais tapahtuu ni pysähdytään kuin seinään.

tiru ja :heart: Nöössi :heart: 37+0

Ihanaa tirulii, loppusuora häämöttääpi jo!!!!:wave:..kyllä se siitä, nyt vain kovasti siivoilet ja sextailet-kaksi kovaa jutskaa ja tepsii toisilla toooosiiii hyvin.;) ..ai niin..ja rintoja/nännejä pitää myös "näplätä"..voipi alkaa supistelemaan ja sekös hyvä!!!:D

Toivon mukavaa loppuraskautta!!!!:heart:

mur-mur ja pienen pieniäinen, 1min päästä 5+2:heart:

Moro! Kävin tänään siellä ultrassa aamuhämärissä. Siellä oli sellainen lähellä eläkeikää oleva tohtorisnainen. Hän oikein ajan kanssa ultrasi kohtua ja löysi sieltä pienen ALKION jolla SYKKI SYDÄN!!! . Eikä se maksanut kuin kelakorvauksen jälkeen 40 euroa kun viikko sitten ultrassa jossa en tullut hullua hurskaammaksi niin pulitin melkein 80 euroa . Eli toistaiseksi siis kaikki hyvin.
Kysyin muuten sitä että mitä mieltä lääkäri on yhdynnästä raskausaikana ja hän tuumasi et jos oikein varovainen haluaa olla niin viikolle 12 voi välttää ja loppuraskaudessa. Mulla tilanne on sellainen että kun kohtu on hiukan kallistuneena taaksepäin niin se kuulemma oikenee 12 viikkoon mennessä eli nousee pystyyn kun se kasvaa ja silloin kohtu on herkempi kaikille ulkopuolisille rasitteille. En tiedä sitten niillä joilla kohtu on suorassa valmiiksi.

T: Erka rv6+6

..joku kyseli noista sokereiden raja arvoista, tuollaista tuoretta tietoa löysin Kysin sivuilta..

Diagnostiset raja-arvot (vp)
* paastoarvo = 5.3 mmol/l
* tunnin arvo = 10.0 mmol/l
* kahden tunnin arvo = 8.6 mmol/l

Sokerirasitus tehdään:
kaikille raskaan oleville laskimoverinäytteestä 24. - 28 raskausviikolla
H 12. - 16 raskausviikolla, jos..
* aiempi raskausdiabetes tai todettu munasarjojen monirakkulaoireyhtymä (PCOS)
* BMI yli 35 raskauden alkaessa
* glukosuriaa raskauden alussa tai tyypin 2 diabeteksen vahva sukutausta (lähisukulaiset)
* suun kautta käytettävä korikosteroidilääkitys

Lähete äitiyspoliklinikalle:
kun omaseurannassa toistuvasti (yli 5 mittausta) aamuarvot > 5.5 ja/ tai tunti aterian lopettamisen jälkeen > 7.8
sokerirasituksessa kaksi tai kolme arvoa koholla

Hienoa Erka että kaikki ok.!! :)

Tuota yhdyntä juttua kyllä hiukka ihmettelen, koska alkuraskauden keskenmenot johtuvat alkion viallisuudesta ei mistään ulkopuolisesta fyysisestä hommasta. Nettihän on pullollaan ohjeita missä sanotaan, että siitä ei ole haittaa. Sen ymmärrän jos vauva (sikiö ) alkaa tulla ulos liian aikaisin ja silloin kielletään yhdyntä, liikunta yms. Nooohh tää on vain mun mielipide... :whistle: enkä ole lekuri joten mua älkööt uskoko.

Yhteistyössä