35+ Lapsettomat

Pottu ja Miisamari, voimia teille! Minulla on ollut samaa ongelmaa (huono vaste lääkkeille, ja vähän muniksia...). Epätoivon hetkellä on hiukan auttanut, kun olen ajatellut lääkärin sanoja, että tilanne vaihtelee kuukausittain (ihan kuin FSH:kin minun tapauksessani). Joskus sattuu vaan älyttömän huono kuukausi ja muniksia tulee minimimäärä - mutta toisella kerralla saattaa hyvinkin onnistaa paremmin! Pidetään nyt sormet ja varpaat ristissä, että pääsette molemmat onnellisesti siirtoon asti!

Ekavekara, huimasti onnea testaukseen! =) En uskalla vielä itse testata, mutta sinun tulostasi odotan malttamattomana - tulethan sitten heti raportoimaan!!

Sharlin, onko sinullakin testaus mielessä vai lykkäätkö muutamalla päivällä?

Alan olla itse jo ihan epätoivoinen oireiden puutteesta. Tänään olin kylläkin kärttyinen - täsmälleen samalla tavalla kuin muutenkin tähän aikaan kuusta...

Chloe-raukka... Kuulosti ihan hirveältä kokemukselta. Hurjaa, kun kipulääke ei auta. Toivottavasti toivut nyt pikaisesti. Ja onneksi saalis oli kuitenkin suuri!

Libby, pyydä sinäkin vain kunnon lääkitys punktioon. Kyllä se usein menee kivuttomasti, mutta tuntuu silti mukavammalta, kun nuppi on vähän sekaisin!

 
Seinäkukkanen
Voi Chloe poloinen, kuullostaa kauhealta tuollainen kipu, toivottavasti olo paranee eikä tarvitse enää uudestaan mennä punktioon ikinä.

Minä täällä odottelen kuukautisten alkamista, jotta pääsisin aloittamaan clomifenit ja sitten pistokset, mutta ei ala, ei ala :/ Tämä on siis kolmas ivf ja otin Menopur herättelypistokset jo kiertopäivinä 19-24 ja nyt jo kierron 36 päivä. En tiedä onko niistä herättelyistä kohta enää mitään hyötyäkään vai menikö tämä hoito tässä kun ei menkat ala. Jotenkin en ole saanut aikaiseksi soitettua klinikallekaan kysyäkseni että mitäs nyt tehdään.

Piinailijoille kärsivällisyyttä!
 
ekavekara älä vielä luovuta, mahkuja on vielä! Ei niistä kivuista voi mitään päätellä, oon kuullut olleen tosi koviakin kipuja ja silti raskaus on alkanut. Ehkäpä ne oli kiinnittymiskipuja ;) Nyt uusi tsemppi päälle vaan.

toivorikas ai se menee niin ja sulla on vielä pitkä kaava. Mä kuvittelin et heti seuraavasta kierrosta alkaa pistelyt, en ottanut yhtään huomioon tota pitkää kaavaa. Tosta verenpaine-asiasta vielä, niin mulla on käytössä beetasalpaajat migreeninesto-hoitona. Nehän kai laskee verenpainettakin. Nää on sellaiset, mitä voi käyttää raskauden aikanakin, siis jos joskus sellainen tilanne eteen tulee. Mä oon varmaan luullakseni kysellyt sulta tästä aiemminkin, mut en enää yhtään muista, et miten se korkea verenpaine vaikuttaa siihen raskautumiseen?

pottu&Miisamari mullakin oli viimeksi sama tilanne. Ultrassa näkyi kokonaiset kolme rakkulaa. Punktiossa niitä sit löytyi kuitenkin neljä. Kaikissa oli solu. Että jospas teillä molemmilla saalis onkin vähäinen, mutta sitäkin laadukkaampi. Näin toivotaan ja molemmat tsemppaatte nyt vielä sinne punktioon asti ja ylikin, että nähdään mikä tilanne on. Ei heitetä tässä vaiheessa kintaita naulaan, jookos?

Chloe tosi hyvän määrän sait soluja. Harmi että toimenpide oli noin ikävä. Kuka lääkäri sulla oli? Olisko se sit kuitenkin ihan hyvä, että ei viljellä pitkään nyt, kun sitä on jo koitettu aiemminkin. Jospas ne kuitenkin selviäisi paremmin kohdun lämmössä kun maljalla. Toivottavasti sulla on jo parempi olo.

wabisabi oireiden puutekin voi olla oire ;) Täällä on nähty molempia, niitä kenellä on ollut heti mahtavat oireet ja niitä, kenellä ei ole ollut yhtään mitään tuntemuksia. Jatkahan piinailua rauhassa (no joo, ei helppoa...)

Seinäkukkanen :wave:

Mulla on muutes ens viikolla se suunnittelukäynti. Aika äkkiä se sit lopulta tuli. Ja heti ens kierrosta on tarkoitus lähteä uuteen yritykseen, parin kolmen viikon päästä.
 
Kiitokset tuesta ihanat kohtalosisaret! Onneksi on olemassa tällainen ryhmä. Helpottaa kummasti. Miisamari, mennään askel kerrallaan eteenpäin ja tavoitellaan maaliviivaa, joka ainakin minulla on tässä vaiheessa siirtoon pääseminen. Viimeeksi me saimme aikaiseksi yhden alkion, joka kylläkin oli hyvä. Toivoin niin, että tällä kertaa olisi tulossa vähän enemmän soluja, jotta ei tarvitsisi pelätä ihan älyttömästi jokaisessa vaiheessa. Voimakkaampi turvotuskin muka enteili hyvää, mutta niin vain putosin taas maan pinnalle ultrassa.

Chloelle pikaista toipumista!

Piinailijoille voimakasta plussapuhuria! Olisi niin ihanaa, jos jollakin tärppäisi taas.
 
Chloe toivottavasti voit jo paremmin. Varmaankin vahvat kipulääkkeet aiheutti sitten vielä sen pahan olon.. tosi ikävää.

wabisabi ja ekavekara en vielä ole ihan päättänyt milloin testaan, mutta siitä pääsin itseni kanssa sovintoon, etten huomenna vielä ainakaan. Taistelen päivän kerrallaan kärsivällisyyteni kanssa. Juu ja niin se on, niinkuin Ines sanoi, ei voi mitään päätellä oireista tai oireettomuudesta. Monilla on ollu menkkakipuja, mutta silti plussannut jne. Ehkä jos alkais suoraan yrjöö joka aamu niin se vois olla selkeä oire, mutta pahoinvointikin kai tulee monella myöhemmin.

Libby Olen kysynyt myös noista allergiaoireista ja kaksi erikoislääkäriä on vastannut, että parempi olisi varmaankin ottaa lääke, kuin kärsiä pahoista allergiaoireista, jolloin happi ei ehkä kulje niin hyvin. Kysyin apteekissa farmaseutilta mikä on sellainen allergialääke mitä lääkärit on kirjoittaneet eniten raskaana oleville, niin sanoi heillä olevan Loratadiini.. tiedä sitten.
Minulla ne kouristelut tuntui kramppina ja kun olen muutenkin käyttänyt magnesiumia kramppeihin se tuntui hyvältä vaihtoehdolta ja en nyt muista mistä siitä luin..
 
Minäkin taidan taas aktivoitua reilun vuoden hiljaiselon jälkeen. Vähän taustatietoja niille, jotka eivät halua lukea ikivanhoja viestejä: Ikää 39. Takana on kaksi inseminaatiota ja kaksi IVF:ää omilla soluilla. Molemmista IVF:stä plussa ja keskenmeno, ja ensimmäisestä hyperi. Syyksi keskenmenoihin ja huonolaatuisiin alkioihin (yhteensä ~40 alkiota ja vain 2 siirtokelpoista) selvisi siittiöiden DNA fragmentaatio. Omilla siittiöillä ei siksi kannata enää yrittää.

Tänään oli ensimmäinen inseminaatio luovutetuilla siittiöillä. Kaikkien aiempien hoitojen jälkeen luonnonkiertoon tehty inseminaatio oli niin "helppo", että se tuntuu melkein epätodelliselta, enkä oikein jaksa uskoa onnistumisen mahdollisuuteen. Mutta liityn kuitenkin piinailijoiden joukkoon.
 
ekavekara ei ei, nyt et kyllä vielä masennu. Eihän sulla vielä ole kun pp8:ko? Se saattaa olla vähän liian aikaista testailuun, eihän se vielä näy. Vastahan se on kiinnittynyt (edellisyönä ;) ) Muisteles kuinka Liisalla meni. Eikös sillä ollut pp10 tyhjä ruutu ja pp12 plussa vasta. Nyt jatkat vaan piinailua ja testailet ensi viikolla uudemman kerran :)
 
Chloe, kuulostipa inhottavalta sun punktios! Mulle kun aukiolotutkimus oli ihan hirveä kokemus, niin lääkäri sen jälkeen lohdutteli, että se onkin ehkä ikävin toimenpide näissä hommissa, mutta kyllä toi punktio kuulostaa aika paljon vielä pahemmalta! Nyt jo pelottaa, jos sellaiseen vielä tässä joutuu..

[/b]Pottu ja Miisamari, jaksamista ja tsemppiä teille!!

Ekavekara, hui kun oot jo aikaisin testaillu (niinhän kaikki tuntuvat tekevän!), mullahan pitäis olla ti 24. päivä testi, ja oon tässä miettiny, että jos jo maanantaina kuitenkin (ennen kuin mies lähtee taas viikoksi kotoa). Tiedän kyllä, että periaatteessa vois jo nyt viikonloppuna kokeilla, mutta jotenkin ei halua.. Kai sitä tässä on yrittäny vähän kuulostella omaa itseään, mutta ei kyllä tunnu "miltään". Sitten on vaan helpompi olla "pessimisti ei pety".

Oltiin eilen menossa kaupoille, ja sanoin miehelle, että pitäis varmaan raskaustesti käydä ostamassa. Se innostui, että juujuu, mennään heti. Apteekista tultuani se ajoi kukkakaupan eteen ja sanoi, että nyt mennään ostamaan sulle kukkia, "että jos ei ole raskas, niin ei ole sitten niin raskas mieli, kun on kuitenkin kukkia". :heart: Mun ihana mies. Ajatteli, että teen testin heti (kun ei se näistä aikatauluista mitään ymmärrä). Sanoin, että vasta ens viikolla -- haluan kuitenkin tehdä sen vähän "salassa", että voin sitten yllättää, jos on jotain positiivista kerrottavaa.

Onko teillä inssit tehty yleensä peräkkäisiin kiertoihin?? Mulle sanottiin tätä ekaa inssiä ennen, että jos seuraava kierto alkaa, pitää mennä taas johonkin verikokeisiin kierron alkupäivinä, mutta ei ollu mitään puhetta muusta. Ehkä ne haluaa ensin tarkistaa ne veriarvot ennen mitään seuraavia hoitoja. Mietin vaan, että ehkä voisin vähän Clomifemia syödä siinä sivussa...

 
Chloe onpa ihmeellistä, että kipulääke ei kohdallasi tehonnut. Minusta on törkeää, että lääkäri silloin jatkaa toimenpidettä jos puudutus ei ole tehonnut. Eikö silloin pitäisi ottaa takapakkia ja laittaa asia kuntoon ja sitten vasta edetä. Aikatauluista viis. Minusta se olisi inhimillistä. Ehkä voit maanantaina antaa palautetta, kun menet siirtoon? Ja tsemppiä sinne, että siellä odottaisi muutama kaunis alkoi. :heart:

Libby oliko sinulla nyt synarela käytössä? Ainakin sen tuoteselosteessa lukee, että voi esiintyä hiustenlähtöä. Ikävä juttu... saisitko jollain hiusvitamiinilla homman korjattua? Tai kokeile vaikka vehnänalkioöljyä (sisäisesti), itse sain sillä vuosi sitten kauniit kiiltävät hiukset, kun yritin ainetta vauvakuumeeseen.

Pottu ja Miisamari pitäiskö teillä olla vähän tujumpi piikkiannostus, jos muniksia tulisi silloin enemmän? Tai ei kai niitä enempää tule, kuin on niitä pikkusia valmiina siellä kierron alussa? Ja eihän se iso määrä laatua takaa.. toivotaan kuitenkin, että pääsette nyt siirtoon. :heart:

ekavekara odottele vielä pari päivää, jospa se tulos onkin muuta. :hug:

ON Tänään tulee Pregnylin piikityksestä viikko, nyt odotan että tissioireet häviää... Punktion jälkeinen turvotus alkaa olla ohi... lähdenpä ulos herukoita riipimään ja mehua pitäisi keittää.

Plussapuhurit kaikille testaajille!! :whistle: :heart:
 
Chloe. Uskomatonta, että nykyisten lääkeaineiden aikana voi vielä tuollaista tapahtua. Minulla on aina yksi täti ollut punktion ajan sitä varten, että annostelee lääkitystä. Jos pikkuisenkaan olen liikahtanut niin heti on tullut tuutin täydeltä lääkettä. En varmasti koko aikana ole pientä nippaisua enempää tuntenut.

Pottu ja Miisamari. Minulla sama tilanne muniksien kanssa. Pelottaa jo ennen koko hoidon aloittamistakaan, että päädenkö edes siirtoon. Viimeksihän koko homma meni pipariksi. Täytyy luottaa siihen, että ne vähäiset ovat onnistuessaan sitäkin laadukkaampia!

Armi74. Ihana tuo sinun mies =)

Minä täältä pohjoisesta puhaltelen etelään päin lämpimiä plussapuhureita...
 
Frangipani - niin totta!
Kysymys... Onko kukaan pääkaupunkiseudulla asuvista käynyt Simpukka ry:n vertaistukiryhmän tapaamisissa?
Ajattelin uskaltautua seuraavaan, vaikka vähän jännittääkin. Tuntuu vahvasti että tämä vertaistuki on ainoa ja paras apu mitä tähän tuskaan voin saada.
 
Chloe Kuulostaa karmealta toi sun punktio. Onko sun lekuri muuten ok? Eiks tuossa nyt pitäisi puuduttaa uudestaan, jos eka piikki ei olekaan mennyt oikeaan kohtaan. Onneksi kuitenkin hyvä saalis. Peukut pystyssä!

Kiva kuulla, että Iineskin pääsee taas tositoimiin. Sulla on ollut niin paljon tuota "tyhjää" odottamista.

ekavekara Ei se plussa kyllä vielä välttämättä näy. Mähän tosiaan testasin negan 12 päivää siirron jälkeen. Siitä kaks päivää, niin plussa tuli... eli sinä oikeana testipäivänä. Ei pitäis testailla etukäteen. Kamalinta olis testata haamu, joka muuttuisi negaksi, kun kiinnittyminen ei olekaan onnistunut loppuun asti.

ON: Kiitokset kaikille kaksosonnitteluista. Olin eilen sokerirasituksessa (ylipainon takia mut passitettiin sinne nyt heti alkuun). Tulokset jännittää.

Seurailen täällä jännityksellä kaikkien piinailijoiden tuloksia. Ainakin plussa per kuukausi, eiks se niin oltu sovittu. Ja nyt ainakin kaks, kun heinäkuu jäi välistä :)
 
Kiitos ihanasta myötäelämisestä kaikille! :hug: Tänään on jo paljon parempi olo, vaikka alavatsa on edelleen arka.

Liisa34, Solakka Silakka & janteski, Mä en voi kyllä syyttää lääkäriä siitä, että punktio sattui niin p....sti. :x Hän selitti, että joskus munasarja liikkuu siellä alla ja siksi puudutus ei kohdennu oikein. Kun valitin ja kyyneleet valuivat, hän piti tauon, pyysi hoitajaa painamaan munasarjaa paikoilleen ja laittoi lisää puudutusta, mutta ei sekään juuri auttanut, ei myöskään hoitajan laittama ylimäärinen kipulääke suoneen. Toinen puoli ei sitten tuntunut juuri miltään, siellä oli puudutus kunnossa. Mulla oli suurin osa rakkuloista siellä kivulloisella puolella.

Armi, ihana mies sulla! ;) Ei tarvitse pelätä punktiota, useimmiten se ei satu juuri lainkaan. Mulle on tehty neljä punktiota ja vain kahdella kerralla olen tuntenut kipua. Sitä paitsi sen kestää jotenkin aivan eri lailla, kun tietää, miten tärkeän asian vuoksi siitä joutuu kärsimään. Joka tapauksessa tuo mun eilinen kokemus on kyllä harvinainen, kuten voit muiden vastauksista päätellä. Ja toivotaan ja uskotaan kovasti, ettei sun tarvitse sitä ikinä kokeakaan, vaan raskaudut inssistä! Kyllä ne inssit voi tehdä ilman välikiertoja peräkkäin.

Miisamari, hieman mäkin ihmettelen sitä, ettei tehty pitkää viljelyä, vaikka sitä vielä punktionkin aikana suunniteltiin. Kuulin sitten jälkeenpäin, että tulos 9 oli niin vähän, että ei lähdetty yrittään pitkää viljelyä. Syynä oli varmaan iso hävikki aiemmissa pitkissä viljelyissä. Toisaalta on ihan hyvä mieli, että nyt kokeillaan tätä lyhyempää vaihteeksi. Josko jäis jotain pakkaseenkin. Täälläkin muuten pohditaan jo luovutettuja vaihtoehtona. Miten kauan niitä soluja tarvii jonottaa, oletko saanut selville?

Ja seinäkukkanen, tsemppiä menkkojen alkamiselle !

ekavekara,testasit aivan liian aikaisin, ei tuo kerro vielä mitään! Plussaa kehiin vaan!

Ja iineksellä jo ensi viikolla suunnittelukäynti, äkkiä säkin olet taas piinailemassa! Se mun lääkäri oli muuten KA. Kuten sanoin, en kyllä mitenkään voi hänen piikkiin tota laittaa.

pottu, miisamari ja janetski, kyllä täälläkin toivotaan oikeen kovasti teille hyvää saalista ja siirtoa! Tuskin se huono onni voi toistua taas heti perään uudella yrityksellä.

Hiiripöllö, kiva kuula sustakin taas. Täällä peukutetaan plussalle!

Solakka Silakka, mä taas toivon että sun tissioireet jatkuu ja pahenee ja olet raskaana!

Täällä on nyt niin paljon piinailijoita, että eiköhän kaiken todennäköisyydenkin mukaan niitä plussia ala tipahdella! :p
 
Pari päivää kun on poissa, niin putoaa kärryiltä, missä vaiheessa kukin on menossa. Seinäkukkanen taitaa olla samassa vaiheessa: kuumeisesti odotan kuukautisia, jotta saan syödä Clomeja ja piikittää mahamakkaroitani (mäkään en vielä tiedä, mikä piikityslääke tulossa). Alkais nyt pian, eikö vaan!

Onnea Hiiripöllöllekin piinistelyyn! Tsemppiä Iines hoidon suunnitteluun ja aloittamiseen.

Onnea ja malttia testailuun, Wabisabi ja muut!
 
Tällaista mietin aamutuimaan: mitähän tuntui olla lapseton 40-luvun lopulla? Suuret ikäluokat syntyivät silloin, joten vauvoja oli aivan kaikkialla. Lisäksi tuon silloin synnyttäneen ikäpolven (meidän isovanhempien) piirissä ei näytä olevan pienintäkään hienovaraisuutta näissä asioissa. Lapseton nainen näki varmaan sata vauvaa päivässä ja sai vastata viisi kertaa päivässä kysymykseen "koskas teille tulee lapsia".
Että on tässä meidän tilanteessa hyvätkin puolensa :LOL:
 
Sunnuntaita!

Chloe kiva kuulla että sun olo on jo parempi.

ekavekara ja muut piinistelijät, mä muistin väärin ton Liisan testailun. Aatelkaa, kun Liisa testas pp12 negan ja silti siellä olikin kiinni kaksi :eek: Että eipä luovuteta, vaikka ajoissa testaisittekin sen tyhjän ruudun. Se voi vielä muuttua.

No eihän mulla vielä ihan lähellä ole se uusi hoito, taitaa siihen olla vielä se pari-kolme viikkoa aikaa. Aika hassua muuten, et ei ole mitään tarkkaa tietoa mikä kp nyt on, ei ole jaksanut seurata kun ei se mitään vaikuta. Ja kun mä vihdoin pääsen pistoksiin asti, moni teistä onkin jo siirtynyt tonne plussanneitten puolelle =)

muoks. siis nyt mä vasta tajusin kun päivitin listan, et ens viikkohan on tooosi jännä. Nyt se ropina sitten alkaa :D Kertokaas piinailijat, onko oireita?
 
lyhennetyllä listalla nyt hoidossa olevat ja hoitoa odottavat

pidempi lista löytyy sivulta 144

Sunnuntai 22.8.2010

Armi74 36/34.......................1.iui.................10.8., testi 24.8.
ekavekara- 40+, fel...............2.ivf.........siirto 13.8., testi 25.8.
wabisabi 41/40, Graviditas......2.ivf.........siirto 12.8., testi 26.8.
Anja73 35............................1.iui.................13.8., testi 27.8.
Sharlin 35/42...............siirto luov. munasoluilla 13.8., testi 27.8.
Solakka Silakka 41/40............2.ivf..........siirto 18.9., testi 3.9.
Frangipani 35/39...................2.iui..................19.8., testi 2.9.
Chloe70 40/43.......................3.ivf..........siirto 23.8., testi 6.9.
Libby 36/36..........................1.ivf...................vk 34
Carinna 38/34.......................3.icsi:n 1.pas......elokuu
Seinäkukkanen 45..................3.ivf..................elokuu
pottu70 39/41......................5.ivf..................elokuu
marinatar 36/36....................4.ivf..................elokuu
kt73 37...............................1.ivf..................elokuu
Hoppis73 37/40.....................2.ivf..................vko 38
ikäneito70 40......................1.ivf/icsi:n 1.pas...elo/syyskuu
Miisamari 36/36....................5.icsi.................elo/syyskuu
janetski74 35/35...................3.icsi.................syyskuu
Iines-74 36/41......................3.ivf.................syyskuu
Soulmama 36/39, In-Tiim........2.iui..................syyskuu
toivorikas-72 38/47...............4.icsi.................lokakuu
Rosmariini -74 35/36..............1.ivf/icsi............lokakuu
StellaR 38/45.......................5.ivf..................syksy
Vesiheinä 39/43....................3.ivf..................syksy?
Sinivatukka 40/37.....3.ivf:n 1.pas ?
Relish 35/38...............1.ivf ?
MariAnne-S 40/37.................6.ivf?
Laura-70 40.........................hoidot alkamassa
Ninnatar 36/32.....................?
Sointu2010 41.....................2.icsi?
pekku 35............................2.ivf?

Plussanneet :heart:

Tikru70, tyttö syntyi 22.8.09.......... (3.ivf)
Maaria, poika syntyi 17.12.09........ (5.icsi)
Vaahtokarkki, tyttö syntyi 13.1.10 ..(3.icsi)
sarina13, tyttö syntyi 17.2.10..........(1.ivf:n 1.pas)
talvikauris, poika syntyi 24.3............(1.ivf)
tiki-71, LA 24.5.10 (tuplat).............. (3.ivf)
vilhelmiina72 (tuplat)..(1.siirto luovutetuilla, taustalla 6 ivf:ää omilla)
Auringonkukka, tyttö syntyi 30.5.10....(3.icsi)
tyhmäblondi73............................... (1.ivf:n 1.pas)
idaliina, poika syntyi 21.7.10 ........... (2.icsi)
Möhkö-72...................................... (1.ivf/icsi)
mileena......................................... (luomu)
Wäinö............................................(luomu, inssiä odotellessa)
Mullu, LA 21.10.10.........................(3.icsi:n 2.pas)
meriharakka...................................(2.ivf)
jipsis...............................................(luomu)
Villiheinä, LA 20.11.10....................(3.ivf/icsi)
Siiri Sisilisko....................................(luomu)
wellamo........................................(1.ivf:n 3.pas)
karmilla........................................(1.ivf)
PetKat.........................................(1.ivf)
Liisa34..........................................(1. icsi:n 1.pas)
vilkas75.........................................(1.iui)

[/quote]

[/quote]

 
Onpas hurjaa, ensiviikolla 5 testaajaa!! :heart: Kyllä jännittää!

Anja eikös tuolloin 40-luvulla ollut paljon sotaorpoja ym. huutolaislapsia. Luulen, että päätyivät varmaan lapsettomiin perheisiin.. mutta en tiedä onko lapsettomuus ollut silloin yhtä yleistä... ja miten siitä ajateltiin, vai ajateltiinko sitä sen kummemmin?

Iines ihanaa kun jaksat pävitellä listaa :flower:
 
Seinäkukkanen
Ensi viikosta tuleekin tosi jännää! Ja Iines kiitos kun jaksat päivittää listaa. Onnea myös hoidon aloittelulle, äkkiä se aika menee.

Sointu onpa lohdullista kun joku muukin on samassa kuukautisten odottelu vaiheessa. Meillä taitaa olla sama lääkärikin, muistelisin, EV Gravididaksesta. Täällä siis kp 38, eikä vieläkään mitään. Minulla oli viimeksi sama juttu kun odottelin hoitojen alkua niin menkat ei millään tulleet, jännitystä, ehkä? Tiedätkö, katoaako niiden herättelypistosten vaikutus kun meneekin pitkä aika ennen kuin pääsee aloittamaan jatkohoidon?

Kyllä minä luulen, että silloin 40-luvulla on ollut tosiaan vielä vaikeampaa olla lapseton. Silloin on varmasti ollut ihan itsestään selvää, että kaikki hankkivat lapsia ja on ollut tosi outo jos niitä ei ole ollut. Nykyään on mahdollista että on valinnutkin sen ettei halua omia lapsia ja lapsettomuudestakin puhutaan avoimemmin.

 

Yhteistyössä