35+ Lapsettomat

Seinäkukkanen, enpä tiedä, miten mahtaa käydä noiden herättelypistosten, jos menkat viivästyvät kovastikin. Itsellä vähän samaa jännitystä, miten käy niiden viimeksi ultrassa nähtyjen munarakkuloiden. Loppukierron ultrasta on aikaa puolitoista viikkoa. Silloin oli tyrkyllä ainakin viisi rakkulaa. Katoaako ne, kun kuukautiset viipyvät? Itselläni on kp 29/23-25, eikä mitään merkkejä, että olisivat tulollaan, höh. Juu, sama lääkäri on :)

Kiitos taas kaikille ihanille tsempittelijöille!
Luulin eilen testatessa että minulla oli se kaikkein herkin testi käytössä (10 mUI), mutta huomasin jälkeenpäin sen olleenkin 25 mUI, joten sillä testillä se varmaan olikin hieman aikaista testata. Olisi kuitenkin odottanut että edes haamu olisi näkynyt silläkin jos mitään hyvää olisi odotettavissa. Enivei, huomenna pitää varmistustestata.

Seinäkukaselle toivotaan menkkoja pian alkavaksi. Samoin kuin Sointulle.

Iines, äkkiä ne muutamat viikot onneksi menee ja sitten pääset sinäkin kierroksille viimein mukaan.

Armi, "pessimisti ei pety" taitaa pitkälti olla minunkin mottoni. Inhoan lillua katteettomassa pilvihöttötoivossa :kieh: .
Onpa sinulla ihana mies! Joskus niistäkin on iloa, kuten minunkin mieheni piristi minua ihanasti testauksen jälkeen. Hän heitti niin törkeää mustaa huumoria aiheesta että olin tikahtua hysteeriseen nauruun. Vedet vain valui silmistä. Näin meillä on niin erilaisia selviytymisstrategioita ;)

Silakka, sinullakin ihania puutarhaisia rentoutumismenetelmiä ja herukasta saatkin sitten hyvät vitskut alkiolle.

Liisa, sinun testauspäiviäsi ei voi kyllä mitenkään käyttää esimerkkeinä ja yleistää koskemaan normihoitoja kun sinulla koko hoidon tulos kaikkinensa on tieteellinen ihme. Näköjään testauksista lähtien. Aika ihanaa :p !

Minä testaisin kyllä mielelläni sen haipuvan haamunkin, niin että tietäisin että istutus maaperässä olisi edes jotain eloa ja yritystä.

Chloe, hyvä että elämä voittaa inhottavan punktion jälkeen ja alat olla tolpillasi.

Munistenkasvattajille pitkää pinnaa ja kärsivällisyyttä!
Ja piinailijoille tietysti myös!

Iines, pian se 2-3 viikkoa menee - erityisesti kun olet jo onnistunut unohtamaan kp:t - se on oikean asenteen merkki :D

Sointu ja Seinäkukkanen, toivottavasti menkat alkavat pikaisesti. Ehkä kannattaisi soittaa klinikalle heti huomenna ja tarkistaa tilanne, niin ei tarvitse sitten turhaan murehtia pistosten tehoa yms?

Ekavekara, sun postauksissa pitäisi olla jokin varoitus, että lukija tajuaa laittaa kahvikupin takaisin pöydälle ennen kuin alkaa lukea. Meinasin vetää taas kahvit väärään kurkuun, kun tuli tuo katteetton pilvihöttötoivo vastaan :LOL: Vakavasti ottaen helpotus, kun et ihan masentunut aikaisesta negasta. Minulla on ollut muuten ovistesteinä netistä tilattuja superherkkiä (ja superhalpoja) testejä, mutta lopetin lopulta niiden käytön, kun yksi sellainen testi näytti kerran ihan julmasti negaa, vaikka clearbluen tavallinen testi näytti plussaa!

Onko muuten sulle ja muille piinailijoille (Armi, Anja ja Sharlin) ilmaantunut minkäänlaisia oireita? Koetan olla miettimättä asiaa (kuten moni teistä on viisaasti todennut, oireettomuuskin voi olla oire, ja toisin päin...), mutta itselleni on ilmaantunut nyt niin kumma oire, että sitä on vaikea olla ajattelematta. Itse asiassa se on ollut jo useamman päivän ajan, mutten aluksi huomioinut sitä ollenkaan, kun ajattelin sen johtuvan punktiosta. Nyt se on kuitenkin voimistunut siihen malliin, että sitä on vaikeampi painaa villasella: minulla oli aluksi kramppeja (tai tarkemmin sanottuna ilkeitä repäisyjä!) kummallakin puolella alavatsassa kun vaihdoin asentoa. Eilen ne sitten tihenivät, siirtyivät keskemmälle ja tänään tuntuvat melkein jatkuvasti. Minulla ei ole koskaan ollut kipuja esim. menkkojen yhteydessä - ainoastaan pelkkää pahoinvointia - joten aika kummalta tuntuu tämä uutuus! Mutta realistina laitan edelleen repäisyt punktion piikkiin. Jospa olisi lääkäri vaikka unohtanut operaatiossa jonkin välineen sisälleni :kieh: Muilta osin oloni on kyllä kuin huippukuntoisella!

Eipä tosiaan oo mulla mitään ihmeempiä tuntemuksia. Tissit ollu kipeet jo pari viikkoa (Pregnylistä?), mutta on tällaista ollu ennenkin. Tosin nyt on ehkä vähän erilaista, yleensä kun tissikipu on enemmän nänniarkuutta, nyt sellasta laajempaa (kuulostaa aika hupaisalta tää selvitys..), ei esim. oikein voi nukkua mahallaan. Yritän olla ajattelematta asiaa... Huomenna aamulla varmaan sitten testaan, vaikka pessimistiseltä tuntuukin. :/

Outoa iloita jonkun kivuista, mutta lupaavaltahan tuo kuulostaa, wabisabi!

wabisabi kyllä tuollainen normaalista poikkeava kuulostaa lupaavalle.. ;) Taitaa siellä jotakin nyt tapahtua.

Itsellä ei tosiaan mitään oireita, finnejä pukkaa naamaan niinkuin aina ennen menkkoja. Rinnat vihloo välillä myös samalla tavalla kuin ennen menkkoja.. Mulla oli se kumma juttu, että kerran leipä maistui todella suolaiselle ja työpaikan ruoka myös, ihan tosi voimakkaan suolaiselle, mutta nyt sekin tuntuu olevan ohi, en ole huomannut sellaista ilmiötä enää. Ehkä vaan juuri sopivasti piinailujen aikaan jollekkin kokille oli käynyt viba. Kahvikuppia olen yrittänyt haistella joka aamu josko hajuaisti olisi parantunut, mutta ihan samalle se kahvi haisee.. Alavatsa on turvonnut, mutta niin se oli jo ennen siirtoakin, johtuen siis Lugeista.

Wabisabi, kuulostaa tosiaan ihan lupaaville nuo vihlaisukivut! Olisipas ne kiinnittymiskipuja!

Ja toisaalta ekavekara ja Sharlin, sekään ei merkkaa yhtään huonoa, ettei oireita vielä ole. Mä olen varma että kyllä niitä plussia tulevalla viikolla tulee!

ekavekara ja armi, niin kyllä se "pilvihöttöily" väkisinkin karisee, kun pettymyksiä toisensa perään tulee. Mä olen jutellut tästä oikein asiantuntijan kanssa, kun yksi sun toinen neuvoi mua olemaan stressaamatta, niin hoidot onnistuisi paremmin. Ihan kuin se olisi mun vika, jos hoidot ei onnistu, kun stressaan! Niin, tämä ammattiauttaja sanoi, että mulla on lupa olla pessimistinen hoitojen suhteen näin monen epäonnistumisen jälkeen ja väkisinkin tämä kaikki stressaa, eikä siitä enää pidä kantaa syyllisyttä ja paineita. Olisi hyvä löytää ellainen neutraali asenne, eli säilyttää toivo ja usko siihen, että voi onnistua, vaikka välillä tuntuukin että on jo etukäteen tuomittu epäonnistumaan.

Kun täällä aina puhutaan solujen määrästä, niin ymmärrän sen tuntuvat tosi kurjalta ja pettymykseltä, jos soluja tulee vain yksi tai kaksi tai muutama. On kaikista paskinta, jos ei pääse edes siirtoon. Mutta vaikka esimerkiksi mä kuulun näihin munijiin, joilta niitä aina tulee reippaasti, niin ei se mua juuri lohduta. Nimittäin kun on viljelty pitkään, ei ne vaan selviä, vaan tuhoutuu aina ajan mittaan yksi kerrallaan, vaikka vielä alussa olisi top-luokan alkioita. Paljon mutta paskaa laatua, eli ei tämäkään takaa mitään. Joskus jopa miettii, että olisi helpompaa, jos lapsettomuuteen olisi löytynyt joku syy, esimerkiksi ovuloimattomuus, silloin voisi hoitaa sitä. Mutta kun syytä ei ole löytynyt, ei ole mitä hoitaa. Ja sehän ei tarkoita samaa kuin että syytä ei ole. Sitä ei vaan osata tutkia. Esim. munasoluvikaa. Joskus mietin, että mulla on saattanut olla sellainen aina. Jo kaksikymppisenä exän kanssa jäi usein ehkäisyt pois, enkä koskaan tullut "vahingossa" raskaaksi, vaikka sitä silloin pelkäsin. Kuinka absurdilta se nyt tuntuukaan! Se että joskus veti jotain katumuspilelreitä jne!

iines, äkkiä ne viikot menee, on jo ihan ovella!

Nyt mä pyytäisin teiltä mielipideapua! Vaikka eilen tuntui paremmalta vähän aikaa, olin illalla jo aivan turvoksissa ja paino noussut 3 kiloa aamusta, vatsaa kivisti ja sama homma tänään, munasarjat on todella kipeät. Huomenna pitäisi olla siirto ja mä pähkäilen voiko sitä tehdä, jos mulla on taas lievä hyperi, tuntuu nimittäin ihan samanlaiselta kivulta. Mitä mieltä olette, pitäisikö lähteä äitiyspolille vai odotella huomiseen? Onko teillä muilla ollut vielä kovasti kipuja 2 päivää punktiosta? Vai oletteko jo silloin olleet toipuneet? Ei tule kuulonkaan, että poistuisin täältä mökistä minnekään kävelylle, kyläileen tms., sen verta kipeä olen.

Anteeksi kauheesti, mutta täällä mä hekottelen näitä alavatsa- ja tissikipuanalyyseja. Nää on niin just tätä, niin, niin tuttua. Niin monet kerrat olen rutistellut rinnat aroiksi.

Tunnelma tiivistyy, jännät päivät ja viikot edessä. Toivottavasti saadaan ihan mahoton määrä plussia!!

Ei oo totta, kaikki mitä äsken kirjoitin hävis taivaan tuuliin. Siispä uusiks.

Chloe no voi hitto, ei kai vaan taas hyperiä. Kyllä sun varmaan kannattais varmistaa äp:llä tilanne, ettei mene niin pahaksi kun viimeksi. Tosiaan soita sinne edes, jos tuntuu ettet jaksa lähteä heti.

wabisabi huihuihui! Nytpäs jännäksi teit tän taustajännäilyn. Ettei ne nyt sitten olisi niitä repäisyjä ;)

ekavekara tuttu on toi katteenton pilvihöttö. Mä käyn aina siirron jälkeen siellä kääntymässä. Tosin tulen sieltä joka kerta aika nopeesti kunnon rytinällä alas. Pitäis jostain hommata sellainen laskuvarjo, et vois hissukseen leijaillen laskeutua, ettei sattuisi niin paljon.

Chloe, ilman muuta polille soitto ja tiedustelu vähintään! Et kai vain ole jälleen kehittämässä hyperiä. :| Kerpele.

Lisäys vielä; minä ainakin olen aina ollut kunnossa jo punktio päivänä. Ei puhettakaan että haittaisi seuraavaa päivää enää.

Juothan vettä jatkuvasti?

Ja olen samaa mieltä että omalle kontolle näitä epäonnistumisia ei enää pidä ottaa kannettavaksi. Kyllin ilmankin. Veit kyllä muutenkin sanat näppikseltäni!

Sointu, just niin että saa olla varovainen ettei rusentele rintojaan mädäksi kuin hedelmiä "hieman niitä tunnustellessaan" kun yrittää ottaa selvää "tuntemuksistaan". Ei hitto mitä elämää :LOL:

Iines, juuri niin, niitä laskuvarjoja saisi olla klinikoiden tiskeillä jaossa. Vaikka niitä kai ne on jakavinaan tilastoja väläytellessään.

Muuten, mitä eroa on kiinnittymis-, repäisy-, ja supistelukivuilla??

Kiitti, kun huolehditte. :hug: Mä soitin sinne päivysykseen ja puhuin lääkärin kanssa. Ei se oikein osannut sanoa juuta eikä jaata, pitäisi ottaa verikokeita ja käydä ultrassa, että selviäisi, onko tämä hyperiä vai kivulloisen puntion jälkeistä ärsytystä ja särkyä. Päädyttiin siihen, että lähden sinne, jos kipu tästä yltyy, muuten soitan aamulla klinikalle, jos ne passittaisi mut verikokeisiin ennen siirtoa.

Chloe :hug: Tsemppiä huomiselle!

Niistä oireista vielä.. mulleppa tuli yksi oire ja aika kiusallinen sellainen, nimittäin kutina ja tosi pahan hajuinen vuoto. Diagnosoin itse, että mulla varmaan on emätintulehdus. Hormoonimuutoksissa usein tulee ja toivon tietysti että tulisi raskaushormoneista, mutta olen nyt käyttänyt noita hormonilääkityksiä jo niin paljon, ettei se ihme ole, että ilmaantuu. Mulla on joskus ennenkin ollut ja on mennyt ohi ihan itsestään, mutta täytyy varmaan huomenna soitta klinikalle mitä pitäisi tehdä. Luin, että aiheuttaa keskenmenoja ja ennenaikaisia synnytyksiä raskauden aikana, mutta että alkuraskaudessa ei olisi vaarallinen. Yritän nyt itse lääkitä maitohappobakteereilla. Ihan tällaista oiretta en olisi kyllä kaivannut..

Ekavekara ja Armi, olen tosi pahoillani. Uuteen yritykseen sitten vaan. (Tosin... vieläkään ei kai ollut virallinen testipäivä, joten mahdollisuus on yhä olemassa.)

Mua hermostuttaa tämä odottaminen tällä kertaa normaalia enemmän. Kai se on tämä kun on nyt sit ekaa kertaa pistänyt tähän viis hunttia rahaa, ja muutenkin pieni ja pelokas olo eikä tiedä kauanko tätä elämää vielä jatkuu. Olen tehnyt hurjana alta pois tärkeitä töitä ynnä muita, koska pelkään että romahdan viikonloppuna taas täysin. En osaa uskoa tähän yhtään, kun ei tunnu kerta kaikkiaan miltään. Kai sitä nyt jotain huomaisi...

Chloe, pidän täällä peukut ja varpaatkin pystyssä sun puolesta!

Wabisabi ja Sharlin, koska aiotte testata? Mun lääkäri sanoi että lauantaina vasta. En haluaisi testata oikeastaan ollenkaan, mutta onko joku syy miksi niin kuitenkin pitäisi tehdä? Haluaako lääkäri tietää jos näkyisi haamua tms? Mä VIHAAN sitä yhden viivan nöyryytystä, en halua kokea sitä enää. Mielummin odottelen vaan että kroppa kertoo kerrottavansa.

Tsemppiä viikkoon kaikille!

No voi hitto mitä uutisia täällä on! Eikö tosiaan vieläkään täällä tuurit käänny?

Armi ja ekavekara iso :hug: molemmille. En edes yritä tsempata, että tulos voisi vielä muuttua, mutta kai vielä testaatte oikeana testipäivänä? Jaksamisia tilanteeseen molemmille.

Anja vieläkin sanon, että täällä on ollut sellaisia monia, joilla ei ole ollut kertakaikkiaan mitään oireita suuntaan tai toiseen. Musta se kuulostaa toisaalta ihan hyvältä, ettei mitään tuntemuksia ole. Mulla on aina tullut menkkaoireet jo hyvissä ajoin. Mä myöskin vihaan sitä yhden viivan tuijotusta, tai ihan oikein sanoit, nöyryytystä. Mietin kanssa, et jos ei testaisikaan, vaan odottaisi mitä tapahtuu. Mut toisaalta, voihan vuotoa tulla vaikka raskaus olisikin alkanut... Ja sit toisaalta, olishan se kiva nähdä, olisko ollut edes yritystä. Se haamukin olis jo puoli voittoa tässä tilanteessa. En tiedä.

Tosta nöyryytyksestä tuli mieleeni, et kun se mun hoito lähestyy, toisaalta tuntuu et jaksaako taas sitä pettymystä. Ja sitä, että tuottaa taas pettymyksen myös miehelle. Et sikäli en vieläkään odota sitä hoidon alkua hirveellä innolla. Ja toisaalta sit taas odottaa... Aika sekavat on mietteet näemmä tänään.

Mikähän Chloen vointi tänään on? Toivottavasti olis jo parempi ja pääsisit siirtoon.

ekavekara kyllä mä edelleen vähän ihmettelen tuota testipäivää, kun meillä oli tismalleen sama siirtopäivä ja mulla testipäiväksi annettiin perjantai. Tänään soitin lääkärille ja saan nyt kuurin oireisiini (joka kuulemma hyvin yleinen, mutta onneksi vaaraton) ja hänkin sanoi, että koita nyt malttaa vielä ainakin muutama päivä testin kanssa.. Jokatapauksessa :hug:
Armille myös :hug:
Ines niin ne tunteet vaihtelee kauhunsekaisesta odotuksesta toivoon, toisaalta haluaisi olla positiivinen, ehkä sekin vaikuttaa hoitoon, mutta niinkun Cloe sanoi, ei siitäkään tarvitse huonoa omatuntoa kantaa, että stressaa ja on pessimistinen.. mutta ajattele vaikka, että sitten on se asia koettu ja sitten voi taas ottaa seuraavan askeleen eteenpäin, on se sitten mikä tahansa..
Anja ei kai sillä testaamisella mikään kiire ole, jos ei itse halua.. kunhan elää sen mukaan, että olisi raskaana, eli ei vedä mitään perskännejä tai muuta.. Mä ehkä testaan ti tai ke, katsotaan nyt..

Ekavekara ja Armi, mikä surkea maanantai-aamu teillä molemmilla.... Hirmusen iso halaus kummallekin :hug: Testaattehan kuitenkin vielä virallisena päivänä (jos ei muuten, niin neganvarmistusperiaatteella!).

Anja, taidan testata vasta testipäivänä (perjantai meidän klinikan mukaan). Komppaan sua täysin: minäkään en haluaisi testata ollenkaan. Testaamattomuus on mulle helppoa (en nimittäin kuitenkaan usko olevani raskaana - odotukset on niin hirveän alhaalla), ja testaaminen vasta virallisena päivänä antaa mulle edes pienen breikin tästä painajaisesta (ei tarvitse alkaa heti miettiä jatkotoimenpiteitä kulmat kurtussa...). Mäkin yritän saada ihan hulluna nyt töitä purkkiin. Jos nega tulee, niin saan masentua sitten testin jälkeen sopivasti viikonlopuksi, kun ei tarvitse olla ihmisten ilmoilla!

Iines, olen alkanut valmistaa itselleni sellaista laskuvarjoa, että kehittelen listaa kivoista asioista, jotka on vaikeampi / mahdoton toteuttaa elämässä, jos vauva tulee kuvioihin. Lista alkaa olla jo aika pitkä. Meinaan sitten pakottaa itseni sen avulla positiiviseen ajatteluun :kieh:

Sharlin, kuulostaa hurjalta tuo tulehdus... Oliko sulla luget vaiko crinone käytössä? Luget oli ihan hirveitä, mutta olen huomannut crinonessakin sellaisen huonon puolen, että alakerta on samanlaisessa ärsytystilassa kuin hiivatulehduksen aikaan (vaikkei mulla sitä tulehdusta nyt olekaan).

Chloe, toivottavasti säästyit hyperiltä...

ekavekara ja Armi :hug: pahoittelut negasta.

Sharlin Hyvä kun sait lääkityksen! Mä tarkkailen kans tota alapäätäni, onko haju normaali ym. Huomaan, että heti alkaa kutisemaan, jos lugemömmöä valuu pikkariin, enkä vaiha niitä. Yöt nukun ihan ilkosillaan ja tuulettelen...
Noissa testipäivissä vissiin klinikkakohtaisia eroja, oliko teillä yhtä kauan viljelty alkio?

Mites muut lugejen käyttäjät, tuleeko teillä alavatsaan sellainen pieni painon tunne, joka joskus tuikkii?

Tsemppiä kaikille piinaan ja testaajille d+b

wabisabi Luget on ja SS painon tunnetta tulee Lugeista, mutta ei tuikkivaa..

Itsellä lomaa ke-su ja ajattelin, että saisin sulatella tätä testiä rauhassa, mutta nyt tuli hieman ruskehtavaa vuotoa, jota tulee yleensä ennen kuukautisia, et käykö nyt niin, että homma kosahtaa jo ennen keskiviikkoa eli lomaa. Muutenkin menkkamainen olo..

Onpas tää maanantai nyt tosiaan huono päivä..

Sharlin, minäkin huomasin mikroskooppisen pienen määrän rusehtavaa tuhrua kun laitoin crinonen eilen. Vaikea sanoa, onko menkat aluillaan, kun nämä lisähormonit sotkevat päivien laskun. Tänään olisi mulla periaatteessa kp26, joten normaalioloissa menkkatuhruttelu olisi kyllä jo ajankohtainen... Ei nyt kuitenkaan ihan vielä masennuta - ainakin toivotaan että jos menkat on todella aluillaan, niin antavat odotuttaa itseään vielä muutaman päivän, jotta päästään lomille ensin!

Yhteistyössä