<3 Neljättä odottavat talvella 2013 <3

Huips!
Tänään oli keskimmäisen neuvola ja neukkatäti otti multa samalla hempan ja kokeili kohdun. Väsy ei selity alhasella hb:lla kun oli 142. Kohdun kokoa täti halus kokeilla ku pömpötti jo aamusta niin paljon. Oli sitä mieltä,että on iso viikkoihin rv7 kun ei oikeesti pitäs vielä oikein mitään tuntuakaan... yrittää nyt saada ultran, että varmistetaan mitä siellä on ;-) nyt rupes oikeesti vähän jänskättää. Ei noi viikot ainakaan voi heittää... Kun olis rahaa niin menisin varmaan samointein yksityiselle ultraan.

Puoltoista viikkoa omaan neuvola aikaan.

Orchid ja TaoTao
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: kääkkis82
Testasiko täällä joku sofi one stepeillä? Mulla oli aamulla testissä enää haamu ja menin sitten samantien hakemaan pregcheckin, johon tuli vahvempi testiviiva, kuin eilen sofiin ( ja vielä päivän toisesta pissasta) :heart: Uskallanko luottaa tuohon pregcheckiin? Ymmärtääkseni on kyllä arvostettu testi ja on mulla kyllä yhä oireitakin ( menkkakipu, tissit ja uusimpana nälkä). Ei se Sofi vissiin oikeasti olekaan niin herkkä testi, mitä pitäisi.

Jos siellä orchid onkin tuplat :rolleyes::heart::D

kääkkis ja sisu :heart:
 
No nyt on varattu aika ensimmäiseen neuvolaan :heart: 25.2 olisi 6+0 ja pääsen näkemään onko tuolla kohdussa elämää :) 6.3 onkin neuvolalääkäri :) Kyllä neuvolatäti kysyi että olenko aivan varma, että raskaus ei ole jo pidemmällä :D Saan tätä mun hehtaarikierto-projektia selitellä varmaan vielä aika monelle.
Kaikki on vielä ihan kivasti, ei ole huono olo ( iskee varmaan viikon/ kahden päästä), eikä oikeastaan muita oireita ole, kuin satunnaiset repäisykivut, menkkakivut ja tissit on arat. Tuntuu, että noi rinnat muuttuvat aremmiksi vaan joka päivä :O Poika sieltä on tultava :heart:
Pikkuhiljaa olen opettelemassa taas hiilareiden minimointia, jospa pääsisin sokerirasituksesta puhtain paperein tällä kertaa :rolleyes:

kääkkis ja sisu 4+0
 
  • Tykkää
Reactions: Orchid x2
Huomenta!

Ja tervetuloa-moit uusille :wave:

Ihana lukea ihan alkuraskauden juttuja, plussan kanssa hykertely on jotain sellaista, mitä ihan varmasti tulee ikävä. Tässä raskaudessa piti munkin testata useamman kerran, yleensä on riittänyt yksi testi. Piti ottaa kaikki ilo irti viimeisestä plussasta :D Oli kyllä aikainen plussakin, ei ollut vielä menkat myöhässä, kun olin jo ihan varma, että olen raskaana :heart:

Mites muilla, tuleeko neljännen myötä lapsiluku täyteen?

Cherrie_ 24+4
 
  • Tykkää
Reactions: kääkkis82
Cherrie_: Juuri niin :D Mäkin tein jo viime torstaina sen ekan plussan, dpo 9, dpo 7 oli vielä nega. Aika aikaisin näkyi kyllä ja ihan silminnähtävä viiva, ei tarvinnut tihrustaa :) Kyllä tässä on testejä tehty, juurikin sen takia, kun tämä on sitten se viimeinen vauva :D En ole laskenut, mutta luulisin, että jotain 30 testiä on aika lähellä totuutta... 98 päivän kiertoon niitä on mahtunut ihan kivasti. Pyydän varmaan sterilisaation sektion yhteyteen, niin ei tule myöhemmin enää mieleen " mitä jos yksi vielä :D " Mulla ei selkä ole paras mahdollinen ( skolioosi ja yliliikkuvuus) ja vähän jännitän miten se nyt kestää tämän raskauden. Kivut saatiin hallintaan jäsenkorjauksen ansiosta ja nyt yritän kaikkeni, ettei tilanne palaa siihen mitä se oli : /
Huomenna on viimeinen päivä kun testaan ( joo, niinhän mä nyt sanon :) ), teen piruuttani sofin sekä pregcheckin ja katson minkälainen ero niihin tulee :D Se digi kyllä kuumottaisi, kun olisi viimeinen mahdollisuus sellainenkin tehdä.

kääkkis ja sisu 4+1
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Cherrie_
Viimenen lapsonen on täälläkin. Jos olis nuorempi ja selkä kunnossa vois vielä harkita mut ei enää tässä vaiheessa. Selässä on välilevyn pullistuma ja joku spondyloosi... ? saa nähdä miten tän raskauden jaksaa :-\

Mulla kans palo tässä raskauden varmistuksessa testejä :p tuli niin aikaseen se vahva viiva et en oikein uskonu :)
Tää raskaus on todella erilainen ku edelliset 4. Mulla ei oo ikinä ollu koko päivän ellotusta mut nyt on ja tosi voimakas sellanen. En oo joutunu ykäämään ku kerran mut sekin on pienoinen ihme ku mä en oksenna vatsatautisenakaan ku kerran kaks. Koko ajan pitäs olla syömässä jotain ja sit kaikki etoo, en edes laske kuinka paljon mä oon syöny suolakeksejä ja mustikkakeittoa/kiisseliä kun ne uppoo parhaiten.
Palelu on jostain toiselta planeetalta, mulla on kahet villasukat, legginsit ja verkkarit, kaks villatakkii ja silti mä palelen yöllä vielä kaks untuvapeittoa :O
Väsy... aivan uskomaton voisin nukkua 24/7 mut ku ei voi.
Tissi on niin arat et vois välillä huutaa. Ennen en oo huomannu noissa mitään kummallista...
Kaikkiin edellisiin verrattuna närästys puuttu YES :) kerkeehän tuo vielä tulla mut aina ollu ihan alusta asti mukana.

Ei oo tullu neuvolasta soittoa, et olis ultran saanu... keksin jonkun tekosyyn kohta et pääsen päivystyksen kautta :-D

Kääkkis oot aikasin saanu neuvolan, meillä 8+ aikasintaan eikä meillä oo neuvolassa ultraa aina pitää äippäpolille raahautua, rasittavaa.
Mä ostin netistä 2 digitestiä 21€ kotiinkannettuna :) halvempi ku apteekin oma apteekista. Oli kiva kattoa kuinka viikot nousi :-D

Nyt peittojen alle *hohhoijaa*

Orchid ja Taotao 7+? (?)
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: kääkkis82
orchid: Mua paleli aivan järkysti silloin kun odotin tuota keskimmäisintä, siitä epäilinkin olevani raskaana :) Oli jätettävä ulkovaatteet päälle sisällä, kun tuntui että joka paikka on aivan jäässä. Nyt tuntuu lähinnä, että olen ylikuumentunut :D Nukkumaanmennessä välillä viluttaa, mutta muuten olen tulessa.

Tein tänään digin, pelotti aivan sairaasti sen tekeminen. Näytti kuitenkin aivan oikein, eli " Raskaana 2-3 " :heart: Vähänväliä olen käynyt tarkistamassa, että teksti näkyy, on se sen verran ihmeellistä, kun olo on niin oireeton :)

kääkkis ja sisu 4+5
 
Onnea Kääkkis digitestin tuloksesta :heart:

Mä kävin tänään ultrassa ja sain selvyyden niihin vahvoihin testiviivoihin ja aikasiin digitestin tuloksiin :rolleyes: kaksihan siellä on ollut. Toinen on hiipunut noin 7+0 ja toinen porskuttaa 8+4 - 8+5 mitoilla :heart:
Jotenkin arvasin näistä oireiden vähentymisistä, että näin on varmaan käynyt.
Mittaustuloksen perusteellahan tuo nyt on ovulaatioon nähden hieman pidemmällä kuin viikkoja olis, mutta parempi näin =)
Oli pitkä ultraus yli puol tuntia, kun annoin harjoittelijan suorittaa ultrauksen, tutkivat kaiken todella tarkasti. Ja tuo toinen olisi jäänyt huomaamatta sellasessa rutiini ultrauksessa kun oli toisen takana.

Olis kiva kuulla tän pinon muistakin odottajista :whistle:

Onnellinen Orchid ja Taotao 8+4
 
Ihania uutisia Orchid :heart: Hyvä, että kaikki nyt hyvin ja pieni siellä kasvaa porskuttaa :) Harmi kyllä, että toinen pikkuinen hiipui : / Mua jännittää se mun oma käynti neuvolaan, VIIKKO vielä... Kyllä mä vielä kaipaan tätä oireetonta oloa, kun se kunnon yökkiminen alkaa. Jos menee vanhan kaavan mukaan, niin viikon sisällä loppuu veden juominen.

Niin, missähän kaikki muut nelosta odottavat luuraa? Tuntuu, että tämä on meidän kaksipuhelua jälleen :attn:

kääkkis ja sisu 5+0 ( poks !! )
 
  • Tykkää
Reactions: Orchid x2
Tervehdys kaikki :wave:

Voisin liittyä joukkoonne, mikäli huolitaan mukaan tälläinen on/off aktiivinen palstailija. Lukemassa käyn kyllä, mut aina ei ehdi/jaksa kirjoittaa. Joskus voi käydä niinkin hassusti ettei sanottavaa ole... ;)

Eli mun tiedot on la 7.4., 31v, t05, t07, p11, poikaolo/poikalupaus, TYKS

Eli viikkoja mulla on nyt 33+2. Edelliset kaks olleet niin isoja syntyessään, että nyt käynnistellään tämä rv 38, eli ei montaa viikkoa enää. Ihan kiva niin, alan olla ihan valmis kun nyt on vaivat rantautuneet paljon aiemmin kuin edellisissä raskauksissa... Onneksi mies on kivasti ottanut vaikka joutuukin töiden lisäksi tekemään kotona lähes kaiken kun mun vointi ei ole periksi antanut... Tämä on niinmun viimeinen raskaus... :D

Pahis ja Hakkarainen 33+2
 
Heippa pahan ilman lintu :wave: Sulla mennyt samallalailla kuin mulla, että ensin 2 tyttöä ( -06 ja -08) ja sitten poika ( -11) :D Tästä uudesta ei kyllä mitään hajuakaan kumpi voisi olla, tytöstä näin unia ennen raskautumista, mutta oireena on ollut nyt satunnaista tissikipua josta voisin ajatella taas poikaa :D Nyt on kyllä aivan sama, tyttöjen vaatteita olis kyllä enemmän tallella, kun pojan vaatteet olen ehtinyt antaa kiertoon. Onko sulla ollut aiemmin minkä kokoisia vauvoja? Mullakin on olleet suht kookkaita :)

kääkkis ja sisu 5+1
 
  • Tykkää
Reactions: Pahan ilman lintu
Tervehdys uusille :wave:

Ja hyvät huomenet kaikille :)

Saako udella miten isoja Pahan ilman linnun edelliset vauvat on olleet, kun pääset käynnistykseen?
Mulle käynnistys on ollut aina pieni kauhistus, yritän välttää viimeiseen asti. Esikkoa odottaessa kieltäydyin käynnistyksestä yliaikaiskontrollissa, sain armon aikaa seuraavaan aamuun, ja lähti onneksi syntymään itsekseen samana yönä.

Omia kuulumisia, kävin eilen neuvolalääkärissä. Kaikki oli oikein mainiosti, vauva liikkuu hyvin ja lääkäri arvioi, että syntymäpaino on yli 3500g. Millaisia painoarvioita muille on annettu? Vauva oli poikittain masussa, tuntuu olevan samassa asennossa suurimman osan aikaa. Ja istukka ei ollut noussut yhtään, peittää edelleen kohdunsuun. Seuraava kontrolli on maaliskuun loppupuolella. Onpa kivaa, kun pääsee kurkkimaan monta kertaa pikkuista :heart:

Cherrie_ 25+5
 
Heippa kaikille!=)

Tervetuloa uusille ja paljon onnea matkaan niille jotka ovat alkutaipaleella ja myös pidemmälle ehtineille:).

Tänne ei mitään ihmeempiä kuulu ja se on hyvä se. Sairaslomalle tässä jäädään piakkoin ja äitiyslomaan asti sitten kestää sitä. Ei sitten uskaltanut lääkäri tässä välissä töihin laittaa kun kai noiden sektiohaavojen/arpien kanssa pitää olla varovainen. Vointi on aikas hyvä, väsynyt tosin mutta muuten kaikki ok kun muistaa vaan lepäillä välillä.
Tyttö mönkii jo sen verran voimalla vatsassa että sattuu kylkiluihin. Kai tuo päätään sieltä työntää kun kerran oli kääntynyt perätilaan oltuaan kaikissa tutkimuksissa tähän asti pää alaspäin. Mitään painoarviota en saanut lääkäriltä vaikka olisi kyllä ollut kiva kuulla. Sf-mitta menee ylhäällä tasaisesti omalla käyrällään. Painoa on tullut nyt reilu 7 kg ja sais jo riittääkin. Toivottavasti saan pysymään edes kympissä tällä kertaa. Jos vaikka auttais kun joutuu sokereita mittailemaan ettei tulis enää kovasti lisää. Mulle tuolla lapsen koolla ei nyt sinänsä väliä ole kun sektio kuitenkin mutta kivempi itselleen ettei tulis paljoa painoa. Tottunut kyllä olen noita vähän kookkaampia vauvoja käsittelemään:D.

Oikein hyviä vointeja kaikille ja ihanaa kevättä:heart:! Tuntuu jo niin keväiseltä kun aamutkin valostuneet ja linnut laulaa=).

unikettu ja tyttö 29+6:heart:

Ja Orchid, onnea hyvistä kuulumisista vaikka toinen pikkuinen ei jaksanutkaan.
 
Tervetuloa uusille! =)

Orchid, onnea ultrakuulumisista! Harmi, että toinen oli hiipunut pois.

Cherrie mulle ei tässä raskaudessa ole annettu vielä mitään painoarviota. Jossain vaiheessa olen menossa ultrattavaksi ison sf-mitan vuoksi ja kai siellä joku arvio annetaan, mutta se taitaa olla vasta joskus loppuraskaudessa.

Olin maanatiana neuvolassa ja tosiaan sf-mitta oli taas kovasti kasvanut. Meni jo hiukan yläkäyrän yli, kun viikolla 25 oli vielä keskikäyrällä. Mulla aikasemmat vauvat olleet siroja ja sf on mennyt keskikäyrällä tai sen alapuolella. Nyt ihmetyttääkin toi suuri kohdun koko. Kuinkahan iso vaavi sieltä on tulossa? Sain lähetteen äitiyspolille ultraan, mutta en varmaan pääse sinne, kun joskus loppuviikoilla. Sokerirasitukseenkin olen omasta tahdostani nyt menossa ensi viikon perjantaina ekaa kertaa elämässäni. Tuleepahan sekin sitten koettua tähän viimeiseen raskauteen.

Onko tiellä, joilla ollut aikaisemmin isoja vauvoja, ollut sf-mittakin iso? Entä, minkä kokoisia vauvoja on tullut, kun sf on mennyt yläkäyrillä?

Ostettiin muuten uusi autokin. Nyt mahdutaan koko porukka samaan kyytiin (toivottavasti en ole jo täällä tätä kertoillut). Ostettiin käytettynä Toyota Verso 7 paikkaisena. Oikein hyvän tuntuinen auto ja kivasti tilaa vaikka ei ulkoa edes näytä tila-autolta.

Kauhee huoli oli taas yöllä vauvan liikkeistä. Aamuyöllä valvoskelin ja tökin vauvaa. Nyt se sit myllää tuolla ihan hirveesti. Hyvä niin. :heart:

Natte ja Tinja 32+2
 
Natte mulla taisi mennä raskaudet sf-mitoissa näin: esikoinen kasvoi vähän keskikäyrän yläpuolella pitkään ja tasaisesti kunnes sitten lopussa pompsahti mitta ihan omille käyrille ylimmän käyrän yläpuolelle ja tuloksena oli laskettuna päivänä 4,4kg 56cm tyttö(painoa mulle tuli 30-kg:ashamed:). Keskimmäinen kasvoi keskikäyrällä kunnes tippui raskausviikolla 33-34 alimmalle käyrälle kunnes sitten pomppas todella ylös(36?) lopussa, tuloksena 39+2 4,8kg 53-54 cm poika(painoa mulle 24kg). Kuopus kasvoi tasaisesti omalla käyrällä jonkun verran ylimmän käyrän yläpuolella ja tuloksena 39+3 4,0kg tyttö, pituutta en nyt muista(painoa mulle 15kg). Neljäs kasvaa nyt samaan tapaan omalla käyrällä ylimmän käyrän yläpuolella. Kun tutkin yhtenä päivänä noita mittoja niin aika yllätys oli tuon keskimmäisen sf-mitan kehitys. Aiemmissa raskauksissa ei ole ollut sokereissa mitään mutta tässä neljännessä tosiaan narahdin rasituksessa. Keskimmäiselle sokeriarvot heitteli sitten osastolla ja oli pari päivää sitten tarkkailussa eri osastolla.
 
Natte: Meillekin on tulossa todennäköisesti Toyota kesän aikana :) Nyt on jo tila-auto ( Opel Zafira), mutta on aika pilipali : /

Painoarviosta: Mulle arvioitiin kuopuksen syntymäpaino 4575 ja syntymäpaino oli 4585 :) Ei siis paljon tuosta heittänyt. Jokaisessa raskaudessa on sf mennyt yläkäyrillä, esikko 42+0 4030g, 51,5cm ( oma paino +12), keskimmäinen 40+2 3950g, 53,5cm ( oma paino +10), kuopus 41+6 4585g, 55,5cm ( oma paino +5). Ensimmäisessä raskaudessa oli raskausmyrkytys ja kahdessa viimeisimmässä oli raskausdiabetes. Olen yrittänyt jo harjoitella hiilareiden vähentämistä, etten narahtaisi sokereista, mutta siihen olen valmistautunut, että taaskin ollaan dieetillä :D Viimekerralla oli keskimmäinen arvo sen, 0,01 koholla mikä riitti rd-diagnoosiin.

unikettu: Onko sulla kuinka monta sektiota takana? Mulla on ykkönen ja kolmas sektiolla syntyneitä ( hätä ja kiireellinen) ja tästä tulee todennäköisesti myös sektiovauva. Huolettaa kohdun kestäminen, mutta luulisi että tarkkailevat sitäkin nyt tässä raskaudessa.

Missähän Losa on? Olisi kiva kuulla mitä hänelle kuuluu :rolleyes:

kääkkis ja sisu 5+2
 
kääkkis82, mulla kolme sektiota, eka kiireellinen ja kaksi suunniteltua. Luvan sain neljänteen raskauteen mutta en saa alakautta synnyttää. Kohtu arvioitiin siis kestävän raskauden mutta ei synnytyssupistuksia. Luulin että tässä raskaudessa oltais jotenkin tuota kohdun kuntoa kontrolloitu mutta eipä tuosta juuri edes puhuta jos en itse ota asiaa esiin. Jonkin verran olen stressannut asiasta ja joskus tuntuu että oliko tämä liian iso riski mutta koska kukaan ei ole ollut huolestunut niin ei kai tässä mitään. Herkästi pitää ottaa yhteyttä jos alkaa enemmän arpikohtia koskemaan. Synnytystapa-arviota suunniteltiin ekassa ultrassa että tehdään mahdollisesti jo viikoilla 32 mutta nyt ei ole kyllä mielestäni olo antanut aihetta aikaistaa joten 36 viikolla sitten mennään jos ei tule nyt mitään sitä ennen. Samalla menee sitten tuo sokerien takia tehtävä kontrolli. Lääkäri viimeksi tarkisti koneelta että miten on kohtua ommeltu ja naurahti vaan että on kyllä niin hyvin ommeltu ettei pitäis revetä. Jotenkin ei vaan oikein oltu samalla aaltopituudella kun alkoi tivaamaan sitäkin että miksen muka voisi alakautta synnyttää ja vaati kunnon perusteluja aikaisemmille sektioille. Ylilääkäri joka täällä nämä sektiopäätökset tekee on kuulemma kovin nihkeä sektiopäätöksille mutta mulle ei ole kahdessa viimeisessä juuri antanut toivoa alakautta onnistumiseen joten luotan tämän lääkärin mielipiteeseen. Enkä kolmen sektion jälkeen haluaisi alakautta yrittääkään. Vähän loppu jännittää että mites jos alkaa tulemaan aikaisemmin, pitää kai pikapikaa lähteä sitten äitiyspoliklinikalle.

Tulipahan pitkä sepustus=).

Ihanaa aurinkoista torstaita kaikille!:D

unikettu ja tyttö poks 30:heart:
 
  • Tykkää
Reactions: kääkkis82
Kiitos unikettu :heart: Kamalan myöhään tuo synnytystapa-arvio :O Meillä on toisinpäin, 3 lääkäriä sanoi jo viime kerran jälkeen, että sektiolla seuraava lapsi. Tarkemmin kun olen asiaa miettinyt, niin tuntuu kyllä erittäin hyvältä idealta. Aika suuri riski on siihen, että sektioon päätyy taas kuitenkin ja helpompi se suunniteltu on, niin tietää koska vauva syntyy :)

kääkkis ja sisu 5+3 ( kohta se alkeellinen sydän alkaa jumpsuttaa :heart: )
 
  • Tykkää
Reactions: Pahan ilman lintu
kääkkis82: mä en jaksanut komannen kanssa uskoa et oikeesti olis poika kun oli jo kaks tyttöä. Vaikka ihan samahan sen sukupuolen on, mutta jotenkin toivoin poikaa (kuten nytkin) vaikka ihan yhtä rakas tyttö olisi ollut/on. :) mies taas toivoo taaskin tyttöä, kuten kolmessa muussakin raskaudessa. Vaikka hänelle poika on toki yhtä tärkeä kuin tytöt...

Kääkkis ja cherrie: Mulla esikoinen oli pienen, 3990g, kakkonen oli 4735g ja kolmonen oli 5250g... kuopus ultrattiin käynnistysaamuna (42+0) ja arvio oli noin 4,2kg... Aika liki. :D Ja sokereissa mulla ei ole koskaan ollut häikkää, niin ei selity silläkään noi suuret vauvat... Käynnistyksestä en kans kovin innoissani sinänsä ole, mut eipä tämökään muuten ulos tule. Esikoinen syntyi yliaikaiskontrollin jälkeen itsekseen, mut kaksi muuta on käynnistetty ja ei meinannut lähteä käyntiin. Liian hyvät olot ilmeisesti. ;)

Painoarvio tehtiin rv 29+5 kun kävin synnärillä supistelujen vuoksi. Silloin se oli n. 1,5kg, et ihan normaali noille viikoille. Lääköri totesi, et suurin massakausi tulee vasta rv30 jälkeen, että ei se silloin vielä kertonut mitään olisiko syntyessään mahdollisesti iso vai ei... seuraava tyksin lääkärikäynti on suunnitteilla rv 37, niin silloin sit varmaan taas saa uuden arvion...

Jaaha, täällä meni kirjoitusrauha, mies ja lapset tuli sisälle. ;) On kyllä ihanaa et mies jaksaa ottaa töiden lisäksi koko vastuun lasten ulkoiluttamisesta, mä en oikein kykene enää moisiin suorituksiin... :(

Huomenna onkin jo perjantai, ihanaa viikonloppua kaikille ?

Pahis ja Hakkarainen 33+4
 
  • Tykkää
Reactions: kääkkis82
Vauvan koko ja sf-mitta, mulla lääkäri just tuon sf-mitan perusteella kommentoi vauvan kokoa. Sen kummemmin ei ultralla mittaillut. Tosin, voihan vauvan poikittain olo ja istukan sijainti vaikuttaa siihen. Kun toinen ei saa päätä tai peppua alas, on aika ylhäällä kohdussa. Mun masu näyttää samalta, mitä kuopuksen aikaan näytti n. kuukautta ennen laskettua :O On kyllä ihan hassun mallinen aiempiin masuihin verrattuna, lähtee heti kylkiluista leviämään sivuille päin. Yleensä masu on kasvanut vain eteenpäin.

Esikkoa odottaessa sf-mitta oli useimmissa mittauksissa vähän keskikäyrän alapuolella, välillä ihan alakäyrälläkin. Sain moitteita huonosta syömisestä, vaikka söin normaalisti, ja painoa tuli kaikkiaan 12kg. Loppuraskaudessa sain rd-diagnoosin, silloin arvoissa oli tiukemmat rajat ja mun paastoarvo 5.0, joka olisi nykyisin normaali, riitti diagnoosin saamiseen. Sokerit ei kyllä koskaan mitatessa olleet koholla, alle 5. 42+0 syntyi 4520g ja 53cm, hyvin oli piilossa kasvateltu :)
Keskimmäisen sf-mitta meni alussa keskikäyrällä, putosi sitten +30 viikoilla alakäyrälle ja välillä meni reilusti alle alakäyrän. Mulle painoa 12kg, vauva syntyi 40+6, 3200g ja 51cm.
Kuopuksen sf-mitta oli läpi raskauden keskikäyrän alapuolella, paitsi ekassa mittauksessa 22+3. Mulle painoa taas 12kg, vauva syntyi 40+4, 4086g ja 54cm. Kahdessa edellisessä raskaudessa oli sokerirasitustulokset ok.
Nyt on tosiaan keskikäyrän yläpuolella sf-mitta, edellisiin verrattuna voisi siis olla isompi tulossa. Tai sitten johtuu istukasta+poikkitilasta mittaustulos.

Tyhmänä kysyn, että pitäisikö vauvan liikkeitä seurata yöllä...? Natte mainitsit huolesta. Vai oliko päiväkin ollut hiljaisempi. Meillä masukit ovat yleensä rauhoittuneet aika nopeasti unille, kun menen sänkyyn. Yöllä en tunne liikkeitä.

Synnytystapa-arviosta, mua jännittää jonkun verran, kun en tiedä vielä pääsenkö synnyttämään alakautta, vai tuleeko sektio. Tai kiireellinen/ hätäsektio, jos istukka tekee yllärit. Jotenkin epätodellinen koko tilanne, kun koko ajan luotti siihen, että istukka siirtyy ennen viikkoa 28, niin kuin rakenneultrassa lupailtiin. Mutta oli siis niin alhaalla tämän viikon lääkärikäynnillä, ettei mitenkään nouse parissa viikossa tarpeeksi. Onhan sillä vielä yli kuukausi, ehkä kaksikin, aikaa siirtyä. En tiedä miten pitkään siirtymistä odotellaan, kun mulla on edellisissä raskauksissa viikon 36 lääkärikäynnillä kohdunsuun kypsymistä tapahtunut. Mutta jospa se olisi noussut ennen seuraavaa kontrollia. Nyt ei osaa ajatella koko synnytystä, kun kaikki on epävarmaa.

Mukavaa viikonloppua! :)

Cherrie_ 26+1
 
Ihanaa kuulla, että myös muilla on ollut nelikiloisia vauvoja :heart: Kaikki on synnärillä kauhistelleet, kuinka "suuria" ovat olleet. Poika olikin kyllä jo aikamoinen "metsuri", kuten leikkaava lääkäri totesi :D Mutta myös noista tytöistä kommentoitiin, että "suuria" :O
Munkin sf-mitta on ollut siksi varmaan aina yläkäyrällä, kun maha ei ole ikinä laskeutunut :)
Itsekään en ole ikinä miettinyt, että tarviiko yöllä tarkkailla liikkeitä. Meillä on kaikki rauhoittuneet, kun on itse käynyt nukkumaan, jos on täytynyt vaihtaa asentoa, niin silloin ovat saatteneet jotain möngertää :)

Maanantaina ensimmäinen neuvola :heart:

kääkkis ja sisu 5+5
 
Hassusti olin näköjään kirjottanut noista vauvan liikkeistä. Ei siis yöllä tarvitse niitä seurata. Mulla oli vauva vaan ollut koko päivän hiljanen ja jätti normaalit iltajumpatkin väliin, niin yölläkin olin niistä huolissani ja vessareissuilla koitin saada liikkeitä tuntumaan. Hankalaa, kun toisina päivinä vauva liikkuu tosi paljon ja sit toisina on kovin hiljaista. Tänäänkin ollut hiljaisempi päivä, joten menen nyt hetkeksi tönimään masua ja sitten nukkumaan.

Natte ja Tinja 32+6
 
Olipas tullu tekstiä =) me vietettiin hiihtolomaa viikko tosin ihan kotosalla mutta olihan tuo kiva kun mieskin oli lomalla sekä koulusta että töistä, lapset sai laatuaikaa isin kanssa ja äiti kerkes tehdä välillä omia juttujaan =)

Tervetuloa uudet, ootte ihan kadehdittavan pitkällä :rolleyes:

Syntymäpaonoista ym. on ollu kirjottelua...
Meillä hauskasti jokainen on ollut noin 300g edellistä kevyempi, kuopuksen kanssa kätilöt sanokin että vielä kaks on "lupa" tehdä sen jälkeen rupee toi syntymäpaino olemaan jo aika pieni :LOL:
Esikoinen oli 4042g ja synty 40+4 sf-mitta oli yläkäyrällä oikeestaan koko ajan. Synnytys kesti 18 tuntia jonka aikana kerkesin kokeilla melkein kaikenmahdollisen aquarakkulat, ilokaasun ja epiduraalin... ja pitkittyneen ponnistusvaiheen takia (reilu tunti) autettiin imukupilla.
Toka oli 3760g ja synty 40+2 sf-mitta keskikäyrän yläpuolella. Synnytys kesti ensimmäisestä kipeestä supistuksesta alkaen 5 tuntia, pelkkä ilokaasu oli apuna.
Kolmas oli 3450g ja synty 39+5 sf-mitta keskikäyrällä. Synnytys alkoi hienosti ja pysähtyi 4cm jolloin meinasivat lähettää kotiin. Sanovat, että katotaan vielä hetki mut jos mitään ei tapahdu niin tehdään tilaa... No ei ehtineet kätilöt kun ovella kääntyä ku huusin ukolle et kutsu ne takasin se tulee! Kätilö ei ollu uskoa silmiään kun tuli ovelta takasin ja pää oli jo ulkona :O avautu 4 cm - 10 cm 1 minuutissa ja samalla oli jo poika ulkona.
Pikkasen jännittää miten tämän kanssa jos vielä sen 300g kevenee ja samalla vauhdilla tulee kun juopus loppujen lopuks.

Cherrie mulla oli etinen istukka tokan kanssa ja sitä seurattiin 4viikon välein. Rv28 oli vielä ihan päällä, rv32 reuna oli 3,81 cm kohdunsuulta ja vihdoin rv36 oli siirtynyt yli sen vaadittavan 4 sentin päähän.

kääkkis pääsee huomenna kurkkaamaan tulokasta :heart:

ON Ultran jälkeen oli keskiviikkona neuvola ja yleensähän se eka kerta on niin tylsä ku käydään vaan samoja vanhoja juttuja läpi, ja kun joka kerta on eri neuvolantäti niin aina saa muistella sen enkelinraskauden uudestaan :(
No tällä kertaa oli koneella ihan mielenkiintosia tietoja, joita me sitten neuvolantädin kanssa korjailtiin ja tapeltiin sen rakkineen kanssa kun ei millään tahtonut ymmärtää LA laskentaa kun ei ollut niitä edellisiä menkkoja. Aikaa siellä kulu melkein tasan kaksi tuntia |O
Alkavalla viikolla pitääkin käydä jo seulaverikokeissa ja sitten odotetaan np-ultraan aikaa. Se nyt saakin sitten taas niskavillat pystyyn kun aina pelottaa mitä sieltä tällä kertaa löytyy...
Maha kasvaa ihan hirveetä vauhtia ja pitää vältellä ihmisiä joille ei halua vielä kertoa. Ei tästä tiedäkään vielä kun 2 ihmistä mun ja miehen lisäksi =) jos sitten np-ultran jälkeen uskaltais kertoa jos kaikki ok.

Kaikille mukavaa viikon alkua :wave:

P.S. Toivottavasti Losa on jo päässyt oksentelusta eroon :hug:

Orchid ja Taotao 9+3 (ultra) 8+5-6 (ovis)
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: kääkkis82
Moikka.

Kävin eilen tyksissä kääntymässä myrkytysoireiden kanssa, onneksi ei ainakaan viel oo sitä... samalla ultrattiin, ja painoarvio oli nyt 2,5kg, tasan 34 vkolla. Lääköri kysyikin et onko mulle jo sanottu et tarvii saada heille aikaa käynnistykseen, kun kaikki olleet hyvänkokoisia syntyessään (esikoinen oli pienin, 55cm ja 3990g, kakkonen 53cm ja 4735g ja kolmonen oli 56cm ja 5250g. Syntyneet ovat 41+1, 40+1 ja 42+0). Tämäkin lääkäri sanoi et käynnistetään rv 38, joten neljä vikkoa enää. :) Lepoa käski, kun on viikon särkenyt päätä ja turvotukstakin tullut, et mahdollisesti alkava myrkytys... :( No, levätään minkä voi kun on 2v ja 5v kotona. Onneks sisko viihdyttää kivasti pikkuveljeä, niin aamupäivät kuluu hyvin sisälläkin ja mies hoitaa sit iltaisin ulkoilut...

Täällä on ihan kiva melu :p Tehdään julkisivuremppaa, ja tänään lähtee parvekkeet. Poitsu nyt innoissaan seissyt tuolilla olkkarin ikkunan edessä kun miehet purkaneet partsia. :D Sen melun lisäks huutaa lastenohjelmat et jotain ees kuulee... :D No onneks tää ei oo pitkäaikainen juttu, ja onneks on vauva viel mahassa... ;)

Nyt kello alkaakin olla jo niin paljon et päästän kohta päikkäreille... :)

Pahis ja Hakkarainen 34+1 ?
 

Yhteistyössä