<3 Neljättä odottavat keväällä 2013 <3

Meidän äiti ONNEA PALJON poikavauvasta!! :heart:
:flower: Aivan ihana lukea näitä vauvauutisia!! Ihan tippa linssissä ja vauvan tuoksu tulee nenään :D

kokkeli ja EvaN oli ainakin käynyt ultrassa, onnittelut hyvistä kuulumisista :)

Kiva, että kääkkis flunssa alkaa helpottaa!! On se kyllä ärsyttävä sairastaa äitinä, raskaana ja MUUTENKIN ;) Oot suunnitellut sektion yhteyteen sterilisaatioo...kiva, et onnistuis siinä samalla ja rohkean päätöksen oot tehnyt ;) Se onki sitten kiva, kun tietää vauvan syntymäpäivän, voi varautua etukäteen. Hui että syksykin tulee alta aika yksikön, kun kesä menee kuitenkin vauhdilla. :D

Oma napa/olo on ja voi hyvin :) töissä ja kotonakin hommia tehdessä huomaa kyllä jossain vaihees iltaa, että alaselkään ottaa....onko tää sit jotain issiaisvaivaa vai? en tiedä, mut menee ihan kävelyyn asti, kun niin ilkeesti vihloo. Onneks ne on sellasia ohimeneviä juttuja ja aamulla ei taasmitään. On ollu aiemmissaki raskauksissa, muttei häirinnyt elämää sen isommin. Täytyis vaan jaksaa venytellä selkää ja muutenkin olla liikkeellä.
Onneksi alkaa pyöräilykelit ihan just. Pääsee poikien kans pyöräilemään, ne jo oottaaki ihan jatkuvasti koska saa ottaa pyörän esiin :D pitäis käydä kypäräostoksilla, kun vanhat niin kärsineitä jo kovassa käytössä.

Vauvauutisia odottelemaan jään taas....tsemppiä kaikille ja voimia mahan kasvatukseen =)

Delila 18+3 :heart:
 
  • Tykkää
Reactions: kääkkis82
Meidän äidille onnea pienestä pojasta :heart: Ihanaa kun vauvoja syntyy.... Ei vaan jaksais omaa enää odottaa...

Kokkelille ja EevaN:lle onnea hyvistä ultrakuulumisista :heart:

Ruttu ja Hilma 27+0
 
Viimeksi muokattu:
Oi, paljon onnea Meidän äiti prinssille ja koko perheelle:heart::flower:.

(.) se on tänään POKS 38 ja sairaalakassi puolittain pakattuna=). Linea negra(vai mikä se olikaan) ilmestyi rintoihin asti muutama päivä sitten ja rinnat alkaneet hiukan kipeytyä. Kovin on väsynyttä ollut tänään toiminta mutta jos jaksais pyykkivuoren selvittää ja jotain vauvantarvikkeita laitella esille.

Oikein hyviä vointeja toivottelee unikettu ja tyttö:heart:
 
Onnea Meidän äidille pojasta!!!

Ja kiitos kaikille onnitteluista. Täällä yritetään päästä arkeen kiinni ja ensi viikosta lähtien sitten pitäisi pärjätä ihan itse lasten kanssa päivisin, kun mies palaa jo silloin töihin.

Hyviä ultrakuulumisia olivat ainakin Kokkeli ja Evan saaneet!!!

Tsemppiä loppu ajan kärvistelijöille. Täällä ollaan vieläkin hengessä mukana, kun itsehän jouduin jo joulukuun puolessa välissä sairauslomalle töistä jäämään liitoskipujen + supistusten takia. Sairaalassa käytiin kolme kertaa "turhaan" ekan kerran jo kuukautta ennen la:ta, kun olin varma, että vedet tihkuivat ja kahdella kerralla oli jo synnytyssupistusten kaltaista tuskaa, mutta niin vaan todellakin lähes kaksi viikkoa mentiin yli :/ Lasten kanssa ei päässyt ulos, kun muuten tuntui että joko tai / ja selkä räjähtää tai supistukset yltyivät sietämättömiksi, eikä ollut pakkasille riittävän isoja vaatteita päälle. Niin oli toi oma mielenterveys jo hieman koetuksella kun eka sai pelätä ennen aikaista synnytystä ja sitten kun olisi saanut tulla niin ei tullut :(

Meillä oli jo ma 2vko neuvola ja sielläkin sitten sain "huolen" puserrettua asiasta, kun ei jätkä ole saavuttanut vieläkään syntymäpainoaan (jäätiin lähes 110g alle vieläkin!), että tarvisiko huolestua asiasta ja alkaa herättämään syömään tai antaa pullosta lisää. Kaveri koisaa tosiaan 4-6 tuntia putkeen ja syö n. 20-40 min ja jatkaa uniaan. Neuvolantäti oli kyllä sitten sitä mieltä, ettei hänen mielestään tarvii herättää tai antaa lisää kun kuitenkin toinen kasvaa ja ollaan edelleenkin yläkäyrillä. Nooh, taitaa vaan tyytyä hyvä uniseen ja vähä ruokaiseen kaveriin :D Itsellä vaan toi olematon rintavarustus kärsii noista mega pitkistä väleistä "räjähtelemällä" ja tarviikin varmaan soitella ja kysyä tuolta laitokselta, että josko sopisi luovuttamaan maitoa.

Täällä olikin jo muutama ilmoittanut aikovansa teettää sterilisaation synnytyksen jälkeen, mutta itse en ehkä niin radikaalia haluaisi. Onko täällä naisilla minkälaista kokemusta kierrukasta. Itse olen kaksi ensimmäistä imetysehkäisyä hoitanut niillä imetyksen aikaisilla pillereillä (Zeracette?) ja ne eivät kyllä sopineet alkuunkaan. Hyvin alkanut painon pudotus pysähtyi kuin seinään ja paino kipusi takaisin taivaisiin. Kolmannen jälkeen meillä ei sitten ehkäisyä käytettykään ja nyt vaikuttaisi siltä, että meidän lapset olisivat tässä, mutta koskaanhan ei saa sanoa ettei koskaan enää ;) Niin tosiaan nyt olen miettinyt tuota kierrukkaa laitettavaksi....

Tulipas sekavaa tekstiä, anteeksi... nyt tarvii mennä vaipan vaihdolle ja maitobaari tarjoilijaksi, kutsu käy....

natusani ja "Usko-Eevertti" 2vko +2pvä :heart:
 
natusani: Mulla oli käytössä viimeksi Mini-Pill minipillerit ja ne oli kyllä hyvät :) Cerazetteja oli joskus kokeillut ja se jatkuva vuotaminen oli kamalaa :O Mini-Pilleistä ei tullut vuotoja ollenkaan, paitsi silloin kun ne aloitin. En muista kestoa, mutta ei ollut kyllä mitään verrattuna tuohon toiseen merkkiin.

Delila: Meillä myös ollaan kovia pyöräilemään :) Muutama lenkki on tullut jo heitettyä ja koirakin päässyt mukaan. Odotan että lumet sulaa ja pääsee tuonne metsään kävelemään :) Selälle ei tee yhtään hyvää kävelytiekävely, se vähän helpottaa kun kävelee pientareella, mutta tähän aikaa vuodesta se on täynnä "ylläreitä" :D

unikettu: Ihanaa :heart: Toivottavasti operaatio menee hyvin :) Odotan sitten uutisia että tiedän mihin kokemukseen itse varaudun :)

kääkkis ja sisu 13+5
 
  • Tykkää
Reactions: Delila ja unikettu
Hei kaikki! Täällä uusi neljättä odottava äiti ilmoittautuu joukkoonne :wave:.
Perheeseen kuuluu ennestään P-05, T-07 ja P-10. Minulle voi laittaa tiedot Misu78 /34 v /la 10.10.

Kaikki kolme lasta ovat syntyneet sektiolla ja niin tietysti tämä neljäskin. Kaikki sektioni ovat olleet hyviä kokemuksia eikä komplikaatioita ole esiintynyt. Olen omasta mielestäni toipunut niistä varsin hyvin.

Täälläkin podetaan flunssaa niin kuin moni muukin. Muuten olo on erittäin hyvä tällä hetkellä eikä vaivoja pahemmin ole. Alkuraskaudessa oli pientä etomista ja armoton nälkä, mutta kaikki on nyt tasoittunut. Viime raskaudessa kärsin tosi pahoista liitoskivuista loppuvaiheessa, joten niitä tässä odotan kauhulla. Mutta nyt nautin hyvästä olosta niin kauan kuin mahdollista =).

Misu78, rv 15+0
 
Voi Natte paljon paljon onnea!:heart::flower:
Tänään aamulla mietin että nyt on Natte "jo" lähtenyt. Tulehan tosiaan kertomaan paremmalla ajalla kun jaksat että miten kaikki meni. Nyt pikaista toipumista sinulle ja onnea koko perheelle:heart:
 
Natte Hirmuisan paljon onnea tyttövauvasta!!!! :heart: :flower: ihanaa nyt se syntyi!! Nauttikaahan!!!! :D

Oih että ihania uutisia!! :D

Ja Misu78 Tervetuloa joukkoon iloiseen :) jes kun saadaan lisää väkeä, nää osa kun synnyttää jo :D

Ja onhan täälä tosiaan jo loppumetreillä useampi, tsemppiä kaikille teille tulevaan!!!! ;) jännityksellä odotellaan vauvauutisia lisää!!

kääkkis juu tien reunat on tällä hetkellä täynnä ei niin kivoja ylläreitä ja ne tahtoo olla vähän levinnyt muuallekki :( heh mut kunpa nyt nää vesisateet ja tulvat huuhtoo kaikki ja saadaan hyvät lenkki/pyöräily sät ;)

Natusani mulla oli hormoonikierukka ennen tätä raskautta ja oli hyvä :) epäilin kauheesti sitä ja en olis halunnut mitään hormoonijuttuja, mut se oli kyl kiva, kun ei tullu menkkoja ja muutenki ihan ok oli. Eikä näköjään vaikuttanut raskautumiseenkaan mitenkään ;) heti kun poistatin niin menkat tuli muutaman viikon päästä ja siitä kierrosta plussa :heart: onhan noista päinvastaisiaki kokemuksia, ettei sovi toisille yhtään, mutta kokeilemisen arvoinen mielestäni. Mulla kans sterilisaatio on liian iso ratkaisu, ainakin tällä hetkellä. En uskalla tehä mitään lopullisia päätöksiä koskaan :D

nyt ei jaksa muuta.... kaikille hyviä oloja :wave:

Delila 18+3
 
ONNEA NATTE PIENESTÄ TYTÖSTÄ :heart: 2 päivää olen käynyt kyttäämässä, että joko :D

Tervetuloa Misu78 ( ollaan Lokakuisten ryhmässä myös molemmat :) ) :flower:

Tiivi-Taaville tsemppejä, toivottavasti lähtee parin viikon sisällä syntymään, että pääset särystä :heart:

Ei tällä erää muuta, tulin vain tarkistamaan taas tilanteen :)
 
Paljon onnea Natte ja perhe pienestä prinsessasta :heart:
Vähän hihkuin eilen illalla, kun tulin vilkaisemaan päivän juttuja. Ei mennyt toukokuulle asti :D

Ihanaa, että siellä alkaa vauvan liikkeet erottua selvemmin, Delila :heart:

Onnittelut hyvistä ultrakuulumisista Kokkeli ja EevaN :)

Pikaista paranemista Rutun ja Misu78:n perheeseen! Kiva, että kääkkis on vähän paranemaan päin.
Ja tervetuloa mukaan Misu78 :wave:

Voi että, unikettu on ihan loppusuoralla! Jännäilen jo, minkä kokoinen pikkuinen sieltä syntyy :heart:

Pe kyselit vauvan asennon erottamisesta. En erota kovin tarkasti, miten vauva on. Joku epämääräinen viistoasento ilmeisesti edelleen. Usein ilmestyy toiseen kylkeen hurja uloke, punkeaa peppua tai päätä sinne. Liikkeitä tuntuu niin moneen suuntaan, etten ole ihan varma, missä päin peppu milloinkin on. Selkäkaari tuntuu hyvin läpi, samoin kasa pieniä ulokkeita, mutta niistä ei ole aina varma, mikä on mikäkin. Välillä näkyy selvästi kaksi pientä jalkaa vipeltämässä :heart: Ihan alhaalla lantiossa ei ole mitään, tyhjä tila tuntuu vauvan ja luiden välissä. Eli luulen, että on enemmän sivuttain, kuin pystyssä. Ja näin on siis ollut kaikissa ultrissakin, neuvolakorttiin ei ole merkitty kertaakaan rt. Mun terkkari on osannut tosi hyvin määritellä asennon, on ollut ultrassa just niin, mitä on arvellut.
Toivottavasti sun vauveli kääntyy itsekseen oikein päin :) Mulla tosiaan edellinen kääntyi itse perätilasta raivotarjontaan 35+.

Tsemppiä natusanille arkeen paluuseen ensi viikolla!
Me vähän suunniteltiin, että jos mies pitäisi isyysloman perään kesälomia. Katsotaan mitä pomo sanoo suunnitelmista...

Ehkäisyasiat on täälläkin ollut mielessä. Mustakin sterilisaatio tuntuu liian lopulliselta ratkaisulta vielä tässä vaiheessa. Ja toisaalta, en ihan luotakaan, yhdellä mun tutulla nimittäin irtosi klipsi, tai millä ne piuhat suljetaankaan, ja tuli raskaaksi... Sen enempiä en viitsi kertoa, mutta oli aika ikävät kuviot. Pillerit aiheutti mullekin (vatsan) turvotusta ja painon nousua. Ja ehkäisi niinkin tehokkaasti, että halut putosi nollaan :headwall: Kierukkaankaan en oikein luota... Kumeistakaan en tykkää yhtään, mutta ehkä me niillä mennään taas ainakin alkuun.

Onnea Tiivi-Taaville täysiaikaisuudesta :) Olikos sulla edelliset syntyneet ennen laskettua? Oisko lähtö mahdollisesti odotettavissa viikon tai parin sisällä jo...? :rolleyes:

Cherrie_ 34+0 *poks*
 
Cherrie_ Meillä esikoinen (poika) syntyi viikolla 38+2 tai jotain, toinen (tyttö) syntyi 40+0 ja kolmas (tyttö) syntyi 40+2. Sitä olenkin miettinyt, että meneekö yli kun nuo kestot on pidentynyt vai tulisiko pojat meidän perheeseen hieman ennen laskettua. Olot on kyllä sellaiset kun tuo pahoinvointikin tuli takaisin, että kovasti toivon tulevan jo mahdollisimman nopeasti. En kyllä varmasti jaksa enään synnyttää jos viikko tolkulla pitää odottaa.

Ehkäisyä olen itsekin miettinyt. Minulla on ollut e-pillerit käytössä aikaisemmin ja harkitsin sitä kapselia. Sopivuutta testattiin minipillereillä eikä ne sopinut ollenkaan. Kolmen kuukauden menkat ei ole kauhean kivat. Nyt olen miettinyt juuri kierukkaa sen helppouden takia, itsellekin vielä tässä iässä sterilointi on liian radikaalia.

Tiivi-Taavi & Hemuli 37+1
 
Onnea Natte ihanasta tytöstä! Mahtavaa kun pääsitte noin nopeasti kotiin omaan rauhaan. Itse olen aina "virunut" sairaalassa sen neljä päivää sektioiden takia ja koti-ikävä on ollut melkoinen.

Ehkäisystä on ollut puhetta. Minulle tyrkytetään varmasti taas sitä sterilisaatiota kun neljäs sektio tulossa. Tää meidän sairaala on aika pieni ja täällä lääkärit ovat suut pyöreinä kun on useampi sektio takana. Ei niin etteivät olisi taitavia ja hyviä lääkäreitä, mutta täällä eletään vielä vähän sen "max 3 sektiota" periaatteen mukaan. Mut mielestäni sterilisaatio on liian radikaali päätös, vaikken saisikaan enää lupaa tehdä viidettä.
Olen käyttänyt ehkäisypillereitä monen monta vuotta mutta oikeastaan en pidä niistä koska vievät halut kokonaan. Minipillerit eivät sovi kun mulle tulee niistä välivuotoa. Hormonikierukkaa voisin minäkin kokeilla sitten kun on sen aika. Kuparikierukkaan en luota yhtään, koska kotona on kohta 6 vuotias kierukkalapsi :D

Misu78 ja 16. viikko käyntiin
 
Huomenia=).

natusanille jaksamista vauva-arkeen ja kiva kun kävit kertomassa kuulumisia=).

Misu78 lämpimästi tervetuloa:heart:. Minullahan on myöskin 3 sektiota alla ja ensi viikolla neljäs. Onko sulla mitenkään erityisesti kiinnitetty huomiota/otettu kantaa kohdun kestävyyteen?

tiivi-taaville kovasti jaksamista loppuun! Harmi että sulla on niin tukala olla:hug:.

Tartunpa minäkin tähän ehkäisyasiaan.. Mulle tosiaan tehdään sektion yhteydessä sterilisaatio ja olen työstänyt tätä ajatusta ja valmistautunut siihen jo raskauden alusta lähtien. Edelleen päätös tuntuu vaikealta mutta tätä päätöstä puoltaa vahvasti se että mulle tosiaan sanottiin viime sektion yhteydessä että tällä kohdulla ei enää lapsia tehdä, kohdunseinämä paperinohut mutta leikkauksen lopussa lääkäri sanoi että no kyllä tällä nyt voi vielä tehdä mutta synnytyssupistuksia ei kestä. Tämän neljännen raskauden kokoajan olen pelännyt sitä että otinko liian ison riskin kun halusin vielä raskaaksi mutta kaikki on mennyt tosi hyvin. Nyt kuitenkin tuntuu että olisi liian iso riski enää miettiä viidettä raskautta. Ehkä olisi nyt aika miettiä vähän itseään ja sitä kuinka paljon kroppa kestää leikkelyä ja samoin miettiä muuta perhettäkin sen varalta jos se seuraava on jo liikaa.. Tuntuu radikaalilta päätökseltä myönnän sen mutta sanokaa nyt mulle että se on se järkevin ratkaisu tässä vaiheessa:D! Vähän olen herkillä tämän asian kanssa.
Zeracette-pillerit ovat olleet mulla jokaisen raskauden jälkeen käytössä ja mulla on pysynyt kyllä vuoto pitkään poissa eikä mitään tiputteluakaan ole ollut. Ehkäpä nuo ovat painoa lisänneet ja vaikuttaneet halukkuuteen.. En ole sellaista itselleni sopivaa ehkäisyä kuitenkaan löytänyt ihan pidempiaikaiseen käyttöön.
Onko Misu sulle sanottu leikkurissa mitään kuinka paksu kohdunseinämä on tai annettu määrää kuinka monta leikkausta vielä kestää?
Mä vielä alan leikkurissa perumaan koko hommaa. Toivottavasti sanovat että nyt ovat rouvan lapset tehty, enää ei kohtu kestä!

(.). Voikohan vatsa enää alemmas tippua:D. Aika hassun näköinen, roikkuu kohta jalkojenvälissä. Olo on vaihteleva, aika hyvä kuitenkin. Yöunet ovat nyt huonontuneet selvästi mutta olen tyytyväinen että vasta nyt. Kello 2.44 pitää aina öisin nousta pissalle, tai no viime yönä jo 2.38 mutta jännä miten se on aina suht samaan aikaan.
Noita sokerijuttuja olen vieläkin mittaillut vaikka hyvin ovat pysyneet ja miettinyt nyt että miksi ovat laskeneet. Nyt paastokin on 4,4 vaikka vielä joitakin päiviä sitten nousivat 4,8-4,9. Tunnin jälkeiset arvotkin ovat tippuneet matalammiksi. Olen antanut itseni ymmärtää että tuo arvojen pitäminen vaan vaikeutuu mitä pidemmälle raskaus etenee mutta nyt tosiaan ovat tippuneet. No pääasia että pysyvät kurissa, tai minä pysyn kurissa=).
Tulipahan sepustus.. Taitaa olla juttuseuran puutetta. Nyt pitää aloittaa päivän hommat. Eilen kävin vielä kaupoilla vähän ja huomaan nyt vasta innostuvani ostamaan vauvalle tavaraa. Vaatetta mulla on yllinkyllin pienelle tytölle enkä ole ainuttakaan vaatetta ostanut kun ei ole tullut sellaista niin ihanaa vastaan että olis pakko ostaa.

Mukavaa perjantaita kaikille ja hyvää viikonloppua! Parasta vointia myös jokaiselle:heart:

unikettu ja tyttö 38+1:heart:
 
Viimeisen sektion jälkeen kävin synnytystä läpi kätilön kanssa ja hän sanoi että leikkaava lääkäri oli sanonut kohtuni olevan vielä hyvässä kunnossa ja kestävän neljännen raskauden kunhan pidän pari vuotta väliä. Sain siis lääkäriltä "lupaa" tehdä vielä yhden. Oli sinänsä jännää kun sama lääkäri oli synnytystapa-arviossa yrittänyt kysyä tehdäänkö sterilisaatio sektion jälkeen. Hän silloin mainitsi ettei yleensä suositella kuin 3 sektiota. Mutta niin se lääkärin mieli sitten muuttui ilmeisesti. Kätilö sanoi että kohdun tilannetta tarkkaillaan joka sektion jälkeen erikseen ja se on todella yksilöllistä kuinka monta sektiota kukin voi tehdä. Yhdelle yksi on se raja ja toisilla jopa kuusi.

Raskauttani ei ole sen kummemmin seurailtu kohdun kestävyyden kannalta. Tosin olen vasta 16. viikolla menossa. Itse olen tietysti pohtinut kohdun kestoa arven kohdalla ja pikkasen pelkään sitä että istukka kasvaisi arpeen kiinni ja tulevia kasvukipuja. Np-ultrassa gyne sanoi että kohtu on etuseinämässä, mutta ei maininnut arpea mitenkään. Totesi vaan että ai jaa, sulle on tehty jo 3 sektiota (uusi lääkäri täällä). Ehkä istukan kiinnityskohta selviää sitten paremmin rakenneultrassa. Aion myös ottaa asian puheeksi ensi neuvolakäynnillä.

Koska asun melko pienellä paikkakunnalla täällä ei ole kuin kolme gyneä. Sama lääkäri on tehnyt kaksi mun sektioista ja toivon saavani sama lääkäri myös tällä kertaa. Yritän saada sen sumplittua kun varaa sen sektioajan. Sanon vain hoitajalle että varaa sille päivälle kun kyseinen lääkäri päivystää =). Kyseinen lääkäri on tosi rauhallinen ja sympaattinen ja mulla on vain hyviä kokemuksia hänestä.

Onko sulla unikettu ollut enemmän kasvukipuja nyt tämän neljännen kanssa? Kolmatta kun odotin en tuntenut mitenkään erityistä kipua juuri arven kohdalla, niin ehkä pääsen "helpolla" myös tällä kertaa sen suhteen. Tai ainakin toivon niin.
 
Misu niinhän se on että yksilöllistä taitaa olla miten kenelläkin paikat leikkauksia kestää mutta siis kolmen sektion jälkeenkin voi olla hyvässä kunnossa. Tämä vaan puoltaa päätöstäni kun mulla kerran ei ollut enää niin hyvässä kunnossa.
Kipuja ei ole kovin paljoa haava-alueella ollut. Jossain vaiheessa oli sellasia että sängyssä esim. joutui vähän varovaisemmin vaihtaa asentoa tai liikkeellelähdöt kannatti tehdä suht rauhallisesti. Nämä kivut eroavat repäisykivuista selvästi, kipu on tosi paikallista ja polttavaa sekä menee hetki ennenkun uskaltaa liikahtaa jos kipu alkaa tuntumaan. Muutaman kerran on ollut kova kipu mutta ihan vain muutaman kerran. Yllättävän hyvin mennyt kyllä. Tiedän että mulla on paljon kiinnikkeitä ja arpikudosta.
Istukka on mulla takaseinässä eikä sektiot ole vaikuttaneet raskautumiseen, tässä viimeisimmässä meni kaikkein kauimmin ennenkun raskauduin, 4kk.
Kohdun kuntoa ei ole kertaakaan mitenkään tarkasteltu eikä otettu edes puheeksi jos en itse ole maininnut asiasta. Tämä on ollut yllättävää minusta.
Mullekin kolmannen raskauden aikana neuvolassa vihjattiin että tiedänkö että sterilisaation voisi tehdä sektion yhteydessä..
 
unikettu: On se oikea päätös :hug: Mullakin painaa terveydelliset syyt niin paljon, että pakko tämän raskauden jälkeen keskittyä muuhun elämään ja itsensä kasassa pitämiseen :)

Muoks, ja vielä tuohon sterilisaatioon: Terkka ja kätilö oli sitä mieltä, että on radikaali päätös näin nuorelta, eikö ne oikeasti näe sitä kokonaiskuvaa sitten tilanteesta ?! Kyllä mä muutakin ajattelin tehdä kuin vauvoja, vielä kun selkä ja nivelet on sitä mitä ne on, niin aikomoinen terveysriski olisi tehdä vielä lisää lapsia tämän jälkeen. Katsoo mitä vääntämistä tulee ensi viikolla neuvolassa...
 
Viimeksi muokattu:
Juu onhan teillä ihan eri lähtökohdat tehdä päätös sterilisaatiosta, kenellä on monta sektiota takana. Ja varmasti jokaisen päätös on ihan oikea :) En tarkoittanut kenenkään ratkaisua kritisoida millään tavalla :hug:

Kyllä mäkin vähän ajatusta pallottelin siinä vaiheessa, kun istukka vielä oli kohdunsuun päällä. Mietin, että entä jos joudunkin sektioon, olisiko sterilisaation saanut siinä samalla. Kun tosiaan suunnitelmissa on, että tämä on viimeinen raskaus ja olen pähkännyt, mikä olisi hyvä pidempi aikainen ehkäisymenetelmä. Kaikki vaihtoehdot on harkinnassa olleet, en vaan ole löytänyt itselleni sopivaa vielä. Sekin vaihtoehto on heitetty ilmaan jossain vaiheessa, että entä jos mies menisikin sterilisaatioon. Useamman vuoden ajan olemme keskustelua käyneet, että mitäs sitten, kun lapsiluku on täynnä. Pähkäily jatkuu entistä ajankohtaisempana ja lähivuosina on pakko löytää joku järkevä ratkaisu asiaan.
 
Kiitos paljon ihanista onnitteluista! :heart:

Tässä olis synnytyskertomusta...

Eli 17.4. keskiviikkona heräsin klo 05 aamuyöstä kipeään supistukseen. Sitä ennen olin ollut kolmen aikaan pitkään hereillä ja mietin, että ei tule lähtö tänäkään yönä. Ei ollut siis mitään ennakkottuntemuksia. Ekan supistuksen jälkeen toinen tuli noin 10 minuutin kuluttua. Makasin vielä sängyssä ja kolmas taas kymmenen minuutin kuluttua ja teki tosi kipeetä. Päätin nousta ylös ja mennä suihkuun, kun tuntui, että alkoi niin vauhdilla, että muuten en kerkeä. Ennen suihkua otin Panadolia, kun alamahaa särki ihan kauheesti supistusten välissäkin. Suihkussa supistukset vaan tiheni ja iski jo pieni paniikki, kun kaikki tapahtui niin nopeesti.

Suihkuttelun jälkee herätin miehen vähän ennen kuutta. Se luuli, että herättelen sitä töihin, mutta käskin äkkiä nousemaan, jos meinaa ehtiä jotain haukkaamaan, kun täytyy pian lähteä. Taaperokin heräsi samalla. Kuivasin supistusten välissä tukan ja laitoin sairaalakassin valmiiksi. Mies laittoi tytöt lähtökuntoon mummulaa varten. Poikahan oli jo anopilla yökylässä. Soitin synnärille, että tullaan ja sieltä sanottiin, että saa tulla, jos kotona ei enää kestä olla. Sanoin, että kestän kyllä, mutta en uskalla enää. Vähän näitä ohjeita aina ihmetellyt, kun joku voi kestää olla kotona loppuun saakka, niin eikö sinne sairaalaan tosiaan saa tulla riittävän ajoissa.

Sairaalamatkalla pudotettiin tytöt mummulaan. Sairaalaan kirjauduttiin klo 06.50. Mentiin toimenpidehuoneeseen, jossa laitettiin käyrälle ja kätilö sanoi, että aamuvuoron kätilö tulee tekemään sisätutkimuksen, jos pärjään vielä ilman kivunlievitystä. Käyrä oli hyvä ja supistukset tulivat 4 minuutin välein. Oli vaan aika tuskaa maata siinä paikoillaan. Laskeminen sataan auttoi. Kiitos muuten siitä vinkistä jollekin täällä, kuka kertoi laskeneensa supistuksen aikana. Se oikeesti tehosi. Laskemisen lisäksi puristin miehen kättä. Klo 7.20 tuli aamuvuoron kätilö tekemään sisätutkimuksen ja olin 5-6cm auki. Kysyi toiveita ja sanoin haluavani puudutteen. Kätilö ehdotti spinaalia ja sitä olin itsekin ajatellut, kun viimeksi se toimi tosi hyvin ja oli ennuste, että synnytys etenee nopeasti.

Päästiin saliin ja sain ilokaasumaskin avuksi siksi aikaa, kun tilattiin anestesialääkäriä. Ilokaasu toimi tosi hyvin. En aikasemmissa synnytyksissä ole saanut siitä niin hyvää hyötyä, kun tässä. Kalvot puhkaistiin klo 7.45 ja spinaali laitettiin. Odotin, että se auttaa jo heti seuraavaan supistukseen, kun niin kävi edellisellä kerralla. No, ei auttanut. Kätilö sanoi, että seuraavaan pitäisi jo auttaa. Mutta eipä ollut mitään vaikutusta. Meinasi iskeä epätoivo, kun tajusin, että se on nyt jotenkin mennyt väärin, kun ei ollut mitään tehoa. Roikuin epätoivoisesti siinä ilokaasumaskissa ja hönkäilin sitä. Kätilö sanoi, että voi olla, että vauva on jo tulossa ja siksi se ei auta. Sanoi tekevänsä sisätutkimuksen ja vaihtoehtoina on tilata puudutus uudestaan tai synnyttää vauva. Olinkin jo täysin auki. Vähän oli jotain lippaa jäljellä ja kätilö sanoi, että aletaan siis synnyttää vauvaa ja harmitteli, että spinaali ei toiminut. Tässä vaiheessa mua ei enää harmittanut, kun tiesin, että tuska loppuu pian. Odoteltiin vielä, että reuna häviää. Kätilö työnteli sitä supistusten aikana vauvan pään taakse.

Klo 8.35 alettiin ponnistamaan ja tyttö syntyi klo 8.40. Tuli siis aika vauhdilla. Napanuora oli kaulan ja vartalon ympärillä, mutta ei kiristänyt, koska oli pitkä. Ponnistusvaihe oli helppo. Välillä otin ilokaasusta hönkäyksiä ja ponnistelin. Kipu ei ollut niin paha, kun avautumisvaiheessa. Loppuvaiheessa tietysti kiristi ihan tajuttomasti. Vauvan sain heti rinnalle ja olo oli toosi helpottunut ja onnellinen. Yhtään tikkiä ei tarvittu, mikä oli tietysti ihan loistojuttu.

Vauva oli vähän säikähtäneen oloinen ja tuskainen alkuun. Kätilö tilasi lastenlääkärin käymään, kun vauvan hengitys hiukan naristeli. Saturaatio oli hyvä ja kätilön pesujen ja lääkärin tarkastuksen aikana vauvan tuskaisuus ja naristelu loppivat. Vauvasta tilattiin kuitenkin labrat varmuuden vuoksi. Sitten juotiin synttärikahvit ja suihkun jälkeen päästiin osastolle. Pääsin ensin yksin kahden hengen huoneeseen ja illalla sain huonekaverin.

Eka yö vauvan kanssa oli vähän hankala. Vauva oli aika kärttyinen ja itki paljon. En juurikaan saanut nukutuksi. Tästä syystä toivoin mahdollisimman nopeaa kotiutumista, jotta saan levättyä. Onneksi vauvalla oli kaikki hyvin ja päästiin jo seuraavana aamupäivänä kotiin. Ehtona se, että tullaan vielä tiistaina näyttämään vauvaa kätilölle. Lääkärintarkastuksessa kävi ilmi, että tytön toinen lonkka hiukan napsuu, joten mennään kahden viikon kuluttua näyttämään sitä Jorviin.

Nyt ollaan siis kotona harjoiteltu arkea neljän lapsen kanssa ja kiirettä on pitänyt. Vauva on syönyt tiheästi ja maito on tänään noussut. Tyttö on oikeastaan vaan nukkunut ja syönyt. Pieniä hetkiä jaksaa katsella maailmaa. Olen nukkunut vauvan kanssa olohuoneessa, jotta saan rauhassa imetellä ilman, että tarvitsee vauvaa siirtää muualle.

Ehkäisystä olette keskustelleet. Itsekin jossain vaiheessa mietin sterilisaatiota, mutta nyt olen päättänyt, että otan hormonikierukan. Sterilisaatio tuntuu liian suurelta päätökseltä, kun hedelmällistä ikää on vielä niin paljon jäljellä. Vaikkakin edelleen ajatus on, että nämä neljä riittävät. Silti eihän sitä tiedä, miten mieli muuttuu vaikka viiden vuoden kuluttua. Ei siis haluta sulkea vielä mitään ovea vaikkakin nyt tuntuu siltä, että lapsiluku meillä on täysi.

Nyt menen suihkuun, kun vauva vielä nukkuu. :)

Nyt aletaankin sit odottelemaan Uniketun vauvan syntymää. :) Olikos teillä siis jo sektiopäivä tiedossa?

Natte ja Tinja 2vrk
 
Cherrie en minä ottanut ainakaan kritiikkinä omaa sterilisaatiopäätöstä vastaan=). Jos ajatukset olisivat ne jotka nyt päässäni ovat mutta takana ei olisi moneen kertaan sektioitua kohtua niin tuskinpa tätä ratkaisua tekisin. Mulla ei muuten ole terveydellistä eikä muuta syytä päätyä sterilisaatioon.

kääkkis kiitos:heart:.
Meinaatko että joudut vääntämään päätöksestä? Ainakin vaakakupissa painaa kun useampi lapsi jo ja jos vielä terveydellisiä syitä niin luulisi että saat tahtosi läpi.
 
  • Tykkää
Reactions: Cherrie_
Natte kiitos synnytyskertomuksesta:). Nämä on aina niin jänniä lukea vaikka itse en pääse moista kokemaan. Juu mulla on ens torstaina sitten sektio:O. Viime yönä kun en saanut unta heti vessassa käynnin jälkeen niin iski pieni paniikki operaatiosta ja kaikista niistä vähän ilkeistä toimenpiteistä. Ehkä mun pitäisi kuitenkin vähän palautella mieleen mitä tulemaan pitää mutta turha niitä on yöllä miettiä, kaikki on vaan kaksinverroin pelottavampaa. Oikein ihanaa vauva-arkea sinulle ja koko perheelle:heart:.

unikettu ja tyttö 38+2:heart:
 
Kiitos Natte kertomuksesta :) Aika nopeasti meni :)

unikettu: Niin olen varautunut, että terkka varmaan toppuuttelee : / Saas nähdä. Tiistaina on neuvola ja kysyn silloin tuosta asiasta miten lähdetään hoitamaan.

Tänään poksui 14+0 :heart: ja odotan hetkeä, kunnes vesi ja kahvi alkaa taas maistumaan :)
 

Yhteistyössä