Hei
En ole kirjoittanut tänne kuin kerran aiemmin, mutta nyt tulee.... Koko kotimatkan olin NIIIN lohduttautunut siitä ajatuksesta, että on jokin paikka, mihin purkaa pahaa mieltäni. Luulen, että te ymmärrätte.. Kenellekään live-ystävälleni (paitsi miehelleni) ei tulisi mieleenikään puhua tästä, nimittäin lapsen yrittämisestä ja siitä, miltä tuntuu, kun lasta ei kuulu...
Taustana kerron, että ennen rakkaan mieheni tapaamista minulla oli yli 14 vuotta kestänyt suhde, joka ei koskaan ollut niin hyvä, että siihen olisi voinut toivoa lapsia. Ei minun eikä silloisen miehen mielestä. Vauvakuume minulla on kyllä ollut jo yli kymmenen vuotta (erosta on nyt kolme vuotta, erotessamme olin jo yli kolmenkymmenen). Silloin satutti joka kerta, kun joku kertoi vauvauutisia tai vietti häitä tms (emme menneet naimisiinkaan, koska suhde ei ollut niin hyvä).
Silloisen suhteen aikana kuulin lukemattomia kertoja kommentteja siitä, miten minun kyllä pitäisi mennä naimisiin ja hankkia lapsia. Ihmiset osaavat sanoa tosi suoraan ja törkeästikin, että jos et tee nyt lapsia, jäät ilman. Tällaisia kommentteja biologisen kellon tikittämisestä kuulin jo alle 25-vuotiaasta saakka. Vauvakyselyt alkoivat jo siinä 20-vuotiaana. Pahimpia kyselijöitä ja kommentoijia ovat olleet toinen veljistäni (lopetti onneksi jossain vaiheessa eroni tienoilla) sekä monet työkaverit.
Muistan edelleen monet kommentit vuosienkin takaa ihan sanasta sanaan, sen verran kipeää ovat tehneet.
Tapasin rakkaan mieheni pian eroni jälkeen ja nyt, reilut 2½ vuotta ensitapaamisen jälkeen, olemme naimisissa ja olen onnellisempi kuin koskaan aiemmin. Vauvakyselyt taukosivat hetkeksi eroni jälkeen, mutta alkoivat taas kihlautumisen aikoihin. Silloin en enää niistä niin pahastunut, sillä mieli oli ihan erilainen, kun tiesin, että molemmat haluamme lapsia ja pian. Minulle oli kuitenkin jostain syystä tärkeää, että menisimme ensin naimisiin. Se olikin helppo tapa vastata kyselijöille: Ei lapsia ennen naimisiinmenoa.
Emme mieheni kanssa jaksaneet odottaa ihan naimisiinmenoon saakka vaan aloitimme vauvaprojektin jo paria kuukautta ennen häitä. Yrityksen aloittamisesta on jo puoli vuotta, eikä lasta edelleenkään kuulu.
Olen töissä päiväkodissa, tavallisesti isojen puolella mutta nyt poikkeuksellisesti alle 3-vuotiaiden ryhmässä. Olen oikein erityisen huolellisesti välttänyt vauvoille lepertelyä ja kertonut työkavereille ohimennen terassisiideristä ja viikonloppuna juodusta punaviinistä (työpaikalla kiersi alkusyksystä huhu, että olen yrittänyt jo pitkään tulla raskaaksi- se ei siis pitänyt paikkaansa). En siis ole antanut mitään aihetta raskausepäilyihin. Olen kyllä huomannut, että vyötärönseutuani tarkkaillaan. Ei tunnu kivalle.
Nyt sitten viimein siihen asiaan, mistä tänään pahoitin mieleni.
Yks kaks ruokapöydässä (kun autettiin pieniä syömään) työkaveri kysyä pamautti, että koskas teille tulee lapsia. Vastasin siihen että enpä tiedä. Toinen työkaveri säesti jo vastatessani että "kohta sulla rupeaa biologinen kello olemaan niin paljon, ettei niitä lapsia ehkä niin vain enää tulekaan". Toinen vielä lisäsi, että on tarkkaillut minua häistä saakka.
En voinut vastata, mitä sylki suuhun tuo, sillä siinä oli paljon pieniä korvia sekä pari 6-vuotiastakin kuuntelemassa. Vastasin, että eipä niitä lapsia kai kaikille tule ihan sormia napsauttamalla. Ja jatkoin, että olen täysin kyllästynyt tähän puheenaiheeseen, koska olen kuunnellut kyselyjä ja neuvoja jo 15 vuotta. Ottivat asian hyvin kevyesti ja juttelu jatkui näennäisen leppoisaan sävyyn. Sanoin vielä, että nuo asiat ovat sellaisia, mitä itse en ikinä kysy keneltäkään, koska koskaan ei voi tietää toisen tilannetta ja kerroin, miltä tuntui, kun erotouhuni ollessa pahimmillaan minua neuvottiin (erosta tietämättä) useaan otteeseen menemään naimisiin ja hankkimaan lapsia. Naiset jatkoivat juttuaan ikään kuin he eivät olisi sanoneet mitään typerää!
Toinen naisista kyllä muisti sitten, että olen puhunut siitä, että en tykkää moisista kyselyistä. Ei nimittäin ollut ensimmäinen kerta, kun vastasin noille(kin) naisille tuolla tavalla. Heistä siinä vain näköjään ei ole mitään väärää, että neuvotaan muita lapsiasioissa. Ja työkavereissani, entisissä ja nykyisissä, nuo kaksi eivät ole mikään poikkeus! Heitä on paljon.
Kun on kantanut lapsenmentävää paikkaa sydämessä ja sylissä jo monta vuotta ja ikää on 34 vuotta (pian 35), on kyllä HYVIN tietoinen biologisen kellon tikittämisestä ilman, että joku kertoo sen. Olen ollut niin kovin tietoinen siitä jo monen monta vuotta. Suurin pelkoni on nimenomaan se, olenko odottanut liian kauan. Vaikka toisaalta olen todella hyvilläni siitä, etten saanut lasta huonoon suhteeseen. Mutta jospa minun ja mieheni olisi pitänyt alkaa yritys heti, kun meistä tuntui, että haluamme yhteisen lapsen, eikä odottaa, kunnes olemme naimisissa..
Ainoa hyvä puoli tämänpäiväisessä oli, että näinä päivinä ovat otollisimmat ajat pienen ihmisen alkaa kasvaa, jos on alkaakseen tässä kierrossa. Mieli siis oli kohtuullisen hyvä ennen tuota episodia. Mutta jos olisi ollut kuukautisten aika, en ehkä olisi pystynyt esittämään tavallista siinä työkavereiden ja hoitolasten edessä. Ja juuri aamulla mietin, miten tässä kuussa pystyn ottamaan rennosti ja melkeinpä unohtamaan koko "olenkohan jo liian vanha"-stressin.
Miten ihmiset VOIVAT olla niin ilkeitä?! (Tai tyhmiä?)
Kiitos, kun sain purkaa pahaa mieltäni.
T.Kuumetta (miten ne kierrot lasketaan, meillä takana jo 8 pettymystä, siis kahdeksat kuukautiset yrityksen aloittamisen jälkeen- onko nyt siis yhdeksäs kierto menossa? Nyt kiertopäivä 14/ noin 25..)