Huih! Sataako jossain jo räntää? Täällä vielä kaunis auringonpaiste, mutta viikonlopuksi kyllä luvannut räntää.
Ja niin kuin ois saanut kevät jo mun puolestani tulla.
Teroista ja clomeista pyydettiin apua, joten molempia käyttäneenä voisin jotain tietoa koittaa antaa. Paljon enemmän tietty löytyy tältä palstaltakin muualta. Terolut on keltarauhashormoni, jolla tuetaan omaa keltarauhashormonin tuotantoa, jos on vajaavainen raskauden ylläpitämiseksi. Terolutia käytetään myös säännöllistämään kuukautisia ja joillakin sitä kautta myöskin raskaus onnistuu vaikkei terolut vielä olekaan mikään varsinainen lapsettomuuteen auttava lääke. Itse söin eka kolme kiertoa terolutia, koska muuten menkat tulivat todella harvoin ja terolutin avulla ne saatiin säännölliseksi. Mulla ei kuitenkaan ovulaatiota tapahtunut, joten pelkästään terolutit eivät minun tapauksessani olisi auttaneet ja aloitettiin clomit. Ne taas vaikuttavat munasolun kehittymiseen ja ovuloimattomuuteen ja taidetaan sitä jossain tapauksissa käyttää myöskin tukemaan luonnostaankin tapahtuvaa ovulaatiota. Myös miehet voivat käyttää clomifenia, jos siittiön tuotannossa on ongelmia.
Clomifenia syödään kierron alussa ja tärkeänä pidetään kierron puolivälin seurantaultraa, jotta varmistutaan, ettei munasoluja ole kehittynyt liikaa. Toisaalta ainakin itse halusin siksikin käydä ultrassa, että varmistuttiin, että clomit edes tehoavat käyttämälläni pienimmällä annostuksella, koska turha sitä on hormoneja itseensä turhaan tunkea, jos ei niistä kuitenkaan ole mitään hyötyä. Omalla kohdallani yksi tabletti tuotti tulosta ja kaikissa kolmessa kierrossa munasolu kasvoi ja irtosi ja tästä kolmannesta kierrosta sitten tärppäsikin.
Lisäksi minä kuten ilmeisesti moni muukin söin clomien lisäksi ovulaation jälkeen myös terolutia, koska clomit voivat ohentaa kohdun limakalvoa, joten terolut sitten taas auttaa siinä. Minulle ainakin lääkäri sanoin, että on tärkeää, että ovulaatio on tapahtunut ennen kuin aloitetaan terolut -kuuri, koska keltarauhashormoni voi estää munasolun kiinnittymisen, mikäli ovulaatio olisikin tapahtunut vasta sen jälkeen kun terolut -kuuri on jo aloitettu.
Siinä pieni tietopaketti noista Kellukan mainitsemista lääkkeistä. Kuten huomaatte niin eipä työt paljon kiinnosta vaan mielummin sitä jo lähtisin viikonlopun viettoon...