<3 Kesäkuun Kullannuput 2013 <3 *maaliskuussa*

Terese Mistä näitä taunoja oikein siunaantuu tuonne neuvolan puolelle :LOL:

Juliet Isot onnittelut ja halaukset aikuisuuden johdosta =) :flower:

Pitää minunkin tämän viikon kuvaa päivitellä..



nelli&rusinante 28+5
 
Hmm, eiks niillä oo sitävarten niitä kaikkia "ihania" työkaluja että pääsee kattomaan kaiken mitä pitääkin?? Eikä sf-mittaakaan saanu otettua! Ihme lekuri mutta on teillä Terese kivan paljon noita neuvolakäyntejä :) Meilläkin on ollut kerran kuukaudessa mutten tiedä missä vaiheessa ne tihenee vai tiheneekö.

Jaksamista kaikille yöheräilijöille! Täällä vaivaa levottomat jalat aika ajoin öisin enkä tiiä mikä siihen auttais.
 
meidänkin neuvolalääkäri on aika onneton.. ihan terveyskeskuslekuri, joka on sinne nvolan puolelle "pakotettu". Ihan mukava joo, mut 5minuutin käynti et "miten menee" ja sit vähä kurkkaa alapäähän et pää ei vielä ainakaan näy ja sit sydänäänet kuuntelee ja ei muuta.. käyn yksityisellä ihan suosiolla ja niin tekee täällä päin tosi moni muukin.
 
Meillä kanssa tk-lääkäri tuo neuvolan lekuri, mutta ollu pestissä jo kauan. On meidän talon napakampia lääkäreitä, tykkään ite siitä ja osaa hommansa hyvin. En ole ite tota yksityistä edes miettinyt varhaisultran jälkeen.. hmm.. täällä käy terveystalolla KYSin entinen gyne synnäriltä, on tosi ihana ja pätevän oloinen.. tais se varhaisultra maksaa jotain 56€, että ei paha kyl.
Mutta että "mulla ei riitä sormet" ja "on vähä huono näkyvyys" :LOL:
 
Meidän kunnassa on neuvolat ollu 4 viikon välein. Jossain vaiheessa sitten 2 viikon ja rv 36 eteenpäin viikon välein. Meillä ei neuvolalääkärissä tehdä ultrauksia ollenkaan. Ne kaks ultraa käytiin terveystalolla :) käsikopelolla ja sf-mitan perusteella jotain kokoarviota sain esikoisesta. Ja ihan nappiinhan se menikin kun sano, että lasketunajan tienoolla on n. 3500g.. syntyikin sitten vajaa viikkoa aikasemmin ja painoi 3400g. :)

Tästä pikkukakkosesta huomasin heti itekkin, että poikahan se on kun isot kivekset vilahti :D ultraajakin sanoi, että varma poika :)
 
En oo kirjotellu pitkään aikaan, mutta oon käyny kyllä ahkerasti lukemassa tilanteita :D Yritän nyt enemmän jutella tällä puolella. Aika harvoin siellä facebookissa kehtaa mitää puhua :p

Meillä on ollu nyt täällä nykysessä neuvolalääkärissä molemmilla kerroilla ultrat, mutta me ollaan muuttamassa uudelle paikkakunnalle torstaina. En ole saanut soitettua uuten neuvolaan edes varatakseni aikaa, koska mua pelottaa neuvolan vaihto. Tykkään tosi paljon nykysestä neukkatädistä ja pelkään ettei uusi täti ole sitten yhtään mukava. Ja olen tosi hankala muutenkin uusissa sosiaalisissa tilanteissa.

Mulla käy päivittäin synnytys mielessä. Vähän jännittää ja pelottaakin. Pelkään että vauva olisi liian iso, vaikka mulla ei ollut sokereissa mitään vikaa tai semmosta. Sf-mitta on ollu yläkäyrän yläpuolella, mutta sehän ei kyllä välttämättä kerro koosta mitään? Tai ainakaan kaikilla ei ole? Olen kuullut että synnytys voidaan käynnistääkkin jos vauva on tosi iso?

Vielä piti kysyä että onko kukaan käynyt 4d-ultrassa aikaisemmissa raskauksissa rv30? Haluaisin vielä käydä nopeasti kurkkaamassa pikkusta, mutta siinähän on mahdollisuus ettei lapsivesi enää riitä että saisi sen kuvan muodostettua.

Meidän pienin: Tyttelin pienet kuteet tuolta löytyy kuvia meidän pikku tyttelin vaatevalikoimasta :) Hirmusesti tarttunut kyllä vaatteita matkaan.

Lindacandy + H 29+0 :heart:
 
no minä oon synnyttäny sellasen 3,6kg ja yli 4kilosen ja eroa oli ehkä ihan himpun verran, johtuen siitä että nuorimmaisella oli ISO pää. Eli mun kokemusten mukaan se päänympärys on olennaisempi koko kun painoarvio. Koska kun pää on tullut ulos ni loppu mukula luiskahtaa ihan kivasti pihalle ;)

Kokoarviot on menny muutaman sata grammaa aina metsään, sf mitta mullakin aina yläkäyrien yläpuolella.. Ja tytöt on vielä keskimäärin pienempiä kun pojat.
 
Meillä on myös ihan tk-lääkäri neuvolassa. En oo oikeen varma sen ammattitaidosta nuihin hommiin. Edellisessä raskaudessa ei suostunu kirjottamaan lähetettä äitiyspolille kokoarvioon, koska hänestä ei ollu tarvetta. Rakenneultrassa sanottiin sillon, että pitää ehdottomasti käydä, koska eka synnytys vaikea ja poitsu hartioista tiukka. Mut onneksi neuvolatäti pysty myös kirjottaa sen.

Mulla on ollu pienipäisiä, mutta leveä harteisia ukkeleita.
 
neuvolalääkäristä meillä on myös Tk-lääkäri neuvolassa ja normaalisti lääkäri tavataan 3 kertaa raskauden aikana. Nyt on neuvolakäynnit th:lla olleet 6 vkon välein, nyt on 4 vko välein ja lopussa muistaakseni viikon välein.

Eilen käytiin pojan kanssa virpomisreissulla mummolassa, eli mun äidin luona. Pahoitin taas mieleni ja ihan toivon, että menis taas 3 kk ennenku nään äitiäni seuraavan kerran. Nyt siis oli toi pitkä tauko näkemisessä, vaikka asutaan kilometrin päässä toisistamme ja sisarusteni kanssa äitini on viikottain tekemisissä. Äitini lempiaihe on mun turvotuksen ja painonnousun päivitteleminen. Muka on huolissaan ettei mulle vaan oo tulossa raskausmyrkytys kun oon niin "kauheessa nestelastissa" joka puolelta. Äiti ihan yllättyi, kun kerroin että neuvolassa oli kaikki hyvin viikko sitten ja voin ihan suht hyvin. Voi että kun suoraan sanoen vituttaa kun annan äitini sanomisten loukata noin paljon. Mun äiti siis on itse 120 kg, ei pitäis olla mitään varaa toisten painoa kauhistella.

Että sellasta tänään... 5 vko ois töitä jäljellä ja niistäkin onneks kaksi on lyhyitä pääsiäisen takia. Ei malta odottaa!

Dynamite ja pikku-Telle 27+5
 
Huomenta :wave:

Taitaa monella paikkakunnalla olla iha tk-lääkärin vastuulla nuo neuvolan lri-käynnit. Ei midänkään kunnassa ultrata kuin kahdesti, ne perusseulat. Sitten vain palpoiden arvioidaan kokoa ym. Mutta mulla kyllä loppuviikoilla päältä päin tehdyt kokoarviot olleet ultraa tarkempia. Vauvan pää ollut jo niin alhaalla, että ne mitat saanu huonosti ja kokoarvio ollut yli puol kiloa liian pieni (paria päivää ennen synnytystä esim. keskimmäisen kohdalla). Neuvolan th taas palpoiden mahan päältä sano hyvinkin tarkasti.

(.) Eikä nyt mitään valitusta :D!! Sain lapset eilen kotiin, ulkoilin omassa pihassa illasta vielä, oli kivaa.. tosin kostautui sitten jomottamalla joka paikkaan.. Sitten illasta vähän hempeilyä ja löysin uuden hyvän asennon yöksi nukkua ja nukuin KOKO YÖN! Olo on kuin uudestisyntynyt =).

Keli taas mieletön, mukavaa päivää, vaikka maanantai onkin!

Nelli&Rusina 28+6 :heart:
 
Huomenta kaikille!

Meillä on th-neuvola neljän vko:n välein vko:lle 30 asti, mistä sitten on kahden vko:n välein. Lääkäri on kolmesti koko aikana, ja lääkärille aika on 30 min. Th ajat on 60-90 min.

Päivärahahakemuksesta, apua, neuvoa :)
Kävin tarkistamassa kelan sivuilta hakemuksen joka on käsiteltävänä. Miksi hakemuksen päivärahaan perustuva tulo on pienempi kuin verotettu tulo vuonna 2011?
Ero on kumminkin 2000 euroa, luulisi sen vaikuttavan päivärahaankin jonkun verran.. pitäisikö kysyä kelalta jo ennen käsittelyn loppumista vai odottaa päätöksen tuloon asti?

Aurinkoista "malkamaanantaita" kaikille :)
 
Huomenta vaan,

Me tossa vaimon kanssa samoja hakemuksia täytellessä mietittiin samaa, ja tultiin siihen tulokseen, että se summa mitä kela käyttää laskennoissa on kaikkien vähennysten jälkeen viivan alle jäävä osa. Eli siis sulla kun näkyy verotiedossa 2011 kaikki sun tulot ilman vähennyksiä, niin kela vähentää niistä esim. eläkemaksut ja liitonjäsenyyden yms. Tai näin me asia ymmärrettiin. Ei olla ihan hirveesti jouduttu ikinä mitään kelan hakemuksia täyttämään, ni sen verta hankalia on et tuntuu et helpommin sais pommikoneen kasattua ohjeista kun täytettyä noita kelan lappuja. :)

Terv,
-Kesäkuussa isäksi-
 
  • Tykkää
Reactions: kärhö ja Miltsu87
Tässä kun on ollut opiskelijana ja työttömänä niin noi kelan laput tuntuu hirveen yksinkertasilta :D Voi myös olla kun ei hirveitä tuloja ehtiny vielä olemaan nii helpottaa vähän kun kaikki tulee sinä minimimääränä :)
Mä oon kyllä miehen kanssa aina käyny täyttämässä noi lappuset ihan kelassa, sen takia että niillä voi olla mitä ihmeellisimpiä syitä minkä takia sitten hylätään. Helpommin menee kun täyttää siellä kelatädin kanssa ja se tarkistaa samantien että kaikki on oikein ja voi sitten tarvittaessa selvittää jos jossain asioissa on jotain häikkää :)

Apua, tänään viimeinen neuvola tällä paikkakunnalla! Kyllä osaa jännittää. Ehkä syön ahdistusjännitykseen suklaalevyn. Pääsee ainakin vaaka sitten ihan uusiin lukemiin!

Yöllä taas "tuikki" ikävästi alapäähän monta kertaa peräkkäin ja aika pitkäänkin. Jäi sillee inhottavasti "polttamaan" :( Onko noi semmosia sukkapuikkosupistuksia? Vai :O? Oon niin pihalla näistä tuntemuksista :D Pitää varmaan kysellä neukkatädiltä tarkemmin?
 
itellä mennyt ikävä kyllä niin että mitä isompi sf-mitta ollut loppuvaiheessa sitä isompi ollut myös lapsikin..esikosta oli korkeimmillaan (40+4) 35cm ja tyttö oli pieni 3110g,50cm,py 34 syntyi 41+0 ja oli tosi helppo ponnistusvaihe 7min..tokasta (41+0) 38cm ja poika oli pieni 3810g/53cm,py 37 mutta avosuutarjonta eli tuli naama eellä ulos,ponnistusvaihe oli ihan hirveä kesti 45min ja repesin perseeseen asti jne ja tuo syntyi 41+5,kolmas lapsi (rv 39+0) sf mitta oli jo 41cm ja meni koko raskauden yläkäyrän yläpuolella ja syntyi 39+6 ollen 4250/51cm,py 37..tämä oli helppo synnyttää ei tullut tikin tikkiä vaikka oli isoin..hartijoista jäi jumiin mutta jotenkin saatiin ulos nätisti silti (mulle sanottiin että hengitystekniikalla on väliä myös kuin paljon repee)..poikahan ei meinannut laskeutua olleskaan jäi johonkin luun väliin ni mulle kätilö sanoi että sen vuoksi ei voi enää tehä isompia lapsia,vaikka musta tuntuikin et toi oli ihan sika helppo synnyttää tää ns isoin (mikä nyt ei niin iso ees ollu)
mulla ois ollut huomena Brunolla ultra mutta peruin sen ja siirsin myöhemmälle..meen sittenkin vasta kun viikkoja on se 34 koska nyt ei kuulemma ole järkeä sinne mennä,ei täs vaihees vauvoilla ole kauheesti kokoeroja...huomen poksuu 28 =)
 
Hellurei!

Ainahan nuo painoarviot on tosiaan vaan arvioita. Mulle sanottu et helpost voi heittää ainaki 500g kumpaaki suuntaa. Täällä neuvolakäytäntö sellai et kolme lääkärii, ei ultraa. Terkkaril eka n. kk välein, sit kahen viikon välein ja sit viikon välein ihan vikat viikot. Nyt kun tää kaksosraskaus ni oisin saanu useamminki mennä neuvolaa mut en oo halun ku käyn äippäpolil kahen viikon välein. Sellai kk välein riittää mulle tai enempiki. Neuvolan lääkäri ois tähä mennes ollu sen kaks kertaa mut en oo käyttän sitä mahollisuutta kun tosiaa lääkäri tutkii kahen viikon välein. Se oiski taas ke äippäpolille meno :)

Eka muksu oli mulla pienin mut repesin pahiten koska pää tuli vinossa. Kaks muuta 3,8kg tullu sit ihan nätisti. Muutaman tikin aina saanu kyl. Sf ollu sen 31-33cm viimosillaa.

28+1
 
Evamaria minä jotenkin automaattisesti ajattelin että oot menossa 4d-ultraan kun brunolle olit menoss :D

Tässä vähän mun neuvolakuulumisia tältä päivältä :) Vissiin vähän päässy levähtämään perse?
Painonmuutos/viikko +1777
Turvotus +
RR 143/91
B-Hb: 120
Sf-mitta: 29
Tarjonta: Vinot./rt
Sydämen syke: 165-155

Vähän hämää tuo painonnousu ja kohonnu verenpaine, mutta kai ne ois sanonu jotain sieltä neuvolasta jos ois syytä huoleen :O
 
  • Tykkää
Reactions: Juliet83
Hyvää "lyhyttä viikkoa" kaikille! Itse oon tosin hoitovapaalla, mutta onhan mukavaa kun mies on pitkän viikonlopun vapaalla!

Kokoarvioista ja ultrista, esikoinen ultrattiin 36+5, painoi silloin 2960 g ja syntyi 39+3, 3670 g. En yhtään tiedä mikä sikiön keskimääräinen kasvunopeus on noihin aikoihin, että menikö tuo kohdilleen vai ei. Varmaan ihan hyvin? Eivät esittäneet mitään syntymäpainoarviota, tai ainakaan sitä ei ole merkitty mihinkään...

Mutta satumalta ultrattiin myös kaksi viikkoa aikaisemmin, ja niiden mittojen perusteella tuota arviota tarkastettiin. Yksi mitoista ei kuulemma ollut johdonmukainen edellisen arvion kanssa, mitattiin uudestaan, ja paino muuttui heti aika reilusti... En tiedä onko 4D tarkempi, mutta tosiaan tuo perinteinen missä 2D kuvasta otetaan mittoja ja lasketaan niistä jollain kaavalla paino, niin onhan siinä ihan kunnon virhemarginaali.

Mutta sikäli kun oon ymmärtäny, niin synnytyksen sujumiseen vaikuttaa tuo pään koko, ja ennen kaikkea tarjonta. Jonkin verran kai avautumisvaiheen liikkumisella ja synnytysasennolla pystyy asiaa auttamaan? Mutta toisaalta jos ois joku pomminvarma ratkaisu, niin varmaan ois myös joku ohjeistus, ja kaikki vauvat syntyis siististi raivotarjonnassa... :)

Omani tuli vähän karmit rytisten (episiotomia ja muutamia muita tikkejä sinne sun tänne) vaikka oli tosi kivasti RT ja hyvin keskikokoinen. Tavoitteena ois tällä kertaa yrittää ponnistaa jossain muussa kuin puoli-istuvassa asennosssa... :) Saaa nähdä miten käy, suunnitelma on yks juttu, lopputulema voi olla sitten jotain aivan muuta...

Kelan papereista, ne on välillä sellaista kapulakieltä, että siinä ei korkeakoulututkinnot auta kun niitä yrittää täyttää... Onneksi neuvovat puhelimitsekin ihan kansantajuisesti! :)

Neuvolakäynneistä, meillä lääkäri kaksi kertaa (rv 25 ja 35 suunnilleen), neuvola on ollut nyt neljä kertaa, ja on vielä rv 32, ja lääkärin jälkeen varmaan vähän tiuhempaan. Mulla on tosi mukava "neuvolan täti", joka onnekkaasti on ollut sama esikoisen odotuksesta asti. Varsinkin silloin ekat vauvakuukaudet (kun puhelintunti vielä oli olemassa), tuli soiteltua aika paljon kaikenlaisten hassujen kysymysten kanssa. Tyyliin nyt se hikkasi, onks tää normaalia?!? Ja on aina ollut ihanan rauhoittava ja hyvällä maalaisjärjellä varustettu. Toivottavasti pysyy samana, ja/vaikka toivottavasti noita kysymyksiä ois vähän vähemmän nyt tokalla kerralla ja hippunen enemmän itsevarmuutta.... :D
 
Ihania mahoja teillä. Kuvitellu, että oma maha on jo suorastaan valtava. Nyt kun vertaa teidä, niin oma tuntuu mitättömän pieneltä :( Saa siis venyä ja paukkua lisää!!! Kiitos :D

Tänään kävästy sokerirasituksessa. Kuullu paljon "kauhutarinoita" siitä, joten sitä oli varautunu henkisesti pahimpaan. Olikin mukava yllätys, että litku uppos ykkösellä kun oli sen verran nälissään ja janonen. Verenotto meni hetkessä, näin jälkikäteen kyllä käsi mustelmilla. Aika meni nopsaan musiikkia kuunnellessa ja kännykällä surffatessa. Nyt vaan sit pitäs pari tuntia vielä malttaa ottaa tuloksia tonne nettiin... Huih.

Tää päivä ton sokerirasituksen takia vapaata, joten todellakin tynkäviikko! Ihan parasta. Ja tästä viikosta kun pyristellään, niin sittenhän on jo huhtikuu. Ja se taas on se maaginen kuukausi, kun pääsee mammalomalle!!! Niin huippua :heart:

LittleOne 28+5
 
Neuvolasta kotiuduttu sairaslomalle.. Vauvalla ilmeisemmin kaikki hyvin, keskiviikkona lääkäri plus ultra, kun sf mitta oli huimat 31cm.. Eli joko tosi paljon lapsivettä, iso vauva, huono asento tai kaikkea tolta väliltä. Kovasti kuitenkin potkuttelee.. Mimmosia sf mittoja teillä? Mulla tosissaan on nyt vielä entisestä korkeasta pompsahtanut kauheasti. Vähän pelottaa :( Noh nyt sitä sitten tutkitaan.

Hemppa oli vain 97, syödystä raudasta huolimatta. Samoin turvotusta on tullut ja sitä myöten painoa.. Vaikka on tuo mahakin ihan valtava. No nyt sit loppuviikko saikkua. Vähän kyllä ihmettelen tota valtavaa sf mittaa.. :(

Tuulentyttö ja Pompula 26+4
 
Painoarvioista.. Mulla heittäny melkein 1.5kilolla noi 2D-ultrien arviot. Kätilöt olleet vähemmän väärässä, tosin siltikin lähemmäksi kilolla keskimmäisen kohdalla. Keskimmäisen päänympärys oli 38cm ja hartioiden tulo sattui enemmän kuin pojan pää.

Seksistä.. Täällä mies säikähti vähäsen limaista verivuotoa. Tosin ei sitä enää pyyhkiessä ole tullut. Kai se johtui kuivista limakalvoista, vaikkei ne omasta mielestä kyllä kuivat ole.

Ihanaa alkanutta viikkoa kaikille!

MJ ja Iso-Iita 27+
 
Mulla oli muutama viikko sf-mitta 28 ja menen reippaasti yläkäyrien yläpuolella. Tiedetään, että iso vauva tulossa ja nyt kuulemma tärkeää, että kasvu jatkuu siellä tasaisesti.
11.4 mulla Jorvissa aika ja samoiten toukokuun lopulla tuosta syystä.
Tytsy on edelleen poikittain/vinottain..
 
Täällä ollaan ihan puolikuolleita. En tiedä onko muilla samaa vikaa vai pitikö ihan oikeasti kaikki asiat jotenkin aloittaa just ennen mammalomaa että saa mahd paljon tehtyä ennen vauvaa. Töihin oon aamulla lähtenyt aamuviideltä ja pistänyt kalenteriin merkintöjä iltakasiin asti, ja tämä nyt sitten toistuu joka ikinen arkipäivä tällä viikolla. Ens kuun 3 vikaa viikkoa samanlaista settiä. Ei siinä mitään vielä, mutta kun kotona on se remppa, ja menin riisumaan tapetit siitä huoneesta jossa itse olen nukkunut patjalla lattialla. Lopputuloksena on niin pölyiset seinät etten saa happea siellä. Kaksi yötä oon yrittänyt siellä tomussa nukkua mutta ei ole tullut uni kun en saa henkeä. Nyt sitten ihan tillintallin ja pitäs vielä jaksaa. Mutta pää ei edes toimi näillä unilla.

Tsekkailin Helsingin hotelleja, ihan pirun kallista!! Tulisi halvemmaksi ostaa tyyliin lentoliput mannereurooppaan ja majoittua siellä. Yksi hotelliyö semmoset 180€! Miten tänne tulee yksikään turisti en todellakaan ymmärrä. Hostelleihin pääsisi alle huntilla. Nyt en tiedä pistänkö tommosen rahan yhteen hotelliyöhön vai en. Sillä rahalla saisi jo vaikka mitä vauvan kamaa tai remppakamaa tai mitä ikinä.
Huomenna kun pitäs heti aamusta olla puhumassa niin pienet unet olisi ihan pop!

Vauvalla tuntuu jatkuvasti olevan hikka. Se on jotain tehnyt asennolleen koska istuminen ei ole niin kivuliasta kuin aiemmin. Kunhan en vaan erehdy syömään :D

Naene 29+6
 
No ootellaan sitä painoarviota. Kyllä sf 31 ja 26+5 on aika hurja mitta. Meilläkin vauva poikittain ilmeisesti, etuseinäistukan takia ei saanut kunnolla tsekattua. Yläkäyrien yläpuolella ollaan täälläkin menty koko ajan, mutta tänään pompannut vertikaalisesti ylöspäin. Kun vaan kaikki olis hyvin...
 

Yhteistyössä