<3 Kesäkuun Kullannuput 2013 <3 *maaliskuussa*

täällä supistelee melkein yhtenään..masu pinkeänä jatkuval syötöllä..saan olla koko ajan istumassa tai haukkomassa henkeä..tälläistä oli kyllä myös viime raskaudessa,eli ihan tuttu juttu mulle...olenkin aika paljon menossa ties missä ja siel missä ikinä meenkin niin nojailen ostoskärryihin,vaunuihin jne ja istahtelen vähänväliä..ihanaa =)
 
Huh kuinka monella on suppareita ja muuta ikävää kipuilua. Tsemppiä ja ottakaahan rauhallisesti.

nemonen iso hali myös sulle. Tiedän miltä on joutua pomon kiusaamaksi. Itse pääsin helvetistä pois viime syksynä, mutta pääkoppa palautui vasta tän vuoden puolella. Ja vieläkin ne asiat välillä mietityttävät. Pidä huolta itsestäsi! Sitä helposti sokeutuu sille, miten huonossa kunnossa onkaan kun kroppa on vaan sellaisessa selviytymismodessa.

Tänään poksuu 28 viikkoa. Sen kunniaksi hain Leander-kehdon ja sitä täällä nyt laittelen ja pesen petivaatteita, jotka tulivat kaupanpäällisenä. Käytettynä siis ostin. Ei kai noissa käytetyissä peitoissa ym voi mitään olla jos 60 asteessa pesee?

Hööpi ja kinkku
 
Kiitos hööpi , toi oli tosi kurja kokemus kaiken kaikkiaan, elokuussa tapahtui ja vieläkin vaivaa. Mun lähiesimies oli tämän toimitusjohtajan perhetuttu ja kuvio sillä siisti. Mua syytettiin aika vakavista rikkeistä ja otappa sitten työsuojeluun yhteyttä , kun isoin kiusaaja ja varotusten jakaja on itse toimitusjohtaja. Veti mielen aika matalaksi ja vanha masennus tausta siihen päälle niin avot. Nyt on ollut aika outoa kököttää vaan kotona, kun pakkojouduin sieltä poistumaan :'( pahin oli siinä että jätin hyvän työpaikkani ton paskafirman takia :stick: ja vielä annoin kaikkeni tolla lafkalle ja tykkäsin työstäni !


Mutta nyt tosiaan yritän jättää sen taakseni ja keskittyä juuri tähän hetkeen ja tulevaan :heart: olen luonteeltani niin kärsimätön ja haluaisin jo nyt tietää minne palailen tämän vauva-ajan jälkeen töihin , no en minnekkään , ehkä opiskelemaan sitten.

Hormoonit ei tosiaan auta paljon tuohon käsittely aikaan mielessäni , mutta ehkä se tästä. PAMISSA sanoivat että tavan yleistä nykypäivänä tollainen eriarvoinen kohtelu mikä taasen on niin surullista :headwall:

Mutta tosiaan nyt aion nauttia vapaa-ajasta, lapsista , auringosta ja vauvan potkuista masussa, tää on nimittäin VIIMOINEN raskaus tälle mamille :heart:

KIITOS HÖÖPI VIESTISTÄ , LÄMMITTI MIELTÄ VAIKKA OLLAANKI KOETTU KAKKAA ELÄMÄSSÄ, nyt tietää varautua tulevaisuudessa että mikään ei ole varmaa ja tuntuu että kaikki nais työtoverit osaavat puukottaa selkään :stick:

Hoppsan, Nemonen
 
  • Tykkää
Reactions: Hööpi
Naenelle on kyllä pakko nostaa hattua! Melkoinen aikataulu sulla. Tosin sä vaikutat aika energiseltä tapaukselta muutenkin :)

(.) Tämän viikon olen maalaillut eteisen seiniä. Pakko se on itselle myöntää etten enää pysty tekemään samaa tahtia kuin ennen. Meillä on eteisessä kaikkia pikkukolosia ja kulmia ja ovia, joten maalaaminen on hidasta ja työlästä. Siinä tulee kuitenkin aika paljon kykkimistä ja hyppimistä, kun ensin suojaa ympäriltä ja sitten alkaa sudilla ja telalla töhertämään. En olis uskonut miten nopeasti tulee epämukava tunne alavatsalle ja mä kyllä lopetan homman aina siihen. Harmittaahan se kun homma sitten venyy, mutta mielummin mä maalaan vaikka seinä kerrallaan, kuin aloitan pakkolevon vaan sen takia etten malttanut huilata. Hommaa on kuitenkin vielä aivan törkeesti, joten pakkolepo ei sovi kuvioihin sit mitenkään.

Tsemppiä supistusten kanssa kärvistelijöille. Muistakaas nyt levätä, vielä en toivo kenenkään meidän synnytyskertomuksia luettavaksi :)

-iitu 26+1
 
  • Tykkää
Reactions: Naene
AT lastenturvassa me taas saatiin ihan älyttömän hyvää palvelua. Myyjä vietti meidän kanssa varmaan tunnin aikaa esitellen vaunuja ja kertoi niiden hyviä ja huonoja puolia (kuten korjaukseen tulleiden syitä jne). Itsellä jäi käynnistä todella hyvät fiilikset ja vaunutkin saatiin tilattua 10% varausmaksua vastaan ja sovittiin että haetaan vasta toukokuun alussa. Ei viitsitä kissan nukkumapaikaksi tuoda niitä vielä kotiin.

Täällä verenkierto lisääntynyt niin että aiemmin aina kylmät varpaat tuntuvat nyt olevan tulessa :D Jalat hikoo ihan kamalasti ja huomaan että alkaa myös työkengissä ihan puolessa tunnissa jo haistakin :( Aika lämmin on muutenkin koko ajan.

28+0 POKS!!
 
Vaunut on edelleen hankkimatta, mitäään ajatusta mallista ei vielä ole. suurin syy on, että saadaan suksiboksi vasta pääsiäisenä, ja iso kriteeri tulee olemaan se, että vaunujen pitää mahtua suksiboksiin.

(.) Eilen oli neuvolalääkäri, verenpaineesta tuli moittimista ja kontrolli ensi viikolle, mutta muuten ei ollut mitään ihmeellistä. Kehuja tuli siitä, että paino noussut vain 2,5 kg alusta lähtien, mikä on hyvä sen takia, että omaa painoa on jo ihan liikaa.
Sokerirasituksen tuloksetkin tuli, arvot oli 4.7/4.8./4.7 , lääkärikin ihmetteli hyviä arvoja, oli kai etukäteen laskenut mut varmaksi rd-tapaukseksi.
Oma olo on muuten aika hyvä, saa nähdä kuinka tästä kehittyy. Iskias-kivun kanssa on tottunut elämään, kipuilee joka päivä jonkun verran, mutta kai sitä on jollain tavalla jo turtunut kun en ole tainnut pariin viikkoon ottaa tuohon enää edes panadolia.

Limperi & tyyppi 26+6
 
Huomenta!

Elba Mä oon myös normisti todella vilukissa ja aina palelen, mutta verenkierto tosiaan kiihtynyt ja varmaan kilpparin toiminta kans, kun soijaa pukkaa pienestäkin ja ulos ei tod. voi pakata paljoa päälle. Villasukista mä luovun ehkä juhannuksena, siihen tää ei vaikuta :D.

(.) Yön nukuin vähän katkonaisesti, oli nälkä ja seiskalta heräsin sit! Herääkö muut nälkään jo yöllä? Että pitäs vielä yölläkin alkaa syömään, no en ala, kyllä tätä ihraa tässä istuessa kertyy, että luulis yöksi ravinnon riittävän :LOL:. Tänään ois se neuvola klo 14, virallinen seuranta käynti, WAU! Eipä ole mun hb:tä mitattu aaaaikoihin tai tietty muitakaan mittauksia tehty. Kiva nähdä, mittee ne näyttää. Tekis mieli poiketa samalla töihin moikkaa jengiä.. mut kaitpa se pitää tulla kotia suoraan eikä lähtee sairaalan tunneleita tarpomaan. Ens viikolla sit, kun lääkäri ja aika varmalla saikkulappua taas tulee =).

Aurinkoista päivää taasen kaikille naisille :wave:

Nelli&Rusinante 28+2 :heart:
 
Yöllä heräsin kamalaan alavatsaa viiltävään kipuun. Haukoin henkeä muutaman minuutin ja onneksi sain jatkettua unia.
Verikokeissa käyty ja nyt odottelen soittoa neuvolasta. Viimeistään huomenna lupasivat soitella.

Ihanaa aurinkoista päivää kaikille tasapuolisesti.

MJ ja iso-Iita
 
Viimeksi muokattu:
Hei vaan! Ja voihan supistus teille jotka niiden kanssa jo tuskailette! *Koputan puuta* Itsellä ei ole (kai) niitä vielä ollut, en kyllä ole edes tiedä miltä ne tuntuu, edelleenkään. Terkka lohdutti että kyllä ne kuulemma sitten tunnistan :D
Liitoskivut on vissiin mulle nyt saapuneet, tuikkii häpyluuta iltaisin?

Nemoselle tsemppiä, työpaikkakiusaaminen on ikävää :( Aikuiset ihmiset, häpeäisivät.

Nelli, minäkin herään yöllä nälkään, rasittavaa! Oon ostanut nyt juotavia jugurtteja, ne siirtää suurimman nälän aamuun :) Ja soijaa pukkaa täälläkin. Välillä viluttaa ja kohta hiki.. Hehe.

Mullakin pomppasi yksi arvo sokerirasituksessa, siis seurantaan joudun.. Huoh. Kammoan verta ja pistpja, mitenhän selviän.. :O Arvot oli 4,3/10,3/6,2.
Hg oli 132 ja verenpaine 121/72. Kaikki muuten hyvin ni piti sitte tuon yhden arvon nousta. Damn. Painoa tullut 6 kiloa nyt.. jospa ei alkaisi noustakaan nopempaa tahtia.

Vaunutkin ostettiin, Emmaljungan Edge duot lähti mukaan. Ja minä kun vannoin etten Emmaljungia osta, mutta olivat hyvät minulle ja miehelle, korkeutta oli sopivasti ja muutenkin natsasi ja jälleenmyyntiarvoa tuntui olevan niin kaupat tuli sitten varsin nopsaan.

Iitua pitää kompata, minäkin oon sellanen raivosiisti ollu aina, nyt pitää todeta että ei pysty jaksa eikä kykene enää kuurailee paikkoja niin paljoa! Ikävä tunne alavatsalla saa menemään ennemmin sohvalle kuin putsailemaan kaappeja.

Mulla tekisi niiin mieli tilata tuo BB:n sitteri, ja haikailisin myös Stokken kehdon perään. Onko kellään siitä kokemuksia?

Nyt töiden pariin, toivokasta torstaita kaikille!
 
Jaksamista Nel ja muut vaivijen kanssa kärsivät. Esikoisen kohdalla jouduin vuodelepoon sairaalaan ja se oli kyllä tuskaa, kun ei ollut edes kipuja (raskausmyrkytys, josta merkkinä oli vain protskut pissassa). Toisaalta mä olen niin peruslaiska, että hyvin se lopulta meni.

Mulla suurin epämukavuutta aiheuttava tekijä on herkut. Selkeästi tekevät olon pöhöttyneeksi ja laskevat vireystasoa, mutta ilmankaan en osaa olla. Pitäisi oppia palkitsemaan itseään jollain muulla suklaan sijaan. Tuntuu kyllä, että muutenkin turvottaa. Iltapäivisin talvisaappaiden vetoketjut menevät juuri ja juuri kiinni. Eilen vaihdoin yöpaidan päälle heti kotiin palattuani, kun kaikki vaatteet (trikoisetkin) tuntuvat puristavan epämukavasti.

Tänään alkoi loma. Töihin vasta pääsiäisen jälkeen, ihanuus. Ihan suunnitellusti loma ei alkanut, kun kuopus sairastui eilen. En saanutkaan omaa vapaapäivää, vaan sairaan lapsen viihdyttäjän roolin ja valvotun yön, josta edelleen tuntuu olevan univelkaa, vaikka viime yön lapsi nukkui jo hyvin, kiitos antibioottien.

Olin suunnitellut, että teen itselleni hameen ja kotihousut matalalla vyötäröllä, kun korkeat mahatuubit ahdistavat, mutta joku ilkeä ihiminen on levittänyt liimaa sohvalle, enkä pääse tästä ylös.

Synnytystä ajattelen ajoittain. Lähinnä sitä, että päästtäänkö kättärille ja saadaanko lapset hoitoon ja joutuuko ne näkemään, kun kärvistelen supistusten kanssa. Ja saanko ammattitaitoisen kätilön, joka osaa tukea minua oikein. Kaksi kolmesta on ollut tällaisia, mutta yksi oli niin järkky, että oksat pois.
 
Elselli Kiitoksia =).
Sairaalassa makaaminen ois varmaan ihan kauheeta! Mutta ei tää kotona oleminenkaan tällai, että vaan öhötät, ole helppoa. Mulla palaa ihan just hermo, jatkuvasti v-käyrä tapissaan, kaikki ottaa aivoon - pälli leviää |O!!! Ulkona paistaa aurinko, voi miten ois ihanaa lähteä kävelylle, ihmisten ilmoille! Hitto tässähän syrjäytyy kaikesta! Kaikki kaverit on töissä.. Tuo ukkokin ottaa aivoon, vaikka toinen mitään väärää ole tehny. Mutta en tajua miks sen pitää tossa istua, vaikka ei ole mitään syytä, menis ulos, kavereille, ihan mitä vaan |O. Ja sit musta tuntuu, että nää mun supistelut saa kuiteskaan mitään aikaseks, ni sama ois kärvistellä niiden kaa ja liikkua vaan tuolla ihmisten ilmoilla.. menee vielä yliajalle koko touhu :headwall:. Anteeksi nyt kovasti tämä avautuminen :snotty:, ottaa vähän herkille kaikki.. Khyl tää tästä ohi menee ja alan ajattelemaan positiivisesti :xmas:
 
Neuvola +neuvolalääkäri takana.

Pissa: puhdas
Paineet : 121/74
Painoa tullut yhteensä 5kg
Turvotus: -
Hemppa: 107 (edellisenä kertana 110,joten uusi rautavalmiste kehiin)
Vauvan syke:149,perätila
Paikat hieman pehmenneet

Aikas hyvin kaikki oli tota hemppaa lukuunottamatta,toivotaan että Obsidan sitten auttaa kun Floridaxista ei ollut avuksi.
 
Lepokommento alkoi itselläni kunnolla tehottaa pari viikkoa sen alkamisesta. Ja siis minä todella le-pä-sin. En käynyt kaupassa, en postia hakemassa, en kylässä, enkä tehnyt mitään. Vein esikoisen (silloin 2v8kk) hoitoon autolla ½km ja lopun päivää lepäsin. sen jälkeenkin piti ottaa rauhallisesti, miutta hissun-kissun pystyin jotain puuhastelemaan ilman supisteluja.

Minulla puristi alamahaa. Ei sattunut (oli harkkareita), mutta puristi. Supistuksia tuli 2-8 tunnissa eli kymmeniä päivässä. Voimakkaimmat supistukset tuntuivat myös paineena alapäässä.

Muista juoda paljon ja levätä ihan todella, vaikka se onkin tympeää. Oman (ja muutaman tutun kohtalotoverin) kokemukseni pohjalta sanoisin, että lepo on ainoa, mikä auttaa. Jos vuodelepoon ei ole määrätty, voi sentään istuakin, jolloin onnistuu koneella olo, käsityöt, ristisanat, silittäminen, kuittien järjestäminen, valokuvakansioiden kokoaminen ja yllättävän moni muukin asia, kun vaan etukäteen miettii, miten ne toteuttaa.
 
  • Tykkää
Reactions: emppuli83
tillukas ihanasti sä kannustat, kiitos, sitä tarvitaan. Mulla nuo tuntemukset aika pitkälti tollasia, mitä sinä kuvailit. Pitää kai se yrittää :headwall:. Ekaa kertaa meinaa vaan oikeesti muakin alkaa masentaa ja itku herkässä ja v*tuttaa lähes 24/7..

Eikä tuota v-käyrää auttanut laskemaan neuvolareissu: kesto n. 8 min.
- paino: + 797g vkossa
- rr: 126/76
- hb: 137 (ilman mitään lisärautaa missään vaiheessa)
- pissa: ei vaivautunut ottamaan
- turvotus: eipä kyselly saati katellu
- sf: 27, laskussa
- vauva: alhaalla, rt, syke 140, liikeet ++

Ja siinäpä se. Kysy se, kun odotin käytävällä: "kelle sä ootat"? - "No sulle"! - "Aijaa, kohta sit". Kun menin sisään, kysy mitä kuuluu? Jep, kaikenlaista.. en kehdannut purkautua, kun ei sitä ilmeisimmin kiinnostanut, käski vaa'alle ja otti mittaukset ja heihei. Mä jäädyin kyllä siinä ihan itsekin, enkä osannut sanoa yhtään mitään. Eiks noiden kuulus kysellä yleisesti voinnista kaikenlaista? Tota ämmää kun ei kiinnosta mikään. Ei ihme, että kaverille toinen terkka oli tosta sanonut, että "se ei hoida kun pakolliset työnsä", totta. On kuulkaas empaattisuus ja mielenkiinto asiakkaaseen tipotiessään :kieh:. Hyvä ettei itku päässy kun läksin, miks neuvolassa ei välitetä ja jutella.. musta se kohtaaminen ja keskustelu ois aika olennaista, kuin pelkkä mittaukisen tekeminen. Kyllä mä odotan, että neuvola ois se paikka, missä on matala kynnys puhua raskaudesta ja sen tuomista iloista ja suruista, ja että ne kiinnostas oma th:aa. Vai mitä te tuumaatte? Toiv. muilla on inhimillisä terkkoja!

Nyt sitten alapäätä juilii ja supistelee, sellasta menkkajomotusta ja puukolla tukkimista.. :headwall:. Mies iltavuorossa ja edessä esikoisen roudaaminen synttäreille toiselle puolelle kaupunkia ja kaupassakin kai pakko käydä.. Tytötkin tappelee vaan, esikko ei ala lukemaan kokeisiin ja läksyjäkin niillä ihan hitosti :stick: ITKU :snotty:
 
Viimeksi muokattu:
NellHM Onpas siellä neuvolajärjestelyt.

Täällä itse otetaan pissanäyte, verenpaine ja paino. Aikaa varataan 45-60min per käynti.

Voimahali sinne! Täällä itsellä suht seesteinen kausi, vaikkakin pieni liikkuminen laittaa supistaa.
 
MiiJane Tällanen perähikijä, missä säästetään kaikesta, näköjään myös empatiasta ja inhimillisestä kohtelusta. Mä en ole koskaan ollut neuvolassa tuntia, se laaja terveystarkastus, missä oli mies mukana, siellä tais mennä 45 min. Ja tää oli 4 virallinen neuvola.. Mä vaan niin luotan keskutelun voimaan ja asiakkaan/pt:aan intensiiviseen kohtaamiseen.. ehkä se johtuu siitä, että oma työ perustuu hyvin pitkälti juuri noihin. Ääh.. olkoot, soittelen muille th:lle, jos joku mietityttää ja koitan pärjätä niiden avulla, käyn tuolla sit nuo parin minuutin pakolliset keikat. Kiitos halista!!
 
Musta terkkarin/kätilön ammatissa pitäisi olla empatia-ja keskustelukykyä. Jotenkin tuntuu välillä, että ihminen ei sovellu ollenkaan alalle, ts. töksäyttelee ja ei ota asiakasta huomioon.

Tai ei kuunnella asiakkaan huolia tai jos kuunnellaan niin ei välttämättä ymmärretä, että terkasta mitättömältä tuntuva asia voi olla iso toiselle..
 
Viimeksi muokattu:
Pitäsköhän antaa ihan palautetta, olla se eka ja uskalias ;). Tiedän, että siitä on moni muukin samaa mieltä. Olen MiiJanen kanssa ihan just samaa mieltä.. ihan on ammatinvalinta juttu, voi lähteä jonnekin muualle hommiin, jos ei kestä kohdata asiakkaitaan. Ajatella, jos mua ahdistas ja oisin masentunut niin, että tulisi huolestua oikeasti, ja oisin ton vastuulla?!
Kiitos haleista ja ymmärryksestä, merkkaa paljon enemmän kuin neuvolassakäynnit, :hug: teille kaikille! Mä yritän nyt jotenkin tsempata tätä mielialaa, Rusinante iha ressissä tuolla, kun äiti tällanen alakuloinen hormonihirviö :snotty:
 
Mikä on tämä viiltävä kipu alavatsalla? Yöllä tuli eka kipukohtaus ja nyt äsken. En pystynyt liikkumaan makuultani, kun viilteli ja sattui.. Nyt pelkään liikkua, ettei kipu taas tule. Iso-Iita kuiteskin möyrii masussa nytkin.
 
MiiJane, pitäskö sun käydä päivystyksessä? Mullakin sattuu aaltoillen alavatsaan, mut oon vaan pitäny kohdun kasvukipuina.. Vaiva ei kumminkaan estä liikkumasta. Voisko esim. Umpisuoli tulehtua raskausaikana?

Meilläkin neuvolakäynnit kestää tunnista puoleentoista. Pitää melkein kesken lauseen lähteä pois kun seuraava asiakas painaa päälle, valituksen tekoon siis vaan nelli!
 
MiiJane Mulla on tullut pari kertaa, kun on supistellut ja tuikkinut alakertaan, myös sellanen viiltävä, vihlova kipu.. Mulla se tulee vähän vasemmalle alamahaan. Se sattuu niin paljon, että mä en voi kävellä enkä liikkua. Viimeks viime lauantaina, kun oli tosi vaikee ilta, se kesti 15 min.. ja tuli hiki. Mä en kans tiiä, mitä se tarkottaa? Mutta ei auta asennonvaihdot tmv., eikä se ole sellanen perussupistuskaan tai mikään muu näisrtä kaikista tuikkimisista ja jomotuksista. Toivottavasti menee nyt ohi! Mikä tilanne? Onko helpottanut? Jos saat vastauksen kipuun, kerro ihmeessä, luulen että mulla ollut ihan sama. Tsemppiä :hug:
 

Yhteistyössä