<3 Kesäkuun Kullannuput 2013 <3 *maaliskuussa*

Vai on äitin syntymäpaino sama kuin vauvan syntymäpaino? Ei nyt varmaan saisi taas pelotella, mutta olen ollut itse 4500 ja lapset 3500, sisko oli 4700, lapsensa 4300 ja 5200. Eli nyrkkisääntöihin on aina poikkeuksensa.

Olette päivitelleet pääkaupunkiseudun synnäritilannetta. Onko kellään tietoa, miten Turussa synnytetään? Salit ovat ymmärtääkseni käyttökiellossa vapusta...
 
Hah!! Kiitos, AT-Lastenturvasta mä oon kai tilaamassa muutkin kaikki! Oon tosin saanut miehen pakotettua kahteen pääkaupunkiseudun lastentarvikeliikkeeseen - Vaunuaittaan ja AT-Lastenturvaan. Vaunuaitassa palvelu oli verrattoman hyvää, 5 tähteä! Sinne jatkossa jos jotain tarttee! AT-Lastenturvassa palvelu ihan hemmetin huonoa. Kaveri oli käynyt eka ja sanoi etteivät kertakaikkiaan saaneet palvelua, lähtivät yhtään sen viisaammatta pois. Me mentiin kokeilemaan onneamme AT-Lastenturvaan ja saimme kalastettua pitkän metsästyksen jälkeen jonkun kertomaan meille jostain jotain. No se oli surkea esitys, yhdenkään vaunun ominaisuuksia ei esitelty. "Tuossa toi ja tuossa toi"-tyylinen juttu oli se. Vaunuaitassa jokainen vaunu otettiin palasiksi ja esiteltiin ominaisuudet ja voi vitsit kun oli hyvä :)
Mutta Lasternturvassa on toi Baby Jogger-merkki jota rupesin nyt kärkkymään. Remppaan menee ihan tarpeeksi rahaa jolloin päälle tonni Bugaboohon ei ole järkevää.

Tulipas taas sepustus.
 
Mä käytän ripsiseerumia ja enhän mä ole edes tullu ajatelleeksi, ettei sitä saa käyttää. Tosin mä ostanut ne aina diilin kautta, niin en ole köyhtynyt kuin n.30e. ;) Samaa tavaraa. :)

Mä painoin 3.9kiloa, mutta käsittääkseni äitini on tupakoinnut raskausaikana ja sehän tunnetusti vaikuttaaa vauvan syntymäpainoon. Eli mun lapset skaalassa 4400g-5300g.

Kohta neuvolaan mittailemaan hemoglobiini. Toivottavasti se on noussut. Olen nyt ottanut 2x Obsidan ja tossa multitabsissa on hieman rautaa. Ennen söin siis yhden vähemmän obsidania ja oli tippunut alle sataan. :/
 
Viimeksi muokattu:
Rauta-annoksiin Mulla ei riittänyt yksi Obsidan kuin pysäyttämään putoamisen ja vatsa ei kestänyt toista vuorokauteen. Mutta aloin ottamaan 1000 mg c-vitamiinia aina yhtäaikaa Obsidanin kanssa ja sillä saatiin hb nousuun. Otan nyt aina yöllä pissalla käydessäni typötyhjään mahaan raudan ja c-vitamiinin veden kanssa, sillä saan helpoimmin sen imeytymään. Kannattaa siis kokeilla tuota c-vitamiinia raudan yhteyteen, ei siitä haittaakaan ole.
 
  • Tykkää
Reactions: Naene
pelkopolilla käyty ja ehkä jotain apujakin saatu.. :) käynnistystä ainakin mulle lupailivat jos kohdunsuu sen sallii. Ja tiiviimpää seurantaa et mun hermoilu pysyis kurissa.

Ihan ihmeellistä kun olin ihan varma et mulle sanotaan et "rauhotu ja rentoudu ja nauti olostasi" tms.. Ni joku otti ihan tosissaan mun pelot ja stressin. Varsinkin taas eilinen ilta oli tosi rasittava kun vauva oli jotenkin tosi vaisu vaikka yleensä vilkas iltaisin. En sit nukkunu paljo yhtään kun mietiskelin kaikkea.. tyttö heräsi sitten potkuttelemaan kolmelta yöllä, onneksi.

Mielenrauhaa mulle, kiitos

Tänään poksistapoo 26 :heart:
 
täällä minä olen painanut (synnyin ennen laskettua)3850g/49cm ja mies (syntyi 39+)4270g/52cm ..ja sit mun veljet ovat olleet 4800g ja 5300g..ja mun lapset olleet 3110-4250g..esikko oli pieni koska jouduin syömään sellaista lääkettä läpi raskauden joka vaikuttaa lapsen painoon-propral 40mg.....ja tosiaan tän nykyisen miehen kaa mulla vaan yksi lapsi joka oli ton 4250g (syntyi ennen laskettua) että uskoisin tän tulevan lapsenkin olevan samaa kokoluokkaa syntyessään,mutta saas nähä kun tää on nyt tyttö ni nehän vois olla pikkasen pienempiä =)
 
Ja hän poksuu 28+0!!!

Eulalie kävin eilen kokeilemassa (vuosien jälkeen) pertsalla hiihtoo. Vähän oli tekniikka hakusessa ja kaiken lisäks sain aikaseks perseeseen suonenvetoja :D Pitäydyn siis luistelussa ja luotan mun huippuhyvään tasapainoon ;)

Eilen tilattu uutena mun unelmien rattaat!!! Siis ne mun koko ajan hehkuttamat Quinny Freestyle 3XL:t. Mustat rattaat, kovalla kopalla, sadesuoja, hyttysverkko, pumppu + (toimituskulut), 399e! Kiitos Saksanmaa :D Toimitusaikakin alle kaks viikkoo. Kyllä on pieni ihminen taas pienestä ilonen :heart: Hih.

Ostin tosiaan sen Balancen eilen. Liituraitanen. Huippua, että sitä kangasta voi käyttää kummin päin vaan, joten nyt mulla on sekä liituraitanen että koko musta sitteri :) Joo Lahessa tosiaan on kans Kärkkäinen. Meinasin etelällä Helsinkiä ;)

Juliet83 samoilla eväillä mentiin Ikean reissu viikonloppuna, hoitopöytä ja pinnis =)

Syntymäpaino on mulla ja miehellä ollu molemmilla n.3300g ja pituus sentilleen sama (51,5). Voi siis vaan toivoa saman kokosta vauvaa meille :heart: Oon kuitenkii ruvennu "pelkäämään", että mun herkuttelut (sokeri) kasvattaa vauvaa liikaa : / Pitää siis ottaa niskasta kiinni ja yrittää vähentää...
 
Heips

Syntymäpainoista Varmasti on poikkeuksia ja esim. sokerivauvat isompia yleensä.. tmv. Mutta niin mulle silloin sanottiin Treen äitiyspolilla esikoisen rakenneultrassa =). Hyvin pätenyt omalla kohdalla.

MiiJane No ei mullakaan ollut mitään ajatusta, etteikö voisi käyttää ripsiseerumia! Jostain syystä vaan menin lukee sen pakkausselosteen ennen kun oisin laittanut.. no nyt en sitten ole. Soitin sille kosmetologillekin ja sano vain, että kun ei ole testattu, ei suositella. Ääh, vois kai sen sit aloittaa, en keksi mikä haitta siitä voisi olla :O. Määrätäänhän sitä Panacodiakin raskausaikana ja se sentään on opiaatti!! Ja tsemiä neukkulaan, toiv. hb nousussa!

Synnäreistä.. täällä päin saa valita yliop.sairaalan (KYS) ja pienemmän sairaalan väliltä, mulla ei kyllä käy mielessäkään mennä muualle kun KYSiin. Jos jotain häikkää tuliskin, ei pienessä sairaalassa ole resursseja vauvaa hoitaa ja ois kiire Kuopioon. Mutta ne ketkä synnyttäneet tässä toisessa sairaalassa, kertoneet palvelun olleen ihanaa ja osasto kodinomainen, etunsa siinäkin siis. Mut kaitpa sitä kestää pari päivää, jos ruuhka KYSille silloin sattuu.

(.) Mulla oli sovittu hieroja tänään, menin sinne, kun halusin hemmottelua ja tuntuikin hyvältä. Poikkesin samalla nopeeta kaupassa, se ei enää ehket ollut hyvä.. Mä en tosiaan taida kärsiä liikkua yhtään ylimääräsiä, todistettua tuli. Nyt sitten polttelee alamahaa ja supistaa välillä inhottavasti. Mut niin se on mennyt pari päivää, vaikka ei ole liikkunutkaan : /.

Ihana keli, katselempa täällä sisällä näitä pölymääriä ja likasia ikkunoita, ihanaa |O. Aurinkoista ja ihanaa onnellisuuden päivää kaikille ihanaiset naiset =)

Nelli&Rusinante 28+1 :heart:
 
Neuvolasta kotiuduttu. Hemoglobiini vain 96 kahdella rautatabletilla. Eli ensi yö taas paastotaan ja aamulla tarkempia verikokeita. Perjantaihin mennessä sitten tiedän enemmän.

Oli tosi kiva terkkari. Kerroin, että rupean olemaan aika hysteerinen synnytystä kohtaan ja oli samaa mieltä, että ei ole äidinkään kannalta oikein, jos äiti pakotetaan synnyttämään jättikokoisia vauvoja.
Sanoi, että sektiovastaisuuteni saattanut vaikuttaa, ettei ole aikasemmin vauvaa otettu ulos. No 11.4 pelkopoli, joten siellä sitten selviää enempi. Ja kiva, että Evamarialla sieltä positiivisia kokemuksia.

MUOKS: Odottaessa rupesi yksi vauveli itkemään. Rupesin miettii, että kohta oma lapsi syntyy ja itkeskelee=armoton herkkyyskohtaus=kyyneleet vaan valui pitkin poskia. Mahtoi vierustoverilla olla ihmettelemistä.
 
Viimeksi muokattu:
Moip!

Kiitos Tuulentyttö vinkistä, mä heti samana iltana istuuduin sohvalle puoli-istuvaan asentoon ja rohkeesti kokeilin masua. Ja kyllä sieltä jotain tosi kovaa ja terävää siirtyi mun käteni edestä pois :D En sitten tiedä tosin, oliko jalka vai mikä. Mutta en enempää viittinyt sitten häiritä toista. Mies joskus kauhistelee, että älä painele sitä vauvaa, kun kokeilen masua..

Tuosta alhaisesta hemoglobiinista. Monella tuntuu olevan rauta käytössä. Mun mielestä ehkä kannattaisi kokeilla ennemminkin nestemäisessä muodossa olevaa rautaa kuin tabletteja, imeytyy varmaan paremmin? Tosin itselläni nousi arvo kuukaudessa 109 -> 111, joten ei siinä nyt niin hirmuisesti vielä hurraamista ole. Mutta hyvä suunta! :D

Kärsiikö kukaan muu korkeasta sykkeestä? Mulla välillä lyö sydän tuhatta ja sataa ja silloin on tosi ahdistavaa olla. Tiedän, että se on ihan normaalia, mutta tuntuu ikävältä. Eilen mittasin sykkeen, kun ahisti niin pirusti ja se oli 128. Hirveä leposyke.

Eipä tänne muuta, perjantaina lääkärineuvola, mitä olenkin tässä jo odotellut. Vähän tosin jänskättää mitä siellä sanotaan, kun tuo vaakalukema on pompsahtanut ihan uusiin lukemiin :ashamed:

Linneat 26+3
 
Täältä taustalta vaan huutelen, että kannattaa ehdottomasti testata nestemäistä luonnonrautaa (mitä saa ainakin luontaistuotekaupoista), jos ei ala arvot tableteilla nousta. Itse vedin kaksin käsin rautatabletteja + c-vitamiinia ja hemppa laski koko ajan vaan, lopulta oli 103. Nyt olen n. kk ottanut pelkästään nestemäistä rautaa ja tänään neuvolassa hb.129. Käyn täällä teidän juttuja lukemassa, mutta en ehdi oikein itse kirjoitella, joten en ole viitsinyt ryhmään liittyä. Hyvää loppuodotusta kaikille :) Terv. Kappe ja "Otto" 29+3
 
Ja noista ruokapäiväkirjoista. Vaikka syön terveellisesti ja säännöllisesti, terkka oli sitä mieltä, että syön liian vähän.

Tänään sitten päätin tehdä koko perheelle karppipitsaa. Sitä ainakin saan syödä napani kyllyydestä ja lastenkin mielestä on parasta pitsaa ikinä.
Vy

Hyppäsin vaa´alle neuvolassa, taas oli tullu reilu kilo, hieman yli viikossa. En oikeasti tajua, kuinka sitä voi tulla koko ajan lisää -- liikun päivittäin (en paljoa, mutta kuiteskin) ja kalorimäärä n.1200-1400. Kai se sitten liittyy tähän sokeritautiin? Vai?
 
Heippa kaikki tän vuoden kesäkuiset!

Sorry kun tungen teidän alueelle mut olen viime vuoden kesäkuinen ja tulin vähän fiilistelemään, että missä sitä vuosi sitten mentiin... Vuosi sitten olin rv 28 ja vauvalla oli painoa n. 1300g ultran painoarvion mukaan.

Mutta oli mulla asiaakin.. huomasin, että monet mietti tota baby björnin sitteriä. Mä todellakin voin sitä suositella! Vähän hirvitti aikanaan suolanen hinta ja ajattelin, että varmaan perussitterilläkin pärjäis ja pärjäähän sillä mutta ostettiin bb kuitenkin ja sekuntiakaan en ole katunut, on se niin hyvä. Vauva tykkää siitä ja on oppinut todella keinumaan sillä ja lujaa :) Nauraa vaan ja keinuu!

Toinen mitä ajattelin vähän kehua nyt vajaan vuoden kokemuksella on baby jogger city elite vaunut/rattaat, joku niitäkin mietti.. Me ostettiin ne kun oli pitkään ja hartaasti tehnyt salapoliisityötä, et mitkä olis parhaat rattaat niin päädyttiin lopulta noihin. Ja on tosiaan hyvät ollu. Kulkee missä vaan maastossa ja millä vaan kelillä ja se kuomu on ihan super! Kyllä laadun näissä huomaa. Vieläkin ovat ihan uuden veroiset.

No, toivottavasti ette pahastuneet kun tulin kommentoimaan teidän juttuja mutta itse ainakin aina tykkkään lukea käyttäjäkokemuksia tavaroista joita harkitsen hankkivani.

Hyvää jatkoa kaikille! Kesäkuuta odotellessa...
 
Tillukas Tyksissä on käytössä vaan eri osastot, en muista mistä juuri noita luin. Olen vasta muuttanut tänne ja en ole vielä koskaan käynyt Tyksissä. Muistaakseni niin että synnytys jossain mistä yhtä nopea kulku lastenosastolle, kuin ennenkin ja osastot jossain ylhäällä... Tosi hyvin selitetty ;) mutta samassa jutussa todettiin että kaikki kriteerit täyttyy ja synnyttäminen turvallista. Jos jossain törmään juttuun, niin laitan tänne.

syntymäpainosta Itse olen ollut yliaikainen ja silti vain tuon 2,5kg ja 42cm mies muistaakseni 4,6kg ja 54cm. Minulla oli myös viimeksi RD mutta selvästi lievempänä kuin nyt ja esikoinen syntyi 40+1 3180g ja 51cm, eli tuo paino lähempänä minua ja pituus taas ihan normaali.

Huomenna lääkärineuvola, jota odotan kauhulla kun pitää ottaa esikoinen mukaan. Ei se mitään että joudun aina siivoamaan koko neuvola huoneen meidän käynnin jälkeen, mutta viimeiset kaksi kertaa olen saanut pitää häntä rintakehäni tai naaman päällä pomppimassa kun on kuunneltu sydänääniä. Varmasti kiva pitää lasta sylissä kun tehdään sisätutkimusta... Onneksi samalla taitaa kuulla uudet vasta-ainetulokset, mitä olenkin jo muutaman päivän stressannut.
 
  • Tykkää
Reactions: nelHM
Mulla kanssa oli viime neuvolakerralla (4 viikoa sitten) hemppa tippunut 110:een ja olen nyt siitä lähtien juonut 2*10ml Floradixia (luontaistuotekaupasta). Tuntuu että olo olis vähän piristynyt, mutta voi johtua kevään alkamisestakin. Huomenna on neuvola+lääkäri joten sitten tiedän onko ollut apua vai ei.

Meillä hommattiin esikolle aikanaan tuo BB:n perussitteri ja kyllä se hyvä on. Mun käsittääkseni tutkitusti lähes ainoa, joka on ergonomisesti sopiva jo vastasyntyneestä lähtien. Ainoa miinus on se, että siinä ei ole mitään kantonarua. Juu tiedän, sitteriä ei saiskaan kantaa jos vauva kyydissä, mutta joskus olisi ollut tarve siirtää siinä nukkuvaa vauvaa toiseen paikkaan. Esikolla oli aika pahoja mahakipuja ja sain hänet tuohon sitteriin nukahtamaan monesti.

Terese ja pikkutyttönen 27+3
 
  • Tykkää
Reactions: LittleOne
Kiva, soitin Kelaan ja ihmettelin, mikä vanhempainrahahakemuksessani kestää. Odottavat työnantajalta tietoja 6kk tuloista.. Huoh, kiitos Helsingin Kaupunki. ;)

MUOKS: Nuorin poika tuli puolen metsän kanssa kotiin (pajunkissoja). Enhän mä ole muistanu, että virpojat tulee sunnuntaina jo. Huomenna pakko käydä ostelee höyheniä ja silkkipaperia niin saa poika siskonsa kanssa värkkäillä noita. :)

Tilasin tämmöisen eBaysta. Jos joutuu leikkaukseen, on varmaan aika ehdoton ja kuulemma palautuminen tommoisen kanssa on nopeampaa muutenkin.
New Postpartum Support Recovery Belly Band Waist Cinchers Slimming Belt | eBay
 
Viimeksi muokattu:
:attn: Te keitä supistaa ja jomottele muutenkin tuonne alakertaan ja olette joutuneet saikulle/lepoon tmv. niiden vuoksi (kenties paikat jo kypsyneet tai uhka siitä).. Onko ne rauhoittuneet levolla miten nopeeta? Mä en ymmärrä, miksi tää olo on ed. ihan p*ska :O. Huomenna on se neuvola, saa nähdä, mitä se jäärouva tuumaa? Koko ajan alamahalla sellainen menkkajomotus ja alapäähän tuikkii, supistelee harvakseltaan, mutta silloin napakasti. Kelaankohan mä jo liikaa kaikkee :headwall:.. Mut tuskin se kelailu näitä aiheuttaa? ÄÄÄH! Ärsyttää. Senkin pieni Rusinante siellä!! Se on vaan tää mun fysiikka: ei kestä, niin ei kestä :'(.

Sori omanapaisuus, mutta kertoisitteko, miltä teistä tuntuu nuo supistelut, jomotukset yms. Missä, miten, kuinka useasti..? Yksilöllisiähän nämä tuntemukset on, mutta haluisin kuulla muiden tuntemuksia.
 
NelHMMulla supistelee heti, jos kävelen menen esim.kauppaan, mutta vaikka tuun bussilla takaisin, niin kaksi tuntia supistaa väistämättä. Muutenkin liikkuminen rupeaa olemaan tuskaa, vaapun kuin ankka.

Mä yritän ottaa iisisti. Mulla jopa vauvan potkut tuntuu selässä supistuksina.

Mulla kohdunsuu pehmeä (reilu viikko sitten) ja käskettiin ottaa rauhallisesti.
 

Yhteistyössä