<3 Kesäkuun Kullannuput 2013 <3 *huhtikuussa*

Pe
Mustat leggarit täälläkin perusvaatteena ja välillä farkkuleggarit. Mukavaa kun on hieman valinnanvaraa noissa vaatteissa. En ole ostanut erikseen yhtiäkään äitiysvaatteita vaan mennyt noilla "omilla" vaatteilla. ´
Tänään oli neuvola, kaikki ok paitsi että vauva oli perätilassa. Onneksi on aikaa kääntyä, mutta silti mietityttää jos ei käänny. Painokin onneksi suht. normaaleissa lukemissa. :D
Tsemppiä kaikille erilaisten vaivojen kanssa kamppaileville, onneksi kohta on jo kesäkuu ja alkaa vauvat syntyä ja vaivat hävitä.

Pe 30+6
 
Elloksella oli koot loppu mustissa leggareissa. Kävin nyt hm:stä hakee ja näähän on ihan sika hyvät :) En vaan tajuu miten niillä liikkeessä kauheet kasat leggareita mut nettimyynnistä saa vasta yli kuukauden päästä...
 
Tääl kans yks joka just kävi ostamassa HM mammaleggarit. Mulla oli ennestään yhdet edellisestä odotuksesta, mut olivat lyhyttä mallia. Lisäks ostin jonkun tuubin, josta en ollut ihan varma onko se trikoohame vai tuubitoppi, mut alushameeks mä sen ostin, kun jotkut neuleet ja tunikat on mulla niin lyhyitä tai laskevat valoa läpi, et mä en kehtaa kulkea niissä. Farkkuja en enää jalkaani pistä.

Mä oon tässä sairiksella kokeeks pari päivää. Ehdin olla vartin himassa ja kaipasin jo töihin lepäämään. :D To-pe välisenä yönä supisti pitkään ja napakasti, seuraavana aamuna teelusikallinen kirkasta limaa pyyhkiessä ja lauantaista saakka muutaman minuutin seisomisesta melkoinen paine, tuntuu kuin persus olis putoomassa. Samaten maha kovettuu ihan jo sohvalta noustessa. Kipeitä suppareita ei ole ollut sen to-pe yön jälkeen.

Tänään kävin sit neuvolassa, protskut aavistuksen plussalla eli ehkä tulehdus, tai sitten ei. Huomenna aamusta kuitenkin labraan ja sit olis kuulemma hyvä käydä näytillä arvauskeskuksessa. No, en oo menossa ku tiedän jo käynnin turhaksi. Ronkkivat vaan eivätkä osaa mitään sanoa, niin se on aina ollut. Jos menen, niin sitten yksityiselle. Mammapolista ei ollut mitään puhetta. Kai ne sinne ohjais, jos oikeesti olis syytä huoleen. Esim. funneloituminen ei kai ilman ultraa kävis edes ilmi? Ja onko arvauskeskuksessa sellaista? Veikkaanpa, ettei.

Roomassa tosiaan käytiin, oli vissiin viimeiset hetket käydä kun viikko kotiutumisesta iski nää krempat päälle. Ihanan kesäistä oli ja kolmessa päivässä kertyi kävelytunteja 20. Ei särkenyt kuin jalkapohjissa. Vikana päivänä ylämäissä alkoi tosin supistaa.

Siinäpä mun kuulumiset pääosin. En oo nyt käyny kauheesti edes lukemassa kuulumisia täällä.

Mitäs mulla oli viikkoja, 32+4, ehkä..
 
  • Tykkää
Reactions: Hööpi ja Miltsu87
Onnea evamarialle, että edes hieman lähtenyt istukka nousee, josko se nousis vielä lisää =)!

Kiva oli kuulla häpimaman kuulumiset ja että kasassa ed. olet .

Mulla on ihan raatopäivä! Nukuttaa vaan, ei 2h päikytkään auttanut. Supistuksia tulee edelleen ja kipua niissä on, mutta ei sillai, että mitään huolestuisin. Alakerran paine myös jatkuvaa.. sitähän se on ja tulee olee loppuun asti. Josko saisin aikaseks ees kauppaan shamppoon ostoon, ni pääsee saunaan. Onneks tuo mies touhua lasten kanssa. Ja täällä mitään vettäkään sada, aurinko paistaa =)
 
Heippa kaikille! :wave:
Minäkin täältä taas ilmoittelen itsestäni... Ihana on kyllä päivittäin täällä käydä lukemassa muiden juttuja, vaikka itse ei tulekaan juuri kirjoiteltua :)

Mulle voisi listaan päivittää iäksi 31v. Eilen oli synttärit ja naimisiinkin mentiin eilen maistraatissa :heart:

Vielä neuvolakuulumiset tältä päivältä:
Rv 33+3
Painoa tullut ekasta punnituksesta 6,4kg (kuukaudessa tullut lisää vaan 100g mikä vähän itseä ihmetyttää...)
Turvotus -
RR 106/65
Pissassa proteiinit yhdellä plussalla
Sf 27 (ensin sai vain 25,5 mikä oli vain puoli senttiä enemmän kuin viimeksi, mutta uusintamittauksella sai vähän lisää... Perjantaina kuitenkin neuvolaan sf-mittakontrolliin...)
Tarjonta rt
Sykettä kun kuunteli niin vähän jo itse ehti huolestumaan, kun pitkään ei kuulunut yhtään mitään ja sitten kun aina hetkeksi sai sykkeen kuulumaan, niin kuului todella heikosti... Voiko johtua vaan vauvan asennosta vai mistä...?
Liikkeet kyllä tuntuu pitkin päivää todella hyvin, että sen puoleen ei kyllä pitäisi olla mitään huolta vauvalla...

Eipä nyt muuta kuin hyvää vointia kaikille! :hug:

-Niiskuneiti ja vaavi 33+3-
 
Tillukas: okei kiva tietää että se ois jo mahdollista =) en tiiä miten mullanyt menetellään tosiaan kun mun synnytys viimeks kesti vaan 35min kokonaisuudessaan kun eivät kerkeä siinä ajassa oikeen mitään jos lähtis syntyy =/ mutta eiköhän tuo siirry niin paljon ennen synnytystä että ei oo mitään vuotoriskejä??=) ei minullekkaan mitään kieltoja tullut,ainoastaan matkustuskielto lentokoneessa!=) vuotoja ei ookkaa ollut pitkään aikaan ja nyt tuskin tuleekaan ellei jostain syystä kohdun suu ala aukeamaan yhtäkkii,mut tuskinpa =) toivottaasti sinullakin ois siirtynyt tuo istukka turvalliselle alueelle!! <3
 
Niiskuneiti: avosuutarjonnassa lapsen sydänäänet eivät kuulu kunnolla,siitä mulla kokemusta..neukkutäti pitkään ihmetteli että miks ei kuuluneet kunnolla mutta kun menin synnyttää tuli ilmi että vauvan selkä mun selkärankaan päin ja naama eellä näin ollen tulossa ja niin hän tulikin ...
 
Onnea niiskuneiti :flower:

MiiJanelle ihanaa lomaa, voi miten siellä on lämmintä!!!

Mä en pysty olee kun pieniä hetkiä jaloillani tai istumassa, ihan törkee paine alapäässä ja peräreiällä :'(. Lähden ihan just nukkumaan, kun lapsetkin käy. Toivottavasti antas nukkua! Panadolia menny jo pari grammaa.. ei apua. Kun ei nuo supistelut tiheenny, niin ei täs hätää.

Illanjatkoja ihanaiset naiset =)
 
Onnea Niiskuneiti ja kiva kuulla myös häpimamasta ja neminkasta pitkän ajan jälkeen :)

Viime yö oli NIIIN rasittava. Tavallisten hyörimisten ja pyörimisten sekä vessareissujen lisäksi sai monta kertaa laittaa koiralle sukkaa takaisin jalkaan kun sillä on joku tassuongelma ja se nuolee ja jyystää sitä raivokkaasti ilman sitä sukkaa.
Koitin sitten vaan zeninä ajatella että tää on hyvää harjoitusta tulevan varalle. Tällaisia ne mun yöt tulee sitten olemaan sen vauvakin kanssa + siihen vielä joku ripuloiva koira(t) lisäksi aina sillon tällön. En malta odottaa :D Näin raskaana/imettäessä kun ei voi mitään energiajuomiakaan kitata kun siltä tuntuu. Mua ärsyttää tossa nukkumisessa se ettei mulla satu yhtään mikään paikka vaan nukahtamista häiritsee levottomat jalat. Melkeen toivoisin jotain kipua jonnekin että voisin sitten keskittyä siihen.
 
  • Tykkää
Reactions: Naene
Täällä ei ole nyt kaikki hyvin :(. Viime viestin jälkeen supisti ihan oikeesti (mua ei varmaan oikeesti ja kipeesti ole vielä sit supistanutkaan). Tuli 5 min välein muutama, jotka laitto kyyneleet valumaan. Alamaha ja tosiaan tuo peräaukkokin ihan paineessa, menkkamaisesti aloittaa ne kovat supistukset toiselta sivulta alhaalta ja leviäävät koko mahalle, alaselkään ja takareisiin, kestoiltaan yli minuutin. Supistuksen jälkeen olin ihan hiessä ja ajoi kakkoselle, ihan ku ois työntäny kakankin ulos supistaessa. Menin sänkyyn ja ne siitä sitten laantuivat ja nukahdin. Nyt taas hereillä, nälkä on ja tuo ikävä jomotus jatkuu. Onneksi on lääkäri huomenna! Mies oli jo mua sairaalaan viemässä.. Ei kiva! Saa nähdä saako nukuttua.
 
Huh Nelli, onneksi sulla on toi lääkäri huomenna. Muutenhan täältä jo kaikki huutelis että lääkäriin siitä. Tai siis tulisivat huutelemaan kunhan aamulla tänne kerkeevät. Toivottavasti saat nukuttua ja supistukset laantuu eikä tuu mitään vuodelepokäskyä :( Vaikka ei kai tossa tilanteessa paljon muutakaan voi. Peukut pystyssä että pysyt kasassa vielä muutaman viikon.
 
Eipä saa nukutuksi :(. Voimakkaat supistukset eivät ole tulleet takaisin, mutta tuo paine on niin kamala, että en saa unta. Tuntuu kerrassaan, että tuolta tullaan läpi, joka reiältä jotain... Mahakin tyhjentyy tuon paineen vuoksi. Ihan tällasta ei kyllä useampaa viikkoa kestä, että toiv. on joku tilapäinen häiriö vain. Kunhan nuo pahat supistelut pysyvät poissa, niin ei kait tässä vielä hätää ole. Kiitos Miltsu tsempeistä =).
 
Huomenta.

No sain mä 2h nukuttua. Klo 13 se lääkäri. Taidan ennen sitä yrittää saada vielä unta. Supistukset ei luojan kiitos tuu sellasina kovina kun eilen, mutta muutoin tuone paine ja jomotus ei vaan laukea :(

Mukavaa päivää.

Nelli&Rusina 33+1 :heart:
 
Täällä myös yövalvominen huonosti nukutut yöt kestäneet jo muutaman viikon. Saatan 3-4 tunnin jälkeen herätä vessaan ja sit onkin niin virkeä olo ettei saa enää unta. Iltaisin myös välillä vaikea saada unta, tämä saattaa johtua kyllä päikkäreistäkin kun ei noilla muutaman tunnin yöunilla sitten iltaan saakka jaksa. Tai jaksaa jos on tekemistä mutta jos sohvalle pysähtyy hetkekskään ni taju pois samantien :D Onkohan tää sitten joku luonnon oma valmistautumisjuttu kun olen kuullut todella monelta että loppuraskaudessa yöt menee lähinnä ristisanoja täytellessä :D
 
Terveisiä neuvolasta :wave:

rv 33+6
paino 75,8 (+15,6 o-ou...)
pissa puhdas
RR 111/66
Sf 32 (kauniisti kasvaa vähän keskikäyrän yläpuolella)
Liikkeet ++
Syke +
rt

Pää on kuulemma jo aika alhaalla ja siltä se kyllä tuntuukin, kun kävelen kuin ankka. Töissä yritän oikein tsempata, että ei olisi niin vaappumisen näköistä :D Esitin myös huoleni kohdunsuun tilanteesta, kun supistuksia tulee niin paljon ja tunnen usein myös painontunnetta tuolla alapäässä. Olikin sitten tullut sopivasti jollekin peruutus neuvolalääkäriin ja sain sen ajan heti ensi perjantaiksi niin katsovat ettei ole paikat pehmenneet.

Yöt on ihan mahdottomia täälläkin. Menen jo puoli kymmeneltä nukkuun, kun ei silmät pysy auki ja herään viim. kolmelta vessaan ja sitten valvon tunnin pari tai aamuun saakka :headwall: Kylkeä kääntäessä on tullut kehiin myös liitoskivut, inhottavaa vihlomista kyllä. Olo on kyllä sellainen, että kaikki paikat kremppaa. Ei ollut esikoisen odotus tällaista ei...

Nelli Hui, onneksi pääset lääkäriin. Tuu sitten heti kertoon, mitä siellä sanottiin.

Kiva kuulla teistäkin häpimama, Neminka ja Niiskuneiti pitkästä aikaa :flower:

Aurinkoista kevätpäivänjatkoa kaikille! (tai siis täällä päin ainakin paistaa..)

Huomenna poksuuu *********34+0******
3 työpäivää jäljellä!!!

rockstone & mini
 
nv
Itsellä laskettu aika 17.6 ja kyseessä kolmas lapsi.
Sukupuolta emme ole aiempienkaan lasten kohdalla tienneet,koska sen selvittäminen on mielestämme tarpeetonta.
Tulokkaalla kaksi isoveljeä 07/08 ja 12/11.
Mahtaako täältä löytyä alle 30v helsingin alueella asuvia,joilla laskettu aika tuossa kesäkuussa?
 
Tervehdys vaan kaikille mammakavereille pitkästä aikaa :)

Olen kyllä lukenut palstaa aina viimeisenä illalla ja ensimmäisenä aamulla ja vähän päivälläkin, mutta en ole oikein osannut kirjoittaa mitään. Tuntuu että ei oo oikein mitään asiaakaan, kun kaikki on mennyt aika mallikkaasti. Tietty mitä nyt väsymys on välillä kamalaa, unet katkonaisia ja lyhyitä, selkään sattuu kun rasittuu, turvottaa helvetisti yms. Mutta kun monilla teistä on niitä ihan oikeitakin ongelmia ja vastoinkäymisiä, niin mitäpä minä alan valittelemaan jos vähän housut kirraa.

Yhtenä päivänä töissä alkoi kipeät supistukset, jotka säikäyttivät ihan kunnolla. Lähdin kotiin ja kivut menivät pois levätessä. Eikä ole tulleet takaisin. Neuvolassa olivat sitä mieltä että voisin jäädä jo sairaslomalle, mutta en taida vielä kuitenkaan. Illalla supistelee aina töiden jälkeen ja olo on voimaton, mutta supistukset ei ole kipeitä. Katsellaan vielä muutama päivä... jospa mä kohta luovutan :D

Mua on alkanut pelottaa tuleva. Ei siis edes lähestyvä synnytys, vaan vauvan kanssa oleminen ja hoitaminen yleensäkin. Miten osaan? Googlailen koko ajan kaikkea mitä tulee mieleen ja etsin vastauksia netistä. Avoimia kysymyksiä on mielessä kymmeniä. En ole koskaan hoitanut pientä vauvaa (sylissä kyllä pitänyt). Hirvittää, hieman ahdistaa ja pelottaa. Ja kyllä, olen kuullut sanat "äidinvaisto" ja "kyllä sä osaat" mutta silti :'(

Täällä poksuu huomenna 32+0. HUI!
 
Tänään oli Tyksissä "pelkopoli" käynti, paasas myös samalla mun sokereista kun mulla kaks paastoarvoa menny 5,6. Eipä kuullostaa kovin pahalta kun muiden arvoja täällä lukee. Tuolla vähän puhuttiin synnytyksestä, ja sieltä vasta sain ajan pelkokäynnille kätilölle. Mutta ajat olivat kortilla ja aika vasta kesäkuun alussa. Paikalla oli kyllä myös kätilö ja onneksi mukava sellainen, sai mulle hetkeksi sellaisen olon että voisin mennä synnyttämään normaalisti.

Samalla katsottiin myös ultralla ja annettiin painoarvio, oli mun mielestä aika pieni, niinkuin kyllä olen epäillytkin oli siis 1500g ja tänään 30+6. Kohdunsuu oli puolipehmeä ja muuten kiinni ja tuo 3cm pituus.

Eilen kävin muuten suolahuoneessa kun ajattelin että jos oisi apua koko raskauden vaivanneeseen poskiontelontulehdukseen. Pitää kuulema käydä viisi kertaa parin viikon aikana. Joten parin viikon päästä kerron suositteleekin vai en.
 
Lääkäri kuulumisia.. onnekseni hyviä sellaisia =)

RV 33+1
- Pehmeetä kanavaa 2,5 cm, sisäsuu suljettu, eli ihan tosi hyvä! Ei muutosta 2 vkon takaiseen.
- Vauva ALHAALLA, pää tuntuu alakautta sormiin. Syke 149, vettä normisti, liikkeet ++. Lääkäri sanoi vauvan kasvaneen hurjasti ja on sitä mieltä, että ei ole mikään pieni vauva, 2,3 kg arvioi nyt painavan.
- rr 124/77
- hb 125
- paino -100g/vko
- sf 33 (ja mahan ympärys 118 cm, kun pakko oli mitata :D)

Lääkäri haluaa kontrolloida vielä rv 36+1 cervixen tilanteen, 15.5 aika siis, seuraava neuvola rv 35+1. Oli tosi empaattinen ja ymmärtäväinen, kun kerroin, millaista nyt ollut. Valmis tarvittaessa heti konsultoimaan äitipolille jne. Tuli sellanen olo, että otetaan todesta tuossakin laitoksessa joskus. Sanoi vain "tulee rakastettu vauva, kun niin koettelee äitiä" =). Vauvan sijainti ym. aiheuttanee nuo paineen tunteet ja supistelut, mutta ei auta kun kestää. Pääasia, että syntyy täysiaikaisena vasta.. ja siltä nyt näyttäs.. tai eihän sitä voi tietää, mutta näin itse uskon.
Tuli helpottunut olo. Silti harkitsen sitä KYSin "katkopaikkaa", jos ei saa kivuilta nukutuksi.. joku euforinen olotila ja hyvät unet ei ois pahitteeksi.
 
Onnellinen, ihan samoja juttuja pohdin esikoista odottaessa. Tai en oikeastaan edes odottaessa, kun keskityin vain raskauteen ja synnytykseen, mutta sitten vauvan synnyttyä. En ollut koskaan hoitanut vauvaa, en vaihtanut vaippaa tai edes pukenut pipoa päähän, pitänyt sylissä, tai yhtään mitään. Ei vaan ollut kaveripiirissä eikä sukulaisilla vauvoja. Mutta hyvin se meni! Ekat kuukaudet vaivasi sellainen "mitä mä teen koko ajan väärin"-fiilis, kun pienellä oli koliikki, ja muutenkin kiukkuinen ja huonouninen, mutta onneksi mun äitini ja pari ystävää (joilla isompia lapsia) jaksoivat takoa mun päähän, että "et mitään".

Ja vertaistuki oli tosi arvokasta! Meillä sattumalta perhevalmennuksessa oli muutama samanhenkinen ihminen, keiden kanssa pidettiin yhteyttä. Eli oli siitä muuten turhasta valmennuksesta jotain iloa! Oli helpottava kuulla,että samaan aikaan kukin tahoillamme pohdittiin kaikki ihan samoja juttuja, yhtä hädissämme, ja yhtä turhaan hädissämme. :)

Omaa napaa, muuten asiat ihan hyvin, mutta välillä vihloo lantiossa ja jaloissa niin, että pitää irvistellä. Ei oo supistuskipua vaan vähän erilaista. Liekö vauva puskee/potkii jotain hermoja? Ens viikolla lääkärineuvola, jännä kuulla miten päin pikkuinen siellä on. Veikkaisin (ja toivon) RT:taa, mutta välillä vois vaikka vannoa, että heittelee kuperkeikkoja. Mihin asti ne oikein mahtuu kääntyilemään?
 
Eihän kaikkea nyt muista sanoa kerralla...

MiiJanelle ihanaa reissua, toivottavasti supistelut ja kaikenlaiset krempat jäi Helsinki-Vantaalle! :)

NelHM, hurjan kuulosta mutta onneksi lääkäri oli hyvä, ja ihan huippua että otetaan vakavissaan, ja saa ymmärrrystä osakseen.

Tuisku, toivottavasti suolahuone auttaa, itse kävin hoitosarjan monta vuotta sitten pitkittyneeseen flunssaan, mutta ei mielestäni auttanut erityisesti. Tosin ei siihen oikein mikään auttanut, paitsi ehkä akupunktio, tai sitten sekin oli vain sattumasta kiinni ajoituksen kanssa... Mutta oli tosi miellyttävää ja rentouttavaa istuskella siellä ja vaan kaivella varpailla suolaa. Nenänhuuhtelukannua voin lämpimästi suositella, sekä sulle että allergikoille! Ja vaikka se ei olekaan toimenpiteistä miellyttävin, niin vanha kunnon punkteeraus on kyllä tuonut avun moneen poskiontelo-ongelmaan... Mutta sitä nyt pitää pohtia oikean lääkärin kanssa! :)
 
Terveisiä neuvolasta!

Painoa ei ollut tullut lisää, mikä pikkusen yllättää.. Viime viikkoina on kyllä herkuttelu ottanu vallan. Sf-mitta kasvanu reilussa kahessa viikossa puoli senttiä. Vauvan sykkeet päälle 130, oma verenpaine 130/78, kerranki normaalin rajoissa neuvolassa. Kotona on jatkuvasti matalammat arvot. Pissa puhdas ja hemoglobiinia ei kuulema enää katota, kun ollu koko ajan hyvä.

Multa kysyttiin kiinnostusta osallistua OYSissa järjestettävään tutkimukseen, johon kuuluu rv 38+ ultra (45 min) ja synnytyksen yhteydessä napaverinäyte. Sanoin tätille, että pitää miettiä, onhan tässä aikaa, ku sehän on sitte vasta loppuraskaudesta, ni katto mua vähän pitkään.. En vissiin oo ihan sisäistäny tätä vauvan tuloa kuitenkaan :D Mut voishan tuonne mennä, ni sais jollekki päivälle jotaki sisältöäkin. Meinaan tulla hulluksi täällä neljän seinän sisällä.

kodehu 32+5
 
Kiitos Eulalie kannustavista sanoista :flower:
Pakko vaan luottaa siihen että kai mä osaan, kun muutkin on sen osannut. Muutenhan ihmiset olis kuolleet sukupuuttoon jo aikapäiviä sitten.

kodehu minäkin nappasin neuvolasta esitteen tuosta Oyssin tutkimuksesta, mutta siinä oli vain maininta rv 38+ ultraäänestä, ei mistään napaverinäytteestä. Mistä kuulit että siihen kuuluu tuollainenkin toimenpide? Myöskään neuvolantäti ei maininnut tuosta näytteestä mitään. Ja kertokaa nyt pöljälle, tarkoittaako tuo, että siihen ultraan voi mennä 37+0 kun ollaan 38 raskausviikolla, vai 38+0 eteenpäin?
 

Yhteistyössä