<3 Kesäkuun Kullannuput 2013 <3 *huhtikuussa*

Mulla oli nuorehko nainen, Minna? Kätilölle kanssa näytti eri osia ja ihaili häpyhuulia. :D

Käsittääkseni vauva kasvaa 250-300g nyt viikossa, eli tuosta voi laskea lopun ajan kasvun. Meille arvio on ollut 4800g-5330g..
Laskivat, että olisi noin 4 kokoinen, 37 viikolla. Olen aika kauhuissani tästä kaikesta..
 
Täällä parisuhteen viileys johtuu lähinnä siitä että miehellä ei ole aikaa olla kotona. Pitkät työpäivät ja harrastukset vien kaiken ajan ja nyt vielä tullut sille joku viime hetken paniikki joten vkl:t menee sitten vielä viihteellä. Ilmeisesti nyt tajunnut lapsen ihan oikeasti tulevan :D Että olkaa naiset tyytyväisiä edes siitä jos teillä mies tekee kotona jotain!! Täällä saan yksin tehdä kaiken koirien hoidosta lähtien...

Niin ja perhevalmennuksesta, meilläkin on aamupäivällä klo 8-10. Itse olen kyllä tykännyt, tullut ihan hyödyllistäkin tietoa. Ilman propaganda ja tyhmiä kysymyksiä mennyt meidän kokoontumiset :)

Neuvolakuulumisia rv 30+5
painoa tullut 270g/vk (huh! viimeksi olikin 830g :D)
yhteensä paino noussut 9kg
RR 111/72
kohdunpohjan korkeus 24
syke 140-145 kuulemma todella napakka :D
liikkeet ++
ja raivotarjonnassa yhä edelleen, pää on niin alhaalla että täti sai tehdä töitä että tunsi pään. Häpyluun takanahan meidän pienen pää oli rakenneultrassakin kun harjoittelija ei saanut otettua mittoja. Nyt neuvolatäti vaan totesi että minulla on varmaan kohdun muoto sellainen että vauvalla on mahdollista olla noin alhaalla. Toivotaan nyt että pysyykin loppuun asti rt:ssa!

Sellainen asia vaan jäi ihmetyttämään kun sanoin saikusta ja supistuksista niin hänen mielestään mun kannattaa olla työterveyteen yhteydessä jos jatkuu ja tuntuu etten ole työkykyinen... kun eihän ne työterveyslääkärit esim. kohdunsuun tilanteita katso. Ihme touhua!
 
huh eli 4500-5000 jos tuosta laskee =D jooh....hyvä että ottivat tarkkailuun sitten =D mulla kun tuppaa nää lapset viel menee yli lasketun jos antaa itsekseen syntyä...mulla lukee neukkukortissa puumerkit LRI/ST..mulla piti oikeestaan olla vaan istukkakontrolli mutta päättivät kuiteskii kattoo mitat,onneks kattoivat =P
 
Pikaisesti pitää kommentoida tuohon liikkeiden tuntumiseen ja näkymiseen, että itsellä on nyt kummassakin raskaudessa liikkeet tuntuneet ja näkyneet todella terävinä ja selkeinä mahan läpi. Ihan Alien-meininkiä, melkeen voi varpaat laskea. :) Veikkaan, että johtuu itsellä eniten istukan sijainnista, nyt molemmilla kerroilla sijainnut takaseinässä. Vettä on todettu aina olleen normaalisti.

Kävin viime viikolla mahan kasvukontrollissa, jossa kaikki näytti olevan kunnossa. Pienet mitat ovat johtuneet luultavasti sikiön asennosta, koska nyt tuntui olevan terkan mielestä jotenkin "suoremmassa" ja mittakin oli paljon isompi, 27 cm. Joten ei syytä huoleen, huh!

Hattiainen + Tötterö 32+2
 
Mulla lukee L(lääkäri) E.H eli ei kyllä ollut Minna. :LOL:

Hain nuo lääkkeet apteekista, tuoteselostetta lueskelin ja noi on lopetettava 2 päivää ennen suunniteltua leikkausta, sekä spinaali- ja epiduraaliapuudutusta ennen. Jo on taas annettu käypä lääke. :O
 
  • Tykkää
Reactions: evamaria82
Neuvolakuulumisia:

SF-mitta 29 (aamupäivällä, th) ja 30,5 (iltapäivällä, lääkäri..) eli aika mittaajariippuvainen.
Hemoglobiini 124, ilman ravintolisiä D-vitamiinia lukuunottamatta on menty.
Vauvan sykkeet n. 135
RR 137/85, kotiseurantaa jatkettava (kotona keskimäärin 115/70)

Th käsikopelolla kertoi, että on raivotarjonnassa ja lääkäri katto vielä ultralla, että pää oli se kova, joka tuolla alhaalla tuntuu :) Hätäkastenimet pitäis kuulema vielä tällä viikolla ilmottaa neuvolaan.

Lääkärillä kävin, ku selkäkivut ei oo helpottanu ja saikkua tuli sitte äippäloman alkuun. Hiphei ja voi tylsyyttä. No, onneks mun on pakko liikkua, ni käyn sitte noita vartin lenkkejä pitkin päivää. Sympatiat ja tsemppiä kaikille pakkolepoisille, musta ei olis siihen!

Perhevalmennuksista oon skipannu ensimmäisen, parisuhdeasiaa koskevan, toisessa kävin ja aiheena oli liikunta raskauden aikana ja synnytyksen jälkeen. Elämäänsä kyllästynyt fysioterapeutti esitteli kumista selkärankaa tyyliin tässä on rintarangan nikamat, tässä kaularangan.. ja sitte että tähän kohti se kasvavan mahan paine vaikuttaa. Aijaa, ei ois itellä tullu mieleen :D Lisäksi suoraan UKK instituutin sivuilta tulostetut jumppaohjeet sai kouraan. Vähän oli pettynyt olo, tuosta aiheesta kun sais vaikka miten monipuolisen ja kiinnostavan. Synnytys ja vauvan hoito olis vielä tulossa, pitää niihin varmaan mennä, vaikka tuon edellisen takia innostus ei oo kovin valtava..

Jos nyt sitte alkais pesemään noita pieniä vaatteita ja laittamaan kotia muutenki vauvakuntoon.

kodehu 30+3
 
Neuvolassa käyty
Paino 474g/vko
RR 105/61
Sf 29
Vauvan paino 1700g
Tarjonta RT

Tasaisesti oli pikkuinen kasvanut. Viikkoa isommaksi kone laski. Viimeinen lääkärikäynti tulee taas olemaan äitiyspolilla.

Onneksi itellä ei ole mitään ongelmia sokereiden kanssa. Mahtaisi melkoisia möhkäleitä syntyä.

Minkälaisia matkoja teillä muilla on ajallisesti synnärille? Meiltä menee n. 2 h ajaessa. Ensimmäinen synnytys alkoi vesien menolla. Kesto oli n. 7h. toinen käynnistettiin kalvojen puhkaisulla ja kesto n. 5h. On vaan tullu mieleen, että tajuankohan minä lähteä oikeaan aikaan synnärille. Mies sattaa olla töissä tunnin ajomatkan päässä, voipi olla pitkä tunti odotella. Mummu onneksi on 5min päässä. Ei kai näitä kannattaisi vielä miettiä, mutta kyllä niitä tulee aina pyöriteltyä mielessä.

Hapsiainen & möllykkä 30+3
 
Kylläpäs tänne on tullu juttua :)

Mulla tuntuu liikkeet tosi terävästi vaikka istukka onkin edessä. Kantapäät tuntuu yleensä tuossa navan kohdalla suoraan tai sitten oikealla kyljessä. Harkkasupistuksista en oo ihan varma onko mulla niitä vai puskeeko se tuo vauva vaan jotenkin hankalassa asennossa? Kohdun reuna kyllä tuntuu paljon alempana sillon ja jos selällään oon niin näkee ihan selvästi millä puolella vauva on ku maha on ihan toispuoleinen. En yhtään muista miltä harkkasupistukset tuntuu :D

Synnärille meiltä menee n. 30 min ajaa. Saapa nähä mitä sitä tehdään sitten esikoisen kanssa, ei oo tullu vielä kauheesti mietittyä. Meillä mummut ja papat asuu tuon puolentunnin matkan päässä samassa suunnassa ku synnäri, joten me viedään esikoinen joko samalla reissulla jonnekkin hoitoon tai sitten soitetaan meille joku hoitamaan. Mun sisko on lupautunu, myös että vois tulla meille jo lähellä laskettua majailemaan, mutta saapa nähä sitten pyydänkö, kun se on semmonen hösöttäjä :D mulla menee ihan varmasti hermot sitten jos supistelee kippeesti ja toinen hösöttää vieressä minkä kerkiää :D

Onko teillä jo kummit mietittynä ja ootteko jo kysyny? :)
Me ollaan mietitty jo valmiiksi ehdokkaat, mutta ei olla vielä kysytty. Tälle olis 4 näillänäkymin tulossa, jos kaikki ryhtyy tähän kunniatehtävään. ;) Esikoisella on 5 kummia. :)
 
Miijane: :LOL: no ei tainnu olla Minna...
joku kyseli mis mun istukka sijaitseeen nyt muista kuka enkä jaksa selailla mutta mulla se sijaitsee tossa etuseinämässä ja sit osa tos kohdunsuulla..pitäs vaimentaa liikkeitä,mutta erittäin voimakas tuo tyttö on kun niin terävät ovat nuo liikkeet =)
 
sain nyt sit 2 viikon päähän sokerirasituksen,kerkeen saada tulokset siitä just ennen Jorviin ultraan menoa =P
mulla synnärille matkaa ööö oisko 7km ?? viimeks sain silti käynnistyksen kun sanoin et pelkään syntyvän kotia =P
 
Mulla on istukka takaseinässä. En muista, missä oli muiden kanssa. Ex ei ole vielä tuhansista pyynnöistä huolimatta toimittanut lasten neuvolakortteja -- ei muka löydä. Pyh ja pah!

Ei ole mullakaan kamalan pitkä matka synnärille. NKL -- 10km ja Jorviin olisi sen 7km??

Kummit ollaan päätetty ja kysytty. Meillä kaksi ns.virallista ja 3 ei-virallista (eli eivät kuulu kirkkoon). Mun ihana serkkutyttö on sylikummi. Olen asunut hänen kanssaan ulkomailla, kun oli vauva.
 
Siis miten voi tuo perhevalmennus olla noin erilainen ja paska jossain paikoissa.. Luulis olevan samanlainen joka paikassa. Meillä oli eka kerta parisuhteen muuttumisesta ja imetyksestä, siellä oli ihan keskustelua ja imetyksestä tuli paljon uutta ja tarpeellista tietoa, opastettiin myös synnärin tutustumiskäynnin varausasioista. Lisäksi lippua ja lappua kaikenlaisista asioista mm. isyyden tunnustamisesta. Tokalla kerralla meillä kävi perhetyöntekijät kertomassa millaista apua heiltä saa vauvan hoitoon liittyen ja sitten tuli kaksi perhettä kertomaan heidän tarinansa raskaudesta, synnytyksestä ja pienen lapsen kanssa elämisestä. Oli kyllä tosi mielenkiintoisia asioita etenkin tällä toisella pariskunnalla. Sitten katsottiin video vauvan hoidosta ja käytiin läpi kaikkia tarpeellisia tarvikkeita. Ensi kerralla olisi sitten synnytyksestä ja kivunlievityksestä ja sitten onkin tutustuminen synnärille. Itse olen ollut todella tyytyväinen että menin tuonne vaikka aluksi mietin saako siitä mitään irti.
 
Olen täällä niin onnellinen ja riemuissani. Otin ekan lääkkeen n.2h sitten ruoan yhteydessä. Voin hyvin ja en ole sohvan pohjalla valittamassa huonoa ja väsynyttä oloa. Aivan mahtavaa, jos tämä toimii ja tästä olisi noin iso hyöty, vaikka vasta 10 päivän päästä pääsen syömään ns.hoitoannosta. :)

MUOKS! Olen edelleen ihmeissäni pillerin tehosta. Ruvettiin miehen kanssa tekemään tilaa tulokkaalle, ja vaihdamme huonejärjestyksiä. Normaalisti valittaisin oloani sohvalla ja nukahtelisin. Taivaallinen olotila ja ruokailusta jo reilusti aikaa!
 
Viimeksi muokattu:
Ehtoota!

MiiJane ja evamaria Hui miten isoja vaaveja : /. Kyllä mä oisin tyytyväinen aikaistettuun käynnitykseen. Toivotaan, ett äMiiJanella sokerilääkkeettepsii ja olo säilyy noin hyvänä loppuun asti =). Ja että evamarian istukka nousee pois kohdunsuulta ja onnistus synnyttää normisti.

tuisku Mulla aika samanlaisia tuntemuksia miestä kohtaan.. ja samoista asioista; kotitöistä ja tekemisestä ylipäätään. Ite kun oon normisti tehokas tekee ja mielellään touhuan mieleni mukaan ruoat ym. siivoilut.. nyt tuo ei muka osaa, vaikka paljon tekeekin :headwall:

Nyt asiaa melkein asiasta, mutta vähän vierestä.. oisko jolain tietoa :attn:. Ne meidän pupuset, jotka ostettiin maaliskuussa, piti olla poikia. Noh, ei ne olekkaan, tänään tajusin ja tein tuplasti tarkastuksen ja ihan erilaiset vehkeet on! Ja ihan huolella on tuo toinen jyystänyt toista. Nyt sen toisen käytös muuttunut ja on väsynyt ja ei niin sosiaalinen, nisät tuntuu selvästi masussa. Voi juma, onko se oikeesti paksuna :O!?? Noi on sisaruksia ja vasta 3kk:n ikäsiä.. Yritin tavoitella eläinlääkäriä, mutta en saanut kiinni. Aamulla pitää saada yhteys. Jos se on paksuna, ei se ole saanut sellaista rauhaa ym. mitä odottava pupu tarvitsee.. lapset nostelleet sitä ja olleet paljon tuolla niide kaa touhuamassa :(. Mutta on mahdollista, että meillä synnytytetään hyvinkin pian tai ainakin ennen kesäkuuta. Tämäkin vielä :headwall:

Oma vointi vähän kipeän oloinen.. ei pukkaa soijaa, päinvastoin. Supistaa edelleen ja osakseen kipeästikin. Väsymys on viime yöstä, ja lavat jumissa huonon asennon vuoksi. Onneksi on se neuvola huomenna. Taidan ottaa ukon mukaan, ja haluaakin lähteä, jos se jaanainen olisi enempi juttutuulella eikä laittas mua 8 min. jälkeen pihalle. Teen listan ja kyselen siitä, enkä lähe ennen kun oon saanu vastauksen :D
 
LOL @ NelHM ja insestipuput :LOL: Loistojuttu onnea sinne! :D

Tänään sitten rupesin kävelemään kuin ankka. Kai joku on laskeutunut johonkin tai jotain muuta. Keilapallo ilmestynyt haaroihin. Toivottavasti ei tosin mikään ole kiinnittynyt mihinkään (ei kai ne vielä kiinnity?), sillä tämän lapsen pää tuntuu kyllä olevan edelleen kylkiluissa kiinni. Meno hidastui ällistyttävän paljon yhtenä päivänä. Eilen mä vielä juoksin.

Naene 31+6
 
  • Tykkää
Reactions: nelHM
Täällä on touhuttu tunteja. Vauvan sänky on nyt oikeassa paikassa, pesin lattiat sekä tilasin nimoidut seinätarrat tytölle Ebaystä. ;) Meidän tytöstä tulee Iines -- mietittiin pitkään Iiristä ja Siiriä, mutta ovat nykyään niin yleisiä. Ja miehen mummo oli Kaisa, joten meneehän Iines sitten siihenkin (Iines ruotsiksi Kai/jsa).
Lapset on ihan kauhuissaan nimestä, mutta me ollaan päätöksemme tehty.

Pupuista en tiiä yhtään.

Olo täällä loistava --en muista, koska olisin voinut näin hyvin. Vaikkakin täällä tuo sama keilapallo-olotila. Tyttö tosiaan edelleen perätilassa.
 
Viimeksi muokattu:
Okei muitakin joilla keilapallofiilis ja perätila. Ei siis hätää. Kun et sinäkään hätäile. :D Iines on loistonimi, tykkään! Me ollaan valittu nimi joka on leffasta, ei tunneta ketään jolla olisi tuo nimi joten sen takia se valittiin. Assosiaatiot on estäneet kaikki muut nimet tosi tehokkaasti.
 
Insestipupujen äiti täällä moi :headwall:

Kummeistahan mun piti kommentoida, kun niistä oli puhetta oolut.. Me ollaan valittu ja pyydettykin jo aikaa sitten. Mulla eikä miehelläkään ole sisaruksia ja suvusta ei potentiaalia löydy,, niin kavereita tulee Rusinan kummeiksi =)

Nimistä Nekin on valittu tytölle sekä pojalle. Samaa linjaa jatkuu ja ei tod. näk. tule tällekkään lapselle kaimoja löytymään.. eipä ole noille aikasemmille ainakaan. Todella vanhoja nimiä kaikki, olevat ja tulevat ;)

Mulla on tuo keilapallo tuntunut siitä rv 27 asti, kun tää maha vain tippui alas.. Mutta se pallo on pää, vaikka kuinka lääkäri väitti ylhäällä kalloluita kokeilevansa, kunnes työnsi sormensa tuonne alakertaan ja joutui toteamaan toisin :D.. ens kerrallahan sitä vois kysyä, onko paljon tukkaa :LOL:

Kuopus sano äsken, että "äiti sä oot paras äiti, tai ainakin olit enne Rusinantee" :O :D. Kuulemma oon niin erilainen ja varmaan ihan käyttökelvoton tapaus. Lohduttelin että äiti kyllä palautuu normaaliksi kunhan tää tulee täältä ulos.. sit se 5 vee poika lisäsi "ja räjäyttää sun pimpin tullessaan" :LOL:. Voi ihanuus tuota pientä miestä :heart:!!!

Mulla aikalailla ikävästi vihloo kohdunsuulle kun supistaa.. tulipa jopa synnytyssupaprit niistä mieleen, mutta siis todella laimeena!! Ei sitä kipua voi verrata mihinkään ja sen kyllä tietää, kun synnytys käynnistymässä.. mut anyway, ei noi kuulu vielä asiaan :kieh:.. Lisää neuvolakäynnille kysyttävää ja valitettavaa.. :whistle:
 
  • Tykkää
Reactions: Naene ja Babyfever1
Nelli ehkä oot jo googlaillu asiaa mutta tässä linkissä on jotain hyödyllistä tietoa mammapupuista ja poikasista :) En oo ihan 100% varma pupuista mutta ainakin monet jyrsijät voi tulla uudestaan kantavaksi heti synnytyksen jälkeen joten sun kannattaa erottaa tuleva isä emosta hyvissä ajoin ennen epäiltyä synnytysajankohtaa. Ja toi 3 kk on tosi tosi nuori emo et en yllättyis jos poikaset kuolee :/ Kannattaa varmaan lapsia valmistaa etukäteen tähän että niin voi käydä. Mutta toivotaan että kaikki menee hyvin ja saatte nauttia ihanista pikkupupuista :)

Sattuuko muilla napaan? Voikohan se revetä tai jotain... :ashamed: Musta tuntuu että se on ihan olemisensa äärirajoilla, ei kivaa. Miten ihmeessä tää maha muka tästä vois enää kasvaa ilman että napa repee??
 
Miijane, ihana paita!

Pupuista en tiiä enempää kuin että pikku pupuja tulee kuin sieniä sateella jos toinen tyttöpupuista osoittautuu pojaksi.. Tutulle kävi niin :D

Perhevalmennuksesta , meillä valmennus iltaisin, en ite sinne ees päivällä pääsisi kun töissä oon. Teemoina ollu fysioterapiaa niin pareille kuin äideille yksinään, parisuhdejuttuja, perheen kasvamisesta.. Ihan mukavia juttuja ollu siis!

Synnärille matkaa jotain 40 km.. Hui! Ambulanssi kai tilattava jos kiire tulee?

Nimistä .. tytön nimi on mulla ollu mietittynä jos kauan sitten, pojan nimeä en osaa päättää, tyttöhän meille on tulossa mutta entä jos se onkin poika!

Onko muita jotka ei kuulu kirkkoon? Nimenantotilaisuus me tullaan kai ehkä pitämään ja muutama ns. siviilikummi ois ajatuksena pyytää.

Kamala päänsärky iski eilen, ja jatkuu edelleen.. saa nähdä jaksaako töissä olla päivän.. Mitä lääkkeitä mä nyt enää voin ottaa? Help???
Diabeteshoitajakin kait soittelee tänään. Paastoarvot pysyny alle viiden koko ajan eikä tunnin arvot oo menny kertaakaan yli seiskan. Saa nähdä miten nyt jatketaan.

Olo on muuten ollu hyvä, alavatsa/nivus/jalka kipuja esiintyy silloin tällöin, jospa ei vielä saikulle tarvis jäädä. Kontrolliajan lääkäri anto parin viikon päähän että katotaan saikun tarvetta sitten uudelleen kun siitä viime viikolla kieltäydyin. Ennemmin tuntuu että tarvisin saikkua yleisen vitutuksen takia, jota tunnen joitain työkavereita ja työtehtäviä kohtaan.. Onko muilla samoja tuntemuksia?
 
Synnärille on matkaa noin 70 km, eli tunti. Vanhempieni ajomatka meille kestää vähintään puoli tuntia ja asuvat aivan päinvastaisessa suunnassa. Eli ihka ekasta synnytyssupistuksesta jos soitan lapsenvahdit paikalle, menee helposti kaksi tuntia ennenkuin olen laitoksella. Avautumisvaiheet esikoisen jälkeen niin synnytyksessä kuin keskenmenoissakin ovat kestäneet hyvin tarkkaan kolme tuntia ilman autossa istumista. Onneksi mies on auttanut todella monta vasikkaa maailmaan, ilman pyyhepinkkaa en uskalla lähteä synnärille ajamaan synnytyksen käynnistyttyä. Kiire voipi tulla. Toivottavasti tämän synnytys varoittaisi ennakoivilla supistuksilla kuten edellinenkin lapsi, silloin saamme lapsenvahdit ajoissa paikalle. Ja ehkä jopa ajelisimme valmiiksi synnytyspaikkakunnalle odottamaan käynnistymistä. Ennakoivien kanssa voisin kyllä käydä kahvittelemassa ystävien luona, niistä nyt selviää keskittymällä.
 
Neuvolassa käyty 31+5
Paino: 74,3 (+14 kiloa, huh huh :ashamed:...)
RR: 122/69
Pissa puhdas
Tarjonta: rt
Syke +
Liikkeet ++

Mies tunnusteli eilen masua, kun poitsu siellä taas kerran pisti oikein kunnolla menemään ja oli sitä mieltä, että peppu tuntui navan lähellä ja tunsi myös jalat ja pienet varpaat :heart: Oikeassa taisi olla, kun neuvolantäti oli ihan samaa mieltä että rt:ssä ollaan. Oi rakas beibi, pysy myös näin päin niin ei tarvitse tarjontaa jännittää... :)

Synnärille on matkaa 50 km ja jotenkin olen luottavainen, että hyvin sinne ehditään, kun viimeksi tosiaan synnytys meni pitkän kaavan kautta. Toivottavasti nyt nopeammin.

MJ Ihana paita ja masu :heart:

Nimivaihtoehtoja on pari. Eiköhän niistä joku valita, todennäköisesti vasta syntymän jälkeen, kun katsellaan, miltä kaveri näyttää. Mies ei kuulu kirkkoon, mutta minä ja tyttö kuulutaan ja haluan myös, että poika kastetaan. Kummivaihtoehdot on tosi vähissä. Olen oikein saanut paniikin siitä asiasta. Joko ei kuuluta kirkkoon tai sitten monilla on jo niin paljon kummilapsia, että ovat antaneet ymmärtää, että eivät halua enempää.

Pitkästä aikaa positiivinen mieli, aurinko paistaa ja kevät tulee, vaikkakin hidastelemalla.

Hyviä vointeja kaikille! :flower:

rockstone & mini 31+5


muoks* ja niin, ei ole synnytystapa-arvioultraa kuin ensisynnyttäjille, jollei tule jotain epäselvyyttä esim. vauvan asennosta tai jotain muuta seurantaa vaativaa
 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä