Heippa pitkästää aikaa - täällä ns. ulkosuomalaisena. Mukavaa, kun voi suomeksi täällä netissä "tavata". Kävin eka kertaa neuvolassa, siis sairaalassa kätilön luona perjantaina ja viikkoja on nyt 17+3. Lääkärin tarkistus oli viikolla 8. Odotan kolmatta ja kaikki tuntuu kuitenkin jotenkin uudelta, tai onhan tämä tietty uusi vauveli. Kätilö tuntui tosi mukavalta ja mieheni oli tulkkina aina kun kätilöltä ei löytynyt englannin sanoja. Kun puhuin liitoskivuista, niin hän totesi, niin ne on normaaleja, kun yhtäkkiä lähtee liikkeelle. Mutta sanoi niiden yleensä loppuvan viikolla 22. Hän kyseli tarkkaan syömiset, vitamiinit ja liikunnan harrastamiset. Kun sanoin joogaavani, hän totesi, että jooga on erittäin hyödyllistä ja auttaa synnytyksessä. Jännää oli, kun ei otettu hB:ta, verenpainetta, eikä ees punnittu. Sydänäänet kuultiin ja vauveli on kuulemma jo tosi iso. Täällä on muuten mahdollisuus saada kätilö kotiin, jos haluaa ja voi synnyttää kotona. Lääkäriltä saamassa kirjasessakin todettiin, että saa valita missä synnyttää( toki kätilö ja lääkäri kertovat, jos on sairaalaan mentävä). Tästä aiheesta tuskin Suomessa paljon keskustellaan, kun se ei ole virallinen vaihtoehto, vaan lähinnä "kummajainen".
Tosta mammajoogasta vielä. Joku täällä kirjoittikin käyvänsä makoilemassa ja rentoutumassa äitiysjoogatunneilla. Mä oon joogannu jo ekaa ja tokaa odottaessa ja nyt ei oo muuta vaihtoehtoa kuin jatkaa, sillä muuten selkä reistaa, jalat turpoaa, kaikki paikat kolottaa aika ajoin. Niin itse opetin äitiysjoogaa Suomessa monta vuotta ja voin kokemuksesta sanoa, että kun käy ryhmässä vaikka kerran viikossa, niin sitten kotonakin löytää sopivat liikkeet lähes joka vaivaa helpottamaan. Niin ja pystyy rentoutumaan ja hellittämään kiristyksistä. Synnytykseen mammajooga valmentaa monin tavoin ja synnytyksestä toipumiseen. Helsingin kätilöopistolla joskus juttelin parin kätilön kanssa ja he sanoivat, että kyllä aina huomaa, jos synnyttämään tuleva äiti on harrastanut joogaa tai vastaavaa, että on hyvä juttu, suosittelivat myös kaikille.
Kylläpäs innostuin. Pitääpi itse jälleen vähän kunnostautua ja pitää parempaa huolta ensisijaisesti itsestäni. Nauttikaahan siellä Suomessa talvesta ja hiihtämisestä munkin puolesta. Hyviä vointeja kaikille ja masuasukeille myös. :heart: :hug: