<3 HEINÄMASUT Helmikuussa <3

Hellurei!
Hieno juttu että SusSoolla on kaikki hyvin! :heart:
Meillä oli myös neuvola tänään, oltiin koko perhe. :D
Olikin uus terkkari, ihan mukavalta vaikutti. En tiedä mikä piru siinä on että mä jännitän, sehän näkyi taas sitten verenpaineissa. :headwall: Mutta, kun mulla on tää kotiseurantakin niin terkka oli sitä mieltä että luotetaan siihen kun arvot ovat olleet täysin normaalit.
Muuten kaikki oli oikein hienosti. :)

Töissä (kun oli vähän luppoaikaa.. ) niin kattelin äitiyskorttiani ja huomasin että se terkkari oli kuullut ilmeisesti mun painoni väärin, oli laittanut 6kg enemmän kuin mitä se on!! :eek: :LOL:
Eli olis tullut semmoset 2kg per viikko tolla vauhdilla. :D
No, täytyy oikasta ens kerralla, seuraava kerta onkin 3 vkon päästä. :)
Seuraava etappi onkin sitten rakenneultra, tosin sinne vielä 2 viikkoa, sehän on jo sitten 22.viikko menossa!!

Mulla myös tota vihlontaa ollut ja vatsa menee välillä ihan palloksi, tahtia pitää alkaa hidastaa töissä, tosin työkaverit on tosi ihanasti ottaneet tämän huomioon, vaikkei vielä mitenkään tarvitsis mua niin höösätä. :D :heart:

Oikein hyvää viikonloppua kaikille, ihanaa kun on taas perjantai!!:)
 
Mullakin oli sitten ilmeisesti vaan liitoskivuista tai kasvusta johtuvia kipuja. Kävin päivystyksessä, kun kipu oli jatkunut jo puoli vuorokautta, mutta siellä todettiin että kaikki ok. Vauva kasvanut normaalisti eikä mitään poikkeavaa löytynyt. Luulen että sisäelimet vaan huutaa sit apua kun sikiö ja kohtu niitä painaa. Edelleen maha vähän herkkänä, mutta kivut loppuneet. Onneksi. :)
Nyt aloin sitten tuntea liikkeetkin, kun aikasemmin vasta vähän epäilin niitä. Mutta nyt kun lääkäri totesi sikiön olevan terve ja elossa niin aloin uskoa sen että pienet ponkasut on sitten ton "maltin" aiheuttamia. Aika jännää.
Viikonloppuja kaikille!
 
Hei kaikille pitkästä aikaa!
Lukemassa olen käynyt päivittäin kuulumisia, mutta itse en ole saanut aikaiseksi kirjoittaa mitään.
Liitoskipuja tääläkin. Töissä joudun istumaan käytännössä koko ajan mitä nyt vessassa/syömässä käyn. Työpäivän jälkeen vaapun kuin ankka enkä meinaa sohvalta ylös päästä...olo on todellakin kuin vanhalla mummolla. :kieh:
Kivut helpottaa kun on yön levännyt ja pysyy päivän liikkkeessä..välillä huolettaa ettei vakavammasta kyse ja aionkin ma soitella nlaan ja varmistaa että onhan kivut normaaleja ja että töissä voin turvallisin mielin käydä.

Nyt olen pari viikkoa yrittänyt kävellä/rauhallisesti kuntopyöräillä edes 3 krt vkossa ja paino ei nyt olekaan noussut. Masu on kyllä kasvanut hurjasti. Töissä en vieläkään ole asiasta hiiskunut muille kuin luottamusmiehelle. Mutta empä nyt asiaa mitenkään salailekaan, joten eiköhän asian jo huomanne ihan omin silmin. =)

Toissa iltana kun menimme nukkumaan tunnustelin vatsaani..laitoin kämmenen oikealle puolen alavatsaa ja tunsin pienen töytäisyn, hyvin hentoisen. Ajattelin kuvittelevani moisen, joten pyysin miestä laittamaan sormet samaan paikkaan ja kyllä hänkin hentoisen liikahduksen tunsi. :heart:

Tänään olen ottanut ihan rauhassa ja nauttinut yksinolosta. Saunoin tunnin ja kuuntelin hiljaisuutta...mieli lepäsi. Kohta tulee mies ja ihan pelottaa josko hän haluaisi jonnekin lähteä...elokuviin menosta ollaan puhuttu monta viikkoa. Yksinkertaisesti on niin laiska olo ettei jaksaisi liikkua kotoa mihinkään..pestä pari koneellista pyykkiä vain ja ehkä käydä vuokraamassa nyyhkyleffan.
:p
Mutta kun ei aina viitsisi tuottaa miehellekään pettymystä. Hän on kiltisti ollut kotona tukenani ja varmasti hänelle olisi mieluisaa käydäkin jossain...

Jotain minun piti kysyäkin, mutta unohdin...onko muilla vastaavaa lahopäisyyttä?

Tuuliina 18+1
 
SusSoo
Tuuliina :wave: Huvittaa kun sun ongelmat johtuu siitä, että joudut istumaan työssä ja mulla taas siitä, että joudun koko ajan liikkumaan :D Meillä mies tykkäis pyytää kavereita viikonloppuisin käymään ja minä taas haluan olla kotona ihan oman perheen kesken omassa rauhassa. Aina ei mies ymmärrä sitä, että mä en oikein jaksaisi kestitä vieraita viikonloppuisin raskaan työviikon jälkeen. Nyt kun olen sairaslomalla, niin josko sitä energiaa sitten riittäisi tälläiseen ylimääräiseen :saint:

Sussoo ja Suloinen 17+2 :heart:
 
Pikaisesti tulin vain käymään =)

Täällä tuntuu liikkeet! =) Jo muutamia päiviä olen tuntenut jotain "erilaista", mutta en ole osannut ajatella, että ne on liikkeitä, mutta eilen ja tänään sen kyllä selvästi on huomannut kun istahtaa sohvalle puoli-istuvaan asentoon :heart: Hassua, kun liikkeet on niin hentoja ja esikosta tunsin lähes rv 20 ja nyt oli menossa rv 16+...

Neuvolassa kaikki oli ok.
Jäätelöä menee ihan luvattoman paljon :ashamed: MUTTA annan sen nyt itselleni anteeksi kun siitä ainakin saan sitten kalsiumia, maitoa kun en juo :saint: Tuoremehut on edelleen in.

Enjaksa enää odottaa että saan tietää tulokkaan sukupuolen!! |O :ashamed:

LEAL ja Möykky rv 17

PS. Olen aivan innoissani ja onnessani, meillä oli viime su ensiesittely kämpässä ja se meni heti pyydetyllä hinnalla! =) Uusikin oli jo valmiiksi katsottuna, ensi keskiviikkona sitten tehdään molemmista asunnoista kaupat ja tämän kuun lopussa muutetaan - saa esikko ja tulokas omat huoneet :heart:
 
Mukavaa sunnuntaita!

Sussoo, hyvä juttu että kaikki on masussa kunnossa! :heart:

LEAL, Onnittelut asuntokaupoista! :flower: Täälläkin tuo jäätelö uppoaa ihan kiitettävästi - juuri äsken vetelin kupillisen.. :p

Huomenna ois neuvola ja jännittää ihan pirusti että kui paljon on painoa tullu, en tiiä miks oon niin hysteerinen tuon painonnousun kanssa.. Ainahan nuo raskauskilot on pois lähteneet , mutta en halua että niitä nyt ihan kauheesti ylimääräisiä tulisi. Ihanaa että pääsee kuuntelemaan sydänääniä =) ja näkee myös että mikä sf-mitta on tällä kertaa - ainakin mies on sanonut että massu on kasvanut aika paljon!

Nuo liitoskivut on olleet vkon verran täälläkin vaivana, kuopuksesta alkoivat jo huomattavasti aiemmin! Lenkillä on hankalaa kun parin kilometrin jälkeen tuntuu ettei pysty jalkoja liikuttamaan eteenpäin , sen verran inhottavasti juilii!

Pihalle pitäis muksujen kanssa lähteä touhuamaan ja vois vaikka lumitöitäkin samalla tehdä =) Moi moi! :wave:

katta2 ja mörö 19+4
 
Sateista sunnuntaita!
Vitsi kun kurja keli, piti mennä pojan kanssa hiihtelemään, eilen hommattiin sille sukset.
No, jospa taukoaisi niin vois tuohon omaan pihaan edes mennä latua laittamaan.

Tuuliina84, toinen lahopää ilmoittautuu! :wave: Jos mulla on vaikkapa kaksi muistettavaa asiaa niin toinen lähes takuuvarmasti unohtuu, :headwall: :D
No, kuuluu "taudin" kuvaan.. :whistle:

Ja nannuz, tuntuu juu liikkeet jo mahan päältä, mies sanoi eilen että vatsa pompahtelee, illalla oli sellaiset jamit tuolla menossa ettei tosikaan, monotti äitiään oikein kunnolla! :heart:

katta2
, tiedän tunteen, muakin jännitti painon nousu kun tosiaan tässä kuukauden aikana on alkanut lähes kaikki maistumaan, kaksi kiloa oli tullut, harmi vaan että terkka kuuli väärin ja merkkasi mulle tosiaan 6kg enemmän! :LOL:
Nyt puoliväli ja yhteensä tullut 3,5kg, ei paha.. :saint:

Jahas, lupasin pojalle että leivotaan korvapuusteja ja mies toivoi makaroonilaatikkoa, joten kohta kai se on keittiöön mentävä.

-illuusia&töppönen-
rv 19+4. :)
 
Hih, se on ihanaa kun mieskin saa jo tuntea kun vaavi liikkuu :) Omalle miehelleni tulee ainakin niin onnellinen hymy kun tuntee liikkeet :) Ja ultraa odotellaan kovasti, enää 3 yötä :D Odotellaan ultraa niinku pikkumuksut joulupukkia :D
 
Paljon tekstiä tullut.

Tuuliina84:mullakin oli kakkosen odotuksessa istuma työ.Jouduin jäämään kk ennen äitiyslomaa sairaslomalle.

Leal: Onnittelut onnistuneista asuntokaupoista.

Täälläkin tosiaan vettä satelee ei tykkää sit yhtään.
Viime yönä sain pitkät unet nukuttua ja tänään olotila onkin ollut mainio.
Supisteluita ei välttämäti tässä vaiheessa vielä kaipais.Joita siis tälläkin viikolla on ollut.

Mukavaa odostusta kaikille :heart:
 
Minusta on tullut laiska kirjoittaja, käyn lukemassa melkein päivittäin juttuja mutta en saa itse aikaiseksi kirjottaa...

LEAL: Onnea asuntokaupoista ja onnea myös uuteen kotiin! :)

Minulla ei pahemmin vatsakipuja ole ollut vielä, paitsi noita, kun vaikka aivastaa niin repäisee tosi ilkeästi.

Supisteluistakin oli puhetta. Eilen kaupassa aivan, kuin oisi tullut supistus, alamaha meni jännän tuntoiseksi, niinkuin ois kovettunut, ihan kivuton mutta tuntui niin tutulta. En kyllä vielä tässä vaiheessa niitä vailla olisi. Esikostakin alkoi kyllä aikaisin harjotus-supparit. Lenkillä käynti oli kamalaa siihen asti, kunnes hommasin tukiliivin, se vähän auttoi asiaa. Saa nähdä, pitääkö tässä raskaudessa hankkia sellainen, menin jo myymään aikaa sitten tukiliivini, nekin aika kalliita.

Mulla ei ole vielä liikkeitä tuntunut, tai ne vähäiset mitä on tuntunut, niin ne on varmasti vaan suolistojuttuja. Kovasti ootan jo liikkeitä...

Rauhallista sunnuntain jatkoa kaikille! :)

Pikkumuksis rv 16+0
 
Sussoo :D

Nannuz toissa iltana tuntui pieni töytäisy, muuten ei ole vielä mies päässyt kokemaan pikkuisen liikkeitä. Oli kyllä yhtä hymyä sen jälkeen. :)

Äiti-Kengu itsekin olen miettinyt että kuihan tuskalliseksi loppua kohden käy...

Onko teistä kukaan käynyt jossain kylpylässä ihan pitemmällä lomalla? Kokemuksia kuulisin mieluusti!
Me nyt mietittiin että pääsiäisenä voisimme lähteä kun olisi edes muutama päivä lomaa...talvilomia kun ei kummallakaan vielä tänä vuonna ole.
Kuopion Rauhalahti olisi yksi vaihtoehto...sieltä voisi varata huoneistohotellin saunalla, mikä olisi mukavempi ratkaisu lapsukaisen kannalta. Kylpylän lisäksi pääsiäisenä olisi jos jonkinmoista ohjelmaa. Ulkoiluunkin löytyi vaihtoehtoja mukavasti. :)
Paikkana ei ole tuttu ollenkaan...toisena vaihtoehtona pohdimme Treelle menoa ja samalla voisi käydä delfiinejä katsomassa.
 
Heippa heippa..

Onko teillä tämä raskaus vaikuttanut paljon parisuhteeseen? Täällä ainakin nykyään vaan tapellaan. Mies sanoi juuri lähtiessään ettei ole varma että haluaako mitään meidän elämästä.. haluaisi peruttaa kaiken, myös tämän lapsen.. kiukkunen se oli ettei varmaan ihan tosissaan ollut mut tuntuu pahalta ja toisaalta ei tunnu.. menköön... Ei olla kihloissa eikä naimisissa.. olen ajatellut että pidän yksinhuoltajuuden vaikka yhdessä hoidetaankin.. olen niin monta eronnutta kuunnellut ja tullut siihen tulokseen et on parempi varautua pahimpaan, kun se ei kuitenkaan se yksinhuoltajuus ole mieheltä parisuhteen aikana mitenkään pois.

Olen ihan tosi loppu... ja raskaushan on pelkkää onnea ja pumpulia.. hmm...

Tunsin masun läpi pikkuisen potkut yhtenä aamuna. Aivan mahtava tunne.
 
Moi :wave:

Tuuliina84: Noista kylpylöistä piti mainita. Mie kävin esikon ja ystävän kanssa kaksi vuotta sitten tuolla Kuopion Rauhalahdessa olemassa kolme yötä ja nimenomaan meillä oli tuo huoneistohotelli saunalla. Tykättiin kovasti ja ainakin kylpylässä oli lapsille kivat altaat ja yksi oikein iso liukumäki =) Sillon oli aika hiljainen aika vielä että saatiin ihan rauhassa polskutella. Myös hoidot ja hieronnat oli kivoja. Ainoastaan asiakaspalvelu tökki, koin että henkiläkunta oli aika tympeätä. Itsekin matkailualalla olevana ehkä kiinnitän asioihin tarkemmin huomiota. Muuten siis mukava paikka!

Skorppan: :hug: ja jaksamista =)
Mie olen ollut ihan kauhea hormonihirviö välillä ja on saanu mies kuulla kyllä vaikka mitä! onneksi hän ymmärtää kun aiemmissakin raskauksissa on samoja puuskia aina silloin tällöin tullut. Nyt ollut meillä onneksi vähän seesteisempi kausi - saas nähdä miten kauan kestää....

Tänne ei kummempia, neuvolassa kävin aamulla ja kaikki kunnossa! vauva oli oikein vilkkaalla päällä, potki koko ajan kun sydänääniä kuunneltiin. Onneksi painao ei ollut tullutt kauheasti, 100gr/vko. Muutkin arvot oli kunnossa, tosin rautaa pitäs lisätä kun hb oli 113.

Nyt pitää rientää lasten kanssa pihalle, on niin nätti ilma! Moi moi :wave:

katta2 ja mörö 19+5
 
Skorppan :hug:
Omasta liitosta täytyy sanoa, että ei ole vaikuttanut ehkä itse olen raskauteen vedoten "laiskotellut" enemmän ja ollut yksinkertaisesti tekemättä mitään jos siltä on tuntunut. On se mies sitten ymmärtänyt ihan itsenäisesti olla vähän aktiivisempi kotitöissä. Mutta olen siis antanut itseni nauttia tästä olotilasta :p

Pieniä värähdyksiä on silloin tällöin tuntunut mahassa ja eilen sitten sitten vauva aloitti rumban ja mieskin tunsi liikkeet mahan läpi. Ilmeisesti vauva on kerännyt voimia kunnon potkuihin eli aloitti heti kunnon tälleillä =) Oikeasti jo pelkäsin että mahassa ei enää mitään olekaan kun ei mitään kunnollista tunnistettavaa liikehdintää ole tätä ennen tuntunut. Mutta nyt on helpottunut olo.
 
Skorppan meillä ei ennen raskautta ikinä tapeltu, kiistelty tai kiristelty sen kummemmin, mutta raskauden myötä on siitä tullut arkipäivää. Joten ei se odotus todellakaan pelkkää ihanuutta kummankaan osalta ole. Myönnän välillä olleeni hirviö ja komennan miestä liikaa enkä sitten ole tyytyväinen mihinkään mitä hän yrittää... :(

Töissä vielä reilu puoli tuntia...sitten yrittää lyllertää tästä tuolista poies. :D Nyt ainakin tuntuu kauhialle ajatuski liikkua tästä. Kotia ku pääsen etin olohousut saman tien jalkaan.
Tuskaselle tuntui herätys tänäkin aamuna..en tiedä millon tämä väsymys oikein helpottaa ihan tosissaan. 13-15 välillä meinaa tipahtaa tuolista eikä leuat pysy yhtään aloillaan.

Tiedättekös muuten saako raskaana ollessa syödä ihan perus Omega3-kapseleita? Miula hiukset on karissu jo vuoden ja mitta lyhentyny...nyt yllättäen sulkasato alkanu taas...jostain luin että omega3 vois auttaa..

Mukavaa viikon alkua!
 
Skorppan:todella paljon sulle jaksuja :hug: Toivottavasti saatte asioihin jonkinlaisen tolkun.Itsesi ja tulevan lapsen puolesta.
Kyllähän täälläkin odotus/eka vuosi on "koetellut",mutta puhumalla asioista ollaan selvitty.
Tässä raskaudessa on ollut tasaisempaa onneksi.

En osaa kyllä auttaa saako omega 3:sta käyttää.VArmasti apteekissa tietävät,jos netistä ei tietoo löydy.

Mukavaa viikkoa kaikille =)
 
SusSoo
Skorppan :hug: toivottavasti saatte pian asiat selvitettyä.

Tuuliina :hug: voi harmi, että sun vointi on tuollainen. Mulla on tosi lyhyet työpäivät, mutta silti kauhee väsymys iskee aina iltapäivisin. Tällä hetkellä vointini on ihan hyvä (flunssasta huolimatta). Tämä sairasloma taitaa olla vähän samalla myös hermolomaa eli saa tätä väsymystä ja stressiä vähän purettua kun ei tarvi töitäkin kaiken lisäksi stressata. Ei muuta kun haet sairaslomaa jos ylivoimaiselta alkaa tuntua. Mä olen edelliset raskaudet ollu ihan liian tunnollinen työtekijä ja mennyt töihin vaikka minkälaisessa kunnossa. Viime vuoden keskenmenojen jälkeen on vähän elämän arvot muuttuneet. Eli nyt arvostan itseäni ja kasvavaa vauvaa paljon enemmän kuin töitä. Perhe on tärkeintä!

t. Sussoo ja Suloinen 17+4 :heart:
 
Omega-3 käyttö raskauden ja imetyksen aikana on erittäin suositeltavaa! Vähentää tutkimusten mukaan mm. vauvan allergiariskiä. Jotkut tutkijat ovat myös sitä mieltä, että vaikuttaa positiivisesti vauvan älykkyyteen, nuo rasvahapothan ovat aivoille erityisen tärkeitä. Mutta varsinkin kun käyttää kalaöljytuotteita, pitää varmista ettei tuotteeseen ole lisätty A-vitamiinia.

Skorppan älkää missään nimessä tehko mitään isoja päätöksiä esim. erosta raskaus- tai vauva-aikana. Ne ovat lähes kaikille vaikeampaa aikaa. Silloin kannattaa vain sinnitellä, uskon että teilläkin helpottaa jo synnytyksen jälkeen!

Meillä huomenna rakenneultra, vähän jo jänskättää. Oikeastaan eniten se, että suostuuko vauva näyttämään sukupuoltaan... Olen niin utelias! Tosin jos se jää arvoitukseksi, niin ei sekään haittaa, sitten vain odotellaan. Nannuzilla taisi kanssa olla ultra huomenna? Ilmoitelkaahan sitten kaikki jos tulee tietoa sukupuolesta, että mä pääsen lisäilemään noita sydämiä meidän listaan. :D

Cassy rv 19+6 :heart:
 
Anteeksi kun en ole käynyt ikuisuuksiin.. ei vaan oo oikein ollu mitään kerrottavaa.
Viikonloppuna tunsin ekat liikkeet ja samalla myös alkoi kamala närästys mikä on ollu mulle tosi vaikee vaiva aina raskauksissa.
Edellisen aikaan meni niin pahaksi että mitään ei voinu syyä,aina kun kumartu niin oksensi ja joutu nukkumaan istualteen ja silti närästi läpi yön ( lääkkeistä huolimatta )
niin meinas itku tulla että tää närästys alko jo nyt.

wiivi84 & JOKERI 16+5
 
Skorppan: meilläkin parisuhde rakoilee välillä. mies on suutuksissaan ja ärsytyksissään pari kertaa sanonut tosi ilkeästi, esim. hän uskoo minun valehtelevan raskaudestani, niin hän ainakin sanoi silloin. ja joskus hän on sanonut että hänelle on ihan yks hailee kaikki mikä liittyy raskauteeni ja vauvaan. tiedän hyvin mistä puhut. emme ole naimisissa tai kihloissa ja aion hakea yksinhuoltajuuden vauvan synnyttyä.
ja sitten hiukan omaa napaa.. rakenneultra on ensi keskiviikkona, jolloin viikkoja olisi 19+6, jännittää! sukupuolen haluan tietää ja kätilö lupasi sen kertoa jos vauva näyttää. ultraäänitutkimus tehdään 4D:llä :)
vauvan liikkeet tuntuu todella hyvin, joskus liiankin hyvin :D välillä oikein häiritsee se kamala pamputus. mietin, että ovatko vauvan liikkeet vielä refleksinomaisia vai ovatko jo muuttuneet ihan kunnon potkuiksi? liikkeitä en ole tuntenut masun läpi, en ole oikeastaan edes vielä kunnolla kokeillut, mutta eiköhän ne kohta tunnu :) minun äitini on ihan tohkeissaan vauvasta, ei malta millään odottaa et sukupuoli tulee tietoon :D hän on kuulemma katellut kovasti kaupoista vauvojen vaatteita ja hänellä on hirveetä taistelemista itsekurin kanssa :D
masua vihloo aina välillä, varsinkin jos aamulla nousen nopeasti ylös tai aivastan. mutta vointi on muutenkin ihan ok eikä mulla paljoo muuta asiaa :) hyviä vointeja kaikille!

jedvenna rv 18+5
 
Moikka! Minäkään en ole käynyt ikuisuuksiin, en kirjoittamassa enkä lukemassa :ashamed:
Ja nyt on jo kuukausikin vaihtunut. Oma olo on tasoittunut, paha olo helpottanut ja ruoka maistuu taas :p Närästystä on mullakin ja aina ruokailujen jälkeen se on tosi paha :x Kauhea p-skan maku suussa ja siihen ei oikein mikään auta. Toivottavasti helpottaa synnytyksen jälkeen! Ekasta ei ollut ollenkaan.

Parisuhteesta näyttää olleen keskustelua. Meillä oli ihan kauheeta ne ekat kolme kuukautta ja tietysti suuri osa johtuu mun mielialavaihteluista. Nyt ollut tasaisempaa mutta kaikki on niin arkista, eli ne pumpuli ja vaaleanpunaiset ruusun kuvat kaukana poissa :eek: Meilläkin mies on jonkun kerran kunnon tappelun aikana sanonut tuon suuntaista mitä Skorppanilla mutta toivottavasti ei sitä kuitenkaan ole oikeasti tarkoittanut... Me ollaan naimisissa joten hankalaa tulis jos erota pitää, nyt tai myöhemmin. Kun enhän minä mitään yksinhuoltajuutta saa.

Mä en kyllä oikein liikkeitä vielä tunne vaikka viikkoja nyt tasan 16. Pari kertaa on tuntunut jumpassa selkälihasliikkeitä tehdessä pientä kutinaa tai elohiiren tapaista mutta ei ne oikein liikkeitä ole tuntunu. :/ Toivottavasti masussa kaikki ok ja pieni siellä kuitenkin potkuttelisi, oon niin innoissani ja odotan vauvaa niin mahdottoman kovasti :heart:

Jaksamisia kaikille ja mukavaa viikon jatkoa :wave:
 

Yhteistyössä