<3 <3 MARRASKUUN massukat 2011 SYYSKUUSSA <3 <3

Karoliina - mä jouduin esikoista odottaessa sokerirasitukseen "liian suuren" sf mitan vuoksi, meni yläkäyrän yläpuolella koko raskausajan. Mun mielestä koko juttu oli ihan hölmö, toisilla ruumiinrakenteen vuoksi vauva vaan kasvaa eteen ja ylös, toisilla masu laajenee enemmän sivuille. Kai siinä haluttiin sulkea pois raskausdiabetes tai jotain, vaikka mitään oireita ei koko raskausaikana ollut. Loppujen lopuksi olin ihan tyytyväinen kun pääsin Kättärille kahteen ylimääräiseen ultraan kurkistelemaan pikkuista kun halusivat sitä "liian isoa" masua seurailla loppuun sti. Nyt ei ole neuvolakorttia lähellä enkä muista mikä sf mitta oli rv 34, mutta rv40 se oli komeat 40 :D Poika oli syntyessään rv41 3550kg eli ihan normaalipainoinen.

Mua myös hirvitti cadillacin combat-tunti - ajatelin et luin varmaan väärin mutta Aplari oli lukenut saman - aika sankari oot kyllä! Mä pystyn hädin tuskin kävelemään näiden liitoskipujen kanssa :kieh: Toisaalta ekassa raskaudessa urheilin loppuun asti, joten kannatan kyllä sitä että kannattaa liikkua jos vaan jaksaa ja pystyy :) ...jatkuu...
 
Yritetääns uudelleen - kiva kuulla että Manna8:n ja Aplarin vauvat kasvaa ja voi hyvin! Noi ylimääräiset ultrat on kyllä ihania - 4D olisi ihan luksusta! :)

Kuudesonnilla ja Britneyllä ollut ihanat minilomat - mäkin haluuuuuuuun!

(.) Täällä ollut jo kuukauden verran on-off lievää veristä vuotoa. Alkoi 4vk siiten lääkärineuvolan jälkeen, ja soitin viikko siitä neuvolaan. Täti sanoi että ei tarvitse huolestua, johtunee sisätutkimuksesta. Viime viikko meni vuodoitta, mut alkoi su-iltana taas uudestaan melko raskaan viikonlopun jälkeen. La oltiin koko päivä Keski-Suomessa isomummon hautajaisissa, ja su kyläiltiin kummitädin luona, siihenkin meni matkoineen koko päivä ja päiväunet jäi molempina päivinä väliin. Seuraava neuvola on viikon päästä maanantaina, mietin että odottaisinko sinne asti vai pitäisikö jo nyt soitella neuvolaan. Hmm. Ehkä soitan lounastunnilla niin saan mielenrauhan. Tuntuu että toi rasitus on yhteydessä vuotoon - niin kauan kun otan rauhallisesti kaikki hyvin. Onneksi pikkupirpana on tosi aktiivinen masussa ja potkuttelee koko ajan reippaana :heart:
 
Viimeksi muokattu:
Heippa mamat!

Aika se menee hirmusta vauhtia, ei oo syyskuutakaan enää hirveesti jäljellä :O
Täällä on pikkuhiljaa alotettu laittaan vauvan tavaroita valmiiks. Eka satsi vaatteita pesty ja tässä lähipäivinä pitäs pestä loput. Paljon on vielä ostettavaakin, mm. tutteja, vaippoja yms. peruskamaa.

Tänään alotin aamun soittamalla neuvolaan kun halusin varmistaa, että onko ihan ok, että noita harkkasuppareita on useita kymmeniä päivässä. Kuulemma on, kunhan supparit pysyy kivuttomina.

Sf-mitoista ollu puhetta. Mullahan nyt seurataan tarkemmin tota mahan kokoo kun se ja sf-mitta on niin isot. Pääsen käsittääkseni ainakin yhteen ylimääräseen ultraan missä katsellaan vauvan kokoo. Vähän ärsyttää kun tuntuu, että kaikkien (tuttujen, kavereiden jne) on aina pakko kommentoida kuin iso maha mulla on. "Onpas sulla iso maha, herranjestas" " Onko sieltä tulossa kaksoset?" Juu ei kukaan varmasti mitään pahaa tarkota, mutta mä oon niin kyllästynyt kuunteleen noita juttuja. Ja varsinkin kun muutenkin vähä jännittää, että minkä kokonen vauva on tulossa ja joudunko sektioon tms.

Raskausdiabeteksen kanssa menee ihan mukavasti ainakin tällä hetkellä. Ruokavaliolla pysyny kurissa ja tohon ruokavalioonkin on jo tottunu ihan hyvin. Saunajuomana oon juonu light-limsaa ja sillon tällön herkutellu sokerittomalla suklaalla (joka ainakin mun mielestä maistuu oikeen hyvältä kun muuten ei oikeestaan mitään makeeta ruokavalios oo). Välillä tietty kiukuttaa kun haluis ostaa kaupasta jotain hyvää eikä voi. Mutta on tästä ruokavaliosta jotain kivaakin seurannu. Paino on tainnu pudota pari kiloo (neuvolan mukaan yleistä) vaikka siis mullahan ei oo ikinä mitään ylipainoo ollu eikä mitään sellasta. Ja muutenkin olo tuntuu kevyemmältä. Kasvot on kapeemmat kun ennen, sormukset melki putoo sormista jne. Eli en ainakaan kärsi turvotuksesta tai saa 20 lisäkiloo raskauden aikana herkkujen mussuttamisen takia :D
Joku tuolla mainitti, että oli joskus joutunu sokerirasitukseen vaikka ei ollu mitään oireita edes. Siis eihän RD mun käsittääkseni aiheuta mitään oireita, ei ainakaan mulla. Ja mullahan ei ollu mitään niitä riskitekijöitäkään mm. ylipainoo tms. ja silti se RD vaan löyty. Aion kyllä suositella kaikille kavereille, jotka raskautuu, että menee vaan varmuuden vuoks sokerirasitukseen, koska hoitamaton RD ei oo leikin asia.

Huh, tulipas pitkä paasaus :LOL: Yritetään tosiaan pitää pino aktiivisena, niin kiva lueskella näitä juttuja.

Hyvää vointia kaikille!

MamiJ&MasuRakas 29+5
 
Liitoskivut on rantautuneet myös tänne, ihan järkyttävät.

Selästä sain vihdoin varattua ajan fysioterapeutille, joten jännityksellä odotellaan mitä sieltä suunnalta kuuluu. Tuleeko apuja vai onko turhaa.

Mahaa koskee ja on arka. Supisteluja jokunen tulee aina sillon tällöin siis kipeä, mutta ei onneksi niin tiheään että pitäisi mennä näytille.

Sokereista, reissun päällä ja kumma kun ei saa syödä säänöllisesti, kun ei vaan onnistu ja sit sokerit heittelee siis paastot. No nostin insuliinia ja katotaan nyt, kotona josko sais sen pudottaa takasin.
 
:)
Torstaille siis sokerirasitustesti. Jihuu. Hieman jännittää, mutta parempi siis että testaavat kuitenkin. Että kaksi tuntia pitää olla paikan päällä. Mitähköhän sitä keksisi tekemistä siihen aikaan. Neuvola kanssa siinä välissä sitten.

Täällä on unet ihan kokonaan katkonaiset. Mistä lie johtuu. Viimeyökin meni vaan pyöriessä. Eikä maha mitenkään "ollut tiellä" tällä kertaa. Ihmeellistä.

Vauveli taas todella aktiivinen. Eilen illalla maha meni vaan puolelta toiselle koko ajan. Ja en ymmärrä tuota häntäluun kipua. Mistä lie se johtuu?? Painaako se mun iso vauva jotenkin sinne vai? No ei kuitenkaan sen kummallisempia suppareita tullut.

Ihanaista sadepäivää itse kullekin!

HE ja pupu 33+5
 
huomenta mammat :)

mahtava kun aurinko näyttäytyy pitkästä aikaa. tekis niin mieli lähteä ulos rauhalliselle kävelylle, mutta ei taida uskaltaa :| kaikki nää mun kävelyt johtaa yleensä kipeisiin supisteluihin ja mahdollisesti vielä vuotoihin. ai että on tylsää, MUR!

ilonavond oletko soittanut kätilöopistolle noista vuodoista? en tiedä paljonko sulla on vuotoa tullut, mutta herkästi ne kättärille pyytää näytille, jos esim pikkuhousunsuojaa on joutunut käyttämään, kuten minä. kaikki on ollut kyllä mulla aina hyvin ja vuoto johtunut todennäköisesti supistuksista, jotka tehnyt muutoksia kohdunkaulalla. mutta olisihan sekin hyvä tarkastaa, että mikä on syy ja jos esim kohdunkaulalla muutoksia, niin sitten hyvä tietää jos pitää ottaa rauhallisemmin.

mamiJ kylläpä sulla on tiukka ruokavalio :| tosi hienoa että olet onnistunut ruokavalion noudattamisessa, mulla tekisi todella tiukkaa kaikkeen odotusajan herkutteluun tottuneena. normaalisti syön paljon terveellisemmin, mutta nyt makea jotenkin maistuu ihan liian hyvin (alan jo uskoa siihen vanhan kansan uskomukseen, että tyttöä odottaville makea maistuu)... näkyykö tuo RD/kohonnut verensokeri muuten mitenkään edes neuvolan pissatesteissä? eikö siinä oteta joku sokeriarvokin? sinällään huolettaa vähän omat sokerit, kun meillä on suvussa 1-tyypin diabetesta (myös 2:sta) enkä ole kummassakaan raskaudessa käynyt sokerirasitustestissä.

aplari hienoa että vauva sielläkin kasvaa hyvin =) oletko nyt tarkemmassa seurannassa mahdollisten raskausmyrkytysoireiden ja/tai vauvan kasvun suhteen? mulla huomattiin esikoista odottaessa vkolla 32 (oli 5 vkon tauko neuvolakäynneissä sitä ennen), että paineet kaakossa ja vauvan kasvu, tai siis sf-mitta, jätättää ja siitä eteenpäin olikin sitten äitipolilla tosi tiuhaan käyntejä. sen rm:n kanssa ei kyllä leikitä, joten olin tyytyväinen että kontrolloivat, vaikka polilla vietettiinkin sitten pahimmillaan 2 kokonaista päivää viikossa. kovista paineista ja vauvan hitaasta kasvusta huolimatta mä pääsin vkolle 39+5 ennenkuin synnytys käynnistettiin ja vauvakin painoi "komeat" 2680g :heart: olin varautunut vielä pienempään, niin jo nuo lukemat tuntui voitolta :)

synnytys alkaa pikkuhiljaa oleen mielessä itselläkin... vaikka tiedän viime kerran perusteella, että se sattuu aivan järkyttävästi (tai siis voi sattua, ei kaikilla välttämättä mene niin), niin silti taas odotan tapahtumaa avoimin mielin ja jotenkin tyystin sen kivun unohtaneena (muistunee kyllä mieleen selkeänä, kun kunnon kivut alkaa). uteliaana ja nöyrin mielin lähden siis katsomaan minkälainen koitos on luvassa. ei siinä mun mielipidettä kysellä, kun luontoäiti ottaa ohjat :)

HelenE toivottavasi tuo häntäluun kipu helpottaa, ei varmaan helppo lähteä synnyttämäänkään, jos vauva painaa sinne. saattaa kyllä olla että isokokoinen vauva just painaa, mutta mä kysyisin asiasta myös neuvolassa.


onkos kukaan jo pakannut sairaalakassia ja mitä olette sinne laittaneet? mä ajattelin ruveta pakkaileen tässä lähiviikkoina ja mukaan tulee ainakin pari kotiinlähtöasua vauvalle (yksi tytölle sopiva ja toinen neutraali jos olisikin yllätyspoika :D ), lansinoh-nännirasvaa, kurkkupastilleja (huudan synnytyksessä varmaan taas äänen käheäksi), kamera, känny, laturit, hygieniakamat, jotain naposteltavaa (kuivattuja ja tavallisia hedelmiä ehkä) ja itselle kotiinlähtövaatteet. sairaalassa oloajan aion turvautua kättärin ruokiin, vaatteisiin, siteisiin, vaippoihin jne, eli en tarvi muuta kuin nuo hygieniakamat. tosin viimeksikään en tainnut ehtiä muuta kuin hampaat pestä ja vähän suihkutella, että turha sinne on esim shampoita ja hoitoaineita ehkä viedä... ja jos menee pidempään, niin sitten mies saa tuoda mitä tarvitsee.

hyvät voinnit kaikille!

t. manna8 + "elma" 30+6 :heart:
 
manna8 Kyllä mullakin välillä palaa totaalisesti hermo tähän ruokavalioon ku oon aina ollu vähän herkkusuu. Välillä tulee mieleen kuinka ihanaa olis käydä jossain Hesessä tai ostaa kaupasta ihan kunnon suklaata tai jäätelöö tms. Mutta kun on niin tärkee syy miksi noudattaa tätä ruokavalioo ni se auttaa jaksamaan. :) Ja siis kyllähän tässä RD-ruokavaliossa on sallittua satunnaisesti herkutellakin. Siis ei tietenkään niin, että vetää jonku kokonaisen suklaalevyn mutta jos menee esim. juhliin niin voi pienen kakkupalan ottaa (kunhan se jää siihen yhteen palaan). Olin tossa joku aika sitten synttäreillä missä otin pikkusen palan raparperipiirakkaa ja päälle vähän kermavaahtoo ja kyllä maistu hyvältä tommonen "oikee" herkku pitkästä aikaa. Eikä ees tullu mitään himoo siihen vaan se pieni pala riitti ihan hyvin.

Aikas jännä juttu että sua manna8 ei oo laitettu sokerirasitukseen kun on kerta riskitekijäkin kuvioissa (suvussa diabetesta). Mulle tosiaan kätilö sano jo joskus alkuraskaudes, että sitä sokerirasitusta suositellaan kaikille yli 25.v ensisynnyttäjille. Vaik ei olis riskitekijöitäkään (niinku mul ei ollu). Siitä en osaa sanoo, että näkyykö RD pissatestissä. Jotenki luulisin, että jos on sokeria pissassa ni sit joutuu sokerirasitukseen..En kyllä varmaks osaa sanoo. Mulla ei oo ainakaan vielä ollu kertaakaan sokeria pissassa.

MamiJ&MasuRakas 29+6
 
HelenElisa: riippuu paljon miten kroppa suhtautuu esim. hedelmiin, nouseeko niistä sokeirt. Usein suositellaan syömään se omena ruuan yhteydessä niin ei välttämättä nosta niin paljon. Mutta yleisimmin kai on niin, ettei ainakaan hedelmät käy suurissa määrissä raskausdiabeetikkolaisille, marjoista en tiedä. Korjatkaa jos oon väärässä.
 
HelenElisa ainakin noissa mun ohjeissa lukee, että syö hedelmiä ja marjoja yksitellen ja mieluiten aterian yhteydessä. Sehän riippuu ihan ihmisestä kuinka ne vaikuttaa sokereihin. Mulle terkka sano viimeks, että yks hedelmä päivässä on ok. Eli ei todellakaan saa popsia kuinka paljon vaan :( Se muakin on harmittanu ku tykkäisin hedelmistä ja marjoista oon tykänny tehä smoothieta, että niitäkään ei saa syödä.
 
sairaalakassista:

aion laittaa sen valmiiksi piakkoin. Oon pitäny tota 32 viikkoa rajana että sen jälkeen laitan, kun en tiiä millon lähtö tulee..
No huomenna 21+0 joten varmaan pakkaan sen pikapuoliin.
Sinne laitan lansinohia minäkin, liivinsuojia muutamat, lisää saa sairaalasta, parit imetysliivit, omia paitoja, alkkareita ja housut mukaan (kotiintuloa ajatellen) ja koska oon niin turhamainen niin meikkilaukku ;) läppäri lähtee mukaan sitten kun on mentävä.
Vauvan kotiintulovaatteet on jo katsottu valmiiksi ja ne ovat pienessä pussissa jo vaatehuoneessa kaukalon kanssa. Mutta en ota niitä lähtiessäni mukaan koska uskon että vauvaa en kotiin tuu samalla saamaan, en oo saanu aiempiakaan. Ja jos saankin, niin sieltä ne kotoa löytyy, äiti löytää ne sieltä sitten :)
Kanttiinista saan sit ostettua karkkia ja muuta, pari kirjaa tosin laitan kassiin et on niistä viihdykettä jos meinaa tylsyys iskeä.

Äkkiä menny kyl viikot, mutta loppuaika matelee.. Voi kumpa saisin jo vauvan syliin.

Pe poliaika, otetaan taas noi hyytymistekijöiden kokeet. Ja ihmetellään lapsen perätilaa, en tiiä joko se käännetään tällä reissulla, nyt tai seuraavalla varmaankin.

Kikatua ja Bebe 31+6
 
Oon ajatellut laittaa sairaalakassin valmiiksi ensimmäisen äippälomapäivän kunniaks ens viikolla eli sit kun on 35+0 :D Aika ajoissa mutta mä oon nyt vähän tämmönen, ehtiihän sitä sitten purkamaan ja pakkaamaan moneen kertaan.
Vauvan kotiintulo vaatteet pakkaan pussiin ja nostan kaukalon kanssa eteiseen, eiköhän ne sitten perässä kulje sairaalaan kun se hetki tulee..

Vaavilla on ollut tossa monta mönkimispäivää, millon mistäkin suunnasta mahaa sojottaa minkäkin näkönen ruumiin osa :)..

Mites muilla onko potkut alkaneet muuttua enemmän mylläämiseksi ?
Onkos teillä herännyt pelkoja enemmän että vielä loppumetreillä jotain sattuu ?

Mulla on ajoittain jopa oikein ahdistunutkin olo kun alan miettimään liikaa kaikkea mitä ei ehkää pitäisi edes ajatella.. Muuten siis mieliala on kyllä oikein valoisa.

Samaha 34+1 <3
 
Pokspoks taasen! vko 34 +0 tänään! Kylläpähän aika menee nopsaa.

Olen siis näköjään ihan vainoharhainen tässä tämän raskauden kanssa. Eilen tuli supistuksen kaltaisia kipuja pitkin ilta ja yötä. Ei kuitenkaan niin hirveen kipeitä mutta tuntuvia kuitenkin. Ja säännöllisesti. Aamulla sit soitto äippäpolille. No ne vaan sanoo että seuraa ja tunnustelee. Kun aamullahan ei taaskaan hirveesti mitään tuntemuksia. Käytiin sit miehen kanssa kaupungilla aamupäivällä ja selkäkipu ja pianeen tunne sen kun lisääntyivät. Ajattelin sit varmuudeksi käydä kuitenkin polilla. No käyrille pääsin (jee.. eka kerta) eikä siis kunnollisia suppareita siinä näy. Byääh. Tajusin vaan sen että ne tuntemukset joita luulin suppareiksi johtuukin siitä että vauveli pahoinpitelee mua sisältäpäin. :whistle: että sellaista. Lääkäri (taas eri kun aiemmat kerrat) tutki myös kohdunkaulan ym eikä mikään auki. Kaikki siis ok. Puh ja pah. Käskivät vaan ottamaan siis rauhallisesti. Hieman noloo. Sanoin miehelleni että meen sit seuraavan kerran sairaalaan kun pää näkyy jo. :LOL: Jotenkin ihan hassua että on näin "hukassa" fiilisten kanssa.

Tälläistä tämän poksahduksen kunniaksi. Vainoharhaiseksihan täällä tulee kun on jokaisella lääkärikäynnillä ollut eri lääkäri ja eri mielipide siitä mitä pitäisi ja mitä ei pitäisi seurata:
Lääkäri nro 1 - esikoisen ennenaikaisuuden takia pitäisi seurata
Lääkäri nro 2 - veritulpan vaaran takia pitää seurata ja pistää verenohennuslääkettä.
Lääkäri nro 3 - ei veritulpan riskin takia tarvii seurata
Lääkäri nro 4 - ei tarvitse seurata esikoisen ennenaikaisuuden takia vaan tämän vauvan ison koon takia (ja sokerirasitukseen siis tästä syystä). Ja tuo verenohennuslääke on ehkä myös turha..
Lääkäri nro 5 (tänään) - tuo vauvahan on ihan normaalikokoinen viikkoihin nähden ja onhan sulla tuo verenohennuslääkitys päällä.. :)

Että sellaista. Ehkä mä vaan nyt meen sen mukaan mitä on sovittu ja katsotaan sitten minkälainen vauveli sieltä tulee. Ei se seuraamalla parane. :LOL:

Ja samaha kyllähän noita tuntemuksia on itse kullakin. Tänäänkin kun soitin äitipolille niin sanottiin että jos tuntuu että vauva ei liiku niin pitäisi seruata niitä liikkeitä ja laskea. Ja pitäisi siis laskea 10 liiketta tunnissa.. musta se on aika paljon. Tuonkin takia sinne polille tänään menin kun tää vesseli on aamut rauhallisempi. mut sit pisti kunnon bileet pystyyn polilla kuitenkin.

Huomenna sit sokerirasitukseen ja neuvolaan. Jippii!

Mukavaa keskiviikkoa marrasmammoille!

HE ja pupu
 
apua täällä jo puhutaan sairaalakassien pakkailuista ja mulla ei ees oo vauvan yhtäkään vaatekappaletta pestynä :/ Pitäis vielä käydä tarvikeostoksilla jotenki on puolitiessä kaikki vielä.. Noh ens viikko vielä töitä sitte alkaa se äippäloma, jos sitä sit kotona ollessa ehtis laittaa juttuja valmiiksi. Mitä kaikkea peruskamaa pitää olla valmiina vauvalle/itelle ? Liivinsuojuksia,rintapumppu,tutteja,pulloja mitä muuta?
Ootan esikoista niin oon yhtä kysymysmerkkiä ja mietin vaan että unohan kuitenki ostaa jotain tärkeää..

Synnytys mielessä täällä kans, ei pelota VIELÄ kun ei tiedä mitä odottaa (paitsi mitä olen muitten kokemuksia kuullu) mutta kuvittelin jännittäväni sitä enemmän, ei tunnu vielä missään :O Olen miettiny, kuinka kovilla kivuilla se vois mahdollisesti alkaa, ehtiikö siinä enää miettiä mitä ottaa mukaan vai pitääkö tuli persiin allla lähteä.. Ohan tää kaikki jänskää :)

Täällä kans potkut muuttunu möyrinnäksi! Tää aika tosiaan menee nii nopiaa ettei ite pysy perässä!

Karoliina 33+2
 
vauvallahan ei ole enää kohdussa tilaa juurikaan, joutuu jo olemaan ns sikiöasennossa. Joten siksikin ne potkut ei niin enää tunnu vaan tuntuu sitä möngintää.. ja äidin olo toki entistä tukalampi :)

Huomenna poliaika. Plääh.
Jokohan käännetään bebeä, ei tietoa..
 
Neuvolakuulumisia. Hemppa 126. Pissat ok. Paine 99/64. sf-mitta 26 (!!). Kaikki ok siis. Vauva ilmeisesti kiinni selkärangassa kun sf on näin pieni. Painoa tullut aika reilusti +800 g viikko. Muttei sanonnut mitään siitä :)

Sokerirasituksesta selvitty puhtain paperein. Juuri tuli terkkarin viesti arvoista (paasto 4,6, 1 h=5,2, 2 h =5,3). Eli RD poissuljettu siis. Jee jee.

Vauveli pitää mylläkkää minkä kerkee. Iloisin mielin kasvatellaan edelleen siis masussa tätä jättivauvaa :).

HE ja pupu vko 34+1
 
Heippa vaan mamit!

(.) tänään käyty neuvolassa, missä täti kovasti oli sitä mieltä että voi olla aika jytky poika meille tulossa. Sf-mitta kasvanu parilla sentillä taas, nyt oli 34cm eli käyrien yläpuolella edelleen... Seuraava käynti onki lääkärillä, jolle th laitto viestiä että arvioi pitäiskö mun varmuuden vuoks käydä ultrassa kattomassa tota kokoasiaa tarkemmin. Meillä on siis sekä mun että poikaystävän suvuissa isoja vauvoja ollu, ni paljon mahdollista että meijänki "pieni" olis sittenki vähän isompi :D mun oma isä on ollu syntyessään (ei ollu edes yliaikanen) 56cm ja 5,5kg HUI! :D en ihmettele että jäi niiden perheen viimeseks lapseks...(vaikka hätäsektiolla syntykin eikä alakautta päkistämällä) :D Th sano mulle myöskin että jos nyt näyttäis siltä että kovin iso poika olis tulossa niin käynnistellään varmaan sit vähän ennen laskettua aikaa jo, mä kun oon ihan ehdottomasti sitä mieltä että sektiota vältetään viimeseen asti...! Oon tosi huono toipumaan isommista haavoista ni mun tuurilla sektiohaavan paraneminen kestäis kuukausitolkulla ja vielä kaupan päälle varmaan tulehtuiski... :( Ei kyllä tuo käynnistyskää houkuta kun oon siitä niin paljon kaikkee kurjaa kuullu, mutta saa nähdä mitä on tohtori mieltä asiasta ja mitenkä toi kokoasia selviää :)

Muuten oli neuvolassa kaikki hyvin, painoa tullu vaan 400g/vko nyt, viimeks kauhistuin ku oli 840g/vko painonnousu ja siitä th kans huomautti... Hemppa mulla on pysyny koko raskauden kuosissa, ihanaa! Joskus muutama vuos sitten olin koko ajan rautakuurilla ku oli hempat jotain 100 tai alle jatkuvasti... :/

Sairaalakassia ajattelin mäki alkaa kohta miettimään, kun alkaa jo olla kivasti kohta viikkoja kasassa :) On vaan tosi vaikee miettii mitkä vaatteet otan vaavalle mukaan ku kaikki on niin söpöjä iik... Mä kielsin itteeni ostamasta enempää noita pieniä vaatteita ni nyt oonki ostellu pipoja ja tumppuja ja töppösiä senki edestä buaaah :D ne on liian söpöjä! Mut eipä tuu meijän pojalle kylmä :)

Nyt BB:tä katsomaan (kyllä, myönnän...) :D

Tinttti ja masumyllertäjä 34+0 POKS :)
 
Apua, myö ollaan tiputtu jo toiselle sivulle!

(.) Neuvolassa käyty 33+4 (torstaina)
Paino +500g/vko
RR 122/71
Hb 110, ja käsky käydä syömään 2 tablettia päivässä. Jos ei lähe sitkää nousuu ni tarvii varmaa kokeilla sit Iron Vital F:ffää vai mikä sen nimi olikaa.. :)
Sf 25,5 ja sain lähetteen KOKSiin ylimääräseen ultraan kattoo kasvaaks vauva.
Syke 133


Jee, sain aikaseks jotain, nimittäin kaivoin jo imetysliivit kaapista esiin, ja pesin ne. Ajattelin että jos ensviikolla sais pestyä äippäpaketin sisällön, ni oisin taas vähän lähempänä valmiutta :) Tosin mulla ei ole vieläkään paikkaa mihin laitan vauvalle valmiiks vaatteet, kun esikon vaatteet on vielä lipaston laatikossa. Mietin sitäkin, et kun hoitopöytä on esikoisen huoneessa, ja se herää niin myöhään, et pitäiskö mun kehitellä joku vaihtoehto meijän makuuhuoneeseen, mihin alkuun saisin vauvalle vaatteet yms.. Saan ekat äippärahat 12.10, ja päätin että hommaan sit kaikki apteekkitavarat, tutit, yösiteet (joita ei ollu äippäpaketissa, olin yllättyny et neki oli jääny pois!) vanupuikot yms.

Sairaalakassia alan pakkaamaan sit kun saan mun kassin takas, on vielä miehen veljellä lainassa. Suunnitelma alkaa olla jo siis kasassa, että koska hoidan minkäkin asian :) Kyl tässä kerkeää kiroamaan vielä kun ei vieläkään synny :LOL:

Oon nähny paljon synnytysaiheisia unia, ja alkaa jo synnytys mietityttämään.. Ei muuten, mutta viimeksi sain kaikki tropit mitä mahdollista, ja silti sattui prkleesti, niin sit jos joku sanoo ettei tässä enää keretä mitään ottamaan niin saatan kertoa etten synnytä :LOL:



Yritetääns mammat taas muistaa kirjoitella, ees jotain vähän jokapäivä :)


Santara + Mönninkäinen 33+6
 
Viimeksi muokattu:
Heippa.
Olen miettinyt että olisi kiva tehdä jotain listaa vauvalle hommattavista asioista/tarvikkeista. Meillä alkaa olla kaikki suurimmat jo hankittuna mutta AINA unohtuu jotain mitä ei ole tullut ajatelleeksi :) Te kenellä on ennestään jo lapsia voisitte kommentoida mitä olette omasta mielestänne kokeneet todella tarpeellisiksi tai päinvastoin ihan turhakkeiksi. Minäkin esikoisen odottajana olisin kiitollinen näistä vinkeistä kun kokemusta ei vielä ole. Miltäs kuulostaisi?

Ostin meille tänään ensimmäisen vaippa paketin! En uskaltanut ostaa kokoa 1 koska mielestäni 2-4 kiloisille kuulosti todella pieneltä, joten ostin kokoa 2. Onkohan nuo kakkoset liian suuria vastasyntyneelle? :eek: Olettaen tietenkin että vauva on täysiaikainen ;)

Aloitin äitiysloman perjantaina, virallisesti alkaisi vasta tiistaina mutta olen sairaslomalla loppupäivät supistuksien takia. Nytkö se kaikista kovin odottaminen alkaa. Pelottaa kovasti että tekeminen loppuu kesken, pinnasänky on laitettu, melkein kaikki vaatteet on pesty ja silitetty... Miten te mammat saatte ajan kulumaan päivisin? Torstaina olisi lääkärineuvola joten silloin ehkä vähän enemmän olisi kerrottavaa...

Terkuin,
Cee- & Pallo 34+4
 
Mä oon ainakin ostanut valmiiksi: vaippoja kokoa 1 ja 2, liivinsuojia, rasvaa, vauvaöljyä (kylvettämiseen), bepanthenia, nännirasvaa, tutteja, nenä friida millä voi imee nenästä räkää...ja sit korvakuumemittariin uudet paristot. se oli kyllä niin käytännöllinen. ja suolaliuosta jos tulee tosiaan se nuha. Tuttipulloja pitäis vielä mennä ostaa...

anzu 32+2
 
mulla on liivinsuojia, vaippoja, harsoja, talkkia, sinkkivoidetta, bebanthenia, perusrasvaa, vauvaöljyä (mm karstaan :)), puhd pyyhkeitä, vanulappuja ja puikkoja hoitopöydällä oottamassa vauvaa.

Vanna, hiusharja puuttuu.
Pari tuttipulloa ostin jo.
 
Hippo se möyrii minkä kerkeää tänä viikonloppuna..ei ole ainakaan rauhoittunu poika vielä. Tänään on tuntunut siltä, et pää on myös hyvin alhaalla, ku se sillä minua nuijjii niin ikävästi. Mut eipähän epäilytä, et onko poitsu hengissä!!

Supistukset ovat kyllä hävinneet täysin..hihi..ja niiden takia olen sairiksella. Mut enpä mä kävelekään 7-8h päiväs, niinkuin töissä joutuis.
Viime päivinä selkä ja kylki on kyllä kipeytyny, mut ihmekös tuo ku poika se siellä majailee koko ajan samalla puolella.

Montako settiä pussilakanoita teillä on vauvalle?
Mulla on nyt kolme..ja kaksi untuvapeittoa/tyynyä. Oma peitto sänkyyn ja omansa vaunuihin.

Vaippoja me ei olla ostettu, ku ollaan saatu ilmaisena näytteenä yhteensä n.20kpl. Sit voidaa nopeasti testata mikä merkki ja koko on sopiva..ja ostaa sit sen mukaan.

Jyllanti & Hippo 34+3
 
Hei kaikki olen oikein huonosti teidän kanssa keskustellut kun truo fb vie voiton ja aina meinaa vähän unohtua tämä foorumi... Meillä neidin kanssa kaikki hyvin mulla ollut nytten aika kovia supistuksia pariin otteeseen tänään heräsin jo viiden jälestä siihen ettei voinut maata kun koski niin paljon mahaan ja supistuksia tulikin 3min välein tänään on onneks neuvola niin pääsen sielä sitten puhumaan noista supistuksista... mulla on äitipoli aika 3.10 jossa pääsen tarkastaan taas neitiä ihanaa samalla joudun jäämään siksi päiväksi kysille rauta tiputukseen minulla tuo hemoglobiini heittelee vähän liiakseen... Mut hei onko meillä joku facebook ryhmä jos on niin voisin sinne liittyä myös voi olla että tulee sinne sitten enemmän kuulumisia kirjoteltua kun tänne
 
Musta on kiva lukee esim. syyskuisten pinoo, sinne tulee oikeen urakalla tekstiä ja välillä jännitys tiivistyy niin et pitää koko illan seurata heidän juttujaan :D Ois kiva jos tääkin pino pysyis jokseenkin hengissä vaikka facebook on kyllä muuttunu aika ykköseksi kaiken kirjottelun suhteen.
Koitan siis tästälähtien itekkin edesauttaa ja käydä kirjottelemassa täällä useemmin.

On ollu nyt parina päivänä paineen tunnetta tuolla ihan alhaalla, ikäänkuin pissittäis kokoajan vaikka just olis käyny pissalla. Jotenkin siis tukala olo. Ostin lauantaina karpalomehuakin enshätään kun epäilin virtsatulehdusta ja niinhän toi paineilu meni ohi, en tiiä auttoko mehu vai mikä. Ton ohella alko tulla tosi paljon harjotussupistuksia, ennen ei oo niin paljoa tullut niitä, niin meinasin jo että nytkö tää syntyy. Mutta eiköhän se sitten olis "vähän" erilaista :D supistukset kivullisia jne.
Ehkä alko nyt sit pitkästä aikaa tulee noita harjotussupistuksia ja kertalaakista ihan kunnolla. Sinänsä ihan hyvä, kun joillakin on jo noita oikeitakin, että täälläkin on sit edes jotain !
...Vai onkohan toi hyvä...

Neuvolantäti soittanee tänään ja kyselee sokerimittailuista, kun sain siis noi mittauslaitteet kotiin. Mieskin on pari kertaa ottanu lukeman myötätunnosta ja hällä aina joku 4 (tunti syömisestä ja vaikka ois kaupan päälle juonu tosi paljon makeata juomaa, ite en edes viitti juua makeuksia ennen mittausta :D) Mulla sit sellasta 7 tai yli 7...kun siis 7,8 sais olla maksimissaan. Eli empä nyt oo vielä jääny kiinni ainakaan mutta ei noi ainakaan tavallisia lukuja ole, varmaan raskaanaollessa aina pikkasen yläkanttiin.

Katotaan mitä se sanoo.

Nyt vois jatkaa taas odottamista, odottamista ja odottamista... ja odottamista. No ehkä siinä välissä siivoon ja käyn kaupassa (jes mitä vaihtelua) :D

Britney & Jätkä 31+4
 

Yhteistyössä