<3 <3 MARRASKUUN massukat 2011 SYYSKUUSSA <3 <3

Kiva että tämäkin pino aina sillointällöin aktivoituu. :)

Hyvä marrasmasut! Meinasin jo tässä että pitääkö sitä siirtyä lokakuisiin. Kun la on kuitenkin se 2.11 jo. Ja odotan että tämäkin syntyy ennen aikojaan kuten teki esikoinen. Mutta tämä on kuitenkin "kotipino" :).

Täällä ei mitään ihmeempiä kuulumisia. Vauva on mahassa jonkin verran rauhoittunut nytten. Toki muistuttaa olemassaolostaan aina sillointällöin ja välillä tuntuu että tunkee tuonne alas oikein urakalla kun meinaa sattua. On siis rt. ja hyvä näin. Kuulin juuri viikonloppuna yhden tutun juttua tuosta vauvan asennosta. Kyseessä siis noin 40 v. ensisynnyttäjä ja la on 10.10. Vauva perätilassa ja lääkäri oli viimeviikolla sanonnut että hän ei laittaisi leikkausjonoon tätä äitiä. Musta tää on aika järkyttävää tavallaan koska just anopin kanssa puhuttiin ettei ikinä kannattaisi tietoisesti mennä perätilasynnytykseen.

Hankinnoista Edelleen vain äippäpakkauksen tavaroilla täällä mennään. Enkä edelleenkään ole pessyt vauvan vaatteita. Noista tarivkkeista en meinaa kyllä kauheasti mitään hankkia ennen kun vauveli tulee maailmaan. Kun sen tarpeen näkee sitten kuitenkin tilanteen mukaan ja kun jokainen vauvakin on yksilö tarpeiltaan. Tätä mun "filosofiaa" kaikki vähän kauhistelee kun meiltä on kuitenkin lähimpään ruokakauppaankin se 15 km. Mut mä en jotenkin vaan halua sit ostella kaikenlaista etukäteen. Kun kuitenkin nykyisin saa kaiken helposti sitten kun tarve ilmene. :)

Pussilakanoita Esikoisen jäljiltä on kahdet ja sit se äippäpakkauksen setti. Eli kolmet löytyvät. Peittojakin on ainakin neljä pientä ilmeisesti. Esikko kun nukkuu nykyisin isossa sängyssä niin sille menee ihan isot lakanat ym.

Vaippoja
ei olla kanssa ostettu. Enkä varmaan meinaakaan. Viimeksi sai sairaalasta kassillisen mukaan. Ja kun ei tiedä sitä vauvan todellista kokoa niin ei viiti turhaan ostella.

Muista tarvikkeista - liivisuojat on pakollisia jo nyt :). Kun sitä maitoa näyttää tulevan ihanan keltaisia tippoja päivittäin. Toivottavasti sit riittää vauvallekin.

Viikonloppuna mies sanoi että laitahan nyt joku kassi itsellesi valmiiksi jos tulee lähtö. Ihanaa kun ajattelee mut en siltikään ole laittanut. En viimeksikään laittanut muistaakseni mitään. Sit kun tuli lähtö niin keräsin tarvarat kasaan. Mut eihän sitä tiedä miten äkkilähtö tulee olemaan.

Synnytystä en sen enempää ole miettinyt. Luotan siihen että se menee omalla painollaan. Lähinnä mietityttää se että kun lähdön hetki koittaa miten saadaan "logistisesti" homma toimimaan. Tilanne siis se että asutaan keskellä metsää. Lähimpään naapuriin on 2 km eikä niiden kanssa oikeastaan kauheasti väleissä. Anoppi asuu 12 km päässä ja sairaalaan on matka se 40 km. Ja mies reissaa työnsä puolesta syksyllä melkoisesti. Ja sit on tuo esikko joka pitäisi saada johonkin kun lähtö tulee. Päivällä kun pitää lähtee ei tuu ongelmaa varmaankaan, mutta yölähtö hieman mietityttää. Kun olisi surkeata herättää myös pikkuvesseli. No eiköhän tämäkin jotenkin järjesty.

Innostuinpahan nyt kirjoittelemaan. :) Niin.. ja lauantaina oli sitten mun isäpuolen siunaustilaisuus ja "varasin" papin jo meidän pienokaisen kastajaksikin. Isäpuolen tytär siis lupasi sen tehdä. Jotenkin kiva kun on tuttu, vaikka uusi tuttavuus onkin. Mut ajankohtahan täysin auki ja nimikin vielä..

Mukavaa Maanantaita Marrasmassukoille!

HE ja pupu 34+5
 
Tulin poksumaan ja nostamaan samalla pinoa:

*poks 32+0*

ja neuvolassa käyty aamulla:
Sf 32
paino 56kg -> 68 kg, eli n. +500g/vk alun pienen laskun jälkeen
verenpaine 70/110
Hb 110 (ja käsky jatkaa nestemäistä rautaa)
syke 140/160 (aika vauhti mussukalla päällä, taisi hermostua kun täti kokeili ja kopeloi pään paikkaa :D)
tarjonta RT1

Seuraavaksi lääkärineuvola 4vk päästä :)

Vointi paljon parempi kuin kuukausi takaperin - hyvin nukutut yöt tekee ihmeitä! Hirmu paljon te muut olette saaneet aikaiseksi, tuntuu että monella on jo kaikki vauvaa varten valmiina. Mä luotan siihen että tämäkin mussukka menee yliaikaiseksi, ja aion aktivoitua järkkäilemään vauvajutut valmiiksi äitiyslomalla. Enää 2 viikoa töitä, jee!
 
Viimeksi muokattu:
Heipp, mäkin tulin kirjoittelemaan pitkästä aikaa, vaikka olenkin jumiutunut ihan tuonne fb:n puolelle.. :ashamed:

Mun "nukun paremmin kuin koskaan" on hävinny kuin tuhka tuuleen, nykyään herään joka kerta kun käännyn ja joka yö käymään vessassakin. Masu painaa, kylkiä särkee kun vauva tunkee suoraan päin ja lonkat paukkuu joka suuntaan, niin ettei tiedä miten päin olisi.
Kohtu ilmeisesti myös painaa jokaista mahdollista hermoa ja verisuonta lantiossa, ja jo pelkkä hetken seisominen saa aikaan jalkojen puutumisen ja järjettömän huimauskohtauksen. Saati kävely, semmosta kilometrin tuntivauhtia tassutellaan.

Lantion kipuja ja kasvavan mahan aiheuttamaa tukaluutta lukuun ottamatta olo on varsin hyvä!;) Ei närästä, ei ole mitään pahoja suonenvetoja eikä suonikohjuja jne. Töistäkin siirryin luovutusvoitolla kroppa-minä 2-0 sairaslomalle vielä viimeisille kolmelle päivälle, viimeviikolta jatkui tuo. 6½päivää siis tästä raskaudesta sairaslomalla, ei ollenkaan huono. Muutama lomapäivä olisi sairasloman jälkeen tiedossa, ja virallisesti hyökkään äippäloman kimppuun 5.10. Mutta siis ihana olla kotona. Eihän tämä olo mitään ruusuilla tanssimista ole täälläkään, mutta paljon, paljon parempi kuin töissä. Jaksan jopa siivota välillä!;)

Mä en tiedä YHTÄÄN mitä laittaisin sairaalakassiin.. Täytyy vähän googletella asiaa.. Vaikka tuntuukin, että se itse kassi on isompi haaste, kuin kassin sisältö, kuinka isoon kanssiin kannattaa varautua?:D

Tuun nostelemaan pinoa vielä myöhemmin uudelleen, nyt katsastamaan mitä tuleva mummi toi Roomasta meidän tytsylle:) :heart:

Helmi & Mörkö:heart: 33+4
 
Heipsan kaikille !

Rupee olemaan lokakuukin jo ovella ja kenties ekat meistä pääsee / "joutuu" tositoimiin ( joutumiseks lasketaan ne joilla pienet meinaa tulla liian aikasin) .

Mä tulin nyt poksumaan huomista 35+0 joten POKS POKS päivää etukäteen. Sitä ollaan nyt sitten äippälomalla. Vähän hassu olo :D

Taisin lukasta jostain että Kikatus olis sairaalassa ja lapsevesi mennyt ? Kenelläkään tietoa asiasta enemmän vai oonko nähny unta/omiani ?

Täällä on vointi melkolailla hyvä, loppuviikon neuvolareissua odotan vaikka ihan normi terkkareissu onkin. Parin viikon päästä on synnytystapa-arvio (vasta).

Toivottavasti saadaan joku pino lokakuuksikin ja tännekin tietoa jos/kun ekoja vauvoja syntyy. Oi kun on sit niin ihanaa saada oma pikkunen tohon rinnalle <3
 
Pussilakanoista, Esikoisella oli kolme ja nyt tuli yks lisää. eli meillä on kahdelle lapselle yhteensä 4 pussilakanaa. Tosin meillä ne pääsee pesuun melko nopeaan vaippojen kanss akun on tarvetta, et sinällään.

Supistuksista, täällä on jotain ihme megasupisteluja tuntuu raskaalta ja ehkä hiukan kipeältä mutta ahdistavalta ja maha on kivikova ja toi tunne saattaa kestää sen tunninkin tai yli vaikka lepäis, joskus toki menee helpommin ohi, mut tosi kurja tunnne. Onneksi kipeitä ei oo kovin montaa päivässä noitten lisäksi.

Sokeri mittauksista, mulla saattaa samanlaisen aamupalan jälkeen olla toinsena päivänä tunti jälkeen sen 6 ja toisena yli 8 et ota siitä nyt sitten selvä.

Tarvikkeista, miettinyt että pitäsköhän hommata se sitteri, no ehkä sen näkee sitten. Toisaalta vaunuissa sisällä paremmin turvassa esikoisen tutkimiselta jos siis viihtyy. No aika näyttää. Muuta en osaa oikein miettiä kun esikoisen ajoilta on kaikki jemmassa vielä, kun toinen on niin pieni.

Vaipat, esikoiselta jemmassa. Pitäs vaan alkaa silittämään niin olis ekat vaipat ainakin pehmeämpiä pienelle

Nukkumisesta, täällä on nykyään harvoin kun saa yön nukkua, joku aina herättää useinmiten oma olo tai sit havahtuu ilman syytä eikä uni enää tule. Hyvin raivostuttavaa, kun sitten on ihan umpi väsynyt.

Mitäs ruuan määrä tuntuu nyt pienentyneen ei vaan jaksa syödä enää normaali annoksia. Ja aina ei saa edes alas kun on tullut kuvotus olo aina ajoittain.

Mun selkä kivut on saaneet hiukan apua fysioterapeutilta, on se vaan hienoa et välillä pystyy kävelemään ilman että sattuu tai on pelkoa että jalat kenkkuilee. Hieno tunne pitkästä aikaa. Toki oireet palailee, kun on tovi menny, mut onneksi on uusi aika jo kohta.

täällä polilla käyty ja paino arvio oli 2,2kiloa et saa nähdä millanen sieltä loppupeleissä tulee. Parinviikon päästä taas uudelleen. Täytyy sillon kysyä noista mega pitkistä supistuksista kai ne kuitenkin on supistuksia kun on noin pitkiä. Sillon pitäs mennä johonkin opetus juttuun onko kellään kokemuksia?

Unico ja Mötky 33+3
 
Huomenta!

Meillä pussilakanoita on useampi, kun mummi oli tehnyt löytöjä.. Mutta eipä sitä oikeastaan tarvi kuin ihan muutaman. Kikatus varmaan useamman kun on siivousfriikki ja vaihtaa lakanoitakin niin usein ;)

Kikatus on tosiaan sairaalassa, lauantaina meni vedet, ja tänään laitetaan oksitosiini tippumaan. Fb:stä oot varmaan samaha lukenut, sinne on kirjoitellut :)

Täällä myös etominen on nostanut uudestaan päätään, ja mitään ruokaa ei oikein tekis mieli. Kiva keksiä aina päivän ruokaa, kun ei tahtois syödä mitään. Aina löytyy joku yks asia mitä tahtois, mut se ei välttis oo kyl sit mitää kunnon ruokaa :LOL: (mm. voitaikinaan käärityt prinssinakit)

Unico, mihin opetusjuttuun?

(.) Tänään kontrolliultra klo 13.45, pääsee kurkkaa onko pienellä kaikki hyvin ja kasvaako kunnolla :) Kiitos muuten kun muistutitte sitteristä, tarttee pestä se!

Voimia suppareitten ja unettomuuden kanssa kärsiville!

Enskuussa alkaa jo tapahtua, jes myö ollaan jo niiin voitolla! Mulla vauva on täysiaikainen 16.10, ja sinne ei oo enää ees pitkä aika :O

Ihanaa sateista ja pimeää syyspäivää! (huomatkaa sarkasmi.)

Santara & Mönninkäinen 34+2
 
Tervehdys täältäkin kaikille mammoille!

Pussilakanoita löytyy 3- 4 ja aluslakanoita hiukan useampi. Vaatteet olen kyllä pessyt ja silittänyt mutta lakanat ovat unohtuneet kaappiin. Kiitos vain muistutuksesta!

Eilen oli neuvola, sf mitta oli laskenut 29 -> 28 mutta ei kuulemma hätää, totesi tätsy. Painoa en taas antanut ottaa, pissahätä ei ollut ja hemppakin oli viimeksi ihan ok, joten jätimme myös sen väliin. Pääasiassa oli siis kuullostella taas pikkuisen äänet ja varmistaa, että pää oli pysynyt alhaalla ja olihan se. Kolmen viikon kuluttua sitten seuraavan kerran ja silloin lekurin käsittelyyn.

Tajusin myös eilen, että kahdessa aikaisemmassa raskaudessa olen aina pyytänyt neuvolassa työskennellyttä kätilöä tekemään "rajumman" sisätutkimuksen tavallisen käynnin päälle noin viikolla 39 ja 1-2 päivän sisään ovatkin sitten molemmat nuorimmaiset poksahtaneet maailmaan. En tiedä onko tuo tutkimus välttämättä auttanut mutta nyt ei neuvolassa enää kuulemma kätilöä ole. Hngggg. Jos siis tuon takia tämä masuasukki jää yksiöönsä pidemmäksi aikaa niin....:headwall:

Eilen kasasin ja pesin pinniksen, makkarista tuli kyllä niin ahdas, että hetken jo kaduin malttamattomuuttani. Nyt tekisi vielä mieli ostaa uudet reunapehmusteet, täytyy odottaa mammalomaa ja lähteä sitten katsomaan mitä ihanaa pinkkiä löytyisi.

Vauvalle on jo kassi pakattu kotiintuloa varten mutta oma sairaalakassi saa odottaa, kunnes lähtö on ajankohtainen. Omien tavaroiden lisäksi aion kassiin pakata myös muutaman harsoliinan, vannon niiden nimiin syöttö- ja pulautusrätteinä. Ja jos maito nousee kuten ennenkin niin tämä mamma suihkuaa jo sairaalassa.

Ihanaa syyspäivää kaikille!

Kuudes_onni 32 + 6 (Huomenna poksuu, jihuu!)
 
Kysyikö joku muuten sairaalakassista?

Mie pakkaan sinne:
Omat kotiutumisvaatteet (äippähousut ja mukavan imetyspaidan) ja sukkia.
Pillimehuja & Suolakeksejä
Kameran
Läppärin
Laturit
Ristikkolehtiä miehelle + kynä
Vihko (voi kirjoitella synnytyksen kulkua ja mietteitä, viimeks oli mukana ja kirjoteltii molemmat, ja oli mukava jälkeenpäin lukea)
Hammasharja & tahna
Shampoo&Hoitoaine
Mahdollisimman hajuton dödö
Harja & Ponnari
Hiuspanta synnytystä varten (ärsytti kun tukka valu silmille samalla kun hikoili ja ponnisti :D)
Huulirasva
Liivinsuojia
Rintakumit
Tutti

Lompakon, kännyn ja äitiyskortin nappaan vaan sit samalla mukaan kun lähtö tulee.
 
Kiitos lakana vastauksista! =)
Pitää vielä noita omia katsella..sain siskolta hänen omia vauvalakanoita... en tiedä raaskinko käyttää yli 40v aluslakanoita joissa on pitsiä ja koristeita.

Just tajusin, et ens viikolla se taitaa olla minunki vuoro käydä neuvolassa, taas. Vaik harvoinhan mie käyn näytillä suomalaiseen systeemiin verrattuna. Nyt täytyy muistaa kysyä kätilöltä koko arviota, kiinnostaa jo kovasti kuinka iso poika se siellä asustaa :heart:

Tänään on vauva ollut hiljaisempi aamupäivällä, mutta kyllä hän oli reippaasti hereillä klo 6 aamulla ku isi heräs... Taitaa tunnistaa isin ääneen, ku isi toivottaa hyvää päivää alkaa vauva mesomaan masussa =)

Tänne on vihdoin eksynyt aurinko moneksi päiväksi kylään ja asteetki on lähempänä +20 monena päivänä tällä viikolla... wautsi! Huonon kesän jälkeen kiva, et on edes aurinkoinen syksy:)

Pitäisi tarttua imurin varteen..ja sit lähteä uimahallille... katsotaan jos osaisin tehdä vesijumpan juttuja itsekseni kylmässä vedessä.. mut ainaki pääsen saunaan!!

Mukavaa tiistaita!

Jyllanti ja Hippo 34+5
 
Heippa!

Seuraillut olen palstaa alusta asti, mutta kirjoittaminen on jäänyt. Facebook-ryhmä tuntuisi omimmalta ja siellä kun tulee muutenkin käytyä. Laitan Biannalle yv:tä. Jos tähän sen verran perustietoja, että vm on -76, joten 35v tuli jo mittariin. Toista odotellaan, la 25.11. synnärinä SEKS. Kotona sisarusta odottelee 2,5 vuotias neitokainen.

Sanna
 
Poksumista täälläkin tänään.. 35+0 ja äippäloman ensimmäinen päivä. Sen kunniaksi ei näköjään huvita tehdä paljon mitään. Vaikka hommat jatkuisi ihan entisellään. Sain sentään äippäpakkauksen vaatteet pestyä (mahtuivat kaikki kerrallaan pesukoneseen). Nyt odotan niiden kuivumista jotta voi silittää hyllyyn. Heh.

Vauveli masussa ollut hieman rauhallisempi nytten. Hikkaa tuntuu olevan melkein kaksi kertaa päivässä. Eilen tuli vuosiakin täytettyä ja toissapäivänä velipuoleni sai poikavauvan. Heillä toinen vauveli. Olisivat nyt päivän odottanut kun joka tapauksessa meni yli lasketun ajan niin olisi tullut minun kanssa sama synttäripäivä. No teen takaisin - velipuolella siis synttärit lokakuun lopulla ja en tietenkään meina silloin synnyttää. :LOL: Huonoa läppää kun jotenkin on ihan veto pois.

Sain sitten eilen kuulla enoni vaimolta että mun kaksi enoa oli syntyessään jättejä. Toinen oli 60 cm ja melkein 6 kg ja toinen sentään 54 cm ja jotain 5 kg. Huhhuijjaa.. jos tässä tää perinnölllisyys nyt sitten tulisi kuvioihin.. toivottavasti ei. Isoäidillä oli kuitenkin 6 lasta. Eli neljä noiden jättien lisäksi oli ihan ok. kokoisia (1 poika ja 3 tyttöä). Saapi nähdä.

Jotenkin maltamaton olo jo. Haluaisi sen vauvan jo syliin. Eilen käytiin saunassa ja järvessä uimassa vaikka anoppi sanoi ettei se välttämättä ole hyvä idea näin loppumetreillä. Mutta aiai kun teki hyvää. Esikoisen kanssa (syntyi siis toukokuun alussa) kävin kyllä jo kanssa uimassa järvessä. Hullua.. tiedän.. :)

Aurinkoista keskiviikkoa kaikille!

He ja pupu
 
Moi! Täällä ilmoittautuu kanssa yksi alusta asti sivusta seuraillut marrasmamma. Pakko oli vihdoin ryhdistäytyä ja rekisteröityä, jos pääsisin osaksi fb-ryhmäänne, kun täällä on keskustelu niin hiljennyt. :) Olen siis 26-v, esikoista odotan, tyttöä on lupailtu, laskettu aika 4.11. ja synnytyssairaala K-HKS. Bianalle laitoinkin jo yksityisviestiä aiheesta - toivottavasti mut kelpuutatte joukkoonne vielä näin viime metreillä! :)
 
Hurjan paljon onnea Kikatus ja prinsessa :heart:
Pääsit "korkkaamaan" marraskuisten syntyneet listan:)

Vauva ollut hiljaisempi tänään, mut eihän toinen ole uskaltanu paljoa telmiä masussa ku äiti on tehny kaikenlaista täs kotona...Kiltti poika:heart: Kyllä hän nyt illalla on näyttänyt elon merkkejä moneen kertaan.

Nyt sitten iski kurkkukipu:( Ei nyt ole hyvä aika, ku huomenna pitäis mennä vuokramökille viikonlopuksi miehen perheen kanssa. Ja mitä tärkeintä matkalla sinne IKEAAN!! Ajattelin ostaa pari lamppua Hipon huoneeseen ja pehmusteen Hipon sänkyyn... ja muuta pientä kotiin.
Syksy on saapunut pimeineen iltoineen ja meillä puuttuu lamppuja vielä monesta huoneesta..vaik muutettiin jo huhtikuussa, mut ei ole aikaisemmin ollut lampuille niin tarvetta. Toivottavasti löydetään jotain käyttökelpoista Ikeasta..

Jyllanti ja Hippo 35+0 POKS :heart:
 
Kikatukselle paljon onnea! :flower: Hui, hurjalta tuntuu, että meidän pinossa jo eka synty :O Siis nää viikot menee niiiiin nopsaan.

Tänne ei mitään ihmeempiä. Eilen olin neuvolassa ja siellä kaikki ok. Siä oli opiskelijakin häärimässä ja hän oli ihanan innostunut kaikesta ja mm. hehkutti kuinka ihanaa on kun pääsee tunnusteleen vauvaa masun päältä. On toi meijän omakin neuvolatäti tosi ihana. Kun meillähän siis vaihtu neuvola kun muutettiin tossa kuukaus sitten. Jotenki tuntuu, että täällä pienellä paikkakunnalla on parempi palvelu neuvolassa. Esim. eilen olin siä n.45minuuttia kun mulla oli paljon kysymyksiä (mulla on aina paperilla lista mitä kaikkee pitää muistaa kysyä, ilman listaa en muista puoliakaan):D Ja sit muutenkin juteltiin paljon kaikenlaista maan ja taivaan väliltä. Mut siis tuntu todella hyvältä kun oli sellainen olo ettei ollu kiire mihinkään eikä oo seuraava asiakas jo tulossa jne jne. Tuolla entisellä paikkakunnalla oli aina vähän semmonen olo jotenkin, että mun täytyy nyt äkkiä täs käynnin päätteeks kysellä nää mun kysymykset, että tolla tädillä taitaa olla kiire.

Vauva kasvaa vieläkin yläkäyrällä. Mulla on n. kolmen viikon päästä lääkärineuvola, käsittääkseni siis vähän aikasemmin kun yleensä ton koko-asian takia. Lääkäri laittaa sitten lähetteen ultraan tarvittaessa. Ja kuulemma toi terkkakin voi halutessaan laittaa. Ei se kuulemma satavarma oo, että ultrataan, mutta jotenkin sain semmosen käsityksen, että erittäin todennäköistä kuitenkin. Kun mä odotan kumminki esikoista. Mun mielestä olis vaan hyvä, että ultrattas. Sais sitten jotain käryä siitä vauvan koosta ja oishan se muutenkin kiva päästä kurkkimaan omaa Rakasta :heart:

Nyt on kyllä ulkona niin upee ilma, että viikonloppuna on kyllä pakko ulkoilla niin paljon kun ehtii ja jaksaa =)

Aurinkoista ja lämmintä viikonloppua Marrasmasuille!

MamiJ&MasuRakas31+2
 

Yhteistyössä