huomenta mammat
mahtava kun aurinko näyttäytyy pitkästä aikaa. tekis niin mieli lähteä ulos rauhalliselle kävelylle, mutta ei taida uskaltaa :| kaikki nää mun kävelyt johtaa yleensä kipeisiin supisteluihin ja mahdollisesti vielä vuotoihin. ai että on tylsää, MUR!
ilonavond oletko soittanut kätilöopistolle noista vuodoista? en tiedä paljonko sulla on vuotoa tullut, mutta herkästi ne kättärille pyytää näytille, jos esim pikkuhousunsuojaa on joutunut käyttämään, kuten minä. kaikki on ollut kyllä mulla aina hyvin ja vuoto johtunut todennäköisesti supistuksista, jotka tehnyt muutoksia kohdunkaulalla. mutta olisihan sekin hyvä tarkastaa, että mikä on syy ja jos esim kohdunkaulalla muutoksia, niin sitten hyvä tietää jos pitää ottaa rauhallisemmin.
mamiJ kylläpä sulla on tiukka ruokavalio :| tosi hienoa että olet onnistunut ruokavalion noudattamisessa, mulla tekisi todella tiukkaa kaikkeen odotusajan herkutteluun tottuneena. normaalisti syön paljon terveellisemmin, mutta nyt makea jotenkin maistuu ihan liian hyvin (alan jo uskoa siihen vanhan kansan uskomukseen, että tyttöä odottaville makea maistuu)... näkyykö tuo RD/kohonnut verensokeri muuten mitenkään edes neuvolan pissatesteissä? eikö siinä oteta joku sokeriarvokin? sinällään huolettaa vähän omat sokerit, kun meillä on suvussa 1-tyypin diabetesta (myös 2:sta) enkä ole kummassakaan raskaudessa käynyt sokerirasitustestissä.
aplari hienoa että vauva sielläkin kasvaa hyvin =) oletko nyt tarkemmassa seurannassa mahdollisten raskausmyrkytysoireiden ja/tai vauvan kasvun suhteen? mulla huomattiin esikoista odottaessa vkolla 32 (oli 5 vkon tauko neuvolakäynneissä sitä ennen), että paineet kaakossa ja vauvan kasvu, tai siis sf-mitta, jätättää ja siitä eteenpäin olikin sitten äitipolilla tosi tiuhaan käyntejä. sen rm:n kanssa ei kyllä leikitä, joten olin tyytyväinen että kontrolloivat, vaikka polilla vietettiinkin sitten pahimmillaan 2 kokonaista päivää viikossa. kovista paineista ja vauvan hitaasta kasvusta huolimatta mä pääsin vkolle 39+5 ennenkuin synnytys käynnistettiin ja vauvakin painoi "komeat" 2680g :heart: olin varautunut vielä pienempään, niin jo nuo lukemat tuntui voitolta
synnytys alkaa pikkuhiljaa oleen mielessä itselläkin... vaikka tiedän viime kerran perusteella, että se sattuu aivan järkyttävästi (tai siis voi sattua, ei kaikilla välttämättä mene niin), niin silti taas odotan tapahtumaa avoimin mielin ja jotenkin tyystin sen kivun unohtaneena (muistunee kyllä mieleen selkeänä, kun kunnon kivut alkaa). uteliaana ja nöyrin mielin lähden siis katsomaan minkälainen koitos on luvassa. ei siinä mun mielipidettä kysellä, kun luontoäiti ottaa ohjat
HelenE toivottavasi tuo häntäluun kipu helpottaa, ei varmaan helppo lähteä synnyttämäänkään, jos vauva painaa sinne. saattaa kyllä olla että isokokoinen vauva just painaa, mutta mä kysyisin asiasta myös neuvolassa.
onkos kukaan jo pakannut
sairaalakassia ja mitä olette sinne laittaneet? mä ajattelin ruveta pakkaileen tässä lähiviikkoina ja mukaan tulee ainakin pari kotiinlähtöasua vauvalle (yksi tytölle sopiva ja toinen neutraali jos olisikin yllätyspoika
), lansinoh-nännirasvaa, kurkkupastilleja (huudan synnytyksessä varmaan taas äänen käheäksi), kamera, känny, laturit, hygieniakamat, jotain naposteltavaa (kuivattuja ja tavallisia hedelmiä ehkä) ja itselle kotiinlähtövaatteet. sairaalassa oloajan aion turvautua kättärin ruokiin, vaatteisiin, siteisiin, vaippoihin jne, eli en tarvi muuta kuin nuo hygieniakamat. tosin viimeksikään en tainnut ehtiä muuta kuin hampaat pestä ja vähän suihkutella, että turha sinne on esim shampoita ja hoitoaineita ehkä viedä... ja jos menee pidempään, niin sitten mies saa tuoda mitä tarvitsee.
hyvät voinnit kaikille!
t. manna8 + "elma" 30+6 :heart: