<3 <3 MARRASKUUN massukat 2011 SYYSKUUSSA <3 <3

kikatus siis varmaan vkolla 35 oli nuo kuopuksen mitat? =) joka tapauksessa, oli ilmeisesti tosi hyvänkokoinen viikkoihin nähden? oma naperoni syntyi muuten 39+5 ja kokoa oli 2680g/47cm...

mulla ei ole siis omaa kokemusta ennenaikaisuudesta, mutta isäni ja miehen isä ovat molemmat syntyneet n 2-kiloisina ja 2kk etuajassa. hyvin selviytyivät, vaikka 50-luvulla ei käsittääkseni mitään supertehohoitoja ollutkaan... myös kälyn kaksi poikaa ovat tulleet etuajassa, toinen kun oli n 37 vkoa täynnä ja toinen n 35 vkon kohdalla. olivat n 2,6-2,7kg ja voivat hyvin alusta lähtien. sairaalassa olivat päivän, pari pitempään kuin normaaliaikaan syntyneet vauvat, mutta mitään tehohoitoja eivät tarvinneet. keskosia ja pienikokoisia vauvoja seurataan kyllä normaalia tarkemmin, mutta usein se seuranta riittääkin eikä tarvita erityisiä toimenpiteitä, jollei tietysti synny ihan liian aikaisin.

mä luulen kans etten paljasta vauvan nimeä täällä, paitsi just etunimen. sen valinta teettääkin kovasti työtä, kun haluaisin nimen suvusta ja pitäisi olla samantyylinen kuin esikoisella, joka nimetty miehen mummon mukaan... mies on melkein kaikkia mun suosikkeja vastaan, mutta ei sitten kuitenkaan itse juuri ehdottele mitään, huoh : / tuo "elma" on siis tekonimi ;)

t. manna8 + elma 29+5 :heart:
 
Huomenet koko porukalle!
Jei, sain viikonloppuna ensimmäiset vaatteet pestyä ja viikattua kaapiin, nyt kun niille on paikka mihin laittaa:) Käytiin perjantaina ikeassa, ja ostettiin sieltä lipasto mihin mahtuu vaavin vaatteet ainakin ensimmäisen vuoden.
Vaunujen ja kaukalon pehmusteetkin on jo pesty. Nyt pitäis vissiin ruveta kaivelemaan muistin sopukoista, et mitäs kaikkea se pieni vauva oikein tarvitsikaan :rolleyes: edellisestä ku on jo sen verran aikaa ettei kaikki tule ihan heti mieleen!

Mulla on ollu selkä ihan kamalan kipeänä, ei pysty istumaan pitkiä aikoja, pitäis pysyä liikkeessä, mikä on helpommin sanottu kun tehty, alkaa olee lonkat jo ihan kivasti hellät :( mut on kyl tosi jännä että sängyssä saan sellasen asennon et on hyvä kattoa telkkaria, mut sohvalla ei toivoakaan...

Mulla on alkanu paniikki hellittää, nyt kun on jo jotain tehnytkin sen eteen että kohta tulee vauva taloon ;) vielä viikko sitten näin ihan kamalia painajaisia, että ei ollu lapsi paralla edes paikkaa missä nukkua kun tulin sairaalasta kotiin, ei vaippoja eikä vaatteita :D kyllä ne aamulla nauratti!

Aurinkoista viikkoa kaikille :flower:

Hanita 29+4
 
Moi!

Tervehdys pitkästä aikaa.

Niinhän siinä tämän neljännen kanssa kävi, että sokerirasituksessa kaikki arvot olivat vähän koholla. Nyt mittailen kotona 2 päivänä viikossa ja yritän ruokavaliolla pitää arvoja hyvinä. Ja hyvin on pysynytkin.

Viikolla 38 on sitten koko arvio Kyssissä.
En kylläkään luota noihin arvioihin. Ensimmäinen lapsi arvioitiin ultralla 3500g ja kuitenkin oli 4200g, toinen arvioitiin 4500g ja oli 3700g, kolmas arvioitiin myös vähän yli 3 kiloiseksi ja oli reilut 4 kiloinen. Aika isot heitot.
Tämä tuleva saattaa sitten olla isoin, koska sokerien kanssa ollut häikkää.

Vointi on ollut hyvä. Maha on iso ja "poika" liikkuu paljon.

Mitään en ole laittanut valmiiksi. Pinnasänky pitäisi kaivella varastosta, sitteri, amme ja kaukalo ostaa. Vaunut ja vaatteet pestä.Tutteja, pulloja, korviketta, vaippoja ym. tarpeellista on myös hommattava.Äitiyspakkaus tuli ja tykkäsin tästäkin pakkauksesta.

Syksyisin terveisin Trallaa 31+3
 
Heippa pitkästä aikaa!!

Tänne onkin tullut paljon uusia :) tervetuloa!!

Joku kyseli että joutuuko kaikki ennenaikaisesi syntyneet tehovalvontaan, niin se riippuu varmasti ihan lapsen kunnosta. Meillä syntyi esikoinen 38+2 eikä hänellä ollut mitään ongelmia eikä joutunut mihinkään valvontaan. Ainoastaan hänellä oli lämpöpatja ekat 2h. Mitat oli 3655g ja 52cm. Kaverilla syntyi lapsi rv 35 eikä hänenkään lapsensa ollut missään tehohoidossa. Äitinsä kanssa alusta lähtien ja pääsi kotiin sen 5 päivän jälkeen niinku äitinsäkin ku leikattiin.

Mulla olo alkaa olee tosi tukala siis jo. Maha on isompi nyt jo ku esikoisesta synnyttämään lähtiessä. Lantion löystymiskivut on ihan kamalat. Ja kaikki muutkin tuhat kipua. Väsymys on myös ihan järkyttävä. En ikinä pärjäis jos esikoinen ei olis hoidossa. Esikoinen on siis 4v.

Nyt taas lepäilemään....keskiviikkona on äippäpoli, joten tuun ilmoittelemaan sit kuulumisia :)

anzu ja pojat rv 30+3
 
Lääkärineuvolassa käyty (rv 32+5). Se oli sit viimeinen kerta ku näki lääkäriä ennen synnytystä, normaali neuvola olis vielä kaks kertaa (rv 35 ja 40). Pissa ok, verenpaine 125/68, vauvan syke hyvä, aktiivinen vauva ja SF:35cm!!! Se olikin sit siinä. Paino mitattiin ja ei tullu sanomisia.Niiden vaa´an mukaan painoa tullu jo n.10kg, heh. Kovasti kehui kuinka kauniisti kannan raskautta ja SF-mitta ei ole yhtään liikaa yms. Vauvan pää on ilmeisesti edelleen alaspäin ja peppu ylhäällä. Lääkäri ei uskalla antaa koko arviota, joten viimeisin koko arvio oli rakenneultrassa (369g)!!
Reilu 7 viikkoa laskettuun aikaan..hui ja jee :heart:

Jyllanti ja Hippo rv 32+5
 
Viimeksi muokattu:
Minäkin nyt sitten liityn, vaikka eihän sinne marraskuuhun enää niin pitkä aika oo. :)

La 27.11. (eilisen ultran mukaan 26.11. ja menkkojen mukaan 25.11.) Mutta siis sillon joskus kuitenkin. :) 25.11. ois kiva päivä synnyttää, koska sillon on omatkin synttärit. Kolmatta odotellaan, ennestään pojat 2003 ja 2005 (sekä km-08 ja tuulimuna viiem jouluna). Poika olis taas tulossa, ainakin kahden ultran mukaan. Eilen oltiin tarkistuttamassa istukan paikka, koska rakenneultrassa se näytti olevan kohdunsuulla. No ei ollut enää, joten sen puolesta ei tuu sektiota. Tyksissä ois taas tarkotus synnyttää.

Oon ollut viimeset neljä vuotta opiskelija, ja viime keväänä valmistuin. Koko kevät ja kesä mennyt siis töitä tehdessä. Tällä hetkellä oon työtön, mutta ei tätä "lomaa" kauaa kestä, viime viikolla soitettiin takas töihin ja saan olla siihen saakka kun äitiysloma alkaa. Vähän jänskättää kyllä jaksaminen. Työ on onneks suht kevyttä istumahommaa, mut iskias kiusaa, samoin liitoskivut. Lauantaina meillä on lähtö Espanjaan, ja sen jälkeen siis taas töihin.
 
Tervetuloa uudet!

Ennenaikaisuudesta olette puhuneet. Ennenaikainenhan on ennen 37 viikoa syntyneet. 37-> on täysiaikainen.
Esikoinen syntyi 36+3 ja oli hyvän kokoinen ja oli kok ajan minun vierihoidossa. Ei joutunut osastolle. Olimme pidempään kuin olisin halunnut sairaalassa, koska vauva ei osannut heti imeä tehokkaasti.

Vaivaisuutta taas enemmän: alaselkä ja -pää kipeä. Masu kovana koko ajan..

Biana 29+2
 
alle 2.5kg on kai sokeriseuranassa alkuun, oli viikot mitkä vaan. Mut vauva voi silti olla osastolla äidin kanssa
Viikot ei kerro mitään, joutuuko teholle. Joku lapsi on valmiimpi kuin toinen.
Ennenaikaisesti syntynyt on enne 38+0 maailmaan tullut, ainaki 37+1 syntyny esikoinen merkattiin ennenaikaiseksi ja oli 2 viikkoa teho-osastolla.
 
Minäkin voisin liittyä tähän ketjuun nyt kun olen taas aktivoitunut :wave:
Eli minulla on LA 23.11. ja ensimmäistä odotellaan. Raskausviikoja on nyt 30+0 ja maha on jo valtava.. Tätä ensimmäistä on niin sanotusti tekemällä tehty eli lapsettomuushoitojen johdosta olen tähän siunattuun tilaan päässyt.

Tällä viikolla olo ei vain ole tuntunut niin parhaalta mahdolliselta kun selkä kipuilee ja aamuyöstä aina herään masuasukin potkuihin. Vähän olen yllättynyt että ne voikin tuntua niin kipeästi.

Kuinka pian muille on tullut äitiyspakkaukset? Täällä vielä odotellaan vaikka Kelalle olen palauttanut paperit jo kaksi viikkoa sitten.

Hyviä vointeja kaikille!
 
Viimeksi muokattu:
Jyllanti80 ihmeen vähän sulla enää neuvolakäyntejä :eek: mulla on nyt viikkoja 32+6 ja vielä olis edessä yks neuvolalääkäri ja 5 terkkakäyntiä! :eek:

Säki ilmeisesti oot lähteny tekee ihan omia käyriä sinne sf-mittojen puolelle :D mulla oli kans viime neukkukäynnillä (vkolla 31+5) mitta 32cm joka tosiaan hirvitti vähän sekä mua että neuvolantätiä :D saa nähä mitä se on ens viikolla ku seuraava käynti...hui! Toivon ettei tulis ihan mahottoman kokosta vaavia ku mulla on noi sokerit ollu vähän koholla raskauden puolivälistä saakka, ei kyllä sokerirasituksissa ollu mitään kummaa havaittavissa...

Synnytystä oon alkanu jo miettii aika paljon. Ennen olin jotenki ihan varma että sitku oon raskaana ni se synnytys pelottais ja jännittäis hirveesti, mut hirveen tyynenä sitä odotellaan kuitenkin. Ainoo mikä on mua mietityttäny on se, että kunpa vaan sais synnyttää alateitse eikä tarvis lähtee sektioon. Vauvan koko siis eniten huolettaa, kun täälläpäin tehdään mun mielestä aika poikkeuksetta niin että jos veikataan tosi isoa vauvaa niin vedetään automaattisesti sektiolla. Toki varmaan halutessaan saa jättivauvanki alateitse synnyttää mut enpä tiiä onko sekään sit kivaa :D vähän luulen et oon pysyny näin tyynenä senki takia kun oon ensikertalainen enkä tiiä yhtään mitä tuleman pitää, esim. kuinka kovat ne kivut todellisuudessa on... Mulla kyl on aina ollu aika korkeella kipukynnys ni luulen selviäväni, ja onhan se sen arvosta :)

Jos sitä lähtis vauvannuttuja viikkaamaan pyykistä takas kaappiin--->

Tinttti ja pötkylä 32+6 <3 (huomenna poksutaan, HUI!)
 
:) Pakko tulla tänne poksumaan. Vko 33 + 0 tänään. Kylläpähän aika menee nopeasti..

Ennenaikaisista on ollut puhetta. Esikoinen syntyi 36+3 ja merkattiin ennenaikaiseksi. Pituus oli 49 cm ja paino 2,7 jotain. Oli kuitenkin teholla ensimmäisen elinvuorokauden. Ja sit oltiin sairaalassa melkein viikko kun tuli myös keltaisuutta ja pääsi vuorokaudeksi valohoitoon. Ja aluksi sai siis myös lisämaitoa pullosta kun mulla ei noussut heti tarpeeksi (vaikka silloinkin jo raskauden puolivälissä nousi maito kuten nytkin). Ja sit vielä joutui pientä 3 h välein herättelee kun piti saada ravintoa säännöllisin väliajoin.

Synnytyksestä
- en osaa jotenkin sitä pelätä. Ainut mikä mietityttää on vauvan koko. Esikko kun oli niin pieni niin oli ilmeisesti synnytyskin helpompi kun ei tullut kuin pieni repeymä ja pääsin heti synnytyksen jälkeen jalkeille. Epiduraalin silloin sain. Nyt kyllä ajattelin että jos vaan kestäisin menisin luomuna kun sen epiduraalin laitto oli musta aivan kauhea. Sen näkee sitten. Kätilö sit sanoi että hän luuli että olisin tuon ekankin tehnyt "luomuna".. näytän kuulemma siltä.. jaah.. mistäs sitä voi päätellä?? Ja tosiaan sitä ajattelen että onhan niitä lapsia syntynyt iät ja ajat.. :)

ON - olo on tänään taas ihan ok. Yöt on hieman hankalia kun ei meinaa millään löytää hyvää nukkuma-asentoa. Ja sit meillä on anopin kaksi koiraakin hoidossa nytten ja niiden kaa on yölläkin vähän säätämistä kun mä en tykkää kun ne tunkee sänkyyn. Liikkeet tuntuu säännöllisesti koko ajan. Ihme muljahtelua tuolla mahassa jatkuvasti. Hyvä vaan näin.. oon ihan hurahtanut lukemaan tuota syyskuisten pinoa. Kuten myös viime kuussa luin elokuisia. Koukuttavia nuo synnytyskertomukset sekä loppuajan kuulumiset.

Äitiyspakkaus tuli jo muutama viikko sitten. En ole vieläkään saanut pestyä vaatteita. Enkä myöskään tehtyä tilaa niille.. muoks.. pitäisi ryhdistäytyä. Tuo esikko vaan tykkää räpellellä niitä niin turha niitä on liian "aikaisin" valmiiksi laittaa. Musta tuo paketti on aivan ihana tällä kertaa.

Neuvolakäynnit Jännästi joo käytäntö vaihtelee. Täällä käydään nyt kahden viikon välein ja ilmeisesti vko 35 lähtien viikoittain.. huh. Ja sit mulla tosiaan vielä ne ekstra-ultrat. Eli viimeviikolla oli neuvola ja huomenna ultra ja ensi viikolla taas neuvola. Tuntuu että kokoajan saa ravata siellä. Hyväähän se toki on mutta aika jännää että käytännöt vaihtelee näin paljon.

Hormoonit varmaa jyllää melkoisesti. Nyt ollut superonnellinen olo aika pitkään vaikkei mikään ole sillai "niin hyvin".. mut sit saattaa joku ihan mitätön juttu saada kaiken tuntumaan aivan hirveältä.. koita sit kestää itseään :)

HE ja pupu (vko 33+0)
 
Hei miten noi lääkärikäynnit menee, onko kaikilla kolme neuvolalääkäriä vai vain ensisynnyttäjillä?

Äitiyspakkaus haettu postista elokuun loppupuolella ja vaatteet pesty ja kaappiin menossa tänään. Sitten ois vielä esikoisen lähes kaikki pienet vaatteet käymättä läpi mitkä menee vauvalle. Voi itku...
 
Tervetuloa kaikki uudet, toivottavasti ketju pysyy aktiivisena, kun lisää kirjoittajia ilmaantuu!

Taisu: Mulla ianakin nyt takana kolme lääkärikäyntiä ja yksi kuulemma vielä tulossa, viikolla 36 jos oikein muistan.

Itse kävin kanssa kaikki kaappiin jääneet vauvanvaatteet läpi (kamala homma!), lajittelin koon mukaan ja onnistuin vihdoin jopa tekemään niille tilaa meidän vaatehuoneesta. Osa vaatteista oli kyllä sellaisia, etten näin 4 vuoden jälkeen oikein tajunnut miksi olin säästänyt, tainnut maku muuttua... Muuten yritän pysyä nyt housuissani ja olla surffaamatta lastenvaatteita netistä, lähdemme äitini, siskoni ja kahden vanhemman tyttäreni kanssa käymään Lontoossa kahden viikon kuluttua ja yritän malttaa jättää loppuhankinnat sinne. Täytyy varmaan lähteä reissuun tyhjän matkalaukun kanssa. =)

Muuten tänne ei taaskaan mitään ihmeellistä. Maha kasvaa, kävely vaikeutuu, kaarituelliset liivit on alkaneet ahdistaa kun pikkanen potkii ja tunkee sinne alle, öisin saa ravata vessassa, janottaa koko ajan mutta kun närästää niin ei viitsisi edes maitoa litkiä yms yms. Normaalia raskaana oloa siis.

Jaksamista kaikille!

Kuudes_onni, 31 + 1
 
Nonnih. Täällä taas yksi ultra/lääkärikäynti takana.

Minulla siis on ollut lääkärikäynnit nyt kaksi kertaa ultran yhteydessä. Eli en oikein tiedä mikä se "virallinen" käytäntö olisi. Ja on siis yksi ultra/lääkäri taas viikolla 36. Eli kolmen viikon päästä.

Tämän päivän käynti - huhhujjaa että osaa olla jotenkin sekavia nää minun lääkärit. Jokaisella hieman erilainen mielipide ihan kaikesta. :LOL: koita siinä sitten itse päättää mikä on oikein. Tänään oli oikein mukava erikoistuva lääkäri joka oli oikein perinpohjainen. Pisteet hänelle siis siitä.. ja sain nyt sit vahvistuksen siitä että todellakin on POIKA tulossa. Aiemmin oli vaan arvailu/lupaus.

Painoarvio vauvalle - tästähän tämä hauskuus alkaa. Eli katsoin neuvolakortista ja hän oli laittanut painoarvoksi 2960 g. APUVA! Viikkoja 33+1. Esikko syntyi siis vko 36+3 ja painoi 2890 g (nyt tarkistin neuvolakortista). Kummallisinta siis se että mun sf-mitta menee alakäyrien alapuolella mut vauvan painoarvio silti tälläinen.. :LOL: No en siitä sen enepää stressaa mut nyt sit pääsen kanssa sokerirasitustestiin. Siitäkin on ollut ihan on-off hommaa koko ajan. Neuvolatäti sanoi ihan alussa että kaikki joutuu, ja sit kuitenkin etten joudukaan ja nyt tämänpäiväinen lääkäri siis sen vuoksi halusi kun vauva näyttää isolta. hmm. No onhan se hyvä tsekata kun voi kuulemma olla piilevästi tuo RD. En ihan tuohon painoarvioon kuitenkaan usko koska ollaan siis miehen kanssa kumpikin pitkiä ja se saattaa vaikuttaa siihen että pituuden mukaan menee tuo arviokin pieleen.

Sitten - mähän pistään itseeni tuota vertaohentavaa Klexane lääkettä kun oli silloin kesäkuun lopussa se pinnallinen laskimotukos. Tämänpäiväinen lääkäri rupesi sitten tätäkin ihmettelmään että miksi ne sellaisen määräsi kun yleensä kuulemma ainoastaan syviin tukoksiin tämä lääke. No enhän minä voi tietää.. byääh. Kuitenkin nyt sovittiin että jatkan pistämistä, vaikkei se mitään herkkua ole. Tästäkin olen siis saanut vähintään 5 eri arviota eri lääkäriltä. Miten tässä pystyy tietämään mikä on "oikein?

En siis jaksaa stressata näistä asioista mutta jotenkin naurattaa tämä näin erilaiset mielipiteet/arviot. Ja kaiken kukkuraksi mun appiukkokin on neurologi ja yleensä sekottaa hommaa vielä entisestään. :LOL:

Että sellaista tällä kertaa! Mutta oli tosi ihanaa nähdä tuo lapsukainen näinkin isona ultrassa. Seuraavaksi sitten synnytystapa-arviointi vko 36+2 jee jee..

Mukavaa torstaita kaikille! Ja tervetuloa uusille! Ja pidetään pino aktiivisena! :)

HE ja jättipoika 33+1
 
tervetuloa kaikki uudet odottajat :wave:
neuvolakäynneistä meilläkin kolme lääkärikäyntiä ja sitten noin viikosta 33 rupee neuvolakäynnit olemaan parin viikon välein. viimeinen lääkäri on viikolla 37.
meillä yksi kaveripariskunta odottaa ensimmäistään. oli isä ihmetellyt ja niin minäkin että miksi neuvolasta joku menee heidän kotiinsa katsomaan? ei meillä käynyt kun esikoista odotin eikä monella kaverillakaan?
täällä olo ihan ok. vielä jumpataan ja tavoite olikin että kun vaan pystyisi ainaskin viikolle 30 asti. ja sehän on jo huomenna :heart: nyt sitten koitetaan vielä laskettuna päivänä olla jumpassa :D
eilen katseltiin lasten kanssa kuvia siitä kun he ovat syntyneet. katselin siinä minkälainen maha oli tytöstä ja pojasta ja kyllä täytyy myöntää että nyt näyttää maha samalta kun tyttö odottaessa ;) tai sitten vaan toivon niin....mutta tyttöolo taitaa enemmän olla =)
tätä väsymystä vaan ihmettelen rautaa olen syönyt jo parisen viikkoa mutta ei vaan meinaisi pysyä hereillä. jos sohvalle istahdan niin varmasti menee silmät kiinni. en ole ennen näin väsynyt ollut enään loppuaikana :|
nyt valmistautumaan illan combat tunnille :) jospa se vähän piristäis.

cadillac ja toukka 29+6 (jes huomenna jo 30+0)
 
heipä hei!

Hieman neuvolakuulumisia: nyt rv 33+4 ja sf mitta oli 32cm. Neuvolatäti sano että on pompannu keskikäyrältä yläkäyrälle ja ens kerralla seurataan, jos edelleen kasvu tän tahtista, joudun sokerirasitukseen?! En oikeen ymmärtäny miksi?! Näyttäis olevan ihan yleinen tuo mitta näillä viikoilla? vai onko sieltä nyt sitte jättivauva tulossa? Paino on noussu koko raskauden aikana vaan 3kg eli vauva on ottanu ravinnon itelleen.. Eikä oo mitää muita kriteereitä sille että joutuisin muuten siihen rasitukseen muutako tää vauvan "kasvupyrähys"..

*Karoliina87
 
Pidetäänhpähän palsta aktiivisena. Edes väkisin. Vaikka FB on aktiivinen. Tää on kivempi..

Karoliina87.. jänniä nuo perusteet sokerirasitukseen. Mulla siis iso painoarvio vauvalle vaikka sf-mitta oli viimeviikolla alkäyrien alapuolella. eli 25. Ota näistä sitten selvää.

Tää on sit ihan tyhmä juttu. Näin pari päivää sitten unen että synnytin pojan 19.9. Tai unessa näin että lähetin tekstaria tuosta synnytyksestä läheisille. No ei siinä vielä mitään. Mun isäpuoli kuoli tänään.. enkä tiedä mitä tuntea. Esikon synnytys alkoi 4 pvää äitini kuoleman jälkeen ja nyt olen ihan vainoharhainen tän kanssa. En mitenkään haluaisi että nyt kävisi niin että tämä syntyisi näin paljon etukäteen.. ma olisi vko 33+5. :confused:

Sekavaa sekavaa sekavaa.. :|

HE ja jättipupu vko 33+2
 
Biana Sä kun tuolla kirjottelit, että masu on kovana koko ajan..Niin ilmeisesti harkkasuppareita sullakin? Sillä vaan aattelin kysyä, että kuinka paljon sulla niitä on? Ku tuntuu, että itellä niitä on ny ollu taas ihan hemmetisti.:( Mietin vaan, että mikä määrä on vielä normaalia? Koitan ottaa viikonlopun mahdollisimman iisisti ja vähä seurailla kuin paljon niit on ja sit maanantaina jos huolestuttaa ni rimpautan neuvolaan.


MamiJ&MasuRakas 29+3
 
tervetuloa uusille taas :flower: kyllähän sitä vielä hyvin ehtii kirjoittelemaan, vaikka tää porukka onkin pääasiassa fb:ssa =)

melkoisia sf-mittoja monilla :O itsellä oli viimeks 28+2 26cm ja sillä päästiin tasan keskikäyrälle. ensi vkolla kuulee miten kasvanut, mutta sen tiedän että vauva ainakin on edelleen tasan kesikäyrällä kasvun suhteen. kävin nimittäin eilen kätilöopiston päivystyksessä, jossa ultrasivat ja vauva vastasi vkoja 30+2, eli just se mitä eilen olikin. painoarvio oli 1559g, ei sen tarkemmin sitä laittaneet :D muutenkin oli kaikki ok, vauvan liikkeet, sydänkäyrä ja virtaukset. ja vauva oli vihdoin kääntynyt pää alaspäin, ihanaa :) jännäilin jo että pitääkö tässä alkaa valmistautua perätilasynnytykseen...

muuten täällä ei kummempia, saikku ja supistukset jatkuu ja kättärillä käskivät ottaa edelleen tosi rauhallisesti, eli ei nosteluja tmv. kohdunsuu oli nyt avautunut ja pehmeä, kaulaa jäljellä reilut 2cm. uskon silti että täysiaikaiseksi päästään, kun esikoisen kanssakin päästiin vkolle 39+5. eli mä en ole edelleenkään edes katsonut vauvan tavaroita ja vaatteita, mitä nyt mielessä vähän käynyt läpi että mitä pitäs tehdä... onhan tässä vielä n 9 vkoa LA:an =)

nyt ei ehdi kommentoida eikä kirjoitella enempää, mut kiva kun tännekin tulee tekstiä ja yritän taas itsekin kirjoitella usemmin. hyvät vkl:t ja voinnit kaikille :wave:

t. manna8 + "elma" 30+3 :heart:
 
Hyvää iltaa :wave:

Lämpimästi tervetuloa uusille :flower: elkeehän teki vaan sinne FB:n puolelle menkö keskustelemaan pelkästään! ;)

Cadillac, tosiaan muutamalla paikkakunnalla Suomessa neuvolaan on yhdistetty perhetyöntekijä ja hänen kotikäyntinsä esikoisperheissä, täällä meidän kaupungissa näin on ollut 2010 alkaen. Meillä kävi tosiaan maanantaina ja en nyt silleen hullua hurskaammaksi tullut, muttei se haitannutkaan. Ei kysellyt liian henkilökohtaisia ja oli leppoisan huumorintajuinen naikkonen :) Sai ainakin vähän tietoa, miksi tälläinen on ja miten sitä voi hyödyntää. Huhhuh sun jumppia! COMBAT-TUNNILLE! Mulla jäi nuo korkean sykkeen tunnit heti raskauden alun jälkeen (olin 5vkoa flunssassa vko 7-12 suunnilleen) ja nyt vaan odottelen synnytyksen jälkeistä aikaa, että pääsis käymään. Pumpissa oon itte käyny sillon tällön ja kaikki kauhistelee sitäkin, että eikö sun pitäs jo lopettaa :D Otahan varovasti :heart:

Olette keskustelleet SF-mitasta ja aamulla kotona mitattiin (viime neuvolasta kohta 6vkoa!) ja saatiin vaan 26cm. Olisi tippunut ihan alakäyrälle, eli kohta ollaan varmaan takaisin äpolin asiakkaita... no ei mua ne ultrat haittaa ;)

Jo on taas yli viikko vierähtänyt tänne kirjoittelusta (ja lukemisesta). Olen aivan koukussa syyskuisten keskusteluihin ja niitä tulee luettua sängyssä ennen nukkumaanmenoa puhelimella ;) Ovat toooodella aktiivisia, ja ihana seurata ja jännätä mukana viimehetkiä! Pelottavinta, että mulla alkaa olemaan samoja oireita, kun heillä. Puutuu kädet, turvottaa, maha on iso ja koskee, supistelee...

Josta pääsenkin ( . ). Mä olen ollut ti-pe saikulla. Kävin tiistaina ultrattavana, pikkukaverilla kaikki loistavasti, nähtiin jopa 4D kuvaakin kasvoista (ihme meidän äpolilla...). Kasvanut hienosti, nyt alakäyrän ja keskikäyrän keskellä. Painoarvio 31+0 viikolla 1.6kg (ei kertonut tarkkoja grammoja). Ihana lääkäri muutenkin, puhui nätisti vauvasta ja vastasi todella ihanasti kaikkeen typerään mitä kysyttiin :LOL: Kirjoitti saikkua, kun selkä on aika kipeenä ja turvotus on kammottavaa. Paino noussut yli 3kg kahdessa viikossa. Sano, että vaavi olis rv 40+0 n. 3300g, mutta kukaanhan ei tiedä kauanko hän siellä on... jäi ittelle sellanen olo, että ehkä ei sinne asti odoteta. Vihjasi, että raskausmyrkytys on todennäkönen. Paineet hieman nousseet ja tää turvotus. Kraah!

Olen niin tunnollinen työntekijä (hehehee, jep!), että sairastuin flunssaan heti tiistaina. Kaksi kärpästä yhdellä iskulla! ;) Tosin olen yhä kipeenä, mutta maanantaina kova tarkoitus mennä töihin.

Mulle alkaa nyt tulemaan tosiaan näitä oikeita raskausoireita. Iltaisin vähän närästää, turvottaa, maha on kipee (sängystä nouseminen on vaikeeta), supistelee (maha kovettuu ja välillä koskeekin. Tuli muuten supistus siellä lääkärinkäynnillä ja lääkäri ihan ihmetteli että eikö se mene millään ohi, selkää juili ja mahaa, ehkä 2-3min kesti...), kädet puutuu, oikeaa jalkaa särkee öisin, valvon aina tunnin pari yöllä vessakäynnin yhteydessä... KUUMA! Sen sijaan vuorokauteen ei ole ollut jano, mistähän se kertoo? OUTOA, kun muutenhan mä juon ööh... kokoajan.

HelenElisalle pahoittelut isäpuolen menehtymisestä. Aika hurjalle kuulostaa tuo uni, väkisinkin tulee ihan "taikauskoinen" olo kun niin moni asia täsmää. Ei ihan vielä tarttis pienen tulla :hug:

Hanita oli ainakin pessyt pieniä vaatteita, mäkin sain ensimmäiset (lainaan saadut + kirpparilta ostetut) koneeseen ja tuossa ne viikattuna odottelee majapaikkaansa. Saa nähdä, mikä olis järkevin paikka säilytellä aina yhtä kokoa kerrallaan...

Tinttti oli miettinyt synnytystä, ja kyllähän se täälläkin alkaa pyöriä mielessä. Mä olen varmaan outo, mutta sektio olisi musta mulle parempi vaihtoehto. Läheisten huonojen alatie synnytyskokemusten perusteella + Taikku istuu taaaaas. Vaihtelee asentoa ihan jatkuvasti! :D Mulla on jotenkin uskonpuute, että saisinko tätä pientä kuitenkaan ponnistettua ulos? Varsinkin, kun ittellä alkaa olla niin tukala olo.

Meillä alko tällä viikolla valmennukset ja kaksi on nyt takana. Toisella kertaa oli "keskustelutyylinen" perhetyöntekijän luento, jossa oli meidän lisäksi 2 pariskuntaa. Ihania ihmisiä, oli todella kiva jakaa omia tuntoja ja huomata, että muutkin miettivät juuri samoja (typeriä?) asioita kuin me :) ensi viikolla 3. kerta ja sitten 4.10 synnärille!

Tää mun kirjotus pomppoilee miten sattuu, mutta eeeeii se mitään ;) täytyy käydä useammin täällä, eiköhän töistä taas ehdi :D

TyöTJ 15, josta kokonaisia päiviä 13 näillä näkymin! Saa nähdä ollaanko sitä nuo kaikki päivät vai miten :)

Mukavaa vkl jatkoa, me aletaan herkutella mozzarella-tomaatti-pesto-pikkuciabatoilla, nam :popcorn:

Aplari ja Taikku 31+4
 
Maanantaihuomenta Marrasmammoille! (Ketkä nyt täällä vielä ovat)

Hiljaista on pinossa. Nostetaanpahan taas vähän "korkeammalle" :) ettei ihan kuivu kasaan. FB taitaa olla suositumpi. Itse käyn lukemassa täällä kaksplussalla esim. syyskuisten pinoa. Tosi kivaa on! Toivottavasti emme Marrasmammat ole huonompia sitten kun loppumetrit lähestyy. On melkoinen vertaistuki nimittäin.

Ei mitään ihmempää oloon. Eilen oli melkoinen selkäkipu koko päivän ja illalla sitten aaltoilevastikin. Suppareiksi epäilen, mutten kovin vakavasti ottanut kun nyt on loppunut ja olo taas ainoastaan hieman pöhkö kun ei osannut mennä ajoissa nukkumaan. Tällä hetkellä siis näyttää ettei uneni käy toteen enkä synnytä tänään. :) Hyvä näin.

Huomaisn tässä viikonloppuna miten ihanaa onkin kun nyt raskaana ollessa veri ilmeisesti virtaa paljon paremmin. Normaalisti varpaat palelee AINA. Eilen kun olin kotona niin ihmettelin kun pystyin olemaan ilman sukkia ja oli mukavan lämmin tunne jaloissa silti. Aivan huippua! :heart:

Tajusin myös että pitäisi varmaan kuitenkin ruveta nyt viihdoin ja viimein pesemään niitä vauvan vaatteita. En ole siis vieläkään vaan saanut aikaiseksi. Ja ehkä voisi ruveta miettimään mitä sit ottaa sairaalaan mukaan. Mies taitaa olla ihan käsi tässä asiassa joten ainakin vauvan vaatteet voisi laittaa valmiiksi. :)

Ihanaa viikkoa kaikille!

HE ja jättipupu vko 33+5 :)
 
Mä pesin vauvanvaatteet viime viikolla ja vieläkin on edessä pestävää, eli onneks alotin jo sillon kun huomasin miten iso ruljanssi se loppujenlopuks on (eikä pyykkien kuivumaan laittaminen niin mieluisaa, tosin kyllä niiden pienten vaatteiden laittaminen oli vähän kivempaa...)

Synnytystä mietin lähes päivittäin edelleen, sektiokin pyörii mielessä mutta ei mulla oo mitään syytä ainakaan toistaseks alkaa neuvolassakaan siitä tiedustelemaan. Ei mua pelotakkaan niin paljoo tuo alateitse synnyttäminen, kuten ennen raskautta. Niin se menee että alateitse ensisijaisesti ellei sit toki päädytä hätäsektioon...

Viikonlopun kylpyläreissu takana ja mukavaa oli, mentiin viettämään kahdenkeskistä aikaa vielä kun niin ehtii tehdä ;)

Ainiin ja sf-mitasta... yhtenä iltana mittasin tääl ite niin 34cm :D :O siis viikolla 30+1 ! Että toivon kyllä vakaasti että ylimääräsiä senttejä tullu jostain mun mittailusta, vaikka kovasti koitin tehä samallatavalla kun neuvolassa.
Pakkohan tossa on olla joku fiilunki... mut onneks keskiviikkona on neuvola niin sieltä varmaan tarkempaa tulosta sitten.

Britney 30+4
 
Hyvää alkanutta viikkoa kaikille myös täältä! :flower:

Viikonloppu meni taas liian nopeasti. Olimme miehen kanssa hotellissa yhden yön (pe-la) ja ihanaa oli kun ei voinut tehdä mitään muuta kuin olla. Söimme hyvin ja saimme nukuttua loistavasti ilman karvakorvia tassuttelemassa ympäri sänkyä pitkin yötä. (Siis lattialla, ei sängyssä!) Lauantai iltana kävimme vielä katsomassa jääkiekko-ottelun teinien kanssa ja eilinen menikin pihahommia tehdessä. Käytin aikaa niinkin hyödyttömään asiaan kuin leikkimökin siivoaminen... Pari päivää niin siellä on taas täysi kaaos ja pesemäni matto taas musta mutta edes hetken se näytti niin kutsuvalta. :)

Vauvan sängyn haluaisin jo laittaa kasaan mutta mies onneksi hiukan toppuuttelee. Koirista lähtee tällä hetkellä niin tuhottomasti karvaa, että parempikin varmaan vielä odotella. Muutenkin maakuhuoneemme on niin pieni, että sängyn kasaamisen jälkeen joutuu ainakin nojatuolin sieltä ronttaamaan ulos. Vauvan kassin sentään jo pakkasin niin saan ainakin sairaalaan "oikeat" kotiutumisvaatteet. Minäkään kun en usko, että mies tuosta pakkaamisesta selviäsi...

Muuten tänne ei ihmeempiä kuulu. Mahan alareunasta vihloo välillä niin ettei tiedä mitä tekisi, varsinkin yöllä kun tuohon herää niin ei kyllä naurata. Närästys ja pahoinvointi jatkuvat, toisaalta hyvä, muuten vetäisin varmaan suklaalevyn päivässä muiden herkkujen kera ja olo olisi vielä norsumpi. Jostain syystä kynnet ja hiukset kasvavat älyttömän nopeasti, normaalisti käyn kampaajalla värjäämässä juurikasvun 4 viikon välein, nyt on 2,5 viikkoa mennyt ja voi järkky! Kynsissä on ihan sama juttu, normaali 4 viikon huoltoväli ei näytä riittävän lainkaan, vajaa kolme viikkoa mennyt ja kasvu on jo kauhea... Voi näitä naisten murheita!

Ai niin, tuosta sf-mitasta piti vielä mainitsemani. Mulla tuli neuvolakortin käyrään ihme hyppäys viime lääkärikäynnillä. Neuvolatätsyn taas viimeksi mitattua palasimme vanhalle viivalle ja täti sanoikin, että tuo lukema riippuu paljon paitsi vauvan sen hetkisestä asennosta myös ennen kaikkea mittaajasta. Sen takia yksi poikkeava arvo ei vielä saa ainakaan täällä mitään ihmeitä aikaan.

Jaksamista!

Kuudes_onni 31+5
 

Yhteistyössä