11/08 masunkasvattajien murut *tammikuussa*

Hyvää iltaa :)

Onni jaksaa sen pari tuntii olla hereil mut loppuaika on aikamoista märinää.. hyvää aikaa on se puol tuntii :LOL: no joskus enempi joskus vähempi hyväntuulinen.

Mut saa lisäillä facebookissa jos tahtoo, eli nimi on Hanna Marttinen

Tässä pari kuvaa Onnista tältä päivältä, ikää muutama päivä vajaa 2kk

ja sitten vähän naureskellaan :)

ja pakko vielä laittaa kuvaa kun serkkutyttö pussaa onnia, nii hupasa yöööök tyttöbakteerei-ilme :D

ootte puhunut ja siis sori etten oo kerinny kirjottelee mut on niin kiirusta ton neitin kanssa..luen aina vaan pikasesti ja sit pitääkin juosta..nyt yritän tissitellä täs ja kirjottaa samalla.. eli .
meillä toi neiti saattaa olla 6 tuntiakin hereillä..ehkä ottaa n 10min unet siin välissä..ja siis tällästä ollu nyt jo yli 3vkoa ja kun eihän tää neiti oo ees 7vkoa viel ja kun sattuu valvoo yöt ja nukkuu päivät niin nyt rupee äiti kyllä jo väsymään,,muuten erittäin ilonen vauva ja kasvaa hirmuista vauhtia..muutenkin hirmu kiinnostunut kaikesta ja osittain sekin kai valvottaa..mut miten ihmeessä kaikkien muiden vaavit nukkuu niin paljon,tai anteex enempihän tuo on normaalia..mut voitte uskoa et väsyttää..eilen olin nukahtanut sohvalle n tunnix noh netiti oli koko ajan tuijotellu telkkua sitterissä ja heräsin kun kilju ilosta ja nauro maija mehiläiselle=)
mut hassua..mä olisin varmaan niin virkeä jos mun vauva nukkuis normaalisti=)mut ainakin ens kerralla jos sattuu tulee paljon nukkuva vauva ni mähään oon ihan onnesta soikeena=)hihii

no mä jatkan neidin syöttämistä kun ei meinaa nyt tissillä malttaa olla kun joku naurattaa taas niin hirmuisesti.. :D :heart:

ihania kuvia oot taas laittanut tietamaton!! niin kaunis pikku prinsessa! :heart:

en ole taas ehtinyt kirjoittamaan, meilla on ollut aika vaativa vieras kylassa kymmenen paivaa ja ollaan mayan kanssa oltu molemmat inhottavassa vatsataudissa. muuten onkin mennyt kivasti oisin maya nukkuu nykyisin yhden viiden tunnon patkan, syo kahdeksan aikoihin, nukahtaa yhdeksan jalkeen ja heraa kahden maissa. oon yrittanyt siirtaa younille menoa parilla tunnilla mutta ei ole viela onnistunut.

tuli vaan mieleen etta ehka vois perustaa jonkun ryhman tms tonne facebookkiin? mut saa kans lisata kaveriks, laitan yv:na tiedot en vaan viitsi nimea laittaa tanne. Sanse, tolla nimella loytyi parikin eri ihmista facebookista, mikakohan niista sina olet?

Manna ja Maya 2kk ja 6pvaa

niin sitä mun piti viel sanoa et meillä ei muutenkaan nukuta kun noin 12h vuorokausi..et saas nähä iten tää nukkuu vanhempana..tosin neuvola täti sano tohon et likalla on joku tutkimus vaihe päällä et six ei just nuku ja et tod näkösesti nukkuu jossain veihees enempi mut et tuskin siitä kovin nukkuvaa lasta ikinä tulee..nytkin se on tossa taas nauraa ja unesta enää tietookaan vaik äiti haluis nukkumaan..3lta nukadin neiti nukahti 12 jälkeen ja söi sillon puol 3 aikaa ja nyt puol tuntia sitten oli näköjään aika nousta ylös leikkimään..tai siis kattomaan kun äiti leikkii hänen leluillaan :saint:
no kai se on lähettävä laittaa itelleen aamupalaa..
ja siis tää yö oli ihan luksusta et neiitu nukku ton vlin..yleensä kun valvoo yön ja nukahtaa vasta aamulla..six ei varmaan itellekään tullu se uni sillon 12-1 välillä kun on tottunu neitinkaa taistelee tosta nukkumaan menosta..mut ei täällä näköjään ole minkään näköstä rytmiä..

tietämätön nukkumisesta ja unen määrästä...
tuo teidän neiti kuulostaa niin meidän esikoiselta!! tuon unen määrän suhteen! meillä esikoinen kyllä nukkui yöllä kylläkin parin tunnin pätkissä, mutta nukkui silti sen 9-10tuntia yhteensä, mutta päivisin nukkui puolen tunnin pätkissä tuonne puoli vuotiaaksi saakka (unet kahden tunnin välein). meillä elämä pyöri nukuttamisen ympärillä kun oli vielä tosi huono nukahtamaan. mulle tuli silloin hirveä ja jatkuva stressi just tuosta kun kuulin kuinka paljon muiden vauvat nukkui ja kaikki ihmetteli että miksi ei teidän vauva. meillä unta tuli siis 12-13tuntia/vrk. koin itseni huonoksi äidiksikin sen takia kun ajattelin että mun vika kun en saa lastani nukkumaan yms. neuvolan kautta tapasin yhden äidin(Veikan kummi nykyään) jolla samanlailla "huonosti nukkuva" vauva ja se rauhoitti omaakin mieltä ja oli joku jonka kanssa jakaa asioita. puolen vuoden jälkeen kun päiväunet vähän pidentyi niin unimäärä kasvoi johonkin 13-14 tuntiin/vrk. nyt olen tosiaan aivan ihmeissäni ja unen määrästä onnessani kun Veikka nukkuu yöllä jo ekan pätkän 7-8 tuntia yms. mutta kyllä huomaa suuren eron tämän esikoisen ja nuorimmaisen välillä siinä että esikoinen kääntyi jo 3kk iässä kun oli niin paljon hereillä, kiinnostunut kaikesta yms ja tämä meidän pikku unikeko nyt niin ei puhettakaan että kääntyisi tms. samoin tämä ystäväni poika joka nukkui tosi vähän (vielä vähemmän kuin meidän esikoinen) niin on ollut aina hirmu menevä, kiinnostunut kaikesta, oppinut varhain juttuja yms kun on ollut niin paljon aikaa oppia kun on paljon hereillä. tällä yritän vaan sanoa että älä tee siitä unen määrästä stressiä itellesi, itse en silloin ainakaan voinut asialle mitään vaikka kaikkeni yritin. toki unta toivon sulle lisää!:) tiedän mitä se kauhea väsymys on. toivotaan että teidän pikkuprinsessea kääntää rytmiä enemmän yöeläjäksi ja saat sinäkin nukkua! voimia!:)

täällä pakkanen paukkuu, mittari näyttää -23! eli eipäs ole ulos asiaa lapsukaisilla ja itsellekin liian kylmä lenkki-ilma vaikka sauvakävelystä haaveilin... iltapäivällä oon menossa esikoisen ja kaverini kanssa uimaan.

meillä on ens viikolla 3kk neuvola, kiinnostaa tietää Veikan mittoja sillä meillä käytössä 74cm vaatteet! kaikki 62cm on aivan liian pieniä ja suurimman osan 68 oon laittanut pois, koska pituus ei riitä niissä. tuntuu hullulta että poika alle 3kk ja 74cm vaatteet käytössä!

nyt pitää päästää mies koneelle... mukavaa perjantaita!

ja minut saa tosiaan lisätä myös facebookiin jos haluaa, laitan nimeä yv:nä..

korppinen

Huomenta!

Miten tuntuu että nykyään päivät on niin täynnä kaikkee askaretta että koneelle ei ehdi... tai sitten mies jumittaa koneella eikä kykene päästään mua käymään tässä. :kieh:

Eilen ostin Wilmalle ja Oskarille jumppamaton (huutonetistä) ja kyllä siitä iloa onkin irronnut! Nauravat nalleilleen oikein kunnolla!

Facebookista on ollut juttua, minutkin saa listalleen laittaa jos joku halajaa, nimen annan mieluummin yv:nä... Olisi ihan nasta juttu joku oma yhteisö tuonne facebookkiin, osaako joku sellaista tehdä? Ite en ole perehtynyt asiaan...

Nonni, Oskari halajaa välipalaa, tarvii siis samantien mennä. Mukavaa perjantaita!

HM

huomenta-päivää, aikas sutinaa nyt ollut eilisestä saakka. Nuo mun huudot umpeutui ja nyt saa niitä vaatteita postitella ym.
Ihan kohta tulee yksi esikoisen tarhakaveri äitinsä kanssa meille, kivaa kahvitella ja pojat saa leikkiä! Koko aamu mennytkin siihen kun siivoo paikkoja ja laittaa itteensä ihmisen muotoon!

helmi

Huomenta tai päivää kai nyt jo voi sanoa...

tietämätön kiva kun kävit kertomassa kuulumisia :) . Ja on kyllä todella suloinen tuo teidän Shanti-neiti :heart:

Mua niin ottaa kaikki tänään päähän... Esikoinen on kuumeessa ollut jo kohta viikon, sunnuntaina olis ne ristiäiset ja kämppä on ku pommin jäljiltä, enkä saa siivottuu tai tehtyy yhtään mitään, kun toi mini-apina ei käy nukkumaan :kieh: . Ne ristiäiset kahvituksineen on kyllä kirkossa, mutta osa vieraista ainakin tulee juhlien jälkeen tänne meille eli joku järjestys pitäis saada aikaseks...

Eilen käytiin 2kk neuvolassa ja sielläkin alkoi ärsyttää, kun lääkäri vihjas vauvan olevan lihava :kieh: . No, onhan se, mutta olihan tuo syntyjäänkin iso... nyt painoa tullut tasaisesti ja ei kai sitä millekään laihiksellekaan voi herranjumala laittaa :eek: . Teki mieli sanoa sille lääkärille, että tekis sillekin hyvää hankkia pari kiloa lisää, oli nimittäin sellainen kuiva luuviulu :whistle: :kieh: .

No joo, pikkasen valitusta, mutta ei nyt tällä hetkellä ole ketääkään muutakaan kuulemassa, niin kaadanpa sitten teidän niskaan :D

-HC ja pikkasen pläski emäntä melkein 2kk-

Tultiin tuossa just neuvola-kauppareissulta. Neidillä mittoina 5370g ja 58cm. Piikin sai, ja sepäs harmitti kovasti :(

Nyt ei ennätä pidempään koneella olla, pitää lähteä kahvia ottaa ja vähän jotain syötävää!

Taas ollaan lähdössä reissuun, mummolaan ja veljenpojan 3 v synttäreille viikonlopuksi.

Minä olen muuten myös Kuopiosta. Ja facebookissa pyörin myös.

Mutta nyt pakkaamaan, hyvät viikonloput!

ps. Söpöjä muksuja, Sanse ja tietämätön!!

heippa! facebookissa pyörin minäkin,laitoin nyt yv:nä nimeeni joillekkin jo,ja mulle voi kanssa laittaa viestiä jos en oo vielä ite laittanut =)

eilinen päivä oli hermoja raastavaa jo välillä kun poika ei nukkunut paljon mitään ja ne vähätkin hetket vain ja ainoastaan sylissä,aina kun laski tyypin sänkyyn niin alkoi viimeistään parin minuutin päästä hirvee huuto,huoh...sit illalla oli kuin patteripupu ja valvoi puol yhteen asti kunnes simahti ja nukkuikin sit tuonne 7 asti aamulla!! eli ei olleskaan yösyöttöä. eipä pojalla siis vielä tunnu mitään rytmiä olevan...

tietämätön,voi kun niiiiin söpö tuo teidän pikkuneiti! ja sansen poika :)

hemmetti oon hukannut jonnekkin ne äp:n kynsisakset..vilho on taas päässyt raapimaan kasvojaan, näyttää ihan kuin ois tappeluun joutunut, raukka :heart:

hotcoffee, mä en ymmärrä, voiko näin pienet vauvat olla vielä "lihavia", kun eikös joka puolella sanota että vauvat syö sen verran kun tarvitsevat ja kun eihän nuo vielä liiku niin miten sitä pääsis energiaa niin paljon kulumaan että laihtumaan lähtis....inhottavia tuommoset lääkärit, turhaan sit alkaa tarkkaileen ja huolestumaan,höh. :/

noonie+vilho 2kk

HotCoffee: Lääkärit taitaa tuijottaa vaan suosituksia minkä verran vauvat sais painaa! Kyllä ne makkarat siitä sulavat kun lähtee liikkeelle =) Oliko esikoinen myös vauvana yhtä pehmeä paketti? :D Kuis nykyään?
Meillä oli esikoinen melkoinen makkarajalka ja kummasti ne sulivat =) Nyt hoikka tyttö..

Itellä oli lähtenyt kilo viime kerrasta, eli siis jee! :D Aika pitkä väli, mut kuitenkin suunta oikea =) En viitti ihan oikeesti alkaa laihduttamaan, kunhan herkut jättäis vähemmälle ja liikuntaa enemmän. Sit imetyksen jälkeen uskaltaa paremmin. Nyt tärkeintä että oma maito riittäis mahd. pitkään =)

Hei mäkin on facebookissa, yv:nä voin laittaa nimen ;)

Meillä oli keskiviikkona pojalla rokotus. Pistettiin molempiin etureisiin ja sitten sai sen rotavirus-rokotteen suun kautta. Saatiin lääkäristä mukaan sellassia rauhottavia homeopaattisia suppoja ja sitten paracetamoli suppoja varoiksi. Ehkä pikkaisen valitteli niitä kipeitä reisiä, mutta muuten ei noussut kuumetta. Laitettiin yöksi se rauhoittava suppo ja en tiedä tuliko siitä vai rokotteesta, mutta oli muutamat löysät ripulikakat.
Miten teillä muilla on vauvat kestäneet rokotukset?

Poika naureskeli vaan lääkäritädille, kun kuunneltiin keuhkoja niillä antureilla, oli hauska leikki
:) mutta itku pääsi tietty sitten vähän ajan päästä piikkien pistosta.
Poju on nyt 63 cm pitkä ja 5,5 kg. 62 koko mahtuu vielä.

Musta tuntuu, että meillä valvotaan koko päivä :LOL: Vetelee sellassia 15 minsan neron unia. Vaunuissa ulkona saan kyllä nukkumaan sen 2 tuntia, mutta muuten ei suostu päivisin nukkumaan. Koko ajan pitää olla jotain actionia :LOL: Yöt nukkuu sitten kahdella syötöllä, mutta se nukkumaan meno on vielä hankalaa, kun ei malta millään nukkua, vaikka kuin väsyttäis niin pitää vaan ihmetellä tätä maailmaa, niin paljon on kaikkea uutta.

nyt taas touhuumaan...
Kuunkulta ja Thomas 10 vko 5 päivää :heart:

Ihanan ilmekkäitä lapsia Sanse ja Tietämätön. Onnihan on tosi ison pojan näkönen ja Shantilla on niin tietäväinen katse!

HC: TÖRKEEE neuvolantäti. Mulle on ainakin sanottu, ettei vauva VOI olla liian lihava. Seuraavassa kasvuvaiheessa tarvii kaiken energian jota nyt on kerränny vararavinnoksi. Meidänkin tyttö on tosi tuhti, mutta minkäs teet.

Me oltiin ulkona ja on niin pirun liukasta etten tiedä uskaltaako tonne lähteä kantokassin kanssa sutimaan. Piti lähtee kaverille kylään ja täällä on julkisilla tosi huono mennä vaunulla. Hei onko kellään muuten ERGO Baby Carrier käytössä? Kun meillä on tyttö ollu siinä "vastasyntyneen asennossa" tähän mennessä. Nyt kun painoa alkaa olla sen 7 kiloa, sais ohjeen mukaan nousta istumaan, mutta eihän tuo osaa kunnolla pitää päätä, kun on vasta kaks kuukautta. Joten uskallankohan laittaa sen tohon istumaan...?

Korppinen: Iso on teidänkin poika!

Facebookista: Koitin etsiä kaikki teidät! Hauskaa nähdä naamoja - tai ainakin vauvojen naamoja! En tiedä voiko tuolla jotain ryhmiä luoda...?

No nyt hetkisen kirjottelen...

huutojen sulkemisesta oli puhetta. Mie oon myyny reilun kaks vuotta kaikenlaista huutiksessa. Laitan kohteen kiinni jos joku sitä pyytää jos hän tekee siihen ensin ite huudon ja jos siinä ei muita huutajia sillä hetkellä oo. Mie haluun vaan päästä tavarasta eroon. :)

soseet: oliki jo puhetta että teen ite. Tulee se vaan halvemmaks. Tosin varmasti puhtaampaa ruokaa sais kun ostais valmista, kun nykysin on kaikenlaista torjunta-ainetta noissa kasviksissaki. Mutta eihän sitä kaikelta voi lasta varjella. Mie löydän siihen puuhaan helpostikki aikaa. Niinhän se on, että jokainen löytää niihin juttuihin aikaa mitkä itelle tärkeimpiä on! Miulla "ei oo aikaa harrastaa tarpeeks liikuntaa" mutta kyllä löytyy aikaa kokkailla! :D Eli kuka mistäki tykkää! Ruuanlaitto on miulle melkeinpä tärkein harrastus - tykkään kokeilla uusia reseptejä ja laittaa ruokaa - tosin arkena ei kauheesti pysty kikkailemaan nyt kun tuo vauveli on talossa. :)

Kotona oon ollu nyt 02/2006 lähtien (nuutti syntyi 31.3) ja meinaan olla niin pitkään kuin vaan se on mahollista. Meillä ei oo vielä mitään lainoja ja tullaan ihan hyvin toimeen miehen palkalla ja kotihoidontuella. Ei olla koskaan eletty kahen ihmisen täydellä palkalla, aina on toinen meistä ollu työttömänä, opiskelemassa tai osa-aikatyössä, eli vähällä rahalla ollaan totuttu tulemaan toimeen. Miulle on tärkeetä olla läsnä lasten elämässä mahd. paljon. Mutta ehdoton en oo tämän suhteen. Jos seinät rupeaa kaatumaan päälle, niin sit lapset hoitoon ja mamma töihin. Oon tehny lastentarhanopettajan töitä, niin toisaalta ei huvittaisi niihin töihin nyt mennä kun itelläki on pienet lapset. Vakituista työpaikkaa ei oo, niin ei sillä tavalla polttele se töihin meno kun ensin pitäis ettiä niitä töitä. Oon kyllä nauttinu kotiajasta!

äityliini: kyselit mittoja! Eli meidän leevi 2kk neuvolassa oli 5860g ja 62cm. Pitkä ja hoikka ja hoikka on teidän ollikin! :)

helmi, luminka, keiju ja oliko muitaki: mie oon kans semmonen että hommat pitäis tehä heti ja sit voi lupsotella. Ensin työ ja sitten huvi. Mies menee vähän fiilispohjalta - siitä tulee joskus nalkutettua. Muttä hän on nyt ollu siis kotona meidän kans ensin 6 viikkoa, sit kävi viikon töissä ja nyt ollu vielä 2 viikkoa ja on ihan eritavalla ruvennu tekemään kotihommia! Hänki on varmaan huomannu että ei ne hommat tekemättä tuu tehtyä. Että joskus ne on tehtävä kuitenki. Hyvää on tehny meidän isille kotiaika! =)

tietämätön ja korppinen: meillä kans esikoinen oli huonosti nukkuva (ja on vieläki heräileväinen yöllä...). Nukkui kyllä semmoset 9-10 tunnin yöunet, mutta hyvin katkonaisesti. Söi sen 1-2 kertaa ja sit heräili muuten vaan monet kerrat. Päiväunia nukkui ajallisesti ihan kivasti, mutta katkonaisesti niitäki. Mutta silti oli kyllä iloinen ja pirteä vauva hereilläoloaikoina! Ja fyysisesti aktiivinen. Meillä tilanne alkoi rauhottua tuossa 1,5 vuoden iässä vasta ja nyt välillä nukutaan useampiki yö peräkkäin ilman heräilyä. Leevi on ihan toista maata, hän on nyt nukkunu jo jonkun aikaa ilman yösyöttöä ja yleensä ei ees heräile yöllä. Samoin päikkäreitä nukkuu hyvin! Yhteensä hälle unta tulee vuorokaudessa n. 9-10 tuntia yöllä ja päivällä sit 4-5 tuntia yhteensä. Mie oon kans nyt ihan ihmeissäni että miten tää vauva-aika voiki olla ihanaa! Kun saa nukkua!!! Tiedän tasan tarkkaan tuon väsymyksen tunteen!! Voimia ja jaksamista tietämättömälle!! :hug: Koita levätä aina kun voit, mie en malttanu levätä (kun "piti" tehä kotihommia ja kaikkee muuta) ja miulla meni se väsymys vähän sit yli enkä enää oikeen saanu nukuttua ees.

Meillä on nyt leevillä unirytmi vissiin muuttumassa vähän äitiystävällisemmäks! Yleensä hän on nukkunu kahet päikkärit: 8.30-11.30 ja 15-18. Iltapäivällä pikkupikkutorkut sylissä tai vieressä. Nyt onki parina aamupäivänä nukkunu vaan 1-1,5 tuntia ja heränny. No, sehän on vaan hyvä, niin käy sit pidemmille unille 12 jälkeen ja nukkuvat nuutin kans sit yhtäaikaa. Saapi äitiki vähän rauhaa ja hiljaisuutta! Eilenki nukku päivällä 11.30-14.30 ja sit illalla 45 minuuttia. Ja hyvin jaksoi sinne 21 saakka ennen kuin iltatissille ruvettiin.

Iltaisin on leevi taas tankannu ihan urakalla ja onki nukkunu taas yöt läpi heräilemättä. Paras yö oli 21.20-6.45! :D Aivan luksusta!! Muutamana yönä telkuttiin tutin kans (en muista kirjotinko siitä jo...). Mutta peukkua siis alkoi imemään ja ollaan opeteltu nyt tutin syöntiä, mutta kun ei oikeen kelpaa eikä pysy suussa. Ostin jo eri mallisia tuttejaki, mutta sitpä ukkeli rupes taas nukkumaan heräilemättä, nyt tuolla sit oottaa pitkä rivi erilaisia tutteja keitettynä valmiiks...taitaa olla kaikkiaan meillä 7 tuttia joista kahta on maisteltu pikkusen... Kaveri saa parin kuukauden päästä vauvan niin annanpa sit hänelle ne maistelemattomat jos ei meillä sitten vielä tutteja tarvita. Päiväunilla ei oo peukku ongelma kun nukkuu yleensä ulkona, kopassa ei pääse luputtelemaan.

Mutta eipäs tässä ihmeitä...palailen taas asiaan! :)

Anzkuli ja Leevi 2kk 1vko 2pv

hohhoijaa, oon ihan väsynyt...niskat on jumissa, tekee karkkia mieli, esikoiselle tiuskin koko ajan...mitäs vielä? oiskohan menkat tuloillaan.... :/ :kieh:

en jaksa nyt oikeen lukee ajatuksella, ihanan paljon nyt tullut juttua. =) Ehkä illemmalla sitten.

sen verran on pakko kommentoida, että facebook:issa pystyy tekee ryhmän ;) Ainakin mitä itse menin tuossa kahtoo ja helpolta näyttäisi sen perustaminenkin olevan :whistle:

Minulle iski masennus.. masennus ja masennus.. Ja kohta pitäis lähtee salille ja bodypump:iin, mutta nyt ei iske sitten yhtään.. Masennukseen on sit tullut syötyä pari korvapuustia ja suklaataskua.. tekee hyvää mun laihdutukselle.. Mutta eipä se onnistu muutenkaan, vaikka kuinka terveellisesti syökin.. Jospa salin + pumpin jälkeen ois eri fiilis :ashamed:

Ihania vaaveja Sanse ja tietämätön =)

Jännää, monella on 2kk mitat isompia kuin mitä meillä 3kk. Meillä oli tosin tyttö pieni syntyessään, johtuunee varmaan siitäkin.
Siskonsa kanssa kasvavat samaan tahtiin. Molemmat 3kk ikäisinä samat 58cm, tää kakkonen on n.200g pienempi vaan =) No, samat maidot molemmilla ravintonaan, heh!

Karkista puheenollen, tekis täälläki mieli :kieh: Kiitti vaan helmi :kieh: :D
Voih kun ollaan namipäivä pidetty jo :( Jospa se himo menis pian ohi, pakkohan se on! Ei viittis sen takia kauppaan lähtee ajelemaan..

Yhteistyössä