11/08 masunkasvattajien murut *tammikuussa*

Meillä onkin huomenna 2kk neuvola joten jännä katsoa miten likka on kasvanut.
Mä hankin hoitajan lapsille siksi aikaa kun kävin ostoksilla joten ihan siksi että vauvaa en viittynyt tuohon pakkaseen viedä olleskaan.. kun se raja kuitenkin on alle 1v tuo -10 astetta...

Sain mieheltäni hääpäivälahjaksi nintendo DS ja pelin hih,kiva lahja täytyy sanoa :heart:

Me aloitetaan maissivelli nyt sitten.Tänään mennyt jo nyt maitoa vajaa litra ja ollut kiukkunen ja hankala ollut emman nukkua joten paha vajaus on kun yön nukkuu niin hyvin ja tulee pitkä väli niin tasottaa päivän syömistä,saa sitten kattoa milloin aloitan sen myös aamuun mutta nyt ensin yötävasten...

ootteko aatellu koittaa mallasuutetta kakkavaivaan? Me alotettii se ku kakkaa ei välil kahtee päivää tullu ja jos tuli ni huudon kans ja selkeesti oli vaivaa siitä (joo toisil ei tuu viikkoonkaa, mut näki onnista et se vaivas). Sit alotettii mallasuute ja joka päivä toimii masu hienosti, alkuu oli sen 1tlx2 päiväs, nyt annettu aamusin ja toimii kivasti masu.

Sanse: Meillä oli mallasuute käytössä, mutta se valitettavasti lopetti tehonsa :( Vaikka annettiin parina päivänä 1tl päivässä ja siitä eteenpäin 2 x 1tl, saattoi silti mennä viikko helposti ilman kakkaa.
Itseasiassa nyt oli taas reilun viikon tauko ilman että annettiin mitään "apuja".

Meillä näkyy silti tulevan hitaasti vaikka ois kuinka mallasta tai levolacia annettu.
Onneks ei neidillä masuun käy, ihan tyytyväiseltä vaikuttaa! :D Ei mee ainakaan vaippoja hirveesti kakkoihin jos täytyy jotain hyviä puolia hakea...

sanse, ei oo koitettu mallasuutetta, mistäs sitä taas saikaan? Ostin tänään purkin luumusosetta ja lusikallisen annoin, kun edelleenkään kunnon kakkaa ei tuu :( Oli ihan innoissaan maiskuttamassa sosetta ja alko huutaan kun en enää antanut.

Tänään on tullut käveltyä reilu 1½tunnin lenkki ennen kun hain esikoisen tarhasta ja sitten ½ tuntia vielä illansuussa, kun kävin kaupassa hakeen sosetta. Ihana ilma, vaikkakin aika kiree pakkanen.

Huomasin muuten äsken että (aamulla pumppaamani) tissimaito pullossa on ihan vetistä, siis tosi hailua, sen näköstä kuin ois vettä ja luraus maitoo pinnalla. Oiskohan sittenkin viisainta syödä entiseen malliin, eli hieman tuhdimmin. Kun oon koittanut keventää ruokavalioo ja pienentää annoksia, mutta en kyllä sillä hinnalla että imetys tyssää..
Jätän toistaiseksi siis namit vain pois ja lisään liikuntaa ja palaan takaisin entisiin annoskokoihin!!

helmi

Jos nyt näitä kakkajuttuja jatketaan, niin meidän pojalla tuli vissiin vajaan viikon kakat sitten kerralla, kuulin toiseen huoneeseen saakka pamahduksen olohuoneesta, ja sillä sekunnilla loppui koko illan kestänyt kitinä. :LOL:

nyt on päässyt menemään ihan unholaan tämä kaksplussaan kirjoittelu. ei jotenkin oo enää aikaa kirjoitella vaikka usiasti kyllä täällä lukemassa käynkin.
tänään oli meidän neidin ristiäiset jossa oli vain lähisukulaisia. tarjolla oli täytekakkua kääreorttuja jauhelihapasteijoita keksiä kuivaa kakkua kahvia ym.
kaikki sujui hyvin, neiti oli ihan kiltisti mitä nyt vähän oudoksui kastekolttua kun oli niin hirveän kuumakin.
nimeksi tuli sitten vanessa.
neiti nukkuu nykyään yöt syömättä ja heräämättä. menee siinä n. 11-12 aikaan illasta/yöstä nukkumaan ja heräilee siinä 8-9 maissa aamulla. päivisin syö n.3-4h välein ja kerralla menee sellainen 160ml.
kakkaa tulee kerran päivässä.
mitä muuten onko aivan normaalia kun meidän likalla kasvoihin tullut sellaista punaista läikkää??
ja milloin aloitellaan vellit ym. ssoseet ja sellaiset?
aloitettiin laihdutus kilpailu miehen veljen vaimon kanssa ja tejtiin sellainen päätös että se jompikumpi laihtuu jossain ajassa vähemmän joutuu tekemään toiselle jonkun asian. mä sanoin että hän joutuu pesemään mun matot, ja se sano että mä joudun lapsen vahdiksi joku ilta sen lapsille. no tästä on nyt n. viikko aikaa kun tää tehtiin ja me punnittiin itsemme. tänään sitten oli taas punnituksen vuoro, ja tää miehen valjen vaimo oli laihtunut vaan 200g ja minä reilu 2.5kg. no arvatkaa, voi että mua otti aivoon. se jätti leikin kesken ja rupes muka sanomaan että mulla sen takia tippu näin paino kun mulla on vielä näitä ns lapsikiloja..
ja jos olis ollutkin toisin päin että hän olis voittanut tän kisan niin ei varmasti olis jättänyt kesken. ja mua ottaa niin aivoon!! :(
noo, hyvä kuiteskin tässä on se hyvä puoli että nyt oon päässyt laihdutuksen alkuun ja makuun, oon monta päivää jo vähentänyt syömisiäni ja illalla en syö enää mitään. liikkumaankin nyt pitäöis vielä ruveta niin kilot karisis enemmän..
mutta nyt häivyn!

reginarento&vanessa 2kk lauantaina

Huomenta

Täällä hyvä yö takana,Leevi rupes nukkuu 22 ja heräs ekan kerrankolmelta ja sit kuudelta. Nyt on jo aamu unille ja esikoinen on viety hoitoon. Mulla ois tänään hiustenvärjäystä tiedossa, meen tuohon ammattikoululle kaverille värimalliksi kun niillä on joku värikoulutus.Kahdeltatoista pitäs olla siellä, Leevi menee siksi aikaa mummolaan.
Se velli aloitettiin eilen ja vielä ei ainakaan ole mitään kiukkuja tai vatsavaivoja tullut.

keiju ja Leevi 3kk

Huomenta!

Hiukan helpompi yö takanapäin, aamuyöstä Oskari hieman kitisi masuaan ja pieri, mutta nukahti vielä unille. Annoin eilen lusikallisen luumua toiselle ja illalla vielä Rela-tippoja, voi olisittepa nähneet herran naaman kun sosetta sai suuhunsa. Oli kun hampaaton Hangon keksi! Tänään taas... :LOL:

Tässä uudet kuvat pirpanoista:

Wilma

Ja Oskari

Huih, kurkkasin mittariin äsken, -21!!!! Saa nähä lähteekö auto liikkeelle tänään, kaupassa pitäs käydä. Tosin pääseehän tuohon lähikauppaan kävellenkin. Mutta jos pakkanen tuollaisena pysyy niin pampulat eivät pääse kyllä tänään ulos! Toivottavasti perjantaina olisi aavistuksen lauhempaa, olisi kerhomammojen kanssa kahvittelua tuolla keskustassa...

Taidanpa käyttää nyt tulaisuuden hyväkseni ja luikkia aamupesulle vielä kun pienet nukkuvat. Meillä saattaa olla parin päivän nettipimento tässä, mutta yritän päästä mahd. pian kurkkaamaan teitä!

HM ja pallerot

huomenta..
yö meni 22-07 ilman tissiä, ukkeli kainalossa, mutta tuttia laitoin kymmeniä kertoja, kun tuo nukkui TODELLE levottomasti!! Kakkaa ei kuulu...pitääkseni yllä tärkeää kakkakeskustelua :LOL: (ja mitenniin äidit ei osaa puhua kuin kakan koostumuksesta?? :eek: :saint: )
Luumusosetta lusikallinen taas annettu...ja nyt lisää puita hellaan, PALELEE!!!!

Huomenta!

Meillä haetaan rytmiä edelleen päiviin, mutta yöt on nyt mennyt jo aika pitkään samalla kaavalla, neiti herää n. klo 2 ja sitten 5-6 välillä syömään. Vielä kun sais sen nukkumaan vähän aikaisemmin kuin 23-24 :p . Toi vauva nimittäin syö vikan kerran illalla siinä 21-22 välillä ja jos menis heti sit nukkumaan niin tulis mullekin hyvä pätkä unta, mut kun ei |O . Ja ei auta vaikka on koko illan hereillä tai nukkuu pikku tirsat... Huoh! No, eihän tätä kauaa kestä... toivottavasti.

Juu, ja onhan meillä kakkarytmikin löytynyt :D . Joka aamu klo 8.30-8.45 välisenä aikana turahtaa vaipan täydeltä tavaraa. Meilläkin oli tuossa jossain vaiheessa päiviä, että kakkaa ei tullut ja mä olin tietty heti ettimässä tietoa, että onko normaalia. Esikoinen kun kakkasi ihan koko ajan... Ja ihan normaalia on. Varsinkin imetetyillä vauvoilla kakkaamisväli voi olla helposti 10 päivää :eek: . Vauvan kroppa kai käyttää sen äidinmaidon niin tehokkaasti hyväkseen, että kakkaan sitä ei enää riitä :) .

Jahas, nyt pimu rähjää tuolla sittterissä, täytyy mennä :wave:

Katoin kanssa mittariin, niin -22astetta :whistle: Hyi saakeli!! Ei tarvii tänään ulos mennä, ellei jo illaksi ala lauhtua, kun huomisellehan jo lauhempaa ja viikonlopulle jopa plussaa ennustettu.
Onneksi ei ole mihinkään menoa tänään, juuri vedin pitkät villasukat polviin saakka. Ja neuletakkia niskaan. =)

huomenta vaan!

täällä on kans ihan turha kuvitella ulos lähtevänsä vaunuilemaan.mittari näyttää -18!

eipä jatkunut meillä nuo pitkän unen yöt. nyt mennään kai taas saman kaavan mukaan että kaks kertaa yöllä poika herää syömään,noin puol 2 ja sit puol 6-puol7 aikaan.ja sen jälkeen ähinää ja lyhyitä unia.oh well... :/ eiköhän tätä tosiaan vielä jaksa.
ja nyt oon taas ottanut tavakseni nostaa poika aamulla mun viereen vielä pikku unille niin on mukavampaa mulle kun saan olla vielä peiton alla ja poikakin vähän rauhottuu

voi hemmetti kun nuo 56cm vaatteet alkaa oleen jo ihan liian pieniä :( vaan muutaman kerran on joitakin ihania vaatteita ehditty pitämään,höh
no,jos sitä raaskis taas lindexille ja h&m:lle raahautua joku päivä,ei oikein muun hintaluokan vaatteisiin oo tällä kertaa varaa...

jee äsken postissa tuli ne bumgeniukset!! pitää heti laittaa pesukone laulamaan että saa alkaa testailemaan!

eilen oltiin pitkästä aikaa perhevalmennuksessa, ja oli ihan kivaa vaikka joutuikin kertomaan synnytystarinaa (vieläkin ääni värisee kertoessa :LOL: ). Vilho nukkui melki koko ajan sylissä rauhallisesti,mutta kun vihdoin oli hereillä ja piti koittaa vauvatusta niin laittoi hanttiin oikein kunnolla! millään ei olisi halunnut olla selällään patjalla joten seurailtiin sit vaan sivusta. tänään ollaan vaipanvaihdoin yhteydessä sitten taas jumppailtu ja juteltu,näyttäis poika tykkäävän =)

huoh kun silmät on ihan ristissä taas...
jahas,ei unet vaunuissa maita,oisko nyt jopa pari minuuttia jaksanut olla yksikseen.no onneks alan harjaantumaan ykskätisenä näppiksen kanssa :kieh:

tää on yhtä pirua kun ulos ei pääse, laitoin pikkuisen vaunuihin eteiseen nukkuun, mutta kyllähän tuo sen vaistoo että sisällä ollaan! Ei raitista, ihanaa ulkoilmaa vaan ällölämmin huone...ei jaksa nukkua sikeesti!! :kieh: Piinaava päivä ellei nuku niitä kunnon päikkäreitä!

Noonie; kokemuksesta voin noista bumgeniuksista kertoa, että imu on parhaimmillaan vasta, kun niitä on pesty useita kertoja. Eli meillä ainakin on vuotanut ohi pidemmillä ajoilla, kun on ollut ekoja kertoja päällä. :whistle:

Meilläkin Olli kakkaa n.kerran päivässä ja sit pikku rupsupieruja päästelee,en tiedä pitäiskö sen kakkailla enemmän?sitten se tosiaan ähertää syöntien jälkeen.
Täälläkin pitäny kireää pakkasta 15-20 asteen välillä.Kävin ite eilen lenkillä vaikka oli 20 astetta pakkasta(olinpa reipas).
Niin ja sitten piti keroa,että ollilla on jo yöllä se yksi pitempi nukkumisjakso 5h ja sitten taas 3 tuntia,on jo tehny sitä muutamana yönä.
Lähen tästä haukkaan jotain...

kiva-kiva, kävin kattoon mittaria, niin "enää" 13astetta pakkasta!!! Vielä taidetaan tänään ulos päästä! =)
Esikoinenkin kovasti hinkuu hiihtään tuohon pihaan, niin pääsee sekin ulos purkaan tarmokkuuttaan.
Nyt tuo onkin, pienempi mies, nukkunut eteisessä jo reilun tunnin. Saa sittenkin nukutuksi. Mä laitoin koneellisen pyykkiä, testaa sitä linkousta vielä! Sitten konekaupoille ja petivaatteet vein pakkaseen.

Meen nyt pelaan jääkiekkopelin poitsun kanssa! :wave:

Yö ei mennyt hyvin,maissvelli ei sopinut,pienen määrän sai ja nyt pidän tauon sitten likalle siitä ja katson että miten toimia,maitoa menee sen yli litra päivässä joten perunaporkkana velli seuraavaksi kokeiluun kunhan tässä tasaantuu viimeöisestä....
Herkkämahanen pikkunen on,mulla nää edelliset on masun osalta paljon kovempaa tekoa.
No nyt mussukalla on taas hyvä olla kun sai olonsa paremaksi...

Tässä pikkunen mulle yhtä hymyä,tällänen emma on mulle kokoajan,hih,oikein syömisestäkään ei meinaa mitään tulla kun likkaa niin hymyilyttää :heart:

heh,poika nukkuikin vähän yli puol tuntia ja nyt taas ruokalun jälkeen simahtelee. :heart:

ärsyttää kun Vilholla on nyt viime viikkoina alkanut kasvojen ja korvien iho menemään huonoksi.kauheesti pientä ihonväristä ja punertavaa näppyä ja iho kuivuu varsinkin kulmakarvojen, korvien ja suun ympäriltä. vähän epäilen että oisko atooppista ihottumaa mut en sit osaa mennä vannoon. mulla itellähän on ollut lapsesta saakka atooppinen iho niin hieman sen vuoks mietityttää.joku kyllä sanoi että on vaan hormoninäppyjä,mut kuuluuko niihin sit karhentunut ja kuiva ihokin? vai onko sit ihan tyystin muu juttu..no,tarvinnee tämäkin sit varmistaa neuvolasta. vähän aloin jo paniikissa epäilemään maito-allergiaa(korvikkeilla kun mennään),mutta miten se ilmenee,tietääkö kukaan?

ihana auringonpaiste ulkona! harmi että on niin kylmä.sain tuon minipäikkäreiden aikana käytyä läpi 62cm:n vaatteita kaapista ja sit kun uudestaan nukahtaa,laitan ne "käyttöhyllylle", jotkut on varmaan vie liian isoja,ja leveitä ainaskin,mutta paempi jo varautua kun alkaa nuo 56cm:n vaatteet hupenemaan ja 60cm vaatteita on aikas vähän meillä.

noonie, meillä esikoiselle tuli juurikin tällee talviaikaa tuota ihottumaa! Oli silloin n.4kk ja olin juuri alkanut kokeileen soseita. Tein ison virheen ja aloin liian nopeesti antaan eri sortteja, ja jouduinkin kokeuílun alkaa alusta. No, nyt meni taas asian vierestä. Siis ei loppujenlopuksi selvinnyt mikä läiskät aiheutti, niitä tuli vatsaankin, sellaisia peukun kokoisia. Atooppiseksi tuon iho "tuomittiin" ja sai reseptin apobasen punaiseen, sekä pahemmin kuiviin kohtiin muistaakseni jotain kortisonivoidetta, joka auttoi tosi hyvin. Pesuaineet myös myöhemmin aiheutti näppyjä, kun luulin että vois jo siirtyy noihin lidlin pesuaineisiin, mutta ei. KAIKKI pyykit pestävä hajusteettomilla.
Pojalle edelleen herkkä iho ja kuivuu näin talvelle. mUtta ei allergioita.
Meillä tuo ihottuma ja karkeuma oli kylläkin punoittavaa, ei ihan ihon väristä! Sitten pelkät hormooninäpyt oli esikoisella ihonväristä röhelmää, koko otsa täynnä. Tällä juniorilla taas selviä punaisia "finnejä"...
taisi vain sekoittaa sua tää sepustus. Mä oon itekin edelleen ihan pihalla kaikistä näpyistä ja nypyistä, kun ne voi olla merkki jostain tai ei yhtään mistään. :/
Jos vaivaa niin sinuna ottaisin yhteyttä neuvolaan ja käy näyttään! TAI laita kuvaa tänne, jos joku osais sen perusteella sanoo.

vaatteista vielä....meillä mennään jo pääsääntöisesti kokonaan 68cm vaatteilla, on kyllä hirmusesti eroa merkeillä! Hennesin 68cm bodyssa lukee 4-6kuiselle! Ja se on ihan kiree :LOL: Lindexin taas selainen sopiva...tuntuu että kohtahan saa kaivaa 74senttiset esiin :eek:

koitin vähän saada osviittaa pojan painosta ja punnitsin sylissä eilen ja ois n.6kg, ja nyt siis 2,5kk ikää...noin suunnilleen!

Meidän suunnalla oli vain 11 astetta pakkasta ja kävin ulkona kantorepun kanssa käppäilemässä 45 minuuttia. Ihana aurinko!!

Puin pojalle sisävaateiden päälle fleecehaalarin, teddytakin, päähän pipomyssyn + villapipon + hupun, jalkoihin puuvillasukat, villasukat ja äitiyspakkauksen toppatöppöset ja käsiin samat kerrokset. Lisäksi laitoin repun väliin selkää vasten vielä fleecekaulahuivin kolminkerroin. Huhhuh, itselle tuli ainakin vatsahiki ja pojan vatsapuoli oli ihan kuuma kun tultiin kotiin. Pojan kasvot oli mun osittain avatun takin kaulusten sisällä ja poski kaulahuivia vasten, eikä olleet yhtään kylmät kun tultiin kotiin. Vielä pitää fiksata tuota vaatetusasiaa, mutta muuten kyllä oli ihanaa kävellä pakkasessa kädet heiluen :xmas: Otso nukkui koko matkan eikä herännyt edes kotona kun nostin pois kantorepusta.

Kohta saisi kyllä herätä ja olla vähän virkeänä, viime yönä nimittäin valvottiin taas klo 4 saakka, kun poika huuteli ja ähisi ja itkeskeli sängyssä silmät auki. Vissiin hän olisi luonnostaan yövalvoja ja päivänukkuja, kun vuorokausirytmi meinaa väkisin keikahtaa noinpäin.

Heipa hei taas pitkästä aikaa!

Meillä oli tänään neuvolassa käynti. Sara täyttääkin tänään jo kaksi kuukautta. Neidin mitat ovat: pituus 57cm ja painoakin on jo 5490g. Kovasti häntä taas neuvolassa kehuttiin :) Samalla reissulla neuvolatätit rokottivat Saran. Voi reppana, miten paljon hän itki.. Tuntui ihan itsestäkin pahalta :( Mutta onneksi sitten rauhoittui suhtkoht helposti. Nyt hän nukkuu tuolla tyytyväisenä. Nyt Sara on nukkunutkin todella hyvin öisin. Viime viikolla tankkasi kahden tunnin välein. Mutta tänäkin yönä nukkui kuusi ja puoli tuntia yhtä kyytiä ja sitten heräsi syömään vaille viisi ja nukkui vielä puoli yhdeksään. Eli miekin sain nukuttua tosi hyvin :)

Noonie: Meilla Saran hormoninäpyt ovat vihdoinkin häipyneet, mutta iho on edelleenkin karheana. Etenkin posket ovat viela karheat. Meillä siis ainakin karheus johtui hormoninäpyistä. Mutta kannattaa varmaan kysyä neuvolasta, siellä osaavat neuvoa.

Mies lähti Emman kanssa neuvolaan se ois tosiaan sitten se 2kk neuvola.
Minä jäin näiden isompien kanssa kotiin,viitti koko konkkaronkkaa ottaa yhteen neuvolareissuun sentäs mukaan... ilmoittelen mittoja sitten kun likka sieltä palaa taas kotiin...

Mä kärsin sairaan pahasta päänsärystä,ihan aarrgghh olo,mutta kunhan tuo tulee kotia neuvolareissulta niin toivon mukaan muistaa käyä apteekissa hakemassa buranaa,tuun nimittäin hulluksi tän olon kanssa.Kuitenkin sain imrattua tuossa ja wc.ee pesun hoidin tuossa kanssa,vihaan epäsiisteyttä hih...

noonie: Meillä myös just tollasta sun kuvailemaa näppyä ja ihon kuivumista. Neuvolassa tuomitsi sen ihan vaan hormoninäpyksi ja kuivuuskin kuulemma johtuu siitä, että vauvalla se oma rasvantuotanto hakee vielä paikkaansa. Meille sanoi th, että ei kannata kamalasti rasvailla, vaan jos tosi kuivaksi menee (iho halkeilee tms.), kun se rasvailu taas sekoittaa sitä omaa rasvanmuodostusta... Meillä alkaa nyt onneks iho jo olemaan parempi, olikin tosi hurjan näköinen useamman viikon ajan, päänahkakin ihan ruvella :/ . Ristiäiset on reilun viikon päästä, että eiköhän ihan nätti tyttö ole juhlissa ;)... minäkö turhamainen :ashamed: :saint:

Yhteistyössä