11/08 masunkasvattajien murut *tammikuussa*

tietämätön: meillä on tytöllä vähintään viikon tauko aina kakkaamisessa! Joskus olen tuota kuumemittarihommaa tehnyt. En usko että silloin tällöin vielä pahaks oo.

Nyt vaavi tarvii ruokaa, palaillaan!

Nyt on sittenkin vielä vähän aikaa kirjoittaa, kivaa!!
Muistankohan enää mistä kaikesta piti kirjoittaa...

Yöunille menosta oli ainakin ollut juttua. Mayalla ei tosiaan ole minkäänlaista rytmiä tällä hetkellä. Viikko sitten tuntui että oli hyvä yö ja päivä rytmi mutta nyt yöunet ovat olleet tosi huonot. Nukkumaan menee 21-24 välillä, ja oli nukkumaan meno aika mikä tahansa herää aina klo 02 paikkeilla. Sen jälkeen uni on muuttunut tosi huonoks, ähkyy ja kitisee paljon, herää kunnolla taas joskus neljän maissa ja sen jälkeen ei suostu enää takaisin nukkumaan kuin vasta myöhemmin aamupäivällä!! :headwall: Kovasti ollaan yritetty saada vielä aamulla nukkumaan että sais ite vähän yöunia, mutta nyt näyttää siltä että klo 04-08 on vatsantyhjennys-aikaa, sinä aikana tulee kakkaa moneen otteeseen ja kamala vääntö päällä kokoajan... jee...
Tähän mennessä mies on onneks antanut mun nukkua ja vienyt syötön jälkeen Mayan pois mun luota, mutta en tiedä kauan se sitä jaksaa kun saa ite kans jotain 4-5 tuntia vain yöunia, ja on sit päivisin tosi väsynyt (mun mies siis)

Täällä mennään vielä täysimetyksellä ja toiveissa ois voida imettää vielä vuoden!

Nukkuma-asennosta. Täällä ausseissa ollaan tosi tosii tarkkoja siitä miten vauva nukuketaan. Sääntöjä on aivan kamalasti, kätkyt kuoleman välttämistä varten. Neuvolassakin kysytään joka kerta miten päin vauva nukkuu. Mahallaan nukkuminen kielletään kokonaan ja vauvan ois kuulema nukuttava selälleen. Ovat saaneet sen verran pelkoa istutettua muhun etä oon kiltisti totellut ... Tietenkään en todellakaan usko että jos vauvan nukuttaa mahallaan niin se siihen kuolee, mutta oon nyt päättänyt seurata ainakin osaa noista ohjeista joita antavat (jos uteliasuudesta kiinnostaa kattoa niitä ohjeita ne löytyy täältä: http://www.sidsandkids.org/safe_sleeping-parents.html

Me ollaan nyt kapaloitu maya nukkuessa muuten herättää aina ittensä käsillä. Kapaloiminen toimii tosi hyvin.

Vaatteiden väristä
... lahjaksi oon saanut paljon vaaleanpunaista mutta ite oon ostanut enemmän punaista, valkoista, värikästä, jopa tummansinistä (yks ihana huppari jossa on kylä pinkki-vihreä retro kukka eessä). Eniten taitaa olla kuitenkin kirkkaan punaista. Ruskeetakin on, tosin lempibody joka oli ruskea on jäänyt pieneks. en ole ostanut paljoa vaatteita, pitäis ostaa lisää!! Taidankin lähteä selailee sivuja ja laitan linkkiä jos löytyy jotain.

Hauskaa päivänjatkoa kaikille!!
Manna ja Maya 8viikkoa tänään!!

MAITOO:joo samaa rataa shanti vetää kun masussa ollessa,ja mihin munkin rytmi sit meni tietysti..
eikä tää mitään jos nukahtais ees vaik 1-2 aikaa ja saattaa nukahtaakin mut se on kumma et nukahtaa shanti millon vaa ni tasan klo 4 yöllä alkaa herääminen ja kiukku jota jatkuu piiiiitkälle aamun tai jopa 12 asti ja sit nukutaan 6 asti illal niin ey vaan kerran tai 2 herää syömään...

mut onnex vauvat on niin sulosia ni tän jaksaa=)

ja lisää tekee mieli jo..jos vaan ei toi raskaus aika olis niin pitkä ja vaikee.. :saint:

MANNA-mä aina ihastelen tota Mayan nimeä kun meiän shantista piti tulla maya=)se on niin kaunis nimi :heart:

PÖPPIÄINEN-tais sanoa et heillä samaa koko luokkaa ollu kasvu?mä voinkin teiän kasvua sit vähän seurata ni nään mitä voi olla tulossa
=)
nyt siivoomaan...

tuun vaan pikaseen kommentoimaan kuvia:
ERITTÄIN KAUNIIT TYTÖT mannalla ja tietämättömällä!!! Todella suloisia, tulee kauniita naisia...hih, voisinko varailla jo meidän ukkelille ;) :LOL:

ja mannan maya kuvattu hienosti, ihan kuin joku valokuvaamossa kuvattu!! Harrastatteko kuvaamista??

nyt mentävä, tuun illalla paremmin.....

Ihan pikainen moi!

Tänään oon touhunnut jos jotakin, juuri leivoin porkkanakaakun ja pannaria, nyt ootan että mies tulisi kaupasta että sais hilloa pannarin kanssa. Pamperot juttelee ja jokeltelee oikein olan takaa, velliä syövät iltaisin noin 2 dl ennen nukkumaanmenoa ja nukkuvat noin 7-8 tuntia. Mukavasti siis menee. Mutta nyt pannarille ja sit kylvettään pikkusia.

HM jauhosormi

Luminka - Ei ole kun se pienemmälle tarkoitettu ihan... sehän on 4kk asti tämä tutti ja sitten vaihtuu ne isommat... Meillä likat muut ei olekkaan koskaan tuttia käyttäneet ees...kiva kun ees yksi käyttää,niin saa niitäkin ihanuuksia ostella,täytyy vaan aina kattoa isomista kaupoista kun täällä ei kaikissa oikein tuota valikoimaa ole..
Niin kui ?? piti vaan kysyä.. =)

Mä sain tänään vihdoin ja viimein itteni leikkauttamaan hiukseni,nyt on nekin jees taas,täytys vaan laittaa väri,nimittäin huomasin nyt kun hiukset lyheni että meikäläisestä tullut sitten brunette,huom.entinen blondi... miten ihmeessä,onko raskaus tehnyt tepposet tai jotain...
ekaa kun odotin sain luonnonkiharat,toista odotin niin ei mitään ja nyt tää kolmas teki musta bruneten... :LOL:

Pöppiäinen: tuli vaan mieleen ku näyttää samanlaiselta mitä meillä tuo 1v7kk käyttää. Vauvalla tutit (0-6kk) toisennäköisiä jotka siis nyt käytössä. Tosin eipä tullut mieleen et saattavat teillä olla erimerkkiä :whistle: :D

iltaa..
onkin ollut jotenkin kiirus päivä; kotihommien lisäksi (joista osa ihan jäänyt tekemättäkin; ruokana mustaamakkaraa, imuri oottaa imuroijaa, pyykit ei päässyt koneeseen saakka) :LOL: , niin kotihomminen lisäksi tai korvikkeeksi oltiin ensin sukulaistytön synttäreillä, sitten pankissa avattiin vauvalle tili ja laitettiin vuoden kolikot tileille, siellä hurahti TUNTI!! ja sitten ruokakaupassa ja pikaseen lindexin alessa :D ja sitten nyt 18 eteenpäin tuo pikkunen on viihtynyt melkein vaan tissillä...ihme takiainen.

Ja vihreenä kateudesta luen teidän vauvoista jotka nukkuu 7-8tuntia putkeen!! :whistle: Viime yönä meillä ei tosin syöty, mutta tuttia sai laittaan tunnin välein suuhun...

sitten tuli perjantaille "tarjous" josta ei melkein viittis kieltäytyä...ystävä pyytelin jos viihteelle mentäs, jokohan sitä uskaltais? Pitäs vaan pullojutut treenata ensin. Ois se vaan kiva mennäkin.

ja muuten, kakkajuttuja tulee, tai ei ole tullut. Ei ole tullut vauvalla kakka kolmeen päivään, millä mä nyt saisin sen kakkaan, voi mennä yökin paremmin.*alkaa jumppaan ukkelin kanssa*

Helmi: mekin tänään vauvalle tili avattiin.

Päivä menikin kaupungilla ja sieltä kun tultiin niin nukahdin sohvalle ja nukuin nelisen tuntia siinä. Käytiin sit kaupassa ja ajaa tolla mun autolla millä ei ole ajattu melkein kuukauteen ja nyt kun mies keskiviikkona lähtee töihin ja esikoinen hoitoon niin ois hyvä päästä liikkuun. Kyllä se oli aika jäässä mut hyvin lähti käyntiin jne.
Huomenna lähetään aamusta taas uimaan ja sit anoppilaan syömään ja sit päiväunien jälkeen luistelemaan.

Minä oon tuota vellien aloittelua miettinyt että miten sen sit oikein aloittaa, pikkuhiljaa totuttelemaan vai miten? Meillä syödään 1,5-2h välein 150ml maitoa ja yöllä 4-6 tunnin välein 200ml kerralla, musta toi on jo aika paljon ja kun noi välit on päivällä noin lyhkäset.

nonni, nyt ois pienempikin ukkeli unilla, vaan saa nähdä kuinka kauan, kun havahtuu ekan kerran ja huomaa ettei äiti ookkaan vieressä.. :heart:
Vein sänkyyn ja oli niin valmiiksi sopivan väsynen että nukahti saman tien. Järkkäilin siinä samalla pieneksi jääneet vaatteet ja sormet syyhyää jo laittaan niitä myyntiin. Kunhan saa kestovaipat ja mammavaatteet myydyksi, niin sitten keskityn laittaan poikien pienet vaatteet huutikseen. Mitä kaikkee ihanaa saakaan taas niillä rahoilla =) =)

Mä oon muuten ottanut tuon -04 äp:n vanuhaalarin meille unihaalariksi! :LOL: Kun tuolla yläkerrassa saattaa yön aikana tulla vilposta, etenkin kun kattila sammuilee (tosin nyt siellä jo 2 sähköpatteria lisänä)Se on aika kätsy, kun siinä on se huppu, niin tutti pysyy paremmin suussa, kun tukee siihen huppuun...Ja muutenkin kun tuo jo möyryää ittensä peittojen alta, niin ompa lämpösessä.

Heip.

Olipas yö... Oskari parka oli vähän masuvaivainen eikä omaan sänkyynsä rauhoittunut, joten otin toisen viereen nukkumaan. Pieni poika pieri kun aikamies konsanaan!!! Masullaan sitten viihtyi. Minä taas en osaa nukkua jos joku vieressä tuhisee, joten olen suurimman osan yöstä vaan katsellut nukkuvaa pientä ukkeliani. Kun lopulta Oskari unenpäästä kiinni sai niin nukkui kyllä tosi hyvin. Wilma on tuhissut omassa sängyssään koko yön.

Tänään tulee mun sisko poikansa kanssa kylään. Ajattelin eka että imuroin mutta ei täällä nyt niin likaista ole, eli taidan lykätä sitä askaretta. Mutta pinnat pyyhin ja vessat pitää pestä. Siinäkin ihan riittämiin. Vaunulenkille ajattelin tänään myös mennä, mittari näyttää -11, eli ihan sopiva. Eilen en ollutkaan vauvojen kanssa ulkona, eli tänään pitää mennä.

Vaatteiden väreistä on ollut juttua, meillä on aika kattava väriskaala tuolla laatikossa... Oskarilla on jonkin verran sitä vaaleansinistä, lähinnä ulko- ja välivaatteissa, sitten löytyy valkoista, harmaata, ruskeata, vihreetä ja keltaista... Eli aikas paljon. Kyllä yritän aina valkata vaatteet niin että jotenkuten yhteen sopivat. Wilmalla on sitten sitä vaaleanpunaista (ei voi vastustaa kun ei ole aiemmin sellaista saanut ostella...), punaista, keltaista ja ruskeeta. Noiden poikien jälkeen on kiva ostella vähän tuollaisia prinsessajuttuja ja sööttejä asioita. Juuri alesta ostin Wiltsulle sellasen söötin punaisen plyyshisen liivimekon jossa oransseja somisteita. Se oli söötti. Jospa tänään saisin pikkuystävistä kuvia niin voin tännekin laittaa... Itelle yritän valita myös aina siisitä vaatetta päälle, tykkään neuleista ja niitä sitten somistan esim. kaulahuiveilla tai kaulakoruilla. Tykkään aika klassisesta tyylistä. Mies pukeutuu melkolailla sporttisesti, verkkaria kuluu... Ilves-fleece on ollut kovassa käytössä, johtuu myös siitä että mies valmentaa Ilveksessä... :LOL: Eli kun noista joukkuejutuista ollut puhetta niin täällä siis on yksi Ilves-perhe... Teki mieli Oskarillekin ostaa Ilveksen verkkariasu, mutta oli aikas tyyris niin jäi kauppaan!

Mut nyt meen pesulle ja siivoilemaan ennekuin vieraat tulevat. Mukavaa päivänjatkoa!

HM ja pikkupaviaanit :D

Huomenta

Yö meillä meni hienosti,ihan jees juttu.Tänään mietin että vois vaikka siivoilla taas kämpän,tytöt päätti jo mennä pihalle tuossa ja ohhoh kun haukotuttaa,hih,no eiköhän tässä kahvin kanssa herää pikkuhiljaa taasen...
Emma tutii tuolla ja varmaan herää viimeistään ylös kun alan sitä siivous rumbaa tekee...
:wave:

huomenta, aamukahvia olis pannu puolillaan =)
Esikoisen kanssa herättiin 9.45 :eek: (ja huomenna pitäis sitten oppia taas herään, kun tarhapäivä..) ja pienin ja isoin mies nukkuu edelleen.

Alkuyöstä oli taas huutokonsertti, eli kun laitoin illalla nukkuun, nukkui niin että juuri kun sain itse unenpäästä kiinni, niin uto heräs, ja sitä pieremisen määrää! Näki että sattui, ja jotain 1-2tuntia sitä kesti, kannoin välillä ja koitin röytäyttää, ja hoitopöydällä hieroin ja jumppasin jaloista, pieruja tuli, mutta se kauankaivattu kakka, on tulematta :/ 4.päivä jo, normaalisti tulee 1-2päivän välein...Muistelen kun rotarokotteesta sanottiin että jos ummetusta tulee, niin otettava yhteys ettei ole suolet jotenkin menneet "sisäkkäin" tms. Mutta siitä rokotteestahan jo varmaan 2viikkoa!! Eikai tää nyt enää siihen liity???

helmi

ainiin, on tänään loppiainen ja loppiaisrieha tuossa viereisessä jäähallissa, joten sinne käpsytellään muutaman tunnin päästä, pääsee esikoinen harjotteleen luistimilla ja kai siellä on narunvetoa ym. taas =)
Tarkoitus oli että sitä ennen mentäis tuohon järvenjäälle, isi pääsis pilkille ja me muutenvaan ulkoileen, mutta kun meni niin pitkään tää meidän herääminen, niin ei taideta ehtiä.

Jee, vauva vetäisi eilen ennätysunet, 7,5h! Saatiin vähän ennen kahtatoista unille, 7.15 oli herätys =) Ihana kun sai nukkua! Tosin ite kävin 2 kertaa vessassa, joinkohan illalla liikaa vettä :whistle:

helmi: Mullaki ois tarkoitus lähteä viikonloppuna käymään viihteellä. Jollei ipanat tuu kipeiks. Meillä mies aika hyvästi kipeä vieläkin, nyt esikoisella nenä vähän vuotaa ja yskii... Ou nice!

Mun pikkusisko tulee tänään yöksi, on isoneiti innoissaan kun kohta ovesta tulee sisään :D Ihan hulluna tykkää tädistään :heart:

vaatteiden väreistä:Isommalla on vähän kaiken väristä, mut tykkään lilasta ja ruskeasta eniten! Vauvalla paljon vaalenpunaista... Mielestäni vauvana menee vielä v.pun, mut isompana en tykkää laittaa enää :( Sit on ruskeaa ja punaista sekä valkoista.

Ja tarkoitus oli käydä aamupäivästä jo ulkona, mutta vaavi tuhisee vieläkin yöunillaan! Sit tulee jo esikoisen päikkäriaika joten jää iltapäivään! Täällä ei ole pakkasta kuin 1,5 astetta joten ihanan lämmin eiliseen -10 verrattuna =)

Nyt isompi tyttö riehuu liikaa koneen päällä, lopettelen siis...

nukkuma asennoista..meillä poika nukkuu hyvin ainoastaan masullaan, heräilee koko ajan jos muussa asennossa nukuttaa. näin kaikki muutkin lapset nukkuneet . kieltämättä käyn hysteerisenä koko ajan katsomassa hengittääkö toinen :ashamed:
tuota kapaloa vois tietty koklata..

manhis ja poika, joka torstaina jo 2kk, mihin tämä aika menee..

Luminka - Miksi et halua laittaa isomalle vaaleanpunaista,sehän on oikein prinsessojen väri...
Meillä tuolle 6v ei oikein sovi vaal.pun siksi en hirveesti sille vaaeanpunaista osta...

Mä sain siivouksen tehtyy... onneksi,enää nyt sitten pyykkivuori...

Tässä 4v likkani ja emmaseni...

Meillä vaatteissa nyt on pääsääntöisesti punaista, mutta löytyy muitakin värejä.

Milkaa nukutamme kyljellään, selällään ja mahallaan. Mahallaan nukkuu parhaiten.

Eilen kävin ladylinella siskon kanssa. Sisko lähti sinne tutustumaan. Oltiin tunti salilla ennen RVP-tuntia (Reisi-Vatsa-Pakarat). Olen ajatellut joka toinen päivä käydä ladylinella. Joko tunti salilla+jumppatunti tai sitten 2xjumppa. Mutta oon kyllä miettinyt sitäkin, että kävisin joka päivä tunnin salilla, kun vien tytöt klo 9 päiväkotiin.

Huomenna meidän tytöt Milkaa vaille lähteevät päiväkotiin. Mitenkähän mie siihenkin totun, koska tähän asti ovat olleet kotona.

Milka on kyllä kiltti neiti. Nukkuu yöt aivan mahtavasti. Ei voi äiti valittaa, että nukkuu huonosti. Eilenkin meni klo 23 nukkumaan ja 7.30 annoin seuraavan kerran maitoa.

Mutta nyt laittaa pyykkiä peseytyy pitkästä aikaa.

- Red Dragon & Milka 2kk1päivä :heart: -

Nyt näyttää Otsolle muodostuneen uusi nukkumisrytmi muutaman rikkonaisen huutokonserttiyön jälkeen. Taisi olla meneillään joku kasvupyrähdys, kun parina iltana oli 2 tunnin välein tankkausta. Nyt tuntuu että maitoakin nousee paljon enemmän taas ja syöttövälit on palanneet 3-5 tuntiin. Nukkumaan on mennyt klo 22 ja syönyt klo 02, ja sitten nukkunut klo 7 saakka ja aamusyönnin ja laululeikkien jälkeen vielä päiväunet (tai yöunen jatkot) klo 8:30-11:30.

Tein myöhästyneen uudenvuodenlupauksen omaa ja Otson hyvinvointia silmällä pitäen, että en syö imetyksen aikana enää ollenkaan suklaata. Huomasin yhtäkkiä, että tuppasin joka ilta napostelemaan suklaata ja aloin epäillä että se aiheuttaa pojalle vatsanväänteitä. Nyt varmaan ajattelette siellä, että "daa :headwall: nytkö vasta tuli tuollainen mieleen..." :| Omille vatsamakkaroillekin on tietty ihan hyväksi jättää suklaat kaupan hyllyyn.

Me lupauduttiin Otson kanssa mukaan rokotetutkimukseen, jossa testataan uutta aivokalvotulehdusrokotetta. Siinä annetaan tuo testirokote (tai sitten ei, jos on mukana kontrolliryhmässä ) + tavalliset rokotteet (DTaP-IPV-HBV-Hib) ja sitten pidetään oirepäiväkirjaa. Nuo rokotteet annetaan 2, 4 ja 6 kk iässä, kun normaali rokotusohjelma olisi 3, 5 ja 12 kk. Vissiin tuossa testataan pääasiassa, sopiiko tuo aivokalvotulehdusrokote yhteen tavallisen rokotusohjelman kanssa (ovat jo aiemmin testanneet tuon rokotetteen tehoa ja turvallisuutta yksistään).

Vähän mietitytti, kun etukäteen sanottiin että voi tulla 1-2 päivän kestävää kuumetta ja pistospaikan punotusta, mutta toisaalta tavallisen rokotusohjelman rokotteetkin kai voi aiheuttaa reaktioita. Itse toimin työkseni tutkijana ja näen tärkeänä vapaaehtoisten osallistumisen tutkimuksiin, ja yhden lapsen äidin on varmasti helpompi seurailla oireita ja hoitaa kuumeista lasta kuin sellaisen, jolla on lisäksi kotona vanhempia lapsia. Yritän tässä selitellä miksi altistan lapseni tuolle lisärokotteelle... vissiin vielä vähän siis mietityttää tuo osallistuminen. Te joilla on vanhempia lapsia, muistatteko tuliko lapsillenne jotain reaktioita rokotusista?

Yhteistyössä