11/08 masunkasvattajien murut *joulukuussa*

Moi!

Tänään oltiin 2+- kerhon kahveilla päivällä, kyllä vaan nuo muiden ihmisten tapaamiset kummasti piristää. Helmi, ensi tiistaina olis Ideaparkissa glögittelyä, pääsetkö mukaan?

Liekö nyt niin että tuo Cuplaton on tehnyt taikansa koska meillä ne hurjimmat vatsanvääntämiset on nyt jäänyt pois (koputtaa puuta...). Mutta on tosi ihana olo kun vauvojen kanssa voi seurustella ilman että huutavat korvia raastavasti koko ajan. Miten teillä muilla vauvat valvoo? Meillä on tullut nyt sellainen "rytmi" että yöunilta herättyä Wilma ja Oskari valvovat ehkä tunnin, puolitoista ja sitten nukahtavat. Toinen valvontasessio on ihan illasta, saattavat parikin tuntia jaksaa kukkua ylhäällä, mutta sen jälkeen sitten tuntuu yöuni maittavan hyvin. Eli varsin mukava rytmi. Yöllä saan ajoittain aika kivasti itekin nukuttua, tosin viime yönä Oskari tankkaili parin tunnin välein. possu. :LOL: :heart:

Jaa, mun tarvii mennä auttaan miestä, se lähtee raijaamaan tuota rikkinäistä pesukonetta kellariin. Yritän vielä illalla päästä kurkkaamaan kuulumiset.

HM ja kivan masuvaivattomat minipossut
 
Täällä tohinalla laitellan tulevia ristiäisiä!! toivotaan että kaikki menee hyvin!! Veronpalautukset kävin tuhlailemassa tänään, ostin issommille lapsille ne paremmat ja kalliit lahjat niin nyt ei tarvitse enää kun niitä pieniä paketteja ostella:) Kuinka paljon te muut ostelette lahjoja?Minä nyt ajattelin että yksi parempi lahja ja 3 pienempää, leluja tulee osteltua.. melkosta huisketta tämä aika.. Vaavin kanssa kävin tänään kaupalla ja hyvin meni!!! Tuntuu että välillä tämä mökki on ihan kaaoksessa vaikka KOKO ajan sitä yritän raikata.. :) JA SITÄ TAAS LÄHDEN JATKAMAAN;)
 
heippa...
pappi kävi, nimi on nyt sitten päätetty lopullisesti =) ainoa asia kun jäi mietityttään; nuo virret..otettiin jumalan kämmenellä ja suojelusenkeli. Molemma kauniita etenkin tuo jälkimmäinen, mutta on vaan sellanen joka alkaa aina poruttaan..olis ehkä kannattanut valita joku muu. :D
Ollaan ylhäällä poikien huoneessa, miehet rakentelee legoilla ja pikkumies köllittelee vieressä. :heart:

HM, meinasin jo laittaa että tulen, mutta sitten mietin mitä kummaa olikaan tiistaissa..niin esikoisen joulujuhla...joten taitaa taas jäädä väliin, harmi!!

nyt iltateetä laittaan!!
 
Alkuperäinen kirjoittaja Luminka:
Anzkuli: Mulla kans on mennyt huutiksessa äippävaatteita hyvin kaupaksi! Vielä ois jotain kesäisiä jäljellä mutta eipä niitä kukaan taida tähän aikaan vuodesta ostaa...

Nyt vauva taitaa kaivata ruokaa...
Mie sain kaupaks kahdet caprihousut nyt... Ihmettelin itekki!! :D

Muita kuulumisia ja kommentteja illemmalla...
 
helmi: mä en muista enää mitkä virret meillä tulee olemaan. Esikoisen ristiäisissä sai pidätellä itkua todenteolla. Jos oisin aloittanut, ois ollut mahdotonta lopettaa.. Meillä äippä ainakin tuntui niiskuttavan :snotty:

Hari Mao: Kiva että teillä helpottunut pienten masuongelmat :hug: =)
 
ristiäisvirsistä...toi suojelusenkeli on kyl oikein porulaulu...meillä sunnuntaina lauletaan jumalan kämmenellä ja ystävä sä lapsien..on kyl sekin porulaulu, mulla tulee itku aina siinä kohtaa kun tulee "siunaa äitiä ja isää, heille elinpäivää lisää"....
 
No niin!

Imetyksestä: Tällä hetkellä täysimetän. Maitoa tulee tosi paljon ja pakastimeen oon saanu lypsettyä omaa maitoa talteen. Kaks kertaa on isi antanu pullolla sit omaa maitoa kun oon käyny kaupungilla. Mie tykkään imettää ja sujuu hyvin! Esikoistaki imetin reilun vuoden, hänen kanssaan vähän alku tökki, mutta loppuaika sujui sit tosi mukavasti. Toivottavasti saan leeviäki imettää yhtä kauan!

Painosta: miulla on 10 kiloa lähteny ja 5 on vielä jäljellä. Herkkuja uppoaa myös tällä mammalla ihan mahottomasti. Kauhea makeanhimo on jatkuvasti! Nyt aattelin että en painoa ajattelekka ennen vuoden vaihdetta. Sit joulun ja ristiäisten jälkeen rupeen vähän rajoittamaan tuota herkuttelua... Sitten palataan arkeen!

Maotao: Miullaki on välillä jotenki syyllinen olo siitä kun vauva on tosi helppo tapaus. Meillä toistaseks ainaki sujuu kaikki niin hyvin, että ei oikeestaan paremmin voi sujua. Meillä syödään ja nukutaan hyvin, ei juurika itkeskellä, ei oo mahavaivoja... Pitää nyt vaan nauttia tilanteesta täysin rinnoin (kirjaimellisesti! :D ), tilanteet voi kuitenki vauvojen kans muuttua niin nopeasti.

Möökö kyseli vauvan nukkumisesta: meillä leevi nukkuu omassa sängyssään, mie en osaa nukkua oikeen jos vauva on vieressä. Sairaalassa leevi oli miulla vieressä melkein koko ajan, oli helpompi syöttää.

HariMao: meillä menee "rytmi" suunnilleen näin: illalla leevi käy nukkumaan 21-22 välillä, eka unipätkä on viitisen tuntia ja toinen nelisen tuntia. Sit onki aamu ja noustaan ylös. Aamulla leevi jaksaa valvoa tunnin, maksimissaan 1,5 tuntia ja sit jatkaa unia ensin meidän sängyn päällä ja sit vielä vaunuissa - 2-3 tuntia kaikkiaan. Sit valvoo 1-2 tuntia ja nukkuu 1-2 tuntia. Illan sit pääasiassa valvoo - 4-5 tuntia - torkahdellen ehkä välillä. Ja tankkaa samalla mahottomasti tissillä, sit jaksaa taas nukkua yöllä! Valveilläoloaikaa tulee vuorokauteen n. 7-8 tuntia.

Tänään aamulla ulkoilin poikien kans lähipuistossa. Huono sää oli ja nuutti ja yks puistokaveri olivat molemmat natisevalla tuulella. Mammoilla sit hieman levottomat jutut - levottomat yöt takana! :D

Iltapäivällä oli neuvola. Meidän ukko on kasvanu aivan hurjasti!! Pituutta oli nyt 57 cm (syntymäpituus 50cm) ja painoa nyt 4830g (syntyessä 3850g). Eli 7 cm ja melkein 1000g tullu neljään viikkoon!! Nuutilla oli eka neuvolassa tullu n. 200g ja 3 cm. Ilmankos tuntuu että ei vaatteet enää mahu leeville päälle ja muutenki on niin ison tuntunen. Mutta ihana kun ei tällä kertaa tarvii (ainaka nyt alkuun) huolehtia tuosta painon noususta. Yläkäyrillä menee pituus ja paino, mutta sopusuhtaisesti kuitenki! Tuli hyvä mieli käynnistä!! Meillä on aivan ihana tuo neuvolan tätiki!

Illasta kävin prismalla miehen siskon kans. Normaalit ruokaostokset tein, kinkun ostin jouluks ja joululahjat muksuille. Itelleni vielä sen mauri kunnaksen uusimman. Ihan törkeesti meni rahaa!!!! Mutta tulipahan käytyä. :)

Mutta nyt leeviä syöttämään! Öitä!!

Anzkuli ja Leevi 3 vkoa ja 6 pv
 
iltaa vielä täältäkin! ai että kun ihania kuvia ootte muksuistanne leidit laittaneet! =)
ja niitä HYVIÄ kuulumisia kannattaa ehdottomasti kertoa täällä ettei ihan murheitten laaksoksi mene ja joku vielä luule että raskaus- ja vauva-ajat ois pelkkää itkua ja hammastenkiristelyä! (vaikka nyt niitä on vähän liikaa välillä mulla ollutkin)
tänään olin tosiaan n.viidestä puol 9 omissa menoissa, kokouksessa ja syömässä pikkujouluissa. ja hienosti oli miehet pärjänneet kotona,ei ainakaan tuo vilho mua yhtään kaivannut,nyyh ;) mutta kyllä sen huomaa kun nyt illan meni siis korvikkeella että ihan eri mies on,rauhallisempi ja nukkuu paaaaaaaaaljon enemmän. ja mieski sit tuumas että ihan mun oman mielenterveydenkin kannalta on hyvä etten yritä kärvistellä ton maitoasian kanssa,sanoo sit neuvolassa mitä sanovat. vähän on jo helpompi olo :) ja kyllä auttoi tuo pois kotoa oleminenkin olotilaan vaikka olikin pahaa ruokaa ja tylsä kokous :LOL: mutta ainakin näki pitkästä aikaa kavereita hetken ja join jopa yhden lasin punaviiniä,viimeks maaliskuussa tuli otettua mitään!!
mut joo nyt nukkumaan,ihan karsee väsy

noonie+ vilho 2vkoa perjantaiaamuna (klo 04.56 :) )
 
Emma herätti mut kyllä ylös mutta pisti sitten kuitenkin omat silmänsä kiinni takaisin... :D
No eiköhän se tuolta kohta herää,mä kuitenkin olen jo valmiudessa :D

Tää flunssa sais alkaa jo helpottaa,aikamoinen virus on sen kyllä sanon,tää yskä on oikeastaan se pahin.

Emma on tänään 1kk tasan.Tai tulee tuossa 6:29.Niin se aika vaan kuluu... jännää miten on neidille pituutta tullut,kun neidillä on neuvolalääkäri ensiviikolla..Ainakin painoa on tullut,sen kyllä tunteekin.

 
huomenta mammat! =)
Hyvin nukuttu yö takana, puoli viiden aikaan kun tuo tankkas toista kertaa olin jo niin virkee että aloin lueskeleen tuoretta perhe-lehtee, nukahdin sitten ennen kuutta vielä ja seittemältä ylös kun esikoinen piti tarhaan viedä. Pikkumies vain jatkoi uniaan vaikka puin ja tarhallakin käytiin ja edelleen kaukalossa tuhisee...
jees, saa äiti juoda kahvit ennen imetystuokioo! :D
Nuha selkeesti jo helpottaa, heti kun saa imettyy räkää pois, aivastelee myös siinä samalla kovin, joten oikeen kunnon satsit tavaraa tursuaa nenästä...(ja taas niin kivat puheenaiheet) :LOL:

Tänään suunnitteilla vaunulenkki keskustaan asioille, ostaan tarvikkeita ristiäisiin...laitan kupit jo valmiiksi ja kaikkee minkä voi laittaa. Niin ja iltapäivällä lielahteen kukkakaupoille ja kone huoltoon, nyyh! kirjoteltava siis sen edestä nyt päivällä...

NIIN ja tärkein meinas unohtua, minusta tuli siis 4vuotta sitten äiti :heart: Voi miten äkkiä aika on hurahtanut, iso poika jo...illalla saa meiltä lahjan, hommattiin jo kesällä anttilan alesta disneyn dvd-boxi missä mm.autot, nemoa etsimässä, monsterit oy
Hih, taktikointia, että saadaan rauhassa laiteltua ristiäisiä!! :saint:

helmi
 
Huomenta!
täällä vasta heräiltiin |O kuitenkin nukuttu aika hyvin..tänään lähdetään pojun kanssa mummilaan eka kertaa,mun vanhemmat asuu 200 km päässä,mukavaa päästää sielläkin käymään ku harvoin näemme muutenkin :) poika jo kuukauden ikäinen tänään,aika menee kuin siivillä.Meillä on ristiäiset 3.1.2009,meikän syntymäpäivänä :) nimi ei ole ihan vielä lukkoon lyöty,mut eiköhän se pian selviä.
Mies laittoi töistä viestiä, että oli saanut pakkolomalapun 90pvää,millä me nyt pärjätään:(
Lähden nyt pettaileen pedit ja laittaan vähän ripsaria itelle,että piristyy tähän päivään..
 
Huomenta!

Täällä ollaan ihan fiiliksissä, kun viikonloppu edessä ja muutkin perheenjäsenet vapaalla :D
Pikku-ukon kanssa ajattelin lähteä vaunulenkille, ihanaa kun eilen tein viikkosiivouksen, pyykkäsin ja leivoin urakalla niin tänään saa vaan ottaa rennosti. Kaupolle mennään juniorin ja miehen kanssa kunhan mies kotiutuu töistä.

Imetyksestä oli juttua. Meillä on pikkumies täysimetyksellä, hyvin on sujunut alusta alkaen ja maitoa riittää. Syö n. kolmen tunnin välein ja 15-20 min. kerrallaan. Vatsavaivoja on ollut jonkun verran, nyt huomattavasti rauhallisempi kun aloitettiin rela-tipat - oli meinaan sammastakin pikkumiehen suussa. Tuo Rela on ihan huippu! Ihana nähdä miten se alkoi jo vuorokauden kuluttua vaikuttaa eikä enää pikkuinen vääntelehtinyt tuskissaan... :)

Painoa tuli minulle n. 10 kg, josta ehkä pari jäljellä. Muuten olen omissa mitoissani, mutta vatsa ei ole palautunut :( Hirvee löysä kasa. Saapa nähdä lähteekö se ikinä, kai ikäkin jo vaikuttaa eikä palautuminen tapahdu niin nopeesti kuin silloin parikymppisenä.

Noonie: Aika osuvasti oli miehesi kommentoinut tuota imetysjuttua. Olen ihan samaa mieltä, että itsesi ja oman mielenterveytesi kannalta korviketta vaan kehiin, jos poikasi on siten tyytyväisempi :) Mullakaan ei imetys esikoisen kohdalla sujunut kovin hyvin ja aikani taisteltuani luovuin siitä kokonaan. Se olikin kaikille helpotus eikä mielestäni tee kenestäkään huonompaa äitiä vaikka lapsi kasvaisikin korvikkeella. Niin päätin nytkin, että jos imetys ei kohtuudella suju, siirrytään korvikkeisiin. Osaimetyskin on kova sana! Voimia ja :hug:
 
Nyt ois täytekakkupohja paistettu, eli kaikki paistettavat nyt tehty :D Huomenna täytän ja sunnuntaina kuorrutan.

Aloittelin vähän siivousta ettei huomiselle jäis niin paljoa hommaa.
Vessan lattia pesin ja huh kun oli pölyä! Hyvä kun voi ihan vesiletkulla pestä niin et tarvii luutulla hinkuttaa :D Roskiskaapin pesin myös vaikkei sinne nyt vieraat mee kurkkimaan mut parempi olla seki siistinä kun joutuu kuitenkin sinne roskia,papereita ym. kastepäivänä sullomaan!

Tänään ois kaupassakäynti vielä iltapäivällä. Ei varmaan ketään ole ku huomenna kaikki paikat kiinni :whistle: :kieh:

Nyt vaipanvaihtoon :wave:
 
Noonie:
Tuo on totta, että vauva väsyy pitkästä imetyksestä, ja siitä aiheutuu taas se ettei imeminen ole tehokasta ja vatsaa taas menee liian vähän ruokaa. Lääkäri sanoi meille, että tosiaan se 20 minuutissa pitää homman olla ohi. Siinä ajassa vauvan pitäisi saada kerta-annos syötyä alas.
Tämä siis meillä ihan tuoreessa tiedossa, koska jouduimme tosiaan meidän vauvan kanssa sairaalaan kuivumisen takia, kun neiti tissutteli kans välillä reilua puolta tuntia, nukahti rinnalle jne. Lopulta oltiin siinä pisteessä, ettei se sitten sieltä rinnasta ollut saanut ruokaa alkuunkaan riittävästi ja paino laski ja neiti veti huonoon kuntoon. :'(
Nyt sitten meillä ollaan pulloruokinnalla, kun piti kontrolloida, että vatsaan meni 80ml kolmen tunnin välein, ja aina piti ruokailu saada 20 min tehtyä.
Olipa aika kellottamista. Ja missään noissa ei onnistuttu alkuun! Syötiin hitaasti ja vetelästi, ja aina liian vähän.
Mutta siis minä sain sanoa hyvästit imetykselle tällä kertaa. Surettaa vähän, mutta pääasia että lapsi kasvaa, ehdittiin vähän jo säikähtää.

Huvittavaa on, että kolmatta lasta tässä kasvatan, ja aina ei voi tietää miten niiden kanssa menee. Tuo maidon vähyys tuli mulle ihan yllätyksenä!

 
hepskukkuu..
Nyt on kahvikupit laitettu valmiiksi. Peittelin vielä leivinliinoilla, jottei kukaan rähmäkäpälä menisi sorkkimaan.
Sitten käytiin vaunuttelemassa, ostin pojalle paketin yksiltä isoisovanhemmilta; housut ja pari t-paitaa alesta, sukkikset ja 2 autot-palapeliä...ja tasan 30euroa! =)
Sitten joulukalenteriin ostin viikonlopun yllärit....kaiken karkinsyömisen jälkeen: hammasharjan saa huomenna ja su hammastahnan!!! :LOL:
Nyt vauveli nukkuu vielä takapihalla, kohta saakin mennä hakeen esikoista hoidosta.

Meinaan varmaan kanssa tänään tehdä poitsun synttärikakkua varten pohjan ja huomenna täyttää...
 
Tänään onki ollu lupsakka mukava päivä. Eilen illalla leevi taas tankkaili hyvin ja nukkui sit ekan pätkän 6 tuntia! Vasta 3.30 noustiin syömään (kyllä taas meinas pudota silmät päästä mammalla!!). Alkuyö meni melko levottomasti, pikkumies öris ja röhki ihan mahottomasti. Liekö sit ollu vähän nenä tukossa kun aamulla tuli sit räkäpalleroita - hyvä kun tulivat pois!

Puol kasilta taas ukkeli heräs ja jatko unia sit puol ysiltä. Myö alettiin siivoamaan, oli lakanan vaihtoa ja joka paikka kauheessa sotkussa. Mutta ei menny urakkaan kuin 1,5 tuntia, oltiin tehokkaita ja puhasta tuli! Nuutti meni sit siivouksen jälkeen omiin leikkeihin ja myö saatiin isin kans ihan rauhassa hieman huokaista. Mie tein rästihommia pois...kummasti kertyy kaikkee pientä tehtävää. Leevi nukkui 2,5 tuntia, söi ja jatkoi unia ja nukkui vielä 2 h!!!! Ihmeelliset unenlahjat! Mie kävin postissa ja laitteli facebookin valokuvia ja muuta pientä...

Nyt alkaa kuulemma pienen pojan silmät taas luppasta. Pitää antaa tissiä, lähtevät kuulemma isi ja pojat hieman kävelylle (Ihmeiden aika ei ole ohi!). Mie vetäydyn sit hetkiseks pötkölleen!

Ainiin! Törmäsin serkkuun tuossa käytävässä ja hän pyyteli miuta huomenna tuohon paikalliseen baariin kuuntelemaan bändiä. Lupas kuulemma maksaa miut sisään ja tarjota parit oluset vauvan kunniaks vielä! :) Isiltä on lupa anottu ja myönnetty, pitää vielä kattoa miten ens yö menee että oonko miten väsyny. Kiva ois kyllä käydä ees pikkusen tuulettumassa. Ja pari olutta varmaan voisin ottaakki, jos leevin syöttö on vasta aamuyöstä. Ja voinhan varalta lähtiessä lypsää pulloon maitoa jos herääki aikasemmin syömään niin annan sit varalta pullolla...tai isi saa nousta antamaan! :D No, pitää kattoa vielä!

Anzkuli ja Leevi 4 vkoa
 
Moi

Täälläon aamupäivä siivottu ja kaupoilla käyty ostelemassa kaiken näköistä, miehelläkin vapaa päivä. Nyt mies treeneissä ja mulla täällä molemmat pojat nukkumassa päiväunia.
Huomenna ois sit ne ristiäiet ja pikkujoulut. ENsi yön saan kuulema nukkua yläkerrassa pojan kanssa kahden ja mies ottaa patjan alakertaan olohuoneeseen ja hoitaa Leevin syötöt. Pitää kuulema nukkua että jaksan pikkujouluissa =)
Huomista varten kaikki on valmiina jo joten saa huokasista ja ottaa levon kannalta loppupäivän.

keiju ja pojat
 

Yhteistyössä