11/08 masunkasvattajien murut *joulukuussa*

Huomenta!

Jälleen hyvä yö takana, jee! Illalla Oskarilla tosin kovai vatsanväänteitä, mutta rupesin tässä kovasti funtsiin sellaista että kun tuo herra saattaa hyvinkin syödä parikin desiä maitoa kerralla ja välillä parinkin tunnin välein niin vatsanväänteet saattaa tietty siitäkin johtua. Mutta herra ei rauhoitu ja nukahda jollei saa kunnolla tankata. Siksipä ajattelin että aloitan hälle vellit varmaan melko aikasin, Artturille ja Kasperillekin olen antanut jo 3- kuisena velliä. Jospa sillä sitten tuo masu täyttyisi paremmin.

Helmi, keskiviikkona pipareiden tapaaminen, oletko tulossa? Vapriikkia ovat rouvat ehdotelleet...

Pian iskee joulupaniikki... mä en oikeestaan ole tehnyt kotona yhtikäs mitään!!! Pitäsi kait piakkoin alkaa jotain puuhastelemaan, tänä vuonna kun vietämme joulun meillä mummolan sijasta. Mummu ja pappa tulevat tänne. Voi kamala, pitänee siivota vaikka jjo tänään...

Nyt Oskari tuolla vaativasti ähkii (jumppailee tuolla meidän sängyllä), tarvinnee mennä viihdyttämään! Hyvää alkanutta viikkoa!

HM sekä Wiltsu ja Osku

Keiju - Paranemisia.Mulla oli flunssa tuossa kanssa,mutta meni onneksi ohi ilman antibiootteja...

Mä laihdun näyttävästi silmissä.. nyt tippuu todellakin pujamankin housut jo jalasta,taidan tarvii henkselit.. järkkyy olen tosiaan päässyt kokoon 34 takaisin...

Emma aamusella ;) eli menopäällä :heart:

manna: Tässä on toinen ohje, jolla olen myös tehnyt. Itse noita mausteita laitan vähän enemmän kuin mitä on ohjeessa, sekä jauhoja.

Paraisten piparkakut

1 dl siirappia
2 tl kanelia
2 tl inkivääriä
2 tl neilikkaa
2 tl pomeranssinkuorta

250 g voita
2 ¼ dl sokeria
1 muna
6 dl puolikarkeita vehnäjauhoja
2 tl soodaa

Kiehauta siirappi ja mausteet kattilassa. Vatkaa voi ja sokeri vaahdoksi ja lisää jäähtynyt siirappiseos sekä muna voivaahtoon. Yhdistä sooda vehnäjauhoihin ja kaada jauhot taikinaan. Sekoita tasaiseksi. Anna taikinan kovettua ja maustua kylmässä yön yli. Kaaviloi taikina ohueksi, noin 2 mm:n paksuiseksi levyksi ja painele levystä muot(e)illa piparkakkuja. Paista 200 asteessa noin viisi minuuttia.

Vaaleat piparit

250g voita
1 muna
1½ tl soodaa
200g ( n.2½dl ) sokeria
1½ tl kanelia
375g ( n.5½dl ) vehnäjauhoja

voi ja sokeri vatkataan vaahdoksi,lisää muna hyvin vatkaten.
Vehnäjauhot,sooda ja kaneli sekoitetaan keskenään ja lisätään taikinaan.
Pidetään hetki jääkaapissa ja kaulitaan jauhojen kanssa.
Paistetaan n.200 asteessa

Pöppiäinen: Sie oot kyllä onnellinen! Kunpa minullakin joskus rupeis housut tippuu jalasta.. Että mahtuis pienemmätkin.. Kyllähän nämä hupparit + takki näyttää siltä, että ovat vähän ylisuuret ja housutkin lötköttää. Mutta ei ne viel päältä tipu :D

Siehän oot pieni kirppu. :D Koko 34, hurjan pieni oot :D

HM, mä oon kyllä näemmä tosi huono pääseen noihin tapaamisiin, kun keskiviikkona on sitten neuvolassa mun verenpaineen seuranta, kun oli turhan korkeet lukemat jälkitarkastuksessa. Ja sitten jotenkin jos on joku meno jollekin päivälle, niin en jaksa siihen aatella enää muuta ohjelmaa. Kun sitten pojan tarhaan vienti ja sieltä haku on taas kelloon sidottua. Seli-seli :saint: mutta ehkä joskus....

pöppiäinen, hui kun oot pikkunen!! *katselee kauhulla omia vattamakkaroitaan* Tavoitteena ois joskus päästä sinne 38kokoon, siihen oisin erittäin tyytyväinen!

Läksin tuossa aamukahvin jälkeen tunnin vaunulenkille, kun pikkumies alkoi näyttään uniselta. Tein oikeen reippaan lenkin ja siitä suihkuun, vitsit on nyt hyvä olo!! Nyt jos laittais vielä tukan kuntoon ja sutis hiukan meikkiä, niin kivempi olla! Illalla meen yhdellä ystävällä käymään poikien kanssa.

nyt broiskusalaatin kimppuun :p

päiviä vaan täältäkin!

Aamulla lipsahti unet tuonne puol kymmeneen :whistle: Mies on iltaviikossa niin heräs esikoisen kanssa.
Puoli kaksitoista oli kello kun sain vauvan lopulta nukkumaan! Sit nukkui ennätyspätkän, 5h! Söi ja nukkui pari tuntia. Sit oli jo kellokin lähemmäs 8 mut mä tökkäsin neidin takas petiin kun ittee nukutti hirveesti. Vasta 11 tienoilla heräs.

Tein tuossa jo ruoan valmiiksi, esikoinen söi sitä jo lounaaksi. Pitäs saada hänet kohta nukkuu kunhan tuolta patterinkorjaaja lähtee.. Jos vihdoinkin makkari ois lämmin!

Nyt täytyy mennä....

En minäkää lusikalla sitä daktarinia ole antanu.. annos on 2,5ml ja eihä sitä missää nimes saa antaa kerral vaan osissa ettei pien tukehu.. olen pruutannu siihe lusikkaan lääkkeen, pessy kädet ja pikkurillillä laittanu vähä kerrallaan suuhun, niin onnistunu parhaiten.

RD JA Helmi - Oon aikas yllättynyt itsekkin... kasvoissakin huomaa ettei ole enää " sellaset muhkeet " kun on ollut... En mä ole mittää laihduttanut / kiinteytystä ees aloittanut viel( vaunulenkkejä harrastellut jokapv kylläkin ),mutta taidan ihan jättää ne väliin,pysyn tälläsenä kun olen ja ihan hyvin tämä on kolmen lapsen jälkeen ja iällä 26v kuitenkin...

Uusin kuva musta tässä vaikka nyt en näy kokonaan siin mutta kasvot kyllä kertoo paljon ;

Luminka - Juttelin yhden ystäväni kanssa noista lindexin vaatteista myös ja sanoi että kerran oli pessyt niitä juuri ns. lappun mukaan missä astee voi pestä niin oli haalistunut ja nukkaantu osa vaatteista nopeestikkin,mutta osa taas ei,eli ihan voi olla vaate kohtastakkin.
Mä pesen tosiaan aina pienissä asteissä,vaate kestää paremmin.Aattelin nyt kertoa
kun tästä oli ollut puhetta...

Pöppiäinen: Mä pesen aina kaikki 60 mitkä vaan kestää, pyyhkeet, lakanat, paidat, sukat ym. Ni sillä oli sit jännä miten yhdestä vaatteesta lähteeki värit pois!
Mulle joku sano ettei kannata 40 asteessa pestä jos kestää suurempaaki lämpöä. Mut sitä perustelua vaan en enää muista :LOL:

No niin, nyt on isompi vetäissyt kakat, täytynee mennä vaihteeks pyllyn pesulle.
Voi kun tuo pienempikin joskus kakkaisi, taas viikko viime kerrasta :snotty:

Moikkamoi! No ompas pöppiäinen tosiaan laiha! Mäkin oon jo raskautta edeltävässä painossa ja nyt meinasin, että pitää vaan syöden laittaa menemään, ku kätilö sano, että imetykselle on vaaraks, jos tippuu paino enemmän ku 2 kg kuussa. Joten oon laittanu jouluherkkuja meeen suusta alas sitä kyytiä, ettei muuten varmaan tipu paino enää!!! :LOL:

Meidän tyttö hymyili mulle tänään takasin!!!!! :heart: :heart: :heart: Olin ihan onnessani, vaikka onhan hän hymyilly paljon aikasemminkin mutta ei noin selvästi vastavuorosesti! Ja mä en ollu yhtää odottanu, että noin pienenä (5vko) jo oppii kommunikoimaan noin selkeesti. Ihanaa. Sitten kävin hälle kokoajan hymyilemässä sitterin yli ja aina sain vastaukses säteilevän hymyn takasin.

Minäkii haluan että paino alkais tippumaan :kieh: Tätä edellisen raskauden jälkeen vasta paremmin lähti imetyksen loputtua tippumaan :eek: Luin jostain että kroppa pitää paria kiloa "varastossa" imetysaikana.. Mulla tais pitää paikkaansa siinä määrin että ei paljoa silloin lähtenyt.
Ois kaikki jouluherkut jo takanapäin niin ei ois ylimääräisiä herkkuja kaapeissa :whistle: En osaa hillitä itteeni,

Herätin vauvan illalla 19 aikaan vähän kesken unien, ties kui kauan ois jatkanut. Tein iltapesut ja syötin kunnolla ja neiti jatkoi vaan uniaan!

Nyt molemmat nukkumassa, jee :D

laitanpa sitten toisenkin kuvan. tuosta painontippumisesta puhetta ollu mulla alko lähteen kilot edellisen kans vasta kun imetys loppui vuonna 2007 pudotin painoani 25kg ja vuodelle 2009 olis sama urakka tiedossa nyt oon herkutellu oikein antaumuksella ihmeekseen suklaa on maistunu liiankin hyvälle liekö kromin puute....

kunpa itsekin olisin joskus niissä mitoissa, mitä olin ennen Emman odotusta.. ja kun sain siihen laihdutettua ennen rintaleikkausta.. Mutta haaveet on suuret.. :ashamed: Mulla on lantio leveentynyt, kai.. Tai ainakin tuntuu siltä..
Kunpa ladylinesta olisi jotain hyötyä.. Kiinteytyksen suhteen.

Maotao - Minä en tosiaan imetä niin mulla ei sitä vaaraa ole että olis vaaraksi tämä hoikistuminen.

Onhan se ihana olla hyvissä mitoissa,mitäs minä sitä kieltämään...
Eikös imetys myös laihduta ? Mulla kun ois sellanen muistikuva että neuvolassa asiasta ois puhuttu ??

Pöppiäinen: Kyllähän se imetys laihduttaa.. Siis olettaen että syö sen verran mitä normaalistikin. Mut mulla ainakin tahtoo olla niin että on nälkä useammin, johtunee vissiin kun keho kuluttaa enemmän energiaa. Maidon riittämisen kannalta eivät suosittele varsinaisesti laihdutusta. Toiset vaan laihtuu siinä samalla, minä en näköjään :snotty:

Mulla oli paino palannut raskautta edeltäviin mittoihin viikko synnytyksen jälkeen, mutta en kyllä ollut mikään laiheliini lähtötilanteessakaan, kokoa 40 (painoa lähes 70).

Nyt on ollut vähän ongelmaa tuon ruokahalun kanssa, mikään ei oikein tahdo maittaa. Oon huomannut, että jos ei koko päivänä syö "kunnon ruokaa", maitoa ei meinaa illalla tulla. Ja sama tietenkin jos ei muista juoda koko ajan. Niinpä olen puoliväkisin sullonut alas niitä neuvolan tädin suosittelemia kinkkuvoileipiä ja myös raskauden aikana himoitsemaani maksalaatikkoa. Muu ei oikein tahdo maittaa, paitsi sitten suklaa, joka on ilmeisesti pitänyt huolta siitä etten ole päässyt laihtumaan. Paino lienee samoissa kuin ennen raskautta, ainakin samat vaatteet sopii.

En oo jaksanut pahemmin murehtia mitään painoasioita, kun nyt saisi syötyä niin että jaksaisi ja maitoa tulisi.

Maotao: Oih, kyl neiti on suloinen! :heart: Ja mitkä hiukset :D

Tuosta painosta vielä, että itse olen onnellinen siitä, että olen saanut tiputettua kaikki raskauden tuomat kilot (6kg) ja vielä toiset 6 kg, joten enää olisi vain se 12 kg pudotettavaa, minkä olen lihonut ihan vain hormonikierukan ja rintaleikkauksen takia. Kyllä mie joskus painan vielä 55 kg :D.

Pelasin sitten tänään yli 3 h pokeriturnausta. Tulin jopa neljänneksi ja tienasin 18e. Klo 20 alkoi peli ja klo 23 jälkeen lopetin.

Mutta nyt pitää lähtee nukkumaan. :wave:

RD - Tuo on oikea asenne tuon hoikistumisen suhteen,positiivisella ajatus tavalla saa jo aikaseksi,aika usein on niin että kun on neg.ajatustapa niin helposti sortuu syömään suklaita yms.

Maotao - Söötti kuva pikkusesta.

Emmaseni veti oikein pitkät unet,heräs vasta syömään 4:15 ja nukahti illalla 21 maissa,joten meinas niin jäädä hereille tuossa aamuyöstä joten oli pakko jäädä hereille seuraamaan tilannetta ja tässä sitä sitten ollaankin... no jos saan nukuttua päikkärit sitten päivemmällä,katotaan...

Yhteistyössä