11/08 masunkasvattajien murut *joulukuussa*

oon täysin samaa mieltä luminkan kanssa!! Mulla taitaa kanssa olla krooninen vauvakuume, joka ei vauvoja vääntämällä parane :D
Mies ajattelee asioita enemmän sitten järjellä.

Eelis pitää nyt ihmeellistä itkuininää, voisko olla jotain rokotteeseen liittyvää? Ilmeneekö näin pian? Onko muilla tullut mitään?

Lisää vauvoiko.. noooh.. katellaa.. kyllä varmaa yks viel tähä suurperheesee pittää saaha mut ei varmaa viel.. mies sanoki tuos et katellaa vuos etteepäi ensi.
Mut koskaa ei tiiä, mieli voi muuttua :D

Juu ei enää meille vauvoja, tai siis vauva ois ihan jees, mutta en haluu enää olla raskaana enkä synnyttää enkä saada synnytyksen jälkeisiä vaivoja. Lapsiluku on meillä näillä näkymin kyllä täynnä, sit aletaan keskittyä muihin juttuihin eli mamma menee sit kolmen vuoden päästä taas töihin ja varmaan asuntolainakuvioita sit kehiin. Mutta eihän sitä koskaan voi varmaks tietää näitä juttuja!

Neuvolassa käytiin leevin kans (edellinen käynti 2 viikkoa sitten):
- paino: 5300g (4850g)
- pituus: 59cm (57cm)
Rotarokoteresepti saatiin ja varmaanki sen ottamiseen päädytään. Lääkärikäynti oli siis myös, kirjoitti korttiin että ikäistään vastaava kehitys. Kaikki siis niin kuin pitääkin olla. Pituuskasvu oli nyt kiivenny ihan yläkäyrän ylös ja paino tuli yläkäyrällä alempana. Hoikka poika, mutta painonnousu on kuitenki riittävää. Eli maito riittää hyvin!

Aamulla kävin kipparilla. Löysin leeville kahet housut, pari kirjaa ja hakkalelun (hyvissä ajoin treenaamaan! :D ) ja nuutille toppatakin ja rönttähaalarin ens talveks ja pienen leluvasaran kun entinen meni rikki. 20e meni yhteensä rahaa, eli halpoja löytöjä! Ja varsinki se hakka ja toppatakki olivat tosi siistissä kunnossa! Päivällä taiteilin molemmille pojille syömiset ja laitoin unille, isi oli vuorostaan kaupungilla. Hyvin sujui vaikka leevi oliki jo tosi väsyny ja kitiseväinen.

Mutta nyt mennään nuutin kans pannaritaikinaa tekemään, leevin tulevat kummit tulee kyläilemään tänään

Anzkuli ja Leevi 1kk 1vko 3pv

Moikka,

Käytiin tänään moikkaamassa työkaverin 3 viikon ikäistä tyttöä. Aika iso kokoero oli meidän 8-viikkoiseen... Syliin kun otti, niin tuntui että höyhentä pitelisi, vaikka yli 4 kiloa tyttökin oli. Otso siis on jo 6,5 kg. Pikkutyttö nukkui melkein koko vierailun ajan, mutta oli tosi söpö =) Otso sen sijaan tohotti sohvalla ja esitti muutaman hymyn ja koko jokellusrepertuaarin. Ei vielä päästy varsinaisesti esittelemään vauvoja toisilleen :heart:

Kaveri valitteli, kun kaikki (mummot ym.) ympärillä kyselee ja vihjailee, milloin pikkusiskoa tai -veljeä tuodaan taloon, tai oletetaan että kaikki haluaa lisää lapsia. Mä oon kiinnittänyt huomiota kyselijöihin myös. Vähän sama kuin aina kysellään naimisiin menneiltä, milloin niitä lapsia alkaa tulla. Ihan kuin se olisi automaatio että kaikki saa/haluaa lisää lapsia. Meillä on ollut toiveissa jos ehkä parin vuoden päästä voisi toinen siunaantua, joten itse en ole noista kyselyistä kiusaantunut. Mutta voin kuvitella että ne voi ärsyttää, varsinkin kun työkaverilla on juuri takana pitkä ja ilmeisesti vähän traumauttanut synnytys (niin henkisesti kuin fyysisesti).

Meillä on ollut nyt parina iltana ennen nukkumaan menoa vähän tankkailun meininkiä. Otso on huutanut ruokaa 1,5 tunnin välein (esim. 22, 23:30 ja 01) ennenkuin on rauhoittunut nukkumaan. Oon antanut yhden syötön korviketta, koska tuntuu ettei tisseistä tule tarpeeksi, kun poika on juuri syönyt molemmista. Ja pullosta pystyy vähän katsomaan paljonko sinne menee. Nyt on myös ollut muutamana päivänä pari-kolme vaippaa joissa ei ole ollut kakkaa, vaikka aikaisemmin on ihan joka vaipassa ollut kakat. Olisikohan jokin muuttumassa tuolla pikkuisen vatsan toiminnassa.

Mies lähti pelaamaan biljardia ja me otetaan täällä poitsun kanssa iisisti. Anoin puolestani itselleni perjantaiksi iltaloman kaverin synttäreitä varten. Jospa vähän käytäisi tanssimassakin B)

Jaaha, tää meijän mies on tosi itkuherkkä ollut koko päivän & illan. Ihan varmaan on tullut siitö rokotteesta, toivotaan että ois vaan tän illan juttu. Mutta henkisesti varaudun jo entistä rikkonaisempaan yöhön, että täällä varmaan kirjoittelen koko yön.
Hö, nyt tuo taas möyryää....

Mutta saatiin silti vaunulenkki tehtyä ennenkuin haettiin esikoinen tarhasta. Alkoi sillä nyt joululoma. :) Sitten leivottiin esikoisen kanssa pipareita; piparitalo ja isot sydämet joihin meidän nimet ja laitan roikkuun tuohon olkkarin oven karmiin. (joka vuotinen traditio)
Ja koristeltiin oikeen runsain strösselein ja namein, ihania niistä tuli. :heart:

Ja jee, vihdoin saatiin autokin myytyä...tuo vanha, pikkuinen suzuki. Alkaa oleen rahat kasassa maalämpöön. =)

joten tuon pikkumiehen rutkuilusta huolimatta, paljon kivaa ja hyvääkin ollut tässä päivässä!!

Tänään sain tehtyä korvapuusteja 42 kpl, joista jäljellä 39 kappaletta. Mie ja mies syötiin yksi puoliksi (ajatelkaa, mikä itsekuri minulla!!). Ja sitten vaihdoin kahdelle kukalle ruukut. Toisen ukon ryökäle tiputti lattialle, jonka seurauksena ruukku meni tietenkin rikki. Toinen kukka oli entisöinnin tarpeessa, että katsotaan saanko sen elvytettyä.

Tänään olisi pitänyt vielä kutsut ristiäisiinkin tehdä, mutta meni näin myöhään kukkien kanssa, joten en niitä viitsi enää ruveta tekee. Vaikka ihan perus kortit olenkin tekemässä.

Huomen aamulla olisi Tessan neuvola ja illalla nuorisotyön johtokunnan jäsenten jouluruokailu. Päivällä jos saisi tehdä kortit ja viedä postiin. Mutta tarkoituksena olisi kokeilla kinkkurullien tekoa.. Katsotaan, mitä saan huomenna aikaiseksi.

Mutta nyt vaihtaa toiselle vaippa. Nti on kyl nyt näin illasta nukkunut liikaa.. Katsotaan milloin saan hänet yöunille. Nimittäin puoli tuntia sitten viimeksi heräsi.. Ja pitkät unet on takana.

huomenta!

täällä flunssa vaan jatkuu, kellään ei ole enää kuumetta mutta kaikki yhtä tukkoisia ja yskäisiä.
Käyn kyllä lukee teidän juttuja mutta en jaksa paljon kirjoitella ku olo on tälläinen.

Huomenta!
hyvät yöunet takana :) nyt aamukahvilla ja poju tuossa sitterissä kattelee,väläytteli mammalle eilen ensimmäisen hymyn,oli niin suloinen :) olen ajatellut viikonloppuna siivota ja leipoa jouluksi,aika tiukille menee mut ei ole ollu oikein jaksuja.Mennään aaton aattona mun vanhempien luokse yökylään ja aattona ajellaan kotiin,ollaan sitten kolmistaan minä,mies ja vauva ku vanhemmat lapset mulla menee isälleen jouluksi.Ulkona taas nolla keli ja tietenki tuulee ku olis muuten hyvä lähteä vaunulenkille.Olen joka päivä käyny vaunuttelemassa,paino tippunut mut hitaasti,viime viikosta oli -200g..lähen kyllä tänäänkin vaikka tuulee...kävin eilen tytön 9v joulujuhlassa ja olipa hieno esitys koululaisilla,lumiukkoteema siitä brittiläisestä animaatiosta..ihan kylmät väreet tuli ku esitystä katsoi :)

huomenta!
ei tarvinnutkaan valvoa yötä, kuten olin pelännyt! Mentiin nukkuun vähän kymmenen jälkeen, poika söi 02 ja 06 ja nyt edelleen nukkuu :D Me esikoisen kanssa herättiin 9 aikaan, joten oikein hyvin oon saanut nukuttua.

Voi, keiju, koittakaahan nyt parantua :hug: Tuota pirun sitkeetä flunssaa on liikkeellä, niin että on kuulemma ihan normaalia vaikka kestäis 3viikkoa! Täällä esikoinen oli jo alkuviikon yskimättä, mutta tänään aamusta taas alkoi pahan kuuloinen kröhinä ja yskiminen! :( Ja mies ollut sitkeessä flunssassa jo koko joulukuun, meinaa lääkäriin mennä, kun epäilee että poskionteloissa. Itellä ja vauvalla onneksi meni nopeeta ohi, vaikka paskamaiseen aikaan kanssa sairastin, ja silmätulehdus oli ristiäisissä.
No niin tuli oikeen sairaskertomus. :LOL:

Tänään toivon että joulukortit VIHDOIN tulis ja pääsis ne kiikuttaan ihmisille. Jouluverhoksi meinaan silitään keittiön ikkunaan tuommoisest valkoiset ohuet sivuverhot ja hakee kangaskaupasta jotain pellavanauhaa mistä tehdä rusetit. Ja piparitalo pitää koota sekä normaalia pyykkiä ja imurointia ois hyvä saada tehdyksi. Ja uloski jossain raossa. Mutta kunhan tuo pikkuinen yöuniltaa joskus herää, niin ei ihan heti ainakaan tarvi kuvitella että ulos pääsee, on sen rytmin mukaan mentävä.
Ja tajusin juuri, että vaippakin varmaan 12tunnin jälkeen aika täys
:whistle:

mukavaa päivää, toivottelee helmi ja pojat

Jassoo..mää oon näkäjään yksin täällä aina vaan :LOL:

pikkuinen on jo toista kertaa 1½tunnin sisällä tissillä. Aika tankkaus menossa. Siinä välissä sain keittiön verhot ikkunaan ja leikeltiin esikoisen kanssa lumihiutaleita verannan ikkunaan, sotku on sen mukainen!!! :whistle:

iltapäivää!
täällä kanssa yks flunssainen.kurkku ja pää kipeenä jo kolmatta päivää,nyt alkaa näköjään nuha tulemaan mukaan kuvioihin.ärsyttää kun mun iho hajoaa aina kun tulee flunssa.nytkin naama ihan kuivan punaläikkäinen.tällä kertaa myös silmäluomet,eli näytän tosi freesiltä...

helmi meillä kanssa poika tankkaili koko eilisen just tunnin-kahden välein ja jatkanut samaa linjaa aamulla. ja päivätorkut on tosiaan torkkuja taas,hemmetti.en ehdi mitään oikein tekemään. pitäis siivota kun perjantaina tulee vieraita ja pakata lauantain joulureissuun lähtöä varten.

tänään joudunkin sit oleen pojan kanssa kaksistaan koko päivän.mies lähti töihin ja illalla on kuulemma vielä työpaikan pikkujoulut,eli kotiin voi odottaa varmaan aikaisintaan puolen yön paikkeilla... :xmas:

kysymys cuplaton-tipoista: eli meillä kun tuo pikkumies on nyt 1kk:n ikäinen, niin kuinka monta kertaa ja tippaa pitäis antaa päivässä?

ärsyttää kun oon niin kipeen olonen ja väsynyt niin mitkään yöunet ei meinaa riittää...viime yönä nukuin sentään 2+3+1 tuntia ja muutamia torkkuja aamusta.mies ärtyilee kun joutuu sit aamusin syöttään poikaa vielä ennen töihin lähtöään (on nyt sovittu niin että hoitaa yleensä aina ekan yösyötön mikä on siinä 2-3 aikaan, ja illalla saattaa kans syöttää jos teen jotain muita hommia just sillä hetkellä), mut mä oon ollu niin muka poikki etten peiton alta kykene nousemaan kun on niin kylmä ja väsy ja ihan flegmaattinen olo

ehkä jos ottais lisää kahvia niin vois vähän piristyä,kuumakin taitaa kurkkuun vähän auttaa

noonie+vilho (huomenna tasan 1kk!! niin se aika vaan kuluu)

Aargh! Mun läppärin johto hajosi eilen :kieh: Miehen konetta pitää käyttää jos nettiin meinaa haluta. Ne johdot on kuulemma kalliita, tuossa oli halpisversio ja se oli kuumaliimalla jo korjattu :whistle:

Meillä taidetaan tulla kipeiksi, tai on jo monta päivää meinattu. Vauvaltakin lähti aamulla hirmuinen räkäkökkö nenästä :( Toivottavasti ei kellään menis tän pahemmaks ja oltain suht terveitä jo jouluna :)

Cuplatonta annettiin esikoiselle joka syötön alussa, taitaa ohjeissaki niin lukea? Määrää en enää muista..

Mä olen taas lasten kanssa keskenään, mies häippäs äsken töihin.

noonie, mä annoin cuplatonia ennen joka imetystä 3-4tippaa lusikalla, saman voi käsittääkseni laittaa maidon joukkoonkin pulloon. Nyt ostin eilen apteekista disflatylia (oliko sen niminen :) )ettei tarvii ihan aina huolehtia tippojen antamisesta!

Tulihan ne joulukortit vihdoin ja sain kirjotettua kuoriin nimet, nyt enää postitus/toimitus postilaatikkoihin. Illalla tarvinnee lähtee ajelulle. Sain myös imuroitua ja nyt laittelen chiliconcarnee hieman muunneltuna, eli ilman chiliä :LOL: Koottiin myös piparitalo, joka ei tosin pysy koossa..no, poika toka kuitenkin "se on äiti tosi hieno!!" joten kai tavoite saavutettu!
Pikkumies nukkunut nyt sitten verannalla toista tuntia ja tunnin kaksi varmaan vielä nukkuu. Taitaa tää päivä mennä yksillä päikkäreillä, kun nukkui yöunet niin myöhään.

1kk Neuvola

Suluissa syntymätilanne

Paino 5560g (4690g)
Pituus 57,5cm (54cm)
Pipo 38.7cm (36.5cm)

Kasvaa hienosti, pituus +2 yläkäyrällä (jotai sellasta sano). Sopusuhtanen poika.
Seurailee hienosti ja rauhallinen. Jäntevä ja "valmis" vauva. Päätä kannattelee hienosti ja reipas on.

Masuvaivaan koitetaan maidon vaihtoa, eli hain nyt kaupasta tutteli plus omneo-jauhetta. Alunperin tehty koliikki + muusta masuvaivasta kärsiville vauvoille. Katsotaan auttaako tämä. Ärsyttää vaa ku se o jauhetta mut ei voi mitn. Tulee mielee iha ne ajat ku Sallalle jauhemaitoo tein.

Relatipat (tos uudes maidos jotai samoi aineita) voi lopettaa, cuplaton ja mallasuute jatkuu.

Kaikki oli oikein hienosti, seuraavaks 6vko:n neuvola 5.1.09
Devitol-tipat saatii ja niitä sitte tässä alotellaan. Silmä rähmii viel välil ja pitää seurailla et tartteeko alottaa taas tipat.

cuplatonii oon antanu 5tippaa 3kertaa päivässä, jos vatsavaivaa ni useemmi

Kirjotin pitkän pätkän, mutta teksti hävis kun tuhka tuuleen. FAAAKKK!!!! |O En jaksa nyt uudelleen alkaa kirjottaan, joten merkkaan. Oskari oli ihotautipolilla tänään, kaulan ihomuutos harmiton rasvaluomi. Seuraava kontrolli vuoden iässä.

Nyt iltahommiin.

HM

Äh, tää päivä on mennyt niin että kun olen saanut toisen tytön nukkumaan, toinen on herännyt. Kuten äsken, Isompi meni nukkuu niin eiköhän pienempi herännyt heti perään. Eikä jäänyt syötön jälkeen nukkuu :snotty: Eli se siis siitä mun "omasta ajasta" jälleen...

Hirvee tuuli ollut koko päivän ulkona! Eipä olla käyty sit ulkoilemassa... Jospa huomenna ois vähän parempi keli =)

Pitää varmaan vauva käydä makkarista hakee tänne ja ruettava tissittämään telkkaria kattoessa, kirjoittelu ei oikein kiinnosta toisella kädellä :D

Iltaa!
En ole pitkään aikaan kerennyt kirjoittelemaan tänne. Olen kyllä käynyt välillä kuulumisia lueskelemassa.
Meillä on lähtenyt arki luistaman alun vaikeuksien jälkeen. Mä olin kovasti kipeänä synnytyksen jälkeen. Jälkivuoto oli tosi runsasta ja multa tuli istukankappaleita vielä ulos kotona. Housun puntista tipahti sellainen omenan kokoinen lihaklöntti :eek: Niitä tuli parina päivänä peräkkäin ja se vuoto oli niin runsas, et jälkivuoto kesti vaan 2 viikkoa.
Sitten multa revähti epparitikit ja emätinrepeämästä myös pari tikkiä aukes. Niitä ei sitten ruvettu enään uudestaan kuromaan umpeen. Ois kuulemma ollu ihan operaatio nukutuksineen ja parantuminen ois hidastunut ja arpikudosta tullut taas lisää mikä ei olis hyvä juttu seuraavas synnytykses jne. elikkä olin sit vaan kipeet haavat aukinaisina...voitte vaan kuvitella mite kipeet oli ja liikkuminen vaikeeta.
Nyt olen vasta ihan kunnos ( 6 viikkoa synnytyksestä ).

Onko täällä ketään pelkästään pulloruokinnalla?
Meillä mennään pulloilla. En tunne siitä yhtään huonoa omaatuntoa, koska yritin kaikkeni maan ja taivaan väliltä jotta imetys onnistuisi, 2 viikkoa kidutin itteeni, kittasin kaljaa ja imetysteetä ja pumppasin tissit kipeiksi elektronisella pumpulla. Mut ku maitoa ei tule niin sille ei vaan sit voi mitään. Epäilen syyksi sitä, kun olin niin kipee synnytyksen jälkeen et se maidontulo ei lähteny sit käyntiin.
Harmi se on, oisin niin kovasti halunnut imettää.
Mun mielestä pulloruokinta on kyl helpompaa kuin imettäminen.
Positiivista tässä pullottelussa on sekin et mieskin pääsee mukaan vauvanhoitoon ja voi syöttää vauvaa pullosta ja äiti saa omaa aikaa :) Tänään sain istua 3 tuntia kampaajalla, kun isi sai olla vauvan kanssa.
En koe pullojen pesua rasittavaksi. Meillä on tiskikone ja sterilointilaite. Täällä korvikkeet on pelkästään jauheita, mut se on ihan helppoa niitten kanssa. Meillä on keitetty vesi termarissa ja sitten sellainen superkätevä huippukeksintö"vedenjäähdytin", jossa vesi tulee parissa sekunnissa juuri oikean lämpöiseksi. Reissuun lähtiessä vesi on helppo ottaa mukaan termarissa ja pulveri annostelijaan vaan ja menoksi. Millassii ne valmiit maidot on käytännössä? Lämmitetääks ne sit vaan? Kiinnostaa tietää, kun täällä ei ole niitä...tai no on yks merkki vaan, mut siitä ei ole sitä hypoallergeenista maitoa, mitä me syötetään.

cuplatonia me on annettu joka syöttökerralla, kun pojalla on masuongelmia. Ilma tulee niillä hyvin ulos.
rela-tippoja saa kanssa, saa niistä probiooteista vastustuskykyä ja maidossa on vielä niitä prebiootteja.

rotavirusrokote otetaan ku on ilmainen tääl.

Miten teiän vauvat nukkuu?
Meillä ei ole suostunut nukkumaan ollenkaan omassa sängyssä, meidän vieressä vaan. Hänellä on oma patja meidän välissä. Alussa heräili yölläkin 2-3 tunnin välein syömään, ja päivälläkään ei nukkunut paljon mitään. Nyt on saatu jo vähän rytmiä tosin vaihtelevalla menestyksellä...joka päivä erilaista...5 viikon ikäisenä veti ensimmäiset 5 tunnin yöunet...ja nyt viime yön nukkui ihan putkeen kun sen edellisen päivän ja illan valvoi vaan...ei uskalla toivoa, että tää ois pysyvää rytmiä.

Kuunkulta ja Thomas 6 vko 4 pvä:heart:

Ai niin....lisää vauvoja tänne kiitos :wave: .... ei ihan heti kummiskaan ;)

ehtoota, oottelen tässä että tuo ukkeliini heräis hetkeksi seurusteleen ja syömään, on taas vedellyt sikeitä käytännössä koko päivän! ensin 14-18 ja sitten 19.30....tähän saakka ja edelleen nukkuu. JOten varmaan myöhäseksi menee tänään nukkumaaan meno. :whistle:Kuunkulta, kiva kuulla sustakin!! =)
Tää meidän pikkujätkä nukkuu yöt aika vaihtelevasti, mutta ei se 4tuntia pidempää pätkää nuku kerrallaan, sitten pitää taas tankata. Ja laitan kyllä nukkuun pinnikseen, joka meidän sängyssä kiinni. Mutta sitten kun otan tissille, niin siinä mun vieressä nukkuu sitten aamuun saakka. Ja 4vee esikoinen nukkuu toisessa kainalossa :LOL:

No niin, uusi yritys vauvan nukutuksessa, kuinkahan mones kerta jo :whistle:
Tissille nukahtaa mut kun sänkyyn nostaa niin heti alkaa ähellys! Jospa tosiaan nukkuis nyt reilusti yli puolen yön, on tankannut ainakin kunnolla.
Mieskin tuli just kotiin, vähän aikaa ennättäis jutskailla ennen nukkumaanmenoa =)

Meidän tyttö nukkuu yöt vaihtelevasti. Usein menee niin et eka pätkä on 4 h, loput siitä lyhyempiä. Nukahtaa jossain vaiheessa rinnalle, itse havahdun sit eikä mitään käsitystä kui pitkään oon tuolissa nukkunut =) Sit nostan sänkyyn ja sinne jää.
Nyt mennyt taas monena iltana jossain 23-00 yöunille, monta kertaa sitä ennen saan koittaa ja syöttää urakalla. Aamulla jos herää 8. maissa syömään, jään itsekin hereille. Jos on 6 pintaan syönyt, laitan nukkumaan (ja jatkan ite unia) kunnes 10-11 aikaan herää!
Vaihtelee siis suuresti kun joskus jää kerrasta ysin aikaan nukkumaan!

ompa täällä hiljasta...
kaipailen vähän rinzessaa, korppista, tietämätöntä, viidettä, kutmulaa......ja muita kaikkii jotka ennenvanhaa kirjotteli!! :attn:
Ymmärrettävää että elämässä varmaan kaikki asiat tulee sen edelle että koneella kerkee istuun, mutta silti :D Kun ite on aina pakko päästä tänne kurkkimaan ja päivittään pinoo..

meil meni yö taas aika risasesti, ihan kateellisena luen teijän kirjotuksia joilla nukutaan jo öitä heräämättä :eek: Mä oon varautunut että sinne 1vuoden ikään saakka tuo heräilee :LOL:

ja nyt huudetaan ja lujaa :wave:

Yhteistyössä