11/08 masunkasvattajien murut *joulukuussa*

Huomenta!

Otso nukkuu päivisin aika paljon ja epäsäännöllisesti, mitään selkeitä päiväuniaikoja ei oo muodostunut. Kuitenkin ruokailut on melko säännöllisesti samoihin aikoihin (3,5 tunnin välein) ja poika sitten on valveilla tai torkkuu väliajat. Vasta pari viikkoa sitten poika alkoi olla yhtään valveilla päivisin, sitä ennen nukkui kaikki päivät.

Oon yrittänyt tehdä eroa päivä- ja yönukkumisten välillä siten että laitan pinnasänkyyn nukkumaan vain yöunille, ja päikkärit sitten menee meidän sängyllä, sohvalla tai vaunukopassa. Oon ajatellut mielessäni, että yö kestää meillä klo 23-06:30 ja jos sillä välillä herää syömään, laitan takaisin sänkyyn vähin äänin. Jos taas herää 6:30 jälkeen, laitan valot päälle ja "aloitan aamun".

Laitan siis pojan pinnasänkyyn yhdentoista aikaan (yhdentoista aikaan on yleensä viimeinen iltasyöttö ) ja laulan samat iltalaulut ("nukkumatti nukkumatti lasten" ja "joka ilta kun lamppu sammuu" ) . Siinä kyllä yleensä vielä tulee jopa tunnin verran ähellystä ja kiljahtelua (en enää nosta pois sängystä vaan silittelen ja rauhoittelen sängyn pohjalla), mutta sitten pikkuhiljaa nukahtaa. Sitten yleensä 3:30-4:30 välillä herää syömään ja nukahtaa sitten samantien takaisin (laitan takaisin pinnasänkyyn).

Aamulla Otso herää sitten yleensä 6:30-7:30 välillä ja tunnin-parin verran on tosi virkeää touhua, mutta usein sitten nukahtaa uudelleen yhdeksän jälkeen (ja minä usein nukahdan myös...) klo 11-12 saakka. Ollaan aamuisin myös laulettu samoja lauluja syömisen ja vaipanvaihdon jälkeen ja tänään huomasin että poika tunnisti Magdaleena-laulun ("sukat on sillä makkaralla..." ) ja alkoi kikattaa sen kuullessaan :LOL:

Tämä meidän rytmi on vähän iltapainotteinen, Otso on usein tosi virkeänä siinä klo 21-23 välillä. Mutta toisaalta me ollaan molemmat iltavirkkuja miehen kanssa. Vähän harmittaa, kun usein menee puolet päivästä itselläkin nukkuessa klo 12 saakka... Mutta olen aina tarvinnut paljon unta (8-9 tuntia), niin joskushan se on sitten nukuttava. Varmaan sitten kun Otso on vähän vanhempi tai jos toinen lapsi tulee, niin krooninen väsymys on väistämätön tosiasia. |O

Meil nukutaa vaihtelevasti päivisin, mut koitan kyl sänkyy viiä tiettyihi aikoihi jotta isompana sais päiväunille helpommin.
Kannattais sinunki maikki viiä välil päiväl iha omaa sänkyy, voi olla vaikee isompana saaha päikkäreille sinne ku tottuu muualla nukkumiseen.

Huomenta!

Juu, eipä meilläkään tosiaan ole koko yön unet vielä ajankohtaisia... Mutta mulle on ihan luksusta jo kolmen-neljän tunnin pätkät, mitä tuo neiti nukkuu. Ja mikä parasta, se nukkuu myös päivällä :D . Esikoinen kun tuppas ekat kaks kuukautta heräämään öisin parin tunnin välein ja päivällä lutkutti tissiä vähän väliä... eikä nukkunut!

Viime yö meni ihan loistavasti, n. klo 23 päästiin nukkumaan ja sit tyttö heräs klo 3 ja klo 7 syömään. Ihan joka yö ei kyllä näin hyvin mene, vaan välillä herätään sitten kahden tunnin välein, eikä tyttö meinaa nukahtaa millään uudestaan :kieh: . Onneksi tuo suostuu tuttia imemään, esikoiselle kun sekään ei kelvannut :whistle:

Tänään olis ohjelmassa esikoisen korvalääkäriä tiedossa, sit pitäis kävästä isomummon 90v. päivillä ja joulukuusikin pitäis koristella, mies eilen illalla kävi jo hakemassa. Ihanaa, kun joulu tulee :heart:

HC ja lyyli 4vk 3pv

mä oon kanssa vähän miettinyt tota, että kun vauva ei nuku omassa sängyssään päivällä, mutta eipä nuku paljon yölläkään! :LOL: että pitäskö koittaa päikkäreitä sinne pinnikseen...mutta tää menee niin samaa rataa kuin esikoisenkin kanssa, että nukkuu parhaat unet ulkona ja siellä nukkui tarvittaessa vielä 2vuotiaanakin rattaissa, toki välillä sain nukkuun meidän sänkyyn tai omaansa.

Sanse, ihan hyvä pointti! Muutenkin voisi olla hyvä idea vähän rytmittää tätä olemista niin että myöhemmin säännölliset päiväunet (siellä omassa sängyssä ) sitten tulisivat osaksi päivärytmiä. Tällä hetkellä mennään hetki kerrallaan fiilispohjalta, mikä ei ehkä ole paras mahdollinen tapa pitkällä tähtäimellä.

Nuhainen huomen. :snotty:

Täällä on yö mennyt köhiessä ja kurlatessa, Oskarilla kova yskä ja nenä tukossa, reppana. Ei oikein ole kunnolla saanut nukuttua, aamuyöstä vasta paremmin nukahti meidän sänkyyn tyynyn päälle. Eli se lentsu tuli nyt. Mulla edelleen kurkkua karhentaa, mutta kuumeelta ollaan säästytty. Wilma ei ole - vielä- kipeän oloinen, nenä ehkä pikkasen valuu, mutta kattellaan nyt...

Isot pojat jäivät tänään kanssa kotiin kun ei aamulla kertakaikkiaan jaksanut lähteä niitä tarhaan viemään. Nyt kattelevat lastenkanavaa ja kiukuttelevat. Kiva.

Jaahasten, neiti heräilee. Mä siis meen...

HM ja potilaat

Ei enään paljoa kerkee koneella olemaan saati sitten kuulumisia kirjoittelemaan. :ashamed: Pikaseen olen aina kuulumisianne käyny lueskelemassa mutta aina jokin keskeytys tulee kun olen kirjoittamassa. Mutta pikaseen vielä kerron että meidän neiti sai viime sunnuntaina nimekseen Jemina Netta Maaria. Ja mun sukunimelle tuli niinkuin on nuo edellisetkin lapset. Mutta nyt taas täytyy mennä.

Mukavaa joulun odotusta teille kaikille.

Löllykkä

Juu ja maikki jokaneha tietysti tekee omalla tyylillään niin ku parhaaks näkee =) Kerroin tuon siks että en oo noitte kahe kohalla aiemmi niin tehny ni ongelmia tuli, näin jälkiviisaana yritän tehä "fiksummin" tän kolmannen kanssa =)

Onkos mun likka joten yli rauhallinen - se ei mitenkään itke olleskaan,vaan päästää nätin äänen kun on hereillä ja avot mamma tulee ei ole tosiaan huutamista ollut,silloin kun syntyi niin rääkäsyt päästi mutta ei sen jälkeen..

Tässä meidän Emmaa hymyillyttää kun mamma höpöttää ja lirkuttelee pikkuselle..

Mä oon puolestani miettinyt, olenko jotenkin epäherkkä poikani itkuille ja kiemurteluille siinä mielessä, että olen pitänyt normaalina sitä että huutoa tulee. Kun ei aikaisempaa vauvakokemusta ole, en oikein tiedä onko tämä "normaalia" vai ei.

Joka syönnin jälkeen kyllä äheltää ja itkeekin, mutta oon ajatellut että se kuuluu asiaan. Usein rauhoittuu sitten tunnin sisällä, joten tämä lienee syönnin jälkeisiä vatsakipuja. Pitäisiköhän niistä jotenkin aktiivisesti yrittää päästä eroon? Nyt vasta palstoja luettuani oon alkanut miettiä, pitäisikö tässä asialle ihan tehdä jotain, vai odottaa vain että poika kasvaa ulos noista kivuista. Cuplatonia oon kokeillut, mutta ei se oo mitään auttanut, mutta RELA-tippoja annan päivittäin. Otso on alkanut nyt puklailla vähän enemmän, vaikka röyhtäiseekin miehekkäästi aina syönnin välissä ja jälkeen.

Nälkäitkun tunnistaa Otsolla siitä, että hän alkaa huutaa ihan selvästi monotonisesti "Lää! Lää!" :LOL: Nyt on tullut uutena sellainen epämäärinen hiljainen kiemurtelu ja kitinä, joka ennakoi sitä että poika nukahtaa.

Pöppiäinen, sun tytöllä taitaa olla helppo temperamentti, kuulostaa mukavalta hoidettavalta :) Me ollaan miehen kanssa tultu siihen tulokseen, että tämä meidän lapsi reagoi ihan kaikkeen ympärillä tapahtuvaan itkemällä ja laittamalla otsan ryppyyn. Minulle tulee ihan samanlainen otsaryppy kun jokin asia ärsyttää, samoin 7-vuotiaalla veljenpojalla, joka on myös aika temperamenttinen. Mies pohti jo raskauden aikana, että toivottavasti tuo otsaryppy ei periydy, mutta sieltähän se pojan otsasta jo heti ensimmäisinä päivinä löytyi! :kieh:

Päivee mammat!

Meillä meni taas yö tosi hyvin! Neljän jälkeen leevi söi ja sit heräs seittemän aikaan. Tästäpä hyvä johdatus unirytmiin kun siitä on ollu puhetta: Rytmi riippuu ihan yöstä. 21.30-22 käy leevi nukkumaan. Syö 2-2.30 kieppeillä ja 5-5.30 kieppeillä ja sit herää 7.30-8. Tai sit syö 4-4.30 maissa ja herää 7.00. Sit aloitetaan aamu tissittelyllä. Jos esikoisen kans on aamupalahommat niin sit leevi saa tulla sitteriin kattelemaan sitä touhua, mutta jos ollaan jo syöty niin sit mennään leevin kans aamupesuille, jonka jälkeen on aina vauvahierontahetki ja pukeminen. Sit usein köllöttelee jumppamatolla kattelemassa leluja kun mie laittelen ulkoiluvaatteet valmiiks ja raivailen keittiön. Tunnin verran leevi jaksaa aamulla vaan valvoa ja jatkaa sit unia sängyssään tai vaunukopassa. Ysin aikaan lähetään aina ulos, sit viimeistään unet jatkuu vaunuissa. Heräilee sit 11.30 maissa ja valvoo pari tuntia, nukkuu välillä sängyssään ja välillä vaunuissa. Nuo toiset unet on vaihtelevan mittaiset.

Illasta leeviä on vaikee saada nukkumaan mihinkä muualle kuin syliin vaikka on väsyny. Tänään on ollu hankalaa ja isi kävi sit loppujen lopuks työntelemässä vaunuilla uneen, nyt sais kohta heräillä jo... Illat on melkoista kitinää jos ei nuku - on tosi väsyny pieni... Mutta yleensä sit tankkaa tissillä paljon ja illalla useimmiten nukahtaa ihan helposti omaan sänkyyn, samoin yöllä jatkaa uniaan omassa sängyssä ilman mitään pyljäytymistä.

Miulla alkaa nyt katkonaiset yöt painaa - vaikka tosi hyvin yöt sujuuki. Mie tarviin paljon unta ja onhan se pätkittäinen uni aina eri asia kuin että jos sais nukkua vaikka 7-8 tuntia putkeen. Tänään on ollu itku herkässä, tosi väsyny olo. Ei oo lepohetkiä ollu. Mutta en ala marmattaa siitä sen enempä.

Kuunkulta: korvikemaidosta kyselit. En huomannu että kukaan ois vastannu vielä. Eli se valmis maito on ihan tetroissa, 2dl ja 5 dl kartonkisissa pakkauksissa niinkuin tavallista maitooki on. Säilyy huoneenlämmössä. Se vaan sit lämmitetään mikrossa ja isommille voi sit antaa huoneenlämpöisenäki. Avattu tetra säilyy jääkaapissa vissiin vuorokauden verran. Myö ei oo kauheesti näitä käytetty niin en sen tarkemmin osaa kertoa.

Anzkuli ja Leevi 1kk 1vko 5pv

Hei taas pitkästä aikaa :wave:
Joku oli kaipailutkin,kiva =)
Elämä tosiaan kiireistä näitten kolmen kaa ja harvoin kerkiää netissä istuskella.
Sunnuntaina olisi ristiäiset,onneksi äitini ja hänen siskonsa kävivät tänään kaverina siivoamassa.Huomiselle jäi vaan leipominen ja siskot tulee avuksi.
Sitten ei jouluksi tarvitsekkaan siivota kun on nyt siivottu,eikä muutenkaan hötkyillä kun mummoloihin jouluksi lähdetään niin ei tarvitse mitään sapuskoja hommata ja mies meinaa pitää lomaa ensi viikon ja sitteun uuden vuoden jälkeen jää taas ja loppiaisen jälkeen menee takaisin B) Aivan ihanaa että pystyy niin kauan olemaan kotona...Jos kerkiäisi sitten enemmän noitten isojen kanssa touhuamaan,maanantaina ajattelin jättää vauvan isin kanssa kotiin ja lähteä HopLoppiin riehumaan isompien kaa :D Vähän semmoista extra aikaa isommille...

Unirytmistä ainakin ollut puhetta: Meillä vauva nukkuu meidän sängyssä,omassaan ei suostu nukkumaan.Illalla menee nukkumaan 21-23 välillä ja herää syömään siinä 3-5 välillä,syö ja nukahtaa samantien.Sit syö siinä 7-8 välillä,saattaa valvoa siin vieressä kun äiti nukkuu ;) sit nukahtaa itekkii ja herää tuossa 9-11 välillä. Päivät menee sit suht epäsäännöllisesti vielä syö ja nukkuu semmoset 2-5 tuntii ja sit taas syö ja nukkuu =) Päivällä nukkuu vaunuissa mutta ulkona ei suostu nukkumaan :( sen aikaa nukkuu kun vaunut liikkuu mutta heti herää kun pysähtyy ja sisällä siis nukkuu paikallaan vaunuissa tosi hyvin...

Jospa sitä tässä kerkiäisi useammin täälläkin käydä kunhan ristiäiset ja joulu on ohi :wave:

Ei vitsit et oon puhki!
Esikoinen ei sit nukkunut päikkäreitä ollenkaan, ensimmäinen kerta oli!
Nyt laitoin jo nukkumaan, ja toivoin että saisin olla hetkisen yksin ja syödä iltapalan rauhassa mut just kuului vauvan ääni makkarista! Plääh, eli ei sit nukkunutkaan sen pidempään kuin tunnin.
Nyt kyllä annan kunnolla pullosta maitoa että saisin oikeesti vähän taukoa!
Onneks miehellä vika iltavuoro tänään, illat kuitenkin rankkoja yksin vetää. Aamupäivät menee helposti täällä lasten kanssa keskenään kun itselläkin virtaa!

kuunkulta: Mie annan vain pullosta toiselle. Minusta se on vain niin helppoa.

Mie en nyt tiedä onko meillä mitään päivärytmiä. Mutta meillä kyllä yöt nukutaan todella hyvin. Yleensä viimeistään klo 00.00 ruvetaan nukkumaan (joskus venyy klo1, riippuu siitä, miten on päivällä nukkunut) ja herää klo 6-7 aikoihin syömään, jonka jälkeen vielä nukkuu parisen tuntia. Sitten nukutaan vaihtelevalla menestyksellä.

Eilen oli neidillä neuvola: (syntymämitat)

Pituutta: 58 cm (51 cm)
Painoa: 5290 g (3990 g) => 5.12. oli 4750 g
Päänympärys: 38 cm (41 cm) => 5.12. oli 39,7 cm

Neiti kasva ihan mukavasti.

Kävin tänään Emman & Suvi-Tuulin kanssa tutustumassa päiväkotiin. Aloittaavat 7.1. Kyllähän neidit siellä aika arkoja olivat.. Mutta, kun pääsivät sellaisten lattiatyynyjen vai miksikä niitä kuhtuis.. kanssa leikkimään/hyppimään, ni voi sitä riemua ja sitten leikkivät muiden lelujenkin kanssa. Jospa ne siellä sitten viihtyisivät :D

Tänään kävin kaverin luona tyttöjen kanssa. Jätin vauvan isän hoiviin. On ollut pikku neiti oikeastaan koko päivän isän kanssa. Kun tultiin päiväkoti + kaupunki kierroksen jälkeen kotio, ni rupesin ristäiskutsut liimailee ja joulukortit kirjoittelee. Hiukanko myöhässä, mutta mie olin muutenkin myöhempään ne laittamassa.

Tänään hain myös ladyline:n jäsenkortin. Pääsen tammikuussa aloittamaan jumpat :D.

Mie oon ollut menossa, enkä ole kerennyt täälläkään kirjottelemaan. Eipä mulla nyt olisi varmaan ollutkaan mitään kirjoitettavaa.

Tänään oli punnitseminen ja tässä tulos:

Red Dragon
Aloituspaino: 68,9 kg
Paino nyt: 65,5 kg
Muutos/Viikko: -1,6 kg
BMI (edellinen lukema): 24,5 (25,9)

Olen siis ensimmäisessä painotavoitteessa.. Tai no melkein ainakin.. (65 kg).
Nyt oon jo siis normaalipainoinen :whistle:. Seuraava tavoite olisi sitten 60 kg. Ja viimeinen tavoite se maaginen 55 kg.. Mutta siihen menee ikuisuus.. Mitähän joulukin tuo tullessaan.. Muutaman lisäkilon :ashamed:

Meillä meni jo jonkin aikaa miehen kanssa hyvin.. Kerrankin tuntui hyvältä olla toisen kanssa, seurassa ja lähellä.. Mutta se tunne hävis hetkessä. Toinen syyttää minua koko ajan.. Vaikka itseni mielestä olen yrittänyt kaikkeni, että toisella olisi hyvä olla..
Sanoi äsken tytön kysymykseen: "koska minun elämä on perseestä".. Niinhän se on..

Mutta nyt pitää taas mennä! :wave:

ehtoota!!
ollut kiva päivä, ei oo tosinehtinyt paljon ite istahtaan, ennenkuin nyt! Oltiin isin työpaikalla aamusta pari tuntia, vietiin joululahja mummolla ja papalle ja poika sai nikkaroida juuri saamillaan työkaluilla. =)
Sitten oltiin vielä poikien kanssa kolmistaan jouluostoksilla, viimeiset sellaiset. Ja sitten mun isä tuli kylään, meillä kävi auton ostaja, jees päästiin siitä eroon. Ja heti putkeen tuli vielä yksi kaveri tyttöjensä kanssa kylään, vasta äsken lähtivät ja nyt molemmat pojat jo nukkuukin. =)
huoh!
Tosin tuo pienempi vaan ottaa torkut ja sitten vielä tankkausta ja seurustelua.

Mies jäi tänään kanssa joululomalle. Menee sitten vasta loppiaisen jälkeen töihin, juuri miehen kanssa naureskeltiin että kauankohan sopu säilyy perheessä kun kaikki kotona :LOL: Ei kauaa kestä kenenkään pää :D mutta eiköhän tässä jouluun saakka oo ainakin niin paljon kaikkee puuhaa että viikko vierähtää kivuttomasti.

On se vaan nukkuva lapsi niin suloinen näky =) Pienin söi tuossa äsken, valvoi jonkin aikaa kunnes nukahti tuohon :heart:
Katon tuota joulukonserttia, täytyy olla onnellinen että molemmat ovat syntyneet terveinä eikä ole ollut mitään ongelmia (ainakaan vielä).
Ihanaa joulufiilistä tulee noista joululauluista, jotenkin on herkkis olo kun tuo vauvakin nukkuu sylissä niin ihanasti :heart:

helmi: Meillä miehellä lopppuu työt vähintään kuukaudeksi, arvaa vaan tullaanks me täällä hulluiksi :LOL: Pitää kehitellä jotain. Toisaalta ihan kiva, saan itekin vähän enemmän aikaa käydä jossain, ja muutenkin on täällä apuna lastenhoidossa. Mut tosiaankin pitää keksiä jotain tekemistä molemmille ettei pinnat kiristy liikaa :whistle:

luminka, joo katselen kanssa tuota konserttia ja ei sitä tosiaan huomaa olla näistä hetkistä aina tarpeeksi kiitollinen! Ja pitäis muistaa aina arvostaa sitä mitä on eikä haikailla koko ajan lisää ja muuta...(puhun siis itselleni) :saint:
On nää vaan niin rakkaita :heart:

Mä kanssa suunnittelin että nyt kun mies kotona, niin käyn kerran ainakin kunnolla kaupungilla YKSIN shoppaamassa ja syömässä. Ja jos alkas käymään uimassa sekä yksin että esikoisen kanssa. Niin vois sitten vuoden alusta aloittaa kuntoilun. =) Ja vielä kavereiden kanssa meinaan käydä syömässä ulkona, likkaporukalla.
Mutta joo, kivaahan se on olla ihan perheenkin kanssa, sopivassa suhteessa kaikkea!

Unirytmistä, meil Onni menee yleensä unille 22-23, herää sii 02-03 ja 05.30-06.30 ja sit 8.00 herätän jos on tytöllä päiväkotiviikko.

Pari kertaa yöunille menny jo ysin jälestä ja nytki tuossa aikas väsynyt on. Saapi nähä saahaanko tälle illalle iltahuudot aikaseks enne nukahtamista.

Täälläkin satanut vettä varmaan koko päivän, kohta ei oo enää yhtään lunta :( Tosi jouluista juu...

Onko muilla sellaista iltaisin varsinkin että nukahtaa vähäksi aikaa ja sit herää ja taas pitää syödä? Sit on ihan virkeä vauva eikä tietookaan mistään nukkumisesta?
Meidän typy on ihan samanlainen tässä asiassa kuin siskonsa, tissille nukahtelee tuon tuosta. Sit kun luulen et jes nyt nukahti yöunilleen, niin mitäs vielä! Havahtuu heti kun nousen viedäkseni makkariin... Vauvat osaa olla kyllä välillä vaikeita ymmärtää! :p

täällä on satanut tänään sekä vettä että räntää :kieh:

"On lunta tulvillaan, on raikas talvisää.." Niin varmaan joo :headwall:

Mutta takaisin travian:in pariin.. :whistle: :wave:

Meillä jo nukutaan.. Katsotaan milloin nuorimmainen nousee. Käytin sen kylvyssä, koska huomenna ajattelimme mennä mökille saunomaan pitkästä, pitkästä aikaa.

Yhteistyössä