11/08 masunkasvattajien murut *joulukuussa*

moi!

Tänään kotiuduttu, Leevi jo paljon parempi, ei enää niin räkäinen mutta kotonakin pitää räkää imeä. Osastolle siis jouduttiin kun ei oikein pojalle ruoka maistunut ja oli tosi räkäinen, imivät sitä sit siellä vähän väliä pois. Eilen rupes pojalle ruoka taas maistumaan ja tänään oli jo ihan eri poika =)
Tarvittaissa voidaan käydä päivystyksessä imettämässä räkää pois jos menee siihen pisteeseen mutta toivottavasti ei tarviisi ja päästäisiin rauhoittumaan joulun odotukseen.

Vaatekoosta: meillä käytössä 62cm ja osa on 68cm.

Tässäpä kuva Leevistä uudessa keinussa

Eilen oltiin mökillä, pitkästä aikaa saunottiin. Muutama olut tuli otettua. On se vaan jännä, ettei ne edes nouse päähän yhtään. Oli, kuin en olisi yhtään juonut.

Ajatelkaa: Kaikki nukuttiin melkein klo 11 asti! Tessalle kävin vain maidon jossain vaiheessa antamassa.

Olen pessyt saunan ja kylppärin. Ihanan puhtaita ovat nytten. Passaa jouluna mennä saunomaan ja kylpemään :D

Tänään menen tyttöjen, siskoni, veljeni ja anoppini kanssa laulamaan kauniita joululauluja.

keiju: Pikaista paranemista! :hug: Jospa se nyt poitsulla lähtis paranemaan kokonaan.

Tessalla on käytössä 62 ja 68 kokoiset vaatteet. 62 on kohta pienet.

Leeville ja keijulle paranemista täältäkin!! Ja kuulumisia odottelen, että mikä on tilanne! Toivottavasti jo parempi!! :hug: MUOKS: kerkisitki just kirjotella, kiva että voitte paremmin jo!

Meillä on pitkä trikoinen kantoliina - kukas niistä kyselikä... - En oo oikeen sinut sen liinan kans, tuntuu hankalalta sitoa (pitäs vaan harjotella...). Mutta leevi siinä viihtyy kyllä, tosin nukkuu vaan, niin en kauheesti kehtaa sitä käyttääkkä. Ukkeli kun kuitenki nukkuu sängyssäänki hyvin, niin mitäs mie sitä turhaan sit liinassa nukuttamaan... Meillä on myös esikoisen babybjorn-rintareppu, siinä esikoista vähän isompana kannettiin, sit kun osas jo ite pitää itteään kunnolla ryhdikkäänä. Mutta siinä ei tosiaan jaksa pitkään kannella kun käy hartioihin, eikä vissiin oo lapsellekka paras mahdollinen asento, näin mieki oon kuullu! Mutta en usko että siitä haittaa on jos ei jatkuvasti pitkiä aikoja siinä pidä. Perhekerhossa kun aletaan käydä taas tammikuussa niin sit varmaan otan leeville liinan kun on aamu-uni aika hänellä siinä niin saakin nukkua. Ja miulla jää sit kädet vapaaks vaikka askarrella ja muuta touhuta nuutin kans.

Yö-öhinöistäki joku puhui. Meillä leevi kans yöllä alottaa ryhkimisen ja ähisemisen kun alkaa nälkä tulla. Saattaa olla pitkänki aikaa niin että välillä vähän öhisee mutta sit nukahtaa ja kohta taas öhisee. Sit jossain vaiheessa alkaa tulla mukaan pieniä älähtelyjä niin sit yleensä nousen ottamaan syömään.

Vaatekoko meillä on bodeissa ja haalarihousuissa 62. Normaalit vyötärömalliset housut menee vielä 56 koossakin. Mutta eipä varmaan mee pitkään kun saa 68 bodejaki jo alkaa kokeilemaan, kun tosiaan nuo koot vaihtelee valmistajien kesken.

Miehellä on siis kolme siskoa joista kaks asuu ihan tässä meidän lähellä ja yks lähikaupungissa. Nyt nuo toisaalla asuvan siskon kaks lasta oli miehen siskon luona yökylässä koko viikonlopun ja serkukset ovat nyt saanu ulkoilla kaikki yhessä. Luntaki on satanu niin oli tänäänki melkonen vilske viiden pojan kans pulkkamäessä! :D Eilen järjestettiin pojille puurojuhla: oli joulupuurot ja pojat saivat tehdä, koristella ja syödä pipareita ja tietysti leikkiä! Mahoton meininki!!! Mutta mukava ilta oli!

Meillä on nyt menny muutama yö tosi hyvin. Leevi on nukkunu 21.30-05, sit syöny ja jatkanu unia vielä seittemään tai tänään jopa yli puolen kasin. Ihana kun itelläänki on vähän levänneempi olo! Isäntäki on ollu tosi paljon apuna kotihommissa! Mukavia päiviä on ollu!

Mie oon jo pitkään ollu ostamassa uutta astiastoa meille, kun entinen on jo niin nuhjuinen. Oon sit pähkäilly ja vertaillu ja aattelin että jotain astiastoa vois alkaa kerätä pikkuhiljaa kun ovat niin kalliita. Teemaa aateltiin ja ostin parit lautaset kokeeks että mahtuuko astianpesukoneeseen - ei mahtunu. Ovat nyt sit tarjoilulautasina käytössä. Kaveri toi sovitettavaks 24h-sarjaa ja ne mahtu koneeseen. Siinä on nyt tietyt värit poistossa niin kävin ostamassa sit tänään 16 lautasta, 12 leipälautasta ja 12 kahvikuppia! Asetit ostetaan sit eri väriset joskus myöhemmin ja mahollisesti sit myös jälkiruokakulhot ja mukit. Ihanaa, nyt on uudet hienot ja ennen kaikkea siistit astiat! Putsataan ne entisetki astiat varastoon talteen kun meillä ois haaveena joskus kesämökki saada... Saa nähdä jääkö haaveeks, mutta varastossa on tilaa, sinne mahtuvat astiat!

Meillä ei tänä vuonna jouluvalmisteluja juurika tehdä. Ei siivota sen kummemmin eikä laiteta jouluruokia. Syödään miun vanhempien luona aattona ja se saa riittää. Kotiin tulee vaan kinkku ja piirakat. Ja joulukuusi on odottamassa tuossa parvekkeella. Nyt vietetään ihan rentoutuen tää joulun aika. Mies on kakkospäivystäjänä eli ei voida kyläilläkkä etempänä jos tulee töihin hälytys. Toivottavasti ei tuu töitä, harvemmin niitä hälytyksiä hänen töissään tulee. Tosin hyvät rahat niistä lähdöistä kyllä sais pyhien aikaan!

Tulipas pitkä sepustus... Leevi on unilla parvekkeella ja önähtelee siihen malliin että kohta herää. Pitää siis valmistautua tissiä tarjoamaan! :D

Anzkuli ja Leevi 1kk 2vkoa

Helmi - Juu mulla on kait vähän liikaakin vaatteita tuolla likalla,ainakin siltä tuntuu ... saas kattoa ehtiikös ees kaikkia käyttämään.hennesiltä tuli ostettua liikaakin tuossa lisää... :saint:

Mulla on 56cm vaatekoko menossa,kaikki muut koot viel isoja saa kääntää hihaa yms sitten jos laittaa 62cm jne.Mulla likka on 5.11 syntynyt.

Tämmöstä oon mietiskelly:

Tein tästä uuden aloituksenki, mutta kopioin tähänki:

Huvitutin käytöstä
Tuttiasiasta kyselen mielipiteitä!

Meillä sairaalalla sanoivat että pitäis huvitutin antamista oottaa siihen kun vauva on 6-viikkoinen. Oon nyt miettiny että antaako sitä tuttia vai ei kun ollaan kuitenki 1,5 kuukautta ilmanki pärjätty.

Poika on nyt ruvennu luputtamaan sormiaan melko paljon ja vauvallahan on tuo imemisen tarve suuri. Hän on rintaruokinnassa ja saa rintaa aina kun sitä haluaa. Ei kuitenka syö kovinkaan usein - tai no parin tunnin välein hereillä olleessaan, nukkuu kyllä päivällä 3 tunnin pätkiä ja yöllä usein 6 tunnin jakson.

Mietin vaan sitä että saako hän nyt sit imeä tarpeeks ja jos ei saa niin mitä haittaa siitä sit voi olla? Ollaan yritetty ottaa sormia pois suusta aina kun ne sinne menee.

Esikoinen ei oikeen oppinu tuttia syömään eikä hänellä ollukka kuin unitutti käytössä. Mutta ei kai se unituttika oo välttämätön kun vauva kuitenki nukkuu hyvin.

Mitä mieltä siis ootte? Ja siis miun kanta on se, että haluisin mennä ilman tuttia kun vauva on kuitenki tyytyväisen oloinen, mutta mietin siis että tarviiko vauva vielä rinnan lisäks muuta imeskeltävää?

Tutista: Meillä mentii ilman tuttia viitisen viikkoo, juurikin tuosta syystä, että sairaalassa sanottiin 6vko aikaraja, jolloin tuttia ei pitäisi antaa. No meidän oma kätilö sanoi, että tässä on lähinnä kyse imurytmistä, eli vauva imee eri tavalla tuttia kuin rintaa ja jos tutin antaa liian aikaisin voi olla, että rinnan syöminen ei suju yhtä hyvin. Eli jos vauva osaa hyvin imeä rintaa tai on pulloruokinnalla, niin ei pitäs olla haittaa antaa tuttia.

Me annettin tutti, kun tytölle tuli tuossa reilu viikko takaperin ilmaa mahaan ja itkeskeli ja halus sitten aina rinnalle rauhottumaan. Mies ei kelvannu lohduttajaks. Ajateltiin, että tutilla vois auttaa asiaa ja nimpäs tuo auttoikin ja ihan hyvä on ollut nyt aina esim. jos oon liikkeellä kaupungilla / kahviloissa / yleisillä paikoilla niin otan tutin mukaan, että saapi itkun tullen imutella.

Samoin muuten kätilö sanoi -sillon kun meillä ei viellä ollut tuttia- että on tosi hyvä juttu jos vauva osaa itse rauhoittaa itsensä laittamalla sormet suuhun jas sitä pitää rohkaista! Vauva oppii tunteaan oman kehonsa myös sitä kautta. Tosin täällä tuntuu olevan muutenkin aika "luonnonmukaiset" nämä vauvanhoitovinkit usein Suomen ohjeisiin verrattuna.

Vaatekoosta: Meillä myös bodyt 62 (kestovaipalla 68), villatakit ja paidat 62, housut 56. Ihan lyhkäset on meijän neidin jalat kai... :LOL: Eilen mies oli tunkenut sille 50-senttiset jalkaan... trikoilta näytti mutta pituus kyllä riitti!!!!

Vaatekoko: Meillä on 56 ja 62 käytössä. Suurinosa 56cm on jo pieniä, reilummat menevät vielä. Tytöllä ikää nyt vähän päälle 2kk, pari viikkoa sitten oli 54,7cm ja 4470g (muistaakseeni).

Mä olen tänään paistellut jauhispasteijoita ja joulupipareita =) Ihanan jouluinen tuoksu täällä :xmas:

Toimiiko teillä kaksplussa hyvin?
Mulla ainaki temppuilee vähän väliä! Just kun ois hetki käydä koneella, ei tietenkään silloin toimi :kieh:

No, nyt täytyykin taas mennä. Vauva ei asettunutkaan nukkumaan!

Tuti meillä on annettu varmaan pari viikkoisena, ei tosin silloin vielä paljoa imenyt. Ei haittaa imetystä, imuhaluja löytyy enemmän kuin mitä syödessään pääsee imemään. Varsinkin autossa ja ulkona nukkuessa imuttaa koko ajan, nukkuukin hyvin sit =)
Eikös ne jotkut sano että parempi antaa tuti kuin antaa sormia imeä? Vieroituksen suhteen tais olla tuo kehoitus, et helpompi tutista päästä kuin sormista! Korjatkaa jos väärässä olen...

neuvolakuulumisia perjantailta paino 4910g pituus 57cm pipo 38cm elikkäs hyvin kasvaa poika on nyt virallisesti timo lauri simeoni ristiäisiä ei tällä kertaa pidetty, vaan nimi ilmoitettiin maistraattiin :)

Tsemppiä kaikille nuhanenien kanssa kamppaileville :snotty:

Kantoliinasta: meillä on kantoliina käytössä melkein päivittäin, tänään viimeksi kokkasin lihakeiton ja Otso keikkui mukana liinassa (nukkui koko ajan). Sellainen kudottu liina 5,6 metrinen, aika monta kertaa saa kieputtaa. Yleensä käytän kietaisuristiä. Kokeilin kerran myös lonkkasidontaa, mutta toistaiseksi siinä pitää tukea vielä vauvan päätä käsivarren mutkaan (oli aika kätevä tietokoneella istuessa =) ) Meillä on myös mummon Lidlistä ostama rintareppu, mutta se ei tunnu yhtä hyvältä kuin liina. Rintareppu on varmaan kesällä sitten isommalla vauvalla kätevä ulkona. Mies on kova hikoilemaan ja valittaa, että molemmilla kantovälineillä tulee tuskaisen kuuma sekä itselle että vauvalle.

Huvitutista: Otsolle olivat antaneet tutin heti syntymän jälkeen teho-osastolla (oli sokeriseurannassa ensimmäisen vuorokauden), mutta ei kyllä minun nähteni syönyt sitä siellä kertaakaan. Otettiin tutti käyttöön noin 5-viikkoisena, kun poika meinasi olla kovin itkuinen, niin tutti auttoi rauhoittumaan. Nyt on viime aikoina alkanut syödä sormia, mutta yritetään aina antaa tutti tilalle. Anzkuli: Veljenpoikani ei ainakaan syönyt missään vaiheessa tuttia, ei kai siihen ole tarvetta, jos vauva (tai kitinää kuunteleva vanhempi...) ei sitä kaipaa.

Maotao: on mielenkiintoista, miten erilaiset vauvanhoitokulttuurit eri maissa on. Minun intialainen kollegani ihmetteli kovasti, miten meinataan pärjätä kahdestaan vauvan kanssa, kun heillä on intiassa itsestään selvää, että mummo tulee asumaan vauvaperheeseen ensimmäisiksi kuukausiksi ja auttaa vauvan hoidossa.

Vaatekoossa meillä on menossa 62 cm ja housuissa 56. Tosin niin paljon on käytettyjä vaatteita, että suurimmassa osassa on kokolapusta teksti haalistunut pois, tai aiempi käyttäjä on leikannut lapun pois. Voi kun saisi ostaa ihan itse uusia vaatteita, mutta toistaiseksi vaatteita on yllin kyllin.

Bongasin ihanan vauvanvaatekaupan: Polarn O. Pyret. Ihania kuoseja ja valtavan hyvälaatuisilta tuntuvat! Onko kenelläkään kokemuksia?

Sanse: Hyvä nimi teillä! Aika samaa teemaa noudattavat nimet meidän lapsilla (meillä Otso Veikko Johannes). Otson Veikko-isoisäpuoli ehti julistaa muutamaa viikkoa ennen ristiäisiä, että "ei kai kukaan nykyään antaisi lapselle nimeksi Veikko!" ja meillä oli hymyssä pitelemistä :D Veikot kunniaan!

Helmi: Minkä kokoinen teidän vauva on tällä hetkellä? Ajattelin kun niin samankokoisena syntyivät ja samoihin aikoihin. Otso oli puolitoista viikkoa sitten neuvolassa 6,3 kg ja pituutta oli 58 cm. Kaikki kauhistelevat kuinka iso poika on ja mekin ihmettelemme, mihin se pikkuinen käärö on hävinnyt!

oikein kauniita nimiä kaikilla nimen saaneilla!! :flower: Onnea nimien johdosta!!

täällä historiallinen hetki!! Leffa alkaa muutaman minuutin päästä ja molemmat pojat ovat ekaa kertaa menneet samaan aikaan nukkumaan, niin että pikkuisenkin vein ylös omaan sänkyynsä nukkumaan. Tosin en varmaan ekaan mainostaukoon malta olla menemättä katsomaan, vaikka ovi ylös onkin auki ja meidän huone/aulatila onkin ihan rappusien yläpäässä, eikä tosiaan ovia oo välissä.

nyt leffan pariin...

maikki, meillä poika oli 6vkos neuvolassa 5160g ja 55,6cm

nyt siis huomenna 2kuinen, mutta seuraava neuvola on VASTA 3kuisena....nyt tuntuu parin viimeviikon aikana kasvaneen ihan silmissä! =) Ja hyvähän se on että nuo kasvavat hyvin ;)

Tuntuu mein Onni jotenki isolta teiä vauvoihi verrattuna :D 1kk neuvolassa tosiaa sen 5560g 57.7cm :D

Tuo Veikko laitettii viime tipas nimeen, halusin kunnioittaa tärkeen ukkini muistoa ja se sopi Onnille ku nenä päähän =) Veikot kunniaan =)

Tuttia meillä käytetään, mielummin se ku peukalo. Ja kieltämättä helpottaa kummasti.. tuo neiti ei sitä käyttäny ja koliikkinen vauva niin oisin mielellää sen sille antanu :D

Rintareppu on, mut ei oo ollu käyttöö liiemmi viel. Koitin sitä mutta sillä hetkellä ei Onni siitä oikee tykänny.

Tutti on meilläkin tällä kertaa käytössä... Esikoinen ei suostunut tuttia suuhunsa laittamaan, kaaressa sylkäisi sen pois. Rinnalla kyllä viihtyi sitten ahkerasti. Tämä tyttö taas ei juurikaan halua rintaa muulloin kuin nälkäisenä, kauheet raivarit sai joka kerta kun rintaa tarjosin, kun hän nyrkkiä hamuili. Tuttia sitten keksittiin pari viikkoa sitten tarjota ja se kelpasi. Mutta aika vähän tuo sitä kuitenkin imee, esim. nukkumaan käy (ainakin vielä toistaiseksi) ilman tuttia. Mutta tosiaan ilman tuttiakin pärjää hyvin ja eipähän tarvii sitten tutista vierottaa.

Vaatteet on meilläkin kokoa 62cm tällä hetkellä. Harmittaa kun jäi nuo 56cm niin vähälle pidolle, oli saatu lahjaksikin tosi nättejä asuja, mutta eihän ne paria viikkoa kauempaa mahtuneet päälle.

Meidänkin emäntä taitaa olla aikamoinen jättiläinen muiden vauvoihin verrattuna :whistle: . Viimeksi käyty neuvolassa 3 viikon iässä ja silloin painoa oli karvan vajaa 6kg ja pituutta 55.7cm.

Kauniita nimiä vauvoillanne Sanse, merval ja JennyAdelina. Meillä tuo reppana taitaa jäädä ilman nimeä, kun ei miehen kanssa päästä yhteisymmärrykseen :kieh: . Se teilaa kaikki mun ehdotukset, muttei osaa itse antaa minkäänlaisia vaihtoehtoja |O

HC ja pikkusen plösö neiti ilman nimeä

Niin, ihanat nimet myös mervalin ja JennyA:n pienokaisilla!! :flower: merval, et sitten vielä uskaltanut antaa Eeroa ;) Mun enolla on 4 poikaa ja ovat seitsemän veljeksen mukaan nimetyt, mutta Eeroa sieltäkään löydy! Pojat ovat nyt jo parikymppisiä, joten tuskin siihen sarjaan enää tuleekaan.

Hotcoffee: Voin kuvitella, että stressaa, jos ei saa nimeä valittua! Meilläkin meinasi olla tuo teilausmeninki kaikille mun ehdotuksille. Kokeilkaapa meidän hyväksi koettua menetelmää, eli molemmat listaa allakan nimilistasta läpi käyden nimet joita voisi ajatella nimeksi ja sitten katsotte, onko yhtään samoja. Meilllä oli molemmilla noin 10 nimeä listassa. Tämä tietenkin toimii vain, jos teille kelpaavat sen verran yleiset nimet, että ne löytyvät taskukalentereiden nimilistoista. Meillä oli vain yksi sama nimi ja se sitten valittiin etunimeksi. Aikaa kului 5 minuuttia =) Valintaa helpotti se, että oltiin mietitty jo toinen ja kolmas nimi valmiiksi, niin sitten molempien piti ottaa myös huomioon, mikä nimi niiden kaveriksi sopii. Ja meillä oli poisluettu myös kaikki nimet, joissa on R-kirjain, kun mies väittää olevansa ärrävikainen...

Ilta meni mulla niin että neitipäs päättikin olla hereillä.No mentiin samoihin aikoihin tutimaan kymmenen jälkeen ja nyt sitten herättiin puoliseiskan aikaan samaan aikaan,että yön sai nukkua taasen... ihan jees.

Eilen
melkein kaikki joulusiivous tehtynä,huomenna varmaan viel shoppailemaan ehkä,ainakin pakolliset ruokatavara jutut on haettava.

Mussukka leipoi onneksi eilen ja tosiaan mun mamma leipo meille niin mun ei tarvi keittiössä olla sitten.Tyttöjen kanssa täytys huomenna koristella pipareita,siinä se mun keittiöpuoli taitaakin olla,kun mies tosiaan hoitaa meillä nää keittiö hommat aikaslailla jos en innostu tekeen mitää hih...

nonniin =)
tuteista ollut puhetta....meillä kyllä otettiin tutti heti sairaalasta kotiuduttua käyttöön, vaikka sairaalassa olikin tutittomuus. Mä pidän henkilökohtasesti parempana että vauva tyydyttää imemistarpeensa tuttiin, kuin nyrkkiinsä tai peukaloon. Pääsee tutista aina eroon. Eikä meillä kumpikaan kauheesti tutin perään oo, lähinnä yöllä käytössä ettei tarvii joka raossa antaa tissiä, vaan voi koittaa josko rauhottuu tuttiin.
Mutta kukin tyylillään =)

Täällä on tullut yöllä lunta :D Kumpa nytt ei sulais....ois valkoinen joulu niin ihana!!

Mutta mä meen nyt joulunvalmisteluihin, pyykkiä pesen nyt niin että ei tarvis aattona ainakaan pyörittää konetta. Ja laittelen muutenkin jo paikkoja kuntoon. Vien mattoja ulos ja vaihdetaan osa matoista ihan puhtaisiin. Mutta vasta huomenna pyyhin lattiat, että ois aattona ees siistiä. Ja sitten tiistai-iltana vasta matot lattiaan, tulee ihanan raikas tuoksu. ja silloin myös kuusi tuodaan sisälle sulaan.
Kauppaan tarkoitus myös tänään ahtautua kilometrin pitkän listan kanssa. Huomenna saa sitten keskittyä ruokapuoleen :)

helmi

Huomenta!
tulin merkkaan kuulumiset.Meillä mies nyt pakkolomalla ja minusta tuntuu,että sotkee minun ja vauvan rytmiä,en yleensä osaa mitään tehdä ku se on kotona |O 3kk tätä sit..
Yöähinöistä:meillä kans poju aloittaa ähinän ku on nälkä,en aina heti nosta syömään.siis ei kerkeä edes itkeä nälkää vaan enemmän ähinällä mennään :)

Tutti:meillä kans ollu tutti alusta asti,mut vasta 2 viikoisena alkoi sitä tosissaan imeä.
Toivottelen nyt kaikille Hyvät Joulut,ku me lähdetään huomenna reissuun ja tullaan aattoillaksi kotiin :)
Siis Hyvää Joulua kaikille palstalaisille :heart:

Äityliini ja pötkylä 6vkoa ja 3 pvää

Yhteistyössä