11/08 masunkasvattajien murut *joulukuussa*

ihana nimi lonelylily!
rd, mä haaveilen vaan pipareista...käytiin taas pojan ja miehen kanssa pikku lenkillä ja kaupassa,tekee kyllä hyvää päästä hetkeks ulos täältä kämpästä! :)
toissayö meni kans ihan persiilleen ja eilen poika ei paljoa nukkunut. onneks mies sit valvoskeli viime yön että sain nukuttua vähän enemmän.jahas nyt alkaa vilho heräilemään,pitänee mennä vastaamaan kun kutsu kuuluu... :wave:

lonelily: Nätti nimi! Mistäspäin sie oot? Kiuruvedeltä? :whistle:

Ajatelkaa, mie en edes santsannu ruokaa lisää :D. ihmeen kiltisti söin. Mutta nyt laittaa neidit nukkumaan. Niin ja nuorimmaisen laitoin nukkumaan ennen lähtöä ja vieläkin nukkuu. Mies pääsi taas kerran helpolla!

Olis yks kysymys... Siis teille jotka ootte käyttäneet tuota mallasuutetta, muistaakseni RD käytit tuota vai?. Kuinka kauan menee että se vaikuttaa? Millä annostuksella ootte sitä vauvalle antaneet? Meillä kun tuo neiti on ollu nyt viikon taas kakkaamatta ja ihan selvästi alkaa vaivata. Vähän väliä ährää ja vääntää, yrittää tehdä kakkaa mut kun ei mitään tule. Aamuyöt varsinkin menee nyt tuohon vääntelehtimiseen. Oon antanut luumumehua, se ei vaikuttanut. Ostin sit tuota mallasuutetta...

Nyt torttujen kimppuun... Edelleen teen ne omppuhillolla ku en siitä luumusta tykkää, pitääkö mun itte nyt tuosta herkusta luopua jos se kerran kovettaa vauvan mahaa??

-JennyA & prinsessa huomenna 7vkoa-

Hei!

Risti seinään: mies otti tänään vauvat ja vaunut eka kerran ja haki isommat pojat tarhasta. Minä sain siis nukkua päikkärit!!!!!! Ja tosiaan, vauvoilla ikää 2 kk ja nyt sitten vasta uskalsi lähteä yksin vauvojen kanssa vaunuttelemaan... :LOL:

RD, mies kiukutteli viime yönä siitä kun Wilma jostain syystä oli kovin itkuinen enkä saanut hiljennettyä toista. Mies sohvanpohjalta vaan kuittasi että etkö nyt edes saa pidettyä yhtä vauvaa hiljaisena. Siitä hieman napsahdin, musta törkeesti sanottu! Ja syötän vauvat tässä olohuoneessa koska tässä on vaan yksinkertaisesti paras olla, sille en sitten voi mitään jos herra sohvalle lähes joka ilta nukahtaa! Että kiukutti aamulla... :kieh: Mutta on tänään sitten ollut kumman nöyrää miestä, ehkä itekin tajuaa että tuli päästettyä aika törkeyksiä suusta. Nyt jälleen on simahtanut tuohon sohvalle, mulle siis jää isojen poikien iltatoimet ja vauvojen valvottaminen sekä iltahommat.

Tuntuuko teistä muista välillä sellaiselta että ei yksinkertaisesti jaksa pyörittää tätä arkea, kaikki tuntuu ihan ylivoimaisen vaikeelta ja aamulla ei tee mieli edes nousta? Mulla on välillä tosi vaikeeta jaksamisen kanssa, mutta sitten toisaalta kun Wilma tai Oskari väläyttää hymyä niin jo taas jaksaa todella hyvin. Mietin tässä vaan sitä että mikä on synnytyksen jälkeisen masennuksen ns. määritelmä? En tosin ite koe olevan i masentunut, mutta lehdestä luin tänään siitä mikälieexmissistä joka oli masentunut. Mutta mulla nyt ei kyllä mitkään itsemurha-ajatukset käy mielessä todellakaan!

Wilma alkoi kätistä, eli taidan ottaa syliin toviksi. Hyvää yötä mammat!

HM

HM: Mulla on yksittäisiä päiviä silloin tällöin että tuntuu et miten tässä jaksaa! Kun meinaan ainakin olla koko ensi vuoden vielä kotona. Tuntuu että homehtuu kotiin...
Yleensä nauttin suunnattomasti pelkästä arjesta =) Esim. tänään kun oli rauhallinen aamu. Eka tein isomman aamuhommat, syötiin puurot ja katottiin lastenohjelmia. Sit vauva heräsi ja tehtiin hälle vuorostaan aamuhommat =)
Ehkä raskaampaa arki oli esikoisen alkutaival. Silloin tuntui paljon rankemmalta kaikki, olin väsynyt ym. Nyt on ollut helpompi vauva, ja osannut suhtautua kaikkee eritavalla =)

JennyAdelina: Meillä mallasuute käytössä, annetaan joka päivä 1tl. Aiemmin kun antoi illalla uudelleen, tuli kakka seuraavana yönä :D Viime kakasta on nyt 3 päivää ja näköjään pitäisi antaa 2x päivään. Viimeks sai antaa kahtena päivänä tuon 2x/pv satsin ja sit vasta toimi.

Mä sain ehkä vauvan nyt nukkumaan, monta tuntia torkahteli välillä ja sit söi ja katteli ympärilleen. Sit uutta tankkausta ja pikku tirsat tissillä =) Pullosta annoin tuossa vähän lisää, jospa jaksaisi nyt nukkua pitkän pätkän :)

Ei nukahtanutkaan viime yrityksestä, taas hikkapirulainen tuli :kieh: Tissin kautta takas sänkyyn, ja taidampa itsekin mennä koisimaan...
Ihana jääkaappi tuo meidän makkari! Reilu viikko sitten soitin isännöitsijälle että patteri ei lämpiä. No, ei alkanut mitään kuulua ja tuossa iltasella kysyin et mikä kestää. Oli ilmoittanut eteenpäin mut sit ei kukaan tullut :kieh: Viime yönä mulla oli toinen peitto päällä, samoin vauvalla. Esikoisen huone taas tosi lämmin, melkein ilman peittoa ois tarennut!
Jospa huomenna kävisivät korjaamassa, hiton kylmä nousta yöllä peittojen alta :/

Mutta nyt tää lähtee nukkumaan, huomisiin :)

kuuttipieni mulla matkaa Ouluun vain reilu 20 kilometriä :)
HariMao mulla kans napsahti eilen ton miehen kanssa,tulee sanottua pahasti puolin ja toisin ja sit kaduttaa :/ kai se sitten tekee tämä vauva arki tepposet,toivottavasti tilanne korjaantuu..seksiäki harrastettiin jo vaikka jännitti hirveästi,hyvin sujui.
Tuosta rotarokotteesta,me ei oteta sitä pojalle ja olihan tuo hintavakin 160 ?.Yritin silmäillä pikaisesti mitä olitte kirjoitelleet,ite ei aina ehdi kirjoitella mut teidän jutut käyn kyllä lukemassa :)

Äityliini ja pötkylä 5 vkoa

huomenta!
yövalvomiset jatkuu...onneksi menin ite jo salkkareilla nukkuun, kun sitten 23-03 valvottiin |O Tuolla melkoisia vatsanväänteitä! Mietin kaikkia mahdollisia ja mahdottomia syitä....mullahan se silmätulehdus ollut ja ma sain tipat, mutta ei kai se antibiootti silmiin laitettuna vauvaan vaikuta? ainakin lekuri katsoi että voi käyttää, kun paikallista..sitten JEE-JEE tuntuu menkat alkavan!!! :kieh: P***LE!!!!!!! :kieh:
muistaakseni joskus esikoisen aikaan luin että kuukautisten aikaan maito maistuu erilaiselta? :eek: vai onko ihan puppua tuo?
(joo, täällä hieman tyhmänä pohdiskelen...)

Tälle päivää ois pyykkäystä, imurointia :/ ja yleistä väsymyksestä ja

Meil oli tän viikkoo miehen kanssa aika hiljaiseloo.. tuski puhuttii toisillemme ku oli iso riita tuos maanantaiaamuna.. (viiden aikaa aamulla.. ihanku ei parempaaki tekemist siihe aikaa ois :LOL: ) Mut eile sit sovittii.. löysin miehel kaupasta chilimeetfurstia ja vein hänelle ni hymy nous hiljaa ja siit läks sopiminen :D

Tie miehen sydämeen siis tosiaanki vie vatsan kautta :LOL:

Rotavirusrokotteesta ollaa vaa vähä juteltu, mies ois sitä mieltä että ei ja mä oon kahen vaiheilla.. ei sitä ole ennekää tarttettu mut toisaalta ei se sitä tarkota etteikö se vois tällä kertaa iskeä. Joten mietinnässä vielä on.

Onnipoika on tänään jo 3vko3päivää :heart: Aika menee niin nopeeta =)

huomenta!

Eilen illalla leevi huuti vain 20min ja sit nukahti kymmeneltä, ekan kerran heräs syömään klo:3 ja sit klo:6, kahdeksalta se sit nous ylös.
Eli hyvin meni. Nyt pitää mennä laittaa Leevi aamu unille =) pääsee sit itse suihkuun ja kaverikin tulee muksuineen käymään aamupäivästä, ihana saada aikuista seuraa!

Huomenta!

Yö mennyt ihan ok, pari kertaa pallerot heräsivät. Isot pojat menivät tarhaan kun siellä joku retki jälleen. Tuntuu että siellä on joka päivä jotakin ohjelmaa ja me kun ei välttämättä kukonlaulun aikaan poikia sinne viedä niin saadaan kyllä niin nuivia katseita yleensä hoitajilta. Tai parilta hoitajalta. Ottaa päähän, ruvettiin jo miettimään tarhan vaihtoa...

Wilma ja Oskari nukkuvat aamupäikkäreitä, nyt pitäs kyllä ite mennä suihkuun ja muutenkin pesulle, mutta kun ei nyt jaksa. Katon eilistä sairaala- ohjelman uusintaa kun en sitä eilen nähnyt. Ihan mälsää kun se jää tauolle, oikeestaan Housen ohella ainoa sarja jota seuraan. No, jatkuuhan tuo sitten joskus.

Mulla on ajatus pikkusen jumissa, taidan nyt mennä sinne suihkuun...

HM, Wilma ja Oskari 2 kk

Täälläkin älyttömän hyvin nukuttu yö takana :D

Pikku neiti söi viimeisen kerran klo 22.00 ja oli sitten kakan tehnyt jossain vaiheessa.. Joten ajattelin klo 1.00 aikoihin, että parempi vaihtaa vaippa, ettei sitten oo tulipunainen pylly toisella aamulla. Mie nostin neidin sängystä.. Vaihdoin vaipan.. Ja vein takas sänkyyn ja neiti vain nukkui koko ajan :eek: . Seuraavan klo 5 ja klo 8. Ja mie olin pirteä jo klo 8 :D. Menin vielä pötköttelee sänkyyn. Ukon kainaloon.

Tänään oli viikkopunnituksen aika ja paino oli viikossa tippunut -1,8 kg. Aloituspaino siis synnytyksen jälkeen: 68,9 kg, tänä aamuna: 67,1 kg. Mutta jos lasketaan paljonko on lähtenyt raskauden lopusta: 79,9 kg-67,1 kg= 12,8 kg.

Jos jotain kiinnostaa tulla tuonne laihdutuspuolelle myös, niin olen aloittanut siellä pinon:

http://kaksplus.fi/keskustelu/t1252517

Mutta nyt käymään Suvi-Tuulin kanssa kaupassa pikaseen. :wave:

huhhuh, vihdoin minuutti omaa aikaa!!

Koko päivä ollut aivan hullua rumbaa, Maya ei ole nukunut kuin pari ihan lyhkäistä pätkää (täällä jo iltamyöhä nyt)... nyt mies sai sen vihdoin nukkumaan, mulla oli mennyt jo hermot. Mulla ei kai ole tarpeeks maitoa, kun lapsi raukka on ollut kiukkuinen ja nälkäinen koko päivän. viimeisen syötön aikana päätin kokeilla tuleeko maitoa, ja yritin pumpata enkä saanut kuin 15 ml!! Eli maitoa ei tuu... Outoa kun viime viikolla tuli liikaa nyt on sit kai stressi ja väsymys saanut tänkin aikaseksi. Ei sit muuta kuin korviketta. Lähetin just miehen kauppaan Nan:ia hakemaan... harmittaa jotenkin kun tuntuu että koko imetys tyssää kokonaan jo näin alkuun, ja minä kun olin kuvitellut imettäväni vuoden. Noh, voihan se vielä tästä, jos stressi helpottaa, ja jos vaikka sais nukuttuakin joskus!!

HM: Meillä viime yönä mies taas anteli kokoajan neuvoja kun en saanut Mayaa nukkumaan... alkoi kyllä ärsyttämään kun toinen istui vieressä ja ties kaiken minkä tein väärin!! Joo, ei ne kyllä kaikkea tajua. Mä saan välillä jopa imetysneuvoja. Tosin tuokin kyllä katui ja pyysin aamulla anteeksi.
Ja niin, mulla on usein tosi samanlainen olo kuin sulla. Luulen sen kyllä johtuvan väsymyksestä ja siitä että en saa nukuttua yöllä, ja että ei vaan ole omaa aikaa kun toi meidän pikkuinen ei nuku ja koko päivä menee siihen. Toisaalta paras puhua noista tunteista jonkun kanssa tai vaikka neuvolassa, kun kuitenkin raskauden jälkeinen masennut on yleistä, ja parempi se on hoitaa kun vain kärsiä turhaan.

Apua, se ääntelee taas ja taitaa herätä... eikä mies oo vielä tullut kaupasta korvikkeen kanssa!!

PS täytyy kyllä sanoa että vaikka onkin ollut väsyttävää ja rankkaa niin kyllä toi on ihana pieni tyttö, ja ei voi olla vihanen kun toinen väläyttelee jatkuvasti niin mielettömiä hymyjä!! :heart:

jaaha, tulin tähän koneella, kun en saa nyt unen päästä kiinni vaikka ois mahdollisuus, kun pienempi mies VIHDOIN nukahti tunti sitten vaunuihin verannalle, oli hereillä 4½tuntia, mikä tuolle aika paljon...ja isompi ukkeli katselee toystooria. Kai sitä ei osaa alkaa nukkuun kun koko ajan päässä raksuttaa että kohta piirretty loppuu tai kohta toinen herää. Huoh! Iltapäivällä sitten kunhan mieskin kotona, niin taidan koittaa nukkua. Eilenkin nukuin pikkukakkosen ajan.

Meen huutiksesta haeskeleen pojalle toppahaalaria...villahaalaria oottelen juuri postista saapuvaksi. :D

Täällä saatiin hyvin nukuttua yöllä.
Silloin kymmeneltä jäi lopulta nukkumaan Seuraavan kerran heräsi puoli kolmelta (nukkui siis 4½h) ja nukahti heti syötyään. Sitten heräsi vähän yli kuuden ja siihen mieskin jo tuli yövuorosta nukkumaan. Isompi tyttö heräsi kahdeksan maissa, ja vaavi jossain 9.30 tienoilla. Käytiin ulkona tulpiksilla kävelyllä.

Vauva heräs tuossa äsken, kahdelta viimeistään loputkin meidän perheestä :D

voi hemmetti!!!kirjoitin piitkät pätkät tänne,sit sekoilin jotain hiiren kanssa (ykskätisenä ja vasemmalla kädellä kun yritän) ja pufff,taivaan tuuliin lens koko stoori...

manna: minä kanssa stressaan ja poden huonoo omaatuntoo korvikkeen annosta. vähän on jo helpottanut kun neuvolassa täti suhtautui ihan asiallisesti kun kerroin ettei imetys oikeen suju kun pojulla jää aina nälkä imetysyrityksen jälkeen vaikka miten kauan rinnalla roikkuis (ja nyt ei edes viitsi roikkua kun kai huomaa että jos puol tuntia on yrittänyt huonolla menestyksellä syödä niin ei kannata jatkaa). korviketta siis menee alati kasvavia määriä täällä.silti elättelen edelleen toiveita että nuo tissit alkais toimiin kunnolla..tosin varmaan jo vähän turhaan kun 3 viikkoa jo kulunut synnytyksestä.ärsyttävää.
tänään pitäis yrittää saada huusholli ja oma ulkonäkö kuntoon kun tulee vieraita ja meen vielä illalla teatteriin.tosin tää yks pikkumies roikkuu sylissä, joten voi vähän hankaloitua nää mun aikataulut..

noonie+vilho 3vkoa

JennyA: miekä en tykkää luumusta, tein vadelmamarmeladilla tortut! Aivan ihania!! Ja se wienertäyte toimii kans tortuissa hyvin! Kannattaa kokeilla!

lonelylily: aapo oli myös miun nimilistalla, tykkään kovasti mutta mies ei siitäkä innostunu. Ihme että ylipäätään saatiin nimi lapselle... ;)

HM: mie oon jälkeenpäin miettiny että oliko miulla esikoisen aikaan masennuksen oireita. Olin tosi alakuloinen eikä mikään huvittanu eikä kiinnostanu. Ruokaka ei maistunu. Oli tosi raskasta. Pistin sen väsymysken piikkiin sillon, mutta nyt on ollu niin erilainen olo, vaikka väsynykki oon ollu. Nyt ei oo ahistanu ollenka. Tosin nyt oon toipunu paljon paremmin synnytyksestä, mies on ollu kotona pidempään ja on vielä jonkun aikaa, leevi on helpompi vauva kuin veljensä aikoinaan ja toisen kans en varmasti stressaakka niin paljon kuin nuutin kans sillon. Ja nuutilla oli sitä painonnousuongelmaa alussa, joka huoletti myös ja oli tosi ahkera tissittelijä eli kokoajan syömässä... Eli onhan tää elämä monella tapaa nyt paljon helpompaa kuin silloin. Mutta kannattaa kyllä HM ottaa jo pienetki oireet vakavasti, ja vaikka ois vaan väsymystä niin se voi myös mennä pahaks - nimimerkillä kokemusta on! Mie kyllä ihan omaa hölmöyttäniki väsytin itteni tosi väsyksiin ja sit oli vielä parisuhteessa kriisiä... Oli raskasta!

manna-: kannattaa silti imettää ees jonkun verran jos vaan jaksat ja haluat! Eihän sitä tiedä jos se maidon tulo vaikka elpyyki pikkuhiljaa kun saat levättyä ja se stressaaminen siitä imetyksestä vähenee pulloruokinnan myötä! Jos imetys on siulle tärkeä juttu, niin onhan se osittainen imetyski imetystä! Jaksamista siulle!!! Miulle ois varmasti ollu kans tosi kova paikka jos ei imetys ois onnistunu, se on miulle henkilökohtasesti tärkeä asia - ymmärrän siis hyvin siun tunnelmat!

Mistä tuota mallasuutetta saa? Apteekistako? Pitäs esikoiselle varmaan tuota hommata kun hänellä on tosi tiukassa välillä kakka ja saattaa olla useampi päiväki että ei kakkaa ja sit itkun kans vääntää kauheen lastin... reppana...

Jatkan myöhemmin...

Anzkuli ja Leevi 1 kk ja 5 pv

moi!
mä makoilen sohvalla vauva kainalossa ja nautin rauhasta!:) esikoinen on hoidossa ja oon saanut siivottua skä leivottua kinkku-juustosarvia ja piparkakkuja tälle päivää. :) kohta pitää lähteä kaupan kautta pojun hakuun.

ei me raaski vielä vidäkään vauvaa yökylään vaikka mahdollisuus olis ollutkin. on vilä niiin pieni :heart: esikoinen mene tänään mummull yöksi. ajateltiin laittaa hyvää ruokaa ja katsoa Mamma mia-leffa jonka sain miehen siskoilta synttärilahjaksi eilen.

mutta nyt niin huono asento kirjoittaa ttä myöhemmin lisää! mukavaa viikonloppua!

korppinen ja pikkumies 7vko

hei pitkästä aikaa :wave:

Jotenkin tämä aika vaan menee niin nopsaan etten ole kerinnyt edes koneella käydä,no välillä lukemassa juttuja mutta aika nopsaan eli ihan ulkona kaikesta mitä tapahtunut...

Masuvaivaisille oletteko kokeilleet vyöhyketerapiaa??
Meillä auttoi esikolle parin käynnin jälkeen loppui mahavaivat ja kolmas kerta käytiin vaan varmistukseksi.

Meillä neiti on ns.helppo tapaus,syö ja nukkuu. Viime yö mentiin yhdelle tankkauksella ja yleensä semmoinen 2 tankkausta riittää.isompi neiti on sitten vuorostaan ruvennut valvottamaan äitiä vauvan tulon jälkeen,on ruvennut näkemään pahoja unia,varmaan mustasukkaisuuskin osittain vaivaa :whistle:

Meillä on ristiäiset 21 pvä. Huomenna olisi serkun ristiäiset ja tämän viikon alussa syntyi sitten pikkupikkuserkku eli vauvoja riittää meidän suvussa =)

Mutta poistun laittelemaan joulu juttuja :wave:

Tänään ulkoilin aamulla poikien kans ja tissit meinas paleltua... Äkkiä kotiin siis riennettiin! :D

Jätin pojat isin haltuun, lypsin enimmät pakotukset pulloon ja lähin sittarille. Löysinki kaikkee kivaa poistorekeistä ja muitaki tarjouksia oli. Nuutille ja itelleni vaatteita. Paras löytö oli puolipitkä pellavainen juhlahame, jossa oli tarjoushintalappu 20e ja kassalla se oliki vaan 5e! Ristiäisiin ostin sen ja muutenki sit juhlia ajatellen kun miulla on tosi vähän juhlavaatteita eikä varsinka hametta.

Isi ja nuutti lähtivät hoploppiin päikkäreiden jälkeen ja mie jäin viettämään "omaa aikaa"... Leevi kävi nukkumaan eikä nukkunu kuin reilun 1,5 tuntia. Miulla meni koko aika järjestellessä paikkoja, tehessä kaikkee pientä kotihommaa ja ruuan laitossa. Sit kun oli pyykitki viikattu niin ukkeli heräs syömään. Laitoin vielä takas sänkyyn kun oli ihan unisen oloinen vielä. Tuolla jotain mökeltää ja örisee, saas nähdä nukahtaako vielä!

Ihana tää meidän pieni kun osaa toistaseks ainaki itekseen nukahtaa. Esikoinen piti ihan vauvanaki tainnuttaa tissillä tai sylissä ja muutenki melko hankalaa oli sen nukkumisen kans... Miulla on nyt toivo heränny että jospa tää uus tulokas oiski parempi nukkumaan!

Kohta tulee miehet kotiin ja ruokaki alkaa olla valmista. Huomiseen taas!

Yhteistyössä