Noniin, pikkumies simahti syliin :heart:
Manna(ko) kyseli jouluvalmisteluista...meille tulee mun vanhemmat aattona syömään ja pukkia katsomaan. Lahjat alkaa olla onneksi ostettu jo lähes kaikki. Nettikaupat on ollut tänä jouluna kova sana.
Ja alesta oon jo syksyn mittaan ostanut vaatetta. Siivoilujen kanssa ei tarvii enää nipottaa, kun risitäiset oli juuri, niin silloin tuli puunattua joka paikka, riittää kun perussiivouksen tekee ja kuusi tuo ihanan puhtaan tuoksun! KOristeita juuri eilen esikoisen kanssa kaivettiin esille; tonttuja ja enkeleitä lipastojen päälle. Sitten hyasintteja ostan muutaman, ihana tuoksu!! Ruokien puolesta ei mulla oo paineita onneksi, kun mies tekee paistia, loimulohta ja lasimestarinsilliä, mulla jää lanttulaatikko (meinaan opetella laatikoiden teon) ja rosolli. Mun äiti tekee loput laatikot ja tuovat kinkun.
Jotta ei muuta kun vihjaat hienovaraisesti apellesi että ois joulu tänä vuonna nyyttärimeiningillä, ethän millään voi/ehdi/jaksa emännöidä joulua, niin että vastuullesi jäisi kaikki sapuskat! Ja saahan kaupastakin kaiken tarpeellisen valmiina.
Imettämisestä...meillä vauva täysimetyksellä, ja täytyy sanoa että kyllä äideille melkoiset paineet asetetaan tän asian suhteen! Odotukset joka puolelta on siihen suuntaan että imettää. Mutta itselle olisi ollut suurin pettymys jos ei onnistuisi. (puhun nyt vain itsestäni). Etenkin esikoisen aikaan, ja varsinkin odotusaikana luulin että imetys sujuu ja thäts-it! Oli suuri yllätys sairaalassa kun vauva ei osannut imeä. Enkä minä osannut imettää. Maitoa ei tullut alussa ja paino laski. (sama kaava tänkin kanssa). Ja olin ihan puulla päähän lyöty, kun kukaan ei ollut kertonut että kaikki ei sujuisikaan itsestään. Itkua väänsin että olen epäonnistunut äiti kun en pysty ruokkimaan lastani. Imetys onnistui kuitenkin sitten muutamien päivien päästä, mutta rintakumien kanssa. Ja siitäkin tunsin epäonnistumista kauan. Ja imetin niillä 6kuukautta, kunnes poika alkoi yhtäkkiä imeä "kunnolla".
Kyllä mun mielipide on ett' imetys ja siihen kaikki liittyvä on hyvinkin herkkä aihe! Ja on normaalia että siitä tuntee pahaa mieltä jos ei onnistu. Ja se ei todellakaan ole mikään helppo juttu, jonka osaa itsestää. Ja että jos maitoa ei tule tai on allergiaa, niin kaikki siihen liittyvä saa aikaan pettymystä.
Uskon ett' silloin asia on helpompi käsitellä, jos on päättänyt ettei halua imettää tai ei voi, esim. juuri terveydellisistä syistä. Mutta jos on ajatellut imettävänsä, ja sitten kaikki ei sujukaan niinkuin toivoo, niin silloin se on kova paikka!
Itse imetän siis nyt taas rintakumien kanssa, kun mulla huonot tissit
Ja olisko tässä nyt sitten imetyksen hyvät puolet; helppous, edullisuus...ja kuitenkin miinuksena tuo rintakumien kanssa pelaus; peseminen, keittäminen, huolehtiminen että aina mukana. mutta tykkään imettää...
ja hirvee paasaus tuli...
toivottavasti ei loukkaa ketään, koska se ei ole tarkoitus. =)