11/08 masunkasvattajien murut *joulukuussa*

huhuu...
tultiin juuri lielahdesta, haettiin tää kone gigantista, ja voi tätä autuutta! :D Kone ei pidä mitään ääntä (aiemmin hurisi kaameen kovaan) ja toimii mukavan nopeeta!
käytiin sitten samalla mäkkärissä murkinalla ja makuunista vielä herkkuja haettiin. (Koskahan sitä alkais tekeen jotain näille kiloilla, vois tulla ajan kanssa kurkkiin tuonnekin mist' RD laittoi linkkiä)
Nyt laittaan ristiäiskuva koneelle ennenkuin pikkumies herää!

helmi ja ukkelit

helmi: Heti, kun tuntuu siltä :D. Mie oon jo ruvennut tekee.. 1.7.2008 olisi tarkoitus painaa 55 kg.. Eihän tuossa olisikaan enää kuin 12 kiloa laihdutettavana, että olisin normaalipainossa. Minkä painoin ennen esikoisen odotusta.. Ja vielä alkuvuodesta 2007.. Kunnes tuli rintaleikkaus+hormonikierukka.. Ja rupesin lihomaan..

Motivaationa on itsellä farkut kaapissa.. Että mahtuisinko niihin joskus.. Ja kilpailu ukon kanssa, että kumpi onnistuu painonpudotuksessa. Mutta onneksi tammikuu lähestyy ja pääsen ladyline:n jumppailemaan.

Mun mielestä ei kenenkään tarvii potee omaa huonoa oloa siitä että antaa korviketta.
Jokaisella siihen on varmasti hyvät syynsä.!!!
Minä esim annan myös korviketta ja syy on etten saa imettää koska syön epilepsia lääkitystä.

Imetyksestä ja sen onnistumisesta..
Tulis kyllä paha mieli itelle jos nyt loppuis kokonaan :snotty: Ei mua haittaa vaikka annetaan joka päivä vähän korviketta. kuten äsken mies antoi että saadaan tuon tytön massu täyteen ja saatais joskus nukkumaan. Muuten tissittelisin koko loppuillan ja ei jäis yhteistä aikaa miehen kanssa. Kun koen kuitenkin nyt tärkeäksi oman ajan tarpeen että jaksaa paremmin. Sillä en ota hirmu stressiä imetyksestä ja korvikkeen annosta. Mutta ehdottomasti tahdon imettää, on se vaan helpompaa kuin pullojen kanssa, näin täällä!
Esikoista imetin sinne päälle 7kk saakka, ja sen jälkeen oli korvikkeella siihen vuoteen saakka. Ja pulloja sai pestä kyllästymiseen saakka :| Siinä mielessä siis tahdon ainakin puoli vuotta imettää, on aina maito lämmintä ym.
Mutta jos jostain syystä imetys täytyisi lopettaa, se vaan ois sit siinä ja totuteltava ajatukseen...

Minusta taas pullojen kanssa on yhtä helppoa kuin imettäminen. Minusta pullojen pesu oo hankalaa ja lämmittäminen menee kanssa. Ku eihän sitä tartte puolta tuntii lämmittää :D.
Onhan se tietty, että imettämisessä ei tartte ku tissi laittaa suuhun ja se on siinä.
Mutta mie pääsen helpommalla, kun annan pullosta.

Ja jos mie tuntisin huonoa omaatuntoa siitä, että joudun antaa pullosta.. Tai saisin kuulla siitä sanomista.. Ni minuthan olisi kivitetty kuoliaaksi jo monta kertaa :whistle: .

Jos pystyisin imettämään, imettäisin niin kauan, jos maitoa tulisi.. Mutta enpä usko, että sitä tulisi nyttenkään, kuten ei aiemminkaan.

Piparitaikinan sain tehtyä. Huomenna saavat neidit tehdä pipareita. Tänään yritin yhtä keksiohjetta.. Ja oli hiukan rasvainen ohje :x . Ei tullut hyviä. Enkä tee toistamiseen.. En kyl ite oo maistanut, ku näytti sen verran rasvasilta.

Mutta nytten pikku neiti käyttää kylvyssä. Nukkui nimittäin klo 15.55-vaille 21.00 :D

Komppaan RD sua tuossa pullojen helppoudessa yms. Lääkärissäkin sanoivat esim korvikkeesta mulle ettei se ole huonoa olleskaan antaa ja tuossa 2+ lehdestäkös nyt luin,en nyt tarkkaa taas muista vai olikos meidän perhe lehti mutta erot on hyvin pienet nykysellään mamman maidossa ja korvikkeessa,onneksi kylläkin,kun on tosiaan meitäkin jotka ei voi imettää vaikka haluisikin.

Sanse - 2,5 viikkonen oli kun alkoi seurustelu ja lisääntyy jokapäivä enemmän ja enemmän.

Mä ainakin koin aina vaikeaksi silloin kun esikoinen siirtyi vähäksi aikaa korvikkeelle että paljonko sitä laitan aina tulemaan. Ja oliko oikeasti nälkä ym. et meillä meni paljon hukkaan. Rinnassa se hyvä puoli että ei tavallaan jää tähteeksi jos onkin kupu täynnä =)

Ihan mielenkiinnosta kysyn, RD ja Pöppiäinen kun ette olleet imettäneet näitä vauvoja, niin annettiinko teille jotain "maidonestolääkettä" sairaalassa vai nousiko teillä maito? Kun eikös jotain sellaista ole kuitenkin olemassa jollen ihan väärin ole ymmärtänyt?

Noh, ei vieläkään typy asetu unilleen, taas on mentävä..

Taidan jo ite jäädä samalla nukkumaan jos saa =)

Luminka: Mie ainakin sain tabletin, joka esti maidon nousun rintoihin. Ja itsellä, kun on se rintaleikkaus takana, ni ei olisi ollut kivaa, jos maito olisi noussut. Muutamia tippoja rinnoista on tullut, mutta ei vois toivoakaan, että pystyis imettämään.

Tuosta maidon menemisestä hukkaan.. Ei meillä pahemmin ole mennyt hukkaan. En mie sit tiedä olenko osannut vain niin hyvin arvoida likan nälän niin hyvin :whistle: :D

Mutta nyt saunaan ja sitten leffan tai ritari ässän pariin (jo on ohjelma, mihin oon koukkuun jäänyt.. Siis tää uusin ritari ässä, jatkoa vanhalle siis)

:wave:

Ihanaa eka paremmin nukuttu yö takana!! Ja nyt Maya on nukkunut taas jo puoltoista tuntia, eli tämä päivä on alkanut jo paremmin kuin eilinen!! Niin paljon rauhallisempi olo kun on kerrankin saanut enemmän unta.

Oikeassa varmasti olette kaikki, että ei korvikkeen annossa mitään vikaa ole. Väsymyksen keskllä vaan tulee sellainen olo että oon huono äiti kun lapsi on nälissään eikä oma maito riitä. Katotaan nyt kuitenkin, saattaa olla että riittääkin taas jos ei tänään syö tunnin kahden välein niin kuin eilen. Voihan se olla että on ollut meneillään joku kasvuspurttikin ja siksi on syönyt enemmän. Kunhan paino nousis hyvin, ei se sit haittaa jos joudun vähän antamaan korvikettakin, lopulta tärkeintä että lapsi on tyytyväinen.

miten teillä muilla, onko jouluvalmistelut kaikki hoidettu? Mä en ole tehnyt yhtään mitään...
Jännittää kun appi-ukko, sen vaimo ja lapsi (miehelläni on 7v. siskopuoli) tulee meille jouluksi, ja mä en tule kovin hyvin toimeen heidän kanssaan. Viimeksi oli aivan kamala riita appeni kanssa, ja olin jo vannonut että en häntä enää halua ikinä nähdä... mutta tulevat nyt sit kuitenkin jouluksi. En vaan tajua miten jaksan kestittää vauvan hoidon lisäksi.

En ole ostanut lahjoja, en ole leiponut...
Tekis mieli tehdä piparkakkuja ja mietinkin onko kellään hyvää piparkakku ohjetta? Sellaisia tarpeeksi makeita ja tarpeeksi mausteisia. Viimeksi kun tein eivät mielstäni olleet tarpeeksi maukkaita.

Ja nyt suihkuun ennen kuin Maya herää!

Hyvää huomenta kaikille!! :wave: =)

oon muuten miettinyt että mitenköhäntietämättömällä ja Rinzessallamenee? Ei ole aikoihin kirjoittanut kumpikaan, varmaan kova kiire pikkuisten kanssa? Olis kiva kuulla, jos luette tän ja ehditte kirjoittamaan pari riviä!!

manna: Mie teen tällä ohjeella piparit

Piparit:

1 ½ dl siirappia
2 ½ dl sokeria
250 g voita
2 rkl piparkakkumaustetta
2 munaa
½ tl suolaa
3 tl soodaa
runsas 8 dl vehnäjauhoja

Kiehauta siirappi, sokeri, rasva ja mausteet. Jäähdytä seos ja vatkaa sitten vaahdoksi. Lisää vaahtoon kananmunat yksitellen edelleen vatkaten ja lopuksi keskenään sekoitetut jauhot. Nosta taikina kylmään lepäämään yön ajaksi.
Kaaviloi taikinasta levy ja painele muotilla piparkakkuja. Kypsennä piparkakut uunin keskiosassa +175 asteessa noin 7-8min.

Piparkakut voi koristella vesi-tomusokeriseoksella, sen voi värjätä erilaisilla elintarvikeväreillä..

Itse jätän suolan pois, ku e muissa ohjeissa, mitä oon kokeillut, ni niissä ei ole ollut suolaa. piparkakkumaustetta oon laittanut 1-2 ruokalusikallista enemmän, mitä ohjeessa sanotaan.

Luminka - Kyllä olen saannut yhden pillerin joka estää maidon tulon.

Ei meilläkään mene hukkaan maitoa olleskaan,kait tosiaan sitten minäkin osaan sen homman vaan ja tiedän tietystikkin milloin vaavilla on nälkä,se alkaa hamuamaan sitä tahtia että erotan aina siitä,joka vaavelin kanssa sama juttu.

Nora halusi kamalasti kokeilla taasen Emman syöttöä joten tässä siitä pikku otoskin.

Tässäpäs Emma innostui mamman silkkisistä lakanoista aivan hirveesti...

Tässä ihmetellään mamman sylissä,mitä se iskä oikein puuhaa

Huomenta!

MInustakaan tuossa pullojen kanssa pelaamisessa ei ole mitään vaikeeta, tietty varmaan ihan tottumis kysymyskin. Ei meilläkään korviketta hukkaan mene kun osaa jo arvioida paljonko Leevi syö milläkin kerralla.

Eilen illalla Leevi ei huutanut ollenkaan =) rupesi nätisti nukkumaan ja yönkin nukkui hyvin. Aloitin siis silloin torstain neuvolan jälkeen relatipat ja jätin pois pierutipat ja sammakseen määrätyn lääkkeen. Sammaskin katosi kun löysin netistä ohjeen jossa neuvottiin penslaamaan kieltä vichyvedellä. Kysyin neuvolastakin tuota ja sanoi että tehokas tapa, moni vaan ei tiedä että sellaista käytetään sammakseen kun aina puhutaan vaan siitä puolukasta.(meillä vaihtui neuvolan täti ja on aivan ihana tapaus).

Täytyy mennä aamupalalle ja sit lähetään koko perheen voimin kaupungille shoppaammaan.

keiju

Huomenta!

Täällä ihan huippu yö takana, poju heräsi syömään ekan kerran klo 3.00 ja seuraavan kerran vasta klo 7! Ihana kun on saanut nukkua katkotta, mies nimittäin hoiteli tuon kolmen syötön joten nukuin sitten yhtämittaa aamuun asti! =)

Keiju, Me kanssa hoidettiin sammasta vichyvedellä ja aloitettiin samaan aikaa relatipat-cuplaton jätettiin pois. Hyvin on toiminut! Noita pieruja kun tulee meidän pikkumiehellä ihan omasta takaakin ja paljon! :LOL: Hirvee rutina välillä housuissa, kuulostaa ihan ilotulitukselta... Mies kerran tuumasi että jotain on sentään perinyt myös äidiltään... :ashamed:

Mulla mies jäi nyt reilun kuukauden mittaiselle talvilomalle! Mukava kun on hoitamassa poikaa kaverina ja laittamassa joulua. Itsellä tuntuu aika käyvän vähiin, kaikki aika menee vauveliin... Ollaan jo sovittu, että vaikka muuten imetän niin mies hoitaa öisin eka syötön koko loman ajan. Pakkaseen olen kerännyt maitoa talteen ja jos käy vähiin, jatketaan korvikkeella. On sen verran luksusta nuo yöunet ja kyllä olen alkanut ajatella, että oma jaksaminen on kuitenkin todella tärkeää.

Mukavaa lauantaita mammat!

Hansu+pikkumies 5 vko

keiju ja hansu73 meillä on myös tota sammasta ja se aiheuttaa aikamoisia syömisvaikeuksia, joudun siksi öisin antamaan korviketta kun syöminen on pelkkää itkua :/ mutta kertoisitteko tarkemmin miten ootte tolla vishyvedellä putsannut kun mulle neuvottiin neuvolas tiputtelemaan pojan suuhun sitruunamehu tippoja muutamia kertoja päivässä ja sillä ei kyllä lähde mihimkään ja suu on aika pahan näköinen :( mitä lääkettä sä siihen sait kun mulle sanottiin ettei siihen ole lääkettä :| ?

äiti88, mä liotin pumpulipuikkoa vichyvedessä ja sillä penslasin vauvan kieltä tai sitten tiputtelin pieniä määriä suoraan kielelle. Oon kuullu et jotku kastelee sormensa vichyllä ja hieroo sitä vauvan kieleen. Puolukasta puristettu mehu toimii myös hyvin, samoilla keinoilla paikallisesti hoidettuna. Relatippoja kannatta antaa myös ohessa!

Huomenta!
Ihania pikkuisia teillä, kuvia on aina niin kiva katsoo! =)

Yö meni niin että 02 saakka kitinää ja torkkumista, mutta sitten nukkui puoli seiskaan ja sittä vielä puoli kymmeneen. Tai nukuttiin koko perhe! :) Miten vielä saisi tuon useemman tunnin yökukkumisen pois? Oli illalla hereillä 19.30-02 eli musta aika paljon, tai välillä torkahti.
Nyt sitten turautti vaipan täyteen ja kirjaimellisesti kakkaa NISKAA myöten. Oli meinaan vaikee saada pesytä, meni kaikki vauvan ja äidin vaatteetkin pesuun. Mutta nyt pikkuisella hyvä olla.

JUon aamuteen ja kirjottelen sitten lisää..

Noniin, pikkumies simahti syliin :heart:
Manna(ko) kyseli jouluvalmisteluista...meille tulee mun vanhemmat aattona syömään ja pukkia katsomaan. Lahjat alkaa olla onneksi ostettu jo lähes kaikki. Nettikaupat on ollut tänä jouluna kova sana. :D Ja alesta oon jo syksyn mittaan ostanut vaatetta. Siivoilujen kanssa ei tarvii enää nipottaa, kun risitäiset oli juuri, niin silloin tuli puunattua joka paikka, riittää kun perussiivouksen tekee ja kuusi tuo ihanan puhtaan tuoksun! KOristeita juuri eilen esikoisen kanssa kaivettiin esille; tonttuja ja enkeleitä lipastojen päälle. Sitten hyasintteja ostan muutaman, ihana tuoksu!! Ruokien puolesta ei mulla oo paineita onneksi, kun mies tekee paistia, loimulohta ja lasimestarinsilliä, mulla jää lanttulaatikko (meinaan opetella laatikoiden teon) ja rosolli. Mun äiti tekee loput laatikot ja tuovat kinkun.
Jotta ei muuta kun vihjaat hienovaraisesti apellesi että ois joulu tänä vuonna nyyttärimeiningillä, ethän millään voi/ehdi/jaksa emännöidä joulua, niin että vastuullesi jäisi kaikki sapuskat! Ja saahan kaupastakin kaiken tarpeellisen valmiina.

Imettämisestä...meillä vauva täysimetyksellä, ja täytyy sanoa että kyllä äideille melkoiset paineet asetetaan tän asian suhteen! Odotukset joka puolelta on siihen suuntaan että imettää. Mutta itselle olisi ollut suurin pettymys jos ei onnistuisi. (puhun nyt vain itsestäni). Etenkin esikoisen aikaan, ja varsinkin odotusaikana luulin että imetys sujuu ja thäts-it! Oli suuri yllätys sairaalassa kun vauva ei osannut imeä. Enkä minä osannut imettää. Maitoa ei tullut alussa ja paino laski. (sama kaava tänkin kanssa). Ja olin ihan puulla päähän lyöty, kun kukaan ei ollut kertonut että kaikki ei sujuisikaan itsestään. Itkua väänsin että olen epäonnistunut äiti kun en pysty ruokkimaan lastani. Imetys onnistui kuitenkin sitten muutamien päivien päästä, mutta rintakumien kanssa. Ja siitäkin tunsin epäonnistumista kauan. Ja imetin niillä 6kuukautta, kunnes poika alkoi yhtäkkiä imeä "kunnolla".
Kyllä mun mielipide on ett' imetys ja siihen kaikki liittyvä on hyvinkin herkkä aihe! Ja on normaalia että siitä tuntee pahaa mieltä jos ei onnistu. Ja se ei todellakaan ole mikään helppo juttu, jonka osaa itsestää. Ja että jos maitoa ei tule tai on allergiaa, niin kaikki siihen liittyvä saa aikaan pettymystä.
Uskon ett' silloin asia on helpompi käsitellä, jos on päättänyt ettei halua imettää tai ei voi, esim. juuri terveydellisistä syistä. Mutta jos on ajatellut imettävänsä, ja sitten kaikki ei sujukaan niinkuin toivoo, niin silloin se on kova paikka!
Itse imetän siis nyt taas rintakumien kanssa, kun mulla huonot tissit :LOL: Ja olisko tässä nyt sitten imetyksen hyvät puolet; helppous, edullisuus...ja kuitenkin miinuksena tuo rintakumien kanssa pelaus; peseminen, keittäminen, huolehtiminen että aina mukana. mutta tykkään imettää...

ja hirvee paasaus tuli... :D toivottavasti ei loukkaa ketään, koska se ei ole tarkoitus. =)

Heissan!

äiti88, sairaalassa käytetään myös tuota puolukkamehua sammakseen mutta siihen on myös lääke, Dactarin-geeli. Kannattaa herkästi pyytää sitä jos kotikonstiti eivät auta.

Viime yö meni hienosti. Pirpanat nukahtivat yöunille noin 22.30 pilkittyään unta aina yhdeksästä saakka. Wilma heräsi nälkäänsä vasta 4.20, eli pitkän pötkön nukkuivat. Sitten seuraavan kerran nälkää ilmoitettiin lähempänä kahdeksaa. Eli olen saanut myös varsin hyvin nukuttua. Tänään olenkin melki koko päivän Kasperin, Wilman ja Oskarin kanssa yksin, mies ja Artturi jälleen jäähallilla. Nyt vietetään ihan vaan rauhallista luppoaikaa, mua stressaa kun joka päivä on yleensä kauheesti tekemistä ja menemistä. Kiva välillä vaan olla rauhassa. Kassu katselee lastenohjelmaa ja pamperot jumppaavat tuossa viltillä. Kaupassa ajattelin että lähdetään käymään- sitten kun huvittaa.

Nyt hetkeksi puis, laitan kuvia vähän koneelle...

HM

Yhteistyössä