11/08 masunkasvattajien murut *joulukuussa*

JennyA: Ihana mekko! Mistä noita saa ostettua? :whistle:

Eilen kävin kolmen pirpanan kanssa perhekerhossa. Nuorimmainen nukkui koko kerhon ajan, jonka jälkeen lähdettiin mun porukoiden luokse. Siellä oltiinkin sitten melkein koko loppu päivä. Sitten tein piparitaikinan klo 23 aikaan.

Tänään sitten paistelin pipareita, imuroin, viikkasin puhtaat vaatteet kaappiin ja kävin miehen + esikoisen kanssa kaupassa. Mummo tuli six aikaa kahtoo toisia.

Nuorimmaisella on tänään ollut ihme valvomispäivä. Ei ole pahemmin nukkunut ja lattialla ei haluaisi olla.. Syli kelpaisi.. Harmi, kun möin sitterin viime vuonna poikkeen.. Kudottu liina kyl löytyy, mutta se on niin helkutin pitkä, ettei sitä oo tullut käytettyy.

Jälkivuoto.. On ehkä niin sanotusti loppunut toissa päivänä.. Mutta en sitten tiedä voisinko nyt jo ovuloida, ku tänään on tullut valkovuotoa.. Mutta sitten toisaalta näyttää siltä, että tiputtelisikin..

Seksiä ei olla vielä harrastettu ja tuskin tullaan harrastamaan pitkään, pitkään aikaa.. Ilman ehkäisyä.. Luulisin ainakin niin. Ja jälkitarkastus on vasta 8.1.. Joten minkähän ehkäisyn sitten ottaisi.. Koska tuntuu siltä, ettei oikein mikään sovi.

4.1. olisi ristiäiset ja niihin pitäisi kutsut tehdä.

Huomenna olisi vapaaehtois työntekijöiden (srk) jouluruokailu.. Sinne pitäisi mennä. Ensi viikon torstaina on nuorisotyön tekijöille jouluruokailu.. Ja mie oon laihiksella.. Ja mie en pysty olee syömättä normaalisti!! :headwall: Olen tässä ollut pari päivää ns. näkkileipädieetillä.. Paitsi eilen.. Ku ei ihan viitsinyt äidille sanoo, että olen dieetillä.

JennyA Tallinnasta sai meidänkin esikoinen samanlaisen mekon, esikolle se ei vaan jostain syystä passannut, oli oudon näköinen. Mutta soma neiti teillä!
Olitko sinäkin jostainpäin Pohjois-Pohjanmaata?

Helmi :D Jos yhtään suuntia antaa niin oulu on pohjois-pohjanmaalla.. :p

Maitoo, korppinen, äityliini Missäpäin p-pohjanmaata vaikutatte? Meiltä tosiaan Ouluun matkaa vajaa 150km, Ylivieska, Oulainen, Raahe n.100km, Kajaani n.80km tällainen tosi pieni paikka, niin en tässä viitsi mainostaa..
Olisi kiva järkätä johonkin suuntaan tapaaminen!

Luminka olitko sinä miltä suunnalta? Muistelen, että olisit joskus Kuopiosta jotain puhunut... Meillä joskus käyntiä silläkin suunnalla, harvoin. Mutta Iisalmeen on reilusti vähemmän matkaa ja siellä saatetaan poiketa useammin.
Olisitko sinä/muut Iisalmen seudulta kiinnostuneita joku kerta tapaamiseen?
Olisi mukava saada äitituttuja, vaikkakin hieman kauempaa, mutta kumminkin..

Minulla kesti jälkivuoto nelisen viikkoa, samoin esikoisen aikaan. Sänkypuuhia on harrasteltu, ja peloista huolimatta ihanata on ollut :heart: Meillä neuvolatäti kehoitti harrastamaan näitä intiimipuuhia jo vuodon aikana, kun on vuoto vähempänä/vähentynyt, jotta osaa sittten jälkitarkastuksessa kertoa millä mallilla ne puuhat on. Siis että sattuuko, tuntuuko miltään jne.

Pakko vielä nista vauvojen nimistä, jäi niin kaivelemaan.. =) Yksi etunimeltään samanniminen on kastettu täällä marraskuisissa, kuin meidän 'aapeli' oikeasti on :) Komia nimi...

Nyt maistelemaan pasteijoita ja miehen kainaloon hetkeksi.

Öitä mammat!

KuuttiPieni & 'aapeli'

Kuuttipieni: Mie oon Iisalmesta. Mie olisin kiinnostunut tapaamisesta! Vaikkakin ujo olenkin!

Ja muutenkin Helmi:n ehdotus tapaamisesta kuulostaa todella hyvältä, jos vaikka itse kohtauspaikka olisi keskellä meitä kaikkia :D. Että joillakin ei ihan hirveän pitkä matka olisi.

JennyA: Pitäisiköhän sitä tallinnassa sitten lähteä käymään :whistle: . Niin suloisen näköinen mekko on!

moi!

pikaisesti pientä kyselyä.. onko kukaan teistä vielä ajatellut minkäänlaista yökylää/yöhoitoa vauvelille?? meille yhtäkkiä tarjottiin mahdollisuutta (mikä meille tosi tosi harvinaista, tavallisesti yökylään ottajia ei juuri ole). vauva menis toiseen paikkaan ja isompi toiseen paikkan. nyt mietitään että mitä tehdä. iskä on sitä mieltä että ehdottomasti viedään kun joku ottaa (kuulostaa karulta,... ;) ) , mutta en tiiä. kaikki on sanoneet, että viekää ihmeessä että saadaan aikaa olla kahdestaan. onhan se totta että parisuhde on kaiken perusta! ja kun vauveli lähes kokonaan pullolla niin sekään ei estä ja nyt vielä vois viedä helposti kun ei vierasta, parin kuukauden päästä tilanne toinen. en vois jättääs illoin kun toinen vierastaa. esikoinen oli itse asiassa just saman ikäisenä eka kerran ja tokan kerran 10kk ikäisenä eli 2kertaa ekan elinvuotensa aikana. mutta täytyypäs miettiä...

kuuttipieni: Pohjois- ja keski-pohjanmaan rajamailta olen juu, aivan sieltä eteläisemmästä osasta, Ouluun tulee meiltä n. 200, Kajaaniin 180, Oulaisiin 100 ja Ylivieskaan n. 80 kilsaa...

Nyt pakko mennä, neiti pitää sellasta meteliä ettei korvat enää kestä. Hänelle ku pitää olla se tissi heti ku hän haluaa :)

-JennyA-

Moikka

Oletteko ajatelleet ottaa lapsukaisillenne rotavirusrokotetta? Me ajateltiin se antaa, huomenna itse asiassa mennään neuvolaan, jossa se "syötetään". Vähän kyllä tuo hinta kirpaisi, varsinkin kun ensi syksynä se tulisi kansalliseen rokotusohjelmaan ilmaiseksi. Mutta eihän siitä ensi syksynä enää ole meille mitään iloa...

Maotao: Varmaan riippuu tuo yhden illan maidontarve ihan yksilöstä, mutta meillä isä on raportoinut, että yhdellä syötöllä on mennyt noin 125 ml pumpattua maitoa (poika nyt 7 viikkoa). Muutaman kerran olen ollut jo illan pois ja ihan hyvin on sujunut miehillä keskenään. Mulla on Emman käsikäyttöinen "liipaisin"pumppu ja sillä oon saanut pumpattua yleensä kerralla suht helposti sellaisen 120 ml. Oon laittanut pumpussa imusäädön täysille, muuten ei irtoa mitään. Maidon heruminen rippuu tietenkin siitä, milloin on viimeksi imettänyt ja mulla ainakin auttaa, kun käy lämpimässä suihkussa ennen pumppailua.

Anzkuli: Oon asetellut vauvan kantoliinaan vähän vinoon niin että vatsa on kuitenkin minua vasten. Toinen käsi menee sitten enemmän minun kainalon alle ja jaloista toinen saattaa olla enemmän koukussa. Joskus ongelmaksi tulee täysin lötkönä nukkuvan vauvan pää, joka roikkuu turhan rentona, pitää olla tarkkana ettei se ihan repsahda, kun itse liikuskelee.

Tänään oli jälkitarkastus ja kaikki oli ok. Sain ilmaiseksi minipillerit 6 kuukaudeksi. Yritin kysellä voiko hätäsektioarvesta tulla ongelmia, mutta lääkäri sanoi että ei siitä tule mitään ongelmaa. Sanoi, että jos myöhemmin tulee uudelleen sektio eteen, voidaan tarvittaessa mennä sisään "samasta ovesta". Tai sitten voidaan tehdä tavallinen sektio vaakasuunnassa, jolloin näistä kahdesta arvesta muodostuu hieno ankkuri :LOL: Sektioarpi on vähän muodostanut sellaista paksuuntunutta arpikudosta, mutta sekin on kuulemma ihan normaalia. Kuulemma se voi viedä jopa vuoden, että tuntoaisti vatsan iholla palautuu normaaliksi, eikä arpi enää kutia.

Meille tulee viikonloppuna kavereita yökylään. Vähän jännittää, miten saavat nukuttua ja toisaalta että häiriintyykö Otso vieraista, kun kuitenkin illalla varmaan valvotaan pidempään. Ohjeistin vieraat ottamaan korvatulpat varmuudeksi mukaan.

Huomenia! Ja kiitos pumppausvinkistä Maikille. Matilda suostui eilen hörppäämään 40 ml testierän mieheltä. Sitte illalla kun koitettiin uudestaan, niin ei taas äidinmaito menny alas pullosta ja oon ny kahden vaiheilla uskallanko lähteä perjantaina.

...ja kiitos alkoholilinkistä HC:lle! Mä luulen että täällä suhtaudutaan muuten vähän jyrkemmin alkoholinkäyttöön imetysaikana kuin Suomessa. Taidan kuitenki uskaltaa ottaa viiniä perjantaina. =) By the way, Iso tyttö HC:llakin, mitoiltaan ihan mahtava! Mulla on jo sellanen olo tuon meidän liki 6-kilosen kanssa, että "missä mun pikkuvauva on"...

Mä olen aikasin heraillä tänään, pitää siivoilla kun tulee paikallisen "Jugendamtin" (nuorisotoimisto, lastensuojelujuttu) edustaja meille kylään. Lähettävät tuon aina ihan "rutiinitarkastuksena" jokaisen syntyneen kotiin ja mulla on vähän paniikki, etteivät oikeen ymmärrä tätä kissojen määrää (9...) Nyt olen sitte puleerannu kodin ja mirrit edustuskuntoon, että passaa virastonrouvien ihmetellä... ;) Meidän pikkukisut tuli juuri 12 viikkoa ja alkavat pikkuhiljaa muutella omiin uusiin koteihinsa. Mutta voitte varmaan kuvitella karvan määrää mikä meillä tällä hetkellä on täällä asunnossa... :LOL:

Jennyadelina: Ihana mekko ja sievä neiti!

Rotaviruksesta: Meille se on täällä ilmainen, joten otamme rokotteen joka tapauksessa.

Huomenta!

Keskinkertainen yö takana, kahdesti ovat pikkuruiset syöneet. Yöllä meinasi vaan mieheen mennä hermo kun petinpohjalta kommentoi mun syöttämisiä... mutta ei kai sitä kannata ajatella sen kummemmin. Herra on ihan hyvä ja herää itse ensi yönä ruokkimaan lauman... :kieh:

Eilen oltiin kyläilemässä Oskarin kummitädillä, siellä on 1½ viikkoa nuorempi vauva. Söötti kun mikä! Isommat lapset viihtyivät keskenään ja varsin äänekkään leikin saivat aikaan... Perhe asuu tuolla ns. puoliksi maalla, ja vitsi että minäkin tykkäisin asua sellaisessa paikassa. Mutta onhan tässä kaupungissakin asumisessa hyvätkin puolensa, pääsee helposti asioille ym.

No vitsit, Wilma heräili. Tarvinnee siis mennä. Yritän tulla myöhemmin uudelleen!

HM ja minit

Hyvin nukuttu yö takana. Neiti söi viimeisen kerran klo 23.20 ja seuraanvan kerran söi 6.20 eli toisin sanoen nukkui koko yön ilman heräämistä :D. Ja edelleen nukkuu. Ihme, että edellisen syötön jälkeen vielä nukkuu, koska yleensä, kun herää aamulla syömään, ni tunnin-puolentoista tunnin välein sitten syö. Neidillä on vain kakat vaipassa.. Huone haisee ihan hirveälle :x . Kunhan toisen pylly ei olisi kovinkaan punainen.. En viitsi toista uniltaan herättää kerran näin kiltisti nukkuu.

Pitäisi kai niitä pipareita ruveta tekemään, että kerkeän ennen jouluruokailua ne tehdä.

HM: Mitäs se ukko oikein kommentoi? B)

Rotavirus: Emme ole vielä päättäneet, että mitä tehdään.

Yöhoito / hoito - En meinaa viedä yöhoitoon olleskaan,mulla kun lapsia kuitenkin on 3 niin ei koskaan muutenkaan saisi samaan aikaan hoitoon ja mielelläni ihan ne otan menoihin mukaan mihin menen.Minä kun en juo alkoholia olleskaan enkä muutenkaan harrasta tätä yöelämää.
Pariksi tunniksi voin jättää mummolleen kun ja jos meen shoppaileen ja haluan ihan omaa aikaa välillä.

JennyA - Ihana joulumekko,mulla on likalle se " vanhanaikainen malli " Punainen velurinen,kellohelmainen jossa valkoinen karva hihansuissa ja helmoissa jos nyt tuon oikein muistin. mutta laitan vasta jouluna sen päälle :D

Jälkivuoto - Käytännössä loppunut jo....

Noin 1kk vanhat - paljon menee milleissä maitoa per syöttö ja kuinka usein syöttöjä on ?

Emmaseni 4viikkoa ja risat..

moi...

En oo jaksanu pariin päivää kirjoitella, Leevillä kamalat vatsavaivat ja itkee paljon,iltaisin saattaa huutaa yli 3 tuntia mikään ei oikein auta.Pitää tänään neuvolassa keskustella asiasta, alan itse jo olla aika väsy tuohon huutoon.On tätä tietty ollu jo yli kuukauden ja kaikki konstit kokeiltu mutta ei oikein apua löytynyt ole :/ Yöllä hän ei huuda ja nukkuu hyvin mutta iltaisin huutoa riittää joskus myös päivisin. Onhan tuo ihana ja suloinen pakakus mutta itse olen väsy tuohon huutoon ja siihen etten osaa toista auttaa.
Tänään Neuvolassa antaavat sit ton rotarokotteen, kirpashan se mutta mieleummin maksan sen ku sit että toinen on tosi kipee, parin kaverin muksuilla ollu toi ja ne joutunu olee sairaalas aika kauan sit jne.

Taidan yrittää syödä jotain ku Leevikin nyt nukkuu.

keiju ja Leevi 2kk 3pv

moikka!

oltiin aamusta ulkoilemassa ja leevi oli ekaa kertaa liinassa kun viimein sain postista mun kantotakin! hyvin meni ja poju nukkui kokoajan ja sisälle ku tultiin siirsin omaan sänkyyn nukkumaan ja edelleen siellä nukkuu:)

eilen saatiin sitten vihdoin hetken rauha miehen kanssa ja päästiin peti hommia kokeileen :heart: ihanaahan se oli vaikka kauhiasti jännitinkin :D

mutta tuun takas kirjotteleen nyt täytyy mennä laittamaan Liisalle ruokaa :wave:

Pöppiäinen: Meidän neidillä menee syötöissä yleensä 100-120 ml. Joskus syö tunnin välein tai sitten on parin-kolmen tunnin välein. Mutta esim eilen söi tunnin välein tuon 100 ml. Päivässä maitoa menee vähä päälle litra.

Mä nautin tässä kahvista ja vasta tehdyistä sämpylöistä

Me nukuttiin viime yö hyvin tyttöjen kanssa. 2 kertaa vauva söi, ja tuossa 10 maissa vasta heräs yöuniltaan. Tankkas kunnolla ja laitoin ulos nukkumaan. Jotenkin kauhistuttaa kun tuolla on -7 astetta pakkasta että laitoinko tarpeeksi päälle! Ja ei liian kuumassakaan ole hyvä olla. Noh, sen näemme kun herää tuolta =)

Mä nukutin esikoista joskus lähemmäs 20 pakkasessa, hirveesti vaan vaatetta ja peittoa päälle niin kylläpäs nukutti =) Hän ei siis oikein jäänyt omaan sänkyynsä nukkumaan niin ulkona nukkui aina tosi hyvin päikyt :D

Me ei oteta rotavirusrokotetta, ei ollut isommallakaan viimeks joten toivotaan että säästytään siltä!

keiju: Jaksamisia sinnepäin :hug: Jotenkin arvasin että teillä on jotain tuon suuntaista kun sinusta ei ole paljoa kuulunut. Mun kaverilla oli sama homma poikansa kanssa, tosi poikki hänkin oli. Heillä tais vaan aika auttaa iltahuutoihin :( Toivottavasti teille löytyisi jokin helpompi keino!

Vielä tuohon korppisen kysymykseen hoitoon viennistä...
Meillä esikoinen oli ekan kerran elokuussa yön ilman äitiä tai isiä. Mun äiti tuli siskon kanssa meille kattomaan kun oltiin miehen kanssa kylpylässä.
Ekan kerran meni mummolaan yöksi olikohan kuukausi sitten, eli n.1v5kk. Joulun jälkeen on menossa mummolle uudelleen kun niin hyvin meni viime kerta =)
Vauvaa en ole varmaan jättämässä ihan heti "vieraalle" kun imetän. Eipä tuo olisi kovin vaikea hoitaa mummon vaikka yksi yö, mut mieluummin jätän iskälle kotiin jos tarvis on!
Meille on jo siinä yhteistä aikaa enemmän kun tuo isompi lähtee kylään, vauva nukkuu sen verran hyvin ja paljon!

Luminka

hohhoijaa...ja ISO HAUKOTUS |O
Meni sitten taas viimeyö ihan persiilleen, huonoin yö tähän saakka, eikä paljon huonommin voi mennä! Nukuin 1-2tuntia koko yön aikana ja senkin 05-07 välillä....tuo huusi ja huusi vaan, sitten kun viideltä nukahti vihdoin sohvalle mun viereen (siirryttiin alas ettei muu perhe herää) niin nukkuikin 11 saakka :eek: ja nyt taas nukkuu! Täytyy koittaa sitten illalla pitää jotenkin hereillä, jos jaksais kiinnostua jostain, ettei taas päivää nuku ja yötä kuku!

Oli vielä mulla se jälkitarkastus tänään niin ei voinut ite jäädä nukkuun aamulla. Ja tultiin tänne mun vanhemmille, kohta pitää lähtee tarhalle esikoisen vasu-keskusteluun. Sanoisinko että vähän luomet painaa ja lisäksi tää flunssa on iskenyt kunnolla muhunkin! Nenä ihan tukossa ja kurkku karhee....joten valitukseksihan tääkin meni. :(

helmi *puoliunessa*

rotarokote: me ei olla vielä päätetty otetaanko rokote, esikoiselle ei otettu. Miusta on ruvennu tuntumaan että haluisin sen kyllä ottaa... äiti88: se rokote ainaki mitä täällä meillä kirjotetaan maksaa 80e/annos ja kaks annosta sitä. Eikä saa kelakorvausta. Kalliilta se kyllä tuntuu, mutta kalliiks se tulee mahdollinen sairaalahoitoki jos sattuu semmosen äkäisen mahataudin. Ja sit se huoli...

Tänään aamulla meillä oli hulinat kotona. Puistokaverit tuli pikkujouluilemaan meille. Tehtiin pipareita nuutin kans tiistaina ja tänään aamulla tein torttuja vadelmatäytteellä (en tykkää luumusta). Sit tuli pikkukansaa ja isompaa myös herkuttelemaan: lapsia oli 7 (1v-4v) + leevi parvekkeella unilla ja aikuisia myös 7. Oli mukava aamu, vähän vaihtelua!

Leevi nukkui viime yön hyvin! Illan valvoi ja söi mahottomasti! Sit söiki vasta kolmen aikaan ja aamulla heräs kuuden kieppeillä. Aamusta vielä otti tunnin unet ja sit jaksoi tunnin verran ehkä valvoa. Sit nukkui parvekkeella melkein 4 tuntia (!!!) ja jaksoi valvoa 1,5 tuntia. Nyt nukkuu taas... Varmaan sit menee ilta taas tissin ääressä...

Nyt pitää mennä ruuan laittoon...

Anzkuli ja Leevi 1 kk ja 4 pv

Nyt on piparit paistettu. Tänään tuli pellillinen enemmän kuin mitä eilen. Tein eri ohjeella ja nyt löytyi ohje, jolla teen jatkossakin. :D.

Vielä ois tarkoitus tehdä taikinan lauantaille, ni saa täti tehdä tyttöjen kanssa. Mie voisin jo myyjäiset järjestää. Pipareita riittää pitkälle ensi vuoteen :).

Tunnin päästä pitäisi lähteä jouluruokailemaan. Onneksi matka ei ole pitkä, vaan voin ihan kävellen mennä. Ei vaan pitäisi hirveästi syödä, ku oon laihiksella, mutta eihän sitä malta :whistle: :p

Nyt on meilläkin ristijäiset onnellisesti óhi ja nimikin saatiin pojalle annettua Aapo :heart: Minusta niin kiva nimi että hykertelen aina sen kuullessa:) Meillä arki rullaa ihan kivasti, yöt nukutaan hyvin ja päivät rytmittyy jo kivasti pojan eskari reissujen myötä-- Isukki jäi nyt pakkolomalle töistä ja tammikuun alusta takaisin vasta, en rupea siitä vielä ressaantumaan, joulun jälkeen vasta;) Red Ragon; myö ollaan sitten ihan naapureita melkein kun minä oon ihan iisalmen vieressä:) Ihana kun joulu tulee!!

Yhteistyössä