11/08 masunkasvattajien murut *joulukuussa*

merkkiä taas laittamassa!! Ja kohta unille.

Sen verran pitää kirjottaa, että käytiin tänään aamulla testailemassa seisomalautaa vaunujen kans ja hyvin toimi. Saatiin lainaan miehen siskolta se lauta. Hyvin kävi vaunuihin, hyvin nuutti tykkäs niissä olla ja ihan hyvä oli työnnelläkki. Nyt uskallan sit lähteä huomenna etemmäkski puistoon molempien kans, kun saa sit nuutin kyytiin jos ei jaksakka kotiin päin sit enää kävellä. Sais tulla lunta niin sit pääsis pulkalla taas kulkemaan!

Iltapäivällä käytiin prismalla ostamassa meille videokamera! JEE! Tarkotus oli joulun jälkeen ostaa jos saadaan lahjaks rahaa, mutta mies sai oman entisen kameransa myytyä ja sieltä hänen työpaikalta kun saatiin se lahjakortti niin nytpä sit ostettiinki. Kiva juttu, tosin miuta ei huvita opetella aina noita uusia vehkeitä... Mutta isäntä opettelee ensin ja neuvoo sit miulle tärkeimmät toiminnot! :D

Illalla oltiin vielä mummolassa. Mummo aivan innoissaan leeviä sylitteli ja nuutin kans leikki kovasti autoilla. Tais olla mummolla ikävä ihan kun ei olla nyt kovinkaan usein nähty. Kuukauteen ei olla käyty kuin kerran ja mummo ite oli pari viikkoa kuntoutuksessakin viikko sitten. Ens viikolle ollaan jo sovittu paljon kaikkee menoja ja kylättelyjä ja vieraita. Alkaa tympiä tää kotona kököttäminen. Ja jonkunlaista elämänrytmintynkää kun alkaa tuolla pienellä miehelläki olla, niin nyt alkaa tuntua helpommalta lähteäkki kylättelemään!

Mutta nyt vielä ripustelen pyykit ja sit unille! Öitä!!

A ja L

Onnittelut pikku babsyille nimistä.

Mä sain taas nukkua 6h putkeen,ihanaa ei syöttöä ollut,nautin näin kyllä.
Herättiin Emman kanssa vähän päälle seittemän ja nyt Emma tutii taasen tulla 150ml maitomäärän jälkeen ja mammahan nauttii koneella kahvin kera ... Isommat tuossa heräs ihan äsken myös... pukivat päällensä ja pesi hampaat ja alkoi leikkimään,pitäs varmaan niillekkin mennä laittaan aamupalaa...

Ihan arkinen peruspäivä tulossa...
Ihanaa päivää ja alkanutta viikkoa kaikille!

huomenra!
hyvin nukuttu yö takana ja toivottavasti mukava päivä edessä. Pyykkiä pitäis pestä ja jos alakerran jaksais imuroida.Kaupassa ja apteekissa käyntiäkin tiedossa.
Huomenna meillä ois neuvola, paljonkohan poitsu kasvanu...

->aamupalalle ja päivän touhuihin

keiju ja Leevi 2kk

Onnittelut nimen saaneille vaaveille!
täällä nukuttu viime yö hyvin,edellinen meni kitistessä,mut cuplaton auttoi ja vaavi tyytyväinen :) käytiin viikonloppuna mummolassa yökylässä,hyvin meni.Sai mummo ja pappa paijata pojua,minä sain levätä ja käydä miehen kanssa kahestaan saunassa :) tänään olis neuvola,saas nähdä kuinka paino noussu pojulla ku tuntuu jo niin painavalta.Meillä tosiaan ristiäiset 3.1 ja järjestetään miehen vanhempien kotona ku meillä ei ole ku 48 neliötä tässä kämpässä.Luultavasti pääsen aika helpolla ku ei tarvi ite leipoa eikä siivota :)
Olen tehnyt hieman vatsalihasliikkeitä niin että vetänyt napaa selkärankaa kohti,mut muuten ei uskalla kovin repiä,tuntuu nyt masu kipeältä näistä pienistäkin liikkeistä.Mulla paino jumi tähän 69.5kg, normi paino 60 kg,tahtoo nämä kilot jo pois :/ tästä tuli mulle päähänpinttymä(painosta siis) nyt lähden kahvin juontiin...

äityliin ja pötkylä 4vkoa 1 pvä

Huomenta!
Melko kiva yö takana, pikkuiset nukahtivat yöunille 22 aikaan ja vähän yli 4 heräsivät syömään. Sitten seuraavan kerran nälkä kurni 7 perästä ja Oskari nukkui vielä tuohon 9 asti, Wilma nukkuu vieläkin. Eli ihan hyvin oon saanut myös nukkua. Mies heräsi kaveriksi sillon 4 syöttämään Oskun, eli nopsaan kävi se syöntisessio. Nyt Oskari röhkii tuossa vieressä ja kiukuttelee kun äiti vaan on koneella... Isot pojat ovat tänään kotona, ei lähetty viemään tarhaan kun herättiin niin myöhään. Nyt möykkäävät tuolla huoneessaan, kohta tulee ulkokomennus!--- korjaus, tuli jo. Huusivat niin kovaa sisällä että meni hermot.

Oskari pääsi syliin pällistelemään, kauhia kun kannattelee jo päätään!Kohtahan tää lähtee jo juoksemaan pakoon äitiään...

Tarvinnee mennä. Odotan jo kovasti huomista, sillon on 2+- kerhon kanssa glögikahvit. Helmi, ootko tulossa? Mut nyt siis adios.

hm ja mukelot

huomenta-päivää
kirjottaminen ja lukeminen tekee nyt tiukkaa, joten ihan pikaseen vaan..(on siis silmätulehdus, hain just antibioottitipat)
HM, en usko että oon tulossa, jos nään edelleen toisella silmällä näin sumeesti, kun voi olla hiukan vaarallista kurvailla autolla...ja muutenkaan tartuttaan tätä. Mukavaa glögittelyä teille!!

helmi

heippa vaan täältäkin! hemmetti ihan hirveä väsy...
yamini, meillä kans poika on enimmäkseen hereillä, nukkuu maksimissaan 2 tuntia kerralla ja senkin yleensä yöllä, päivisin simahtelee syöttämisen välissä syliin vartiksi-puoleksi tunniksi. ja sylissä pitää olla, lähes aina, ja syödä lähes aina... joten mulla ihan kädetön olo, mitään kotitöitä tai omia juttuja en oikeestaan saa tehdyksi ellei mies hoida hetkeä poikaa.ja nyt kun lähti takas töihin niin voi näitä arkipäivien huumaa... :/ dvd:itä katsellessa menee päivät...
kantoliinasta: millä sidonnalla te näin pieniä ihmisiä kannatte jos liinaa käytätte, koitin jotain synnäriltä löytämääni sidontaa joku päivä mutt poika vaan huus ku syötävä...ehkä en sit osannut oikeen kunnolla..heh. hankittiin semmoinen kantopussikin mut sitä ei oo ehditty vielä testaamaan.
jassoo,nyt tuo sammui tohon rinnalle taas hetkeks. ja mulla ois kolme vaihtoehtoa:nukkua,tehdä töitä tai rentoutua..hmmmm...

ihania nimiä ootte lapsillenne antaneet! meillä pidetään ihan pienimuotoiset nimiäiset vanhempieni luona joskus joulun pyhien välissä, ei haluta mitään isoja juhlia.

noonie+vilho 2vko+3päivää

Hienoja nimiä vauvat saaneet! Etenkin Helmin mini! ;) Meillä pojan nimeksi tulee myös Eelis, tosin toiseksi nimeksi ei tule Aleksanteri vaan Aukusti. :D Ristiäiset meillä 21.12.

En mä koskaan täällä kerkee enää kommentoimaan, taas pitää mennä kun esikoinen roikkuu lahkeessa. Moiks! :wave:

meillä kans poika on enimmäkseen hereillä, nukkuu maksimissaan 2 tuntia kerralla ja senkin yleensä yöllä, päivisin simahtelee syöttämisen välissä syliin vartiksi-puoleksi tunniksi. ja sylissä pitää olla, lähes aina,
Noonie, toi on siis aivan niin kuin olisit meidän vauvaa kuvaillut!!

ÄH mä en jaksa enää... väsyttää niin että en meinaa jaksaa pysyä pystyssä enää mutta tyttö ei suostu nukkuu kuin sylissä pystyasennossa. Pikkusella on niin kamalat vatsavaivat kai että ei pysty olee makuullaan.

Luminka
kiitti neuvoista imetysasioissa!

Yritin nyt sit viikon pumppaamatta ja imettämällä vaan niin paljon kuin mahdollista, mutta tänään oli neuvolassa taas huonoja uutisia, paino ei ollut noussut kuin 100g viikossa... eli nyt vaihtoehtona on joko antaa korviketta tai pumpata taas omaa ja antaa sitä päälle. En oikein tiedä mitä tehdä kun maitoa siis mulla on vaikka kuinka, mutta tyttö ei vaan osaa imeä tarpeeks. Korviketta en haluais antaa kun omaa riittää, mutta sit taas pumppaaminen on tosi väsyttävää eikä meinaa ees aika riittää siihen...

Lisäks Mayalla on aivan kamala vaippaihottuma, ja kiljuu aivan kamalasti joka kerta kun vaihtaa vaippaa ja laittaa rasvaa... näyttää tosi kipeältä.

Ja saatiin vielä lähete lääkärille, kun neuvolassa epäili että Mayalla on takaisinvirtaus ja siitä johtuu mahakivut, vihreät ripulimaiset ulosteet, pahat ilmavaivat ja yleisesti vaan se että ei nuku ja ei rauhotu helposti, ja ei halua olla makuullaan...

Mua rupes sit neuvolan jälkeen itkettää, kun tuntuu että joka kerta on jotain uutta vaivaa ja huolta, ja kun väsyttää muutenkin niin en oikein osaa olla ottamatta kauhean raskaasti kaikkea...

:ashamed: :'(

niin ja ihania nimiä kaikilla kastetuilla!!

Moi täältäkin suunnalta.

täälä on kans arki lähtenyt hyvin rullaan.. nyt on eilisestä asti ollut masu kovalla ei ole kakannut lauantain jälkeen.. olen koittanu neuvolaan soittaa ja kysyä et mitä voi tehsä tai antaa mutta ei siellä vastata? :kieh: onko kellään mitään keinoo tai tietoo millä saisi masua toimiin.. inhottaa katsoa tuota sankaria kun se vääntää ja kääntää mutta ei kakka vaan tule.. cuplatonia ostin jos sais ilman mukaan tulemaan mutta ei ole tullut kuumemittarilla vähä avittanu mutta ei vaan tule.. meillä oli kone rikki 3vk ja meinas hermot mennä kun ei päässy koneelle mutta nyt taas pääsee..

paula+peikko 3vk+6vrk jee huomena 1kk :heart:

manna- meillä taitaa vasta nyt alkaa jaksamaan imemään tarpeeksi lujaa rinnasta! Luulen että tekin tarviitte vaan vähän lisää aikaa (ja jaksamista) että imetys onnistuu =)
Mä ajattelin niin että "kasvatan" korvikkeen avulla vauvaa ensiksi vahvemmaksi että jaksais imeä paremmin :D Kun mulla ainakin toisessa rinnassa maito työn takana...
Ootko kokeillut toista vaippamerkkiä? Entä sinkkivoidetta? tuo on tosi hyvää, nopeesti ainakin meillä punoitus lähtee...

paula:
meillä tää likka vetäs ennätyksen, VIIKKO kakkaamatta :eek: Nyt on pakko alkaa antamaan joka päivä mallasuutetta vaikka ois vasta tehnyt. Aiemmin annoin vasta parin päivän päästä...
Niin siis että tuo ainakin laittaa kakkaa tulemaan...

Vitsit että oon naatti... tuntuu että koko päivän oon töpsöttänyt jotain ja sitten Wilma ja Oskari ovat nukkuneet vuoroissa, eli kun toinen nukkuu niin toinen kukkuu :LOL: Toisinsanoen koko ajan on jompikumpi ollut sylissä tai tuttipullon jatkeena. Sitten oon pessyt pari koneellista pyykkiä, tehnyt karjalanpaistin ja siivonnut, ym ym. Nyt pienet ovat kuukahtaneet kaukaloihinsa (kumma kyllä nukkuvat parhaat päikkärit siinä...) ja Kasperi katsoo lastenkanavaa, Artturi ja mies on reeneissä. Hengähdystauko siis... Näkyykös muilla muuten tuo Subin Juniori kanava. Kasperi katsoo sitä ja mulla nousee karvat oikeen pystyyn kun nuo juontajat kälättävät tuolla. Raivostuttavia tekopirteitä... |O Hus mun telkastani!

Voisin mennä vaikka tekeen kupin kahvia, eli seommoro!

HM ja tuhisijat :heart:

hiih, tänään käytiin pojan ja miehen kanssa ekaa kertaa kaupassa vaunujen kanssa!
kerran kuului pieni älähdys, muuten nukkuin sikeesti. tää oli nyt vasta toinen kerta kun käytiin ulkona. ekan kerran tehtiin pieni lenkki itsenäisyyspäivänä. harmi vaan etten yksin saa kunnialla noita vaunuja ulos täältä talosta.hissillä kyllä pääsen alas mutta sit viimeset rappuset kadulle tuottaa tuskaa kun ei ole luiskia. pitäis valittaa isännöitsijälle kai.. :/
perinteisesti päivä on kulunut syöttäen ja sylitellen (kuten nytkin)..eipä siis muuta tällä erää

Hei vaan!

Onnea kaikille nimen saaneille! :flower: Tosi kivoja nimiä ootte mukeloille antaneet! Tuo Vennu oli minullekkin ihan uusi tuttavuus.

Meillä oli myös ristiäiset itsenäisyyspäivänä, Aapelia ei meidänkään 'Aapelista' tullut, oikea nimi jääköön salaisuudeksi.
Aapeli teki ristiäisissä juuri sen mitä pelkäsinkin, juuri kun kaste päättyi, pikkuherra kolmen päivän panttauksen jälkeen täytti vaippansa niskaa myöten kakalla... Se niistä ristiäiskuvista B)
Onneksi tuo tavara irtosi sappisaippualla ja valkea puku on taas valkea =) Pitää niitä kuvia ottaa jonain päivänä kun jaksaa tuon epelin pukea siihen uudestaan.

Meillä mennään täysimetyksellä, pulloa ei edes huoli vaikka kuinka yritän. Tiedä sitten pitäisikö kokeilla antaa pullosta korviketta, jos sitten joisi, pääsisi itsekin hetkeksi hengähtämään näistä kotiympyröistä.
Eilen ja tänään on tuntunut ettei maitoa oikein tule :( Johtuukohan tuo sitten siitä kiireestä, minkä Luminkakin mainitsi. Pitää nyt yrittää tankata vettä ihan kunnolla.

Tuohon vaippaihottumaan meillä esikoisella auttoi ilmakylvyt ja talkki. Sinkkivoide vain pahensi asiaa.

Yöt mennään vaihtelevin rytmein. Joskus herää vain kahdesti tankkaamaan, toisinaan neljästi. Ja ne ihanat masuvaivat ja ähinät sekä esikon heräilyt siihen päälle, niin melko sippinä ollaan.
Esikko 1,5v. nukkuu vain tunnin päikkäreitäkään, ei paljoa ehdi päivän aikana itse levähtämään.

Meillä myös mies hoitaa muksuja töistä tullessaan. Hänellekkin jää yleensä tuo esikon vetovastuu. Öisin mies nousee esikon kitinöihin, minä hoidan poitsun.
Tosi kivasti osallistuu kaikkeen. Kotihommat on oikeastaan kaikki minun kontollani ja ihan siitä syystä, että teen siistimpää jälkeä :D Ruokaa kyllä mies laittaa. Ihana ukko :heart:

Se siitä omasta rauhasta, poitsu ei rauhoitu, tulenpa jatkamaan myöhemmin jos muistan..

Kossi viimein nukahti, mies tyttöä nukuttamassa.

Möökö Mistäpäin pohjoista sinä olet? Minä myös asun pienellä paikkakunnalla keskellä ei mitään.. En tunne täältä ketään, tuppaa olemaan välillä vähän yksinäistä.

Tapaamisista on ollut puhetta. Mielelläni osallistuisin sellaisiin, jos täälläpäin järjestettäisiin. Myös iso tapaaminen marraskuisten porukalla vaikka kesällä keski-suomessa olisi mahava idea! Tosi kiva olisi saada nimimerkeille kasvot.
Onkos täällä ketään Pohjois-Pohjanmaalta, jotka olisivat kiinnostuneita tapaamisiin? Meiltä on matkaa ympäröiviin kaupunkeihin joka suuntaan n. 100km, eikä autoa ole kovin usein saatavilla, mutta meille voi tulla kyläilemään :D
Yhdessä vaiheessa oli porukka aiemmassa asuinpaikassa, joiden kanssa kokoonnuttiin kahden viikon välein tai kerran kuussa vuorotellen koteihimme, vietimme päivän yhdessä touhuten lasten kanssa ja ruokaa tehden, aikuisten kesken höpöttämistä unohtamatta. :) Näin siksi, kun tosiaan tuo välimatka oli kaikilla pitkä toisten luo.

Mannalle jaksamisia tytön kanssa! Meillä tuon esikoisen kanssa oli ensimmäinen vuosi yhtä lekureilla ramppaamista, oksentelun, ripulin ja painon vuoksi. Tutkimuksia tehtiin ja sairaalassa vietettiin paljon aikaa, oli tosi raskasta. Minua ei asiassa kuunneltu (epäilin heti maitoallergiaa ja otin puheeksi jokakerralla sen) vaan syytettiin, että pyörittelen ja hytkyttelen ja vaikka mitä muuta heti syötön perään ja syötän liian nopeasti ja ties mistä muusta.. Kunnes sairaalassa kerran tutustuivat tapoihimme ja totesivat ettei niissä vikaa. Eikä tytölläkään löytynyt mittää. Ennenkuin 1-vuotis päivänä todettiin viimein maitoallergia, josta kaikki johtunut.
No joo, meni vähän asian vierestä... Mutta kumminkin muistan millaista se aika oli, kun aina neuvolassa ja lääkärissä löytyi jotain uutta murehtimisen aihetta. Joten :hug: sinne!

Nyt miehen viekkaan sohvalle ja kohta saunaan!

KuuttiPieni Kera uinuvan Aapelin päivää vaille 6vko

huomenta...
yö meni niin päin peetä kun mennä voi, tuo pikkunen huus yhtämittaan...nyt tuli todistetuksi äidin ruoan vaikutus vauvaan...ainakin meillä. söin eilen miehen tekemää kiinalaista, ja oli´hottista :whistle: jo toinen selkee yö kun mennyt mun syömisistä pipariks...tänään kaurapuurolinja.
kirjoitan vauva tissillä ja kone toisella polvella, yhdellä kädellä, paskalla koneella..joten teksti sen mukaista :D

miksi rd ei enää kirjottele?? en pääse meseen ennenkuin kone saadaa huollosta.

kuuttipieni, mullei oo ees hajua missä on pohjois-pohjanmaa :ashamed: :Dsinne taitaatosiaan olla matkaa täältä tampereen kupeesta? mutta pääsispä pidemmäksi aikaa pois kotoo :LOL:

jaaha, tää ukkeli urvahti tissille..joten taidan hipsiä itekin nukkuun..

helmi

Esikoisella oli kans paha vaippaihottuma, sekä taipeet ja reidet ruvella vauvana ja siihe ei juur auttanu sinkit eikä muut et kortisonia kuurina siihe laitettiin. Atooppinen iho pojalla. Nykyäänki kankut, taipeet ja reidet ruvella aika ajoin.

Meil epäiltii sillo myös maidon sopivuutta mutta sen vaihtaminen ei auttanu siihe vaivaan.

Ei ollut yö syöttöä taaskaan,likka tankkas illan aikana ja aamusta syötiin ennen kuutta vasta,joten kivasti taas meni.
Hommia on vaikka muille jakaa ja nettiliittymäkin vaihtaa ja aarrggh vihaan näitä netti sekoilujakin..

Tässä Emma ja kuva on otettu eilen

Yhteistyössä