Nyton tapahtunut se jonka olen tiennyt tapahtuvan jo kauan

vierailija
Kyl mä ymmärrän, sua @viisikymppinen isoäiti , et jaksat varoitella näistä susista täällä palstalla. Onhan noi vihreet ituhipit aika .... vieraantuneita tästä maailmasta. Ja toisaalta en ymmärrä...

Aina, jos susivahinko sattuu, se on jonkun muun, kuin suden vika. Susi on kiltti päiväkotitäti. ja silleen. Mut ei noi varmaan tajua, et mikä se susi niinkuin oikeesti on...
siinä meillä on 2 pahinta ja tietämätöntä h**höä
 
Deleted member 149094
No nyt kanta ei ole liian korkealla. Tarkkaillaan tilanetta.
Kyl toi on mun mielestä terve asenne.
Ei mikään Laten huutelu, et on hysteerikko, jos sanoo suden olevan eläin. :)
Mä mietin kyl sellaistakin, et paineliskos ne mettiin, jos niitä sais oikeesti häätää. Se, mitä siellä Hkissä kävi, et ihmiset meni kuvaamaankin sitä yhtä, tuleeks sille sudelle pelkoa. Joukko varmaan pelottaa.. Mut jos ne ihmiset ei edes murise. Et sitten se saattaa kyl tottua.. Ja sit se tulee pihalle, vie koiran ja joutuu ammutuksi.
Ehkä oikea suojelu vaatis myös pelottelua. :unsure:
 
vierailija
Kyl toi on mun mielestä terve asenne.
Ei mikään Laten huutelu, et on hysteerikko, jos sanoo suden olevan eläin.
Mä mietin kyl sellaistakin, et paineliskos ne mettiin, jos niitä sais oikeesti häätää. Se, mitä siellä Hkissä kävi, et ihmiset meni kuvaamaankin sitä yhtä, tuleeks sille sudelle pelkoa. Joukko varmaan pelottaa.. Mut jos ne ihmiset ei edes murise. Et sitten se saattaa kyl tottua.. Ja sit se tulee pihalle, vie koiran ja joutuu ammutuksi.
Ehkä oikea suojelu vaatis myös pelottelua.
Mut mielenkiintoista on se että miten ne on oppinu pelkäämään ihmistä? Onko niillä ollu vuosituhantinen tapa kertoa sukupuolvelta toiselle et ihminen voi helposti tappaa sut joten varo niitä?. Vai miksi ne ei ajattele et ihminen on saalis eläin siinä missä muutkin?. Koska niitä hyökkäyksiä on niin harvoin. Ja onhan niìtä montakin tapausta missä karjumalla saatu hätistettyä.
 
Deleted member 149094
Mut mielenkiintoista on se että miten ne on oppinu pelkäämään ihmistä? Onko niillä ollu vuosituhantinen tapa kertoa sukupuolvelta toiselle et ihminen voi helposti tappaa sut joten varo niitä?. Vai miksi ne ei ajattele et ihminen on saalis eläin siinä missä muutkin?. Koska niitä hyökkäyksiä on niin harvoin. Ja onhan niìtä montakin tapausta missä karjumalla saatu hätistettyä.
Juu.. Käsittääkseni tuollaiset asiat opetetaan sukupolvelta toiselle. Kuten muutkin eläimet pelkää ihmistä. Samoin, kuin linnut oppii pesimäpaikkoja ja oravat löytää lintulaudoille.
Käsittääkseni susi myös "ajattelee", että ihminen on eräänlainen eläin, mutta kuten karhun, sen päälle ei kannata käydä.. Toisin, kuin vaikka peuran, tai jäniksen. Mutta, jos sopiva karhu-yksilö tulee vastaan, susilauma kaataa sen kyllä.
Karjuminenhan on kai merkki siitä, että on peto ja jää taistelemaan. Saaliseläimet lähtee juokseen karkuun. Sitten, jos tämä tiedustelijasusi ei ole varma, kannattaako hyökätä, vai ei, se taitaa olla edullisempaa lauman kannalta olla hyökkäämättä.
En osaa sanoa, mikä puolestaan on vaikkapa koiran ja ihmisen ero tässä, miksi koiran kimppuun on niin paljon helpompi käydä, kuin ihmisen.
 
vierailija
Juu.. Käsittääkseni tuollaiset asiat opetetaan sukupolvelta toiselle. Kuten muutkin eläimet pelkää ihmistä. Samoin, kuin linnut oppii pesimäpaikkoja ja oravat löytää lintulaudoille.
Käsittääkseni susi myös "ajattelee", että ihminen on eräänlainen eläin, mutta kuten karhun, sen päälle ei kannata käydä.. Toisin, kuin vaikka peuran, tai jäniksen. Mutta, jos sopiva karhu-yksilö tulee vastaan, susilauma kaataa sen kyllä.
Karjuminenhan on kai merkki siitä, että on peto ja jää taistelemaan. Saaliseläimet lähtee juokseen karkuun. Sitten, jos tämä tiedustelijasusi ei ole varma, kannattaako hyökätä, vai ei, se taitaa olla edullisempaa lauman kannalta olla hyökkäämättä.
En osaa sanoa, mikä puolestaan on vaikkapa koiran ja ihmisen ero tässä, miksi koiran kimppuun on niin paljon helpompi käydä, kuin ihmisen.
Eli susi pelkää ihmistä jonkun muun syyn takia kuin karjumisen. Joten ihmisen ei tarvii sutta pelätä. Vaan susi pelkää ihmistä vuosituhansien sääntöjen mukaan. Eli mennäänkö metsään:). Mä en oo ennen ajatellukkaan et nekin opettaa pelkäämistä. Luulin et se on vaistoa vain.
 
Deleted member 149094
Eli susi pelkää ihmistä jonkun muun syyn takia kuin karjumisen. Joten ihmisen ei tarvii sutta pelätä. Vaan susi pelkää ihmistä vuosituhansien sääntöjen mukaan. Eli mennäänkö metsään. Mä en oo ennen ajatellukkaan et nekin opettaa pelkäämistä. Luulin et se on vaistoa vain.
Jos sä noin tulkitsit ton, niin mun kannattaa olla hiljaa, tai oikeesti lähdet kohta metsään etsiin susia.
Ne vuosituhansien säännöt menee niin, et jos se karjuu, se voi hyökätä. Jos se juoksee, sen voi ottaa kiinni.
Ne vuosituhansien säännöt iskee kiinni geeneihin.
Jos ihminen näkee risun maassa, jota ei tunnista, se terävöityy. Ihmisen ei tarvi käärmettä enää juuri pelätä, mut reaktio on siellä vielä.
Kyl se sudenkin reaktio siellä on, samalla tavalla.
 
vierailija
Jos sä noin tulkitsit ton, niin mun kannattaa olla hiljaa, tai oikeesti lähdet kohta metsään etsiin susia.
Ne vuosituhansien säännöt menee niin, et jos se karjuu, se voi hyökätä. Jos se juoksee, sen voi ottaa kiinni.
Ne vuosituhansien säännöt iskee kiinni geeneihin.
Jos ihminen näkee risun maassa, jota ei tunnista, se terävöityy. Ihmisen ei tarvi käärmettä enää juuri pelätä, mut reaktio on siellä vielä.
Kyl se sudenkin reaktio siellä on, samalla tavalla.
Niin eli suden reagtio on suurimmaksi osaksi kartanpa ihmistä. Eli case closed. Eikä ne oo tottuneet ihmisten läsnäoloon tuhansiin vuosiin eikä totu.
 
  • Tykkää
Reactions: Latimeria ja Echo
Deleted member 149094
Niin eli suden reagtio on suurimmaksi osaksi kartanpa ihmistä. Eli case closed. Eikä ne oo tottuneet ihmisten läsnäoloon tuhansiin vuosiin eikä totu.
Olenko väittänyt muuta? Olenko väittänyt, että susi on muuta, kuin eläin?

Tuohan se meni pihalle "hakemaan rokotusta". .. Et siinä sulle sun tottuminen.

Ja kyllä ne tottuu, jos ne päästetään tottumaan.
 
vierailija
Olenko väittänyt muuta? Olenko väittänyt, että susi on muuta, kuin eläin?

Tuohan se meni pihalle "hakemaan rokotusta". .. Et siinä sulle sun tottuminen.

Ja kyllä ne tottuu, jos ne päästetään tottumaan.
Noniin se rokotuksen hakeminen oli sellanen kevyt heitto. Kerroppa kuule jatkuvasti on suomessa patikoijia asumattomilla alueilla ja vaikka missä korvessa ovat vaellelleet 0 hyökkäystä vaikka ovat olleet yksinkin. Luulis et ois tapahtunu lauma hyökkäyksiä mut ei.
 
  • Tykkää
Reactions: Latimeria ja Echo
Deleted member 149094
Noniin se rokotuksen hakeminen oli sellanen kevyt heitto. Kerroppa kuule jatkuvasti on suomessa patikoijia asumattomilla alueilla ja vaikka missä korvessa ovat vaellelleet 0 hyökkäystä vaikka ovat olleet yksinkin. Luulis et ois tapahtunu lauma hyökkäyksiä mut ei.

Noni. Ja sit perustelut sulta, et miks 45koiraa vuodessa on vähempiarvoisia, kuin sudet.
 
Deleted member 149094
Eli kymmenen tapausta on tapahtunut pihapiirissä se on ollu lasku suunnassa jo vuosia eli susi siis tutkimuksen mukaan on alkanut viellä enemmän karttamaan ihmis asutusta.
Vuosiarvio. 2020 meni 58 koiraa ja 250lammasta.
Ne on sun perusteluilla nyt vähempiarvoisia. Et taas vastannut kysymykseen.
Mut en ala jankkaamaan, jos et edes tilastoja usko, vaan teet niistä omat johtopäätöksesi.
 
vierailija
Vuosiarvio. 2020 meni 58 koiraa ja 250lammasta.
Ne on sun perusteluilla nyt vähempiarvoisia. Et taas vastannut kysymykseen.
Mut en ala jankkaamaan, jos et edes tilastoja usko, vaan teet niistä omat johtopäätöksesi.
No tossa oli että vuosi tuhannen alussa pihassa tapetut koirat ja metsässä tapetut koirat oli tasan. Nyt enään neljännes koira kuolemista tapahtui pihapiirissä. Eli alkaneet karttamaan siis asutusta. Niin tossa sun linkissä luki.
 
  • Tykkää
Reactions: Latimeria
Deleted member 149094
No tossa oli että vuosi tuhannen alussa pihassa tapetut koirat ja metsässä tapetut koirat oli tasan. Nyt enään neljännes koira kuolemista tapahtui pihapiirissä. Eli alkaneet karttamaan siis asutusta. Niin tossa sun linkissä luki.
Ei lukenut, että sudet olis alkaneet karttaa.
Tohon pihapiirijuttuun voi olla vaikka syy, että ihmiset pitää koiransa sisällä. Mut sä vedit siitä omat johtopäätökset.
 
vierailija
Ei lukenut, että sudet olis alkaneet karttaa.
Tohon pihapiirijuttuun voi olla vaikka syy, että ihmiset pitää koiransa sisällä. Mut sä vedit siitä omat johtopäätökset.
No kertoohan sen että sudet alkaneet karttaan. Sä et taida hirveesti olla käynny maalla siellä ulkona ne jolkottelee niinkuin ennenkin ja vapaana viellä. Mut tottahan tuokin että voi olla sisällä. Mut siitä ei ole tutkimusta tehty. Nyt vois et kuinka moni pitää koiriaan sisällä ja kuinka moni ulkona :). Ja kertoohan se mun johtopäätöstä et susi havainnot pihapiirissä vähentyneet.
 
Deleted member 149094
No kertoohan sen että sudet alkaneet karttaan. Sä et taida hirveesti olla käynny maalla siellä ulkona ne jolkottelee niinkuin ennenkin ja vapaana viellä. Mut tottahan tuokin että voi olla sisällä. Mut siitä ei ole tutkimusta tehty. Nyt vois et kuinka moni pitää koiriaan sisällä ja kuinka moni ulkona . Ja kertoohan se mun johtopäätöstä et susi havainnot pihapiirissä vähentyneet.
Siis just ei kerro, vaan teet omat johtopäätökset.. :)
 
13.06.
UUTISET
Susi hyökkäsi kohti miehiä Nivalassa – Petoyhdysmies Antti Kukkola kuvaa tilannetta harvinaisen uhkaavaksi: "Huidoimme talikolla ja karjuimme tosissamme" – Katso traktorista kuvattu video
Nivalassa kohdattu susi kuvattuna traktorin lasin läpi.
Tommi Laurila
Pia Räihälä
La 12.6.2021 klo 20:10 | päivitetty la 20:24
Keskipohjanmaa
Kommentoi (6)
Nivalan Ypyässä sattui toukokuun 16. päivän iltana pelottava välikohtaus suden kanssa. Petoyhdysmies Antti Kukkola kertoo suden ilmestyneen maatilan pihaan ilta-yhdentoista aikaan, kun urakoitsija oli tankkaamassa kylvökonetta.
– Susi oli istunut ja välillä makoillut pihalla. Pihattonavetan ovi oli auki, ja se oli yritellyt sinnekin.
Urakoitsija ja tilan isäntä soittivat Kukkolan avuksi kun eivät saaneet sutta hätistettyä tiehensä.
– Kun ajoin kovaa pihaan, niin se lähti autoa karkuun, Kukkola kertoo.



Susi jäi kuitenkin pellolle noin 500 metrin päähän, ja Kukkola päätti lähteä katsomaan sitä lähempää. Hän päätteli, että suden täytyi olla sairas tai vammautunut, kun se käyttäytyi niin oudosti.
– Isäntä sanoi että älä mene, se oli niin uhkaava. Hän tuli kuitenkin mukaani ja otti talikon käteensä.
Miehet etenivät noin 300 metrin päähän ja näkivät, että suden luona kävi toinen, tummempi susi. Se arkaili ihmisiä ja lähti tiehensä, mutta lajitoveri toimi toisin:

– Yks-kaks se lähti meitä kohti! Isäntä sanoi, että se tulee päälle, ja minä väitin että eikä tule. Se tuli 50 metrin päähän, ja isäntä soitti urakoitsijan traktorilla apuun.
Kun isäntä käänsi selkänsä ja lähti kävelemään pois päin, susi hyökkäsi.
– Minä huusin hänelle, että pysähdy ja käännä rintamasuunta kohti. Susi syöksyi tosi kovaa kohti ja oli tosi pelottavan näköinen. Me huidoimme talikolla ja karjuimme tosissamme! Se pysähtyi 25 metrin päähän ja jäi tuijottamaan. Jos ei traktori olisi tullut, en tiedä miten meidän olisi käynyt, Kukkola päivittelee.
Pitkään petoyhdysmiehenä toimineelle Kukkolalle tilanne oli harvinaisen uhkaava.
– Olen susilaumankin ajanut pois hirvenraadolta, mutta tämä susi oli jotenkin erilainen.
Kukkola toteaa kyseessä olleen urossuden, jonka etutassun leveys oli pienimmilläänkin 9 senttiä.
Poliisipartio kävi paikalla mutta sai todeta suden lähteneen. Kukkola on soittanut tapauksesta Luonnonvarakeskus Lukeen.
– Minulle myönnettiin, että kesy susi on kaikkein pahin. Jos ihminen pakenee, niin se hyökkää kohti.
Kukkolan mielestä Luken susikanta-arvio laahaa kaksi vuotta jäljessä todellisesta tilanteesta.
– Muutama vuosi sitten Nivalassa tehtiin 12 susihavaintoa vuodessa, mutta toissa vuonna tehtiin jo 400. Suden kanta räjähtää käsiin, jos ei jotain tehdä
Höh. Mua kohti on lapsena pariinkin otteeseen laitumella hyökännyt kiukkuinen sonni, ja ne pysähtyi kun niille karjui ja huitoi. Pitäisikö kaikki karjat lopettaa?
Teurasautoon ajajat sai usein vammoja, tai vähintään oli läheltä piti -tilanteita.

Ja ensinhän tuo susi oli makoillut kaikessa rauhassa siellä pihalla, ja suostunut lähtemään poiskin.

Voi hysteria...
 
Deleted member 149094
No tapaukset vähentyneet. Kerro viellä tähän loppuun miksi tuhannet patikoijat ei oo kokenu mettä reissuillaan hyökkäyksiä suomessa?.
Nyt sä vedät keskustelua tosi kummalliseen suuntaan... Perustelenko seuraavaksi, että miks ei oo käyny marjastajien kimppuun? (Vaikka yks kyl oli, ei ehkä käy usein, mut se sitä yhtä ei ehkä lohduta) ja vaikka löytäisinkin aiheesta, sä vaan sanoisit siihen, et sillä oli rabies tjtn.
Mut pysyn edelleen kannassani, et susi on eläin, enkä muuta väitä, kuten tunnut vähän väliä olettavan.
Karhukin väistää ihmistä, vaikka on vaarallisempi, kuin susi. Karhuissakin pidetään kanta sopivana.
 
Deleted member 149094
Höh. Mua kohti on lapsena pariinkin otteeseen laitumella hyökännyt kiukkuinen sonni, ja ne pysähtyi kun niille karjui ja huitoi. Pitäisikö kaikki karjat lopettaa?
Teurasautoon ajajat sai usein vammoja, tai vähintään oli läheltä piti -tilanteita.

Ja ensinhän tuo susi oli makoillut kaikessa rauhassa siellä pihalla, ja suostunut lähtemään poiskin.

Voi hysteria...
Ero taitaa olla siinä, et menit sen reviirille. Kun taas tuo susi tuli ihmisen reviirille.
 
vierailija
Nyt sä vedät keskustelua tosi kummalliseen suuntaan... Perustelenko seuraavaksi, että miks ei oo käyny marjastajien kimppuun? (Vaikka yks kyl oli, ei ehkä käy usein, mut se sitä yhtä ei ehkä lohduta) ja vaikka löytäisinkin aiheesta, sä vaan sanoisit siihen, et sillä oli rabies tjtn.
Mut pysyn edelleen kannassani, et susi on eläin, enkä muuta väitä, kuten tunnut vähän väliä olettavan.
Karhukin väistää ihmistä, vaikka on vaarallisempi, kuin susi. Karhuissakin pidetään kanta sopivana.
Eläin joka pelkää ihmistä. Ninkuin itte sanoit. Ei pelokas yleensä halua pelonkeskelle ellei ole ihan pakko. Joten turhaa susilla pelottelua.
 
  • Tykkää
Reactions: Echo
Ero taitaa olla siinä, et menit sen reviirille. Kun taas tuo susi tuli ihmisen reviirille.
No tuo oli joku poikkeuksellinen susi, eläinkunnassa on semmoisia hönttejä yksilöitä. Mutta korkeintaan tekis niin, että jos joku liian kesy ammuttaisiin, niin se jäisi siihen, eli poikkeusyksilö ei johtaisi mittavaan susi- ja karhujahtiin.

Mutta susi ei olisi läheskään kamalin mitä omaan pihaan tulisi. Jos meidän pihaan tulisi susi, olisin että wau, ihana. Sit antais sen jolkotella pois: susi on vaeltelija, joten se ei välttämättä edes jäisi samalle seudulle. Sudet vaeltaa joskus satoja kilometrejä.

Mutta jos tulee
-käärme, niin se käärme tekee yleensä siitä uudesta reitistä tavan -> kohta alkaa pesiä siellä
-kaikkein eniten mun mielenrauhaa järkyttäisi sokerimuurahaisten armada, jos semmoinen tulisi talon perustuksista. Se tarkoittaa hometaloa.
 

Yhteistyössä