elokuu 2010

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Amorphis
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Unelmoija78 la 08.08
Amorphis la 10.8. lapset -03 ja -05, 34v
Petra la 21.8., 31v, KYS (Kuopio)
Neppu la 21.8., 27v, mies 29v. tyttö 2v
Selia la 23.8., yksi lapsi -08, 28v.
kirsikka la 24.8. kaksi lasta, poika -06 ja tyttö -07, 30v.(Hämeenlinna)
Hamma la 24.8., tytär -06, 31 v.
AnuMK la 27.8, poika synt 3/09, 32v,KAKS (kajaanin keskussairaala)
papuliini la 28-29.8.
Paukku la 28.8. yksi lapsi -08, 30v

Pitkästä aikaa hei!

Onnittelut kaikille ihanista ultrakuulumisista! <3 On ollut mukava lukea hyviä uutisia.

Lomaviikko takana ja arjen aherrus alkanut.

Vointi on ollut muuten hyvä, mutta päätä on juilinut jo toista viikkoa. Parina päivänä enemmänkin, muuten sellaista pientä kipuilua. Poikien odotuksista muistan, että vastaavaa on ollut silloinkin.

Oli ihanaa käydä kylpylässä rentoutumassa! Meidän nuorempi oppi uimaan ja isompi meni jo rohkeasti isojen altaassa. :) Nautin pitkistä löylyistä ja lämpöisestä vedestä. Molempina iltoina maistui iso pihviannos tumman alkoholittoman oluen kanssa.. nami! Vaikka jälkiruokakin tuli syötyä, ei ähkyä tullut ollenkaan. :)

Massu on kasvanut paljon. Mitkä lie piilossa olleet läskit pullahtaneet esiin.. Rintojakin aristelee taas välillä ja tuntuu, että pientä kasvua tapahtuu silläkin saralla. Paino on noussut kilon verran. Olen syönyt hirveästi kaikkea.. Pitäisi ihan tosissaan rajoittaa tätä laiduntamista. Makean himo on hirmuinen!

Minäkin hommasin sen dopplerin. :) Maksoi 40e ja sain sen hakea postista jo tilauksesta seuraavana päivänä. Pojat ovat olleet todella innostuneita kuuntelemaan vauvan ääniä. Selia, ne potkut tosiaan kuuluu hyvin! Kuinka usein olet laitetta käyttänyt? Mulla on ollut laite liki viikon ja kahteen otteeseen olen jo kokeillut.

Vielä ennen suihkuun menoa piti kysyä, että mitenkäs Paukku jakselee? Toivottavasti et ole ihan vuodelepoon pakotettu. :)

Mukavaa lakanutta viikkoa kaikille!

Amorphis 14+6

Tervehdys kaikille!

Tämä loputon syöminen on ihan mahdotonta. Niin kun olen päättänyt, että tässä raskaudessa ei niitä kiloja kertyisi kuten edellisissä! No, kiloja ei ole vielä tullut kuin pari, mutta ruokahalu on sitä luokkaa, että kyllä taas ollaan melkoisia tankkeja ens syksynä.... Herkkuja tekee mieli ja väsyneenä tulee sorruttua suklaaseen ja muihin nameihin liian usein. Liikunta on jo nyt jäänyt vähän vähemmälle ja siitähän ne kilot syntyvät. Ei vaan jaksa puristaa ja stressata.

Parin päivän päästä olis eka lääkäri. Jotenkin inhottaa mennä yleislääkärille kopeloitavaksi. Yleensä käytän yksityistä gyneä, mutta raskauksissa olen käynyt terveyskeskuksessa... No, eihän se pitkään ronki ja kaipa sen vielä tämän kerran kestää. Käytättekö muut yksityistä vai neuvolalääkäriä?

Hauskaa viikon jatkoa kaikille!

Heissan ja hyvaa alkanutta viikkoa

Tanne on tullut mukavasti tekstia :) Ja kiva lueskella kuulumisia kaikilta. Kuinkas monella teilla on se doppleri tilattu? Ma eilen lounastauolla haaveillen kattelin kans netista noita dopplereita ja kovasti houkuttelisi ostaa...pelottaa vain etta mitas sitten jos ei joku paiva saakaan kuulumaan niita sydan aania, niin miten kovaan paniikkiin sita menisi. Mitkas teilla on kokemukset noista? Oisi kylla niin ihana kuulla ne pikkuisen sydanaanet ja oisi miehellekin ihana etta tuntuisi hieman enemman todelliselta. Neuvolaan on viela melkein kaksi viikkoa joten sinne asti pitaisi odotella ennen kuin saan kuunnella jos en sitten sita ennen innostu tilaamaan ;)
Taalla on kans vatsa alkanut hieman jo nakymaan :) varsinkin illalla alkaa oleen melkonen pullotus paalla. Tanaan eras tyokaveri sanoi etta alkaa jo hieman nakymaan. Sanoi etta jos ei tietaisi niin ei ehka huomaisi mutta sanoi kun tietaa niin nakyy. Oli kiva kuulla. Mina odottelen innolla etta se masu pullahtaa esiin. Nyt kun on vain sellanen olo etta on lihonnut. Paino ei ole kamalasti noussut noin kilon verran vajaa kaksi on tullut lisaa joten ihan ok. Vaikkakin syotya tulee vahan valia. Suolaisen peraan himo. Suklaata ei tee mieli laisinkaan mika on tosi outo fiilis. Mutta vahan valia jonkun sortin hedelmaa taikka muro patukkaa kaivelen laatikosta ja pistan naamaan.
Taalla on kans kynnet ja hiukset itseasiassa paljon paremmassa kunnossa ja samoin iho. Mutta odottelen etta hiukset sitten "tippuu" kun imetys alkaa. Rinnat on kans turvonnut melkolailla ja valilla myos hieman aristelee joten ehka paisuminen jatkuu.
Unelmoija 15+1

Samanlaiset fiilikset koti-doplerin hankinnan suhteen kun Unelmoijalla.. tekis mieli, mutta toisaalta pelottaa onko siitä vaan lisää huolta. Ehkä koitan sinnitellä ilman sitä. Mullakin neuvolaan on yli kaksi viikkoa, tuntuu ihan ikuisuudelta!

Sain tänään postissa veriseulan tulokset. Kaikki oli kunnossa, jes! Kerroin työpaikallakin jo ilouutiset kaikille.

Kirsikka, mulla on kans mieletön ruokahalu! Paino noussut kilon - kaksi, mutta vatsa näyttää kasvaneen paljon enemmän kuin se. Mun työkaveri on 10 päivää pidemmällä kuin mä ja sillä ihan pieni, söpö kumpu, kun mulla on jo kauhea tynnyri. Ihan kummallista! Sillä ei myöskään oo ollut mitään oireita, kun mulla taas ollut tosi pahaolo kokoajan. Mulla on myös suolen toiminta hidastunut ja saan vetää koko ajan luumuja ja aktiviaa että sais ees jotenkin normalisoituu sen toimintaa, kun sillä taas ei mitään eroa normaaliin elämään. Tosi hassua miten eri tavalla raskaus eri ihmisiin vaikuttaa!

Mä oon nyt kuukauden taoun jälkeen alkanut taas liikkumaan.. Ennen kuitenkin juoksin usein mitä en enää pysty tekee, joten liikunta on paljon rauhallisempaa.. pääasia että oon nyt saanut aloitettua sen, kunhan vaan jaksais nyt käydä..

Moikkis! Tänään käytiin toka kertaa neuvolassa kuulemassa mm. tuloksia aikaisemmista testeistä. Niskaturvotus oli korjautunut alun 1,2mm:sta 0,9mm:iin ja yhdessä verikokeen kanssa ne osoittivat, että kromosomihäiriön riski oli häviävän pieni, 1:41 000. Että kivoja uutisia. Sydänäänet eivät ensin meinanneet kuulua ja terkkari joutui pitkään hakemaan, mutta sitten selvisi syykin, kun pikkuinen vaihteli koko ajan asentoaan. Hällä oli vissiin jumppatuokio menossa, kun sykekin oli 176.

Painoa ei mullekaan ole tullut kuin reilun kilon, mutta maha alkaa jo vähän pömpöttämään. Nyt tosiaan näyttää vaan siltä, että on ollut ruoka-aikaan kotona... Koiran kanssa olen pyrkinyt käymään lenkillä päivittäin, mutta esim. eilen meni koko ilta sohvalla nukkuessa, joten mies on joutunut ottamaan enemmän vastuuta tuosta lenkkeilystä. Vaikka hyvähän se olisi itsekin liikkua, mutta kun ei vaan pysty eikä jaksa. Terkkarikin sanoi, että sillon pitää vaan levätä kun väsyttää - ja olen pyrkinyt pitämään tuosta ohjeesta kiinni :D

Unelmoijan kanssa olen samassa oudossa tilanteessa, että suklaa ei himota kovinkaan, vaikka yleensä en voi vastustaa sitä. Nyt esim. jätskivalinta on ennemmin joku raikas hedelmäinen, kun ennen olisi ollut triplasuklaa tai vähintään karamelli. Jotenkin vaan yököttää kaikki liika imellys, mikä on todella outoa entiseen verrattuna!

Kirsikka, olen yleensä käynyt yksityisellä gynellä, mutta nyt neuvolakäyntien myötä tulee testattua tämä julkinenkin puoli. Tosin käytiinhän me hoidoissa KYSissä eli julkisella, mutta jotenkin sitä ajatteli eri tavalla, kun siellä on kuitenkin vaan erikoislääkäreitä eikä yleislääkäreitä. Ja kaikki lääkärit oli naisia, paitsi vika käyntikerralla oli yksi miespuolinen kandi mukana katsomassa - tosi kivaa..

Jees, nyt pitäisi jaksaa vielä vähän iltaruokaa laittaa, että kestää hengissä yön yli :D Pari kertaa olen herännyt keskellä yötä laskemaan koiran ulos ja havainnut että itselläni on ihan karsea nälkä, ihan on huipannut kun on jääkaapille suunnistanut. Onneksi se on mennyt ohi ihan pelkällä jogurtilla tai hedelmällä, että vielä ei ole tarvinnut koko jääkaappia tyhjentää.

Petra rv 13+5

Meidän pikkuinen on alkanut ilmoitella olemassa olostaan.. Tänään on tuntunut muutaman kerran päivän mittaan pieniä kutitteluja. Enpä muistanutkaan, miten ihanalta ensi liikkeet tuntuvat! <3

Noita muiden kokemuksia on NIIN kiva lukea! Harvakseltaan vaan jaksaa itse ryhtyä näppistä takomaan. Jaksaminen vähän niin ja näin muutenkin nykyään :)

Mulla, karkkimonsterilla, on sama kummastelun aihe, kun muutamalla edellä. Eli eipä himota suklaa tai muukaan makea. Oikein toivoisin, että olis joku herkku, millä voisi itseään hemmotella, mutta mikään syöminen ei ole viikkoihin herättänyt mitään myönteisiä intohimoja. Lähinnä just jotain raikasta (porkkanaa, mandariinia, omenamehua) menee mieluiten. Pahin etominen alkaa onneksi kuitenkin olla ohi.

Mun pahin kiusa viimeisimmät viikot on ollut kova päänsärky. Yritin sinnitellä ilman lääkkeitä, mutta jouduin lopulta käymään lääkärin kautta selvittelemässä, missä mennään. Sain kamalat norsuannokset panadolia ja panacodia ja olen valitettavasti joutunut niitä vetelemään aika lailla, että pystyn toimimaan kohtuullisen normaalisti työpäivät. Silti särky on vähintään vaaninut ihan pinnan alla koko yötä päivää. Alan olla aika kypsä. Nyt menen uudelle käynnille ja tsekkaillaan tarkemmin, josko tälle voisi tehdä jotain. Veikkaan että on yhdistelmä stressijumihartioita ja hormoneja, mutta saa nähdä, mitä lekuri veikkaa. Ekassa raskaudessa päänsärkylä ei ollut. Siksi huolettaakin, ettei vaan jotenkin liittyisi kilpirauhaseen. Kuka ketjussa olikaan se, joka tiesi näistä kilpparijutuista? Miten sulla arvot käyttäytyneet odottaessa? (Mulla nyt TSH 15 ja T4 2,03.)

Niskaturboultra oli ja meni hienosti ja sen jälkeinen veriseulakin meni iloisin uutisin. Seuraava etappi on rakenneultra. Mäkin mietin kovasti tota doppleria, ettei tartteisi näitä välejä niin jännitellä. Toisaalta, liikkeiden pitäisi alkaa näin toisella kierroksella tuntumaan jo ihan lähiviikkoina. Että josko sitä vaan osaisi vaihteeksi laittaa jäitä hattuun :) Ei mun vahvuus tässä raskaudessa... Ja mäkin pelkään, että jatkuva kotidopplerointi voisi jotenkin häiritä vauvaa tai saisin itse slaagin jos en saisi sydäntä kuulumaan. Ole tässä nyt sitten :)

Noista masuasioista vielä; Mulla on jo lähes 2 vko sitten ensimmäiset täysin ulkopuoliset tulleet kylmiltään kysäisemään, että koskas sulla on l.a. Ei siis edes, että oletko vai etkö..? Ja yksi niistä väitti arvanneensa heti "kasvoista". Jäin miettimään, näytänkö jo päästäkin turvonneelta :) Olen pieni ja aika siro (?), mutta normaalistikin vähän notkoselkä/pömppis, joten mulla raskaus kyllä jo näkyy. Vaa'asta on "valitettavasti" patterit loppuneet, mutta en jaksa uskoa painoa juuri tulleen 1-2 kiloa enempää. Ja niinhän väittävätkin, että toisen kanssa näkyy joka tapauksessa aiemmin. Ja ruokailujen jälkeen turvotus on sitä luokkaa, että näytän tosiaankin "tukevalta" keskivartalosta :) En uskalla edes ajatella, millainen muumi musta vielä tulee, kun olin viimeksikin aika mahtava.

Miten muilla työtehon kanssa? Mun on pakko myöntää, että infernaalinen väsymys ja päänsärky on verottaneet mun normaalitehoja jo jonkun verran.

Hamma 13 + 2

Sain naurunpyrskähdyksen tuosta pään turpoamisesta..! :-D Jotenkin se kuulemma naamasta näkyy, että kai me sitten ollaan päät turvoksissa..

Hamma, mulla on kilpirauhasasiat jokseenkin tuttuja, tosin valitettavasti raskaus yhdessä kilpirauhasvaivojen kanssa ovat minulle uutta. Minulta on poistettu kilpirauhanen vuosi sitten ja lääkityksellä olen ollut siitä asti. Sen mukaan mitä olen ottanut selvää, raskaana TSH pitäisi olla alle 2,5. Useimmiten kai kuitenkin lääkärit katsovat orjallisesti viitearvoja ja niiden mukaan TSH saa nousta päälle neljänkin. Sinun arvot sellaisenaan kuulostavat vielä ihan hyviltä (ilmeisesti TSH on tuo 2,03 ja T4V 15), mutta VOINTI on aina vähintään yhtä tärkeä mittari. Tosin raskausoireet ja vajaatoiminnan oireet menevät paljon yksiin.. Mullakin on ollut monta viikkoa aika paljon päänsärkyä, joinain päivinä otan Panadolia, mutta se ei kauheasti kyllä tehoa. Aiemmissa raskauksissa -jolloin siis kilpirauhaseni toimi normaalisti - muistan joskus olleen pääkipua, muttei pitkiä jaksoja kerrallaan. Minäkin olen miettiyt, olisiko kilpparihormoneilla ainakin osittain vaikutusta tähän kipuiluun. Ainakin se on sellaisenaan yksi vajaatoiminnan oire - tosin myös yksi raskausoire. ;-) Kerrothan, Hamma, jos saat lääkäriltä jotain valaisevaa tietoa asiaan. Itse olen menossa kontrollilabroihin joskus kuun vaihteessa ja ajattelin kysyä tuloksien yhteydessä lääkäriltä tästä pääkivusta.

Noista arvoista vielä.. olen ymmärtänyt, että raskauden alussa TSH yleenstä laskee ja T4V nousee. Ja raskauden edetessä kävisi päinvastoin. On siis tärkeää seurata arvoja labrakokeilla. Mulla oli arvot ennen raskautta TSH 0,4 ja T4V 16. Reilu kuukausi sitten TSH oli 2,98 ja T4V 15. Jännä nähdä, joutuuko lääkitystä nostamaan jossain vaiheessa. Välillä tuntuu, että tarvetta nostoon todella olisi. Toisaalta taas useimmiten olen ihan virkeä ja pää toimii suht(?) normaalisti.. :) Saapa nähdä seuraavat labrat, ollaanko menossa johonkin suuntaan.

Eipä tästä sepustuksesta tainnut olla suurtakaan hyötyä.. siis että olisin osannut sanoa mitään konkreettista suuntaan tai toiseen.. Mutta yhdessähän näitä on mukavampi pähkäillä. :-) Toivottavasti pääkipuilut alkaisi pian hellittää.

Amorphis

Sain naurunpyrskähdyksen tuosta pään turpoamisesta..! :-D Jotenkin se kuulemma naamasta näkyy, että kai me sitten ollaan päät turvoksissa..

Hamma, mulla on kilpirauhasasiat jokseenkin tuttuja, tosin valitettavasti raskaus yhdessä kilpirauhasvaivojen kanssa ovat minulle uutta. Minulta on poistettu kilpirauhanen vuosi sitten ja lääkityksellä olen ollut siitä asti. Sen mukaan mitä olen ottanut selvää, raskaana TSH pitäisi olla alle 2,5. Useimmiten kai kuitenkin lääkärit katsovat orjallisesti viitearvoja ja niiden mukaan TSH saa nousta päälle neljänkin. Sinun arvot sellaisenaan kuulostavat vielä ihan hyviltä (ilmeisesti TSH on tuo 2,03 ja T4V 15), mutta VOINTI on aina vähintään yhtä tärkeä mittari. Tosin raskausoireet ja vajaatoiminnan oireet menevät paljon yksiin.. Mullakin on ollut monta viikkoa aika paljon päänsärkyä, joinain päivinä otan Panadolia, mutta se ei kauheasti kyllä tehoa. Aiemmissa raskauksissa -jolloin siis kilpirauhaseni toimi normaalisti - muistan joskus olleen pääkipua, muttei pitkiä jaksoja kerrallaan. Minäkin olen miettiyt, olisiko kilpparihormoneilla ainakin osittain vaikutusta tähän kipuiluun. Ainakin se on sellaisenaan yksi vajaatoiminnan oire - tosin myös yksi raskausoire. ;-) Kerrothan, Hamma, jos saat lääkäriltä jotain valaisevaa tietoa asiaan. Itse olen menossa kontrollilabroihin joskus kuun vaihteessa ja ajattelin kysyä tuloksien yhteydessä lääkäriltä tästä pääkivusta.

Noista arvoista vielä.. olen ymmärtänyt, että raskauden alussa TSH yleenstä laskee ja T4V nousee. Ja raskauden edetessä kävisi päinvastoin. On siis tärkeää seurata arvoja labrakokeilla. Mulla oli arvot ennen raskautta TSH 0,4 ja T4V 16. Reilu kuukausi sitten TSH oli 2,98 ja T4V 15. Jännä nähdä, joutuuko lääkitystä nostamaan jossain vaiheessa. Välillä tuntuu, että tarvetta nostoon todella olisi. Toisaalta taas useimmiten olen ihan virkeä ja pää toimii suht(?) normaalisti.. :) Saapa nähdä seuraavat labrat, ollaanko menossa johonkin suuntaan.

Eipä tästä sepustuksesta tainnut olla suurtakaan hyötyä.. siis että olisin osannut sanoa mitään konkreettista suuntaan tai toiseen.. Mutta yhdessähän näitä on mukavampi pähkäillä. :-) Toivottavasti pääkipuilut alkaisi pian hellittää.

Amorphis

Kiva kuulla, että Amorphis on tuntenut liikkeitä...niitä odotellessa. Voisin kyllä väittää, että jotain kutituksia olen ollut tuntevinani minäkin....suolessa kuplii varmaan.

Mullakin ollut päänsärkyä kuten Hammalla. Ihme jomotusta, joka välillä unohtuu, mutta otsassa tuntuu kuitenkin. En siis lääkkeitä ole tarvinnut, mutta kyllä se päivän mittaan rassaa.

Lääkäri oli tosiaan eilen. Nuori mies, joka ei kovin pitkään ole tehnyt neuvolalääkärin hommia. Näytti sillä itselläänkin olevan yksi lapsi valokuvan perusteella, mutta oli hiukka epävarmat otteet verrattuna moneen muuhun. Hyvin se meni silti ja onneksi nopeasti. Jotenkin tässä koko hommassa eniten inhottaa nuo gynekologiset tarkastukset, synnytyskin on luonnollisempi juttu ja sen saa hoitaa yleensä naiskätilöiden kanssa, jotka päivät pitkät ovat siellä peräpäässä vastaanottamassa vauvoja ja muuta tavaraa.

Eilen sitten vietin karkkipäivän. Painoin illalla menemään irtokarkkeja, lakuja ja suklaata. Tänään on lapsilla namipäivä ja tämä äiti meinaa pärjätä hedelmillä:) Neuvolan tätille juttelin tästä syömisestäni ja painonnoususta. Hän antoi luvan herkutteluun eikä pitänyt kilojen tuloa niin vakavana. Totta onkin, että edellisillä kerroilla olen palautunut normaaliin olotilaan tosi nopsaan, vaikka kiloja on ollut se parikymmentä. En vielä luovuta ja yritän liikkua ja syödä vähemmän...enkä ainakaan nameja syö kuin kerran viikossa. Edellisissä raskauksissa neuvolan terkkarit ovat olleet hyvin syyllistäviä kilojen karttuessa. Eli hyvä näin.

Amorphis, mä oon käyttäny sitä doppleria kerran tai pari viikossa ehkä suunnilleen. En siis kovin usein, kun jotenkin mietin kans just sitä vauvan häiritsemistä :D. Mieluusti kyllä pikkupotkuja kuuntelisi vaikka koko ajan :). Ihanaa, et sä tunnet jo liikkeet! Mäkin olen kirsikan tavoin kuvitellut jo pieniä kuplia tunteneeni, mut taitaa tosiaan vaan olla suoliston elämää.
Mä ajattelin sen dopplerin hankinnan ihan vaan "viimeisen" (lainausmerkeissä siksi, että voin hyvinkin muuttaa vielä mieleni ;D) raskauden hömpötyksenä. Kaikkea hupsua pitää saada kokeilla, ihan niinkuin ClearBluen tajuttoman kalliit ovistikutkin raskaudesta haaveillessa :).

Unelmoija, mulla on kerran käynyt niin, etten saanut sydänääniä kuuluviin, mutta silloinkin kuuln potkuja. En mennyt paniikkiin, vaan päätin, et kokeilen hetken päästä uudelleen ja sittenhän ne kuului. Jotenkin vaan luotin siihen, että kaikki oli tuolloinkin hyvin. Jos tosiaan on panikoivaa sorttia tai muuten vaan söpösti tiukkapipoinen ;), niin sitten kannattaa kyllä passata doppelrin hankinta, kun kyllä sillä saa taatusti huolta aikaan, jos ei ääniä kuulu heti. Itsetutkistelua kehiin siis :).

Hamma, toivottavasti sun päänsäryt helpottaa pian. Hurjalta kuullostaa varsinkin tuo Panacodin syöminen raskausaikana, mut minkäs teet. Vauvallakin on varmaan parempi, kun sä jaksat paremmin.

Kirsikka, mä meen kans neuvolalääkärille sisätutkimukseen. Esikoista odottaessa kävin yksityisellä varhaisultrassa sen verran myöhemmin, että tekivät siellä sen tutkimuksen samalla. Oon käyttänyt gynepalveluja muutenkin seka julkisella että ykstyisellä puolella.

Mulla on iho mennyt ihan kauheeseen kuntoon :(. Poskiin tulee ihan megakokoisia finnejä, tulipunaisia ja violettejä, hyi hitto! Oisko mitään vinkkejä tuotteista tai konsteista, millä saan näpyt kuriin? Ahdistus tulee, kun kattoo peiliin :(.

Nyt käyn pikkupäikkäreille, kun ipanapa nukkuu vaunuissa vielä hetken. Toivon mukaan..

Selia rv 13+4

Olipa kiva lukea, kun niin moni oli jaksanut kertoilla tuntemuksia.

Meillä oli tänä aamuna nt-ultra. Kyllähän siinä itku pääsi. Vauva voi hyvin, haukotteli, vilkutti ja ui sammakkoa. Aivan suloinen! Oli ultrauslaitteet vaihdettu juuri uusiin niin saatiin nähdä tosi selvää kuvaa, itsekkin pystyi heti sanomaan missä on mikäkin ruumiinosa. Saatiin laskea sormet ja varpaat ja nenän muotokin näkyi jo selvästi. Mies oli mukana ja hänkin oli aivan innoissaan. Ei ollut oikein osannut aikaisemmin ymmärtää, että ollaan ihan oikeasti raskaana niin muuttui asia vähän konkreettisemmaksi.

Kyllä helpotti, pari viikkoa olen ollut niin epäileväinen että onko siellä masussa mitään kun oireet on niin vähentynyt. Mutta nyt on kyllä onnellinen olo!!

Seuraavaksi ootellaankin sitten niitä liikkeitä. Tunsin ne kyllä eka raskaudessakin niin ajoissa, että varmaan ihan pian nytkin.

Tänään on vuorossa työpaikan tilinpäätösjuhlat ja pääsee vähän rentoutumaan. Tyttö on mun vanhempien luona yötä ja mies lähti käymään mökillä joten saankin nukkua aamulla rauhassa pitkään. (eikä Suomen peli valvota,niinku se tekis jos mies ois paikalla :))

Mukavaa aurinkoista viikonloppua!
Neppu 13+6

Maanantaita kaikille!

Vapaapäivää viettelen ja pojat mummolassa, niin tätä omaa aikaa on tänään ihan riittämiin! Päätä särkee taas vaihteeksi, tänään vähän kovemmin kun yleensä. :-( Kolmisen viikkoa tätä on nyt jatkunut - milloinkahan helpottaa.. Tein äsken ison kattilallisen bataattikeittoa ja söin tietysti itseni ähkyyn!! Harmikseni unohdin ostaa raejuustoa, tykkään laittaa sitä pari lusikallista keiton päälle. Nami!

Pienet kutittelut tuntuvat päivä päivältä useammin ja selvemmin. :-) Aivan ihana tunne kokea tämä pitkästä aikaa! Dopplerin käyttö vähenee varmaan entisestään nyt, kun pikkuinen ilmoittelee olemassaolostaan. Välillä tietysti pojat ja iskä mielellään kuuntelevat sydänääniä, kun eivät voi vielä tunnustella liikkeitä vatsan päältä.

Ensi viikolla on toinen neuvolakäynti. "Mielenkiinnolla" odotan, mitä terveydenhoitajan vaaka näyttää. Yritän tässä vähentää herkkujen syöntiä, mutta aina vaan sorrun! Suklaaällötys olisi erittäin tervetullut "vaiva"... Aluksi se ällöttikin, mutta nyt taas maistuu ja tekee vaan mieli lisää. Pahuksen päänsärkykin kun vie ulkoiluhaluja aika tehokkaasti! Mulla oli syksyllä hieno lenkkeilyinspiraatio ja kunto koheni vauhdilla. Vähän ennen raskaaksituloa iski joku kestoväsymys ja ulkoilut jäi vähiin. Nyt olen käynyt ehkä kerran viikossa kävelylenkillä (5-6km), joten parantamisen varaa totisesti löytyy! :-)

Nyt päiväkahvin keittoon ja liekö tuolla vielä rahkapullia jäljellä..

Amorphis15+6

Tervehdys!!
Voi mä toivon että voisin Amorphisen lailla tuntea kans jo liikkeitä.. varmaan saan odottaa jonkin aikaa vielä ekoja tuntemuksia. Oon kyllä yleisesti pitänyt itseäni aika herkkänä sisäisille tuntemuksille, joten mielenkiintoista nähdä koska alkaa liikkeet tuntumaan.

Neuvolaan vielä kaksi viikkoa aikaa, tuntuu aika tuskallisen pitkältä tällä hetkellä...huokaus.. välillä iskee vieläkin epäusko tämän pikkuisen olemassa olosta, vaikka sen on jo moneen kertaan nähnyt.

Mä oon yrittänyt vähentää herkuttelua, mutta mun tekee kans mieli kaikkea epäterveellistä. Karkkia tekis tosi paljon mieli, mutta sitä en oo syönyt pariin viikkoon. Ajattelin että ehkä ens vkl vois pitää taas karkkipäivän. =)

Mua on viimeaikoina väsyttänyt enemmän kuin alussa ja mietinkin että onkohan hemoglobiini laskenut yli rajojen.. mulla on silloin joskus reilu kk sitten 119, eli aika alarajoilla. En oo vielä aloittanut raudan syömistä eikö kyl tekis mieli aloittaakaan, kun mun vatsa menee siitä ihan kovaksi.. ja kun se on nyt jo yhtä tuskaa tän vatsan kaa.

Selia, mulla on kans tullut näppyjä. Pesen naaman aamuin illoin Sebamedin puhdistusvaahdolla ja oon jättänyt ihanat voiteet kaappiin ja laittanut tilalle sekaiholle tarkoitettua Sebamedin hoitovoidetta kostuttamaan ihoa.. on tuntunut auttavan nää keinot.

Kävin ostamassa BodyShopin kaakao stikin, kun kuulin että se ehkäisee raskausarpia. Ehkä vähän ajoissa tässä vaiheessa, mutta ajattelin varsinkin rintoihin laittaa jo nyt kun ne on kasvanut niin nopeesti..

papuliini 13+2

Hei!

Pikkuhiljaa olen lueskellut tätä ketjua ja nyt aattelin itekki kirjoittaa, kun olo ei oo mahottoman huono. Siispä, olen 32v, ensimmäistä odotan, la netin mukaan 30.8. Ite oon asiasta vieläkin aika pihalla,ei siis ole vielä kovin todentuntuista, mut jospa se tästä!

Kävin tammikuussa 7+0 yksityisellä ultrassa ja löytyi sieltä pieni alku ja näkyi sykekin. Sen jälkeen oli eka neuvola 10+0 ja hoitsu ei siellä saanu ultralla mitään näkyviin. Myöhemmin tuli lääkäri kattoon, joten samalla tuli sit lääkärineuvolaki siinä. Lääkäri sai näkyviin, mutta suoraan sanoen omalla silmällä en nähny kuvassa mitään! Ehkä siitä se epävarmuus.. Nyt 25.2. olis seuraava ultra, jospa siellä selviäis enemmän - verikokeissa ei ollu hälyttävää.

AnuMK:n jutut kuulostaa niin omilta! Koko tammikuu ja vielä osa helmikuustakin on ollu tosi hankalaa, huono olo ja väsymys aamuin illoin pakotti välillä pätkiksi sairaslomalle. Töissä kerroin asiasta heti, koska alkuaikoina olo iski nii yllättäen, kunnes muuttui melkeen kokopäiväiseksi :O Nyt meni vajaa viikko hyvin ja alkoi tuntua, et elämä voittaa...kunnes saman tien iski flunssa ja poskiontelontulehdus! Lääkekuurille jouduin, mutta olo on tietty huono, kun nenä tukossa ja lääkkeet ei vielä tehoa, eikä särkylääkketkään kunnolla auta. Joku olikin kirjoittanut samasta asiasta ja ymmärrän kyllä tunteen - mikään ei auta, toivoton olo!

Vaan jään oottaan torstaita, jospa olis sitten eri mielellä. Mukava oli löytää täältä tämä keskustelu ja samoja juttuja/fiiliksiä, mitä ite on menny tässä läpi!

pahamyy 13+1

Tervetuloa joukkoon pahamyy :) ja heti alkuun tsemppia torstain ultraan!!Toivotaan etta siella kaikki on hyvin ja varmasti onkin. Tiedan miten raastavaa tuo epatietoisuus ennen ultraa on, varsinkin jos on ollut vuotoja taikka muita huolen aiheita.
Papuliinin tavoin toivoisin jo kovasti etta liikkeita tuntuisi...mutta niita odotellessa. Hienoa etta Amorphis jo liikkeet tuntee :) Papuliini, onkos tuo bodyshopin kaakaostikki oikein ihan raskausarpia varten? Mun pitaisi kans jotain ostaa jotta voisi tuota hiljalleen kasvavaa masua rasvailla.
Neppu, jeeeee ihana kuulla etta siella oli myos onnen kyyneleen silmia tuottanut ultra :) tosiaan nyt voit ainakin hetkeksi hengahtaa etta kaikki on hyvin, tosiaan seuraavaksi sitten niita liikkeita odotellessa.
Me paadyttiin sitten kans ostamaan se doppleri :) Selia, mietin kans samaa etta eipas tuo nyt niin kamalalta tunnu kun tosiaan meilla oli kans clearblue ovis tikkuja ja sitten jopa se digital fertility monitor loppupeleissa kaytossa, vaikka ei tulosta tuottanutkaan.
perjantaina ensimaista kertaa kokeiltiin ja hetken yrityksen jalkeen saatiin hienosti aanet kuuluviin. Juuri tuossa hetki sitten jalleen miehen kanssa kuunneltiin ikaan kuin raskaan tyopaivan palkkioksi. Ja ison hymyn pisti kylla naamalle :) kyllahan sita kuuntelisi koko paivan jos vain voisi. Kiitos teille kaikille neuvoista. Meilla onkin sitten perjantaina se seuraava neuvola. Miten kaikki tapaamiset tuntuvatkin olevan monien kuukausien paassa. No mutta niinhan se menee etta odottavan aika on pitka :)
Amorphis, mitenkas sinulla on siella viikko mennyt? Toivottavasti on paakivut helpottaneet. Teilla taitaa siella suomessa olla edelleen semmosetkin pakkaset etta veisi kylla tuo meikalaiselta ulkoilu halut aivan taysin. Minulla on viikottain "pakko liikuntaa". Meilla kun on vain yksi auto talla hetkella niin mina sitten kavelen aamuisin toihin sen 45min. Mies onneksi paasee ennen minua toista niin han sitten hakee etta ei tarvi kuin yhteen suuntaan kavella. Bussejakin kylla menisi, mutta silti pitaisi kavella, joten paatin jo aikaa sitten etta kavellaan koko matka. Ollaan kylla ostamassa toinen auto kunhan tuo pomppis tuossa kehittyy hieman pidemmalle.
Hammalla oli kans kivoja ultra kuulumisia. Toivotaan etta se sinun paansarkyily myos lakkaa pian. Ei ole mukavaa varskinkin kun ei oikein niita laakkeitakaan viitsisi ottaa.
Petralla taisi olla myos hienot uutiset neuvolasta/ultrasta :) tosi ihana lueskella kaikkien juttuja. Mulle kans annettiin samoja neuvoja etta kun nukuttaa niin pitaa nukkua. Mutta valilla vain hieman vaikeaa varsinkin toissa kun oisi niin mahtava varsinkin lounaan jalkeen ottaa kunnon paikkarit.
Kirsikalla taisi vissiin olla myos niita paakipuja :( toivottavasti on helpannut. Ihan kiva muuten tuo karkkipaiva idea etta kerran viikossa. Miten olet parjannyt niitten hedelmien kanssa lopun viikkoa? Mina itse olen ihan hulluna hedelmiin, aina ollut pienesta pitaen etta on melkein tullut mieluummin valittua hedelma kuin karkki. Mutta taytyy myontaa etta nyt kylla tekis melkolailla mieli suomalaisia irtokarkkeja, turkinpippureita yms yms...varsinkin kun taalta ei saa.
Mutta muuten taalla ei kummempaa. Tosiaan niita liikkeita odotellaan. Talla hetkella tuntuu olevan tuota suolen kuplintaa jota en kylla viela voi varmaankaan liikkeiksi tunnustaa. No katsotaan josko tassa parin viikon aikana.
Unelmoija 16+1

Amorphis
Tässä tulee nyt kilppariaiheista tilitystä Amorphikselle, sori muut :) Ja kiitos A. kun vastailit. Olin tosiaan tossa edellä sotkenut keskenään tsh:t ja t4v:t. Mulla nää kilppariasiat on peruja edellisen lapsen raskausajalta tai synnytyksen jälkeiselta ajalta. Ilmeisesti kyseessä oli kilpirauhasen tulehdus, joka jostain syystä tulee joillekin raskauden seurauksena. Se sitten vaurioitti kilpparia ja aiheutti vajaatoiminnan. Ensin pelkäsin struumaa, kun kilppari oli epätoivoisesti yrittänyt tuottaa hormoneja ja siksi suurentunut ihan valtavasti. Siitä koko jutun huomasinkin, ihan käsin kaulaa koskettamalla. Siitä sitten aloitettiin lääkitys, jonka koemielessä lopetin noin vuosi sitten ja silloin huomattiin, että kilpparin oma toiminta on elpynyt enkä ole tarvinnut lääkkeitä. Tosin lääkäri on koko ajan sanonut, että vajaatoiminta palaa aivan varmasti, joten säännöllisesti pitää seurata. Suvussa on samaa vaivaa. Siksi ihmettelenkin kovasti, ettei neuvola ole kiinnostunut tiuhemmin seuraamaan arvoja, ei edes nyt kun mulla kuitenkin on mahdollisesti vajaatoimintaan viittaavia oireita.

Näistä syistä + edelleen jatkuvan päänsäryn vuoksi kävin eilen työpaikkalekurilla. Hän halusi heti ottaa uudet arvot, koska tilanne saattaa raskauden aikana muuttua nopeastikin. Käyn tällä viikolla labrassa ja sittenpä nähdään, miten kilppariraukka puuskuttelee. Oireista on niin vaikea vetää johtopäätöksiä, kun kaikki kilpparioireet on niin epämääräisiä ja moni vielä päällekkäinen raskausoireiden kanssa (palelu, päänsärky, alakulo, vatsantoiminta, iho jne.). Päänsäryn ensisijaiseksi syyksi lekuri arveli kuitenkin edelleen pahaksi päässyttä niska- ja selkäjumia ja stressiä, jotka raskauteen yhdistettynä sitten on ehkä laukaisseet tämän särkyilyn. Nyt kokeillaan muutaman päivän leposaikkua ja fysikaalista hoitoa ja otetaan noita arvoja. Seuraava osoite on sitten neurologi jos ei mitään selviä eikä kipu lopu. Oli ihanaa, että lekuri otti vaivani oikein asiakseen, kartoitti kaikki mahdolliset vaihtoehdot eikä pitänyt mua minään raskaushormonihuuruisena hysteerikkona tai turhanvalittajana. Valitettavasti pakko jälleen kerran todeta, että julkisessa ja yksityisessä on välillä eronsa ellei sitten käy tosi hyvä mäihä henkilön suhteen julkisella.

Nyt takaisin sohvalle loikoilemaan. Ei pöllömpää, että oikein käsketään relaamaan. Sehän vaan sopii :)

Hamma 14+1

Viimeksi muokattu:
Heissan!

Pahamyy tervetuloa joukkoon! Ikäviä nuo flunssat sun muut.. Itselläni oli aikoinaan esikoista odottaessa heti alkuun niin poskiontelo- kuin korvatulehduksetkin ja flunssaa teki monta peräkkäin. Onneksi loppuaika meni jo paremmin ja liekö poika siitä jotenkin vastustuskykyä perinyt, kun on ollut tähän asti (kohta 7v) tosi vähän sairaana. :-)

Unelmoija; pakkasta on ollut ihan mukavasti! :-) Viikonlopuksi lupasi jo lauhempaa. Lunta pyrytteli taas eilen niin, että naapureilta on jo hymy kadonnut lapiohommisssa. ;-) Itse henk.koht. nautin edelleen lumikeleistä, lapsilla on mukavaa ja vaatteet pysyy puhtaina. Ulkona on kaunista ja valoisaa. Täällä Uudellamaalla ei sentään ihan pojoisen pakkasennätyksiä ole rikottu, mutta taisi täälläkin jossain vaiheessa yöpakkaset painua useampanakin kertana yli kolmenkymmenen. Tänään Matinpäivän sää on ollut aurinkisen kaunis ja se lupaa vanhan kansan uskomusten mukaan sitten yhtä kaunista kevätsäätä. :-) (Tulipa monta riviä pelkkää säätiedotetta) Tekin hommasitte dopplerin! On ne äänet vaan niin ihania kuulla aina uudestaan... Ja raskaus tulee isällekin paljon todellisemmaksi, hän kun ei vielä voi tuntea vauvan liikkeitä vatsan päältä vähään aikaan.

Papuliini; Karkkipäivää voisi yrittää itsekin pitää. Mutta sallitaanko niinä muina päivinä esim jäätelö tai suklaa..? Yritän syödä hedelmiä makeanhimoon ja välillä onnistunkin tyytymään vaikkapa appelsiiniin.

Hamma; olipa kiva kuulla, että lääkäri suhtautui sinuun tosissaan. Mulla on huomenna vapaapäivä ja aion heti aamusta varata päivystysajan työterveyslääkärille. Tänään nimittäin oli sitten oikein megapäänsärky! Heti aamusta tuttuun tyyliin vähän jumitti, mutta sitähän tässä on ollut pitkään samanlaista. Päivän mittaan kipu yltyi sietämättömäksi, itku silmässä touhusin kahteen asti töissä ja sitten kotiin lepäämään. Kun löytää tietyn asennon, niin kipu hellittää. Saapa nähdä, mitä lääkäri tuumii. Jos vaikka Panacodia määräisi mullekin. Kuun vaihteessa oli tarkoitus käydä myös kilpparilabroissa. Mulla on ollut ikävä pelko ja paniikki koko ajan tämän kilppariasian takia.. Pelkään meneväni vajaalle ja aiheuttavani sillä vauvalle pysyvää haittaa. :-( En todellakaan ole aiemmissa raskauksissa ollut näin pelokas. Melkeinpä on riittänyt, että maagiset 12 viikkoa on tullut täyteen ja sen jälkeen on ollut levollinen mieli. Tänään keksin vertailla poikien neuvolakorttien tietoja uuden tulokkaan np-ultratietoihin. Pojat ovat olleet pari senttiä pidempiä vastaavilla viikoilla (parin päivän ero ultra-ajoissa) ja mies siihen heti, että jospa se on sitten tyttö! Minulle vaan tuli ensimmäisenä mieleen, että nyt on tyroksiiniannostukset pahasti pielessä ja pikkuisen kasvu häiriintynyt heti alkuunsa.

Tästä paniikista sitten seurauksena se, että varasin äsken ajan Helsinkiin Femedaan 4D-ultraan. Aika on 25.3. eli kuukauden päästä. Kuulemma 21-23-viikot ovat parhaat hetket vauvan rakenteiden tutkimiselle. Olen mä kyllä ihan hurahtanut äitee... Ensin kotidopplerit ja nyt tämä. Poikien odoutksissa on riittänyt hyvin kunnallinen rakenneultra. :-) Tuosta Femedan ultrasta sen verran (jos jotakuta sattuisi kiinnostamaan), että KELA-korvauksen kuulemma saa, kun menee ennen 24:ttä raskausviikkoa. Mitään muuta perustetta ei ajanvarauksessa sanottu. Tutkimukselle tulee jäämään korvauksen jälkeen hintaa 168 euroa ja se pitää sisällään tutkimuksen, lääkäripalkkiot ja sitten sieltä saa dvd:n, kuvia ja lausunnot kotiin. Ja mikä tärkeintä: LAPSET SAAVAT tulla mukaan! :-))

Nyt iltapalalle. :-)

Amorphis 16+1

Moi taas!

Lääkärissä käyty päätä valittamassa. Sain lähetteen fysioterapeutille ja reseptin Panacodille sekä Panadol 665mg:lle. Lääkäri löysi niskasta vasemmalta puolelta syvällä olevan lihasjumin. Toivottavasti tuo fysioterapia auttaisi asiaa, ei lääkkeitä viitsisi kauheasti popsia.

Samalla lääkäri kehotti ens viikolla käymään kilpparilabroissa. Viimeeksi puhelimessa hän ei pitänyt edellistä TSH:n nousua kummoisena, mutta tänään olikin toista mieltä. Pitäisikin saada TSH alle kahden ja totesi, että annostusta joudutaan luultavasti nostamaan. Kyllä tämä on sellaista arvauspeliä.. Itse olen ollut koko ajan sitä mieltä, että tammikuussa otettujen kokeiden perusteella olisi jo pitänyt pieni nosto tehdä.

Nyt pihalle nauttimaan vapaapäivästä. Huomenna alkaa 7pv työputki. Upea sää, eselvästi kevättä ilmassa! :-)

Amorphis 16+2

Tervetuloa Pahamyy, kopsaahan lista ja lisää tietosi joukkoon!!

Mulla on nyt jatkuva nälkä ja valtava maha! Voisin syödä kokoajan, onneksi tähän asti on kelvannut kaikki suht. terveellinen.. Painoa tullut se parisen kiloa. Mutta vatsa on aivan kuin toisilla joskus kuudennella kuulla.. Terkkarihan kyllä sanoi jossain vaiheessa että tuo sektioarpi saattaa vetäistä kohdun aivan eteen ja siksi tulla masu ajoissa esiin, mutta tämä on kyllä aivan uskomaton pallo jo.. En olisi millään voinut pitää esim. töissä salaisuutena tänne asti.

Toisaaltahan se on mukava että pääsin siitä turvotuksen näköisestä masusta ja sain vauvan tilalle, mutta kun tämä vaivaa jo nyt yöunia.. Pyörin koko viime yön sängyssä kun ei onnistu enää mahallaan nukkuminen ja kamalan vaikea opetella olemaan kyljellään..

Muuten vointi on parempi ja ei enää niin väsynyt! Liikkumaan en silti ole noista pakkasista johtuen jaksanut liiemmin.. Pakko ottaa itseä niskasta kiinni ettei tulisi niitä ylimääräisiä kiloja.
Ensi viikolla on ensimmäinen neuvolalääkäri. Vähän jo jännittää.

Kaverini, joka on viikoilla 24+ oli käynyt tällä viikolla 4d-ultrassa ja kehui kyllä kovasti. Kertoi, että vauvan kasvot ja kaikki oli näkynyt aivan selvästi.. Itse en kyllä taida raskia siihen alkaa, ja toisaalta minusta ne 4d-videot ovat olleet pelottavan näköisiä eikä suloisia!!

Huoh, vielä hetki töitä ja sitten kotiin. Viisi työpäivää ennen talvilomaa ja en jaksaisi odottaa!

Neppu 14+5

Moi taas!
Lääkärissä käyty päätä valittamassa. Sain lähetteen fysioterapeutille ja reseptin Panacodille sekä Panadol 665mg:lle. Lääkäri löysi niskasta vasemmalta puolelta syvällä olevan lihasjumin. Toivottavasti tuo fysioterapia auttaisi asiaa, ei lääkkeitä viitsisi kauheasti popsia. Samalla lääkäri kehotti ens viikolla käymään kilpparilabroissa.
Amorphis 16+2

Kylläpä mennään samoin nuotein :) Samat lääkkeet, kilpparit ma ja kävin tänään ekassa fysioterapeutin tapaamisessa. Lämpöpakkaus ja hieronta teki hyvää, vaikka sattuikin. Ja oli ihanaa saada pelkästään olla jonkun hoidettavana. Kun on ollut kurja olo useamman viikon, on elämä enemmän sellasta venymistä ja sisulla repimistä, että jaksaa jotenkin työt ja lapsen kanssa touhuilut. Nyt oli lupa lötköttää vaan ja olla leivottavana :)

Jälkeenpäin oli vähän paha olo ja nukuin parin tunnin päikkärit. Lähipäivät näyttää, mitä päänsärky tykkää. Mulla on lähete kymmeneen vastaavaan istuntoon. Niskajumit voi muuten kuulemma liittyä ihan raskauteenkin. Vaikka lantio on se, joka eniten löystyy, oli fyssari kuullut tutkimuksesta, jossa oli todettu myös jotain elämää myös rangan toisessa päässä. Tiedä sitten. Kaikennäköisiä lisähassutuksia tähän 'siunattuun tilaan' sitten kuuluukin..

Panacodissa on muuten vaikuttavina aineina parasetamoli (sama kuin Panadolissa) ja kodeiini eikä niillä pitäisi (!) olla haittavaikutuksia sikiöön. Kivampi tietysti olisi voida olla ilman mitään ylimääräisiä aineita, mutta minkäs teet.

Viimeksi muokattu:
Neppu, sitä odotellessa, että mäkin saan tän pläskiturbo-mahan pois ja vauvamahan tilalle... :/. Yyh ällöä, kun on tämmönen toisinaan löllö ja toisinaan kivikova etureppu matkassa ;D.
Mullakin on koko ajan nälkä ja syön edelleen ihan hiiren annoksia sokereiden heilahtelun pelossa ja sitten pitää taas syödä useemmin. Onneks ens viikolla on lääkärinla, niin voin vähän kysellä tästä syömäpolitiikasta lisää. Tuttua kauraa pitäisi mukamas olla, mutta taas pingotan ihan hulluna. Pah.
Ja 4D-ultrasta mullakin on ihan sama ajatus kun sulla Neppu, et ne kuvat näyttää pelottaivlta. Hassua taikauskoa, mut musta sitä vauvaa ei ihan noin tarkasti tartteis nähdä, ellei oo joku lääketieteellinen peruste, siis syytä epäillä esim jotain kehityshäiriötä. Noh, katsotaan vaan, niin nä oon ensimmäisenä muutaman viikon päästä menossa ultrattavaksi ;). Että tuu Amorphis hehkuttaa sit, kun oot käyny :))).

Hamma ja Amorphis, toivottavasti teidän päänsäryt helpottaa jo.. *hali*

Unelmoija, kyselit siitä BodyShopin kaakaovoista..tosin papuliinilta, mut mä kommentoin silti :). Taisin jo jossain aikaisemmassa vaiheessa kirjoittaa siitä ajatukseni, mutta tässäpä uudelleen. Siis on kaiketi olemassa ihan tutkittua tietoa siitä, ettei ne rasvaukset auta raskausarpien syntymiseen, kun se on vaan kiinni ihon elastisuudesta. Tuo kaakaovoi tuntuu kuitenkin olevan tosi suosittu tähän tarkoituksen ja siihen ne tuntuvat sitä BodyShopissakin tarjoavan, tottahan toki, jotta on yksi kohderyhmä lisää, kenet aivopestä kaupantekoon ;). Mun mielestä kannattaa siis käyttää, jos sillä omaa mieltä parantaa ja voi sit sanoa tehneensä kaikkensa, jos tulee pahoja arpia. Mä kuulun niihin onnekkaisiin, joka ei saanut esikoisesta ainuttakaan arpea ja toivon, että tämän toinen menee samaa rataa. Mun on ihan turha niitä rasvoja ostaa, kun en jaksa/muista rasvata kuitenkaan :/...

Unemloija, mikä se digital fertility monitor muuten on? Tai siis miten sitä käytetään? Meillä muuten tärppäsi ekasta CB ovistikkukierrosta tämä raskaus :).

Pahamyy, tervetuloa joukkoon! Miten sun viimeisin ultra meni? Kirjoitit, että se oli 25. päivä. Toivottavasti kaikki on tosi hyvin :).

Papuliini, kiitos tuosta näpynhoitovinkistä. Taidan käydä tänään apteekissa tutkailemassa tuo SebaMed-tuotteet, josko olisivat mulle sopivia.

).( Ei herkkäsilmäisille seuraava teksti ;).
Mulla on ihan kauhee ummetus päällä :(. Ei viittis vielä turvautua apteekin ummetuslääkkeisiin, mut mitä hittoa mä teen?!? Ei paljon luumut auta, eikä kuidut ja oikeesti 1-2 tyhjennystä viikossa riittää tälle suolistolle :O! Meen kohtaa ostaa jonkun peräruiskepussin tai jotain ;). Tuntuu, et on kurkkua myöten täynnä sitä itteensä aina viimeisinä päivinä... *huoh*
Hermo on ollut ihan törkeen kireellä ja pinna on lyhyt kun mikä. Varsinkin miehelle ja lapsen kiukulle. Oikein pitää mennä välillä oven taakse jäähylle, ettei ala karjua kotona suutuspäissään. Onks kellään muulla vastaavaa?
Mites hei muuten teidän halukkuus noihin petipuuhiin? Mulla on ollut aika kadoksissa koko alkuraskauden, mut nyt onneks alkaa jo huvittamaan taas. Melkein jo alkanut sääliksi käydä miestä ;).

Selia rv 14+5

AAARRRGGGG meidan paska lappari! kirjoittelin vaikka kuinka ja nyt sitten katosi tuonne jonnekin netti avaruuteen. Huoh olisi vain pitanyt kopioida vahan valia.
Neuvola oli eilen ja siella oli kaikki onneksi hyvin. Matala verenpaine jalleen ja hemoglobiini alhainen, joten rautarikasta ruokavaliota yritetaan seuraavaksi.
Selia kiitos kaakaostikki kommenteista :) juu olen kans itse samaa lukenut etta ei ne rasvailut kovin paljoa loppu peleissa auta jos niita raskaus arpeja on tullakseen. Toivottavasti siella ummetus pian lakkaa. Kuulemma veden juonti saattaa auttaa myos ummetukseen.
Meilla on kans ne petipuuhat ollut melkosen vahissa. Kolme ekaa kuukautta oli oikeastaan ei mittaan toiuhua ja nyt alkaa onneksi pikku hiljaa kiinnostus palaileen. Mies on ollut todella karsivallinen joten pitaa tassa jalleen hieman enemman panostautua myos haneenkin nyt ennen kuin vatsa on todella iso.
Amorphis ja Hamma, tekos olette kumpainenkin menossa fysioterapeutille? Toivon kovasti etta se tuottaa tulosta. Muutenkin kaiken maailman oireita ja sarkyja varmasti tulossa niin kiva jos saisi edes apua sitten fysioterapeutilta. Saattaapa sekin rentouttaa jos on ne hermot kirealla :P
Koskas teilla muilla on muuten niita rakenne ultria? Meidan pitaa viela 3viikkoa odotella. Mutta nyt tama viesti jaa hieman lyhyeksi tuon pirhanan koneen takia.
Mukavaa viikonloppua elokuun odottajat

Niin muuten unohdin kommentoida siita clear blue digital fertility monitorista. Se seuraa sinun kiertoasi. Kun menkat alkaa painat sinne paiva 1 ja sitten ekan kierron aikana tulee pissia tikkuihin oikestaan paivan 6jalkeen ja se seuraa sitten sinun hormooneja kunnes tulee ovulaatio. Siina on low fertility, high fertility ja peak fertility. Muutama paiva ennen ovulaatiota tulee se high fertility ja sitten ovulaation aikana se peak fertility. Kertoo myos sinulle milloin menkkojen tulisi alkaa. Sinansa oli kiva laite etta oppi tuntemaan kiertoaan paremmin ja se on hieman tarkempi kuin ovulaatio tikut. Ensimaisen kierron jalkeen tuli kaytettya paljon vahemman niita tikkuja. Meilla se ei kylla valitettavasti tuottanut tulosta. Meilla tuli se kauan odotettu plussa kun todellakin annettiin periksi ja sanottiin etta no ei tasta nyt tule mitaan ja paatettiin jattaa laakareiden kasiin koko homma. Sitten oltiin viikonloppu lomalla / pidennetylla viikonlopulla ulkomailla eika edes kaynyt koko homma mielessa, mutta niin vain kavi etta se oli sitten meidan aika :)

Yhteistyössä