Toukokuiset (5)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Uusin
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Neuvolakuulumisia, tänään rv 31+3:
verenpaine 117/71
hemoglobiini 116...
kohdunpohj. 28
pissassa vaihteeksi sokeria. Ja tytsy edelleen perätilassa. Hyvin poikamaiset sykkeet muuten, olleet koko ajan 130 kahtapuolta. Että se siitä sykkeen mukaan ennustamisesta.
Painoa mulla oli tullut +663g/vko, eli nyt on tullut 10,5 kiloa yhteensä. No, viel on varaa paisua ;D
Seuraava neuvola jo parin viikon päästä.

Muuten omasta olosta sen verran, että kylläpä tämä mahan jotenkin painaa. Siis nukkuessa tosi hankala löytää hyvää asentoa, seisoa ei jaksa kauaa, istuessakin pitää olla tietty asento, rintakehää ahdistaa jne... Ilmeisesti se on sitten se tytsyn pää, mikä tekee olon niin tukalaksi, kun se on nyt tuossa oikean rinnan alapuolella.

Jotain löystymiskipuja mitä lie, on myös. Sattuu välillä ihan kovastikin tuonne nivusiin, sinne luihin ja ytimiin.
Huhhuh, vielä olis kuitenkin töitäkin nelisen viikkoa ja h-hetkeen vielä pidempi aika...

Ulpu

Hyvää "huomenta". Nukuin tuossa tunnin päikkärit ja nyt on virkee olo =). Nyt on hyvä nukkua, kun on viikon loma ja sitten pitäisi vielä kolme viikkoa jaksaa käydä navetalla ja sitten alkas piiiiiiitkä "loma".
Nyt siivousta aloitteleen =)

Ai niin, vauvan syntymispäivää piti arvailla. Laitetaan minun arvaukseksi siitä huhtikuun lopulta vaikkapa... keskiviikko 30.4. Vappuaatto =)
Se sopis hyvin. Meillä tulee samana päivänä miehen kanssa yhteistä taivalta 10 vuotta täyteen. Ei siis naimisissaoloa, vaan silloin ollaan tavattu.

Äitipoli-kuulumiset:
painoa arvio 1600g, viikkoja siis tasan 29. Päämitta meni keskikäyrillä, mutta muu kroppa yläkäyrillä. Perätilassa köllötteli. Aika kiireinen kätilö oli, kun kysyin että onko tyttö edelleen, niin vastasi vaan pikaiseen, että "empä ehtinyt katsoa..." tylyä!!!
Lähetteen tekevät diabetes?-polille, jossa sisätautilääkäri tekee jonkinmoisen arvion, toivotaan että ei tarvitse insuliinia alkaa pistelemään. Sokeriarvot on olleet ajoittain koholla ( ja tiedän että olen silloin syönyt suklaata, suolaista ja muita herkkuja)
Supisteluun ym eivät ottaneet mitään kantaa, pitää vaan jaksaa kömpiä eteenpäin. No neljä viikkoa ja sitten alkaa loma.
Hyviä vointeja kaikille!

Iltaa äipät! Enpä oo pitkään aikaan taas mitään kirjotellu, mutta nytpä aattelin ajan kuluks jotain naputella..Eli itselle ei kyllä kuulu mitään uutta, vauvelin potkut tosin vahvistunut mutta muuten kaikki ok..Ja minulla myös maidoneritys lähtenyt käyntiin, itseasiassa ollut jo jotain 3 viikkoo havaittavissa pientä tihkumista..=)
Töissä on aivan älytön kiire ja stressi päällä, jouduin jopa viime viikolla tekeen 12 tuntisia ylityöpäiviä, mutta eipä sekään tuntunu oikein missään..Muutama supistus tuli siinä loppupäivästä mutta that´s it..Ja jalkapohjat tietty oli kipeet, mun työ kun on erittäin fyysistä kuitenkin.. Että vähän on niinkun paha mieli teidän joidenkin puolesta kun joudutte kestään kivuliaita suppareita, väsymystä ja muita raskausajan harmeja..=(

Hmm..vois kai tänne veikata jotain syntymäaikaa.. Mites olis vaikka 30.5. Laskettu aika siis oikeesti on 28.5. , mutta ultrissa kaveri on ollu hiukan pienempi kuin lasketun ajan mukaisesti kuuluis ja itsekin olen syntynyt yliaikaisena..Siksi näin..=)

Mutta oikein hyviä vointeja kaikille, keskiviikkona on neuvolalääkäri, ehkä sitten on vähän enemmän tarinaa kerrottavana..=)

Viivu rv28+5

Täällä odotellaan sitä äippäpoliaikaa; ylimääräinen ultra ja lääkäri.
Muuten vointi on hyvä, ja täällä kans on maidoneritys ollut käynnissä jo hyvän aikaa (useamman viikon). Uskon että imetys sairaalassa alkaa sujua jo salissa, ihan niinkuin joka kerta aiemminkin, jopa esikoisella :o). Jännä juttu sekin, että maitoa on aina tullut riittävästi, vaikka useimmiten sanotaan että toinen tai kolmas päivä synnytyksestä maito useimmiten vasta nousee kunnolla.
Nuorimmaisen kanssa oltiin tänään ostoksilla, ja kylläpä sen huomasi, ettei sitä enää samalla tavalla jaksa juosta kuin aiemmin. Nyt väsyttää ja haaveilen nukkumaanmenosta :o).

Mirkku33 rv31.

Iltaa täältäkin ja haukotus perään, anteeksi vain.. Väsyttää ihan tolkuttomasti, pitää kohta painua nukkumaan. Yöt ovat alkaneet olla katkonaisia kun sitä herää milloin mihinkin, pissattaa ja janottaa. Sitten aamuisin ennen kuin edes herätyskello soi, esikoinen tassuttelee omasta huoneestaan meidän makkariin ja änkeää meidän sänkyyn. Onhan se suloista, mutta kun tämä äiti haluaisi vielä nukkua.

Muuten olo on ihan kohtuullinen. Mulla on onneksi loppusuora töissä jo eli olen luultavasti enää tämän ja ensi viikon töissä ja sitten alkaa pääsiäisloma ja sen myötä jään äitiyslomalle, hyvä niin. Meikäläiselläkin alkaa olla tukalaa vähän joka asennossa, jos pitempään pitää siinä olla. Ja istuessa tulee välillä vihlaisevia tuntemuksia oikean kyljen alle kun maha-asukki kääntyy tai potkaisee. Tuntuu että vatsa repeää kun se oikein muljahtaa ja sisuskalut sen myötä.

Mulla on nyt torstaina neuvola ja mielenkiinnolla odotan paino- ja sf-mittoja kun viimeksi sijainen mittasi ne vähän niin sun näin. Kyllähän tämä maha jo melko komea on, mutta ei sitä oma silmä pysty näkemään, onko se nyt normaalia isompi vai pienempi.

Ulpu74: Ihan meinasin hepulin saada kun luin, että olet tavannut miehesi vapunaattona. Meillä on nimittäin mieheni kanssa ihan sama juttu. Tosin vuosia ei ole kuin vasta kuusi tänä vuonna, mutta kuitenkin. Vappuheilat ovat parhaita ;-)

Itse en uskalla ennustaa tämän vauvan osalta mitään syntymäaikaa. Toivoisin kuitenkin, että se syntyisi mieluummin vähän etuajassa kuin yliaikaisena, oman mukavuuden ja turvallisuuden vuoksi. Eli silloin aika menisi kyllä huhtikuun lopulle. Mutta katsotaan.

Nyt pitää mennä nukkumaan. Öitä!!

Mari-71, rv 31+3

Ennustus lista: ;D

Ohva 28.4.
Ulpu74 30.4.
Cher 10.5.
Milla M. 15.5.
Viivu83 30.5

Ja Mari71 toivoo vauvan tuloa huhtikuun loppuun.

(hmmm......täällä on "loikkareita"! ;D )

Tännehän voi halutessaan lisätä oman ennustuksensa ne jotka haluaa.

Tänne ei mitään uutta. otin pienet torkut illalla ja nyt olenkin taas ihan energiaa täys. Tänään pidin siivouspäivän. Alakerta pitäisi kuvata ja näyttää kuva kaikille tutuille, että näkisivät, että kyllä meilläkin on joskus siistiä.
Huomenna onkin sitten työpäivä. Mies on "kasannut" mulle toimistolle töitä... Mukavaa!

Milla Maqia 29+1

Neuvola kuulumisia:

Verenpaine 118/76, vauvan sydän sykki tasaisesti 140 ja kohdunpohja oli 26. Sokerit jo toistamiseen koholla (olin just syönyt aamupalan) joten lähete tuli sokerirasitustestiin. Tuskinpa mulla nyt mitään aihetta huoleen on, mitään riskitekijöitä diabetekseen ei ole. Paitsi että molemmilla isoäideillä oli 2.tyypin diabetes. Mutta painokaan ei ole noussut kuin n. 6 kg koko raskausaikana. Mutta perjantaina sitten sokereita rasittamaan=)

Sain taas sairaslomalappusen ja nyt täytyykin sitten jo KELAlta haeskella päivärahoja. Palkanmaksu loppuu keskiviikkona. Onko kellään tietoa kuinka kauan niitä KELAn sairaspäivärahoja täytyy odotella?

Ainiin, ja tietenkin paras uutinen neuvolalääkäriltä oli se, ettei kohdunkaulan tilanne ole muuttunut mitenkään. Supistuksen ei siis ilmoittele pian alkavasta synnytyksestä, huh.

Ihana ilma ulkona, voi kun pääsis lenkille!

Cher ja tiitiäinen, rv 29

Mari-71: Ei sitä nuorena tyttönä olis ihan heti uskonut, että vappuheilassa olis ihan aviomiesainesta =D
Mitähän muuta meillä on yhteistä, kun on tavattu miehet vappuaattona ja nyt on laskettuaika sama?

Cher: mullakin oli jo toisen kerran sokeria pissassa, mutta en joudu rasitukseen. Minun kohdallani asia on jo edellisessä raskaudessa tutkittu. Nyt täytyy vaan viedä seuraavalla kerralla pissanäyte aamuvirtsasta, ettei ehdi aamiaisen sokerit erittyä.

NYt lähden ekaan perhevalmennukseen. Ihan mielenkiintoista.
Vähän tässä alkaa tajuamaan että synnytys on jo tuossa parin kuukauden päässä ja pikkuhiljaa alkaa jännittämäänkin tuo vauvan tulo oikein tosissaan. Nyt mua vaan alkoi jännittää ihan typerät asiat, kuten se että mitä jos mulla ei olekaan suoli tyhjä kun ponnistan synnytyksessä ja tuleekin iso läjä sitä itseään siihen pöydälle? Se vaan olisi kauhean noloa. Ei mua ne kätilötkään niin, nehän varmasti näkee vaikka mitä. Mutta en mä kyllä haluaisi mun miehen näkevän (ja haistavan) kun mä teen jätöksiä... Kummallisia sitä pohtii...

Meikäki tuli pitkästä aikaa piipahtamaan, ku ukko lähti typyn kans pikku autoajelulle. Mulla on enää kax työpäivää ja sitte alkaa reilun kuukauden vuosiloma, jes. Enkähön mäki sitte käy täälä toisin tihiään. Niin se oli esikoiseltaki.

Voi Cher, kyllä sä kans kaikkea mietit. Mulle ei oo tullu tommoset ees mieleen, ei esikoiseltaka. Mut hänet kyllä leikattiin. Tästä johtuen on tosi vaikee arvioida synnytyspäivää. Esikoinen leikattiin perätilan takia neljä päivää ennen la:ta. Eikä paikat ollu kyllä vielä sillon valmiit synnyttämään. Joten eiköhän se aika lailla lähelle la:ta mee. Esikoisen synttärit ois siinä 23.5., mut jos menee samaan malliin ku edellinen ni ei tää vielä sillon synny. Joten jätetään arvailut arvailematta.

Mulla oli niitä harkkasuppareita enempiki tos pari viikkoo sitte, mut nyt neki on rauhottunu. Painoo oon vähän koittanu tarkkailla, ku sitä on tullu jo 14 kiloo. Mut liikkuu pitäis kyllä enempi. Suppareitten takia vähensin liikunnanki lähes nolliin. Eiköhän nyt kummiski aleta taas ratasteleen, ku kotia jäädään. Parasta ois. Sokereihin noi kilot ei onnex oo vaikuttanu, ei oo kyl sukurasitustaka. Esikoiselta paino nousi lähemmäs 20 kiloo, eikä sillonka vaikuttanu sokereihin.

No nyt on synnytysvalmennuts takana ja hiukan on vähemmän jännittynyt olo, myös tuon edellä mainitsemani jäteongelman suhteen =) Joku mua vaan jo ehti silläkin meinaan pelotella. Ainahan niitä synnytyskauhutarinoita kuulee, on vähän kuin miesten inttitarinat.HYvä ettei minkilläkään ollut kokemuksia tuommoisista ongelmista, rauhoitti vähän mieltä, hih.

Meikäki tuli pitkästä aikaa piipahtamaan, ku ukko lähti typyn kans pikku autoajelulle
Minä luin tuon ekaks et ukko lähti ryyppäämään =) Piti ihantoiseen kertaan tavata et mitäs siinnä lukikaan.

Cher ei siinnä kerkii ite mitttii et tuleeko muutakin kuin vauva maailmaan. Itellä on neljä synnytystä takana ja kolmelle olen saannut ruiskeen (yhessä tuli silti papanoita) ja yhessä en kerennyt saamaan, mutta mitään ei tullut (ehket) siinnä samalla.

Minä toivotan tänne hyvää viikonloppua, kun vaan pistäydyn aamulla käväseen täällä ja sitten lähen reissuun ipanoitten kaa=)

Nyt on toinen sokerirasitus onnellisesti takanapäin,ja tuloksia odotellaan.Satuinkin näkemään meidän terveydenhoitajaa,joka lupasi soitella jos niissä tuloksissa on jotain poikkeavaa.Hyvin se 2 tuntia meni,vaikka etukäteen hirvitti kun jouduin ottamaan esikoisen mukaan.Tyttö ei oikein tahdo pysä paikallaan,onneksi sentään malttoi verikokeita otettaessa istua sylissä:)

Ensi viikolla taas neuvolaan,saa nähdä paljonko on tullut painoa.Suklaa maistuu ihan liian hyvälle....

Täällä on taas supisteltu enemmälti eilen ja tänään.
Aamulla oli onneksi kontrolli aika lääkärille, jossa tarkistettiin kohdunkaulan tilanne. Siinä ei ollut mitään muutoksia tapahtunut, mutta olisi kuulemma hyvä mennä varalta vielä pari viikkoa hiljaa ja hissukseen...
Muita tuloksia:
Verenpaine 113/71
Painoa tullu +414 g/vko, yhteensä 8,2 kg
Hb laskenut, nyt 111 ja rautatabletti kuurille.
Vauvan syke 150.
Kohdunpohjan korkeus menee edelleen tarkalleen yläkäyrällä, nyt 30.

Veikkausta vauvan syntymäpäivästä, taidan laittaa tuon lasketun ajan 12.5.
Jos on äitiinsä tullut, niin tulee kyllä "sovittuun" aikaan,
jos taas isäänsä, niin tulee vasta käynnistettäessä muutaman viikon myöhässä ;)

Lilja ja potkuri 30+2

Heh, Ulpu74, tässä saattaa vielä matkan aikana paljastua tosiaan muutakin yhteistä... tai sitten ei. Mutta hauska yhteensattuma tosiaankin!

Cher: älä nyt ihmeessä tuollaisia ulosteasioita mieti. Synnyttäminen on maailman luonnollisin asia ja jos synnytät alateitse, et takuulla ehdi miettiä tuollaisia kun ajatus on vain saada vauva hyvin ja turvallisesti ulos. Ja yleensä ensisijaisesti siellä jalkopäässä on se kätilö auttamassa. Mies voi ehkä pikemmin pitää Sinua kädestä kiinni ja pyyhkiä otsaasi hiestä.

Vai on teillä joillakin sokerit koholla, ikävä juttu. Kävin itse silloin taannoin viikolla 28 sokerirasituksessa eikä se mikään mukava kokemus ole, vaikka mulla olikin kaikki arvot ok. Täytyy toivoa, että ne myös pysyvät loppuun asti hyvinä.

Huomenaamuna mulla on neuvola, ollaan sitten taas viisaampia kun tiedetään, missä mennään. Mahavauvalla tuntuu olevan nykyään harva se päivä hikka. Oletteko muut huomanneet moista? Silloin tällöin tulee ihan säännöllisiä pikkusysäyksiä muutaman sekunnin välein, sitten ne loppuvat taas. Mulla oli sama juttu esikoisen kanssa. Kyllä hänellä oli syntymän jälkeenkin usein hikka, muttei hän siitä kärsinyt.

Ihanat ilmat on nyt ollut. Lumi ja auringonpaiste piristävät oikein mieltä. Pitäisi päivittää aurinkolasitkin taas, kun välillä suorastaan häikäisee...;-)

Eipä muuta: Hyvät voinnit kaikille!

Mari-71, rv 31+5

Mari: Joo, lopetan tämän ulostusasian märehtimisen =).

Mulla huomenna sokerirasitus. Täytyy ottaa hyvä kirja mukaan. En kyllä tiedä miten kestän kun olen nyt totellut syömään ravitsevan ja ISON aamiaisen ja huomenna täytyy lähteä liikkeelle ilman sitä. Mä varmaan pyörryn sinne labraan. =(

Nyt oikeesti lopetan tämän täällä jumimisen ja alan vähän työstää gradua taas. Hävettää kun ukko on niin aktiivinen että käy koulussa ja töissä ja vielä salilla ja tekee melkein kaikki kotityötkin kun mä en saa rasittaa itseäni niiden suppareiden takia. Ja mä en saa päivässä edes muutamaa sivua kirjoitettua. Tänään sitten kyllä olen aktiivinen.Yllätän ukon kun se tulee illalla myöhään kotiin ja olen kirjoittanut ainakin 5 sivua tekstiä (kuulostaa vähältä mutta kaikki jotka ovat gradua kirjoittaneet tietää ettei se ole) ja järjestänyt keittiönlaatikot. Että tällainen päivän suunnitelma=)

Tänään täällä VArsinais-Suomessa ainakin satelee lunta.

Cher ja tiitiäinen 29+3

Huomenta!
Joo heräsin vasta äsken. en yleensä nuku näin pitkään, mutta heräsin tiistain ja keskiviikon välisenä yönä vatsatautiin. :-) Ja se oli kyllä melkoisen rankaa...ja kesti sellaiset "vaivaiset" 18 tuntia ja sen päälle vielä yli 38 kuumetta. Olo on edelleenkin heikko ja olen nyt hiukan yrittänyt syödä ja ennen kaikkea juoda, sillä hieman kuivumisen merkkejä on havaittavissa. Kaipa tämä taas tästä alkaa sujumaan...

Ensi viikolla on neuvola ja siellä sitten kuulee taas miten toukka voi...

Tytteli ja toukka 29+3

Iltaa..
Käväsinpä sitten eilen neuvolassa, ja jäi kyllä melkoisen huonot fiilikset siltä reissulta.. Sekä terveydenhoitaja että "lääkäri" olivat molemmat sijaisia.. Tämä terveydenhoitaja nyt jotenkin menetteli, mutta ajat lääkärille oli myöhässä vaivaiset 40 minuuttia! Koko muu neuvolan henkilökunta oli jo lähtenyt kotiin kun lopulta pääsin lääkärin käsittelyyn.. Ja mikäli olisin tietänyt minkätasoista palvelua tämä ns. lääkäri tarjosi, en olisi jäänyt odottaan! Eipä tohtori paljon vointeja kyselly, vaan heti patisti pöydälle sisätutkimusta varten. Ja vaikka tää lääkäri oli ulkomuodoltaan hento ja pieni, ei olo sen käsittelyn jälkeen tuntunu siltä!! =( "Ei sitä kohdunsuuta nyt oikein löydy!" Hassua kun se edellisen lääkärin käsittelyssä löyty aivan ongelmitta ja ilman kipua..=/ Noh, sitten se kyllästy varmaan kun ei "löytänyt" etsimäänsä ja päätti alkaa kuunteleen vauvan sydänääniä, mutta eipähän se saanu sitä konetta toimiin..Joten eipä sitten kuunneltu sydänääniäkään.. sf-mitan se mittas, mutta ei vaivautunu sitäkään äitiyskorttiin merkkaan.. Hemoglobiinia ei mitattu lainkaan ja punnituksestakin jouduin ite mainitseen just ennen kun se viskas mut sieltä pellolle.. Noh, verenpaine ja virtsanäyte oli ainakin kohdallaan, mut nehän tutkikin se terveydenhoitaja ennen tätä lääkäriä.. Ja mikä parasta:Tää lääkäri ei ees ollu mikään lääkäri, vaan kuittauksesta päätellen pelkkä terveydenhoitaja myös..että näin täällä...=(=( Noh, onneks vauva myllertelee vanhaan malliin, eli tuskin sai mitään pahempia traumoja tosta visiitistä..=)

Viivu 29+1

Viivu:olipa kurja lääkärireissu,toivottavasti jatkossa menee paremmin!

Sitten omaa napaa:Ei ole terkkari soitellut,joten ilmeisesti sokerirasituksen tuloksissa ei ollut mitään poikkeavaa:)Huh,ei tarvitse enää sitäkään jännittää...

Eilen illalla närästi oikein kunnolla ja oksetti.Olin ihan varma että kohta lentää laatta,mutta kyllä se siitä sitten lopulta helpotti ja sain unen päästä kiinni.Väsyttää kyllä kun jäi vähän lyhyeksi nuo yöunet ja heräsinkin välillä pari kertaa.Kohta pitää lähteä esikoisen kanssa muskariin,näin siitäkin jotain unta missä uusi vauva oli jo syntynyt ja raahasin kumpaakin vaunuissa rappusia alas sinne muskariin.Unessa vauva oli poika,saapa nähdä oliko enneuni:)

Hyviä vointeja kaikille!

Apila ja nappula rv 29+1

Heissan! Cherin pohdinnat hymyilyttää kun itse mietin ihan samoja ajatuksia syksyllä 2006. Ja kaikki kävi sitten luonnostaan "siististi"; synnärillä vatsa tyhjeni ennen saliin menoa ihan luonnostaan (siis vessaan) kun vauva haki asemiaan ja oksensinkin vielä kaiken ylimääräisen pois. Mies sitten totesi jälkeenpäin että "ei tullut sitä kakkaa" - olin varmaan vatvonut sitä niin perinpohjin että hänkin oikein odotti että miten käy :))) He heeh! Kaikkia varmaan kiinnostaa minun vatsan toimintani :D

Täällä kaikki hyvin, neuvolaan vielä pari viikkoa, mutta olo on ihan ennallaan. Vaavi on vähän hiljentänyt tahtia mutta potkii kuitenkin päivittäin, ja möyrii, eli kaikki varmaan kunnossa. Hassua muuten että pystyn vieläkin nukkumaan ihan hyvin vatsallani. Viime kierroksella nukuin puolesta raskaudesta kylellään ja tungin vielä tyynyn jalkojen väliin. En nyt jälkeenpäin ajatellen ole edes varma että oliko se paras asento minulle, vai teinkö vain niin kun joku neuvoi. Ainakin nyt olen nukkunut yöt selvästi paremmin. Vessassakaan ei tarvitse vielä käydä öisin. Herään toki kun vaihdan asentoa, mutta olen ollut aina kova heräilemään öisin.

Tyttelille pikaista paranemista ja kaikille hyviä vointeja!

Indima + vaavi 31+1

Indima: luulen että munkin ukkelini vähän niinkuin jopa odottelee sitä kakkaa kun olen niin paljon siitä vohkannut. Ainakin olen valmistanut häntä tulevaan=)

Tulen juuri sokerirasituksesta ja tulin siellä ihan hurjan huonovointiseksi. Hikoilutti, tärisin ja pyörrytti. Labran täti sanoi että joskus siitä kokeesta tulee paha olo kun on niin kauan syömättä ja sitten nousee verensokerit niin nopeasti. Mut vietiinkin sit johonkin tutkimushuoneeseen makoilemaan ja otin siellä jopa torkut. Parin tunnin päästä voin soitella tuloksia. Toivottavasti kaikki on hyvin. Itse olen aika luottavainen.

Mies lähtee tänään viihteelle ja itse meinaan jäädä tuijottamaan ilmaisia maksu-tv kaapelikanavia kun tänä viikonloppuna näkyy. On jotenkin hassu olo ollut jo kaksi päivää, ihan kuin kylkiluut olis ihan mytyssä. Tekee vasempaan kylkeen oikein kipeeäkin välillä. Auton ajaminenkin on hankalaa tämän takia. Joko se vauveli siellä potkii kylkiluita vai mikäköhän lienee?

Ihanaa viikonlopun alkua kaikille

Cher ja tiitiäinen 29+ 4