Meistä tehtiin lastensuojeluilmoitus ilman syytä

  • Viestiketjun aloittaja Mitä olen tehnyt väärin?
  • Ensimmäinen viesti
vierailijana
Kai siitä jonkinlainen merkintä jää mikä on hyvä silloin, kun huoli on aiheellista. Itselläni on kokemusta kiusantekona tehdystä lastensuojeluilmoituksesta ja varmasti siitä on jäänyt papereihin merkintä mutta toisaalta, jos kerta en ole tehnyt mitään väärää niin miksi minä siitä stressaisin? Asiakkuuta ilmoituksesta ei aiheutunut, pelkkä tutkinta vain joka päättyi kun perusteltua aihetta ei ollutkaan. Tämä ei minun elämääni ole koskaan vaivannut, he tekivät työtään ja siitä selvittiin kun ei ollut syytä huoleen :)
Näin meni asia meilläkin... Ketutti kummiskin kun pieni paikkakunta ja tietyt ihmiset jotka siellä töissä tunsi meidät...:/
 
no huhhuh
Siis se akka on kiukkuinen, kun ette maksa hänen lehden lueskelusta enää palkkaa, hän sai varmaan kovan liksan, jos te maksoitte 10 euroa tunti ja siihen päälle kunnan rahat.

Ja joo, meillä jopa 7v tekee läksynsä pyytämättä, isommasta puhumattakaan. En ole tiennytkään että on lastensuojelutapaus, jos lapset ovat vastuuntuntoisia ja velvollisuudentuntoisia ja hoitavat pyytämättä hommansa.

Voisitko mitenkään tehdä rikosilmoituksen tuosta? ei voi olla laillista tunkeutua teille haastattelemaan ja tarkkailemaan teitä, jos joku turha akka, joka kehtaa nostaa palkkaa siitä, että menee monilapsisiin perheisiin lukemaan lehtiä, tekee teistä kiukuspäissään ilmoituksen.
 
siksi
[QUOTE="vieras";23619079]Miksi lastensuojelu nähdään uhkana? Suurin osa lastensuojelutyöstä on avohuollon työtä, jotka sovitaan yhdessä perheen kanssa. Siitä ei vain saa repäiseviä otsikoita lööppeihin.[/QUOTE]

Se nähdään uhkana, koska oikeaa apua sieltä ei saa enää. Jos perheessä on yli 1 lasta, niin yleensä tarvittaisiin konkreettista apua, ulkoiluttamaan isompaa, siivousta jne, jos apua haluttaisiin antaa.
 
mitä olen tehnyt väärin...
Ja siinä luki pääpiirteittään näin:

Kirjoitan tämän asiakkaan itsensä kertoman mukaan kahden käynnin perusteella:

Äiti itse kertoo ettei saa iloa lapsista. Äiti sanoo olevansa hyvin masentunut ja on päiviä ettei jaksa nousta sängystä. Lapset joutuvat osallistumaan liikaa kotitöihin ja vanhin joutuu kantamaan liikaa vastuusta. perheen tilanne on niin kaaoottinen että mies joutunut olemaan paljon poissa töistä. Tilanne on lasten kehityksen kannalta vahingollinen.......

TUOLLAISTA PASKAA oli tämä henkilö kirjoittanut. En mitään ole noista sanonut. En todellakaan ole sanonut että oisin masentunut tai etten saa iloa lapsista. Enkä makaa vuorokausia sängyssä! Mies oli 3vk saikulla, kun hänellä on 4 antibioottia mennyt putkeen ja sitä ennen oli 2 vatsatautia koko perheellä. Noiden takia on ollut poissa.

Kerroin tälle henkilölle (joka oli siis maksullisesta kotiavusta) että olen näiden fyysisten sairauksien vuoksi ollut uupunut ja lepäillyt silloin kun vauva nukkuu tai kun mies tulee töistä. En tunne olevani masentunut enkä ole näin ikinä sanonutkaan. Lapsilla on keittiövuorot ja se on minusta normaalia.

Mitä voin tehdä kun hän on "minun nimissäni" tuollaista kirjoittanut. Lastensuojeluilmoituksessa oikein lukee että asiakas on omin sanoin näin kertonut. Mieheni oli tuolloin paikalla ja tietää ihan hyvin etten ole tuollaista sanonut. Voiko hän todistaa? Minusta tuo on kunnian loukkaus!!!!!!

Hain itse apua arkeen ja siitä itse maksoimme. Kahden käynnin jälkeen tekee sitten tämä henkilö tuollaisen ilmoituksen. Ja kaikki mitä siinä oli on täyttä p#####.....

Soitin tälle kotiavun henkilölle ja vaadin kirjallista oikaisua ja anteeksi pyyntöä. Minulla ei usein mene hermo mutta nyt meni. Se kotiavun henkilö toivotti minulle hyvää pääsiäistä ja löi luurin korvaan. Oikein hyvää asiakaspalvelua!!!!!
 
"mee"
mutta heillä oli vain tarjota perhetyöntekijä, joka tulee kotiin juttelemaan miten siivota, käyttää rahaa jne ja totesivatkin itsekkin ettei se ole apu jota tarvitsen, mutta heillä vain ei ole tarjota muuta. Tilanteestani sen verran että olen totaaliyh, joka kyllä siivoa, osaa käyttää rahaa,laittaa ruokaa joka päivä, ja hoitaa lapsensa hyvin, on päivärytmi ja asiat niinsanotusti hyvin, mutta jonkinlainen umpikuja on, koska lapseni on sairas ja tarvitsisin välillä jonkinlaista hengähdystaukoa, koska lapsen sairaus vie välillä voimat, koska sen hoitaminen vaatii joka päivä paljon aikaa ja voimavaroja. Tukiperhe hakemuksen laitoin, mutta ensisijalla ovat varmaankin ne joilla on vielä enemmän ns.lastensuojelullisia ongelmia, mutta yhteyttä ainakin olen ottanut. Minulla siis ei ole minkäänlaisia mahdollisuuksia saada lasta välillä hoitoon esim.sukulaisille tai isälle ja sen avun palkkaaminenkin on aika heikkoa.
 
"Jonna"
Kunnilla on vähän rahaa, siksi ainoastaan lastensuojelun asiakkaat saavat tukea.
Mä kävin MLL:n koulutuksen lapsiperheen tukihenkilöksi, mutta nekin perheet ovat jo ls asiakkaita. Se asiakkuus ei tarkoita sitä että lapset otetaan pois tai että edes harkitsevat sitä, vaan on ENNALTAEHKÄISEVÄÄ tukea perheille.
Ja se tuki voi olla esim kotitöiden tekemistä ( tosin ei kaikkia) lastenhoitoa jne.
 
"mie"
Kuten jo moni sanoikin, nykyään se apu sosiaalipuolelta tarkoittaa sitä että on "merkintä lastensuojelussa", siis että muuten ei sitä apua voida tarjota. Ei ollut varmasti tarkoituksena leimata ja syyttää huonoksi äidiksi. Toivottavasti vointisi paranee ja saatte apua.
 
aiheesta
Alkuperäinen kirjoittaja Mitä olen tehnyt väärin?;23618003:
Meillä on neljä lasta, nuorin vasta 7kk vauva. Raskaus aikana minulle puhkesi aivolisäkeperäinen kilpirauhasen vajaatoiminta ja veriarvot menivät muutenkin tosi huonoiksi. Olen tässä vetänyt pitkään max määrän rautaa mutta ei auta. Arvot ei nouse. Verenpaine on myös heitellyt sinne tänne ja olen pyörtynyt pari kertaa... Olen joutunut ramppaamaan jatkuvasti lääkärissä ja labroissa. Siirryin yksityiselle puolelle kun kunnallisella ei tapahtunut mitään. Olen ollut tosi uupunut kun kilpirauhas lääkitystäkään ei olla saatu kuntoon. Ja tuo kilpirauhas ongelma on laukaissut myös unettomuus kierteen.... Se kuulemma aika yleistä.... Lisäksi ollaan oltu koko perhe jatkuvasti oksennustaudissa, flunsassa jne. Vauvalla todettiin myös vaikeita ruoka aine allergioita... Eli tosi rankka talvi on ollut kun jatkuvasti ollaan rampattu lääkärissä joko lasten takia tai minun juttujen takia. Onneksi lapsilla on vakuutus niin ollaan pystytty käymään yksityisellä.

No neuvolasta kyselin että oisiko mahdollista saada jotain kotiapua tms? Meille ilmoitettiin että kunnalta on lakkautettu ennalta ehkäisevä perhetyö ja ei kuuluta lastensuojelun piiriin. Ja että nykyään on mahdollista saada kotiapua joka maksaa 10e tunti, kunta maksaa siitä ylimenevän osan. Ja sitä voi saada kuka tahansa tuloista ja perhetilanteesta riippumati... Otettiin se kotiapu ihminen ja se kävi 4krt, mutta ei siitä hyötyä ollut kun heidän työnkuvaan ei kuulu kotityöt. Kun vauva nukkui 3h pihalla ja isommat olivat koulussa niin tämä ihminen lueskeli vain lehtiä meillä. Ja siitä maksettii 10e tunti. Oli aina 3h kerrallaan. Itse olisin tietenkin voinut lähteä johonkin sillä aikaa mutta olin silloin niin väsynyt etten jaksanut. Ilmoitin sitten ettei meillä ole tuohon varaa ja ei tuossa järkeä kun tulee juuri silloin kun vauva nukkuu eikä tee kotitöitä. Ja kotitöihin apua oisin juuri tahtonut....

Tämä samainen kotiavun henkilö teki sitten siitä lastensuojeluilmoituksen!!!!!!!!!!!!!!! Pyysin sen itselleni nähtäväksi niin syynä oli se että hän on huolissaan siitä että lapset ovat huolestuneita äidin sairastelusta???? Ja olin kuulemma sanonut etten saa iloa lapsista, vaikka olin tarkoittanut että minua harmittaa etten pysty tekemään kaikkea lasten kanssa mitä tahdon. Esim. lähteä pyöräilemään. Lisäksi siinä oli maininta että vanhin lapsemme joutuu ottamaan liikaa vastuuta. Hän on siis 12v ja omasta halustaan ollut aina omatoiminen. Tekee läksyt pyytämäti ja auttaa omasta tahdosta vauvan hoidossa. Pyytää vauvaa usein syliinsä ja tahtoo leikkiä tämän kanssa.
Meillä on keittiövuorot kahdella vanhimmalla lapsella eli juuri tällä 12v ja 9v tytöillä ja siitä oli kanssa maininnut lastensuojeluilmoituksessa. Minusta se on ihan normaalia? Kun heillä on keittiövuoro he siivoavat pöydä ja tyhjentävät/täyttävät pesukoneen... Ruokaa eivät joudu laittamaan...

Nyt kuulemma meille tulee joku 3kk seuranta. Jokaista lasta haastatellaan jne. Kotona käydään. Kouluun soitetaan ja kysytään miten lapsilla siellä menee. Tosi noloa =(

Hei haloo!!! Ollaan aina hoidettu lapset parhaimpamme mukaan. Emme käytä ollenkaan alkoholia, meillä ei ole väkivaltaa tai muuta ongelmaa joka vahingoittaisi lapsia. Lapsilla menee hyvin koulussa, on kavereita ja harrastuksia. En voi sille mitään että itse sairastelen ja syytä ei ole löytynyt....

Jos vertaan tilannetta omaan lapsuuteeni niin omilla lapsillamme on tosi hyvät oltavat. Minun oma isäni oli narsistinen alkoholi ja lapsuus oli karmea. Olisin ollut iki onnellinen jos joku oisi puuttunut minun omaan lapsuuden perheeseeni ja vaikka adoptoinut minut toiseen perheeseen.

Sori sekava selitys, jotenkin vaan ottaa päähän. Ne ketkä tarvitsevat lastensuojelua eivät sitä saa ja sitten tehdään tällaisia turhia ilmoituksia...
Mihinkäs sitten apua tarvitsit, kun lapset tekevät noin paljon? Et siltikään jouda vauvaa hoitamaan? Aiheesta tehty ilmoitus, käytät lapsiasi hyväksesi. Tuon ikäisille koulu on työ.
 
eri mieltä
pakko nyt kommentoida tähän. varmaan sosiaalityöntekijöitä on laidasta laitaan mutta lasta ei voi huostaanottaa jos huostaanoton kriteerit eivät täyty. yhtäkään lasta ei voi huostaanottaa ilman syytä. kyllä ne monen kohdalla yrittäävät ensin avohuollon tukitoimina antaa apua ja huostaanotto tulee viimeisenä keinona. monen kohdalla huostaanottoa vitkutellaan ja yritetään avohuollon tukitoimin saada asiat kuntoon. valitettavan usein se ei riitä/tilanne vain pahenee ja lopulta tulee huostaanotto. minun mielestäni huostaanottoja pitäisi tehdä paljon herkemmin kuin nyt tehdään. siitä ei kärsi kukaan muu kuin lapset.
 
vierailija
Todellakin ls-ilmoitusten tehtailu on mennyt siihen että ei kohta kukaan uskalla pyytää apua tai edes purkaa pahaa oloaan kenellekään ulkopuoliselle. Minä kävin uuden paikkakunnan Mtt:ssä puhumassa kun oli vaikea masennusaika, sielläkin ensimmäisenä melkein sanottiin että tästä nousee lastensuojelullinen huoli (vaikka lapsilla ei sinänsä mitään hätää ollut, itselläni vain kurja olo). No senpä jälkeen alkoi ahdistaa jo tuo Mtt:llä käyminenkin siihen malliin että eihän tässä voi kenellekään mitään purkaa (kun se puhuminenkin jo auttaisi!) kun heti uhkaillaan jollain lastensuojelulla!
Ihan oikeasti tämä touhu on mennyt niin hysteeriseksi Suomessa tuon lastensuojelun kannalta että kohta kukaan ei uskalla mitään. Joka puolella on näitä huoli-kyttääjiä. Jo päiväkodista se alkaa tai oikeammin neuvolasta, äitiysneuvolasta lähtien! Mikä tahansa sanominen voi vieraan korvissa muuttua kauhean huolestuttavaksi. Ja pian huomaat olevasi keskellä helvettiä mistä et ennen tiennyt. Tällaista on nykysuomen lastensuojelu ja avunpyytämisen helppous!
Tuttua...
 
vierailija
Tuttua...
Sairastan epilepsiaa ja aivokasvainta...olen sairastanut jo 18 vuotta. Lääkärin kanssa suunniteltiin raskaus ja kaikki muu.Lääkäri sanoi:että ei ole mitään estettä,ettenkö kykenisi äidiksi.Raskaaksi sitten tuli,ja perheen kanssa suunniteltu,etten tee normaalia synnytystä.Saattaisi vaikuttaa kasvaimeeni ja epilepsiaan.Sairaalassa vaan painostettiin,että pitää tehdä normaali synnytys.Tein sen...pääni oli todella kipeä,jalkani ei pitänyt pystyssä,epilepsia kohtauksia yhtä soittoon,joita ei ole 10 vuoteen tullut.Menin vauvojen teholta,naisten osastolle,jossa oli tehty minusta lastensuojelu ilmoitus...epäiltiin kyvykkyyttäni äidiksi. Nyt kun samassa sairaalassa käy ja oman kaupungin tk:ssa,niin jokainen hoitajasta lääkäriin kimpussa.Näkivät papereistani.Lastensuojelu ihmiset kävivät meillä,ja tekivät vain tarkistuksen...ja kaikki sujui hyvin.He eivät ole enää kimpussamme.Mutta sairaalat ja terveyskeskukset jaksaa. Jos ne on tehneet vaan tarkistuksen,niin luulis,ettei se papereissani enää näy.Mutta tuntuu näkyvän.
 

Yhteistyössä