mitä ajattelet Raamatun kohdasta "joka vitsaa säästää se vihaa lastaan?" Mun on niin vaikea suhtautua tuonhon kun mua piestiin lapsena ja itse en pysty edes ötökkää tappamaan.
Ensin täytyy sanoa että on ihan hyvä että se on nykyään laissa kielletty, koska harva osaa käyttää sitä oikein.
Ihanne: on rakastavat, keskustelevat ja läsnäolevat vanhemmat jotka kokeilevat ensin muita keinoja kuin fyysistä kuritusta.
Sit kun muksu kuitenkin jossain vaiheessa pistää kunnolla överiksi niin sitten kevyt tukistus tai kunnon rötöksestä (kivien viskominen ikkunaan tahallaan, jollekin naapurin mummolle irvailu) Koivuniemen herralla ripsuminen, mutta sekin hillitysti, ei vihan vallassa.
-> lasta pännii se kuritus, mutta kun tietää että se tuli aiheesta, niin ymmärtää sen. Ja kun kuulee että naapurin Pekkakin sai vitsaa ikkunoiden rikkomisesta (eli rangaistusmuodon kollektiivisuus ja yleisyys) niin ymmärtää vielä paremmin.
-Raamatun aikoina yhteisöllisyys oli eri sfääreissä kuin nykyään, lasta suojaavana tekijänä, käytöksen rajat oli ehkä selkeämmin määritelty (?) ja tuo toimi paremmin.
->tuloksena ei ole pelkäävä lapsi, vaan hyvällä itsetunnolla varustettu lapsi.
Raamatun aikoina lapset näkivät myös eläinten teurastusta, metsästystä, näkivät oikeita taisteluja ja kuolemaa ym, ja fyysinen kuritus oli noihin verrattuna "kevyempi juttu", ilman että sitä kukaan ihmetteli, ja silloin siitä traumasoiduttiin kenties vähemmän.
Mä en ole saanut lapsena selkään, mutta tukistettiin ja annettiin luunappeja. Mua ei itse ne kuritusmenetelmät harmittaneet vaan se, että ne tuli vääristä syistä ja epäoikeudenmukaisesti (isä oli väsynyt eikä jaksanut mun pientä pelleilyäni) ja että se muu kasvatus ei ollut läsnäolevaa eik keskustelevaa.
Ja jos on jossain vanhemmat jotka lyö lapsiaan usein ja silmittömästi ja tyyliin vyönsolkea käyttäen, niin ne ovat yksinkertaisesti väkivaltaisia vanhempia.
Mä ymmärtäisin koivunvitsan (asianmukaisen!) käytön silloin kun lapsi on poikkeuksellisen röyhkeä, esim. irvailee vanhalle ihmiselle, on kiusannut toista lasta erityisen pahasti, tekee ilkivaltaa, naureksii vaan loputtomiin aikuisen komentamiselle.
Tietty keskusteleminen asiasta kuuluu lisänä asiaan, anteeksipyyntö jne.
Mutta kuten sanoin, niin hyvä kun on nykyään kielletty.