Ei ole totta, ruotsi alkaa jo 6. luokalla - eikö pakkoruotsin pitänyt loppua kokonaan eikä suinkaan lisääntyä

  • Viestiketjun aloittaja järjetöntä
  • Ensimmäinen viesti
vierass
Osa vaaleista alueista on sellaisia, että siellä voi elää koko elämänsä kuulematta ruotsin kieltä. Sen sijaan venäjää kuulee päivittäin. Eikö olisi järkevää, että kielen valinta olisi vapaa. Annettaisiin ihmisille mahdollisuus opetella se kieli, jota he voivat oikeasti käyttää oikeassa elämässä.
 
pakko on pakko
Nyt jo työpaikoilla pitäisi olla kaipaamiasi ihmisiä. Avainsana on juuri se kolmannen kielen valinnaisuus eli se ei ole pakko niinpä sitä ei oteta.

Tällöin työpaikoille tulisi automaattisesti ihmisiä, jotka ovat opiskelleet jotain muutakin kuin englantia (ja ruotsia)..

Kolmas kieli on vapaaehtoinen, siksi sitä ei kaikki opiskele.

Jos pakkoruotsi poistettaisiin, olisi edelleen pakko lukea yhtä A- ja yhtä B-kieltä. Kun B-kielen ei olisi pakko olla ruotsi, sen tilalla luettaisiin muitakin kieliä ja kansan kielitaito monipuolistuisi. Mikä tässä on niin vaikeata tajuta? Pakkoruotsin poisto siis EI VÄHENNÄ kielten opiskelua, koska sama määrä pakollisia kielten tunteja olisi edelleen.
 
pakko on pakko
Osa vaaleista alueista on sellaisia, että siellä voi elää koko elämänsä kuulematta ruotsin kieltä. Sen sijaan venäjää kuulee päivittäin. Eikö olisi järkevää, että kielen valinta olisi vapaa. Annettaisiin ihmisille mahdollisuus opetella se kieli, jota he voivat oikeasti käyttää oikeassa elämässä.
Järkevyys, kohtuullisuus ja todellisen tarpeen mukaisuus ovat vieraita käsitteitä RKP:läisille.
 
,,,
Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;30596508:
Niin. Tämän vuoksi minä en ole vaatimassa pakkoruotsin poistoa. Onko se tosiaan niin vaikeaa ymmärtää? En minä ole sanonut, että pakkoruotsin on pysyttävä ikuisesti. Olen vain sanonut, miksi minä en vaadi pakkoruotsin poistoa ja miksi minä en näe poistamisen hyötyjä. Minusta nykysysteemissä ei ole mitään vikaa, joten miksi haluaisin muuttaa sitä?
Tässä nyt on yritetty rautalangasta vääntää hyötyjä ja haittoja, mutta ilmeisesti ei vain mene perille. Vaikka kukaan ei ole vielä pystynyt kertomaan, mitä hyötyä on kaikkien pakkoruotsittamisesta, niin tätä ei kuitenkaan missään nimessä pidä mennä muuttamaan, koska näin on kuitenkin 1970-luvulta lähtien tehty ja vielä huonoin tuloksin. Tämä on todella hyvä periaate valmistautua tulevaisuuden haasteisiin. Ei ihme, että taloudella menee huonosti.
 
pakko on pakko
Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;30596518:
No tästä voidaan sitten olla montaa mieltä. "Mua ei huvita" ei ole mikään kohtuullisuuden mittari.
3/4 suomalaisista (aikuisista) vastustaa pakkoruotsia, samoin mm. Elinkeinoelämän keskusliitto. Kyse ei siis ole mistään huvittavuudesta, vaan todellisesta tarpeesta antaa mahdollisuus opiskella ruotsin tilalla muita kieliä.
 
vieras*
Koska on todettu, että kaksi kieltä on sopiva määrä lähes kaikille oppilaille. Valinnainen kieli vie myös aina jonkin toisen aineen paikan. Miksi siis kaikkien pitää opiskella ruotsia jonkin toisen kielen asemesta?
Missä on todettu että kaksi kieltä on sopiva määrä lähes kaikille oppilaille

Alla esimerkkejä 7-9 luokkalaisten valinnaisista, kuten huomaat iso osa on varsin viihteellisä:

Valinnaisaineet

Kielet
Draama
Kotitalous
Kuvataide
Liikunta
Musiikki
Tekninen työ
Tekstiilityö
Tietotekniikka
 
säpäle harmaana
Tässä nyt on yritetty rautalangasta vääntää hyötyjä ja haittoja, mutta ilmeisesti ei vain mene perille. Vaikka kukaan ei ole vielä pystynyt kertomaan, mitä hyötyä on kaikkien pakkoruotsittamisesta, niin tätä ei kuitenkaan missään nimessä pidä mennä muuttamaan, koska näin on kuitenkin 1970-luvulta lähtien tehty ja vielä huonoin tuloksin. Tämä on todella hyvä periaate valmistautua tulevaisuuden haasteisiin. Ei ihme, että taloudella menee huonosti.
Ja voitko vielä kertoa, mitä ne huonot tulokset olivatkaan. Mutumuaeihuvittanu-syyt ei riitä. Jotain vähän konkreettisempaa.
 
,,,
Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;30596518:
No tästä voidaan sitten olla montaa mieltä. "Mua ei huvita" ei ole mikään kohtuullisuuden mittari.
Miten on kohtuullista pakko-opiskella kieltä, jota ei kuule eikä tarvitse missään? Miten perustelet sen teinille, joka tulee kysymään sinulta, että miksi hän ei voisi opiskella venäjää ruotsin asemesta, kun hän lukee jo saksaa, eikä voi ottaa neljättä kieltä? Saksan opiskelukin on kärsinyt, koska ruotsi on toisena germaanisena kielenä sekoittamassa.
 
pakko on pakko
Missä on todettu että kaksi kieltä on sopiva määrä lähes kaikille oppilaille

Alla esimerkkejä 7-9 luokkalaisten valinnaisista, kuten huomaat iso osa on varsin viihteellisä:

Valinnaisaineet

Kielet
Draama
Kotitalous
Kuvataide
Liikunta
Musiikki
Tekninen työ
Tekstiilityö
Tietotekniikka
Vaikka koulussa lukisi kymmentä kieltä, pakkoruotsi veisi aina yhden kielen paikan. Onko vaikeata tajuta tätä?

Mitkä mainitsemistasi aineista ovat viihteellisiä? Mikset arvosta käden taitoja? Miksi vain kielistä kiinnostuminen on hyväksyttävää ja mikään muu ei?
 
,,,
Kolmas kieli on vapaaehtoinen, siksi sitä ei kaikki opiskele.

Jos pakkoruotsi poistettaisiin, olisi edelleen pakko lukea yhtä A- ja yhtä B-kieltä. Kun B-kielen ei olisi pakko olla ruotsi, sen tilalla luettaisiin muitakin kieliä ja kansan kielitaito monipuolistuisi. Mikä tässä on niin vaikeata tajuta? Pakkoruotsin poisto siis EI VÄHENNÄ kielten opiskelua, koska sama määrä pakollisia kielten tunteja olisi edelleen.
Ilmeisesti kukaan vastaväittäjistä ei ole opiskellut kuin korkeintaan kolmea kieltä, eikä ole ollut kiinnostunut maailmasta Pohjolan ulkopuolella. Heitä ei kiinnosta se, että joillakin voisi olla erilaiset mielenkiinnon kohteet.
 
pakko on pakko
Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;30596537:
Ja voitko vielä kertoa, mitä ne huonot tulokset olivatkaan. Mutumuaeihuvittanu-syyt ei riitä. Jotain vähän konkreettisempaa.
Yli 40 vuotta pakkoruotsikokeilua takana ja tulokset ovat tässä. Ovatko mielestäsi hyviä vai huonoja panostukseen nähden?


"Opetushallituksen arviointien mukaan ruotsin osaaminen on peruskoulun päättävillä kehnoa tai enintään välttävää.

Noin puolet oppilaista ei pääse edes tasolle, jolla selviäisi tyydyttävästi arjessa. Liki viidennes jää jopa ilman arviointikelpoista tulosta puhumisessa."

Maailmankielten osaamisesta ei murehdita Suomessa - Ruotsin kieli - Kotimaa - Helsingin Sanomat
 
vieras*
Vaikka koulussa lukisi kymmentä kieltä, pakkoruotsi veisi aina yhden kielen paikan. Onko vaikeata tajuta tätä?

Mitkä mainitsemistasi aineista ovat viihteellisiä? Mikset arvosta käden taitoja? Miksi vain kielistä kiinnostuminen on hyväksyttävää ja mikään muu ei?
Itselläni valinnaiset olivat saksa, käsityöt ja kotiotalous. Joista kaksi jälkimmäiset olivat selkeän viihdyttäviä, Sakassa joutui lukemaan ja tekemään läksyjä.
 
,,,
Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;30596537:
Ja voitko vielä kertoa, mitä ne huonot tulokset olivatkaan. Mutumuaeihuvittanu-syyt ei riitä. Jotain vähän konkreettisempaa.
Esimerkiksi se, kun ruotsinkieliset pääsevät valittamaan, että ruotsinkieliset palvelut eivät toimi. Koska eihän aikuisista ruotsia osaa kuin pieni murto-osa. Miksi heidän pitäisikään osata?
 
tiedoksi
Tiedoksi: nämä pakkoruotsin puolustajat ovat RKP:n ammattimaisia palkkakirjoittajia, joiden tarkoitus on viedä keskustelua sivuraitelle ja jäädä jankkaamaan epäolennaisuuksista. Kun mitään perusteita pakkoruotsille ei ole, RKP:n epätoivoinen taktiikka on tämä. Ei kannata siis hermostua.
 
vieras*
Ilmeisesti kukaan vastaväittäjistä ei ole opiskellut kuin korkeintaan kolmea kieltä, eikä ole ollut kiinnostunut maailmasta Pohjolan ulkopuolella. Heitä ei kiinnosta se, että joillakin voisi olla erilaiset mielenkiinnon kohteet.
Suurin osa ei lukenut kuin niitä pakollisia kahta, vaikka mahdollisuus useampaan kieleen olisi ollut. Ja nämä kahden kielen lukijat pitävät isointa meteliä pakkoruotsista.
 
säpäle harmaana
Miten on kohtuullista pakko-opiskella kieltä, jota ei kuule eikä tarvitse missään? Miten perustelet sen teinille, joka tulee kysymään sinulta, että miksi hän ei voisi opiskella venäjää ruotsin asemesta, kun hän lukee jo saksaa, eikä voi ottaa neljättä kieltä? Saksan opiskelukin on kärsinyt, koska ruotsi on toisena germaanisena kielenä sekoittamassa.
Ehkä minä asun sitten jotenkin poikkeuksellisen ruotsinkielistä elämää, kun kuulen sitä kyllä aika monessakin paikassa. Paljon enemmän kuin saksaa ja venäjää.

Ja miten teinille perustellaan? No vaikka siten, että neljättä kieltä ei voi ottaa, eikä ehkä kannattaisikaan, jos nyt jo kielet menevät sekaisin. Ja niitä voi sitten myöhemmin lukea. Ihan samalla tavalla kuin selittäisin, että kaikkia valinnaisaineita ei voi valita. Ihan tosissasiko tätä kysyit?
 
pakko on pakko
Mitä mieltä olette Ahvenanmaan ratkaisusta? Enkä halua nyt kuulla mitään höpinää itsehallinnosta tai yksikielisyydestä.

Siis, Ahvenanmaa poisti pakkosuomen kouluistaan, vaikka Ahvenanmaalla on yhtä iso suomenkielinen vähemmistö kuin mantereella ruotsinkielinen. Perustelu oli se, että haluttiin monipuolistaa kieliopintoja.

Pakkoruotsin puolustajat: mitä mieltä olette Ahvenanmaan ratkaisusta?
 
,,,
Suurin osa ei lukenut kuin niitä pakollisia kahta, vaikka mahdollisuus useampaan kieleen olisi ollut. Ja nämä kahden kielen lukijat pitävät isointa meteliä pakkoruotsista.
Ja tämän tiedät miten? Miten se sinun elämääsi haittaisi, jos nämä kahden kielen lukijat olisivatkin lukeneet vaikka englantia ja venäjää? Monella on esimerkiksi lukihäiriö, mutta voi olla vaikka sukulaisia toisissa maissa. Mutta sinun mielestäsi heillekin tärkein kieli on ruotsi, eikä sukulaistensa äidinkieli.
 
säpäle harmaana
Yli 40 vuotta pakkoruotsikokeilua takana ja tulokset ovat tässä. Ovatko mielestäsi hyviä vai huonoja panostukseen nähden?


"Opetushallituksen arviointien mukaan ruotsin osaaminen on peruskoulun päättävillä kehnoa tai enintään välttävää.

Noin puolet oppilaista ei pääse edes tasolle, jolla selviäisi tyydyttävästi arjessa. Liki viidennes jää jopa ilman arviointikelpoista tulosta puhumisessa."

Maailmankielten osaamisesta ei murehdita Suomessa - Ruotsin kieli - Kotimaa - Helsingin Sanomat
Eli miten suomalaisten kielitaito paranisi ja monipuolistuisi, jos oletetaan, että kieltenoppimiskapasiteetti pysyy samana. Jos puolet oppilaista ei osaa ruotsia, miten he oppisivat niitä muita kieliä sitten paremmin? Eihän tuo liity siihen, että kieli on ruotsi tai että se on pakollinen, vaan siihen, miten oppilaat oppivat ja miten opetetaan.
 

Yhteistyössä