Ei ole totta, ruotsi alkaa jo 6. luokalla - eikö pakkoruotsin pitänyt loppua kokonaan eikä suinkaan lisääntyä

  • Viestiketjun aloittaja järjetöntä
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
Pieni rantakaupunki yrittää nyt määrätä että suomenkielisellä ala-asteella ensimmäinen vieraskieli olisi tulevaisuudessa ruotsi. Kyllä englanti olisi tärkein ensimmäinen vieraskieli jos mietitään että tuskin kukaan koko elämäänsä viettää yhdessä kaupungissa. Englanti kuitenkin tärkein työkielikin.
 
vierailija
Kuudesluokka on liian myöhään. Helpompi mitä aikaisemmin alkaa kieliä oppia. Kielen osaaminen on suuri rikkaus. Olkoon sitten ruotsi, englanti, venäjä tai mikä tahansa. Siitä ei koskaan voi olla kenellekkään haittaa osata kommunikoida useampien ihmisten kanssa. Jos teillä itsellänne ei kiinnostusta ole ymmärtää muita, antakaa kuitenkin lapsillenne se mahdollisuus.
Mielestäni pitäisi kritisoida opetusmuotoja sen sijaan että ruotsi poistettaisiin oppiaineista. Jos ruotsintunnit nähdään hyödyttöminä, ei kieltä varmaan opeteta oikealla tavalla. Tietenkin oppiaineista tulisi olla hyötyä, niinkuin ruotsista onkin.
Totuushan on että Suomi on kaksikielinen maa jolloin on loogista että sen kansalaisten tulee tuntea molemmat kielet.
Ja ei suomi varmaan silläkään rikastuisi että jättäisi pois ruotsin kielen oppitunnit.

Tämä ei nyt tähän ihan kuulu, mutta.. Ironista suomi-ruotsi kielikeskusteluissa on mielestäni aina se että kaksikielisyyden, eli suomen kielen virallistamisen ruotsin rinnalle, mahdollisti 1800-luvulla ruotsinkieliset.
Ei vaan venäläiset.
 
vierailija
[QUOTE="...";30592830]Tunnen myötähäpeää...
Kerrohan, mikä sinua on estänyt opiskelemasta kieliä? Mikset valinnut yläasteella muita valinnaisia kieliä?[/QUOTE]

Kielellinen erityisvaikeus. Jos olisi ollut mahdollista, niin olisin käyttänyt ruotsin tunnit (suomen ja) englannin opiskeluun. Siitä olisi ollut hyötyä yliopistossa, jossa englanti oli paljon käytössä.

Mutta sanokaa vaan tyhmäksi ;) Sitä en kuitenkaan ole, mutta kielissä en vain pysty koulussa yltämään kiitettävään suoritukseen. Huonouden tunteen takia englannin käyttökin on jäänyt vähälle, mikä taas on pahentanut tilannetta. Enkä ole mikään harvinaisuus. Kielellisiä erityisvaikeuksia on monilla, ja niitä ei huomioida juuri mitenkään kielten opetuksessa, vieläkään.

Tällä taustalla en omillekaan lapsilleni välttämättä suosittelisi koulussa 3-4 kieltä, vaikka ovat kiinnostuneita englannista ja ranskasta. Myöhemmässä vaiheessa monet kielet nostavat työmäärän todella suureksi, mikä taas estää paneutumista esim. luonnontieteisiin tai musiikkiin. Lukiossa alkaa monia mielenkiintoisia lisäaineita, mm. filosofia ja psykologia, ja jos taustalla on kielellisiä ongelmia (usein perinnöllisiä, myös omassa suvussani) ja vaikka 4 kieltä, voi paineet olla kovat.
 
vierailija
[QUOTE="...";30595582]Mutta suomenkielinen ei saa puhua äidinkieltään, ei parasta vierasta kieltään tai jotain muuta kieltä, mistä hän sattuu pitämään, vaan hänen on ehdottomasti puhuttava pakkoruotsia, jota hän ei kuitenkaan osaa, koska sen oppiminen käytännössä yksikielisessä maassa vaatisi suuria panostuksia.
Jos ruotsi on vähän ruosteessa, hyvä kompromissi on sellainen, että muut saa puhua äidinkieltään ja suomalainen puhuu englantia. Näin minä usein toimin, en vaatinut muita puhumaan vierasta kieltä, mutta koska itse en aluksi aina saanut mieleeni oikeita sanoja, turvauduin tarvittaessa englantiin. Ymmärsin kuitenkin "pakkoruotsillani" muita ihan hyvin ja muut ymmärsivät englantia.

Onhan niitäkin suomalaisia tietysti paljon, joiden takia kieli pitää vaihtaa kokonaan englantiin. Mutta yleensä pohjoismaalaiseen konserniin tietysti rekrytoidaan jo valmiiksi ainakin jonkin skandinaavisen kielen hallitseva, ei sitä, joka suppealla kielitaidollaan vaikeuttaisi muidenkin elämää. Ihan kuten konserniin, jossa päätoimipaikkana on saksa, varmasti otetaan Suomen johtohenkilöiksi mieluiten saksaa osaavia ihmisiä ja odotetaan heidän saksaa myöskin konsernin palavereissa puhuvan.

Monipuolinen kielitaito takaa parhaat mahdollisuudet. Itse vaan luen ehdottomasti tuon ruotsin tärkeimpiin kieliin suomalaisille. Eikä sillä ole mitään tekemistä RKP:n tai suomenruotsalaistan kanssa.

Tiesittekös muuten, että Islannissa koulussa on pakko opiskella Tanskaa?[/QUOTE]

Minä olen ollut töissä ison ruotsalaisen firman Suomen toimipisteessä. Siellä tehtiin töitä, eikä puhuttu kielillä. Ihmiset palkattiin ammattitaidon perusteella. Yhteisenä kielenä oli englanti, kuten alalla joka paikassa. Olen ollut kymmenissä alan yrityksissä töissä/konsultoimassa ja ruotsia ei ole tarvinnut missään.
 

Yhteistyössä