[QUOTE="...";30595582]Mutta suomenkielinen ei saa puhua äidinkieltään, ei parasta vierasta kieltään tai jotain muuta kieltä, mistä hän sattuu pitämään, vaan hänen on ehdottomasti puhuttava pakkoruotsia, jota hän ei kuitenkaan osaa, koska sen oppiminen käytännössä yksikielisessä maassa vaatisi suuria panostuksia.
Jos ruotsi on vähän ruosteessa, hyvä kompromissi on sellainen, että muut saa puhua äidinkieltään ja suomalainen puhuu englantia. Näin minä usein toimin, en vaatinut muita puhumaan vierasta kieltä, mutta koska itse en aluksi aina saanut mieleeni oikeita sanoja, turvauduin tarvittaessa englantiin. Ymmärsin kuitenkin "pakkoruotsillani" muita ihan hyvin ja muut ymmärsivät englantia.
Onhan niitäkin suomalaisia tietysti paljon, joiden takia kieli pitää vaihtaa kokonaan englantiin. Mutta yleensä pohjoismaalaiseen konserniin tietysti rekrytoidaan jo valmiiksi ainakin jonkin skandinaavisen kielen hallitseva, ei sitä, joka suppealla kielitaidollaan vaikeuttaisi muidenkin elämää. Ihan kuten konserniin, jossa päätoimipaikkana on saksa, varmasti otetaan Suomen johtohenkilöiksi mieluiten saksaa osaavia ihmisiä ja odotetaan heidän saksaa myöskin konsernin palavereissa puhuvan.
Monipuolinen kielitaito takaa parhaat mahdollisuudet. Itse vaan luen ehdottomasti tuon ruotsin tärkeimpiin kieliin suomalaisille. Eikä sillä ole mitään tekemistä RKP:n tai suomenruotsalaistan kanssa.
Tiesittekös muuten, että Islannissa koulussa on pakko opiskella Tanskaa?[/QUOTE]
Minä olen ollut töissä ison ruotsalaisen firman Suomen toimipisteessä. Siellä tehtiin töitä, eikä puhuttu kielillä. Ihmiset palkattiin ammattitaidon perusteella. Yhteisenä kielenä oli englanti, kuten alalla joka paikassa. Olen ollut kymmenissä alan yrityksissä töissä/konsultoimassa ja ruotsia ei ole tarvinnut missään.