vierass
Jopa on vähättelevää tekstiä sinulta. Uutisissa on mielenkiintoista lukea, mitä esimerkiksi mielenosoituksen kylteissä lukee. Jääkiekko-ottelua seuratessa on kiva lukea, mitkä yritykset mainostavat kaukalon laidoilla. Ja niin edelleen. Näin olen saanut ylläpidettyä oppimaani kielitaitoa. Olisiko minun pitänyt unohtaa kaikki koulussa opittu sen vuoksi, etten ole jatkanut venäjän opintojani? Tiedän, ettei kielitaidostani oli suurta hyötyä, mutta miksen saa nauttia siitä vähästä mitä osaan?Ei googlen kääntäjä kielitaidon puutetta paikkaa, vaikka kaikkein alkeellisimman kielitaidon voittaakin.
Google-kääntäjä toimii ymmärryksen apuvälineenä, mutta itse sillä ei pysty mitään järkevää vieraskielistä tekstiä tuottamaan, jos ei kieltä osaa ja pysty virheitä korjaamaan. Eikä sen avulla pysty puhumaan tai edes puhetta ymmärtämään.
Suomenkielisissä uutisissa vilahtava vieraskielinen sana ei ole ollut minulle mikään merkittävä kielenkäyttötarve. Tai oikeastaan ei tule mieleen yhtään tilannetta, että venäjän tai minkään muunkaan -kielinen sana olisi jäänyt mietityttämään tai että olisin kokenut ymmärtäväni uutisen paremmin, koska ymmärrän jonkun videossa näkyvän sanan. Kertoisitko jonkun esimerkin, milloin tämä taito on parantanut merkittävästi uutisen ymmärrettävyyttä?
En ymmärrä asennettasi. Korostat, että kielten opiskelu on tärkeää, mutta samalla halveksut niitä, jotka osaavat vain vähän. Jo tuolla aiemmin morkkasit ruotsin kielentaitoani sanomalla, etten voi todistaa mitään, koska tietysti muut vaihtavat kielen englantiin, koska osaan niin huonosti ruotsia.