Ei ole totta, ruotsi alkaa jo 6. luokalla - eikö pakkoruotsin pitänyt loppua kokonaan eikä suinkaan lisääntyä

• Viestiketjun aloittaja järjetöntä
  • Ensimmäinen viesti
vierass
Ei googlen kääntäjä kielitaidon puutetta paikkaa, vaikka kaikkein alkeellisimman kielitaidon voittaakin.

Google-kääntäjä toimii ymmärryksen apuvälineenä, mutta itse sillä ei pysty mitään järkevää vieraskielistä tekstiä tuottamaan, jos ei kieltä osaa ja pysty virheitä korjaamaan. Eikä sen avulla pysty puhumaan tai edes puhetta ymmärtämään.

Suomenkielisissä uutisissa vilahtava vieraskielinen sana ei ole ollut minulle mikään merkittävä kielenkäyttötarve. Tai oikeastaan ei tule mieleen yhtään tilannetta, että venäjän tai minkään muunkaan -kielinen sana olisi jäänyt mietityttämään tai että olisin kokenut ymmärtäväni uutisen paremmin, koska ymmärrän jonkun videossa näkyvän sanan. Kertoisitko jonkun esimerkin, milloin tämä taito on parantanut merkittävästi uutisen ymmärrettävyyttä?
Jopa on vähättelevää tekstiä sinulta. Uutisissa on mielenkiintoista lukea, mitä esimerkiksi mielenosoituksen kylteissä lukee. Jääkiekko-ottelua seuratessa on kiva lukea, mitkä yritykset mainostavat kaukalon laidoilla. Ja niin edelleen. Näin olen saanut ylläpidettyä oppimaani kielitaitoa. Olisiko minun pitänyt unohtaa kaikki koulussa opittu sen vuoksi, etten ole jatkanut venäjän opintojani? Tiedän, ettei kielitaidostani oli suurta hyötyä, mutta miksen saa nauttia siitä vähästä mitä osaan?

En ymmärrä asennettasi. Korostat, että kielten opiskelu on tärkeää, mutta samalla halveksut niitä, jotka osaavat vain vähän. Jo tuolla aiemmin morkkasit ruotsin kielentaitoani sanomalla, etten voi todistaa mitään, koska tietysti muut vaihtavat kielen englantiin, koska osaan niin huonosti ruotsia.

,,,
Ruotsin lisäksi pystyin erinomaisesti lukemaan saksaa.
Ja jos henkilö haluaa opiskella englantia, saksaa, ranskaa, venäjää ja vaikkapa vielä espanjaa, niin sinun mielestäsi hänen on kuitenkin aivan PAKKO opiskella myös ruotsia, vaikka hän haluaisi opiskella sen tilalla esimerkiksi latinaa, koska vanhana sivistyskielenä siitäkin on välillä hyötyä.

viera.s
Ranskaa puhutaan sekä äidinkielenä että monissa maissa ensimmäisenä vieraana kielenä/koulukielenä ja lisäksi lienee yksi eniten opiskeltuja vieraita kieliä kouluissa kaikkialla maailmassa englannin jälkeen. Miksi se muuten olisi monien organisaatioiden virallinen kieli? Sillä on ihmisiä yhdistävä vaikutus, toisin kuin pakkoruotsilla.
Koska sinä olet sitä mieltä että ranska on merkitykseltään ylivertainen, voit keksiä faktat omasta päästäsi ja väittää että ranskaa puhuu puoli miljardia ihmistä, vaikka se on kaukana totuudesta?

Skandinaaviset kielet yhdistävät pohjoismaissa ja EU:ssa englanti on kyllä ihan passeli kieli, ei tarvitse ranskaa osata. Jos jollain organisaatiolla on useita virallisia kieliä, se ei tarkoita että niitä kaikkia tarvitsisi osata täydellisesti, vaan yleensä yksi riittää. Onko sinulla esimerkkejä merkittävistä kansainvälisistä organisaatioista, joiden ainut virallinen kieli olisi ranska?

Ranskalla voisikin jossain jossain yhteyksissä korvata englannin, mutta ei ruotsia.

,,,
Kuinkahan montaa kieltä Ranskassa opiskellaan, joskus tuntuu ettei mitään sen ranskan lisäksi.
Ja tämä liittyy asiaan kuinka? Itse ainakin sain palvelua englanniksi, tosin eräässä paikassa kohtasin henkilön, joka ulkonäöstä päätellen olisi paremmin osannut arabiaa. Ruotsia en kyllä siinä maassa käyttänyt, mutta ranskaa olen hyödyntänyt esimerkiksi Portugalissa, koska sanastossa on samankaltaisuutta.

Rapport från Fjollträsk
[QUOTE="...";30595582]Mutta suomenkielinen ei saa puhua äidinkieltään, ei parasta vierasta kieltään tai jotain muuta kieltä, mistä hän sattuu pitämään, vaan hänen on ehdottomasti puhuttava pakkoruotsia, jota hän ei kuitenkaan osaa, koska sen oppiminen käytännössä yksikielisessä maassa vaatisi suuria panostuksia.[/QUOTE]

Om det rör sig om ett nordiskt företag är det nog bara att krypa till korset om man vill vara med på banan.
Gäller det ett internationellt företag med verksamhet utanför Norden gäller nog andra regler.

vieras*
Ja tämä liittyy asiaan kuinka? Itse ainakin sain palvelua englanniksi, tosin eräässä paikassa kohtasin henkilön, joka ulkonäöstä päätellen olisi paremmin osannut arabiaa. Ruotsia en kyllä siinä maassa käyttänyt, mutta ranskaa olen hyödyntänyt esimerkiksi Portugalissa, koska sanastossa on samankaltaisuutta.
Ruotsinkielen ja englanninkielen opiskelu ei estä ranskan opiskelua. Itse luin saksaa englannin ja ruotsin lisäksi.

,,,
Koska sinä olet sitä mieltä että ranska on merkitykseltään ylivertainen, voit keksiä faktat omasta päästäsi ja väittää että ranskaa puhuu puoli miljardia ihmistä, vaikka se on kaukana totuudesta?

Skandinaaviset kielet yhdistävät pohjoismaissa ja EU:ssa englanti on kyllä ihan passeli kieli, ei tarvitse ranskaa osata. Jos jollain organisaatiolla on useita virallisia kieliä, se ei tarkoita että niitä kaikkia tarvitsisi osata täydellisesti, vaan yleensä yksi riittää. Onko sinulla esimerkkejä merkittävistä kansainvälisistä organisaatioista, joiden ainut virallinen kieli olisi ranska?

Ranskalla voisikin jossain jossain yhteyksissä korvata englannin, mutta ei ruotsia.
Minä en ole väittänyt mitään. Mitä se minulle kuuluu, mitkä kielet yhdistävät pohjoismaissa, kaikki osaavat kuitenkin englantia. Mutta muualla maailmassa ja jopa Euroopassa ranska voi olla paremmin osattu kieli, jolloin olisi hyödyllistä osata sitäkin. Toiset täällä valittavat englannin ylivallasta ja sitten kuitenkin ovat sitä mieltä, ettei muita kieliä kannata opiskella, vaan vain ja ainoastaan ruotsia, kun tosiasia kuitenkin on, että tällä hetkellä ainoastaan ranskalla on vähääkään englantiin verrattava asema maailmassa.

vieras*
Ja jos henkilö haluaa opiskella englantia, saksaa, ranskaa, venäjää ja vaikkapa vielä espanjaa, niin sinun mielestäsi hänen on kuitenkin aivan PAKKO opiskella myös ruotsia, vaikka hän haluaisi opiskella sen tilalla esimerkiksi latinaa, koska vanhana sivistyskielenä siitäkin on välillä hyötyä.
Älä nyt unohda matematiikka, fysiikkaa ja kemiaa nekin ovat jonkun mielestä hui kauhistus aineita. Miehen veli muuten luki latinaa lukiossa eikä ole sitä sen koommin tarvinnut :D

vieras*
Mutta ruotsin opiskeleminen estää englannin, saksan, ranskan ja venäjän opiskelun ainakin nykytuntimäärillä ja yleensäkin inhimillisillä resursseilla.
Työkaverini lähti töihin Kiinaan ja opiskeli ennen matkaa ja nyt Kiinassa ollessaan kiinaa. Toinen työkaverini lähti aikoinaan Espanjaan ja opiskeli espanjaa, jolla pärjäsi mainiosti... kummankaan opiskeluja ei ruotsin osaaminen estänyt :D Samoin venäjän kursseja on tarjolla niitä tarvitseville.

,,,
Älä nyt unohda matematiikka, fysiikkaa ja kemiaa nekin ovat jonkun mielestä hui kauhistus aineita. Miehen veli muuten luki latinaa lukiossa eikä ole sitä sen koommin tarvinnut :D
Edelleenkin vertaat siis yhtä kieltä kaikkialla maailmassa luettaviin yleissivistäviin aineisiin, joille ei ole vaihtoehtoja. Ei pakkoruotsittajien typeryyttä näköjään voi aliarvioida. Latinaa muuten luetaan edelleen monissa maissa, ruotsia ei. On esimerkiksi Saksassa pakollinen lääkäriksi pyrkiville.

,,,
Työkaverini lähti töihin Kiinaan ja opiskeli ennen matkaa ja nyt Kiinassa ollessaan kiinaa. Toinen työkaverini lähti aikoinaan Espanjaan ja opiskeli espanjaa, jolla pärjäsi mainiosti... kummankaan opiskeluja ei ruotsin osaaminen estänyt :D Samoin venäjän kursseja on tarjolla niitä tarvitseville.
Olishan se ollut kauheeta, jos hän olisi voinut opiskella espanjaa jo koulussa! Kun koskaan ei tiedä, vaikka muuttaisi Ruotsiin. Kaverini pikkuveli muuten osaa jotenkin kiinaa kotikielenänsä, mutta hänellekin on tärkeämpää tietenkin opiskella ruotsia kuin kiinaa.

vieras*
Edelleenkin vertaat siis yhtä kieltä kaikkialla maailmassa luettaviin yleissivistäviin aineisiin, joille ei ole vaihtoehtoja. Ei pakkoruotsittajien typeryyttä näköjään voi aliarvioida. Latinaa muuten luetaan edelleen monissa maissa, ruotsia ei. On esimerkiksi Saksassa pakollinen lääkäriksi pyrkiville.
Tuntemani pakkoruotsista vinkujat ovat todella laiskoja opiskelemaan kieliä yhtään enempää kuin suomea ja englantia... syynä vinkumiseen ei ole tuntikehyksen ahtaus vaan puhdas laiskuus.

viera.s
Jopa on vähättelevää tekstiä sinulta. Uutisissa on mielenkiintoista lukea, mitä esimerkiksi mielenosoituksen kylteissä lukee. Jääkiekko-ottelua seuratessa on kiva lukea, mitkä yritykset mainostavat kaukalon laidoilla. Ja niin edelleen. Näin olen saanut ylläpidettyä oppimaani kielitaitoa. Olisiko minun pitänyt unohtaa kaikki koulussa opittu sen vuoksi, etten ole jatkanut venäjän opintojani? Tiedän, ettei kielitaidostani oli suurta hyötyä, mutta miksen saa nauttia siitä vähästä mitä osaan?

En ymmärrä asennettasi. Korostat, että kielten opiskelu on tärkeää, mutta samalla halveksut niitä, jotka osaavat vain vähän. Jo tuolla aiemmin morkkasit ruotsin kielentaitoani sanomalla, etten voi todistaa mitään, koska tietysti muut vaihtavat kielen englantiin, koska osaan niin huonosti ruotsia.
Voithan toki tuolla tavalla huvin vuoksi pitää kielitaitoa yllä, ei siinä mitään. :) Mutta jos asia oikeasti kiinnostaa, niin eikä mitään parempia keinoja ole tarjolla (kansalaisopisto, avoin yliopisto)? Äitini on jo toistakymmentä vuotta opiskellut englantia kansalaisopistossa, vaikka ei sitä työssään tarvitse. Mutta onhan siitä kuitenkin matkustelussa jo hyötyäkin, vaikka äitini ei mikään nopea oppija tosiaan ole.

Ei kielitaidolla ole merkitystä kaikille, silloin ruotsin kielioppi jää yhtä vähämerkitykselliseksi tiedoksi kuin Pohjanlahteen laskevat joet, jotka käytännössä kaikki on unohtaneet jo ennen peruskoulun päättymistä. Mutta sellaista se on, koulussa annetaan monesta asiasta perustietoa ja vain pieni osa jää oikeaan käyttöön. Kielet ovat kuitenkin hyödyllisemmästä päästä minusta, vaikka edelleen on suuri osa ihmisiä, jotka ei työssään tarvitse mitään muuta kuin äidinkieltään. Jos kielitaitoa tarvitsee, ruotsin kieli on siellä kärkipäässä todennäköisyyksiä punnittaessa.

Tuntuu, että pakkoruotsista valittaa ennen kaikkea ne, jotka eivät hallitse tai tarvitse mitään kieliä hyvin. Silloin se pointti, että pitäisi saada opiskella jotain muuta kieltä jää vähän hämäräksi. Vai ajatteleeko joku oikeasti, että elämä ja uramahdollisuudet meni pilalle sillä, että seiskaluokalla piti opiskellä ruotsia venäjän tai ranskan sijaan? Vaikka ne ranskan tai venäjän opinnot olisi voinut aloittaa vuotta myöhemmin, jos olisi oikeasti kiinnostanut ja kunnalla olisi ollut resurssit toivomaansa kieltä tarjota? Kyllä minä suosittelisin, että kaiken katkeruuden sijaan keskittäisi energiansa sen "portit avaavan kielen" opiskeluun.

Minä olen harkinnut jatko-opintoja eli väitöskirjan kirjoittamista ja jos siihen päädyn, pitäisi opetella saksaa. Ruotsi, englanti ja saksa ovat minun alallani melko lailla välttämättömät kielet tieteellisessä tutkimuksessa. Ja nimenomaan tuossa järjestyksessä.

,,,
Tuntemani pakkoruotsista vinkujat ovat todella laiskoja opiskelemaan kieliä yhtään enempää kuin suomea ja englantia... syynä vinkumiseen ei ole tuntikehyksen ahtaus vaan puhdas laiskuus.
Eli minä, joka olen opiskellut viittä kieltä, olen myös sinun mielestäsi laiska. Kun ei pystytä perustelemaan sitä kaikille pakollista ruotsia, niin haukutaan sitten sen kritisoijia.

vieras*
Eli minä, joka olen opiskellut viittä kieltä, olen myös sinun mielestäsi laiska. Kun ei pystytä perustelemaan sitä kaikille pakollista ruotsia, niin haukutaan sitten sen kritisoijia.
Mikä sinua estää tällä hetkellä lukemasta lisää?

Ja mitä haukkumiseen tulee, niin... :D

"Ei pakkoruotsittajien typeryyttä näköjään voi aliarvioida"

viera.s
Minä en ole väittänyt mitään. Mitä se minulle kuuluu, mitkä kielet yhdistävät pohjoismaissa, kaikki osaavat kuitenkin englantia.
Ei todellakaan pidä paikkaansa! Alkeelliset taidot on ehkä useimmilla, mutta ei kaikilla niitäkään. Vain vähemmistö puhuu englantia sujuvasti.

Mutta muualla maailmassa ja jopa Euroopassa ranska voi olla paremmin osattu kieli, jolloin olisi hyödyllistä osata sitäkin. Toiset täällä valittavat englannin ylivallasta ja sitten kuitenkin ovat sitä mieltä, ettei muita kieliä kannata opiskella, vaan vain ja ainoastaan ruotsia, kun tosiasia kuitenkin on, että tällä hetkellä ainoastaan ranskalla on vähääkään englantiin verrattava asema maailmassa.
Kuka on sanonut, että pitäisi opiskella vain ruotsia? En ole huomannut, että kukaan.

Kumpi parempi
Kummalla taholla on teidän mielestä paremmat edellytykset valita lapselle sopiva kieli opiskeltavaksi?

- omalla perheellä
- RKP:llä

Vastatkaapa asiallisesti perustellen. Tällä hetkellä päätösvalta on RKP:llä, mutta 3/4 kansasta haluaisi siirtää päätöksen perheen tehtäväksi. Kumpiko parempi?

,,,
Mikä sinua estää tällä hetkellä lukemasta lisää?

Ja mitä haukkumiseen tulee, niin... :D

"Ei pakkoruotsittajien typeryyttä näköjään voi aliarvioida"
Sellaisen asian, jolle ei vieläkään kukaan ole voinut antaa yhtään perustelua, vaatiminen toisilta, vain koska "ei siitä haittaakaan ole", vaikka siitä oikeasti onkin haittaa monin eri tavoin, on kyllä aikamoista typeryyttä. Kukaan ei ole kieltänyt teitä opiskelemasta ja valitsemasta ruotsia lapsillenne, mutta älkää odottako, että muut opiskelisivat jotain kieltä vain sen takia, että "ei siitä ole haittaakaan".

Ilmeisesti et myöskään ole yrittänyt opiskella jotain kieltä aikuisena muun elämän ohella, kun et ymmärrä, että esimerkiksi venäjä nyt ei vain ole niitä maailman helpoimpia kieliä omaksua. Jo sen äänteet eroavat muista kielistä. Tosin eihän siitä sinulle ole haittaa, että minä en pystynyt opiskelemaan venäjää nuorena, osittain pakkoruotsin takia, joten pakkoruotsista ei tietenkään ole kenellekään haittaa, koska sinun kokemuksesi ovat kaikista tärkeimpiä. Et taidakaan olla tyhmä, vain itsekäs.

,,,
Ei todellakaan pidä paikkaansa! Alkeelliset taidot on ehkä useimmilla, mutta ei kaikilla niitäkään. Vain vähemmistö puhuu englantia sujuvasti.

Kuka on sanonut, että pitäisi opiskella vain ruotsia? En ole huomannut, että kukaan.
Minunko pitää opiskella ruotsia sen takia, että pohjoismaissa ei jotkut osaa englantia. Ovatko he jotenkin arvokkaampia kuin minä ja sen takia minun kuuluu palvella heitä? Ja sinun mukaasihan ruotsi on maailman tärkein kieli, jota on pakko opiskella, vaikka muiden kielten opinnot siitä kärsisivätkin.

vieras*
Sellaisen asian, jolle ei vieläkään kukaan ole voinut antaa yhtään perustelua, vaatiminen toisilta, vain koska "ei siitä haittaakaan ole", vaikka siitä oikeasti onkin haittaa monin eri tavoin, on kyllä aikamoista typeryyttä. Kukaan ei ole kieltänyt teitä opiskelemasta ja valitsemasta ruotsia lapsillenne, mutta älkää odottako, että muut opiskelisivat jotain kieltä vain sen takia, että "ei siitä ole haittaakaan".

Ilmeisesti et myöskään ole yrittänyt opiskella jotain kieltä aikuisena muun elämän ohella, kun et ymmärrä, että esimerkiksi venäjä nyt ei vain ole niitä maailman helpoimpia kieliä omaksua. Jo sen äänteet eroavat muista kielistä. Tosin eihän siitä sinulle ole haittaa, että minä en pystynyt opiskelemaan venäjää nuorena, osittain pakkoruotsin takia, joten pakkoruotsista ei tietenkään ole kenellekään haittaa, koska sinun kokemuksesi ovat kaikista tärkeimpiä. Et taidakaan olla tyhmä, vain itsekäs.
Lainatakseni sinua...

Kun ei pystytä perustelemaan ... niin haukutaan sitten sen kritisoijia.

vieras*
Minunko pitää opiskella ruotsia sen takia, että pohjoismaissa ei jotkut osaa englantia. Ovatko he jotenkin arvokkaampia kuin minä ja sen takia minun kuuluu palvella heitä? Ja sinun mukaasihan ruotsi on maailman tärkein kieli, jota on pakko opiskella, vaikka muiden kielten opinnot siitä kärsisivätkin.
Sinun piti opiskella myös matematiikkaa, fysiikkaa, kemiaa, biologiaa, historiaa... Puhumattakaan nyt liikunnasta, musiikista, käsitöistä ja kuvaamataidosta, eivätkö ne estäneet kieliopintojasi?

Yhteistyössä