Kaikilla ei uni tule tuosta noin vain. Itse olen ollut lapsesta asti sellainen. Sen muistan, kun äiti oli vihainen, kun saatoin käydä juomassa tai vessassa vielä puolenyön jälkeen. Ei vain väsyttänyt. Kouluiässä lukioon asti, mutta oli tapana lukea kirjoja yömyöhään, kun oli rauhallista eikä väsyttänyt. Monesti tuli valvottua koko yökin nuorena, kun ei väsyttänyt eikä oikeastaan seuraavana yönäkään uni tullut sen kummemin.
Nyt aikuisena on epäsäännöllinen vuorotyö ja unet mitä sattuu. Usein nukun todella vähän varsinkin aamuvuoroviikkoina, mutta ei mulla päivisin väsytä. Aamulla toki hirmu väsymys, kun pitää herätä, mutta se menee ohi, kun nousee ylös aamutouhuille.
Kaikki ei ole samanlaisia ja jotenkin järkyttävää, että lapsille unilääkkeitä aletaan syöttään. Mikä ihmeen laki se on, että nukkumassa pitää olla klo 21? Kaikki ei tarvitse esim. unta, ravintoa tai liikuntaa samaa määrää. Toisille riittää vähempi.
Stoppi tietysti kaikenmoiseen huuteluun ja passauttamiseen yöllä, mutta kaikki eivät saa aikaisin unta.
Esim melatoniini ei ole lääke vaan ihmisessä luontaisesti oleva pimeähormoni. Susta siis on ok että lapsi joka ilta itkee 2-3h sitä ettei uni tule ja päivät on vihainen eikä pysty keskittymään? Olen itsekin ollut jo lapsena huono nukkumaan ja oiski jo sillon osattu auttaa. Se että sä pärjäät ok nukkumatta, ei tarkota että kaikki niin tekee.