hautajaiset ja työt

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "neuvoton"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Laki sanoo tuosta pakottavasta perhesyystä ainoastaan näin

Poissaolo pakottavista perhesyistä

Työntekijällä on oikeus tilapäiseen poissaoloon työstä, jos hänen välitön läsnäolonsa on välttämätöntä hänen perhettään kohdanneen, sairaudesta tai onnettomuudesta johtuvan, ennalta arvaamattoman ja pakottavan syyn vuoksi.

Työntekijän on ilmoitettava työnantajalle poissaolostaan ja sen syystä niin pian kuin mahdollista. Työnantajan pyynnöstä työntekijän on esitettävä luotettava selvitys poissaolonsa perusteesta.

http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2001/20010055#L4

• Tykkää
Reactions: rops
Itse en pullikoisi vastaan vaan noudattaisin työnantajan määräystä. Työpaikat on niin kortilla tänä päivänä että yksilläkään turhilla vapailla ei kannata lähteä leikkimään.

[QUOTE="neuvoton";29414318]niin tai sit olla sairas. Mä vaan tarviin kaikkiin sairaspoissaoloihin lääkärin todistuksen...[/QUOTE]

Mietit jonkun sellaisen sairauden, mitä ei voi nähdä/mitata. Tai olisko lapsi oksentanut...?

• Tykkää
Reactions: Akaatti
[QUOTE="vieras.";29414322]Itse en pullikoisi vastaan vaan noudattaisin työnantajan määräystä. Työpaikat on niin kortilla tänä päivänä että yksilläkään turhilla vapailla ei kannata lähteä leikkimään.[/QUOTE]

Rajansa nöyryydellä ja kuuliaisuudellakin. Työnantajat nauravat vahingoniloisena, kun alaiset tulevat töihin hautajaispäivänäkin.

Eihän ne olekaan lähiomaisia.

Oli vielä kymmenen vuotta sitten ;) Mutta isoäiti ei ollut, toisessa tessissä taas isovanhemmat laskettiin lähiomaisiksi.

Ap, ei sulla paljon ole vaihtoehtoja. Jos ilmoittaudut sairaaksi, se on aika läpinäkyvää ja tuossa kohtaa työnantaja voi vaatia sairauslomatodistusta, jos ei muuten vaadi. Tai sitten jäät pois hautajaisista. Kyllä miehesi varmasti pärjää lasten kanssa keskenäänkin, tai jos ei pärjää, niin voit kysyä, voisiko esim. oma äitisi mennä mukaan auttelemaan. Mun mielestä hautajaiset on sen luokan tapahtuma, että sitä varten antaa jokainen vähänkin inhimillinen työnantaja palkatonta. Toisaalta ymmärrän myös työnantajaa, jos hänen on vaikea saada sulle ketään sijaistamaan.

• Tykkää
Reactions: Porho
Kyllähän työnantajan epäilykset sairastamisesta herää, jos on ensin evätty palkaton vapaa samalta päivältä ja sitten sairastuu. Ei ainakaan helpotu tuossa työpaikassa oleminen :(

Oli vielä kymmenen vuotta sitten ;) Mutta isoäiti ei ollut, toisessa tessissä taas isovanhemmat laskettiin lähiomaisiksi.

Ap, ei sulla paljon ole vaihtoehtoja. Jos ilmoittaudut sairaaksi, se on aika läpinäkyvää ja tuossa kohtaa työnantaja voi vaatia sairauslomatodistusta, jos ei muuten vaadi. Tai sitten jäät pois hautajaisista. Kyllä miehesi varmasti pärjää lasten kanssa keskenäänkin, tai jos ei pärjää, niin voit kysyä, voisiko esim. oma äitisi mennä mukaan auttelemaan. Mun mielestä hautajaiset on sen luokan tapahtuma, että sitä varten antaa jokainen vähänkin inhimillinen työnantaja palkatonta. Toisaalta ymmärrän myös työnantajaa, jos hänen on vaikea saada sulle ketään sijaistamaan.

On voinut ollakin. Ei ole ollut tarvetta, kun ovat olleet lauantaisin, eikä silloin ole ollut työpäivä.

Mä oon tosi kiltti yleensä enkä ikinä oo turhaa saikkupäivää töistä ottanut mutta kyllä tossa tilanteessa on mun mielestä ap:ta kohtaan kohtuutonta ettei työnantaja myönnä palkatonta vapaapäivää. Kyseessä on kuitenkin hänelle tärkeän ihmisen hautajaiset ja lapsillekin on varmasti surullinen tilanne, voiko siinä muka vaatia että menis vaan töihin?!
Ali ap. Joko lapsi sairastuu tai sairastut itse, hae todistus jo edeltävänä päivänä.

Jos mulla olis tollanen tunteeton kusipäämulkku pomona, niin sanoisin että näkemiin ja hyvää loppuelämää sullekin. Ihmisellä on muutakin elämää, kun roikkua koiran lailla työpaikan portissa kiinni.

Paukahti vitutus päälle ihan sun puolesta.

Alkuperäinen kirjoittaja Äijäx;29414405:
Jos mulla olis tollanen tunteeton kusipäämulkku pomona, niin sanoisin että näkemiin ja hyvää loppuelämää sullekin. Ihmisellä on muutakin elämää, kun roikkua koiran lailla työpaikan portissa kiinni.

Kusipäämulkku johtaa lammaslaumaa.

Oletko kysynyt asiaa esimiehesi esimieheltä? Sanoisin että suurinosa esimiehistä myöntää tuossa tapauksessa palkattoman vapaan, joten kannattaa kokeilla kysyä toiselta henkilöltä. Pystytkö auttamaan työnantajaa etsimällä pätevän sijaisen tärkeää työtapahtumaa varten?

Alkuperäinen kirjoittaja Äijäx;29414405:

Miksi ihmeessä? Appiukko ei ole sukulainen. Sinunlaisesi saisi kenkää hanuriin samantien.

[QUOTE="neuvoton";29414271]Liikunta-ala. Meillä ei ole tällä hetkellä ketään toista joka olsai pätevä tuuraamaan mua. Meillä on tapahtuma, jota on paljon markkinoitu jne. eikä pomo haluaisi että olen poissa sieltä.[/QUOTE]

No kyllä mä ymmärrän sun työnantajaa tässä tapauksessa. Jos kerran tilanne on tuo.

Käykää yhdessä perheen kanssa sitten illalla laittamassa vielä ruusu haudalle. Ei se appikaan pahastuisi, jos tietäisi, että on paha paikka töissä. Kusipäisyydestä on turha puhua, jos sinulle ei saada tuuraajaa ja menee mäkee homma muuten. Eläviäkin pitää ajatella.

Yhteistyössä