hautajaiset ja työt

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "neuvoton"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Nykyään ei tosiaan appi tai anoppi ole ns. Mitään.
Kun usealla saattaa niitä olla monia. Ex anoppeja ja appeja.
Vaikka olisivatkin myös lapsien isovanhempia niin ei hyödytä. Eivät siis toisin sanoen ole arvostettuja.
Ei sitä saa palkalliseksi vapaaksi. Ellei ole pomon kanssa hyvää pataa.

Palkaton luulisi onnistuvan. Tunnit sisään tyylillä. Jos ei niin hae saikkua jos hautajaisiin haluat osallistua.

Kauhea vääntö siitä, onko appi sukulainen vai ei. Onko teidän mielestänne kohtuullista, että ei pääse vaikka parhaan ystävän hautajaisiin siksi, että hän ei ole sukua? Vaikka ystävä voi silti olla läheisempi kuin moni sukulainen, jotka katsotaan läheisemmiksi.

Paras olisi, että ihmiset voisivat itse määritellä sen, kuka on läheinen ja kuka ei.

[QUOTE="neuvoton";29414186]Voiko työnantaja olla antamatta vapaata anopin miehen hautajaisiin? Mies ei ole mieheni biologinen isä, vaan anopin toinen mies, kuitenkin läheinen meille ja vaari lapsillemme.
Työnantaja ilmoitti ettei minulla ole laillisesti oikeutta olla poissa töistä, koska ei ole kyse lähisukulaisesta. Onko näin?[/QUOTE]

Näinhän se menee, ei biologista lähisukulais sidettä ole niin eihän työnantajan ole pakko vapaata antaa.
Sehän olisi aivan sama työnantajan näkökulmasta kuin pitäsi sitten kaikenmaailman naapurin mummojen ja pappojenkin hautajaisiin antaa vapaata.
Jos sinulla on pekkasvapaita - lomia käyttämättä käytät sellaisen sillä muuta vaihtoehtoa ei ole.

Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;29415159:
Kauhea vääntö siitä, onko appi sukulainen vai ei. Onko teidän mielestänne kohtuullista, että ei pääse vaikka parhaan ystävän hautajaisiin siksi, että hän ei ole sukua? Vaikka ystävä voi silti olla läheisempi kuin moni sukulainen, jotka katsotaan läheisemmiksi.

Paras olisi, että ihmiset voisivat itse määritellä sen, kuka on läheinen ja kuka ei.

Huh hei...pakkohan se raja on johonkin vetää... Tai niitä kaverin hautajaisia alkaisi olemaan joka toinen perjantai kun siltä tuntuu. Itse jouduin aikoinaan ottamaan palkattoman mummoni hautajaisiin, mutta siitä on aikaa

Alkuperäinen kirjoittaja Vasemman käen rukkanen;29415170:
Huh hei...pakkohan se raja on johonkin vetää... Tai niitä kaverin hautajaisia alkaisi olemaan joka toinen perjantai kun siltä tuntuu. Itse jouduin aikoinaan ottamaan palkattoman mummoni hautajaisiin, mutta siitä on aikaa

Niin, varmaan. Mutta nyt vaikuttaa siltä, että se raja on vedetty työnantajan intresien mukaan mahdollisimman kireäksi. Erityisen röyhkeää on, jos ei edes palkatonta vapaata saa läheisen ihmisen hautajaisten vuoksi - oli se läheinen sitten sukulainen tai joku muu.

Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;29415186:
Niin, varmaan. Mutta nyt vaikuttaa siltä, että se raja on vedetty työnantajan intresien mukaan mahdollisimman kireäksi. Erityisen röyhkeää on, jos ei edes palkatonta vapaata saa läheisen ihmisen hautajaisten vuoksi - oli se läheinen sitten sukulainen tai joku muu.

Kireäksi?
Eiköhän ne säännöt kuule ole kaikille samat ;)
Ja mitäpä luulet jos on vaikka pieni työpaikka ja toinenkin työntekijä joutuisi olemaan pois töistä siksi kun on oikeasti se lähisukulainen kuollut eikä vaan joku keneltä mielletään lähisukulaiseksi, kummalla sinusta olisi enemmän oikeus silloin olla pois töistä, varmaan sillä toisella jolla joku tuttava joka mielletään lähisukulaiseksi mutta ei sitä ole.

Kireäksi?
Eiköhän ne säännöt kuule ole kaikille samat ;)
Ja mitäpä luulet jos on vaikka pieni työpaikka ja toinenkin työntekijä joutuisi olemaan pois töistä siksi kun on oikeasti se lähisukulainen kuollut eikä vaan joku keneltä mielletään lähisukulaiseksi, kummalla sinusta olisi enemmän oikeus silloin olla pois töistä, varmaan sillä toisella jolla joku tuttava joka mielletään lähisukulaiseksi mutta ei sitä ole.

Molemmilla. Työ on kuitenkin vaan työtä.

Niin, kyse ei ole lähioimaisesta joten et saa palkallista vapaata. Työnantajan ei ole pakko antaa palkatontakaa jos ko. työpäivä on suunilleen vain sinun varassasi eikä siihen saa sijaista.

Itselläni oli onneksi vuosilomapäivä jemmassa, niin pääsin lapseni isovanhemman hautajaisiin, lapsen kanssa. En ole avio- enkä edes avoliitossa lapsen toisen vanhemman kanssa, joten vainaja ei ollut minulle edes appivanhempi. Vain lapsen isovanhempi. Palkallista en siis olisi kuitenkaan saanut. Vain jos olisi ollut oma vanhempi kyseessä.

[QUOTE="vieras.";29415028]Pait tässä tapauksessa kyse oli anopin uudesta miehestä, joka ei ole sukua ap:n miehelle.[/QUOTE]

Toisin sanoen, ei ole virallisesti edes aapeen appi.

Yhteistyössä