Ruotsissa varoitetaan nukkumasta perhepedissä

• Viestiketjun aloittaja vier as
  • Ensimmäinen viesti
Wieruus
[QUOTE="...";29294996]Tuota, näetköhän sä nyt astron kirjoituksissa jotain, mitä itse haluat? Ei mun mielestä hänen kommentista mitenkään saa miellettyä, että hänen tapansa olisi ainoa oikea. Hän vaan kertoi omat ajatuksensa asiasta.

Hän kirjoitti että vieressä nukuttaminen on hullu terveysriski....kuten tupakointi, alkoholi yms. Niin kyllä, mielestäni hän vaikuttaa melko ehdottomalta mielipiteessään ja rivien välistä on luettavissa että hänestä se on ainoa turvallinen tapa toimia. Näin ollen hän ei mielestäni pidä muita tapoja yhtä hyvinä ? Tai suostu edes muita vaihtoehtoja ymmärtämään.[/QUOTE]Itse olen täysin samaa mieltä Astron kanssa asiasta. Mutta silti en näe hänen kirjoituksessaan kaivelemallakaan tuota samaa minkä sinä näet. Mutta ilmeisesti olet henkilä joka ei näe hänessä muutenkaan mitään hyvää vaan kaivamalla kaivaa sanomista.

"..."
"Juuri tätä tarkoitin ensimmäisessä viestissä, ei osata tulkita kirjoitusta. Loput tapahtuvat perhepedin ulkopuolella, mutta kun katsotaan suhteellisesti niin perhepedissä on viisinkertainen riski kuolla kätkytkuolemaan. Samalla tavalla kuin tupakka nostaa riskiä keuhkosyöpään, mutta ei se ainoa syy ole."

Tässähän listattiin vain että 22% kätkytkuolemista tapahtuu perhepedissä. Jos esim vastaavasti 22% tapahtuisi esim autossa nulkuessa. Olisitko valmis luopumaan vauvan kanssa matkustamisesta, tai pitämään valveilla koko matkan minimoidaksesi riskin? Siksi olen kiinnostunut tietämään missä ja kuinka suurilla prosenteilla noi loput kätkytkuolemista tapahtuu :)

[QUOTE="...";29295016]"Juuri tätä tarkoitin ensimmäisessä viestissä, ei osata tulkita kirjoitusta. Loput tapahtuvat perhepedin ulkopuolella, mutta kun katsotaan suhteellisesti niin perhepedissä on viisinkertainen riski kuolla kätkytkuolemaan. Samalla tavalla kuin tupakka nostaa riskiä keuhkosyöpään, mutta ei se ainoa syy ole."

Tässähän listattiin vain että 22% kätkytkuolemista tapahtuu perhepedissä. Jos esim vastaavasti 22% tapahtuisi esim autossa nulkuessa. Olisitko valmis luopumaan vauvan kanssa matkustamisesta, tai pitämään valveilla koko matkan minimoidaksesi riskin? Siksi olen kiinnostunut tietämään missä ja kuinka suurilla prosenteilla noi loput kätkytkuolemista tapahtuu :)[/QUOTE]

"Tutkimuksesta vastanneen tilastoprofessori Bob Carpenterin mukaan kätkytkuoleman riski oli perhepedissä nukkuvilla lapsilla viisi kertaa suurempi verrattuna omassa sängyssä nukkuviin."

Tuo riskin suurentuminen merkitsee. Harva lapsi kuolee alkoholiin, mutta jos lapsi sattuu juomaan niin kyllä se nostaa riskiä merkittävästi. Jos vauvan nukkuminen autossa nostaisi riskin viisinkertaiseksi verrattuna hereilläoloon, niin pitäisin lasta hereillä.

"..."
"Itse olen täysin samaa mieltä Astron kanssa asiasta. Mutta silti en näe hänen kirjoituksessaan kaivelemallakaan tuota samaa minkä sinä näet. Mutta ilmeisesti olet henkilä joka ei näe hänessä muutenkaan mitään hyvää vaan kaivamalla kaivaa sanomista."

Minulla ei ole mielipidettä astrosta itsestään. Ainoastaan hänen tavastaan ilmaista mielipiteitään. Pidän enemmän keskustelutyyleinä sellaisista joissa pyritään keskustelemaan eri vaihtoehdoista tyrmäämättä kuitenkaan muita vaihtoehtoja. Toivoisin ymmärrystä toisia kohtaan ja vähän lisää suvaitsevaisuutta näihin keskusteluihin ylipäänsä.

Wieruus
[QUOTE="...";29295039]"Itse olen täysin samaa mieltä Astron kanssa asiasta. Mutta silti en näe hänen kirjoituksessaan kaivelemallakaan tuota samaa minkä sinä näet. Mutta ilmeisesti olet henkilä joka ei näe hänessä muutenkaan mitään hyvää vaan kaivamalla kaivaa sanomista."

Minulla ei ole mielipidettä astrosta itsestään. Ainoastaan hänen tavastaan ilmaista mielipiteitään. Pidän enemmän keskustelutyyleinä sellaisista joissa pyritään keskustelemaan eri vaihtoehdoista tyrmäämättä kuitenkaan muita vaihtoehtoja. Toivoisin ymmärrystä toisia kohtaan ja vähän lisää suvaitsevaisuutta näihin keskusteluihin ylipäänsä.[/QUOTE]Ilmeisesti et sitten ymmärrä sitäkään että toinen ilmaisee asiansa toisin kuin täydellinen sinä? Syylistyt itse kokoajan siihen mistä syytät toista. Etkä edes huomaa sitä, mikä ei yllätä palstalla ollenkaan.
Täällä jokainen saa ilmaista mielipiteensä ihan miten itse tahtoo, ei siihen tarvitse erikseen lupaa pyytään keneltäkään.

• Tykkää
Reactions: Data
vvvieras
Myös imetys suojaa jonkin verran kätkytkuolemilta. Jos ei imetä omasta valinnastaan, aiheuttaako lapsen kuoleman jos lapsi kuolee?
Meinaan, kun astro kirjoitti, että ei riskeeraa, että aiheuttaa lapsensa kuoleman.

MintuKukka
En usko että kääntävät kelkkansa. Riski on viisinkertainen mutta he voivat silti vedota että kätkytkuolemia tapahtuu muillekin. Lisäksi he saattavat nähdä siinä etuja joita ei ole todistettu.

jos ihmiset tekisivät päätöksiä pelkän tiedon perusteella niin homeopatia olisi kuopattu ajat sitten.
No ihan omasta tutkimuksesta ja kuuden lapsen kokemuksesta. Minäkin haluan nukku joten meillä lapset nukkuu minun kainalossa niin kauanko imetän heitä. Ja siihen ei sen kummempaa tutkimusta tarvit ku oma kokemukseni. Ja muiden sanomiset on aivan se ja sama.

"..."
"Tuo riskin suurentuminen merkitsee. Harva lapsi kuolee alkoholiin, mutta jos lapsi sattuu juomaan niin kyllä se nostaa riskiä merkittävästi. Jos vauvan nukkuminen autossa nostaisi riskin viisinkertaiseksi verrattuna hereilläoloon, niin pitäisin lasta hereillä."

Juuri tuota yritin tuoda esiin. Eli jos autoon nukahtaminen tai vaikka rattaisiin nukuttaminen todettaisiin lisäävän riskin viisinkertaiseksi...kuinka moni olisi näistä valmis luopumaan? Ja olisiko se kaikille edes käytännössä mahdollista?

[QUOTE="Lilli";29294919]Vääntäkääs mulle rautalangasta.. Miten jos 22 pros. kätkytkuolemista tapahtuu perhepedissä, niin eikö silloin 78 pros. tapahdu muualla? Mitä mä nyt en ymmärrä..[/QUOTE]

Rautalankaa: Olettaisin että suurempi osa ihmisistä nukuttaa lapsen omaan sänkyyn kuin viereen (tässä tutkimuksessa ainakin). Eli jos esim. 100:sta ihmisestä 6 nukuttaa vieressä ja 94 omassa sängyssä ja kätkytkuolemista viidennes tapahtuu perhepedissä, niin silloin vaikka määrällisesti enemmän tapahtuukin omassa sängyssä, niin suhteessa enemmän tapahtuu perhepedissä. Eli jos vaikka oletetaan että 10 lasta kuolee kätkytkuolemaan (ihan liian iso luku, mutta helpottaa hahmottamista). Eli tolla 100 ihmisen otoksella 2 olisi kuollut perhepedissä (2 lasta 6:sta = todennäköisyys 33%) ja 8 lasta omassa sängyssä (8 lasta 94:stä = ~8,5%). Mutta ilmeisesti tuon tutkimuksen valossa siis ero oli vielä selkeämpi, jos riski on viisinkertainen ja siis todellisuudessa nuo prosentit ihan eri luokkaa, nuo numerot siis ainoastaan selittämässä sen miksi on suurempi riski nukuttaa vieressä vaikka määrällisesti pienempi osa kuolemista perhepedissä tapahtuukin. Ja siis oletan että tähän tutkimukseen on nimenomaan otettu kätkytkuolemat jotka ovat tapahtuneet joko vauvan omassa sängyssä tai vanhemman vieressä, eikä esimerkiksi sellaisia jotka tapahtuvat turvakaukalossa tai vaunuissa (mutta tämä on vain oletus).

gieras
[QUOTE="...";29295059]"Tuo riskin suurentuminen merkitsee. Harva lapsi kuolee alkoholiin, mutta jos lapsi sattuu juomaan niin kyllä se nostaa riskiä merkittävästi. Jos vauvan nukkuminen autossa nostaisi riskin viisinkertaiseksi verrattuna hereilläoloon, niin pitäisin lasta hereillä."

Juuri tuota yritin tuoda esiin. Eli jos autoon nukahtaminen tai vaikka rattaisiin nukuttaminen todettaisiin lisäävän riskin viisinkertaiseksi...kuinka moni olisi näistä valmis luopumaan? Ja olisiko se kaikille edes käytännössä mahdollista?[/QUOTE]

Opettelepa lainaamaan. "Lainaa"-painike on kunkin viestin oikeassa alakulmassa, paina siitä.

"..."
"lmeisesti et sitten ymmärrä sitäkään että toinen ilmaisee asiansa toisin kuin täydellinen sinä? Syylistyt itse kokoajan siihen mistä syytät toista. Etkä edes huomaa sitä, mikä ei yllätä palstalla ollenkaan.Täällä jokainen saa ilmaista mielipiteensä ihan miten itse tahtoo, ei siihen tarvitse erikseen lupaa pyytään keneltäkään."

Saa ilmaista toki kukin mielipiteensä. Ja mielipiteistä herää yleensä keskustelua. Silti väitän että en ole niin mustavalkoinen kuin esim astro. Pyrin ymmärtämään muiden mielipiteitä kyllä. Omani ei ole yhtään sen arvokkaampi kuin muidenkaan. Mutta en myöskään pyri tuomaan esiin, että oma tapani toimia olisi sen parempi kuin muidenkaan.

vierasfds
Mulle on riittänyt se, että liika lämpö on suuria riskitekijöitä kätkytkuolemassa. Kahden ihmisen välissä tai ainakin yhden vieressä ja saman peiton alla vauvan lämpötila nousee kohtuuttoman suureksi. En tupakoi, juo alkoholia tai ota muitakaan hulluja terveysriskejä lasten kanssa, joten miksi sitten tahallani riskeeraisin, että aiheutan lapseni kuoleman?
Et taida ymmärtää perhepedin ideaa; ei siinä ole tarkoitus nukkua iholla kiinni saman peiton alla, sama sänky riittää. Meillä vauva torpattiin sängyn yläpäätyyn kiinni ja vauvan ja iskän välillä oli vielä rullaksi kääritty pyyhe. Mun pää taas oli vauvan jalkojen tasalla, lyhyt kun olen, eli mitään pelkoa päälle kierähtämisestä tai varsinkaan ylikuumenemisesta ei ole. Tuo sun tapasi (vauva saman peiton alla) on ihan hullu enkä usko, että kovin moni sitä edes käyttää.

Toinen lapsi nukkui meillä perhepedissä kun ei suostunut muuhun, toinen taas nukkui omassa pinniksessä meidän sängyn vieressä kun nukkui siinä hyvin. En usko, että kukaan pelkästään perhepedillä aiheuttaa kenenkään kuoleman, mikäli ei liimaa sitä lasta ihoon kiinni saman peiton alle piiloon.

Wieruus
[QUOTE="...";29295100]"lmeisesti et sitten ymmärrä sitäkään että toinen ilmaisee asiansa toisin kuin täydellinen sinä? Syylistyt itse kokoajan siihen mistä syytät toista. Etkä edes huomaa sitä, mikä ei yllätä palstalla ollenkaan.Täällä jokainen saa ilmaista mielipiteensä ihan miten itse tahtoo, ei siihen tarvitse erikseen lupaa pyytään keneltäkään."

Saa ilmaista toki kukin mielipiteensä. Ja mielipiteistä herää yleensä keskustelua. Silti väitän että en ole niin mustavalkoinen kuin esim astro. Pyrin ymmärtämään muiden mielipiteitä kyllä. Omani ei ole yhtään sen arvokkaampi kuin muidenkaan. Mutta en myöskään pyri tuomaan esiin, että oma tapani toimia olisi sen parempi kuin muidenkaan.[/QUOTE]Eihän hän sellaista missään esiin tuonutkaan. Kertoi vain kuinka hän toimii ja syynkin, ei käskenyt muiden toimia samallalailla.

MintuKukka
Minä en ylipäätänsä käsitä tätä intosta. Eikö se ole pääasia, että kaikki saa nukuttua? oli se ratkaisu sitten kenelle mitä tahansa?! Meillä saa tulla lapset viereen niin kauanko tahtovat.

gieras
Siis vauvalla on maitoallergia, ei äidillä.

Huomiona vielä, että maitoallergia ja laktoosi-intoleranssi eivät ole sama asia.
:D Niin. Vauvalla on lehmänmaitoallergia, jolloin imettävä äiti voi imettää, mutta karsii ruokavaliostaan kaikki lehmänmaitotuotteet.

Ja joo, tiedän kyllä että ovat eri asioita, ethän voi viestisteistäni kuvitella, että luulisin vauvalla olevan laktoosi-intoleranssi? :D

Wieruus
Minä en ylipäätänsä käsitä tätä intosta. Eikö se ole pääasia, että kaikki saa nukuttua? oli se ratkaisu sitten kenelle mitä tahansa?! Meillä saa tulla lapset viereen niin kauanko tahtovat.
Niinpä, jokainen toimii niin kuin heille on parasta. Mutta ilmeisesti joku lukee viesteistä rivienvälistä liikaa ja kuvittelee pikkupäässään asioita mielensä mukaan.

MintuKukka
[QUOTE="Totuus";29295116]Miten yhdytte, jos samassa sänkyssä lapsi? Muutenkin, perhepeti fanaatikkojen piireissä esiintyy todella usein pedofiliaa![/QUOTE]

Ensinnäkään se sänky ei ole ainut paikka harrastaa yhdyntään. Ja lapsilla meillä on ainakin omatkin sängyt jonne heidät voi kantaa jos ovat nukahtaneet meidän sänkyyn. Vauvakin nostetaan omaan petiin ja sit kun yöllä tissiä kaipaa ni otan kainaloon. Ei se niin vaikeeta ole kun te kuvitteletta.
Ja tuo on turha väite että fanattikkojen piireissä esintyis enempi pedofiliaa. Jos sinulla ei ole faktaa asiasta ni ei kannata nuin vakavalla asialla alkaa syytteleen.

Yhteistyössä