"vieras."
Joo, olisi kiva, jos tästä aiheesta tehtäisiin Suomessa tutkimus. Mutu-tuntuman mukaan perhepedissä nukkuminen on yleistynyt reilusti parinkymmenen vuoden takaisista lukemista, koska siihen rohkaistaan nykyään jo synnärillä ja imetyksen lisääntyminen vaikuttanee myös. Kätkytkuolemien määrät eivät kuitenkaan ole lisääntyneet, vaan romahdettuaan mahallaan nukuttamisen kiellon jälkeen pysyneet matalalla tasolla (alle 20 vuodessa). Joten perhepedissä nukkuminen ei voi olla mikään merkittävä riski, tuosta ulkomaalaisesta tutkimuksesta huolimatta. Siinä muuten iso osa kätkytkuolemista oli tapahtunut tilanteessa, kun nukahdettiin suunnittelematta samaan sänkyyn. Sehän onkin riskialttiimpi tilanne, kuin suunniteltu samassa sängyssä nukkuminen, riskit minimoiden.
Jossain maissa turvaohjeet perhepedissä nukkumiseen on tosi tiukat, mitään peittoja tai tyynyjä ei saisi olla samassa sängyssä. No itse en kyllä ilman tyynyä ja peittoa pysty nukkumaan, mutta mitään ylimääräisiä ei sängyssä ollut ja vauva nukkui unipussissa. Tiedättekös muuten, että vauvan peittoa pidetään joissain maissa niin suurena riskinä, ettei sellaisen käyttöä hyväksytä ollenkaan.
Minä en muutenkaan koskaan kääntyile unissani, joten senkin puoleen nukuin turvallisin mielin vauvan vieressä. Herään ihan normaalistikin jos alkaa paikat puutua, ennen kuin käännän kylkeä. Imetysaikana olin vieläkin herkkäunisempi.
Jossain maissa turvaohjeet perhepedissä nukkumiseen on tosi tiukat, mitään peittoja tai tyynyjä ei saisi olla samassa sängyssä. No itse en kyllä ilman tyynyä ja peittoa pysty nukkumaan, mutta mitään ylimääräisiä ei sängyssä ollut ja vauva nukkui unipussissa. Tiedättekös muuten, että vauvan peittoa pidetään joissain maissa niin suurena riskinä, ettei sellaisen käyttöä hyväksytä ollenkaan.
Minä en muutenkaan koskaan kääntyile unissani, joten senkin puoleen nukuin turvallisin mielin vauvan vieressä. Herään ihan normaalistikin jos alkaa paikat puutua, ennen kuin käännän kylkeä. Imetysaikana olin vieläkin herkkäunisempi.