mitä sellaista olet tehnyt raskausaikana, mikä ei ole kovin suotavaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "..."
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Liuotinaine altistus on paha vauvalle mutta sekin on arpapeliä että joskus se voi sattua huonoon aikaan ja vauvalle koituu harmia ( epämuodostumaa, hermostohäiriötä ) ja joskus ei tule mitään.

Näitä kun ei voi tietää niin parempi välttää kaikkea mistä joillekin koituu aina jotakin haittaa.

Itselläni suurin typeryys oli matkustaa Israeliin ja Palestiinaan ekan raskauden aikana. Ei minulla ollut mitään rokotuksia ja en ollut kovin varovainen. Sairastuinkin elämäni pahimpaan ja pisimpään ripuliin. ONNEKSI se oli ainut mitä sairastin. Riskit oli kaikkeen muuhunkin.

Suomessa tyhmintä oli olla vesirokkopotilaan kanssa samassa tilassa ja saada tartunta. Ei muuta kuin sairaalaan soitto ja yöllä käytiin apteekista hakemassa lääkkeet jotka aloitin heti.
Vesirokko on erityisen vaarallinen sikiölle.

Toinen oli sairastuminen ( olisin saattanut voida välttää jos olisin ollut huolellisempi ) noroon. Noro aiheutti lääkärin mukaan synnytyksen eräälle odotusryhmäläiselleni viikolla 31. Lapsi syntyi keskosena samalla kun äiti oksensi ja ripuloi.
Minun vauvalle noro vaikutti ainakin niinettä vauva oli noron aikaan ahdingossa monta tuntia. Mittasin dopplerilla vauvan pulssia tunnin välein ja oli 10 numeroa poikkeava koko ajan kunnes oma oloni helpotti vähäsen niin vauvankin olo helpottui.

Ensimmäisessä raskaudessa join 6 annosta alkoholia. Mutta en vielä tuolloin tiennyt odottavani vauvaa, enkä ole varma siitä, oliko viikkoja jopa vielä niin vähän, ettei testikään olisi antanut plussaa.

Lisäksi poltin plussatestin jälkeen tupakka-askini loppuun. Eli semmoiset vajaa 10 tupakkaa. Sen jälkeen tumppasin tupakit raskausajaksi.

Kahdesta seuraavasta raskaudesta en muista mitään epäsuotavaa tehneeni.

Tässä nykyisessä raskaudessa olen syönyt puolikkaan Saarioisten maksalaatikon. Ja minä tyhmä menin sen lämmittämään, jolloin se kaiken lisäksi oli pahaa.

Imetyttää nää jotkut vastaukset. Kahvia saa juoda sen 3 kuppia päivässä. Cokista ja vichyä saa varmasti juoda, jossei litratolulla lipittele. Auraa saa syödä ja varsinkin kuumennettuna. Hiustenvärjäystä ja meikkaamistakaan ei ole kielletty.

Itse olen muutamat kerrat syönyt kahvilassa leipää, jossa pellavansiemeniä. Olen huomannut asian vasta jo maksettuani. Tuskin pienestä määrästä on ollut haittaa. Ärsyttää silti, kun tuntuu, että pellavansiemeniä laitetaan tosi moniin leipiin.

Käytin Nasolinia varmaan kaksi kuukautta putkeen loppuraskaudessa, kun nenä ei millään pysynyt auki. Onneksi oli raskausoire ja aukesi heti synnytyksen jälkeen lopullisesti. Kuumotti lueskella keskusteluketjuja joissa peloteltiin että siihen jää heti loppuiäksi koukkuun!

syönyt paljon makeaa ja värjännyt hiuksia. Pidän noita kuitenkin suht. pieninä paheina tupakointiin, huumeisiin, alkoholiin, rajuun laihduttamiseen (normaali/alipainosta) jne. verrattuna.

Raskaustestin tehtyäni join kauheat kännit. Tupakoin raskausviikolle 9-10.
Meikkasin ihan normaalisti, sekä käytin korkokenkiä (en tosin näe noissa mitään pahaa).

Ruokapuolella en tainnut höpöstellä, kun söin aika terveellisesti, enkä syö muutenkaan noita kiellettyjä ruoka-aineita.

[QUOTE="vieras";28383987]Join kahvia, lumilautailin aika normisti yli puoleenväliin raskautta, vetelin juustoja ja graavikalaa, nostelin potilaita ja varmaan paljon muutakin.[/QUOTE]

Ei kai potilaiden nostelu olekaan kiellettyä? Itsekin nostelin siihen asti kunnes alkoi aiheuttamaan supistuksia jne.

mitä luulette, onko miten paljon haittaa jos loppuraskaudessa maalaa/on samassa tilassa missä maalaa öljypohjasella maalilla? voiko silti myrkyt vaikuttaa miten helposti vauvan keskushermostoon..? ja siis n.viikosta kyse.. eli viikon ajan altistumisesta

Ratsastelin niin kauan kunnes maha ei tullu enää mun mukana hevosen selkään.. tuli myös käytyä radalla hevosen kanssa hiitillä. Oli niin varma ja luotettava (niin luotettava kuin eläimet voi olla..) niin uskals vähän tehdäkkin jotain. Kahvia meni ihan normaaliin tahtiin.. saatoin kesäkuumalla juoda myös muutaman batteryn :O Tupakkaakin tuli vedettyä mutta ei niin paljon kuin normaalisti. Terve ja ihana tyttö sieltä silti tuli <3

Syön tässä päivittäin n. 5 raakaa kananmunaa.. Oon puolessavälissä raskaana. Just vasta tuli katteltua et ne vois olla jotenki "vaarallisia". No, ajattelin silti jatkaa niiden syömistä..
Näitten teidän listojen persusteella taidan tunkea vähän kaikkee muutakin "kiellettyä" suuhuni. Näillä eväillä nyt kumminkin on jo kolme suht normaalia tenavaa jo saatettu maailmaan.

Alkoholi, tupakka, pilvi. Värjäsin hiuksia, kannoin painavia juttuja esim. sohvan.

Mulle ei edes kerrottu mitkä ruoka-aineet oli kiellettyjä eli söin mitä teki mieli. Tietenkin noista päihteistä olin tietoinen, mutta ne tapahtui raskauden alussa. Tuohon aikaan mulla ei ollut vielä tietokonetta, nythän tulee väkisinkin tietoon mitkä on kiellettyjä.

Raskaustestin tehtyäni join kauheat kännit. Tupakoin raskausviikolle 9-10.
Meikkasin ihan normaalisti, sekä käytin korkokenkiä (en tosin näe noissa mitään pahaa).

Ruokapuolella en tainnut höpöstellä, kun söin aika terveellisesti, enkä syö muutenkaan noita kiellettyjä ruoka-aineita.

Mäkin menin plussattuani samantien jääkaapille tekemään itselleni ison valkovenäläisen :) ihan vain siksi kun se likööri siellä kaapissa mua varten oli ja tiesin etten sitä saa loppuun juoda kuitenkaan niin "äkkiä vika ennenkuin sillä alkaa olla vaikutusta vauvaan" (oli siis rv 3+5 tjtn)

Niin ja hiuksia itsekin olen värjännyt (tosin olen vaihtanut vetyperoksidiblondin ruskeaan aina raskauden alussa ettei tarvitse värjätä niin usein ja niin hirveillä myrkyillä). Oma kampaajani totesi ettei sillä muuten ole juuri väliä, mutta että hiukset ei reagoi samalla tavalla niihin väreihin kuin ei-raskaana. Esikoisen synnytyksen jälkeen sain tehdä varmaan 5-6 blondausta ennenkuin lähti värit päästä kun normaalisti 1 blondaus ja 1 hiusväri (tuhka) riittää hyvin, totesin että kyllä ne hormonit vaikuttaa :)

[QUOTE="...";28383537]okei no eihä noi teijän jutut mitää. me maalattiin meidän mökkiä vahvoilla maaleilla ja olin siellä mukana.. altistuin maalin hajulle n. viikon verran... se tapahtui raskauden puolivälissä eli joku aika sitten.. ja kyllä nyt pelottaa jos jotain käy vauvalle[/QUOTE]

Siks kannattaakin käyttää vain perinnemaaleja niin välttyy moiselta.

Mä söin salmiakkia ja join kahvia. Mylläsin kasvimaata ilman hanskoja (voi saada sen saman bakteerin kuin kissoistakin).

[QUOTE="aloittaja";28384022]mitä luulette, onko miten paljon haittaa jos loppuraskaudessa maalaa/on samassa tilassa missä maalaa öljypohjasella maalilla? voiko silti myrkyt vaikuttaa miten helposti vauvan keskushermostoon..? ja siis n.viikosta kyse.. eli viikon ajan altistumisesta[/QUOTE]

Mikä tää sun öjypohjainen maalisi on? punamulta, pellavaöljy, petroliöljy, alkydiöljy....

Yhteistyössä